Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox Series X heeft mogelijkheid om meerdere games tegelijk te pauzeren

De Xbox Series X, de nieuwe generatie Xbox die over een jaar uitkomt, zal de mogelijkheid hebben om meerdere games tegelijk te pauzeren. De huidige Xbox en de PS4 kunnen dat nog met maximaal een game tegelijk.

Bij de functie wordt de gehele gamesessie opgeslagen op de disk, waarna deze opnieuw in het werkgeheugen geladen kan worden, waarna de speler op exact hetzelfde punt in het spel weer verder kan. Dit is te vergelijken met de sluimerstand van een pc. "Waarom kan je dat niet met meerdere games doen?" stelt Jason Ronald, Partner Director of Program Management bij Xbox in een interview met GameSpot. Een maximum geeft hij niet aan, maar theoretisch is de enige beperking de hoeveelheid opslagruimte. Het is nog onduidelijk of de PS5 dit straks ook kan.

Microsoft heeft zijn nieuwe console onthuld tijdens The Game Awards, het evenement dat afgelopen week plaatsvond. De console is backwards compatible met vier console-generaties, krijgt een nieuwe controller met een deelknop en heeft een toren-ontwerp in plaats van het gebruikelijke settopbox-ontwerp.

Microsoft meldt verder dat de Series X een custom Zen 2-soc zal bevatten en aangenomen wordt dat de console een custom Navi-gpu krijgt. Het bedrijf noemt in ieder geval de ondersteuning van hardware-accelerated-raytracing. De console zal framerates van 60fps in combinatie met een 4k-resolutie ondersteunen. Deze framerate kan eventueel worden opgehoogd naar 120fps. De Series X heeft ook de capaciteit voor 8k-resoluties. De fabrikant bevestigt de aanwezigheid van een ssd die laadtijden 'vrijwel elimineert'. Verder ondersteunt de console variable rate shading, auto low latency mode en dynamic latency input.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

15-12-2019 • 11:24

198 Linkedin

Reacties (198)

Wijzig sortering
Moet een savestate niet in RAM worden opgeslagen i.p.v. op de HDD? Want dat verklaart dan meteen de huidige beperking van 1 game kunnen pauzeren in de standby-modus.. je immers maar een beperkte hoeveelheid beschikbaar RAM op consoles, die ten volle benut wordt door 1 game.
2e alinea; Bij de functie wordt de gehele gamesessie opgeslagen op de disk, waarna deze opnieuw in het werkgeheugen geladen kan worden

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 december 2019 11:30]

Hoe werkt dit eigenlijk? Doet mijn one s dit ook (voor 1 game dan)? Lijkt me we handig als casual gamer bv tijdens splitscreen campaign van halo, daar kan je alleen saven na een volledige missie (volgens mij iig). Dan is dit wel handig. Overleeft dit ook een volledige power off? Sorry voor alle vragen maar kan er weinig online over vinden

[Reactie gewijzigd door Shizzel op 15 december 2019 18:44]

Momenteel word het vastgehouden in het RAM, en wanneer je de Xbox op standby zet word dit onder stroom gehouden.

De Series X slaat het op op de SSD, dus dit zou ook moeten werken na een volledige power-off.
Ze hebben het over opslaan op de schijf, dus dan zou dat inderdaad mogelijk moeten zijn.
Had je vroeger op je C64 een KCS power cartridge voor. Ideaal! Zie je maar weer dat “oude” dingen weer terugkomen.
Als ik mij niet vergis doet je smartphone dit ook met Apps. Dus zou het niet als iets ouds bestempelen :)
In Android werkt het net wat anders. Dat is meer dat het os tegen de app zegt, sla een savegame op, en dat deze automatisch wordt ingeladen.
De techniek uit dit artikel slaat echt 1 op 1 het werkgeheugen op.
??? mmm in de tijd van de C64 waren er nog geen smartphones :?
scheelt toch maar tien jaar
Maar wel pda's die voor die tijd aardig wat power hadden.
De powercardridge bood ook mogelijkheid tot sneller laden (saven). Is nu ook weer hot zo lijkt het.
Alleen bij de huidige consoles wordt het op de RAM opgeslagen. Spanning van de console is de gamestate weg, en games dat niet seamless kunnen switchen tussen online en offline kan het ook niet.
Dar lijkt mij ook, plus dit verplicht om de console altijd powered te houden. Als ik klaar ben met spelen wil ik dat ding gewoon uit hebben. Niet in slaapstand ofzo.
Ik niet. PlayStation staat hier altijd in slaapstand, zo kan ik dus snel door met games maar worden ook updates automatisch gedownload etc.

