Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung bevestigt komst 8k-televisie zonder schermranden

Samsung heeft de komst van een 8k-televisie met nagenoeg geen schermranden officieel bevestigd. De tv, waarvan eerder al afbeeldingen naar buiten kwamen, moet een nieuwe standaard gaan worden, en heeft daarnaast een nieuwe manier om content te upscalen.

De nieuwe televisie heeft volgens de Koreaanse tak van Samsung het zogenaamde Infinity-design, wat de naamgeving is voor nagenoeg schermrandloze televisies; alleen aan de onderkant zit een dunne rand om het scherm. Volgens de fabrikant gaat het om een nieuwe standaard, wat aangeeft dat het design zonder bezels in de toekomst ook voor andere televisies wordt gebruikt. Verder is de tv, met type-aanduiding Q950TS, 15 millimeter dik.

Ook spreekt Samsung over een processor met kunstmatige intelligentie die onder andere wordt gebruikt voor het upscalen van content met een lagere resolutie dan 8k. Onderdeel daarvan is ScaleNet, een techniek waarbij content kan worden gecomprimeerd om het te kunnen versturen over verbindingen met een te lage bandbreedte om 8k te streamen. Eenmaal bij de tv aangekomen wordt het door de processor weer naar 8k gebracht.

De ai-processor wordt ook gebruikt voor geluid; zo is er een techniek ingebouwd die objecten op het scherm kan volgen, waarbij het geluid afhankelijk van de positie van het object wordt weergegeven aan de linkerkant of rechterkant van de speakers. Samsung stelt dat er op deze manier een 5.1-surroundbeleving kan worden nagebootst met de tv-speakers.

Verder wordt ondersteuning voor de AV1-codec genoemd; YouTube gebruikt deze videocodec om 8k-beelden te laten zien. De mogelijkheid voor picture-in-picture is ook ingebouwd en er is een 'digitale butler' die volgens Samsung andere apparaten kan bedienen. Daarbij gaat het om apparaten die met wifi of bluetooth zijn verbonden, maar ook om oudere apparaten die niet verbonden zijn met het internet. Praten met de televisie kan via Bixby, Amazon Alexa of Google Assistant.

Samsung gaat zijn 8k-televisie zonder schermranden op de CES-beurs tonen. Mogelijk wordt er dan ook meer bekend over de verkrijgbaarheid. De komst van de televisie werd afgelopen week al bevestigd door het uitlekken van promotiemateriaal voor de CES-beurs.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

05-01-2020 • 11:01

125 Linkedin Google+

Reacties (125)

Wijzig sortering
Maar het is weer geen OLED, geen HDMI 2.1, geen variabele refresh rate, geen <12ms response tijd (~1frame), geen ondersteuning voor gsync... kan wel doorgaan. Alleen 99% screen to bezel ratio en AV1 codec voor youtube. De glans en glorie is weg.
Waar vind jij eigenlijk alle specs als ik vragen mag? Of heb jij de bron uit het artikel hierboven vertaald via google translate oid?
Dat het geen OLED heeft is voor veel mensen dan weer een voordeel, die hebben liever een QLED met zijn voor/nadelen dan een OLED met zijn voor/nadelen.
De rest kan ik dan helaas niet vinden zoals de inputlag, hdmi versie en het gsync geneuzel.
Er is geen enkel voordeel van QLED boven OLED - als je dat wel gelooft ben je dus in de marketing van Samsung getrapt :) En nee, ook burn in is geen issue op de OLED's van tegenwoordig.

Zie ook eens: https://www.youtube.com/watch?v=226kWMOVGGc dan schrik je van hoe slecht QLED eigenlijk is in bepaalde omstandigheden.
Er staat toevallig een 2018 of 2019 model te koop op tweakers, met een leuke burn-in.
Kijk maar eens hoe oled presteert in sommige omstandigheden (veel belichting in de woonkamer, gewoon normaal tv kijken (2018reeks) etc).

Ps ik ben ook voorstander van oled, en kan niet wachten om dadelijk naar een 65inch oled te gaan.. maar een beetje objectief blijven mag wel.
Inbranders zijn er ook bij de 2019 modellen, hoewel er al verbeteringen zijn vergeleken 2016, is het nog lang niet uitgesloten.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 januari 2020 11:53]

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar bij de meeste mensen zal dit geen probleem zijn. Of je moet inderdaad de hele dag CNN op hebben staan (met felle rode balk), of 10 uur per dag aan het gamen zijn met statische felle elementen in beeld. Maar dan val je ook niet onder 'de meeste mensen' :P

De TV die jij bedoelt komt overigens uit 2017 (geproduceerd in 2016) en de specifieke burn in laat inderdaad zien dat er een bepaalde game veel is gespeeld ;)

Lage helderheid is imo ook iets van oudere generaties. Zolang je 'm niet op de standaard eco-stand hebt staan kun je er een bak licht uit laten komen waar je u tegen zegt. Ik heb een zeer grote woonkamer met grote en hoge ramen. Kun je overdag nog steeds prima films kijken :) 's Avonds wel een zonnebril opzetten dan ;)

[Reactie gewijzigd door Saven op 5 januari 2020 12:07]

Juist die helderheid omhoog gooien vergroot de kans op inbranders bij oled.
Het advies van bijv de LG "reparatieafdeling" was dan ook om de helderheid lager te zetten.
Ja je levert in op kwaliteit, maar krijgt wel een langere levensduur.

Is dit een echte oplossing? Nee. Het is het gevolg van een minpunt uitstellen.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 januari 2020 12:14]

Helderheid lager zetten is ook voor LCD's met LED-backlight de enige methode om voortijdige slijtage te voorkomen. LED-strips vervangen is voor reparateurs bijna een dagelijkse bezigheid omdat ze standaard op standje 'lichtbak' staan.

Als het voor OLED geen echte oplossing is, dan is het voor LCD ook geen echte oplossing.

