Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Marktaandeel van Windows 7 ligt nog steeds boven de 25 procent

Het aantal gebruikers met Windows 7 is gedurende de afgelopen maanden nauwelijks afgenomen, ondanks dat Microsoft op 14 januari stopt met het ondersteunen van het besturingssysteem. Het marktaandeel ligt volgens meerdere statistieken nog boven 25 procent.

Windows 7 heeft op Netmarketshare een marktaandeel van 26,86 procent, terwijl dit vorige maand nog 26,94 procent was. Een afname van slechts 0,08 procentpunt. Op basis van de cijfers van de statistiekendienst zou het besturingssysteem daarmee nog draaien op meer dan een kwart van alle computers die het web bezoeken, terwijl de einddatum van Windows 7-ondersteuning slechts iets meer dan een maand op zich laat wachten. Volgens cijfers van Netmarketshare had Windows 7 in december van 2018 een marktaandeel van 36,9 procent. In het afgelopen jaar is dit dus wel met ongeveer 10 procentpunt afgenomen.

Globalstats meldt soortgelijke cijfers. Op Statcounter ligt het huidige marktaandeel van Windows 7 op 27,45 procent. Een maand eerder was dit 27,98 procent. Dit staat gelijk aan een afname van 0,53 procentpunt. Rond deze tijd vorig jaar was het marktaandeel van Windows 7 nog 35,55 procent. Analytics-tool W3Counter meldt dat 10 procent van websitebezoekers gebruikmaakt van Windows 7. Bij deze statistieken worden overigens ook alle mobiele besturingssystemen meegenomen. Deze cijfers zijn gebaseerd op webverkeer van websites die gebruikmaken van W3Counter.

Uit de meest recente Steam Hardware Survey blijkt dat ongeveer 18,47 procent van alle Steam-gebruikers nog op Windows 7 64-bit draait. Dit is een toename van 2,43 procent ten opzichte van oktober 2019. De 32-bitvariant van Windows 7 draait op 0,8 procent van de pc's in de hardware survey. Overigens worden in de hardware survey niet iedere maand dezelfde gebruikers meegenomen, waardoor de toename in Windows 7-gebruikers hoe dan ook niet representatief is. Het aantal Windows 10-gebruikers is bijvoorbeeld afgenomen met 2 procentpunt naar 74,23 procent. Het is onwaarschijnlijk dat gebruikers Windows 10 hebben ingewisseld voor een ouder OS.

Het einde van Windows 7 zit er al langere tijd aan te komen. Begin 2015 stopte Microsoft met mainstreamondersteuning van het besturingssysteem, maar zegde het bedrijf toe nog vijf jaar beveiligingsupdates uit te brengen. Over iets meer dan een maand is deze periode eveneens verstreken. Microsoft biedt nog wel verlengde ondersteuning voor Windows 7 aan bedrijven, maar hiervoor wordt een jaarlijks bedrag per systeem in rekening gebracht.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

02-12-2019 • 15:16

327 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (327)

Wijzig sortering
Microsoft zal veel verschillende en vooral wisselende methodes hebben om te laten zien dat je professional bent. Ze zullen de definitie niet vrij geven maar voor elk stukje software zullen ze daar verschillend mee om gaan.

Voor het windows denk ik dat ze er meer baad bij hebben dat iedereen over gaat naar de nieuwe versie. Dus als je een licentie op 1 of andere manier aan w7, w8 of w10 te linken is, dan kan/mag ze w10 draaien. En zelfs met oudere hardware doen ze niet moeilijk. En ja, al zo lang microsoft er op hamert dat wij allemaal moeten patchen en zo heeft microsoft al telemetrie gegevens waarmee ze jou os aan jou hardware kunnen koppelen. Je download immers alleen maar de drivers voor de hardware die je draait.

En ze weten ook dat je een windows versie moet draaien om de overige software te gebruiken. Zolang jij geen mswindows draait zal je ook geen andere software bij microsoft kopen/huren.