Een van de voordelen van de huidige generatie wat mij betreft.
Moet Sony nog wel effe het installeren fixen na het downloaden want dat gaat traaaaag op de PS4.
Ja laatst met fortnite merkte ik dat, duurt net zolang als het downloaden lijkt wel... Neefjes nichtjes maar klagen bij mij als of het mijn schuld is.. 8)7
Ja laatst met fortnite merkte ik dat, duurt net zolang als het downloaden lijkt wel... Neefjes nichtjes maar klagen bij mij als of het mijn schuld is.. 8)7
Is het ook... je had de game al geïnstalleerd kunnen hebben voor ze kwamen.
Alles gaat traag op de PS4 ;)
Dit, zelfs op dit moment staat m’n PS4 gesluimerd met Call of Duty aan, 1 druk op de controller die voor m’n neus ligt, dan sprint de PS4 aan, tv aan, en kan ik gelijk verder in m’n gepauzeerde game. Toch 1 van de meest nuttige features van de huidige generatie consoles.
Ja voor 1 spel.. maar ik kan echt geen goede reden bedenken waarom je er meerdere tegelijk zou willen pauzeren :?
2 gebruikers op 1 Xbox die beiden liever iets anders spelen? Lijkt me toch niet zo heel moeilijk te bedenken.
Precies dit. Sinds ik de console deel met de kids is de feature nutteloos geworden voor mij terwijl ik er erg content mee was.
Ik zou het gebruiken om tussen SP/MP te wisselen. Afhankelijk van of mijn vrienden offline komen of offline gaan.
Straks met xCloud bv. In de avond uren thuis speel je BF5 maar in je pauze op het werk bv speel je een indie game op je telefoon Dan wil je niet 20 seconden wachten. Maar omdat je de avond ervoor als laatste BF5 hebt gespeeld is het nu nog zo dat die indie afgesloten is. Een potje BF5 ga ik niet doen in m’n pauze.
Het wordt weggeschreven naar de disk waardoor je de console gewoon uit kunt zetten.
Er staat wordt opgeslagen op disk. Dus je zou de console uit kunnen zetten zonder gevolg.
Dan gebruik je deze feature toch niet?
Als die mogelijkheid er is zal ik dat zeker doen. En begrijp me niet verkeerd het is an sich een handige feature. Maar mijn spelsystemen staan allemaal op zolder, en zijn allemaal aangesloten op 1 centrale schakelaar. Er hangen aan die schakelaar momenteel een systeem of 10, dus die wil ik niet allemaal aan(standby) hebben staan. Dit is natuurlijk afwijkend van mensen die 1 of 2 systemen beneden hebben staan. Ik erg me er al aan dat de ps4 lastig "uit" is te zetten, je moet er meerder selecties voor maken om het af te sluiten.
Verplicht in standby laten is het niet. Alleen als je gebruik wilt maken van deze functie.
Denk dat de savestate gewoon een VM snapshot is, en die kan vervolgens op disk worden opgeslagen. Aangezien de nieuwe serie SSDs heeft is dat qua performance ook wel te doen.
Idd. Ik denk ook dat de snelheid van opslag voorheen het probleem was.
Een snapshot heeft hier eigenlijk geen relatie mee. In een snapshot sla je (afhankelijk van de technieken) alle mutaties sinds een bepaalde tijd op disk op, zodat je deze mutaties terug kunt draaien en terug kunt naar het snapshot moment.

Op de Xbox blijft er gewoon (net als bij de Switch en PS4) spanning op het geheugen staan om de staat te bewaren. Met de nieuwe technieken wordt deze staat dus op disk opgeslagen en opnieuw in geheugen geladen wanneer de gebruiker het wenst.
Ja klopt, ik gebruik de verkeerde term. Bedoelde een mem snapshot.
In theorie haalt het niet uit waar de state staat maar RAM is natuurlijk wel een behoorlijk stuk sneller dan je ssd of hdd dus misschien dat ze het daarom wel in RAM doen zodat de gebruikers ervaring beter is.
Dat maakt juist wel uit, want RAM is beperkt en verliest bij een stroomonderbreking zijn staat.
Werkt de pauzering dan ook nog als je xbox wordt aan en uit gezet?
Momenteel natuurlijk niet, maar wanneer de staat op de SSD opgeslagen wordt natuurlijk wel.
Is dit niet gewoon vergelijkbaar met windows swap partitie.
Het is dus virtuele geheugen opzich leuk maar toen was draak van feature , maar mogelijk met PCIe4.0 4x SSD wel relatief vlot schakelen.
Zeer benieuwd naar de prijs. Voor Microsoft weer de kans om deze generatie te winnen.
Exclusives zijn veel belangrijker dan een paar van dit soort functies. Juist daar heeft de Xbox one de plank behoorlijk misgeslagen.

Daarnaast heeft de Xbox 360 heel veel voordeel gehad van het feit dat ze eerder waren en dan Sony de eerste 1,5 jaar behoorlijk aan het blunderen was met de PS3 met z’n veel te hoge prijs, slechte games, moeilijk voor te ontwikkelen, etc.

Bij de PS4 was dit eigenlijk net andersom. Sony liet praktisch geen steek vallen en Microsoft is de maanden na de aankondiging van de xbox one diep door het stof gegaan...
Deels wel, maar dit soort functies vind ik wel belangrijk. Het meest irritante van de huidige generatie consoles vind ik dat je niet zo maar een spel in de console kan stoppen en het direct opstarten. Je bent vaak meer dan een half uur tot een uur kwijt voordat hij het spel geïnstalleerd heeft en alle updates heeft geïnstalleerd. In de tijd van xbox en ps2 was het zoveel makkelijker en toegankelijker. Disc er in en spelen, dat mis ik nu wel. De hdd zit enorm snel vol door de grote van de games, wanneer een vriend op bezoek is kan je niet zomaar een ander spel uit de kast pakken. Ik heb liever dat ze investeren in bluray spelers met een dergelijke snelheid dat de games niet geïnstalleerd hoeven te worden. En de studio's mogen wat langer doen over de games zodat er geen updates noodzakelijk zijn. Sommige spellen zijn het eerste half jaar door bugs niet goed speelbaar. Als je een jaar later speelt dan is het een hele andere game. Kijk bijvoorbeeld naar PES en fifa. Die spellen zijn compleet anders na een half jaar qua gameplay dan bij release. Als hier iemand een oplossing voor vind zijn veel gamers denk ik al tevreden.