Het enige dat ik je wel wil toegeven, is dat het vervangen van LED-strips beter te doen is dan van een compleet paneel... Maar er zijn genoeg mensen die allebei niet zouden laten doen, dus maakt het onder de streep veel uit welk onderdeel overmatig slijt?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 5 januari 2020 15:52]

Nu is er één minuscuul verschil: de LCD gaat lang niet zo snel kapot en kost ook lang niet zo veel. ook is het zo dat het na X aantal jaar in één klap echt einde is, en niet na 2 jaar langzaam erger en erger word en het in jaar 3 irritand is, jaar 4 ondragelijk, en jaar 5 heb je eindelijk genoeg geld gespaard om die 2500 euro kostende tv te vervangen voor een LCD/ qled model dat maar 500 euro in de eerste plaats had gekost, en dus lang niet zo'n groot financieel probleem was om te vervangen.
Dit is natuurlijk geen wetenschap, inbrandig is pech, en licht er aan hoeveel je de tv gebruikt, maar het is nog altijd een groot risico voor het geld.

En nu voor de genen die zeggen “dan kijk je te veel TV”. Als je niet veel TV kijkt, kun je he afvragen of het geld het überhaupt wel waard is.


Ook zal ik mijn eigen ervaring graag bijvoegen. Ik heb zelf namelijk een 2009 sharp 60 inch LCD, 1080@100hz. Deze is tot eind 2016 in een klaslokaal gebruikt, en heeft dus 5 dagen per week 7 uur per dag aangestaan. Daar staat hij niet op standje zacht, maar lichtbak. Ik gebruik hem nu slechts 2-3 uur per week (nu bijna 3 jaar) en op 80% helderheid, geen problemen tot dusver. Dit is natuurlijk slechts 1 TV, en ik heb nog nooit kapotte electronica gehad in de 21'ste eeuw. Dit is geen wetenschap, gewoon 1 tv gebruikt door een tal personene.

[Reactie gewijzigd door dec0de op 5 januari 2020 20:49]

Er zijn er die met hun auto 500.000 km gereden hebben die bestaan ook😉
Dat van dat langzaam slechter worden, geldt juist voor OLED. Bij LCD betekent een backlightfout vaak dat de backlight en daarmee dus het beeld volledig uitvalt terwijl het kort daarvoor nog redelijk tot goed was. Met je Sharp heb je geluk. In het CCFL-backlighttijdperk hadden ze juist een paar problematische modellen, maar bij jouw model hebben ze de LED-stroom kennelijk op een gezond niveau ingesteld. 100% is waarschijnlijk net iets minder fel dan bij de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 januari 2020 12:31]

Ik denk dat jij het niet goed hebt gelezen, er staad heel duidelijk dat het bij lcd in 1 klap is, en bij oled elk jaar erger word

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door dec0de op 6 januari 2020 09:49]

Sorry, ik had het woordje 'niet' gemist, we zeggen inderdaad bijna hetzelfde!

Een mogelijk verschil is dat ik de normale slijtage van OLED gedurende een aantal jaar gebruik zoals ik die aan mijn telefoon zie en aan tests van televisies, niet ergelijk vind. Niet erger dan van een LCD die voordat hij door backlightproblemen op zwart gaat, nog redelijk tot goed verlicht beeld gaf.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 januari 2020 12:36]

Je gaat er van uit dat iedereen last van inbranders krijgt volgens je laatste zin. Als je iemand bent die de tv dagenlang aan laat staan om achtergrond geluid te creeren is een OLED misschien niet de juiste keus voor jou. Als je van natuurdocumentaires en kleurrijke films houdt dan zeker wel. Ik heb mijn OLED al jaren zonder inbrander, zonnebril is ook niet nodig in de avond want je kan met een druk op de knop je instellingen aanpassen. Overdag is de helderheid hoog en in de avond laag. Lekker zwart wit is het allemaal weer hier.
Inderdaad, ik ervaar het zelf niet en inbranden van hun OLED gebeurt ook niet bij een aantal vrienden van mij.

Leuk artikel hierover wanneer er een kans bestaat, dat het wel kán gebeuren, bij een extreme stresstest:

Google Rtings Real life Oled Burn In Test


Conclusion:

CURRENT STANCE (UPDATED 05/31/2019 - 9064 HOURS)
Update 05/31/2019: The TVs have now been running for over 9000 hours (around 5 years at 5 hours every day). Uniformity issues have developed on the TVs displaying Football and FIFA 18, and are starting to develop on the TV displaying Live NBC. Our stance remains the same, we don't expect most people who watch varied content without static areas to experience burn-in issues with an OLED TV.
Mijn vader had binnen 2 jaar toch een flinke burn in door alleen maar netflix te kijken met ondertitels. Waar de ondertitels zaten zit nu een dikke burn in, en dit is met alle anti burn in opties aan. Dat de kans op burn in klein is geloof ik wel, maar voor een tv van dik 2k vindt ik dat toch wel een flinke gok.
Netflix heeft al heel lang een issue waar bij HDR content de ondertiteling op maximale felheid wordt weergegeven op meerdere smarttv-platforms. Ik heb al op meerdere manieren geprobeerd dit aan te kaarten maar kom maar niet bij de juiste persoon terecht (die dan daadwerkelijk reageert).

Om welke tv gaat het bij jullie? En zou je (vader) bereid zijn om Netflix aan te schrijven om te kijken of je een schadevergoeding kunt eisen? Puur om ervoor te zorgen dat het eindelijk een keer prioriteit krijgt en als een risico gezien wordt? En wie weet doen ze het nog ook.

De enige manier om nu zonder superfelle ondertiteling te kijken is via de website de kleur naar grijs te veranderen of het op doorzichtig in te stellen. De ondertiteling wordt dan veel minder fel.

Ben benieuwd of dit idd hetzelfde issue is of dat het ook gebeurt bij content die niet HDR is bij je vader.
Ik denk dat ik een hele rare OLED heb staan. Echt op 50 cm van een enorme raampartij, en toch kan ik prima series en films kijken, ook overdag.