De voornaamste reden om niet meer makkelijk te kunnen updaten is volgens mij dat ze er geen ondersteuning meer op willen geven. Nu kunnen ze tegen jou en mij zeggen dat er geen ondersteuning meer is. Voor de minder validen willen ze nog wel wat doen, daarom is het voor hen nog wel mogelijk.
> Zolang jij geen mswindows draait zal je ook geen andere software bij microsoft kopen/huren.

Nou, meer dan 50% van de VMs op Microsoft Azure zijn Linux VMs en SQL serveer van Microsoft werkt ook op Linux. ;-)

Dus voor de server, kan het wel degelijk.

Voor Android heeft Microsoft een versie van Office, dus mobiel dus ook.

En Office 365, etc. werkt in de browser, dus dat werkt overal.
Ik heb vorige kerstvakantie een SSD in de laptop van een klasgenoot gezet. Voor de richting die hij ging doen had hij Linux nodig en heeft toen op mijn aanraden meteen een SSD gekocht. Ik heb samen met hem de SSD ingebouwd en Linux geïnstalleerd.

Enige tijd later gaf hij aan dat hij eigenlijk W10 wou. Toen ik deze geïnstalleerd had, werd Windows 10 automatisch geactiveerd door de Windows 8 key. Ik wil best Windows activeren, maar op het moment dat er aangegeven wordt dat deze al geactiveerd is, zie ik niet waarom ik nog eens een andere key zou kopen/gebruiken (studenten hebben wel upgrade-licenties.
Puur omdat in de licentie voorwaarden staat dat alleen voor datum X een Win7 / 8 key gebruikt mocht worden.

Dat het daarna zowel voor mensen die voor die datum gemigreerd zijn als voor niet migreerders betekend niet dat het qua licentie voorwaarden daarna nog in orde is.

Mogelijk kom je er mee weg onder het mom "microsoft bied zelf een loop-hole aan", strikt genomen mag het niet (dat het nog steeds kan is een ander verhaal).
of geen key invoeren, kan meestal ook.
heb nu al meerdere computers geinstalleerd en windows activeert automatisch (via bios??).
Als je computer met digitale licentie is geleverd zit er inderdaad een chip op je moederbord of is je hardware id bekend bij Microsoft
En de meeste licentie codes die op de stickers staan zijn nooit gebruikt: Direct na levering zijn ze zakelijk opnieuw ingespoeld met een zakelijke versie en zakelijke (netwerk gebaseerde) licentie.
ik denk dat jij leeft in een wereld van fabels dan want dit gebeurt actief en nog altijd tot op de dag van vandaag hoor ...
Ik denk dat jij weinig weet wat er loos is in de wereld en al helemaal geen ervaring met dingen hebt, je papagaai'd anderen na wat je ooit gehoord hebt and that's it...
nee je hebt helemaal gelijk dat er compleet geen bloat in Windows 10 zit 8)7
Dat beweert hij toch ook niet?

Lees zijn reactie nog een keer en probeer dan nog een keer te antwoorden... :+
Soundrecorder is al een onderdeel van Windows sinds versie 3.0. Ideaal tooltje om de microphone te testen.
90% van bovenstaande is er gewoon uit te halen hoor, bij installatie..
https://theitbros.com/sysprep-windows-10-machine-guide/ <<
Je levert dus voornamelijk in op updates en veiligheid
Again, waar haal je dit vandaan? Je levert niks in op veiligheid. Vooral niet op veiligheid.
"Microsoft stopt over precies één jaar de ondersteuning van Windows 7. Gebruikers zullen dan geen beveiligingsupdates meer ontvangen. Grote organisaties kunnen echter tegen betaling een apart onderhoudscontract afsluiten waarbij nieuwe kwetsbaarheden nog wel worden gepatcht."
Volgensmij hebben we het toch echt over Windows 10 Enterprise LTSC.