Edit: overigens was dit ook al mogelijk bij de ps3 en xbox 360. Waarbij er alleen soms minimale updates nodig waren. Maar de games konden gewoon direct vanaf disc gestart worden.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 15 december 2019 12:52]

Het grootste probleem bij consoles dat de installaties/updates zolang duren is voornamelijk de harde schijf. Het spel wordt namelijk uitgepakt op dezelfde schijf als waar de container op staat. De harde schijf moet dus lezen en schrijven tegelijkertijd en dan halveert gewoon de schrijfsnelheid. Bij de volgende generatie consoles worden SSD's gebruikt dus dan is dat probleem in ieder geval opgelost.

Resten alleen de trage downloadsnelheden op zowel Xbox als PS4 (vind ik echt niet kunnen voor een betaalde dienst) en natuurlijk het gemier over ruimte die je tijdens updates nodig hebt (origineel, download en ruimte voor de patch.. is dus 3x) waardoor je games moet verwijderen.. Nu ze straks allemaal 1GB SSD's gaan leveren zouden ze er beter nog 1 van 128gb bij zetten die alleen dienst doet als tijdelijke opslag voor downloads en updates. Is ook direct dat probleem opgelost. Voor de safestates die genoemd worden in het artikel zou dit ook een welkom idee zijn lijkt me.
Ja precies dat, als het op een cartridge of schijf staat dan hoeft er niks uitgepakt te worden. Een soort van sd kaarten met zeer snelle schrijfsnelheid zal een goede oplossing zijn voor fysieke games. Probleem blijft natuurlijk wel de games die steeds groter worden. Rdr2 was al 106gb. Dan nog updates eroverheen etc. Als er een 1tb ssd meegeleverd wordt kan je altijd maar maximaal rond de 8 spellen geïnstalleerd hebben. Dat vind ik wel een groot nadeel. Ander spel installeren? Moet je weer een andere verwijderen, weer een tijd wachten op de installatie en updates.

Ik ben het met je eens dat de download snelheden omhoog kunnen. Ze zijn verre van stabiel, de ene keer 500kb/s en daarna weer 25mb/s. Xbox en ps4 zijn beide niet constant.

Wellicht is een oplossing om maar een deel van de game op je hdd te hebben. Bij een single player game als je verder komt dat hij dan automatisch op de achtergrond het volgende level installeert. Dat scheelt een hoop data die je niet hoeft te installeren.
Ze zouden de spellen op een soort externe SSD moeten zetten waar het spel direct vanaf geladen word zonder te installeren. In de vorm van een USB stick of een M2 SSD of zelfs meer zoals een traditionele cartridge in de vorm van een 2,5 inch SSD. Waar ook eventuele updates op geïnstalleerd kunnen worden zodat voortaan game updates nog maar één keer per fysiek exemplaar gedaan hoeven worden en niet console gebonden zijn.
Gelijk alle nadelen mbt games installeren/updaten/opslag opgelost en een nieuw nadeel gecreëerd, prijs van de drager.
Sony heeft al aangegeven dat je de optie krijgt om bij het installeren te kiezen of je alles wil installeren of bv.. alleen het single play gedeelte of alleen multie play.
En zoals ik in een post hier boven zij misschien komt er wel een optie dat als je een spel installeerd vanaf disk.
Dat je ondertussen al Streaming het spel kan spelen via Xcloud / Playstation now.
Met misschien eenige lag / latency maar daar heb je dan je keuze voor.
En dan later als je niet speelt word het spel verder geinstalleerd en kan je de volgende keer lokaal spelen.
Die optie bestaat nu al bij de ps4, dat je eerst kan kiezen of je single player of multiplayer wilt installeren. Het zat al in the last of us of op de ps3. Dus dat is niet nieuw. Alleen het moet wat beter uitgevoerd worden want je zit alsnog lang te wachten. Eigenlijk wil je alleen het eerste level installeren, spelen en dat hij de rest op de achtergrond doet.
De hdd zit enorm snel vol door de grote van de games, wanneer een vriend op bezoek is kan je niet zomaar een ander spel uit de kast pakken. Ik heb liever dat ze investeren in bluray spelers met een dergelijke snelheid dat de games niet geïnstalleerd hoeven te worden.
Hoe had je dat gedacht ? De volgende generatie consoles krijgt een SSD aan boord, die (iig de PS5 volgens Sony) sneller is dan de de snelste SSD's die je op dit moment in PC's vind. Een blik op de pricewatch leert dat de snelste M.2 SSD's van het moment 5000MB/s lezen. De snelste blu-ray drives lezen met 12 speed, wat een sequentiele leessnelheid van 54MB/s inhoud, bij een rotatie snelheid van 10.000 rpm. Om 5000MB/s te halen op een bluray moet de schijf zo'n 92 keer sneller ronddraaien, dus 920.000 RPM. Dit is wat er gebeurt met een CD op 23.000 rpm. Jij wil 'm nog 40 keer sneller laten draaien ? De buitenkant van de schijf zou dan een snelheid halen van 20810 km/h.