Misschien heb ik een maandagmorgen model?
Let wel op dat je niet de helderheid omhoog gooit = grotere kans op inbranders. Dat was namelijk mijn fout en die van andere binnen de familie haha.
Althans fout, bijkomend nadeel van OLED.
En het idee dat niemand hetzelfde is en zich aan hetzelfde stoort en dezelfde voorkeuren heeft is zeker nog nooit bij je opgekomen? Als dat zo is hoe kan er in hemelsnaam een duscussie zijn als we allemaal precies hetzelfde vinden/denken?

Dus vooral fijn voor jou dat jij daar geen problemen mee hebt, en vast nog vele andere het met je eens zijn, maar maak je niet de illusie dat iedereen het zo ziet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 5 januari 2020 12:13]

Die advertentie gezien, wel hele bizarre burnin, normaal zie je zoiets niet en heel specifiek Zou dat als garantie aanmelden.
Het kan twee kanten op. Op het eerste gezicht lijkt het een mechanische paneelschade waarbij er pixels volledig zijn uitgevallen, bijvoorbeeld na het in aanraking komen met een hard voorwerp. Ik sluit een burn-in niet helemaal uit omdat de vorm opzich ook een logo zou kunnen zijn maar dan is verdere inspectie nodig. De melding van de verkoper dat het "sinds kort" is, wijst wat minder op een burnin omdat die geleidelijker ontstaan. Hoewel een verkoper ook bewust of onbewust kan liegen natuurlijk. Een inbrandplek kan al aanwezig zijn, maar je ziet het pas als je het ziet of als je het toestel voor iets anders gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 januari 2020 03:55]

Normaal zie je dat dus wel, niet dit logo tenzij je dezelfde content opzet. Dit is typisch oled..
Weet je zeker dat het een logo is? Het kan gezien de vorm opzich wel, en als je het duidelijk ergens van herkent is het ook aantoonbaar natuurlijk, maar met dezelfde vorm en schijnbaar vrij volledige uitval van pixels kan het ook een mechanische schade zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 januari 2020 03:52]

Valt burn-in niet te claimen via de garantie, Of anders door middel van een inboedel verzekering ?
Is er iemand die dat weet ?
Jawel zolang je garantie hebt krijg je gratis nieuwe panelen...
Deze heeft alleen geen garantie meer, dan kan je het op de verwachte levensduur gooien maar dat levert amper wat op.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 januari 2020 14:11]

Voor mij voorlopig geen Samsung meer.In 2015 een UE55js8500 met bijhorende uitstekende soundbar gekocht (actie)geen prul dacht ik voor die prijs.
Nadelen van curved wist ik wel maar zit recht voor de scherm dus geen kijkhoek probleem.Maar wat me het meeste stoorde is bleeding of blooming het kan maar een naam hebben ,zeker in duistere omgeving merk je het.Na 3 jaar begint de zijkanten op te lichten en dacht wat is dat voor een kl.te tv.Natuurlijk buiten garantie.
Huidige modellen hebben het nog altijd de nadelen;blooming zeker bij ondertitels en kijkhoek.
Je kunt dus blijven melken wat het beste is maar voorlopig of misschien voor mij nooit meer lcd.
Heb nu LG C9 oled is gewoonweg verbluffend en ik weet het ook dat het misschien kans heeft op inbranding net als mijn vorige plasma tv van Pioneer .
Je moet gewoon zelf uitmaken wat je het meeste stoort of beter gezegd het minste.

[Reactie gewijzigd door Patrickccc op 5 januari 2020 15:51]

Je hebt het waarschijnlijk over dit zoekertje?: V&A aangeboden: LG OLED55B7V (met scherm burn-in)

Het is een 2017 model met een groene vlek dat niet lijkt lijkt op een burn in maar een defect in het paneel.

Kheb me ook al verdiept in het brun-in probleem. Mijn conclusie is dat een ingebrand scherm helemaal niet kan voorkomen als je het scherm als je het als een TV gebruikt.

Je moet enkel rekening houden met burn in indien je zo’n oled scherm wil gebruiken om 10u per dag een menukaart of weerkaart te tonen of andere commerciële statische beelden.

Die use case valt dan ook volledig buiten de deze doelgroep. Koop in dat geval professionele LCD modellen van LG of Samsung.

LG heeft trouwens voor gewoon tv-gebruik burn-in preventie scripts draaien om felle logo’s op tv’s te detecteren en die Oled pixels te dimmen zodat inbranden onmogelijk is.

Ter info: Inbranden op LCD is Uiteindelijk ook mogelijk, zolang je maar de extremen opzoekt maar die extremen komen niet voor in de huiskamer.
Een burn-in op OLED is nog steeds mogelijk, ook als je 'maar' 3 uur per dag TV kijkt en anti burn-in instellingen aan hebt staan.
Dat is juist een plus punt dan wordt je bij elke kijk ervaring herinnert aan je lievelings spel en/of serie.
Zelf in het bezit van een Philips POS9002. Waarbij ik na zeer korte tijd last had van flinke burn-in, RTL4 logo en Top2000 logo, wat maar 1 week per jaar wordt uitgezonden. Bij deze televisie kan je herstel procedure handmatig starten of wordt gestart zodra de tv in standby modus gaat. Na een specifieke firmware update werkte deze procedure niet meer aangezien de tv niet uitging bij het handmatig starten van deze actie. Bij latere updates werkte het wel weer, maar was het kwaad al geschied. Begin 2019 via Apollo Almere is het scherm vervangen. Uitermate tevreden over deze afhandeling overigens. Bijna een jaar later en een nieuwe Top2000 editie verder waarbij de tv veel langer aan heeft gestaan soms wel 8 uur per dag dan de voorgaande editie. Geen enkele aanwijzing van nieuwe burn-ins. Dus of OLED burn-in gevoelig is zeg ik zeker ja. Maar het lijkt erop dat het erg afhankelijk is van de software die het tegen moet gaan.

