Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung lijkt Galaxy A 2020 op 12 december aan te kondigen

Samsung kondigt waarschijnlijk op 12 december één of meerdere Galaxy A-telefoons uit de 2020-serie aan. Samsung Vietnam heeft een promofilmpje online gezet waarin die datum wordt genoemd. Het filmpje toont ook een smartphone met een groot scherm en klein cameragat.

De promotievideo van Samsung Vietnam toont features van voorgaande Galaxy A-modellen en sluit af met een afbeelding van een smartphone die in het midden een klein cameragat heeft. Het ontwerp van die telefoon komt overeen met de renders van de Samsung Galaxy A51, die vorige maand online verschenen.

Het filmpje noemt de datum 12 december. Samsung maakt op die dag mogelijk meer bekend over één of meerdere modellen uit de nieuwe Galaxy A-reeks. In augustus verscheen er al informatie online over de camera's van de Galaxy A-toestellen. In totaal zouden er acht nieuwe Galaxy A-toestellen uitkomen.

Samsung positioneert Galaxy A-toestellen in zijn aanbod een stap onder de Galaxy S-serie. Van de huidige serie is de A10 het goedkoopste model, die zo'n 128 euro kost. In Nederland en België is de A80 het duurste model, die nu te koop staat voor 414 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-12-2019 • 15:51

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Ik heb zo'n Samsung A uit 2018 voor mijn schoonmoeder opgepikt en was toch wel verbaasd over de vele opties, grote en best goed scherm voor weinig geld.
Ik ben zelf een iPhone gebruiker maar je begint je af te vragen waarom die zo duur moeten zijn als je is zo'n instap Samsung beet hebt gehad.
Een samsung A doet aan features ook niet heel veel onder aan de S toestellen. Echter is alles net iets minder, scherm kwaliteit, camera en een beetje snelheid. Een iphone kan je ook goedkoper krijgen. Een 11 pro is niet voor iedereen nodig. Je kan prima een XR kopen of zelfs een iphone SE als je van kleinere toestellen houd. Daarnaast is de tweedehands markt van iphones natuurlijk ook booming en van samsung toestellen vooral voor de koper aantrekkelijk
Je kan prima een XR kopen of zelfs een iphone SE als je van kleinere toestellen houd. Daarnaast is de tweedehands markt van iphones natuurlijk ook booming en van samsung toestellen vooral voor de koper aantrekkelijk
Iphone SE wordt 5 jaar(!), dus die raad ik niet meer aan.
Als je de actie van het weekend bij Amazon (DE) kon halen voor €555 is wel een redelijke deal.
Maar voor de meeste mensen vinden een toestel van €250 al duur, laat staan €555 nieuw!
Een iphone 7 die nog 2 jaar updates krijgt kan je in vraag en aanbod voor 150 vinden. Prima prijs voor de mensen die minder geld willen besteden
Wel updates maar geen garantie, als je al niet veel te besteden hebt (of wilt) niet echt een handige optie...
Je vergelijkt een tweedehands iPhone van 3 generaties terug met een nieuwe Galaxy van de huidige generatie. Een XR is ook een generatie oud en momenteel ruim 200 euro duurder dan de duurste Galaxy A (de A80) en 500 euro duurder dan de goedkoopste.
De SE is in 2016 gelanceerd.
Nog altijd bijna 4 jaar dus, laat staan dat het scherm veel kleiner is dan dat van alle Galaxy's, en van slechtere kwaliteit dan dat van de iPhone 5(s).
In de 5(s) en de SE zit ern 4" multi-touch IPS LED-backlit 1136x640 (326 ppi) "Retina" display.
Jep, maar het scherm zou flets zijn in vergelijking met de 5S. reviews: Apple iPhone SE: kleine telefoon met grootse accuduur
Op het moment dat het scherm kleiner is maakt het niet uit dat de resolutie ook wat lager is :+
Ik gebruik mijn SE nog iedere dag met veel plezier!
Wie had het over resolutie? Ik doelde erop dat het scherm vrij flets zou zijn en 4 inch is natuurlijk niet te vergelijken met de Galaxy A schermen van rond de 6 inch en vaak zelfs amoled. Apples met peren vergelijken is één ding maar dit is wel een heel vreemde vergelijking, die telefoons hebben een volledig andere doelgroep (klein en premium vs midden tot groot en midrange/budget).
Klopt niet, 2015.

