Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Een derde van de Nederlandse online shoppers klaagt over te late levering

Van de Nederlandse webwinkelklanten in 2019 ervoer 34 procent problemen met te late levering. Dat is toegenomen ten opzichte van 2015, toen 23 procent daar over klaagde. In het algemeen hebben meer online shoppers problemen ervaren.

Na te late levering leidden technische problemen bij het bestellen of betalen tot veel klachten: 34 procent ervaart hier problemen mee, gevolgd door het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen, met 14 procent. In 2015 ging het bij deze categorieën om respectievelijk 23 en 12 procent. De cijfers blijken uit onderzoek van het CBS, dat in 2019 onder 5600 mensen van 12 jaar of ouder ondervroeg.

Van alle Nederlandse online consumenten had 51 procent een of meer problemen bij het kopen bij webwinkels. In 2015 was dat 40 procent. In de periode van 2015 tot en met 2019 nam het percentage online kopers van 12 jaar en ouder toe van 70 procent tot 79 procent. Van de 11,8 miljoen online shoppers in 2019 zeiden 1,6 miljoen, oftewel 11 procent, nog nooit iets online gekocht te hebben. Dit was 15 procent in 2015.

Zo'n 30 procent van de online consumenten kocht in 2019 producten op het gebied van software, hardware en elektronica. In 2015 ging het om een kwart. De meeste shoppers kochten kleding en sportartikelen: 55 procent.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-12-2019 • 07:55

308 Linkedin Google+

Submitter: bredela

Reacties (308)

-13080299+1160+212+31Ongemodereerd112
Wijzig sortering
De bezorgers van PostNL mogen bij mij altijd een kop koffie, thee of iets anders komen halen. De boterhammen opeten mag ook en die mogen ze ook altijd bij mij pakken en smeren en beleggen. Pakketten voor de buren (en daar zit een web-winkeltje tussen) mogen ze bij mij achter laten. Die bezorgers werken er hard voor en als ze een 2e keer langs moeten komen krijgen ze daar nauwelijks extra voor betaald.
Meestal komen de bezorgers nu tussen 12 en 13 uur. Niet zelden komen zowel de pakket als de brieven bezorger zo ongeveer gelijk aan. De brieven worden overigens vaak bezorgt door de voormalige eigenaar van mijn huis. Dat die mijn adres goed kan vinden is dus niet onlogisch.

Zo'n lunch adresje schijnt nu uitzondering te zijn, maar vroeger had elke postbode wel een aantal vast adresjes voor een bakje koffie of om de boterhammen op te eten. Voor mij is zo'n beetje menselijkheid heel gewoon.
Ach ja, DPD. Afgelopen zaterdag zou door hun een pakketje worden afgeleverd. Dat is op tijd gedaan volgens de t&t.
Ik woon op nr 6 en afgeleverd op nr 10, terwijl er niemand aan de deur is geweest.
Bij nummer 10 nagevraagd en ook daar niet bezorgd.
DPD is niet bereikbaar in het weekend.
Tot nu toe niets meer gehoord.
Het schijnt per regio weer anders te zijn heb ik van div. bedrijven gehoord waar ik contact mee heb gehad, hier is het met Post.nl prima en met DHL is het afgelopen jaar geen enkele aflevering goed gegaan, ik bestel niets meer als DHL de vervoerder is, afgelopen jaar alle bezorgingen waren beschadigd, open gebroken en/of half leeg geroofd, voor mij absoluut geen DHL meer.
Ik zeg letterlijk dat wij contracten hebben met PostNL. Afspraken kunnen niet duidelijker. De contractuele afspraak is: "Wij leveren voor 21:00 aan en PostNL bezorgt de volgende dag". Als zij niet op tijd leveren krijgen wij de verzendkosten terug zonder issues en in alle gevallen krijgt de klant ook een coulance, wat zou jij als slimme marketing jongen nog meer aan veranderen? Geen marketingteam die daar iets aan verandert.
Door eisen aan PostNL te stellen hoe ze met personeel om gaan en transparant te zijn over de werkwijze van het bedrijf dat je inkoopt: Als PostNL dat geld kan terugbetalen maar wel een inspanning levert dan levert iemand in. Het is geen onbekend fenomeen dat bezorgers alleen voor een succesvolle levering een betaling krijgen, maar ondertussen moet het pakket wel een aflevering krijgen. Dat de consument of de verzender het geld ontvangt wil niet zeggen dat die tevreden hoeft te zijn over de inspanning. Zeker niet als juist die inspanning bij de belofte het punt was om te bestellen. Dus prettig dat je als bedrijf dan de bezorgkosten wil vergoeden, maar dat is niet perse waarom de klant klaagt. Die slechte bezorging zoals te laat en verkeerd bezorgen komt niet enkel doordat het soms even drukker is maar ook door de eisen die ondernemers (niet) stellen aan de dienstverlener maar wel contractueel geld terug verwachten.
Er is een verschil tussen een klacht en een recensie in mijn optiek.