[Reactie gewijzigd door Jirure1984 op 6 januari 2020 13:49]

Wow, dit had ik nog nooit gezien inderdaad, op dit punt in de film is een superduidelijk voorbeeld. Bizar: https://youtu.be/226kWMOVGGc?t=200

Edit: aan het begin staat dat het betaalde promotie bevat, weet niet hoe eerlijk de video is, aangezien LG beide TV's heeft opgestuurd

[Reactie gewijzigd door Boy op 5 januari 2020 12:35]

En daar stel ik mij dan weer vragen bij en zit je ofwel met een rotslechte camera, danwel met een TV die zeer slecht is afgesteld. Wanneer je op de ene een sterrenhemel ziet en de andere is pikzwart, dan doe je toch iets verkeerd.
Het is vrij simpel: Qled heeft enkel dimbare tegels (local dimming) en OLed kan heel precies individuele pixel dimmen.

Het is perfect mogelijk om alle sterren te tonen met Qled maar dan moet je wel local dimming afzetten in het menu. Je ziet dan alle sterren maar je ziet ook backlight bleeding (grijze schijn). Samsung probeert die grijze vlakken tegen te gaan door de LCD lokaal te dimmen. Omdat de sterren zo klein zijn en de zwarte vlakken zo groot dimt het hele paneel tot een punt dat alle sterren die niet helder zijn amper belicht worden.

Beetje verder in de video toont hij een Galaxy S8 met een ingebrand toetsenbord. Het inbranden van Oled is dus geen verzinsel maar voor normaal tv-gebruik en moderne LG-panelen zijn die neveneffecten van Oled niet aanwezig.

Nieuwe Oled panelen op smartphones zouden volgens wat ik kan vinden op reddit etc. ook ongevoeliger geworden zijn voor inbranden. Demo-modellen die 10u per dag opstaan met een vaste commerciële boodschap zouden volgens wat ik lees nog steeds inbranden.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 6 januari 2020 00:07]

Microledzzzz.....
Jerryrig is echt geen amateur. Kijk zijn filmpjes maar.

QLED is duidelijk zwaar inferieur.
Helderheid is toch wel degelijk een voordeel van QLED boven OLED. Dat OLED op verschillende punten superieur is weet iedereen hier, maar dat maakt een QLED (LCD) niet automatisch slecht.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 januari 2020 11:59]

Het individueel aan/uitzetten van pixels maakt dat OLED gewoon beter is dan al de rest wat beeldkwaliteit betreft. Plasma was beter tot OLED er was. Nu zal OLED dat blijven tot MicroLED er is. Deze laatste zal burn in problemen oplossen.

Mijn Panasonic OLED gaat regelmatig in maintenance mode bij het uitschakelen om burn-in the voorkomen. Dat is inderdaad nog een probleem.
Sorry, maar no way dat mijn Panasonic plasma beter beeld gaf dan mijn huidige Sony 4k LCD. Geen schijn van kans.
Plasma heeft nooit 4k gedaan, wegens te grote cellen. Er is wel weer zekerheid dat het contrast van plasma veel hoger is dan je huidige Sony TV. De kans is dus wel groot dat FHD content er toch nog beter uitziet op plasma als je ze naast elkaar zou zien. Je plasma gaat wel geen 4K HDR content doen.

Als we een Samsung QLED nemen heeft die een contrast ratio van 7250:1
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70r-qled

Een Sony LED heeft ongeveer 5000:1
https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x900f

Dat heeft een invloed op de kleuren en het detail. Kijk naar dat filmpje van jerry rig everything; toch wel indrukwekkend.
1080p VS 1080p in mijn eigen vergelijking. cijfers zijn leuk , naar het gaat er toch om wat je ziet en ervaart als je voor de tv zit. nogmaals, de plasma heeft geen kans. Kan ook smaak zijn , maar there it is.
Klopt, daarom ook nooit de stroom verwijderen. De maintenance mode is echt cruciaal.
Dat klopt inderdaad, maar op het moment dat (imo belangrijke) details verdwijnen uit beeld zoals in de video die ik postte, is het wat mij betreft game over voor QLED :)

Overigens is de helderheid imo een beetje een zaak uit het verleden. Uit mijn 2019 OLED komt me toch een bak licht als je 'm niet op de standaard eco-stand zet :*) Ook in mijn woonkamer omringd door grote ramen kun je prima films kijken - en dan staat de helderheid nog niet eens op 't hoogst.
Daarvoor is helderheid niet alleen belangrijk. Je hebt ook te maken met HDR-content. Een paneel met een hogere helderheid kan highlights beter weergeven. Er zijn nog niet veel films die daar momenteel optimaal gebruik van maken, maar volgens mij heeft de 8K QLED-serie een peak brightness van 4000 nits en dat is simpelweg indrukwekkend te noemen (en ziet er spectaculair uit). OLED komt daar niet bij in de buurt, hoewel OLED HDR beter weer kan geven met minder nits vanwege het perfecte zwart.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 januari 2020 12:13]

Dat klopt, helderheid kan veel hoger bij QLED. Maar ik kan me geen situatie voorstellen waarin ik dit nodig zou hebben. Als ik mijn OLED op maximale helderheid zet vind ik het al zeer onprettig kijken. Misschien als je overdag zit te dagdieven en je hebt geen raambekleding (maar ik kan me niet voorstellen dat mensen de TV aanzetten met de volle zon erop :P )

[Reactie gewijzigd door JDL15 op 5 januari 2020 16:41]

Hier ook hetzelfde. En hoe hoger de helderheid (nits) bij een Qled /LCD hoe meer blooming wat erg irritant is.
Ik heb een LCD en een Oled. Oled is voor mij het beste. De Oled heeft ook tegenover een QLed minder nits nodig, omdat de Oled een perfect zwart weergeeft en daardoor de contrast al hoger is dan een LCD. Omdat een Oled pixel zijn afzonderlijk eigen lichtweergave heeft, zonder de donkere omgeving te beïnvloeden. Met HDR gaat het om licht tegen donker, en natuurlijk de kleuren.
Nee, een voordeel van LCD boven OLED: De kwantumdots hebben er niets mee te maken. Wat mij betreft een relevant verschil, want zoals jij het neerzet is het reclame voor Samsung, want QLED is een Samsung-dingetje. Terwijl een hoogwaardige LCD van Sony net zo goed enorme helderheden neerzet.
Daarom noem ik LCD ook in mijn reactie. Daarnaast reageer ik op iemand die nadrukkelijk over Samsung praat.