En dat is dan alleen sequentieel lezen, random-access van een SSD snelheid van een SSD is natuurlijk ook een heel stuk sneller dan bij een optische schijf.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 15 december 2019 14:51]

Terug naar de cartridge dan he, geheugenprijzen blijven dalen, lage access times, geen bewegende delen, krassen etc. Toch zo gek nog niet.
Grote voordeel van Nintendo dus!
Die hebben qua laadtijden zeker wel een voordeel momenteel. Alleen qua grootte niet.

En de Switch is echt zo vol. Er zijn zelfs games die überhaupt niet op de interne opslag passen.
Het gaat er vooral om dat het gemak weg is. Op de ps3 kon je gewoon de bluray schijf er in stoppen en spelen. Tegenwoordig moet je alles installeren, dat de bluray schijf beperkingen heeft dat klopt. Vandaar andere oplossingen, zoals hierboven al aangegeven. Terug naar cartridges bijvoorbeeld. Doordat ik heel lang moet wachten om een game te installeren ga ik zelf toch vaak terug naar de ps2 of ps3 of zelfs ps1 om snel even een spel te spelen. Ik stop de cd erin en ik kan spelen. Dat mis ik gewoon in de huidige generatie.
Het gaat er vooral om dat het gemak weg is.
Er is juist veel meer gemak, als je maar stopt met ouderwets fysieke kopieën van games aan te schaffen.M Met gedownloade games hoef je nooit schijfjes te wisselen en een spel download sneller dan dat jij naar de dichtstbijzijnde winkel kan rijden om een spel te kopen (nog afgezien van het feit dat winkels niet 24/7 open zijn).

Schijfruimte is ook geen issue, heb een 5TB externe schijf aan m'n PS4 hangen en die is nog lang niet vol.
Noem je het daadwerkelijk meer gemak wanneer je een methode suggereert waarbij de schijf sneller vol zou zijn?
Elk voordeel heeft zijn nadeel hè ;) ik vind het zondermeer gemakkelijker als het zo goed als onmogelijk is die schijf te vol te laten worden dan dat je actief moet zorgen dat er zát ruimte is om problemen uit te sluiten :)
Fysieke kopieën vind ik dus niet ouderwets. Ik koop alles fysiek, zodat ik het over 10 jaar ook nog kan spelen. Dat is maar af te vragen of dat met downloads gaat. Tevens vind ik het zelf mooier dat het in de kast staat. Ook 5tb is zo vol. Zet er maar eens 50 spellen op. Ik heb fysiek 1600 spellen, die ga ik niet op een harde schijf krijgen hoor.

Games kan je tegenwoordig gewoon online kopen en komen ze op de dag van de release op je deurmat. Dus dat vind ik geen goede beargumentering.

Online winkels zoals bol.com zijn gewoon 24/7 open, je kan zelf aangeven wanneer je het geleverd gaat krijgen.

Maar ook met downloads moet je wachten, het gaat mij erom dat ik een schijf in de console kan steken en dat de game start. Verder geen wachttijden. Dat was vroeger wel zo, nu niet meer. Dus eigenlijk is het een achteruitgang

[Reactie gewijzigd door snefkens op 15 december 2019 16:21]

1600 ? Nice, maaar ik zit je op de hielen met 1100 stuks :P
Netjes, 1 soort console of meerdere?
1100 spellen op een stuk op 30 verschillende systemen. Waarvan bijna alles aangesloten is. :) :)
Waarom zou je een oud spel van 10 jaar geleden spelen? Omdat het leuke spellen zijn? Ik speel zelf spellen van 25 jaar geleden. Nes, snes, ps1 etc. Eerlijk gezegd speel ik vaker oude spellen dan nieuw. Waarom? Omdat ik het vaak leukere spellen vind dan de nieuwe. Ik hou sowieso niet van multiplayer en ben een beetje klaar met al dat pay2win tegenwoordig. Dus speel alleen de nieuwe single player games. Voor de rest speel ik dus heel veel oude games omdat ze gewoon heel tof zijn. Dus daar verschillen we van mening. Jij wil blijkbaar altijd het nieuwste van het nieuwste en speelt oude spellen nooit meer. Erg zonde!

Ten eerste het is geen rommel en daar zijn boekenkasten voor uitgevonden, genoeg plek om ze op te bergen. Ook daar verschillen we van mening.

En ja ik heb liefst dat ik een spel uit de kast kan pakken en direct kan opstarten. I.p.v. Het te downloaden of updates installeren.