Overigens baal ik er ook wel eens van dat mijn kapper de salon op zondag dicht heeft. “Hoe durft hij!”.

ZZP’er worden betekent niet direct dat je 24/7 klaar moet staan voor je klanten. Als een winkel duidelijk naar mij communiceert tijdens kantooruren bereikbaar te zijn is het nog steeds aan mij om wel of niet daar te kopen. Ik zou het schandalig vinden dat bedrijf 1 ⭐️ te geven om die reden.
Echt onredelijke klanten zitten er altijd tussen, dat is onvermijdelijk en daar moet je je ook niet druk om maken. Daar heeft iedere ondernemer mee te maken en hoewel het individuele geval altijd een behoorlijke indruk bij je achterlaat hebben ze op je algemene rating geen noemenswaardige indruk.

Wel moet je oppassen met wat 'duidelijk' is, want ik ken ook ondernemers die vinden dat in je reclame-uitingen schermen met 'snelle service voor een lage prijs', ergens een lijstje met voordelen waarin staat 'altijd binnen 1 (werk)dag antwoord' en op de contactpagina 9-5 openingstijden van de klantenservice een duidelijke communicatie is van het feit dat je klantenservice niet bereikbaar is in het weekend.

Dat lijkt op zich duidelijk, maar dezelfde ondernemer deeplinkt mensen vanuit zijn mail naar een productpagina en vervolgens is "snelle service voor een lage prijs" het enige wat mensen die niet naar de footer van de website hebben gekeken hebben gezien. Die mensen kunnen terugkomen met een klacht, op zaterdag, en vervolgens relatief lang niets horen. Hoe onterecht is een slechte review dan? De ondernemer ervaart het waarschijnlijk als zeer onterecht, de consument heeft het idee dat hij nooit goed is geïnformeerd.
Dat zie je soms ook wel gebeuren maar dan moet die ondernemer daar wel tijd in gaan steken. In zulke gigantische drukke tijden moet je dan per case vanalles in het systeem gaan opzoeken, wellicht met PostNL bellen wat er gaande is. Kan me voorstellen dat men daar niet altijd tijd voor heeft, laat staan zin in maar goed dat laatste hoort er een beetje bij lijkt me.
Het zou erbij moeten horen inderdaad. Je moet je als ondernemer wel heel erg immuun voelen voor de impact ervan. Ik weet niet wat er nou precies allemaal komt kijken bij het runnen van een shop maar het ontkrachten van onterechte negatieve beoordelingen lijkt mij hoog in de prioriteiten te moeten liggen. As een reactie enige kwaliteit uitstraalt dan ben ik persoonlijk geneigd je niet klakkeloos links te laten liggen.

Wat extra tijd investering betreft lijkt het me waarschijnlijk dat in meer dan de helft van de gevallen de case toch al bekend zal zijn? Enige ding is dat je in beeld moet hebben waar reviews kunnen worden achtergelaten. Of wellicht een selectie hebben gemaakt van de meest belangrijke, zoals Pricewatch hier.
En dat kan gelukkig! Dit is wat wij doen. Vanuit de backend kun je een privé of openbaar bericht sturen naar de klant.
1. Bij een klacht sturen we eerst een privé bericht, bieden excuus aan (waar terecht) en vragen hoe we het in de toekomst beter kunnen doen. Een klant die vraagt om een korting in ruil voor een positieve review negeren wij.

2. Als de klant niet reageert plaatsen wij een publieke recensie. Zo vond laatst een klant die 1 ster gaf dat het bij ons zo onduidelijk is wat de verzenddatum is. In de publieke reactie aangegeven Waar deze vermeldt staat, en waar zij het nog meer graag had willen zien. Daarna maakte zij er alsnog 3 sterren van. Vind ik prima.

3. In geval van een onterechte negatieve recensie doen wij een moderatieverzoek. Toevallig vandaag eentje opgelost. Een klant retourneert een product, dit zonder afzender, Rma melding, briefje of wat dan ook. Een andere doos met daarin één van onze best lopende artikelen. Beleid is dan afwachten tot een klant belt of mailt.
Na 2 maanden een dreigmail waar haar geld bleef. Dit is binnen minuten opgepakt door een collega. de klant gaf zelfs toe vergeten te zijn om maar iets bij te voegen. Dezelfde dag is er een spoedbetaling uitgevoerd.

De reactie was ongeveer: “schandalig bedrijf, doet er alles aan geen geld terug betalen. Heb twee maanden moeten wachten”
Na een leveren wij screenshots aan waaruit blijkt dat de klant niet helemaal eerlijk is, Webwinkelkeur stuurt een mail naar de klant. Na twee weken, vandaag in dit geval, bepaald webwinkelkeur hoe de afhandeling is gegaan. In dit geval werd de recensie verwijdert.
Had ik niet gezien dat dat kan door het filter: Met reactie van webwinkelier
Je hoort mij niet zeggen dat 't niet erg is dat webshops hun beloftes niet nakomen. Zoals je in de comment waar ik op reageer ziet beweert men ook lang niet altijd dat bezorging de volgende dag plaatsvindt; slechts dat verzending dezelfde dag nog plaatsvindt. Vanaf daar mag je gaan klagen bij de bezorgdienst.