“maar dat maakt een QLED (LCD) niet automatisch slecht.”

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 januari 2020 13:31]

Inderdaad, 1000+ nits zonnestraaltje dat Samsung wel kan gebruiken!

[/sarcasm off]
Er is geen enkel voordeel van QLED boven OLED
Hoewel ik zelf liever OLED heb is dit gewoon niet waar en dat heeft niks te maken met Samsung marketing. Samsung QLED hebben veel meer licht dan een OLED, heel goed voor kijken overdag in een zeer lichte ruimte.
Burn in is zeker nog wel een issue bij OLED “van tegenwoordig”. Natuurlijk heeft niet iedereen er last van (zoals je hier onder ineens van standpunt veranderd) maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk een issue is.
Beide tv's zijn afkomstig van LG en die vent zegt ook nog eens dat hij geen instellingen heeft aangepast.
Verder heeft mijn budget LCD-tv van LG van 2 jaar oud geen enkel probleem om wat sterretjes weer te geven.
Deze video is ongeloofwaardig en waardeloos als objectieve informatiebron.

Ja, Oled heeft bepaalde eigenschappen en voordelen die voornamelijk Samsung benadert maar met de 'oude' LCD-techniek kom je maar zo ver. Als je echter objectieve vergelijkingen bekijkt of je gaat zelf eens naar de winkel om te vergelijken dan kom je er al vlug achter dat er qua beeldkwaliteit/beleving op dit moment maar weinig verschil zit tussen O- en Qled. Zeker als je als een normaal mens naar een tv kijkt en het niet boeit hoeveel micrometer ghosting er is of iets anders debiels wat helemaal niemand opvalt als je gewoon een film zit te kijken.
Het zijn naar mijn idee de 'bijzaken' als interface, aansluitingen en eventueel de mogelijkheid de tv als gaming monitor te gebruiken die het onderscheid maken bij deze tv's.
Helaas net in 2019 een LCD-tv gekocht vanwege de prijs. Gelukkig heb ik er niet een OLED naast hangen.
Leuk verhaal, maar op geen enkele wijze technisch onderbouwd.

Gebruik zelf al een geruim aantal jaar OLED ( EF950V) en heb geen behoefte om over te stappen naar QLED, maar:

Oled panelen komen van LG en die heeft niet altijd een reputatie voor een goede kwaliteitscontrole.
Naast inbranding zijn er ook tal van verhalen van mensen met banding of overactieve pixels.
https://i.redd.it/zhh42wq5qo721.jpg .
Niet mijn plaatje overigens. Mijn eerste Oled kreeg hier echter ook na een half jaar problemen mee en het hele paneel is om die reden omgeruild. (overigens zonder problemen).

Daarnaast doet Samsung het nog steeds beter op gebieden als beeldverwerkingssoftware. Op dit gebied presteert de QLED die mijn ouders hebben toch echt beter dan mijn Oled.
Oled is mooi en ik heb geen spijt van mijn aanschaf destijds, maar "geen enkel voordeel" is eenvoudigweg niet correct.
idd persbericht vertaald (geen moeite voor een tweaker). Bezel/screen ratio van 99% en een AV1 is toch geen verkoop argument? QLED en geen woord over kleurechtheid, HDR, XXXX NITS, of wat dan ook. Geloof mij, graag zie ik ze TV’s maken dat concurreert, maar dat doet het niet en dat is jammer.
Volgens mij had hardware.info nog in een review aangegeven dat de 8k Sony LCD gelijk was aan OLED tv’s op zijn manier.
Zei je nou serieus G-Sync?
Maar het is een televisie... adaptive refresh rate ga je op TV's niet zo heel snel terugvinden, zeker niet zolang consoles op 30fps blijven.
Ook spreekt Samsung over een processor met kunstmatige intelligentie die onder andere wordt gebruikt voor het upscalen van content met een lagere resolutie dan 8k.
Wat ai nu met upscalen te maken heeft is mij een raadsel. Je hebt 1080k content en hoe je het ook verzint beter zal het niet worden. Kunstamatige Intelligentie is steeds meer het nieuwste modewoord aan het worden om zaken aan de man te brengen. Vroeger turbo nu ai.
onderdeel daarvan is ScaleNet, een techniek waarbij content kan worden gecomprimeerd om het te kunnen versturen over verbindingen met een te lage bandbreedte om 8k te streamen. Eenmaal bij de tv aangekomen wordt het door de processor weer naar 8k gebracht.
Compressie betekend feitelijk altijd verlies van informatie tenzij het lossless compressie is.
De ai-processor wordt ook gebruikt voor geluid; zo is er een techniek ingebouwd die objecten op het scherm kan volgen, waarbij het geluid afhankelijk van de positie van het object wordt weergegeven aan de linkerkant of rechterkant van de speakers. Samsung stelt dat er op deze manier een 5.1-surroundbeleving kan worden nagebootst met de tv-speakers.
Dus met 2 speakers boots je 5.1 surround na. Doet me denken aan dolby atmos op je telefoon.
Als je 5.1 wilt beleven heb je gewoon meerdere speakers nodig en een ruimte waar het geluid ook optimaal kan worden weergegeven. Alleen links en rechts is geen ruimtelijk effect.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 5 januari 2020 11:17]

[...]
Wat ai nu met upscalen te maken heeft is mij een raadsel. Je hebt 1080kp content en hoe je het ook verzint beter zal het niet worden. Kunstmatige Intelligentie is steeds meer het nieuwste modewoord aan het worden om zaken aan de man te brengen. Vroeger turbo nu ai.
Een turbo voegt iets toe: het comprimeert het lucht/brandstofmengsel zodat er meer vermogen geleverd kan worden.
1080P kun je wel opschalen en het wordt er ook beter door. Stel je hebt een perfecte lijn van 45 graden, dan weet je waar pixels bij moeten om de lijn minder gerafeld te doen lijken. AI kan helpen in het herkennen van content (op basis van vormen of object-context) en dan voorspellen waar pixels toegevoegd moeten worden. Dat zal niet zo goed zijn als native content, maar kan zeker beter zijn.
[...]
Dus met 2 speakers boots je 5.1 surround na. Doet me denken aan dolby atmos op je telefoon.
Als je 5.1 wilt beleven heb je gewoon meerdere speakers nodig en een ruimte waar het geluid ook optimaal kan worden weergegeven. Alleen links en rechts is geen ruimtelijk effect.
Alleen links/rechts is een 1-dimensionaal ruimtelijk effect. Bij 4.n/5.n/6.n en eventueel 7.n/9.n is dat tweedimensionaal. Ik zie ook niet hoe je 2.n geluid als tweedimensionaal ruimtelijk moet laten klinken ...

