Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

China voert verplichte gezichtsherkenning voor abonnementen mobiele telefonie in

Wie in China een abonnement voor mobiele telefonie wil afsluiten, moet vanaf zondag verplicht een gezichtsscan uit laten voeren. De maatregel geldt in aanvulling op de bestaande verplichting om een identiteitskaart te tonen.

De maatregel voor Chinese telecombedrijven, die in september is aangekondigd en 1 december is ingegaan, is volgens Peking bedoeld om de 'de rechtmatige rechten en belangen van burgers in cyberspace' te beschermen. Het Chinese ministerie van Industrie en Informatietechnologie meldde bij de aankondiging dat de gezichtsherkenning bedoeld is om te garanderen dat klanten een mobiel abonnement met hun echte naam registreren. Tegelijkertijd gaat de verplichting voor telecombedrijven in om via reclameposters en sms duidelijk te maken aan klanten dat ze simkaarten niet mogen doorverkopen. De BBC schrijft over de invoering.

China is al jaren bezig met om technieken voor gezichtsherkenning te ontwikkelen en deze op grote schaal in te voeren. Chinese bedrijven spelen nu een grote rol bij de Verenigde Naties bij het vaststellen van standaarden voor gezichtsherkenning, videomonitoring en het tracken van voertuigen. Dat meldt de FT op basis van uitgelekte documenten. Onder andere ZTE, Dahua en China Telecom zouden hun deskundigheid op dit gebied inzetten om de standaarden mede vorm te geven.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-12-2019 • 08:58

188 Linkedin Google+

Reacties (188)

Wijzig sortering
Leden van het koninklijk huis vallen gewoon onder het erfrecht. Uitgezonderd de koning en zijn opvolger.
Dus Alexia en Ariane betalen straks gewoon erfrecht van wat ze erven van hun ouders maar Amalia niet. Amalia erft waarschijnlijk ook (kostbare) historische zaken die bij het koningschap behoren.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 2 december 2019 14:02]

De koning is echter ook de enige Nederlander die niet over een vrije meningsuiting beschikt. Daar is hij juist wat minder gelijk

[Reactie gewijzigd door TWyk op 2 december 2019 14:37]

Dat is niet marxisme, dat is universalisme, dat is gewoon overal zo, vrienden en famillie gaan gewoon voor, en dat geldt zowel privé als in een aantal gevallen zakelijk of bij de overheid.
Geef jij nooit de voorkeur aan een goede vriend ipv een totaal onbekende ?
Denk je dat een politieagent zijn eigen vrouw (of zichzelf) een boete voor een snelheidsovertreding zal geven als hij naast haar in de wagen zit ?
Mijn mening inderdaad niet maar wel je ongelofelijk onnozele opmerking waarvan je zelf donders goed weet hoe het zit, zo niet dan heb je aardig wat opvoeding gemist.
In China als je ~5 keer bij rood licht oversteekt (bij sommige steden) kom je op een blacklist. Bron: door het hart van china documentaire. Dus verkeersovertredingen kunnen je dan wel een crimineel maken als het maar ver genoeg doorslaat in een land.
In Frankrijk heb je een rijbewijs met punten, na een aantal overtredingen ben je daar ook je rijbewijs kwijt, ook al zijn het een serie kleine overtredingen.
Op een blacklist komen in China is wat anders dan je rijbewijs verliezen in Frankrijk. De blacklist houdt in dat je in de stad niet meer mag huren/kopen etc (of heel moeilijk) en sociaal een outcast wordt omdat mensen bang zijn dat jouw slechte reputatie dan effect heeft op hun social credit points/rep. Oftewel je moet verhuizen, alles achterlaten wat je daar hebt. :/
Op een blacklist komen in China is wat anders dan je rijbewijs verliezen in Frankrijk. De blacklist houdt in dat je in de stad niet meer mag huren/kopen etc (of heel moeilijk) en sociaal een outcast wordt omdat mensen bang zijn dat jouw slechte reputatie dan effect heeft op hun social credit points/rep. Oftewel je moet verhuizen, alles achterlaten wat je daar hebt. :/
Hoe weet je dat? Is het jouw overkomen dan dat je niet mag huren/kopen?
'In practice, such programs are often disorganized and unthreatening.'
https://www.bloomberg.com...organized-and-little-used
Ik had de bron al eerder genoemd -> "Door het hart van china documentaire" & "Chinese Dromen", waar Ruben Terlou meerdere Chinese inwoners en overheids werknemers etc interviewt.
1 aflevering gaat over o.a. het social krediet systeem in een grote Chinese stad en daar krijgt hij gewoon de informatie van een verkeersagent en diverse inwoners.