Foutje

[Reactie gewijzigd door soufianemrabet op 2 december 2019 19:34]

Ik heb mijn ouders de Samsung A50 gegeven. Daar zijn ze heel tevreden mee. Ze gingen voor een goedkoop toestel en ik heb ze een leuke telefoon kunnen aanleveren tegen redelijke specs.

Ik zelf ben overgestapt van iPhone S6 plus naar een Samsung S10+. Bij de S10+ was ik in juli klaar voor 660 Euro, 512 GB opslag icm een tweejarig abonnement. Ik heb er geen moment spijt van.

De feature van de S10+ waar ik me in positieve zin op heb verkeken is de Ultra Wide lens van de Smasnung. Daar maak ik veel gebruik van om van bepaalde situaties een visueel overzicht te krijgen, ook in situaties waar de lichtomstandigheden minimaal zijn.
Ik heb zo'n Samsung A uit 2018 voor mijn schoonmoeder opgepikt en was toch wel verbaasd over de vele opties, grote en best goed scherm voor weinig geld.
Ik ben zelf een iPhone gebruiker maar je begint je af te vragen waarom die zo duur moeten zijn als je is zo'n instap Samsung beet hebt gehad.
De bouwkwaliteit van de A serie is ook een stuk minder, de A50 krijgt veel kachten hierover.
Heb zelf een A50 en heb hiervan nog absoluut geen spijt gehad. Wat een geweldig toestel is dit zeg. Super AMOLED scherm, vingerafdruk scanner in het scherm, extreem snel en responsief en een supervette ultra wide lens camera. Voor 250 euro is dit een absurd goed toestel...
Dat is exact wat ik overal om mij heen ervaar. Werkelijk iedereen is positief over de A50 en vind haar verbazingwekkend goed.
Weet je wat het is, het is extreem verfrissend om een fabrikant te zien die in ziet dat de markt nergens meer op slaat. Kijk alleen al een keer naar de iPhone releases, het zijn overpriced toestellen met ondermaatse hardware, enkel de camera en het scherm ervan is daadwerkelijk geld waard en de rest is markting en R&D. Ik ben onder geen beding een fanboy van Samsung, heb het merk altijd geweerd en keek bewust de andere kant op, totdat Nederland telefoons ging zien als een lening boven de 250 euro en dit segment interessant werd, daarvoor heb ik altijd de Nexus line-up gehad of Huawei toestellen.

Nadat ik de A50 ben gaan gebruiken is er echter wel een wereld voor mij open gegaan, het is een geweldig toestel voor deze prijs en er kan weinig telefoon meer aan tippen (wellicht de A70 voor een paar tientjes meer).
Goed ben ik het niet geheel mee eens natuurlijk, ieder zijn ding. Ik gebruik voor werk een Samsung en privé een Apple. Ik zie voordelen in beide. Om nu aan te geven dat de hardware van een Apple achterloopt lijkt me niet goed onderbouwd. Ik dacht zelfs dat de laatste generatie cpu's van Apple nog steeds beter scoren dan de andere partijen. Het grote voordeel is natuurlijk ook dat zowel hardware als software naadloos op elkaar aansluiten.