Die het overigens ook smoordruk heeft met deze dagen. Een beetje geduld en coulance kan er aan de kant van de consument best vanaf, mits er geen harde beloftes worden gedaan over wanneer een pakket bij jou wordt geleverd.

We zijn geen bijzondere sneeuwvlokjes wiens levens compleet geruineerd worden als die powerbank een dag later komt dan verwacht.
Komt dat echt veel voor? Ik bestel bijna alleen maar electronica/computer meuk en moet heel eerlijk zeggen dat levertijden vrijwel altijd accuraat zijn. Soms moet je wel even opletten natuurlijk :P Alleen bij MediaMarkt is het meer dan een enkele keer misgegaan, waar ze gewoon de volgende ochtend pas versturen. Maar dat was ook alweer een paar jaar geleden. Natuurlijk gaat het bij de post wel vaker mis, maar meestal zie ik in track en trace dan wel terug dat de verzender gewoon tijdig het pakketje had afgegeven.

Voorheen vond ik het niet zo erg om een dagje of twee extra te wachten, maar tegenwoordig ben ik vaak maar één dag thuis en dan probeer ik mijn pakketjes op die dag te laten bezorgen. Als ze dan niet komen ondanks dat het beloofd is dan kan het wel irritant zijn. Maar ik maak mij er ook niet zo druk om als sommige in reviews :+
Probleem wel is dat de meeste bakstenenwinkels nooit dat ene product hebben dat jij nou precies nodig hebt. Ook leuk als ze alleen maar een showmodel hebben.
Volgens de gegevens op de website zijn wij niet bereikbaar. Op zaterdag 18:00 sluit de stenen winkel. Als iemand een Facebook, instagram of e-mail stuurt reageren wij er indien mogelijk (en wakker) wel op.
Dat is op zich heel netjes maar dat schept daarentegen ook een verwachting.
Iets beloven en niet waar maken, dat kan absoluut niet. Echter brengen wij een klant voor aankoop op de hoogte van bijvoorbeeld een verwachte levertijd van een custom product van 3 weken. Wat is het dan voor klant dat deze na een x aantal dagen al een negatieve recensie gaat schrijven dat hij al wel betaald heeft en geen producten geleverd krijgt. Dat is in ons geval één van de weinige klachten die voorkomt.
Dat is een klant die een verkeerde verwachting heeft van de levertijd.

Zoals ik je reactie lees, is het een klant die niet goed gelezen heeft wat hij met jullie aanging. Of niet goed begrepen heeft wat hij met jullie aanging.

Dat kan aan hem liggen, of aan jullie. In de praktijk ligt de waarheid nog wel eens meer in het midden dan beide partijen toe willen geven.

Maar ik snap dat jij je terecht druk maakt over onterechte negatieve recensies. In de webwinkelwereld moet je qua recencies maximaal scoren anders gaat het echt alleen nog maar om prijs. En dan heb je inderdaad ook te dealen met het percentiel zeikneuzerige knurften, verstrooide nietslezers, haastige doorklikkers en veeleisende modderfokkers dat er op deze aardkloot rondwandelt.
De coulance naar de klant was bij de onderzochte gevallen toch echt 1 op 1 gekoppeld aan het verwijderen van de negatieve ervaring. Meer dus reputatie-management, dan echt het willen leren van fout gelopen bestellingen.
ik denk dat het ook vooral komt door de groote hoeveelheid dropshippers die vanuit china dropshippen.
die geven namelijk minimale informatie of niet werkende tracking numbers.

helaas laten de grafieken dit niet zien hoeveel % van het totaal door dropshippers komt.
“75% webshops is klaar met onterecht klagende klanten” zou zo aan het eind van het jaar wel eens een leuk item kunnen zijn.
Of er komt een consumenten systeem waar webshops counter-reviews kunnen achterlaten van klanten / adressen "De zeikklaag-wijzer" dan kun je als webshop beoordelen of het de moeite waard is. ;)

(alle privacy gevolgen daargelaten)
Ik snap je reactie helemaal niet, de enige reden waarom jij een webwinkel hebt en hoegenaamd geld verdient is door je klanten. Waarom ze dan zo aanvallen?
Dus omdat ik iets verkoop mag een hele kleine groep klanten mij wel aanvallen, maar als een hele kleine groep klanten mij aanvalt mag ik daar niets van zeggen? Buiten dat val ik ze niet aan. Het topic is dat een derde van online shoppers klaagt over van alles en wat ik probeer te vertellen is dat we soms met ons allen, en ja ik ook, best wel eens wat minder mogen klagen.
"Het zal wel eens fout gaan bij een verkoper, bij ons wordt gelukkig ook elke dag wel een fout gemaakt waar wij weer van leren, maar wat krijg ik toch de indruk dat wij in een verschrikkelijke klaagcultuur leven. Bijna iedereen lijkt alles NU te verwachten, Niet meer dan de kostprijs te willen betalen en 24/7 service te eisen op producten waar dat compleet voor onnodig is."