Dolby atmos kan op je telefoon, alleen zal het in de praktijk niet werken: tegenwoordig heb je speakerunits die het geluid omhoog richten, zodat de weerkaatsing via het plafond het geluid van boven laat komen. Dit is niet praktisch op je telefoon, want hoe regel je dat? Maar het is niet waar dat het per se niet kan. Wat waarschijnlijker is en dat zie je vaker: Dolby Atmos is een standaard over positiegebaseerd geluid en betekent waarschijnlijk dat je geluidsverwerker dit kan verwerken, maar geeft geen garantie over of het dat ook zo weergeeft.
Simpel gezegd kun je met fase-verschillen een extra dimensie creëeren. Geluid kan dan klinken alsof het verder of dichterbij is. Maar verder vind ik het ook een gimmick. Iemand die 5.1 wil heeft toch al een 5.1 set? Geluid uit TV speakers is sowieso ruk.
"geluid uit TV speakers is sowieso ruk"

Dat is wel kort door de bocht, 90% van de gevallen is het inderdaad ruk. Maar Sony heeft een paar modellen waar het geluid beter dan prima is, ook de tv's met soundbars zijn vaak prima.
Lees eens wat reviews over de sennheiser ambeo soundbar. Die mikt met 17 speakers alle kanten op en kan geloofwaardig 5.1 nabootsen als je de reviews mag geloven. Ik ga binnenkort keertje luisteren of het echt zo is..
Sterker nog, alle vfx content die je ziet in 4K (hollywood) films wordt in maximaal 2K aangeleverd en vervolgens geupscaled naar 4K. Dus ja, upscalen heeft zin en wordt meer gebruikt dan je denkt :)
Het verschil is wel dat dat niet in real-time gebeurt, en dus van veel hogere kwaliteit kan zijn.
Dat klopt inderdaad.
Ja, een hogere resolutie in combinatie met interpolatie en filters zoals verscherpen geeft een beter beeld, maar het kan niet tippen aan beeld wat gewoon 4K (of whatever) opgenomen is.

Het kan best dat Samsung weer een stapje verder is gekomen qua beeldfilters, maar het blijft nogal vaag met alleen de term ‘ai’. Daar zijn geen duidelijke afspraken over.
Met behulp van slimme AI kun je beeld wel degelijk verbeteren. Superkorte samenvatting: stel je voor dat je een AI traint met 8K beelden en de 1080k variant van diezelfde beelden. Na de training zal die AI in staat zijn om als je de 1080 beelden aan hem "voedt", hier de juiste 8K beelden van te maken (hij weet immers hoe die eruit zien). Dit is het meest simpele voorbeeld, in de praktijk zijn die originele 8k beelden uiteraard niet beschikbaar. In plaats daarvan wordt de AI training gebruikt om allerlei situaties, patronen etc te herkennen en zo toch het beeld te verbeteren.

Als jij een schuine lijn ziet in paint waarop is ingezoomd, weet je uit ervaring dat het eigenlijk niet een soort trap van blokjes hoort te zijn, maar een gladde lijn. Die kun je vervolgens overtrekken zodat het wel een gladde lijn wordt. Heel soms zal je ernaast zitten, als er toch een trap van blokjes was bedoeld (enter het artefact), maar meestal klopt het. AI in een tv kan dat met duizenden pixelated stukjes tegelijk.
In specifieke gevallen kun je op deze manier bijvoorbeeld gezichten scherper maken dan je ooit met interpolatie en filters voor elkaar krijgt. Bijvoorbeeld met gezichten is daar wel eens een artikel over langsgekomen hier.

Cruciaal verschil met algemene videobeelden is dat de software bij gezichten weet wat de opties zijn. Een gezicht heeft bijvoorbeeld nooit een oppervlak van cement, dus dat grijze onder de neus zal eerder een stoppelbaard zijn.

Andersom wordt stukken lastiger. Een groen beeld kan van een stukje mos zijn, maar van een ruig grasveld. Kortom de bibliotheek met vergelijkingsmateriaal wordt bizar groot. Als dat ook nog op afspeelsnelheid gedaan moet worden, wordt het een beetje onwaarschijnlijk dat ditzelfde voor een consumentenprijs haalbaar is.
Maar we willen met 8K toch niet naar 1080P content kijken?
Maar er zal toch niet altijd 8k content beschikbaar zijn?
Als je een beetje om je heen kijkt zie je dat 4K content verre van gemeengoed is. 8k content zal nog heel ver weg zijn, maar dat zal de betaalbaarheid van 8k televisies ook zijn
Televisie is nog merendeels 1080i50, dus misschien willen we niet, maar we moeten wel.
Wat ai nu met upscalen te maken heeft is mij een raadsel. Je hebt 1080k content en hoe je het ook verzint beter zal het niet worden. Kunstamatige Intelligentie is steeds meer het nieuwste modewoord aan het worden om zaken aan de man te brengen. Vroeger turbo nu ai.
Dit is een pessimistische blik die gelukkig onwaar is. Als je puur de "nieuwe" pixels gaat interpoleren, schiet je niet veel op. Maar als je bijvoorbeeld de software randen laat herkennen, en afhankelijk daarvan de nieuwe pixels anders in laat vullen, wordt dat al heel veel beter: strakke lijnen blijven strak, terwijl zachte kleurverlopen extra soepel verlopen. Laat dit nou net vrij lastig met de hand te programmeren zijn, maar heel goed met machine learning voor elkaar te boksen. En het eenmaal getrainde programma kan vervolgens op de TV gedraaid worden.