Overigens betreft dat artikel, ja natuurlijk is het nog decentraal; ze zijn het aan het uittesten/invoeren in een paar grote steden. En dan nog maakt het niet uit dat het per stad is, je mag dan niet landelijk op een blacklist komen (nog) maar China is een groot land dus als je moet verhuizen / of rijden van stad naar stad is het meestal niet een kwestie van effe 20-30 minuutjes rijden zoals in NL.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 5 december 2019 10:11]

Het lukt ons niet om op elke burger te spioneren en score geven dus daarom is wat we doen niet erg.
In de begindagen van de auto was je wel een crimineel als je iemand schade bezorgde met je auto.

Lobbywerk van de auto-industrie heeft dit veranderd.
(Waarschijnlijk wel in combinatie met een algemene positieve visie op de toekomst)
Het is beter om het bij de feiten te houden i.p.v. speculaties waarvoor totaal geen aanwijzingen zijn dat dit gaat gebeuren.
Precies het argument wat een overheid zal gebruiken. Mijn advies, bekijk de film Süskind eens, dan wordt het misschien duidelijk wat het registreren van bepaalde gegevens voor impact kan hebben. In dit geval kost dat je je leven!
Onder de dekmantel van "veiligheid" zijn we straks onze vrijheid kwijt.
Och maakt u zich niet druk.
Die techniek en gedachtengoed zal langzaam ook hier doorsijpelen.

Of bent u tegen bestrijding van kinderporno en terrorisme? ;)
precies we doen wel lacherig over maar China is gewoon een voorloper. Wat we twintig jaar geleden heel vond in China, is 10 jaar later normaalst zaak geworden. Wen er maar alvast aan
https://www.fastcompany.c...tyle-social-credit-system
https://beincrypto.com/ch...ping-into-silicon-valley/
Aan de ene kant is het nog slim ook: Je verplicht het voor telco's zodat je het zelf niet hoeft te betalen als overheid (afgezien van het feit dat die bedrijven waarschijnlijk toch wel bezit worden door de overheid) om al die gezichten te scannen. Voor de telco's is het niet eens zo'n slechte zaak, aangezien het hen een gigantische dataset oplevert waardoor ze beter kunnen concurreren met Westerse bedrijven die niet van een miljard mensen de gezichten in kunnen/mogen scannen.
Niet alleen in Nederland.
In België schieten die ANPR camera's ook als paddestoelen uit de grond, en worden ze uitgerust met extra herkenningsfunkties zoals het in de hand hebben van een GSM terwijl je rijdt, het dragen van de gordel of niet, ... gezichtsherkenning is er nog niet bij omdat dat nu een hot topic in de pers is, maar binnenkort komt dat er waarschijnlijk wel bij.
Ik heb indertijd vergelijkende testen gedaan op politie bewakings camera's, en die dingen zijn enorm scherp, je kon er de krant mee lezen van iemand in een gebouw aan de overkant van de straat.
De grootste beperking om haarscherpe beelden door te sturen op dat moment, was de prijs van hogesnelheids data verbindingen, iets wat nu minder van tel is.
Klopt maar vraag me ook af hoe chinezen dan naar ons toe kijken. Hier in de westerse wereld is het internet een soort vrijplaats geworden waar iedereen maar mag zeggen en doen wat hij wil. Weet niet of dat helemaal de juiste weg is....

Daarnaast denk ik niet dat je moet onderschatten hoe ver je hier gevolgd wordt. Alleen gebeurt het hier niet zozeer door de overheid maar door commerciele partijen die jou spullen willen verkopen...
Als je opgroeit in een samenleving waar bepaalde vrijheden er niet zijn kan het zijn dat mensen daar geen probleem mee hebben. Komen ze echter in aanraking met vrijheden kunnen ze snel zien dat ze jaren onderdrukt geleefd hebben.
Hong Kong is daar denk ik een mooi voorbeeld van. Jaren vrijheden en nu terug naar Chinese overheersing die steeds meer en meer gaat worden.