Dit is inderdaad een trend, gewoon overal. En dan kopen ze het elders verwachten ze dat je het toch inbouwt en als er iets mee is mag je het wel gaan oplossen...
Of ze weten waar het goedkoper is, of weten het beter "van horen zeggen" en na x aantal dagen staan ze terug voor de deur als je het alsnog niet wilt doen. |:(
ik kan mij in alle drie de punten uitstekend vinden. zeer herkenbaar helaas.
Ik heb nog nooit een cadeaubon oid aangeboden gekregen.

Maar ik klaag ook niet als het maar een dag te laat is, en ik ben beleefd als ik klaag.

Wellicht dat jezelf een probleem maken toch beter werkt.
Bol en Coolblue doen het ook standaard. Heb bij beiden wel eens een kortingscode per mail ontvangen nadat een bestelling een x aantal dagen te laat was. Meestal 2,50-5,00.
Kleine Webshops zullen ook geen contracten met PostNL hebben en als ze dan ook nog eens producten verkopen met maar een paar euro marge is 5,00 korting toch wel ineens heel erg veel.

Ik stel voor het altijd aan te kaarten. Vriendelijk op de mail of chat. Een goede winkelier heeft dan vast wel een oplossing voor je.

Ik had zelf een klacht bij Ikea. Vorige week een nieuwe kinderkamer uitgezocht. Tussen de middag wat lunch. Het eten was gewoon vies. Oud brood, rare smaak aan de zalmfilet. Dan ga ik ook terug, overleg het netjes en krijg mijn geld terug. Zonder erom te vragen kregen de kids een muntje voor de ijsmachine. De kok gaf nog aan dat er inderdaad iets niet lekker met het brood was en pakt dat intern op om te overleggen.

Ik ga niet zoals sommigen mijn bordje leeg eten, doen of er niets is en dan Later op social media ikea afzeiken. 😂
klopt als je bestelt met de belofte geleverd op die dag, ook al is dat de volgende dag, dan verwacht je ook de levering die dag.
persoonlijk zorg ik er dan ook voor dat ik die dag thuis ben, om het te aanvaarden.
en dan zegt post NL om 17u sry we konden wegens drukte niet leveren op een doordeweekse dag.
het is mij ook al 3 keer voorgevallen dit jaar en telkens was de levering door post.nl.
toeval of niet ? 3 keer op 1 persoon is een niet voldoende aantal om besluiten op te baseren.
toch als ik tegenwoordig zie dat het enkel via post.nl kan geleverd worden, zie ik meestal af van de bestelling. en als ik een andere leverdienst kan selecteren, dan doe ik dat ook, vroeger keek ik er niet naar.
Klopt inderdaad. Dat was ik nog vergeten. Nou moet ik zeggen dat het mij dit jaar niet zo heel vaak is voorgekomen. Dat was het jaar daarvoor wel anders. Ik heb op zich ook wel een bekwame en vriendelijke bezorger. Dat het een keer niet lukt in de drukke decembermaand vind ik dan niet zo erg.
Vergeet niet in heel veel niche is concurrentie moordend. Zoals veel webshop eigenaren ervaren. Soms moet je goed marketen om sales binnen te harken. bol adverteert met volgende dag in huis. Is ook volgens hun verzonden maar toch ik wacht al 4 dagen. Coolblue zaterdag besteld nu nog niet binnen. En ga zo maar door. Maar dat zijn de grote jongens die hebben budget. Denk aan cpc, verzendkosten, onderhoud, voorraad, als je geluk heb personeel.
Ook de "grote jongens" zijn soms afhankelijk van derden. Maar communicatie is key. Vrijdag wat besteld bij Coolblue, zou zaterdag geleverd worden (wat ik zelf al betwijfelde :p), maar netjes een mailtje gehad van zowel PostNL als van Coolblue, dat het pas vandaag bezorgd gaat worden. (wat ik dan wel weer vervelend vind voor de bezorger, want vandaag is er niemand thuis)
dat had die oplichter lexus toch, nog niet eens op besteld geklikt en gisteren al in huis.
Ik ken ze niet. Het lijkt me ook wel erg kostbaar om verlof te gaan opnemen voor het in ontvangst nemen van een pakketje. Voor speciale (grote) dingen kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar voor een gemiddelde bestelling niet.
Jammer natuurlijk dat er voor jou weinig mogelijkheden zijn. Echter, n=1, en ik zie veel redenen die voor vele anderen wel werken.