In het midden/lage segment hebben ze inderdaad niks te zoeken, maar dat is ook de focus niet. De A serie van Samsung heb ik ook altijd inderdaad als extreem goede bangforbuck devices gevonden.
Dat klopt wel.
Na enkele Androids en iPhones durf ik wel te zeggen dat de iPhone gewoon een jaar langer mee gaat qua hardware, batterij en zeker software updates.
Elke Android die ik had ging op den duur echt langzamer presteren. Om over de accu nog maar te zwijgen.
Van mij mogen ze dat type toestellen ook wel als 5,5"-5,8" model uitbrengen want het formaat van de A-reeks is voorij echt een dooddoener. Gelukkig heb ik met een actie een S10e voor 250 euro te pakken gekregen, anders was/is er gewoon geen compact toestel te vinden voor een aanvaardbare prijs.
Ik ben ook erg blij met mijn S8 qua formaat, groter wordt onhandig voor mij. Ik zat ook te kijken naar de S10e, maar vond de huidige prijs de upgrade nog niet waard.
Hoe heb je die 250e deal voor elkaar gekregen als ik vragen mag ? Netjes!
Was een Telenet actie: 500 euro voor een S10e met 100 euro cashback via Samsung en een Harman Kardon Onyx Studio 5 bluetooth speaker er gratis bij (twv. 160-180euro)

Dus in totaal heb ik 400 euro uitgegeven, maar ik was toch op zoek naar een bluetooth speaker, kwam goed uit.

(Wel heel veel moeite moeten doen om die speaker te krijgen, zogezegd had ik het formulier niet correct ingevuld. Ik denk dat ze uiteindelijk gewoon door hadden dat de S10e te "goedkoop" was om deze actie op te doen)
Ja dit is echt vreselijk. Ik heb nu ook een 6.1" telefoon, maar ik wilde en 5 oid.

Dat kostte of veel geld voor een ouder model of gewoon niet. Mega irritant.
De a40 is voor wat betreft afmetingen direct vergelijkbaar met de S10e. 0,1" groter display maar een iets hogere screen-to-body verhouding. Dus daar had je het niet voor hoeven doen ;)

250 euro is echter wel een geweldige prijs voor een S10e, tenzij het met contract was ofzo.
Ah? Ik dacht dat de A40 ook zo groot was. De A40 heeft dan weer het probleem dat die net te low range aan het worden is. Vooral de camera is ook belangrijk, deze is vanaf de A50 relatief goed, lager niet meer.

Voor die S10e moet ik nu nog een jaar bij Telenet blijven om een korting van 250 euro af te schrijven, is geen probleem vermits het werk mijn abonnement betaalt.
De A40 is zo compact as it gets. Tegenover de meerprijs van de S10e neem ik die paar mm op de koop toe.
Toch benieuwd waarom er toch zo'n gat in zit in plaats van dat er een druppel gebruikt wordt. Het is een simpele enkele camera als die tegen de rand aangezet zou zijn dan had je niet zo'n lelijke dikke statusbalk nodig gehad. Alle stukken scherm die in de ronding liggen of een gat er in hebben kun je niet (goed) gebruiken om bijvoorbeeld een film af te spelen.
Als ik iets van video kijk heb ik zelf geen moeite met dat gat (in de video inderdaad), je opmerking mbt de statusbalk is wel spot on, die is inderdaad op mijn telefoon ook hoger dan ik nodig acht. De camera hoger plaatsen gaat blijkbaar niet lukken anders hadden ze dat wel gedaan :)

Er een druppel van maken kan prima softwarematig door wat pixels uit te zetten..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 december 2019 18:30]