Let agree to disagree
Misschien komt er wel een optie dat als je en nieuw spel koopt op disk. en je het installeerd dat je de optie krijgt om het nu alvast streaming te spelen via de Xcloud servers / Playstation now.
En dan op de momenten dat je niet speelt word het spel verder lokaal geinstalleerd.
Zodat je de volgende keer het lokaal kan spelen en dus minder Lag / latency hebt.
Dat zou inderdaad ook een optie zijn. Al ben ik geen voorstander van streamen i.c.m gamen. Maar het is inderdaad nog wel een goede optie dat je direct kan spelen en op een later moment lokaal. Een soort hybride vorm. Het beste van twee werelden.
Ach tegenwoordig kan je ook wanneer je een game op disk hebt niet direct spelen, vaak eerst nog een day 1 patch downloaden van een aantal gigabytes.
Het lijkt er echter op dat Microsoft heeft geleerd van de fouten van het verleden. De Xbox One X is hier al een voorproefje van. Ze hebben nu meerdere first party studios en lijken goed te luisteren naar de community. Mijn gok is dat Microsoft het Sony moeilijk gaat maken met de nieuwe generatie consoles.
Ik verwacht ook dat ze het een stuk beter gaan doen en kijk uit naar de exclusives. Gezien het feit dat Microsoft middels hun Xbox op pc, ook veel games (zeker 1st party) op Windows aanbiedt en ik een goede pc heb, ga er geen Xbox series X voor kopen.

Het op dat gebied slechter doen dan de one lijkt haast onmogelijk...
Microsoft haalt inderdaad ook veel winst uit games die verkocht worden voor de pc. Doen ze slim. Ze breiden uit naar meerdere platformen. Bieden crossplay aan en een Xbox app. Ze creëren als het ware een softwarematige console op een pc.
Het gaat MS dan ook om het merk XBox. Of ze het geld op de console of op de PC verdienen boeit niet, als ze het geld maar verdienen.
Het zijn divisies dus ja het gaat ms om geld, maar daarbij wordt natuurlijk wel gekeken naar het platform en desbetreffende animo.
A. Dat is niet wat hij bedoelt.
B. De Xbox One X heeft gezorgd voor de grootste steiging in sales van consoles in 2018, en heeft zelfs meer units verkocht dan Sony met de PS4 Pro. Dus ik vraag me af waar je je uitspraak op baseert.
Ik denk dat het nog belangrijker is op welke console je vrienden gamen. Mocht cross platform ooit standaard over alle platforms zijn doorgevoerd dan blijven alleen de exclusieve tittels over.
Exclusives zijn veel belangrijker dan een paar van dit soort functies. Juist daar heeft de Xbox one de plank behoorlijk misgeslagen.
Toen ik de reveal zag, vond ik juist de backwards compatibility de grootste publiekstrekker voor deze console. Zo kun je meteen aan de slag, ook al heb je nog geen Series X specifieke games en kun je de classiekers nog eens doorspelen zonder 3 verschillende generaties aan consoles te hebben.
Ja juist dit dus! Ik ben benieuwd wat dat te betekenen heeft voor de xbox 360 games.
Zoals ik begrepen heb is de Xbox Series X volledig backwards compatible.
Er werd zelf gesteld dat je er originele Xbox games mee kunt spelen (Halo 1) door simpelweg de DVD er in te stoppen.
Dat is wel beperkt tot games die nu al backwards compatible zijn. Hoewel ze waarschijnlijk straks weer bezig gaan met ‘nieuwe’ oude games werkend krijgen.

Momenteel kun je bijna alle Xbox 360 games spelen op de One. Als je de schijf erin stopt word het spel eerst gedownload voordat je kunt spelen. De versie die op de schijf staat is immers niet compatible.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 16 december 2019 01:49]

Klopt.
De schijf dient in dat geval alleen ter verificatie, om te laten zien dat je de game daadwerkelijk gekocht hebt. Goed om te weten!
MS hoeft niet per see Xboxe te verkopen gezien het al jaren bekend is dat consoles voor break-even prices eorden verkocht. MS maakt geen winst op de consoles zelf.

Gezien de Xbox ook op Windows 10 draait hoeft MS alleen maar games die op Windows draaien uit te brengen. MS hoeft dus alleen maar "Windows" exclusives uit te brengen om de console wars te winnen. Mensen die geen game PC kopen kopen toch wel een xbox.
Dat is misschien in het begin zo. Naar mate een console ouder wordt en qua onderdelen geoptimaliseerd wordt, is er toch echt een moment dat er per console gewoon winst wordt gemaakt.
Maar consoles worden in de loop van tijd ook goedkoper.
...
Gezien de Xbox ook op Windows 10 draait hoeft MS alleen maar games die op Windows draaien uit te brengen. MS hoeft dus alleen maar "Windows" exclusives uit te brengen om de console wars te winnen. Mensen die geen game PC kopen kopen toch wel een xbox.
Groot gelijk ik ben altijd een playstation gamer geweest tot de PS3 daana overgestapt naar PC
Maar een paar maanden geleden heb ik Forza Horizon 4 gekocht omdat ik het op PC kan spelen en geen console hoef aan te schaffen.

Zo heeft MS uiteindelijk toch kunnen verkopen zonder de consument te verplichten om eerst een console aan te schaffen. Ik kan dat soort multiplatform beschikbaarheid alleen toejuichen en dit is absoluut nog binnen het gehele MS eco systeem _/-\o_
Denk dat dat wel meevalt, aangezien het beide Windows 10 onder de motorkap heeft liggen. Zijn wel paar games waarbij je op de xbox dus gewoon 'Windows 10 Edition' ziet staan bij een game...dus ik weet het niet..lijkt mij dat het dan dezelfde games zijn qua bits zeg maar.
Oh ja?