Buren kunnen trouwens een pakketje weigeren, dus dat moet geen obstakel zijn. Overigens ben ik het wel met je eens dat je zelf moet kiezen wanneer je een pakket kunt ontvangen, wat bij onder meer Bol.com wel mogelijk is. Desondanks laat ik alles wat ik bestel bij een bezorgpunt afleveren, kleine 15 minuten lopen en gezien het meeste in handige dozen wordt verstuurd, neem ik deze altijd al wandelend mee terug,
veel mensen in de omgeving hoor ik zo.
Niet bij iedere bestelling kun je aangeven dat je het ergens anders wil ontvangen dan het standaard bezorgadres. Niet bij alle organisaties weet je wanneer het verzonden wordt, Lego geeft bij 5-10 werkdagen. Zie dan maar eens de juiste dag te weten, zeker als er geen tracking komt.
In het geval dat je bijv. geen (grote) auto hebt. En een stel stoelen, een tafel of wasmachine besteld hebt bijvoorbeeld.

Wij hebben wel 'n aantal keer vrij moeten nemen o.i.d. echter kan ik gelukkig thuiswerken voor pakketten die we niet zelf op kunnen halen blijft ik lekker thuis.

Dan is dat overigens ook weer een redelijk uitzonderlijke situatie omdat we net 'n huis hebben gekocht 'n half jaar gelee.
3e partij bol.com blijf ik tegenwoordig ver van weg. Jij bewijst maar weer waarom.
En dan heb ik het nog niet over de idioten die soms voor 5x de adviesprijs iets aanbieden op bol.com in de hoop dat iemand er in trapt.
Toch is dat niet genoeg. Je kunt niet stellen "ik heb op tijd het pakket aan de vervoerder gegeven" en dan de handen eraf trekken. Je bent als winkelier verantwoordelijkheid en maakt de belofte. Dus inderdaad, als je die niet kunt waarmaken, hem niet maken.
Helemaal mee eens. Maar denk dat bij elke webshop wel in de algemene voorwaardens is gedekt.
WInkelier is inderdaad de opdrachtgever en moet deze issue dan zelf oppakken, dat is niet voor de koper.
Maar het is niet de schuld van de verkoper.

Dus de kwestie is, klagen we over dat verkopers hun pakket niet optijd versturen, of klagen we dat vervoerders het pakket niet optijd bezorgen.
Vanuit een consument gezien is het wel de schuld van de verkoper. Levering is een middle man waar een consument niets mee te maken heeft. De verkoper had ook zelf het pakket kunnen bezorgen, hoe onpraktisch dat dan ook is.
Dat snap ik en ben ik het mee eens.(had ik al aangegeven)
Maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarop de klachten zijn gebasseerd.
Nu klinkt het alsof veel webshops slecht leveren, terwijl misschien maar 20% van de cases veroorzaakt zijn door de winkelier, door bijvoorbeeld niet optijd te versturen, geen voorraad terwijl wel geadverteerd and so on.

Mijn hele punt is, wat zijn de oorzaken van de late leveringen, daar word niet over gesproken.
Het gaat hier meer om wie de verantwoordelijke is tegen over de koper, maar welke partijen dit veroorzaken.
Bedrijven met 100+ werknemers zouden pakketjes moeten aannemen van hun werknemers, mij lijkt het zo'n moeite niet.
Klinkt leuk, maar ik ben conciërge en geen afhaalpunt. Ik maak wel eens mee dat mensen wat privé laten leveren en heb al verschillende malen meegemaakt dat ik het gezeur krijg. B.v. een collega die een tv van serieus formaat besteld en er vanuit gaat dat je dat ding een week op je kantoor laat staan omdat hij hem dan pas mee kan nemen. Of een collega die glaswerk verzamelt en van ons verwacht dat wij beoordelen of het niet gebroken is zodat hij de retourzending niet hoeft te regelen.
Nu is het bij ons op school algemeen bekend dat dit niet de bedoeling is en wij daar weinig omkijken naar hebben. Als de schoolleiding bekend zou gaan maken dat er op school geleverd kan worden, kun je er donder op zeggen dat wij er meer werk aan gaan hebben. Ik ben best bereid om iemand uit de brand te helpen, maar ik ben niet van plan om als opslagplaats of interne bezorgdienst te fungeren. Ja, daar kun je afspraken over maken, maar helaas zijn er te veel collega's die zichzelf een uitzondering vinden of er geen belang bij hebben die afspraken te respecteren.
Bij ons werken er een 400+ werknemers.

Nu is het zo dat we een kleine afdeling hebben voor interne post (internationaal).

Maar: we krijgen ook pakketjes gewoon op de receptie aan, en dat gaat perfect.

Hier zijn ook bananenverhalen van werknemers die een trampoline (niet geassembleerd laten leveren), dat zijn dan ook idioten.

Dat kan gedefinieerd worden in de policy wat geleverd kan worden, u treedt dit met de voeten, u krijgt een officiële nota.
Je supermarkt zit helemaal niet te wachten op pakketjes. De baas heeft centjes gezien om postpunt te spelen maar is wel vergeten dat er bij momenten iemand heel veel met pakketjes bezig is. Het idee dat mensen ook nog wel andere dingen kopen valt vaak ook vies tegen, zeker in krantenwinkels. Bovendien een hoop boze mensen want regelmatig wel is een pakje vermist en dan ligt het wel/niet daar ook al zegt de site wat anders.