[Reactie gewijzigd door Aerkhanite op 3 december 2019 13:50]

Oeps correct. LTSC is eigenlijk nog erger: long-ish read.
Considerations

All too often, I have seen strategic decisions about Windows 10 servicing options and the use of the Long-Term Servicing Channel driven by the wrong criteria; for example, IT professional familiarity prevailing over end user value and impact. The LTSC is designed for devices and use cases where features and functionality will not change. It provides 10 years of security servicing to a static Windows 10 feature set. If you are considering the LTSC for devices in your organization, please consider the following:

Silicon support: Windows 10 Enterprise LTSC will support the currently released processors and chipsets at the time of release of the LTSC. When choosing to utilize the LTSC, you must factor hardware into your decision, making sure you have a long-term supply of devices and service components for the life of your expected usage of the device. If the hardware your device is using needs to be replaced in five years, do you have a replacement supply to support the version you are running? You also want to be sure you have a hardware solution that will provide you with extended driver/firmware support to match your expected lifecycle use of the LTSC for that device. (See the Lifecycle FAQ to learn more about the Windows Silicon Support Policy.)
(dus ook geen future spectres patches etc)

New peripheral support: Because the API and driver support models are not changing, the LTSC release you deploy may not support new hardware or peripherals that you need to use in your organization.
Application support: With each Semi-Annual Channel release following an LTSC release, there is a growing gap in APIs and functionality between the current Windows API in use by most all devices, and previous LTSC releases. Many ISVs do not support LTSC editions for their applications, as they want their applications to use the latest innovation and capabilities to give users the best experience. This is the case with Office ProPlus, which does not support Windows 10 Enterprise LTSC releases as it relies on Windows 10 feature updates and the Semi-Annual Channel to deliver the best user experience with the latest capabilities. (If you were using Windows 10 Enterprise LTSC 2019, you would, therefore, need to use Office 2019.)
Best security: Windows 10, with the latest feature update installed, is always the most secure release of Windows 10, offering the latest security capabilities and functionality.
Best stability: Windows 10, with the latest feature update installed, has the latest performance and stability improvements.
Greatest hardware choice: New devices target and ship with the latest Windows 10 release to light up new hardware capabilities and improvements.

Ik zie veel te veel negatieve kanten aan een LTSC (en is feitelijk bedoeld voor kiosken en andere statische omgevingen niet voor een gaming/werk pc, maar ja liever haten dan toegeven dat windows 10 goed kan zijn natuurlijk.
maar ja liever haten dan toegeven dat windows 10 goed kan zijn natuurlijk.
Goed, hier reageer ik dus niet meer op.
die heb ik één klaar liggen met legale sleutel just in case , maar ik blijf nog bij Win7. Als een bedrijf je gratis ( de gewone WIn10 ) aansmeert, dan klopt er iets totaal niet. Ik verwacht dat Win10 binnen niet afzienbare tijd, een en al reclame zal zijn. en alleen tweakers kunnen die brol blokkeren. Plus de updates die diverse pc's gewoon onbruikbaar maakte ( en ik mocht oplossen ) lokken mij niet naar het OS.

PS: ik ken nog een persoon die NU NOG altijd Windows XP draait ( ik moest daar pas een andere wifi stick installeren ) en die draait nog altijd perfect :) was wel een beetje verbaasd, en moest toch even weer wennen hihi.
Legale LTSC licenties zijn prima online te krijgen hoor, gewoon ff goed online zoeken. Heb er laatst nog 10 gekocht die allemaal netjes geactiveerd konden worden. Ff scriptje voor de eventuele meuk erover heen en een aantal nutteloze processen via een policy de nek omdraaien en je hebt bijna een cleane versie van Windows 10. Om het op 7 te laten lijken gooi je er Classic Shell overheen en je hebt the best of both worlds. Bij mij crashte wat oudere offline single player games zonder foutmeldingen maar nieuwere games lopen gewoon goed, net als op 7.
Het control panel van Ubuntu en MacOS vind ik sowiezo al veel beter, daar zou Microsoft een naar moeten kijken!
Weten hoe het moet != willen. Daarom gebruik ik ook gewoon LTSC.
Mozilla ondersteund bepaalde versies van Windows XP nog tot in 2018.
Het gaat in deze discussie niet over de gemiddelde Henk... Die heeft sowieso al lang een keer de update van Microsoft geaccepteerd.
Het gaat hier m tweakers, die betere zouden moeten weten, maar die denken dat Windows 10 kut is omdat er af en toe iets fout gaat bij een update... want dat hebben ze in een tech-blog gelezen. En in plaats van lezen dat zoiets over het algemeen bij een klein percentage gebruikers gebeurd, nemen ze aan dat ieder update - per definitie - RUK is en hun systeem omver gooit. En mocht je een tegengeluid geven over die instelling, dan verkondig je fakenews en ben je een fanboy.
Eigenlijk verschilt deze instelling niet heel veel van de mensen die indertijd Vista hebben overgeslagen en jaaaaaren op XP zijn gebleven om vervolgens - morrend over de kloterige nieuwe OS - overgestapt zijn op Windows 7.