Xbox gebrukt de Windows 10 core, DX 11/12 (achtig) API en de games draaien in Hyper V.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Xbox_One_system_software

De UI en driver subsytem zullen misschien anders zijn. Maar verder.....
Sterker nog: de build nummers zijn zelfs identiek (huidige build van Win10 voor de PC is 18363, voor de Xbox idem)
Die -1 zal denk ik eerder om je negatieve toon gaan......

Het klopt dat XboxOS een efficientere en directere versie is van Windows 10. Maar dat maakt geen ene bal uit. Als je een game ontwikkeld voor Xbox (OS) dan kan je met relatief simpele aanpassingen het ook uitgeven voor Windows 10.

En als je zeker weet dat het anders is dan kom dan maar eens met een bron ipv de betweter uit te hangen zonder enige onderbouwing :)
Zoals Red Dead Redemption 2?
499 euro bij launch, heb ik begrepen van een bekende Mixer partner en dedicated MS insider https://twitter.com/Stallion83/status/1205719294069420032
Niet als ze nu al beginnen met dit soort features aan te jagen.

We weten allemaal hoe pijnlijk de huidige generatie is geweest voor MS doordat ze hun gameconsole profileerde als een multimedia device.
Dat is ook de reden dat ze heel expliciet vermelden dat het een game console wordt en geen multimedia station zoals bij de vorige generatie.
Nu was dat multimedia verhaal voor mij juist een selling point.. Zeker als je al wat ouder bent en meer occasioneel gamed. Spraakbesturing, Netflix, 1 afstandsbediening doordat de Xbox alles aanstuurt.. De voordelen van een smart TV maar dan een die ze wel updaten. Dit mag van mij zelfs uitbreiden..
Alleen hier faalt de Xbox One compleet. Geen 4k hdr passtrough via de hdmi ingang. De apps zoals netflix etc draaien allemaal op 60hz, schakelen niet over naar 24hz. Etc. Voor een multimedia device zijn dit wel minimale eisen.
4k komt nu pas door en als je settopbox erop hebt is het nog voldoende en is 1080p wel de max via reguliere kanelen. Ook de 24p functie werkt als je dit (kan) instellen net als 50 hertz en eventueel 12 bit als je tv dit ondersteund.
Echter apps etc moeten het wel ondersteunen en dat doet Netflix helaas niet.
Misschien niet meer naar het ideaal van nu, maar ten tijde van de lancering toch echt wel een goed punt als media hub en game console. Ik gebruik hem dan ook zo en zal die functie zeker gaan missen
Dat is meer Netflix fout dan die van Microsoft. De Netflix app start ook altijd volledig in hdr10 vanaf het logo. Ook als film of serie dat niet is blijft de tv in HDR stand staan.

Ik dacht lang dat het een Xbox fout was, totdat de Disney+ app het tegendeel liet zien. Dat probleem komt echt van Netflix zelf.
Klopt dat xbox one 24hz ondersteunt, het wordt alleen nergens toegepast. Je moet het de applicaties afdwingen anders heb je er niks aan. Leuk dat Microsoft dan zegt dat ze het ondersteunen als vervolgens de maker van de applicaties er niks mee doet dan heb je er nog steeds weinig aan.

Dit probleem komt ook bij veel andere apparaten voor, o.a. De shield. Met kodi kan je 24hz afdwingen, maar als je via netflix 24hz wilt dan moet je een losse app installeren die dit weer afdwingt.

Het blijft een algemeen probleem bij veel devices, ik merk het heel erg en ga mij hier ook aan irriteren. Maar merk het ook met ziggo. De tv herkent dan niet het juiste signaal waardoor alles toch niet zo lekker loopt. Je ziet dat het beeld en geluid ook niet volledig synchroon loopt daardoor.
Ik zie ze niet winnen in een head to head, maar eerder een andere richting op gaan. Mijn inziens is dat ook slimmer dan direct met Sony te concurreren. Microsoft is met de one een bepaalde richting ingeslagen, en deze richting moeten ze aanhouden. Net als Nintendo ook een game console maakt maar geen directe concurrent van beide is.
De fabrikant bevestigt de aanwezigheid van een ssd die laadtijden 'vrijwel elimineert'.
Ben benieuwd hoe , BF V heeft bij mij op een SSD toch flinke laadtijden.

Edit: op pc met Windows 10

[Reactie gewijzigd door jopie op 15 december 2019 12:01]

Laadtijden met een beetje SSD's zijn al lang geen issue meer, want je kan zo'n snelle SSD hebben, maar game files moeten ook vaak nog worden gedecompressed, geinterpeteerd worden e.d.

En als je online speelt moet er verbinding tot stand worden gebracht etc.

Er komt meer bij kijken dan alleen maar transfer speed..

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 15 december 2019 18:43]

Nieuwe SSD technologie. Sony gebruikt ook iets soortgelijks.

https://www.pcgamesn.com/amd/sony-ps5-ssd-raw-bandwidth

Of het om dezelfde tech gaat is nog niet bekend.
Is toch gewoon NVME? Niks speciaals lijkt me, heb zn stickje voor 40 eu ong gekocht en read write is ong 2000/1500 mbps.

Ben ook wel beniewd, het klinkt nu als iets dat te mooi is om waar te zijn ( ik heb ook gewoon nog redelijke laad tijden met mn NMVE )
"Is toch gewoon NVME?"