Postbedrijven proberen dan ook nog de vergoedingen te laten dalen die je supermarkt krijgt.

Hier zijn al veel postpunten gekomen en gegaan. Meer automaten helpt wel maar deze worden regelmatig gevandaliseerd of bestolen.
De winkel heeft het niet in eigen hand. De chaotische PostNL organisatie ( die al aangeeft dat het morgen tussen 14-16 geleverd wordt, terwijl het pakket nog niet bij hun binnen is) werkt hier ook richting de winkelier aan mee. En ja, het gaat vaak goed, maar alle ruimte om tegenvallers op te vangen is verdwenen.

Ik denk dat het adverteren met “ met twee werkdagen geleverd “ beter zou zijn, kun je nog positief verrast worden ook.
Dit geldt alleen voor de postbezorging, dit gaat niet over de pakketdienst.
Het artikel dat ik link gaat ook specifiek over de postbezorging? :? Of snap ik niet wat jij bedoelt wellicht?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 december 2019 11:50]

Ja, maar dat heeft geen relevantie tot het artikel, want dat gaat over pakketbezorging.
Uit welke regel in de tekst maak je dat op? Ik zie nergens specifiek staan dat het om pakketpost gaat. Ook bij de bron zie ik dat niet expliciet vermeld zijn.
Overigens krijg ik soms ook pakketpost gewoon in de brievenbus, bijvoorbeeld omdat het pakketje 'gewoon' door de brievenbus past, zoals CD's, kabels of games.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 december 2019 12:30]

Klopt, dan spreek je over de brievenbuspakketjes, maar deze worden ook via de gewone kanalen tot aan de postbezorger intern als pakketje behandeld en hebben dus de garantie als een pakketje en niet als briefpost. PostNL geeft de garantie van brievenbuspost, die jij als particulier in de bus hebt gedrukt, de tijden aan te houden onder de noemer 'meestal binnen 24 uur'.
Laatst kreeg ik een food delivery van PostNL, daar is het wel weer netjes geregeld , inclusief GPS tracking van de bezorger. (Daar is dan ook geen ruimte voor fouten ivm bevroren/gekoelde pakketjes)
De laatste paar keer dat ik dat had maakten ze er net zo'n puinzooi van als bij hun normale pakketjes. Ik heb bezorgers gehad die uren te laat waren, en ook een keer gehad dat een bezorger om kwart over 6 's morgens (!) op de stoep stond. Dus wees maar gerust, ook dat kunnen ze niet.

[Reactie gewijzigd door MikeN op 2 december 2019 08:54]

Zelfde ervaring hier. Bezorging komt tussen 10:00-13:00, dan ben je die tijd thuis. Vervolgens wordt de bezorgtijd telkens naar achter geschoven, uiteindelijk staat het op 15:00 - 18:00. Aan het eind van de dag is er geen enkele keer aangebeld en ook geen briefje in de bus, PostNL stuurt dan een melding "We hebben u gemist om 15:30, morgen tweede bezorgpoging". Gemist..? Oke, volgende dag idem, hele dag thuis, geen bel, zelfde bericht.

Na de 2de bezorgpoging wordt het pakket op een postNL locatie afgeleverd, 5 kilometer van mijn huis af (Ik woon in centrum Eindhoven dus niet bepaald een klein gehucht). "Na 15:00 pakket ophalen." Om 16:30 daar en wat blijkt, ook daar is het pakket niet geleverd. Dus nu een vierde bezorgpoging bij het postNL punt.

Dus twee hele middagen thuis zitten, twee retour ritjes van 10 KM verder en 5 dagen verder (want zondag) heb je eindelijk je pakket.

Als organisatie moet PostNL drukte toch kunnen voorspellen, waarom sturen ze pakketten niet meteen door naar het afhaalpunt?
Het enige wat wij bestellen zijn ballonnen.
In mijn geval betekent het: “er is een dikke kans dat de bezorger gewoon niet aanbelt en mijn pakje lekker weer meeneemt naar het postkantoor” of “de bezorger geeft mijn pakje aan de conciërge terwijl ik gewoon thuis ben”.

Coolblue heeft eigen bezorgers en de service is top. Bpost gaat zelden goed. Andere bezorgers zitten er tussenin.
Dat is misschien jou persoonlijke ervaring bij Coolblue, maar niet iedereen deelt die.
Niet alleen de vraag "wat is te laat", maar ook "hoe frequent" is relevant. Ik ervaar ook wel eens een te late levering, maar bij een grote reeks aan andere bestellingen gaat het goed.

Kijk ik naar de eigen ervaring, dan schat ik dat circa 1 - 2% van mijn pakjes met vertraging aangekomen is.
Maar wat betekent nu "te laat"? Een dag later in de periode feestdagen? Consistent een week later het hele jaar?
Het onderzoek is ook onnauwkeurig. 200 bestellingen in een jaar en dan klagen dat er 5 te laat zijn?
0Anoniem: 706671
@Mozzy2 december 2019 09:56
Je track en trace in de gaten houden laat me niet lachen.