Het volgen ook door commerciële partijen zie ik ook als niet wenselijk. Helaas grijpt de politiek niet genoeg in, wat ze wel zouden moeten doen. Het is de macht van de grote bedrijven die over landsgrenzen gaan, netje gezegd veel geld aan lobby besteden en zie maar eens waar politici vaak terecht komen na hun politieke loopbaan, juist bij bedrijven waar ze kritisch op moeten zijn. Mooi voorbeeld smit kroes kritische eurocommissaris die naar uber gaat.
Het lijk mij dat stiekem op de achtergrond het doel is om een database op te bouwen van iedere inwoner en hun gezichtsscan.

Oftewel het (echte) doel is om iedereen te kunnen identificeren. Een ID kaart is slechts één middel om mensen te kunnen identificeren. Een redelijk slecht middel ook wat alleen geïntroduceerd is omdat we op dat moment niets beters hebben. Echter een ID kaart heeft een aantal nadelen. De eerste en meest belangrijke is dat je er één moet hebben/aanvragen, ik kan me zomaar voorstellen dat niet iedere chinees dit doet. Wel heeft iedere chinees een mobiel. Die dingen verlopen ook nog eens, en gezichten veranderen. Een telefoon abbo moet je ieder jaar verlengen. Volgens nadeel van een ID kaart is dat de chineese overheid die niet (zo makkelijk) kan koppelen aan je online activiteit. Met een mobiel is dit uiteraard wel het geval.
China is geen zuivere communistische staat, je zou het eerder staatskapitalisme + promotie van eigen grote bedrijven en hun eigenaars kunnen noemen.

Je kan ook niet stellen dat het Chinese volk er armer op wordt, integendeel, de Chinese bevolking is eerder uit de armoede aan het komen

En loopt alles daar perfect ? neen, zeker niet, overal is er wel wat.

Wij leven hier zogenaamd in een democratie, waarbij politici ons zouden moeten vertegenwoordigen.
Als ik echter naar politieke tv programma's kijk, lijkt het parlement soms eerder op een kleuterklas dan op een instituut waar belangrijke beslissingen moeten genomen worden.
Als je ziet wat er beloofd wordt voor de verkiezingen, en wat er achteraf gerealiseerd wordt, zit daar ook een enorm verschil tussen, tijdens verkiezingscampagnes kan je politieke uitzendingen dan ook eerder als een leugenpaleis bestempelen dan een afspiegeling wat politici met ons van plan zijn.
Lange termijn plannen zit er ook niet echt in bij ons, politici denken meestal tot de volgende verkiezingen, terwijl er in China wel op lange termijn gepland en effectief uitgevoerd wordt
Eens. Op behoorlijk veel vlakken is er meer economische vrijheid in China, dan wij hebben in Europa.

Een groot gevaar in China is de gigantische schulden bubbel. Het hele economische herstel die we wereldwijd ervaren hebben de laatste 5 jaar, komt door een groot deel door de gigantische toename van schuld in China. Het gevaar is het klappen van deze zeepbel. Deels is de welvaartsstijging gebaseerd op lucht.
Persoonlijk vind ik ook dat elke Nederlander 'Door het hart van China' en 'Chinese Dromen' moet kijken. Ruben Terlou laat zien op een vrij objectieve manier zien hoe de Chinese cultuur en samenleving eruit ziet en dat er naast een aantal mooie tradities ook flink wat pijnlijke puntjes te zien zijn (mannen die in de praktijk vrouwen slaan en er mee (lijken) weg te komen, lbgt die zich erg onveilig voelen, veel propaganda banners met name op het platteland, vrouwen die trainingen krijg om meer van hun man te houden maar andersom niet (?), kinderen die naar heropvoedings-scholen worden gestuurd etc.). Ik heb enerzijds bewondering voor het land maar denk dat het verstandig is als mensen zeker ook kritisch blijven kijken naar het regime.
Dat komt waarschijnlijk omdat de VS zich konstant hypocriet op de borst klopt en pretenderen dat ze het beste en meest humaan ontwikkelde land zijn, terwijl ze gewoon konstant andere landen chanteren om mooi aan hun leiband te lopen, en er intern enorm veel racisme is tegenover zwarte en latino bevolkingsgroepen, en je in een groot deel van het land scheef bekeken en uitgesloten wordt als je geen lid blijkt te zijn van een of andere kerk.
Een collega van mij werd aan de grens bijna een dag vastgehouden omdat hij een kleurtje heeft, tot hij het beu werd en vroeg om het hoofd van de grenspolitie te spreken om een verklaring te krijgen waarom hij wel vertrouwd werd om aan gevoelige NATO dingen te werken, maar niet om in de VS op verlof te gaan.