Alle gezeik over update-beleid en privacy-issue zijn niet meer dan een beetje napraten. Je kunt - ook als particulier - je updates uitstellen. En ik geloof er geen reet van dat iemand die in dit topic moppert over dat uitstellen vervolgens braaf op een test-systeem gaat zitten kijken of hij die updates wel of niet wil installeren. En die privacy-instellngen kosten je een minuut of drie. Eenmalig. Tenzij je natuurlijk een herinstallatie (of reset) doet, en Windows weer default aangeleverd wordt.

Dit alles van een Win10 gebruiker die vanaf het eerste moment gebruik maakt van de fast ring, en talloze nieuwe versies van het OS voorbij heeft zien komen. Ik hoef echt niet twee keer per week mijn telemetrie en andere instellingen te controleren.
Of mensen die problemen met Windows 10 hebben ondervonden en daarom juist terug zijn gestapt op Windows7.
Na 4 jaar neemt het aantal support calls flink toe dus is het beter laptops te vervangen voor die tijd. De oude laptops gaan dan naar een opkoper die de meerderheid weer refurbished. Laptops langer gebruiken betekend hogere supportkosten en een lagere verkoopwaarde.
Ah oke. Ik had eigenlijk geen idee wat bedrijven ermee deden. Als het wordt hergebruikt is daar op zich niks mis mee en snap ik dat ze voor de lagere support kosten gaan.
Jij gaat er van uit dat het bedrijf dat de software gemaakt is waar de data in opgeslagen is nog bestaat. :-)
Veel bedrijven hebben inderdaad met Wxp geleerd. Vooral: "We kunnen het nog wel even uitzingen. Met XP kon dat immers ook en we zijn nog maar net over op W7." ;)

Over het excel issue heb je gelijk. Er zijn de afgelopen tijd ook de nodige msOffice patches geweest dit dit soort zaken oplossen, vooral (ook) tussen eigen ms-office en cloud-ms-office. En uiteindelijk kan het heel goed met os-instellingen zoals localisatie en taal instellingen te maken hebben.

Over malware wil ik het niet hebben, de oudere w10 systemen (1507, 1511, 1607) zijn al uit het onderhoud bij microsoft, die krijgen al lang geen updates/patches meer. https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet En het is niet altijd het os waarop/waarom er wordt gehakt. Het zijn de instellingen en ook extra software.
Windows 7 krijjgt nu nog updates, dus zou die in theorie niet heel veel meer fatbaar moeten zijn (op dit moment) dan Windows 10.
enige ?

wat de meeste mensen hebben is:

ze komen op het werk, hebben een werkplek: bureau en stoel en een computing device en vaste telefoon (tegenwoordig vaak een headset).. Auto is extra, laptop is iets luxer.
Ik bevestig de voorgaande post door te zeggen dat in MIJN geval we alleen een laptop, telefoon en auto hebben om ons werk te doen. Geen werkplek of andere zaken.