Hier is een artikel over hoe Samsung mijn bovenstaande voorbeeld een slagje extremer uitvoert: https://www.techradar.com...k-ai-upscaling-technology

In plaats van alleen edge detection, probeert de software talloze objecten te herkennen en met specifiek formules precies die objecten te verscherpen.

Hoe goed hun toepassing exact gaat werken gaan we zien, en is op basis van hun eigen promomateriaal natuurlijk niet goed vast te stellen. Maar er is gigantisch veel mogelijk qua upscaling _juist_ nu we het domein van vooraf geprogrammeerde heuristieken verlaten en naar getrainde AI toepassingen gaan.
Ik ben altijd benieuwd en niet geschoten is altijd mis, maar dit is enorm complex. Een ai kan vast prima een gezicht herkennen en ook nog wel een scherpe rand, maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met beelden waarbij de achtergrond bewust een beetje onscherp gemaakt is en met de nerf in het hout van de tafel?

Er is van alles mogelijk als het wat mag kosten, maar ik heb geen hoge verwachtingen van zoiets bij een TV voor consumentenprijzen.
Het trainen van een AI is lastig, tijdrovend en vraagt expertise. Het draaien van het resulterende programma is vaak een eitje. Samsung heeft tijd en expertise, dus ik zou niet verbaasd opkijken als het ze lukt. Ze hebben in elk geval out-of-focus achtergronden expliciet benoemd in de voorbeelden uit mijn linkje :+
Het programma draaien is eenvoudig, als de juiste hardware aanwezig is. Maar het gaat toch nog om 1920x1080 = 2.073.600 pixels die – om aan de 8K standaard te komen – 60 of 120 keer per seconde geanalyseerd en via 'intelligent' geïnterpoleerd moeten worden naar 7680 x 4320 = 33.177.600 pixels. Daar is wel wat betere hardware voor nodig is dan bij alleen 'domme' interpolatie/upscaling.

Ja, met AI kan van alles, maar dat kost tijd, ook als het geoptimaliseerd is en ja, ze zullen heus wel hun best doen op het programma en trainen daarvan, maar dan nog blijft de vraag: Gaat deze TV genoeg rekenkracht en geheugen krijgen zodat zo'n AI genoeg verschil kan maken, om voor consumenten het bijbehorende prijskaartje acceptabel te maken? Het dilemma is: Maak je een betere AI, dan heb je ook betere hardware nodig en dat kost geld en dan wordt je TV duurder en dat verkoopt moeilijker.

[Reactie gewijzigd door breakers op 8 januari 2020 14:05]

Het dilemma is: Maak je een betere AI, dan heb je ook betere hardware nodig en dat kost geld en dan wordt je TV duurder en dat verkoopt moeilijker.
Dat valt dus wel mee, blijkt in de praktijk. Het 'uitvoeren' van een artifical neural network (ANN) is niet veel meer dan een (flink) stel matrixvermenigvuldigingen. Laten computers daar nou net vrij goed in zijn. Natuurlijk zal het een groot netwerk zijn - 2 miljoen pixels individueel in je input layer zetten is fanatiek - maar het is niet gegarandeerd dat dat is hoe Samsung dit besloten heeft aan te pakken. Maar bovendien: een groot deel van een "betere AI" heeft te maken met hoe het ANN getraind is, in plaats van de benodigde rekenkracht voor het eindproduct. Train je 10 ANNs met dezelfde parameters en training data krijg je 10 verschillende eindproducten (tenzij je random seed ook vastgezet is) die wel dezelfde performance vragen. Vervolgens kiezen welke van die 10 je beste optie is, is makkelijker gezegd dan gedaan. En omdat het vakgebied nog jong is, zijn hier weinig "best practices voor". (Het is zowel hilarisch als dramatisch hoeveel papers zeggen: "we doen het zo en zo, omdat het lijkt te werken".)
Daar is wel wat betere hardware voor nodig is dan bij alleen 'domme' interpolatie/upscaling.
Als je het ANN eenmaal getraind hebt - wat puur het bepalen van weegfactoren en bias is - kan je het ANN draaien op hardware die daar specifiek voor ontwikkeld is. Je chip hoeft in tegenstelling tot een CPU geen general purpose berekeningen uit te voeren, en je hebt vrij veel zekerheid over de benodigde doorvoersnelheden. De state space is dus gi-gan-tisch veel kleiner, wat optimaliseren appeltje-eitje maakt. Daarnaast is dit proces eenvoudig te paralleliseren, aangezien bij TV je frames gewoon in een buffer kan laden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld games, waar je van input afhankelijk bent).

Overigens ben ik het met je kernpunt wel eens hoor. Het succes van deze beeldverbetering is erg afhankelijk van zowel het talent van hun productontwikkelaars als de hardwarekeuzes (die ongetwijfeld ook door prijs gestuurd worden). Maar vanuit mijn vakgebied werk ik veel met ANNs, en geloof ik absoluut dat dit erg goed uit kan pakken. Maar als met alles: lekker de reviews afwachten, en het prijskaartje bekijken.
Gaat deze TV genoeg rekenkracht en geheugen krijgen zodat zo'n AI genoeg verschil kan maken [...]
Ik verwacht van wel. Dit gaat om een premium product en Samsung kan het voor hun reputatie niet veroorloven als dat flopt. In elk geval wat betreft 'performance' betreft: als hun "premium" product hapert / frame drops heeft, gaat dat ze lang achtervolgen. Hoe goed de verbetertechniek vervolgens werkt, is de echte vraag.
[...] om voor consumenten het bijbehorende prijskaartje acceptabel te maken?
Gaan we zien! Ik ben vooral enthousiast omdat ik de potentie zie, en verwacht dat dit de komende jaren steeds meer gemeengoed zal gaan worden. Maar ik ben niet iemand die duizenden euro's voor een TV overheeft :+

[Reactie gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 11 januari 2020 20:12]

Wat ai nu met upscalen te maken heeft is mij een raadsel.
Er zijn verschillende algoritmes die de 'missing pixels' in een upscale kunnen renderen waardoor het er goed uit ziet. Dit is gewoon bestaande techniek, geen magic of zo.
Kijk eens naar Topaz AI Gigapixel, hier is ook een videovariant van. Dit is zeer zeker een verhoging van de resolutie en de hoeveelheid informatie met soms echt extreem indrukwekkende resultaten.