Die bewakingstechnieken poppen hier trouwens ook als paddestoelen uit de grond.
Gezichtsherkenning is momenteel nog niet toegelaten hier omdat dat een hot topic is in onze pers, maar binnen afzienbare tijd voeren ze dat hier gewoon ook in, met een of andere aanslag als excuus.
ANPR camera's detecteren nu al of iemand zijn gordel aan heeft, of iemand een GSM in de hand heeft tijdens het rijden (onlangs op het journaal gezien dat deze funkties toegevoegd worden)
Ook jij bevestigd weer dat als het om China gaat de USA er meteen als voorbeeld wordt bijgehaald. Waarom ?
Dat er in de USA van alles mis is, is duidelijk. Het voegt echter niet toe aan een discussie over China. Het enige doel de USA erbij te halen is uitsluitend om wat China doet minder erg over te laten komen, want kijk maar eens naar de USA wat die allemaal doen.
Je maakt je erg druk om de Chinese bevolking, dat we hier in de eu heel rap als onze vrijheden en privacy aan t verliezen zijn lijkt je niet te deren...
Oh oh pas op want de Chinezen komen eraan, welk land hebben de Chinezen de laatste 70 jaar aangevallen en gebombardeerd?
Grappig hoe jij denkt te kunnen weten wat mij wel en niet deert. Als je mijn reacties op dit onderwerp had gelezen, dus beter je huiswerk gedaan, zou je iets anders kunnen lezen.

Dan komt het verhaaltje aanvallen, bombarderen weer om de hoek. Je blijft wel plakken aan oude denkbeelden he. De nieuwe toekomst is economische macht geld en laat china nu vooral in veel armen landen met bedenkelijke regimes geld investeren. Daarbij wordt de bevolking daar er niet beter van maar trekt men het hele land wel leeg. Dat is moderne manier van oorlog als je het zo wil zien.
Wacht even, zeg je nu echt dat Chinese mensen anders in elkaar zitten dan mensen in Europa... 8)7

Er is totaal geen verschil tussen een persoon in Europa of iemand in China, het enige verschil is dat de mensen aan de macht in China al wat verder zijn wat betreft het kort houden van het gepeupel. Iets dat tenzij er echt een heel erg raar iets gaat gebeuren in Europa niet anders zal zijn ware het niet dat de macht hebbers hier iet wat achter lopen op hun collega's in China.
Maar kijk maar eens goed hoe veel systemen al aan elkaar gekoppeld worden en hoe hard Europa werkt aan het verplicht stellen van methodes om alle bewegingen van een persoon in de gaten te houden, hoe het al verplicht is dat alles en iedereen waar je mee communiceert wordt opgeslagen en met minimale opslag periodes van enkele jaren in de meeste EU landen. Dan is er ook de drang van de EU om een eigen leger op te zetten en dat kan alleen maar leiden naar een eigen geheime dienst want een leger zonder spionnen is natuurlijk niet gewenst.
De volgende stappen... ik gok op een eigen politie en brandweer diensten zodat ook dit efficienter kan. De vrienden van Mo die maar wat graag gebruikmaken van de gekte die open grenzen heet zullen zeker gebruikt gaan worden voor een meer actieve rol voor een EU brede politie en "nationale" geheime dienst om dit soort figuren in de gaten te houden.

En op eens zijn de "grote" verschillen op eens een stuk kleiner geworden... en als je kijkt naar de steeds grotere drang bij de EU om het leven van de burgers te regelen en te controleren dan is het slechts een kwestie van tijd voor het hier niet veel anders zal zijn dan in China.
Ja natuurlijk zijn die anders, jij denkt dat iedere bevolkingsgroep het zelfde is? Heeft te maken met cultuur en de situatie waarin je opgroeit.
Dat verklaard waarom mijn vriendin moeite heeft de Morgan Freeman's van deze wereld uit elkaar te houden van de Will Smith's.
Morgan Freeman, Laurence Fishburne, James Earl Jones en Samuel L Jackson ....