En nee een laptop is geen luxe en een auto al helemaal geen extra. Het zijn gewoon werkmiddelen.
Je bent nog vergeten in het "overstap" rijtje:

Aankoop van hardware die niet door windows 7 ondersteund wordt (bijvoorbeeld een Ryzen CPU)
En aandeel Linux gebruikers langzaam groeide.
Klopt er was een Windows 7 update die de telemetry installeerde.
Ja, de HD 4000 serie is een oude serie met beperkingen qua geheugen. AMD had daar initieel geen Windows 10 ondersteuning voor uitgebracht omdat niet alle grafische functies van Windows 10 ondersteund kunnen worden op die oude kaarten en er mogelijk wordarounds nodig zijn in de drivers die niet nodig zijn in moderne grafische kaarten.
Inmiddels is er blijkbaar wel ondersteuning van AMD:
https://drivers.softpedia...r-Windows-10-64-bit.shtml

[Reactie gewijzigd door TWyk op 3 december 2019 10:33]

bedankt voor de tip...

Misschien moet ik mijn windows10 image nog eens terugzetten en deze driver installeren...
Vind het wel raar, je hebt werkende Windows 7 drivers, waarom zouden die het op Windows 10 niet meer doen ?

Wat heeft Microsoft uit Windows gehaald in de tussen tijd dat het niet meer werkt ?
Ik denk niet dat ze het zelf wel weten. :-)
Ik heb geen nut voor Office, dus ik gebruik nu gewoon Linux.

In het uitzonderdelijke geval: iemand mij een Office document stuurt, kan ik het wel openen in Libre Office.

En evt. is er nog een VM met Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Lennie op 5 december 2019 11:15]

"Wat veel mensen niet weten is dat je nog steeds gratis kan upgraden"

Dat is dus het probleem dat ze zouden kunnen oplossen.
> Daarbij is de kans groter dat er in windows 7 beveilegingslekken zitten

In theorie op dit moment nog niet.
De grap is dat de zelfde stappen genoemd kunnen worden tussen Wxp en W7. En ook tussen W95 en Wxp.

Over de search/zoek functie wil ik alleen maar zeggen dat ze het waarschijnlijk bewust geen 'find/vind' genoemd hebben.
Nee, Windows 2000 was beter dan Windows XP en Windows XP was beter dan Windows Vista en Windows 7 was beter dan Windows 8 en Windows 10.

Maar betekend niet dat het niet zo is dat:

Windows 10 niet beter is dan Windows 8 of Windows 7 niet beter is dan Windows 10 en Windows 7 niet beter is dan WIndows 2000.
Ieder zijn/haar eigen definitie van 'beter'.
Nu pas over? Of heb je sinds het kon al getest en heb je nu pas alles overgezet? Ongetwijfeld heb jij je redenen.

Over het overzetten van hardware van w7 (of w8) naar w10: Daarvan heeft het overzetten van de licentie vanaf het begin al gewenst dat de upgrade 'in place' zou gebeuren. Dus als een upgrade van het lopende systeem. Los daarvan adviseert microsoft altijd al een schone installatie bij het overgaan tussen 2 versies. Dat is de algemene upgrade instructie van microsoft. De in-place upgrade wordt alleen/vooral aangeboden omdat er vraag naar is en omdat 'het toch zou moeten kunnen'. En in dit geval (naar W10) om de licentie van de oude versie te vallideren naar W10.

Dus het gepruts met jou laptop is te verklaren en had je als techneut kunnen inbouwen. Bij deze moet je het zien als ervaring en/of leergeld.
Ja, nu pas over - nou ja, maandje of wat geleden dan. Want: ik vind windows installeren nou eenmaal niet leuk. Ik vind mij bezig houden met windows niet leuk. Ik vind software-upgrades niet bijzonder interessant, heb wel andere dingen om m'n tijd mee te vullen.Ben weliswaar techneut, maar niet op het gebied van (windows-)software. En aangezien ik op zich tevreden was over Windows-7, had ik geen reden om eerder over te gaan - laten ze eerst maar wat bugs er uit halen.

En als Microsoft zo opdringerig is met een in-place upgrade aanbieden, dan HOORT dat ook te werken. Ik heb nergens in dat proces gezien dat ik eigenlijk een schone installatie zou moeten doen. Nergens iets gezien van 'we doen ons best, maar kunnen niet beloven dat het straks werkt'.