Dit is nog niet haalbaar op televisies en zeker niet perfect, maar laat wel zien dat er dingen mogelijk zijn.

Zie bijvoorbeeld deze link:

http://cdn.northlight-ima...s/2018/08/600-percent.jpg
Wat ai nu met upscalen te maken heeft is mij een raadsel. Je hebt 1080k content en hoe je het ook verzint beter zal het niet worden. Kunstamatige Intelligentie is steeds meer het nieuwste modewoord aan het worden om zaken aan de man te brengen. Vroeger turbo nu ai.
Het kan het echt beter maken, zie bijvoorbeeld nvidia's deep-learning super sampling DLSS: https://www.nvidia.com/en...-your-questions-answered/

AI is nu zo goed dat het daadwerkelijk ontbrekende pixels nagenoeg correct in kan vullen.
foutje, dubbelpost

[Reactie gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 5 januari 2020 11:35]

Weer zo’n marketing term. Randloos is randloos en niet “bijna” randloos. Mijn oled is voor mij ook bijna randloos..
Maar goed, ze krijgen de technieken om de maken en te snijden blijkbaar steeds beter voor elkaar en als ik het artikel lees neem ik aan dat het om een lcd gaat (alhoewel de foto’s neigen naar een oled achtige tv), dus dat is wel knap.
QLED laat dan ook zeer mooie beelden zien, je hoeft voor mooi beeld niet perse een OLED te hebben, de foto neigt dus naar een QLED ''achtige'' TV.

Indien de TV uitstaat heeft zowel een OLED als deze QLED inderdaad bijna geen rand, maar wat zie jij zodra jij een OLED aanzet? Een zwarte niet bruikbare rand, die zie je dus niet terug bij deze QLED.
Bij een OLED is het dus puur design dat ze geen metalen/plastic rand aan de voorkant hebben lopen, zo lijkt de TV wanneer deze uitstaat geen rand te hebben.. Totdat die aangaat dan zie je dus dat er wel degelijk een rand is :)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 januari 2020 11:37]

Een zwarte rand is best wel mooi. Daardoor popt het beeld tegenover de muur er beter uit. Een niet ingelijste schilderij komt minder mooi over dan met een lijst.
Een randloze paneel is veel kwetsbaarder.

[Reactie gewijzigd door Snake_Eye op 5 januari 2020 16:21]

@vickypollard
Totaal nooit gemerkt wat jij nu zegt, vroeger hadden de beeldbuizen flink wat rand, de eerste lcd's / tft's ook, tegenwoordig hebben ze vrijwel geen rand meer.. En jij bent de eerste die ik erover hoor/zie die de rand fijn vind voor je focus.. Ik heb totaal geen last van een of andere focus in mijn brein/ogen bij TV kijken op een TV met vrijwel geen rand.
Maar, aangezien ze tegenwoordig alles onderzoeken wat te onderzoeken valt om zichzelf bezig te houden, wie weet is er wel een onderzoek naar gedaan haha.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 januari 2020 11:32]

Of het fijner is of niet kan ik niks over zeggen (heb nog een 10 jaar oude met flinke randen), maar wat ik wel vind is dat die focus op randen totaal zinloos is. Een soort hype die door telefoons gestart is. Maar waar je bij telefoons door kleinere randen meer scherm overhoud bij kleinere afmetingen, doet het er bij een TV niet toe. Die staat toch alleen maar op dezelfde plek. TV’s hoeven niet portable te zijn. Als ik bij mijn TV de randen weg denk houd ik gewoon alleen meer witte muur over.
Ja het is misschien overbodig, persoonlijk vind ik het qua design/looks er zeer mooi uitzien. Ook de tv is minder groot terwijl je wel hetzelfde beeldoppervlakte hebt. Moet het? Lijkt mij niet, maar ik vind het wel mooi.
8k.....ik snap dat men wil blijven innoveren, maar dit is behoorlijk nutteloos

Ach 't drukt de prijzen van 4k tv's hopelijk :)
Ik zat bij een vriend 4k the Witcher te kijken. Heel mooi hoe elke pixel benut wordt, echter kon ik alsnog op 2 meter de pixels zien bij contouren van ridders op paard in de verte. Ik denk dat bij 8k het echt zoeken wordt naar pixels (zolang het scherm niet te groot is).
Ja klopt maar wie kijkt er nou op 2 meter afstand tv? Zeker als je 55" of groter hebt, neem ik aan dat je wat verder weg zit ;)
Ik vind een rand juist fijn, omdat het onderscheid tussen de tv en de muur duidelijker wordt. Ik kan me daardoor beter focussen.

Is daar eigenlijk eens onderzoek naar gedaan?
Misschien hebben ze een rand optioneel, zoals bij "The frame"?

Of je plaatst de TV op een passe-partout

[Reactie gewijzigd door TNJ op 5 januari 2020 11:57]

Jaren lang altijd Samsung genomen, maar mijn laatst tv is een LG geworden. Geen dag spijt gehad! Puur ook vanwege verschil oled en qled wat gewoon heel verschillend is.
Dit kan wel interessant zijn als vervanger voor een 2x2 desktop monitor opstelling, televisies zijn in de regel al een stuk goedkoper dan (qua beeldkwaliteit) equivalente monitoren, en je krijgt er 1-2 tv tuners als bonus bij.
Ik weet niet hoor, maar een tv zonder bezels zie ik niet zo zitten. Een kleine zwarte rand om het beeld af te bakenen kijkt naar mijn mening wel zo prettig.
Randloos = oneindig?
Misschien is de term overgenomen van infinity pool. Zo’n zwembad waarbij er geen rand lijkt te zijn en overloopt in de horizon met dus een “oneindig” uitzicht.
Het is net als de horizon op het strand, er is geen rand maar je ziet hem wel.