Het gaat niet om de druppelvorm maar dat hij zo hoog gezet wordt dat hij gewoon vanzelf aansluit bij de bovenkant. Dan is het logischer maar niet verplicht om de pixels er omheen uit te zetten
Alweer een aankondiging? De A50 is nog geen jaar oud en een paar maanden terug werd de A50s aangekondigd (maar die is nog niet verkrijgbaar in Nederland. https://tweakers.net/nieu...axy-a50s-en-a30s-aan.html ) En dan nu alweer een opvolger? Ze gaan op Xiaomi lijken zo...
De nieuwe type nummers zijn wel héél handig, weet je gelijk tot welk jaar je support krijgt.. :+
De Galaxy A50 krijgt elke maand een update gedurende twee jaar. Dat is prima.
Vanaf de dag van release geteld overigens, niet wanneer je hem koopt. (wat veel netter was geweest)
Dat laatste is ook volstrekt onrealistisch om te eisen.
Is dat het?
Je kan nu nog een S8 kopen welke hoogstens nog beveiligingsupdates krijgt. De gemiddelde consument weet echt niet dat ze geen updates meer krijgen en zit over 2 jaar met een telefoon die al tijden niet meer is geupdate.
Dat is toch schandalig of niet?
Naar mijn mening moet vanaf het moment dat je de telefoon nog officieel kan verkopen een updatebeleid van 2 jaar aanzitten.
Zie Apple, die halen hun producten na pakweg 2 jaar uit de markt (SE uitgezonderd) en ondersteunen ze dan ongeveer 3 jaar.
Deze S8 kan volgend jaar zo de prullenbak in

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 2 december 2019 17:21]

S8 de prullenbak in? Wat een onzin. Mijn vrouw heeft een S8, is een zware gebruiker en dat ding werkt nog steeds al was hij nieuw.

Niet zo doodstaren op updates. Kijk naar de updates van Apple en hoe vaak daar enorme problemen mee zijn. De updates brengen problemen mee die er daarvoor niet waren.
Kijk ook naar de updates die Apple uitbracht en waarmee ze je iphone van 1,5 jaar en ouder bewust en achter je rug om trager maakten.

Niet zo dood staren op updates. Allen beveiligingsupdates en die krijg je op Galaxy's zeker 4 jaar.
Zo kan ik ook een nieuwe iPhone 6s kopen. Maar daar verwacht ik ook geen jaren support meer op ondanks dat ik hem zo nieuw uit het doosje kan halen bij een welbekende winkel.
Mediamarkt is dan ook geen 'Reseller'. Apple heeft alleen nog de 8 series de 11 series en Xr officieel in de verkoop. Kijk maar bij Apple zelf en de officiële resellers zoals Xando.
Officieel is de iphone 6s en 7 niet meer te koop. Apple maakt ze zover ik weet ook niet meer voor verkoop.
Denk je dat de gewone consument weet wat een Apple "reseller" is?

Bovendien: https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/apple-shops.html ;)
Officieel is de iphone 6s en 7 niet meer te koop. Apple maakt ze zover ik weet ook niet meer voor verkoop.
Derde keer: productiedatum != verkoopdatum. De stelling die magnat505 maakte ging over de verkoopdatum.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 december 2019 18:26]

Natuurlijk wel. Je kan een telefoon toch makkelijk twee jaar ondersteunen nadat je hem uit productie hebt genomen?
Productiedatum is al heel wat anders dan de gestelde verkoopdatum.
Doet apple toch ook? Biedt nog steeds de iphone 8 van 2 jaar oud aan en krijgt nog 2 -3 jaar updates
Lange support periode heeft toch niks te maken met de datum waarop jij het toestel gekocht hebt :?

Ik kan nog steeds een iPhone 6s kopen bij één van de grootste retailers van dit land, maar verwacht niet dat Apple zijn beleid hierop aanpast.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 december 2019 18:16]

In deze discussie toch wel? Jij zegt dat het volkomen onrealistisch is om te eisen dat een fabrikant 2 jaar na het stoppen van productie nog updates levert. Echter biedt samsung nog steeds een S8 aan op hun website, terwijl dit toestel niet eens meer android 10 krijgt!, je koopt dus iets, wat meteen al geen updates meer krijgt bij aanschaf. Apple doet dit dus wel in het geval van de iphone 8 die ze ook nog steeds verkopen EN ondersteunen voor minstens de komende 2 jaar.
Je weet dat hij reageerde op een stelling van jou waarin het wel degelijk om de (ver)koopdatum zou gaan en dus niet om de productiedatum, dat is een voorstel van een ander...