Mijn Chinese maatje haalt ze altijd door elkaar ;)
Met de blanke acteurs heeft hij iets minder moeite, hij zegt dat het door de huidskleur en gelaatstrekken komt
Bij donkere huid ziet hij het gewoon minder snel.
Schijnt dat babies geboren in Azië westerlingen op latere leeftijd minder goed uit elkaar kunnen houden. Andersom gold dat natuurlijk ook.
Duh! Mensen kunnen op latere leeftijd een vreemde taal ook veel minder makkelijk leren. We kunnen op latere leeftijd überhaupt alles minder makkelijk leren. Om dat te weten heb ik geen onderzoek nodig! Het enige wat het onderzoek eigenlijk aantoont is dat het uit elkaar houden van gezichten niet aangeboren is, maar aangeleerd. En dat spreekt ook redelijk voor zich.

Er zijn ook mensen die (bijvoorbeeld) honden, of konijnen, van één ras toch perfect uit elkaar kunnen houden, terwijl het voor mij ongeveer (niet letterlijk natuurlijk) ophoudt bij groot/klein, dik/dun, zwartwit/bruin, e.d.
Even vergeten waarom de maximale snelheid terug gat van 130 naar 100? Heeft niets met veiligheid te maken.
De impact voor het milieu is helaas nog kleiner. Het is net alsof je een aflaatje moet betalen om in de hemel te komen. Punt is, dat sommige regimes er nogal een handje van hebben om burgers in het gelid te drukken waar het eigenlijk niet nodig is (totalitariteit). De manier waarop communisten dat doen, is erg herkenbaar. Dat gebeurt in China, maar kenden we voorheen uit Oost-Europa. JFKlaver heeft daar kennelijk ook naar gekeken.
We hebben inderdaad niet de controle over het gehele klimaat, maar wat is er mis met ons eigen stukje land schoon en leefbaar houden? Kan me namelijk niet voorstellen dat je zit te wachten op een Indiase of Chinese lucht- of waterkwaliteit, of een zwerfafval-problematiek zoals je die in veel ontwikkelende landen aantreft.
Kan me namelijk niet voorstellen dat je zit te wachten op een Indiase of Chinese lucht- of waterkwaliteit, of een zwerfafval-problematiek zoals je die in veel ontwikkelende landen aantreft.
Waar zeg ik dat ik daar op zit te wachten?
We hebben inderdaad niet de controle over het gehele klimaat, maar wat is er mis met ons eigen stukje land schoon en leefbaar houden?
Klimaat stopt helaas niet bij onze landsgrenzen.
Waar zeg ik dat je daar op zit te wachten.

Ik zeg alleen dat we, ondanks dat het milieu niet ophoudt bij de landsgrenzen, zeker invloed kunnen uitoefenen op het leefbaar houden van ons eigen kleine lapje grond. En dat we daarom prima op milieu-gebied het braafste jongetje van de klas mogen zijn (in plaats van "en hullie dan?" te roepen). Zo zal de maximum snelheid terugbrengen ten behoeve van stikstof-reductie (wat overigens helemaal niks te maken met de globale CO2-problematiek) globaal gezien geen verschil maken, maar het is wel bevorderlijk voor ons eigen milieu hier ter plaatse.
Ik zeg alleen dat we, ondanks dat het milieu niet ophoudt bij de landsgrenzen, zeker invloed kunnen uitoefenen op het leefbaar houden van ons eigen kleine lapje grond.
Vind je het zo onleefbaar dan in Nederland? Wat heb jij persoonlijk van de stikstofproblematiek gemerkt? Waarschijnlijk niets, stikstof is ook niet slecht voor het milieu, sterker nog, het is een meststof die boeren al jaren in de grond stoppen om planten sneller te laten groeien. Het is alleen slecht voor inheemse planten, die van schrale grond houden. En ik vind het prima om 100 te rijden op de snelweg, sterker nog, ik zou bij zijn als ik dat kon rijden.