Gisteren moest ik een pakketontvangen die track en trace is deze ochtend pas geüpdatet maar ik heb toch al het pakketje sinds gisteren...
Hangt van de situatie af. Als Bol.com hem netjes heeft verstuurd, dan doe ik mijn beklag bij PostNL, maar het is ook al voorgekomen dat Bol.com hem gewoon een dag te laat verstuurd en dat hij nog niet bij PostNL ligt. In het laatste geval, hang ik aan de lijn met de klantenservice van Bol.com
Een consument heeft niets te maken met een vervoerder, dat is de winkelier zijn probleem.

Mijn werkgever heeft ook niets te maken met het weer en verkeer, ik heb maar te zorgen op tijd te zijn.
Of zelfs "stad", want er zijn steden met meer inwoners dan heel Nederland...
Yep, maar oppervlakte is wat anders natuurlijk.

Ik denk in elk geval dat het nog altijd sneller navigeren is over de snelweg van stad dorp tot stad dorp, dan midden door een stad als mumbai ;)
Dat is appels met peren vergelijken. ;)
Postbezorging in India gaat best goed (6 maanden in Bangalore gewoond). Gezien de grote hoeveelheid goedkope mankracht weten ze dit soort problemen meestal te overkomen.
Maar het punt is wel goed. Nederlanders klagen best veel, ondanks dat ze het stukken beter hebben dan de meeste andere landen.
Dat is ook logisch, omdat de meeste Nederlanders en heel beperkt referentiekader hebben.
En klagen is mijn inziens juist een luxeding. Als je 3 banen moet hebben om je hoofd boven water te houden, heb je helemaal geen tijd of energie om te denken aan hoe het allemaal niet gaat zoals je zou willen. Maar als eigenlijk alles voorhanden ligt: makkelijk vervoer van en naar je werk, winkel om de hoek met goedkoop kant een klaar eten, opvang voor je kinderen, ziektekostenverzekering, arbeidsrechten, etc, etc., dan heb je heel veel tijd "over" om je druk te maken over kleine dingen.
Nederlanders klagen best veel,
Ja, net nog @pancake82, over dat Nederlanders zoveel klagen ;)
Er is niet gemeten hoeveel klachten zijn ingediend en hoeveel daarvan een te late levering betreffen, laat staan of deze terecht werden aangemerkt als te laat. Men heeft gevraagd naar de ervaringen, en deze zijn subjectief en kwalitatief. Laatst hoorde ik iemand klagen dat het tijdsvenster in de track & trace van de pakketbezorger niet werd gehaald. Kan gebeuren, als je 100 pakketjes moet bezorgen kan je wel eens het verkeer tegen hebben. Maar dat werd ook meteen ervaren als een "te late levering", terwijl het buiten de macht van de online shop is. Een betere titel zou daarom zijn: "Online shoppers ervaren te late levering"
Als je algemene voorwaarden wat anders zeggen dan je mooie grote letters, dan ben je gewoon aan het misleiden. Kies maar, zijn ze soms slecht bezig, of altijd aan het misleiden?

Immers, er staat expres in groene letters: voor 23:00 besteld, morgen in huis. Dat is om druk te zetten op consumenten. Je wil toch dat ding nu hebben? Morgen kan ie al binnen zijn! Niet te lang treuzelen, dan komt hij een dag later!

Je kan niet de taart hebben en hem opeten. Als je bewust druk op je klanten gaat zetten om nú te bestellen, dan moet je ook niet zeuren als ze dan ook hun product morgen willen hebben.
Of het nu misleiding is of niet, geen hond leest algemene voorwaarden. Je hebt gewoon te leveren naar wat je vermeld.

Het is niet belangrijk of de winkelier gelijk heeft, dit is de moderne verwachting. Morgen leveren. Als je dat niet kunt, ga je het niet lang volhouden.
Laatst zag ik een docu over hoe dat werkt in distributiecentra (volgens mij op een Duitse publieke omroep over Amazon), waar mensen, veelal Poolse werkers, dus midden in de nacht bezig zijn om jouw pakketje van de ene op de andere vrachtwagen te leggen. Ik vond het echt bizar om te zien dat dit de gevolgen van de 24-uurs economie zijn: mensen onder aan de ladder die midden in de nacht jouw pakketje over aan het laden zijn zodat ze kunnen leven.
Tja; dat is idd niet fraai.
Maar troost je, dat gebeurt in Nederland ook gewoon.

https://joop.bnnvara.nl/n...kelijkheid-achter-bol-com
En de kilosjouwers bij PostNL:
https://www.bnnvara.nl/ze...e-kilosjouwers-van-postnl
:X
Had hetzelfde: om 23u20 nog wat besteld via Amazon, volgende ochtend om half 9 stond de UPS man al met het pakket aan de deur.

Pakket had in die tijd al van Keulen naar Barcelona gevlogen, en op dezelfde vlucht dan verder naar Valencia.
Niet echt een nieuw fenomeen, hele legers mensen werken 's nachts, ook al voordat er internet was. Om je brood te bakken, de krant te printen, spullen te vervoeren, kritische infra aan de praat houden, etc.
Dat is dus iets dat simpel op te lossen is, dan worden er vanzelf niet meer van die gekke "bezorgingen" gedaan als "ligt in de container".