Hier als reminder even het bericht van jezelf:
Vanaf de dag van release geteld overigens, niet wanneer je hem koopt. (wat veel netter was geweest)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 december 2019 18:24]

Dat zeg ik niet, productiedatum != verkoopdatum. En ik quote jouzelf hier "niet wanneer je hem koopt. (wat veel netter was geweest) ".

Voor de rest hoor je mij toch helemaal niet over de support periode? Alleen dat de verkoopdatum een volstrekt onrealistische (en imo nutteloze) eis is om de support periode mee te bepalen. Mede omdat de consument niet kijkt naar Apple.com/Samsung.com/Whatever.com maar naar wat de bekende winkels leveren.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 2 december 2019 18:21]

Het voorbeeld van de iphone 6S is nog niet helemaal zeker natuurlijk. De iphone 5s met IOS12 krijgt namelijk ook nog steeds security patches. Dit toestel is nog 2 jaar ouder dan de 6s, als je deze trend doortrekt dan krijgt de 6s dus nog 2 jaar updates.
De S8 krijgt nog steeds updates.
Alleen wordt de Android versie niet meer verhoogd. En dat is slechts voor weinigen (de gadgetfreaks) een probleem, want zoveel schelen de Android versies niet van elkaar.
Los daarvan hebben de Galaxy's vaak al de functies die Google in de nieuwe Android versies onderbrengt.
iPhone 5S heeft nog de laatste ios12 met patches, iPhone 6s en later heeft ios13. 7 en 5 generaties oude devices.
Dat voldoet niet per definitie aan de stelling die gedaan wordt...

We weten het nu wel Apple ondersteund ze lang, geweldig, alleen is dat niet het antwoord op elke vraag omtrent updates :)
Jawel toch, meer dan twee jaar na het stoppen van de verkoop van het model.
Dat kan natuurlijk niet, men kan geen rekening met jou aankoopdatum en vanaf dan gaat je 2 jaar in, echt bullshit
Als apple gebruiker is dit heel normaal voor mij dat vanaf aankoopdatum ik nog 2 jaar updates krijg (minstens) dus hoezo is dit bullshit? Dit is wat ik gewend ben, er zullen zat mensen zijn die geen idee hebben en dan miss problemen krijgen.
er zullen zat mensen zijn die geen idee hebben en dan miss problemen krijgen.
Misschien, maar zeer onwaarschijnlijk, Android is er al 10 jaar en het beleid was nog wel matiger, en raad eend? Buiten tweakers/nerds boeit het niemand en heeft niemand ook echt problemen...

Geen updates staat gelukkig ook niet garant voor problemen, de kans wordt wel groter met de tijd, maar hou het gewoon realistisch!
Dus na 2 jaar gaat Samsung er van uit dat je een nieuw toestel koopt en updates dus niet meer nodig zijn? Of is het toestel maar gemaakt om 2 jaar mee te gaan (planned obsolete)? Dat jij dit prima vindt, getuigt alleen maar dat we aanvaarden dat we in een wegwerpmaatschappij leven, waar duurzaamheid niet belangrijk is.
Nochtans kan het wel; kijk naar de Fairphone of gewoon de Iphone. Die ondersteunen ze zolang de hardware het aankan.
Samsung telefoons krijgen veel langer dan twee jaar veiligheidsupdates. En daar draait het om.

Daarna kun je nog eens LineageOS op je telefoon zetten en nog jaren genieten van de laatste Android versie en veilugheidspatches.
Alle computers met Windows 7 (inmiddels 10 jaar oud) kunnen zolang de hardware snel genoeg is (nog altijd) gratis geüpgrade worden naar Windows 10.
Waarom kan een 2 jaar oude Android-versie dan naar analogie niet meer geupgrade worden naar een nieuwere versie?