Ik zeg niet dat we niets moeten doen, maar we moeten ook niet doen alsof het er zo slecht voor staat in Nederland. Kijk hier maar eens: https://aqicn.org/map/europe/

Als je echt wat wil doen om de nederlandse bevolking direct te helpen, pak dan de fijnstofproblematiek aan. Dat is een probleem dat lokaal veroorzaakt wordt en waar we lokaal wat aan kunnen doen. Gewoon lef tonen en diesels met een uitstoot > 5 ug/km verbieden om binnen de bebouwde kom te rijden. Onvolledige houtverbranding (open haarden, houtkachels) ook verbieden binnen de bebouwde kom.
Niemand stelt dat het de redding is, het is een maatregel die een beetje helpt. Iets wat een beetje helpt is nog altijd beter dan totaal niets doen en hopen op een wonder.
We zijn afgedwaald, waar het allemaal mee begon.

Jouw stelling:
"Die limieten zijn er voor onze veiligheid, niet om je tot slaaf te maken."

Die limieten zijn er dus niet voor onze veiligheid.
Dat is helemaal niet wat hij zegt.
Waar staat dan dat NOx de aarde om zeep helpt?

edit: posting aangepast

[Reactie gewijzigd door Geim op 2 december 2019 13:25]

Gas raakt een keer op. Het lijkt me dus wel zinnig om daar iets anders op te vinden.
Al zou ik koken op gas (waar we heel weinig gas voor nodig hebben) wel willen behouden.

Verder mee eens. Bomen verstoken voor stroom is een politieke oplossing. Dat heeft verder weinig van doen met de optimale oplossing.
Er is niets mis met 80 rijden op een 80 weg waar je dat al jaren mag. Er is wel veel mis met het idee dat we op alle autosnelwegen voortaan 80 moeten rijden want volgens Meneer Klaver is de verlaging naar 100 niet voldoende. Het is werkelijk van de pot gerukt dat in al onze buurlanden 130 tot onbeperkt de norm is en wij 'voor het milieu' in het meest ideale geval 80 moeten gaan rijden. Dat heeft niet met veiligheid of met het milieu te maken.

Verder blijven beelden van trajectcontroles ook langer dan nodig bewaard. Het is niet zo dat jou beelden verwijderd worden zodra je het 2e meetpunt passeert en je netjes aan de snelheid hebt gehouden.

[Reactie gewijzigd door tormentor1985 op 2 december 2019 11:25]

"Dat heeft niet met veiligheid of met het milieu te maken."

Het is perfect duidelijk waarom dit gedaan is: vanwege de stikstof crisis. Wel vanwege milieu dus.
Allemaal eens een keer de film THX-1138 kijken.
Nederlanders lijken in de ogen van Chinezen ook allemaal op elkaar :'(
Ik weet natuurlijk niet hoe hij het geformuleerd heeft, dat zal wel kort door de bocht geweest zijn, maar het klopt dat je mensen van een ander ras vaak lastiger van elkaar kunt onderscheiden dan van je eigen ras (tot je eraan gewend bent). Ook gaan in dit geval bepaalde basiskenmerken (haarkleur bijvoorbeeld) minder op; een Chinees zal meestal zwart of grijs haar hebben. Nou heeft haarkleur waarschijnlijk geen betekenis in een dergelijk a.i. algoritme, maar toch.

Ohja en over racisme: daar staat de gemiddelde Chinees toch ook echt anders in, en dat is geen racistisch bedoelde opmerking.
Heeft niks met racisme te maken. Het is dezelfde vraag als dat machine learning moeite heeft met mensen met donkere huidskleur.
Het is wel racistisch met als uitgangspunt 'de Chinezen lijken op elkaar'. Het is wat anders als je bv. vraagt 'welke variaties gebruiken ze ter identificatie'. Je kunt zelf wel bedenken dat ze elkaar prima kunnen onderscheiden, en dat een Chinees bedrijf dat werkt aan gezichtsherkenning voor gebruik in China dat ook kan.
Het is dezelfde vraag als dat machine learning moeite heeft met mensen met donkere huidskleur.
Machine learning heeft daar moeite mee, omdat de gebruikte algoritmes ontwikkeld zijn vanuit een blanke maatschappij. Dat betekent niet dat machine learning an sich moeite heeft met een donkere huidskleur.
Met een donkere huidskleur wordt licht meer geabsorbeerd, waardoor minder goed contrast zichtbaar is op iemands lichaam en dus minder details.

Ik kom hier om gewoon een vraag te stellen. Niet om afgeschoten te worden. Sjonge jonge, heb je niks beters te doen ofzo... :?

