Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Een derde van de Nederlandse online shoppers klaagt over te late levering

Van de Nederlandse webwinkelklanten in 2019 ervoer 34 procent problemen met te late levering. Dat is toegenomen ten opzichte van 2015, toen 23 procent daar over klaagde. In het algemeen hebben meer online shoppers problemen ervaren.

Na te late levering leidden technische problemen bij het bestellen of betalen tot veel klachten: 34 procent ervaart hier problemen mee, gevolgd door het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen, met 14 procent. In 2015 ging het bij deze categorieën om respectievelijk 23 en 12 procent. De cijfers blijken uit onderzoek van het CBS, dat in 2019 onder 5600 mensen van 12 jaar of ouder ondervroeg.

Van alle Nederlandse online consumenten had 51 procent een of meer problemen bij het kopen bij webwinkels. In 2015 was dat 40 procent. In de periode van 2015 tot en met 2019 nam het percentage online kopers van 12 jaar en ouder toe van 70 procent tot 79 procent. Van de 11,8 miljoen online shoppers in 2019 zeiden 1,6 miljoen, oftewel 11 procent, nog nooit iets online gekocht te hebben. Dit was 15 procent in 2015.

Zo'n 30 procent van de online consumenten kocht in 2019 producten op het gebied van software, hardware en elektronica. In 2015 ging het om een kwart. De meeste shoppers kochten kleding en sportartikelen: 55 procent.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-12-2019 • 07:55

308 Linkedin Google+

Submitter: bredela

Reacties (308)

-13080299+1160+212+31Ongemodereerd112
Wijzig sortering
Als webshop-eigenaar met een verzending van gemiddeld 30 pakketten per dag kan ik in ieder geval de kop van het topic beamen. “Mensen klagen teveel”. In sommige gevallen tot aan het schandalige toe.

1. Tussen zaterdagnacht en maandagochtend geen reactie? - negatieve recensie “klantenservice is niet- of nauwelijks bereikbaar!”. Op zaterdagavond en zondagmiddag is onze klantenservice in mindere mate bereikbaar.

2. Pakketje vertraagd door PostNL - negatieve review “webshop beloofd een hoop maar komt het niet na. Ik moest wel 1 of 2 dagen wachten op ons pakket”. Wij marketen dan ook niet met ‘de volgende dag geleverd’ maar, ‘dezelfde dag verzonden’. Ook is het verbazingwekkend hoe vaak het mis gaat bij PostNL, onze ervaring is wel dat PostNL het meest betrouwbaar is.

3. Een aantal producten wordt met de hand (op maat)gemaakt of dient speciaal bij de fabriek besteld te worden. Daar zit een extra levertijd op. De verwachte verzenddatum van deze producten staat op de productpagina, onder het product, in het winkelmandje, bij de verzendmethode, op de bestelbevestiging, op de factuur en in een extra e-mail, bij het afrekenen van deze producten komt er zelfs nog een pop-up waar mensen akkoord dienen te gaan met de extra levertijd. Het is op de site en in de e-Mails geen onzichtbaar klein regeltje, maar een groot rood vlak met witte letters: “verwachte verzenddatum”.
Het aantal klachten is schandalig. Klanten die na twee dagen recensies schrijven (alvorens contact op te nemen) “slechte levering, duurt lang, product nooit ontvangen maar wel betaald”, dat soort dingen. We hebben het inmiddels wel gelukkig zo ver dat de meeste van deze 1 ⭐️ beoordelingen worden verwijdert omdat ze gewoonweg niet correct zijn.

Het zal wel eens fout gaan bij een verkoper, bij ons wordt gelukkig ook elke dag wel een fout gemaakt waar wij weer van leren, maar wat krijg ik toch de indruk dat wij in een verschrikkelijke klaagcultuur leven. Bijna iedereen lijkt alles NU te verwachten, Niet meer dan de kostprijs te willen betalen en 24/7 service te eisen op producten waar dat compleet voor onnodig is.

“75% webshops is klaar met onterecht klagende klanten” zou zo aan het eind van het jaar wel eens een leuk item kunnen zijn.
Ik werk zelf als postNL pakketbezorger als bijbaantje op de zaterdagen. Afgelopen zaterdag waren er toevallig black friday leveringen. Ik had 130 adressen en 187 pakketten en was 7 uur in de ochtend begonnen en pas om 6 uur avonds klaar met mijn route. Toen moest ik collega helpen in het centrum van een stad. Die bezweek onder de pakketten en kwam alleen maar telaat. Daarbij had je nog klanten die hem verrot schelden over telaat zijn. Gelukkig hebben we hier dikke huid voor ontwikkeld maar blijft wel kut.
Op een gegeven moment was het rond een uur of 8 toen we beide besloten om de overige pakketten terug te sturen naar postsorteer centrum om maandag maar te gaan leveren. Wij waren op een gegeven moment klaar mee. Dan hebben de mensen pech dat het maandag een nieuwe poging gedaan word. Een klacht sturen kun je doen maar dat helpt niet tegen de gestoorde drukte van al die pakketten die je bezorgd.
Geen enkel bedrijf kan personeel in dienst hebben / op de lijst hebben om grote pieken adequaat op te kunnen vangen. Je kunt niet altijd zomaar een blik mensen opentrekken.
Als je als bedrijf genoeg betaald, rekening kan houden met de voorspelbare drukte zoals black friday dan kan er heel veel.