Volgens berichten gaat het om speciaal ontwikkelde SSDs voor ps5 (en xbox blijkbaar)

[Reactie gewijzigd door HarryC op 15 december 2019 17:48]

Gewoon NVME... Niet teveel in de marketing trappen.
Probeer RDR2 maar op een PC te draaien met PS4 gelijke hardware
Als je de gfx op dezelfde settings zet werkt dat prima. Bij digital foundry leggen ze tot in detail uit waar de console RDR2 versie in verschilt en dat is op bijzonder veel vlakken. Om te beginnen is het het 30fps en de resolutie laag, de gfx staan op een mix tussen low en high. Voor die settings heb je maar een eenvoudige pc nodig. Op high 4k/60 heb je echter een beest van een pc nodig.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 15 december 2019 14:47]

Ik geloof niet echt van dat het op zulke hardware met dezelfde grafische kwaliteit draait. Ze waren bij digital foundry ook zwaar onder de indruk wat ze uit die console wisten te persen. optimalisatie op consoles maakt nog steeds wel verschil, daarin zijn consoles wel beter.
Ook de minimum systeemeisen zijn een pak zwaarder.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 15 december 2019 15:59]

Moah, volgens mij heeft Digital Foundry wel video's waar ze een vergelijkbaar systeem hebben gebouwd en de games op dezelfde snelheid kunnen draaien.
De xbox one x versie is 4k. Probeer dat maar eens op een PC van 500 euro :+

Pc’s zijn gewoon vreselijk inefficient (misschien omdat ze niet voor gaming zijn gemaakt?)
Een console heeft dezelfde gpu en cpu als een pc, alleen langzamer geklokt. Het inefficiente van dx11 op een pc wordt opgeheven door de enorm veel snellere cpu. Niet voor niks dat de nextgen xbox een 4x zo snelle cpu krijgt.
Geen probleem. 1080p30 is prima mogelijk met een 7870/270x...

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 15 december 2019 17:45]

Dat gebruikt wel een stuk meer RAM meer en ziet er niet uit vergeleken met de PS4 versie. En probeer het eens op een CPU zoals in de consoles.
Dat is vooral een kosten aspect. Als ze high end hardware in een console stoppen dan kost een console 1500 euro. Dat verkoopt niet. Ik ben het met je eens dat de fabrikanten wel wat eerlijker mogen zijn, 4k wordt er geadverteerd bij de ps4 pro. Maar zelden komt het boven de 1440p. Xbox one x haalt de 4k wel wat vaker. In de nieuwe generatie zullen ze wel 4k/30fps halen. Maar nu roepen ze alweer 120fps. Ja leuk, maar een pc haalt dat al niet laat staan een console.
Men zegt 60fps en dat 120fps mogelijk is afhankelijk van het spel dus geen sprake van oneerlijkheid ofzo.
Het is natuurlijk wel marketing praat. Elke gebruiker gaat daar op af, zonder de nuance te zien. En dat is exact wat de fabrikant wil.
Hier ook, NVME ssd en i9-7900x en BF V moet toch steeds lang laden...pff
Vermoedelijk gebruiken ze hier gewoon een hypervisor voor om het wat vlotter te laten werken. Verklaart meteen ook de backward compatibility met voorgaande generaties.
volgens mij draaien de huidige consoles gewoon op een versie van de windows 10 core dus backwards compatibiliteit zou geen probleem moet geven doordat dat niet veranderd.
Met deze nieuwer console veranderd alleen de hardware die sneller word. Wel zullen ze de drivers wat moeten tweaken of misschien sommige games moeten patchen zoals je ook zien bij nieuwe pc hardware.
Hangt er van af of je als programmeur rechtstreeks toegang hebt to de hardware. Maar ik lees hier net dat het huidig OS ook al gebruik maakt van Hyper-V dus moeten ze gewoon voortbouwen en moeten ze gewoon een nieuwe virtuele hardware toevoegen. In princiepen denk ik dat het vrij eenvoudig zou moeten zijn om deze feature in de huidige generatie te implementeren.
Dus eigenlijk gewoon geen noodzaak meer om te spelen tot een checkpoint of save-locatie? Als je toch overal kunt pauzeren...
Dit is in principe je spel pauzeren, niet je game opslaan zodat je hem later kan herladen
Maar waarom zou ik laten moeten herladen, als ik het spel op pauze kan zetten?
Ik denk dat hij dacht dat je bedoelde dat je nooit meer hoeft op te slaan. maar je bedoelt niet door hoef te spelen tot een mogelijkheid om op te slaan.
Pauzeren ja. Maar niet laden als je even een stukje terug wilt.
Als je nooit terug wilt gaan naar een eerder opgeslagen save game dan heb je gelijk.

Ik heb het vermoeden dat dit een soort van hibernate staat is wat in windows ook kan (maar dan niet voor de complete console maar alleen voor de game sessie. dus niet alleen savegame data maar alle data in het RAM van de game wordt opgeslagen. er is geen save game file alleen een game sessie staat, (wat makkellijker corrupt kan raken als bijvoorbeeld de game of console wilt updaten of crashed?)