Dat er LineageOS op gezet kan worden is doekje voor het bloeden. Ten eerste wordt het door alle fabrikanten, resellers, winkeliers doodgezwegen, ten tweede moet je het bijgevolg volledig zelf doen wat 90% van de bevolking gewoon niet kan en ten derde wordt het door smartphonefabrikanten expres bemoeilijkt door root en locked bootloaders.
Kortom, "Zet er gewoon LineageOS op" is gewoon te kort door de bocht.
Dan zal Jan met de pet op 14 januari ook "gewoon" zijn Windows 7 bak opnieuw installeren met Windows 10 of een Linux Distro?

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 2 december 2019 20:22]

"Waarom kan een 2 jaar oude Android-versie dan naar analogie niet meer geupgrade worden naar een nieuwere versie?"

Dat kan prima. Maar waarom zou het moeten? Zelfs Android 6 werkt nog goed.

Om jouw voorbeeld te pakken: hoe lang hebben we met Windows 7 gedaan? Die moest toch ook niet na twee jaar vervangen worden?
Dat kan prima. Maar waarom zou het moeten? Zelfs Android 6 werkt nog goed.
Dat kan prima? Ik ken behalve Apple geen enkele smartphonefabrikant die telkens de laatste versie van hun OS aanbiedt zolang de hardware het toelaat en al zeker niet als de smartphone initieel Android 6 draaide. Hoogstens Android 8 kreeg je.
Om jouw voorbeeld te pakken: hoe lang hebben we met Windows 7 gedaan? Die moest toch ook niet na twee jaar vervangen worden?
Inderdaad, Windows 7 kan je nog altijd gebruiken, want na 10 jaar krijg je nog altijd updates. Dat is bij Android wel anders...
"Dat kan prima? Ik ken behalve Apple geen enkele smartphonefabrikant die telkens de laatste versie van hun OS aanbiedt zolang de hardware het toelaat en al zeker niet als de smartphone initieel Android 6 draaide. Hoogstens Android 8 kreeg je."

Ja, en wat is nu het probleem?

"Inderdaad, Windows 7 kan je nog altijd gebruiken, want na 10 jaar krijg je nog altijd updates. Dat is bij Android wel anders..."

Goh, hierboven werd beweerd dat je na twee jaar toch zeker een nieuwe versie nodig is.
En nu beweer je dat een versie best langer mee kan gaan, als je maar updates krijgt.

Wat is het nou?

Op Samsung telefoons krijg je niet altijd de laatste Android versie, maar wel jarenlang veilugheidspatches.

Geen probleem dus, behalve in de hoofden van sommigen.
Ja, en wat is nu het probleem?
Dat je niet probleemloos de laatste Android-versie op je smartphone kan zetten.

En dat had je simpelweg ook zelf kunnen opmaken uit mijn post. Of wil je het gewoon niet inzien en ben ik een troll aan het voeden?
"Dat je niet probleemloos de laatste Android-versie op je smartphone kan zetten."

Ik heb hierboven al uitgelegd dat het afgezien van een maar gemiste features in nieuwe Android versies geen probleem is.
Er zijn gebruikers die probleemloos op oude Android versies draaien en de laatste patches krijgen.

"En dat had je simpelweg ook zelf kunnen opmaken uit mijn post. Of wil je het gewoon niet inzien en ben ik een troll aan het voeden?"

Jij fabriceert een niet-bestaand probleem.
Veel langer? Na 3 jaar na launch is het afgelopen. Zeer kwalijk.
Drie jaar is 50% langer dan twee jaar.
Daarnaast is gaan de veiligheidsupdates langer dan drie jaar door.
Daarnaast is Android zelf al zo veilig dat de kranten niet bepaald vol staan met verhalen over gehackte gebruikers.

Dus puur naar de feiten kijkend is er slechts een probleem in de hoofden van mensen.
Vriendin geeft de a50s 6gb ram, 128gb geheugen, betere camera dan de a50 en dat voor net iets over de 300€. Jammer genoeg hier niet te koop.
Dat vind ik helemaal niet prima. Dat is gewoon veel te kort. En het is vanaf lanceerdatum, niet aankoopdatum. Alsof een toestel na 3 jaar na launch is afgeschreven. Kwalijke zaak.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True