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 2 december 2019 12:47]

Niet zo de gebeten hond spelen, je stelt publiekelijk een vraag, dan mag erop gereageerd worden lijkt me.

'Heb je niets beters te doen' zeggen als iemand iets zegt waar je het niet mee eens bent, dat zou ik dan ook tegen jou kunnen zeggen. Overigens is iets beters te doen niet altijd leidend in wat ik doe, lijkt me erg vermoeiend :(
Ik bepaal zelf wel of ik de gebeten hond wil spelen of gewoon een grens wil aangeven ;) Als je mijn vraagt niet aanstelt, scrol lekker verder ;) Let gewoon lekker op jezelf als je niks beters te doen hebt dan andere mensen hun vragen inkleuren voor racisme en gedachteloos, wat ook gewoon niks te doen heeft met mijn vraag... :(

Ik ben als programmeur gewoon enorm benieuwd bij Chinezen mensen met vooral zwart haar, en soort gelijke spleet ogen (die dus minder varieëren in grote als andere bevolkingsgroepen) hoe veel true positives en false positives naar voren komen.

Dus ga ff lekker over iemands heen zeiken met je ingekleurde onzin. |:( :(

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 2 december 2019 13:40]

Neutraal gesteld zul je inderdaad raciale kenmerken moeten benutten om mensen goed van elkaar te onderscheiden. Haarkleur en oogkleur zijn opzich te vervalsen dus moet je niet te zwaar meewegen. Als je mensen met een donkere huid beter van elkaar wilt onderscheiden moet je misschien je gamma wat hoger draaien. Ook zouden bepaalde gezchtsdetails bij het ene ras onderscheidender kunnen zijn dan bij het andere. De discussie is dan eigenlijk of het racistisch is als een fotoherkenningsalgoritme, negers apen noemt. Ik vind het niet racistisch volgens de definitie want het algoritme kan er niets aan doen en als er de nodige a.i. inzit de programmeurs misschien ook niet, maar het lokt wel racistische reacties uit (dan bedoel ik de flauwe grappenmakers, maar ook de programmeurs die er vervolgens wat aan moeten doen om het algoritme goed te krijgen of hadden kunnen weten dat ze er wat aan moesten doen).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 december 2019 15:50]

"Dat betekent niet dat machine learning an sich moeite heeft met een donkere huidskleur."

Nou, wel dus. Er is simpelweg minder licht, dus is het in absolute zin moeilijker. Machine learning heeft meer moeite met een (zeer) donkere huide dan met een lichte huid. Zit geen enkel racisme in, is gewoon een droog feit.

Om diezelfde reden werken bepaalde medische/cosmetische behandelingen ook niet op een zeer donkere huid.

Het maakt de huid niet meer of minder, het is simpelweg moeilijker.
Je definieert 'machine learning' als zijnde 'de huidige algoritmes icm het huidige beeldmateriaal', nogal een willekeurige definitie.
Reageer je op iemand anders? Ik heb geen van die dingen gezegd.

Ik snap niet wat er zo moeilijk te begrijpen is aan het droge feit dat contouren en patronen makkelijker te zien en interpreteren zijn op licht beeldmateriaal in vergelijking met donker beeldmateriaal.

Laat ik een praktisch voorbeeld nemen: haarverwijdering met een laser. Dit werkt dus niet of nauwelijks op mensen met een zeer donkere huidskleur, zoals bijvoorbeeld te vinden in west Africa. Om de simpele reden dat het onderscheid tussen de haar en de huidskleur haast niet te detecteren is. De procedure is daarmee zelfs gevaarlijk. Op mensen met een meer gemiddelde donkere huidskleur, kan dit nog net wel.

Is dat nu discriminatie tussen donker en zeer donker? Nee. Het is gewoon een droog feit.
Nederland kent een heel sociaal vangnet - In principe hoeft er hier niemand zonder reden op straat te wonen. Leeft hier niemand van de vuilnisbakken op straat (ja als je drugsverslaafd bent, maar niemand onder normale omstandigheden). Daarnaast krijg je hier een uitkering als je werkloos wordt, eerst WW en daarna bijstand.

Wie werkt wordt wel degelijk beloond. Vakantiedagen, een 13e maand, een bonustoelage en vooral ook nog eens een goede zorg op het moment dat jij dat nodig hebt.

Misschien moet je gewoon eens wat gaan doen voor de kost - Dat is pas een beloning!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True