Dus "...zien als ervaring en/of leergeld" - ja, zo ken ik er nog wel een paar. Dit had gewoon moeten werken en irriteert mij dat een upgrade mij door de strot geduwd wordt en vervolgens niet goed werkt.

Hoe dan ook: er zullen altijd incidentele upgrades fout gaan, dat is met deze aantallen niet te voorkomen. Maar mijn punt was vooral: Windows-10 had voor mij geen significante voordelen. Het kost tijd, brengt risico's met zich mee en is vervelend. Ik snap aan alle kanten dat mensen de upgrade zo lang mogelijk uitstellen.
Als alle software die je nodig hebt draait zou ik zeggen doen! Ubuntu is zeer stabiel en snel. En de UI vind ik erg gebruiksvriendelijk. En in Ubuntu is het meeste vrijwillig, zoals ook de updates. GEEN dwang!

En GEEN BSODs niet te vergeten.

En Mac en W 8.1 is natuurlijk ook een optie.
'' veel beter dan w7''
waarom dan veel beter?
Wij draaien win 7 nog via VM-Ware voor ondersteuning van oudere machines. Dit hebben we nog met grote regelmaat nodig. Sommige software (Siemens step7) kunnen we niet installeren op een win 10 machine. We gebruiken daarom VM-Ware voor dit soort gevallen (ook 32 bits soms nodig voor sommige siemens zooi ;( ).
Omdat windows 10 in tegenstelling tot window7 een 'reclame-id' heeft ingebouwd in het OS
... en dit meer dan genoeg zegt over wat de doelstelling qua privacy is
Compatibiliteit, kosten, tijd, het gedoe met telemetrie en automatische updates etc. Kan genoeg redenen bedenken hoor.
Het gratis/goedkoop overstappen was niet mogelijk op alle computers. Bv bij famillie staat een hp pc maar zelf naar een 32 bit versie overstappen lukte niet.
Wat op neer kwam een nieuwe pc met armoedig pensioentje kopen, wat er dus niet in zit. En ze vinden het nog steeds niet nodig want ze vinden de pc snel genoeg.

Wat betreft de support die gaat stoppen. Ik denk dat te weinig particulieren dat weten en wat de gevolgen kunnen zijn.
Misschien moet de regering samen met microsoft een reclame hierover gaan maken voor meer bekendheid.
Mooi ook die tekst boven het artikel van microsoft:

"Windows 7 support is ending. Get all the features you know and love in Windows 10. Upgrade now."
Dan moet je nog wel windows 7 drivers kunnen vinden voor die nieuwe pc. In het begin zal dat niet echt een probleem zijn, maar op termijn zal het steeds lastiger worden.
Mijn PC slikt praktisch geen W7 helaas, draait zo traag als stront en slaat vast. W 8.1 is de laagste Windows versie dat er nog soepel op draait.
Ik had laatst een nieuw mainboard, geen Windows 7 ondersteuning.
ja en ik kocht een blue tooth dongeltje van 5 euro bij de action, weg probleem.
ik heb ook een 2de pc met w10, en een laptop, maar geen w10 op mn main pc. en hoewel mn andere devices wel prima werken, heb ik ook genoeg pc's met w10, verschillende versies, van 1709 t/m 1903 voor mn kring geinstalleerd. en de shitzooi die ik inmiddels met w10 heb gezien, de zooi die mee komt, elke update weer, de brutale agressieve driver opstelling van w10, de reclame, de ahum, privacy, de bugs vooral..... en dan niet te vergeten ook vaak de eigenwijsheid van w10.

neej, w7 doet me dat allemaal niet aan. dat werkt super voor me, zonder alle bovenstaande issues.
mn hardware is overigens niet meer de snelste, maar nog steeds wel snel :D
ik game nog weleens, maar gelukkig geen game die w10 vereist ^^
Heb je ook een enterprise support contract? Anders gaat het niet werken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True