Mijn ervaring sinds windows 10 is wel dat een update geforced wordt ook als de sessie in hibernate staat bevind, dus met wat pech ben je onopgeslagen werk dan kwijt vanwege een update (wat opich een logisch gevolg is)
Zou kunnen, maar ik zou het er toch niet op gokken. Verder hoop ik dat games gewoon meer kunnen doen qua opslag. Het blijft raar om uberhaupt te hervatten vanaf een savepoint ipv waar je bent gestopt. Dat het nodig is voor respawns lijkt me geen probleem, maar voor het door de game spelen zou het inderdaad geen belemmering moeten zijn.
In de huidige console generatie komt dat op hetzelfde neer, niet saven, maar wel riskant als iemand de stekkerdoos uit drukt. Dat risico heb je met de nieuwe generatie niet meer
Dit artikel gaat over de Xbox Series X en niet de Xbox One, beetje verwarrend in de titel zo.
Het design ziet er leuk uit maar is super onpraktisch. Dit gaat nooit in mijn TV meubel passen...
Hier ook niet, ook niet horizontaal, horizontaal lijkt ie ook hoger te worden dan de standaard hoogte zoals apparaten nu zijn.
Zeer spijtig. Rare keuze van Microsoft, maarja dat is de naamgeving ook...
I present you Xbox!

Yeah een box! En nu?
Is 15 cm, hoger dan het gemiddelde AV apparaat, maar lager dan de gemiddelde receiver. Het ligt dus een beetje aan je AV meubel.
Zijn er al exacte maten gelekt dan? Verder heb ik ook geen standaard formaat receiver, maar een dunnere.
Er zijn meerdere mensen die op basis van de controller maten berekend hebben. Over het algemeen komen deze uit op 30/31cm x 15/16cm x 15/16cm.

Voor mij komt hij gewoon achter de TV, waar ik nu de One X met een vertical stand heb staan.
Achter de TV wordt helemaal lastig met dit formaat, mijne hangt plat op de muur :+ maar goed, ik meende dat Linus iets zei over dat de controller net iets kleiner zou zijn dan de XOne controller, dus dan zouden die maten wellicht al een stukje kleiner worden.
Ik vermoed dat dat meer wishful thinking is met z'n kleine handjes. ;) :+
Haha, haalt ie ook elke keer weer aan met z'n "kleine handjes" :+
Ach we gaan t wel zien. Er zijn helaas al een miljoen mensen die hun mening al klaar hebben liggen op basis van wat renders.
Ach, zo is er altijd wat te klagen. Uiteindelijk krijgen we hem wel ergens weg :)
Daarom maak ik mijn tv/stereo meubel(s) zelf, plaat meubelhout en een likkie verf en alles past keurig netjes. (en nee geen mdf)
Deze vorm zorgt er bij mij voor dat ik hem achter de TV kwijt kan, en daar ben ik wel blij mee. Bij de huidige consoles heb ik een vertical stand moeten kopen, en met de eerste Xbox ging het niet eens.
Zelf noem ik deze console *The tower of terror*

Zo te zien is deze console zo gemaakt dat het hoogstwaarschijnlijk goed koelt wat voor mij zeer belangrijk is ze beloven dan ook dat de nieuwe xbox muis stil zal zijn dit is reden genoeg om de console te kopen in mijn geval dan ik heb nooit iets met de exclusives van sony gehad alleen crash bandicoot die je inmiddels nu ook voor de xbox hebt.

Maar ik ben zeker nieuwsgierig naar de specs van de ps5 en welke hier het stiltste is.

[Reactie gewijzigd door devin1992 op 15 december 2019 13:36]

Mooie techniek, maar je hebt er alleen weinig aan als de meeste games een online verbinding vereisen en je dan dus niet normaal verder kunt. Menig game (the Division of Destiny bijvoorbeeld) doet altijd moeilijk als je de game hervat en bij de meeste games ga je dan weer vrolijk terug naar het hoofdmenu.
Hij (GPU) is amper 2x zo snel als de huidige one x. Dat valt dus eenb eetje tegen, geen generational leap.
Ten opzichte van de One X ja, maar de One X was eigenlijk al een halve generatie verder en is nu nog steeds erg krachtig (qua GPU). Vergelijk je met een basis One (of One S) dan heeft de nieuwe Series X ongeveer 9 keer zoveel GPU kracht.

Bovendien zit de belangrijkste sprong in CPU kracht en die is veel belangrijker voor wat je in de basis kunt doen in een game. De CPU wordt geschat op ongeveer 4 keer zo krachtig als de prut wat ze in de One en PS4 gestopt hebben. De Pro en X boden wat hogere kloksnelheden, maar niet echt significante upgrades op dat vlak. De CPU was ook de reden waarom de Pro en X vaak toch geen hogere framerates konden bieden ook al hadden ze zoveel meer GPU power dan de PS4 en One.
als je reviews van pc gpu's ziet zie je het zelfde..en die kosten net zoveel als een complete console.
2x zo snel lijkt me een goede deal
De ontwikkeling gaat ook niet zo snel meer als voorheen. Bovendien biedt de nieuwe snelheid de mogelijkheid om de games wel altijd in 4k te spelen op een fatsoenlijke FPS. Tuurlijk gaat ook dat weer omhoog, maar voor veel mensen zal dat niet nodig zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 15 december 2019 14:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True