Ben zelf voorstander van standaard alles bij een afhaalpunt afhalen tenzij ik het per se thuis wil laten bezorgen.
Denk wel dat we naar oplossingen moeten gaan waarbij alle bezorgers op 1 locatie hun afhaalpunt hebben.
Moet je afhaal punt wel dichtbij of op je route liggen en er ook nog voldoende (gratis) parkeerplek zijn....
Als er voor getekend moet worden dan zou het juist niet bij de buren afgeleverd mogen worden!!

Een afhaalpunt kan dan als vervangende bezorger die controle taak veel beter overnemen.

Enne... laten we maar niet beginnen over de keren dat een bezorger er zelf een krabbel of een X als handtekening op zet en het dan door de brievenbus propt... arrgg.
"Als er voor getekend moet worden dan zou het juist niet bij de buren afgeleverd mogen worden!!"

Dat is weer een andere optie, kost 30ct ex. btw meer (alleen afleveren bij ontvanger) ;)
Verzendopties:

Verzekerd
Direct retour (food)
Retour bij geen gehoor
Groot pakket
Alleen afleveren bij ontvanger
Handtekening voor ontvangst

Leeftijdscheck 18+
Ja er zijn dus meerdere opties waarbij ze niet bij de buren mogen leveren. Je kunt voor "Alleen afleveren bij ontvanger" kiezen, dan komt hij bij jou aan de deur maar hoef je niet te tekenen. Of je kunt kiezen voor "Handtekening voor ontvangst", dan komt hij ook bij jou aan de deur EN moet je tekenen. @gooos heeft dus gewoon gelijk.
Nope, handtekening voor ontvangst stelt niet dat de bezorger ook moet vaststellen dat jij het daadwerkelijk bent. Je hoeft geen ID kaart oid te laten zien.
Afhaalpunten lijken heel mooi, tot je je bedenkt dat je die optie bij de overgrote meerderheid van de webshops niet kunt kiezen. Dat is een keuze in de pakketten die PostNL aan retailers biedt, en aangezien eigenlijk alleen de grotere partijen deze optie bieden, vermoed ik dat de meeste retailers dit pakket simpelweg te duur vinden.
Of je kiest een afhaalpunt, en ze sturen je pakket gewoon gortdroog naar een ander afhaalpunt.
Helaas ook meegemaakt. Een supermarkt die dagelijks tot 21:00 open is én afhaalpunt is, letterlijk om de hoek (<2 minuten lopen), en het pakket wordt naar een sigarenwinkeltje aan de andere kant van de stad gebracht, die maar tot 16:00 geopend is. Zie dan je pakketje nog maar eens ergens op te kunnen halen als je fulltime werkt.
Inderdaad, jammer genoeg bij 2 verschillende bezorgers al moeten doen in 1,5 jaar tijd. Vind ik een hele kwalijke zaak. Er zijn nu 2 andere kerels tussen wie het wisselt en die komen laat op de dag. Gunstig tijdens een werkweek. In het weekend komen ze in de middag uren wat ook prima is. :)
Zeg ik toch ook? Er is een groep consumenten die zich hier blijkbaar wél in vinden en daar proberen alle webshops dan ook maar voor te plooien, met alle gevolgen van dien: kapotmakend nachtwerk, stress bij bezorgers, extra verkeer, leveringstermijn die niet gehaald wordt, klagende consument.
Ik zou graag willen, maar met twee werkende ouders en twee kinderen is dat, buiten onze eigen stad, niet echt een optie. En daar zit gelijk het probleem: op koopavonden is de helft van de winkels gesloten, nog even los van het probleem dat de halve winkelstraat leeg staat. De webwinkel is dan nog steeds, ondanks issues met bezorging, de beste optie.

Je wil overigens niet weten hoe vaak ik in de winkel hoor 'Mja, die hebben we niet, die moet u maar online bestellen *kauwt ongeinteresseerd verder op de kauwgom*'. Want dat motiveert goed om naar je winkel terug te komen, ja...
Heb ik ook al meegemaakt in de Bel & Bo. Ging daar heel graag nieuwe broeken kopen maar vanaf een bepaald moment was er geen ene meer in mijn maat. En als standaard reactie krijg ik dan "Ja we kunnen het ook bestellen, dan kunt u dat hier ophalen". Mja waarom ga ik dan naar de winkel he.

Die winkel ligt wel potverdikke een half uur fietsen van mij vandaan. Als het toch besteld moet worden kan ik het evengoed zelf doen van thuis uit. Hoef ik er niet heel dat takke-end voor te reizen. Nu uiteraard kunnen de lieve kassameisjes daar ook niet aan doen. Dus hun verwijt ik verder niks maar na dat antwoord drie keer te horen hebben gekregen en met lege handen terug te keren heb ik besloten daar niet meer te komen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True