Laten we elkaar niet voor de gek houden: een bezorgbedrijf als PostNL maakt tientallenmiljoenen winst per jaar mede door te drukken op de loonkosten of zelfs liever helemaal geen personeel in dienst te hebben onder erbarmelijke contracten voor bezorging. Bezorging per succesvolle aflevering uitbetalen en meer van dat soort praktijken. Dan ligt de prioriteit kennelijk niet bij het op tijd en echt bij de ontvanger bezorgen maar zo veel mogelijk winst draaien voor de aandeelhouders.
Ben zelf ook alweer een jaartje of acht een van die 'blikken' die opengetrokken worden, omdat de werkgever (een universiteit) zo nodig flexibel moet blijven, maar dat terzijde.

Als je je gewaardeerde werknemers van 7 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds laat werken dan mag je jezelf wel ontzettend in de handen knijpen.

Wat ik zeg is geen troll maar de droge feitelijke constatering dat het feit dat er teveel pakketjes zijn voor te weinig bezorgers niet het probleem van de bezorgers is. Wat ik nu in mijn werkende leven van dit soort situaties heb gezien is dat 1] werknemers altijd plichtsgetrouw over hun grenzen gaan om de problemen op te lossen 2] dat werkgevers hun werknemers verder en verder pushen, tot voorbij menselijke en juridische grenzen, om maar te zorgen dat ze zo min mogelijk geld aan het probleem kwijt zijn. Dit klinkt als het zoveelste voorbeeld ervan. PostNL kan de drukte kennelijk niet aan, en sterker nog, heeft heel bewust en precies het juiste evenwicht uitgerekend van haar voorbereiding op het piekkwartaal: Q4. De onderbezetting in deze weken en op deze dag is dus een welbewuste strategische keuze, bedoeld om de kas zoveel mogelijk te spekken. Dat heeft effect gehad: er is 9 miljoen bespaard in Q3 in de eerste plaats door aanpassingen in het bezorgproces.

Ik wordt daar pissig van, als ik lees dat hier iemand (brandmannetje) vanaf 7 uur 's ochtends pakketten aan het bezorgen is, daar halverwege de middag nog niet mee klaar is en uiteindelijk zelfs het avondeten mist. Ik vraag me dan af: moet dat nou echt, terwijl er miljoenenwinst gemaakt wordt? Krijgt hij de wettelijke overuren inderdaad uitbetaald, met weekeind-toeslag (ik denk het niet?) Heeft brandmannetje kinderen, die misschien wat leuks hadden willen doen met pappa op die dag? Hoe is het met brandvrouwtje, die de hele dag zelf overal voor op moet draaien en ook wel had willen uitrusten na een drukke week?

Voor kleine familie-achtige bedrijfjes die het hoofd boven water houden - daar gaat het hier niet om, en dan ben ik de eerste om zelfs tijdenlang zonder salaris te werken, heb tijdenlang voor 25 euro per dag ergens gewerkt, gewoon omdat de inkomsten er niet waren. No problem. Maar dit soort grote tenten - ach het is allemaal koel uitgerekend joh. En mensen zoals brandmannetje zich maar verantwoordelijk voelen en zich de pleuris werken. Fuck dat! ;-)
Zeg eh, hoe denk je dat TNT/PostNL het vroeger deed met de kerst? Waarom blijf je zo hameren op dat die mensen permanent aangenomen moeten worden? Vroeger werden er ook hordes mensen via uitzendbureau's aangenomen om de kerstkaartjes te sorteren. Ik heb vlak na 2002 in een sorteercentrum en als postbezorger gewerkt, waarbij het volume met kerst per dag hetzelfde werd als we daarvoor per week hadden. De post is verschoven naar pakketten en iets eerder, maar er is bewust gekozen om niet mee te gaan - het is publiek bekend dat ze er alles aan deden om de oude (dure maar loyale) werknemers de deur uit willen werken. Het was als jongere bizar om de vergaderingen daar mee te maken.

Het probleem is dat ze nu duurdere krachten nodig hebben (want rijbewijs vereist voor bezorgen, een rijbewijs dat de jongere generaties steeds minder als noodzaak zien en dus overslaan) waar men het geld niet voor wil uittrekken. Bovendien zijn die goedkope krachten ook nauwelijks beschikbaar, de arbeidsmarkt is enorm aangetrokken.

Heb je een beetje gevolgd hoe de hele sector de laatste 10-15j is veranderd is voor bezorgers? Ze krijgen een vaag sjoemelcontract zoals je dat ook ziet bij Deliveroo (UberEats variant) of de antrikraak, met een zogenaamd contract "op basis van opdracht". Het aantal pakketjes stijgt echter al jaren, zie pagina 12,, ook door de grote aantallen chinese pakketjes die tegen ontwikkelingsland-tarieven verstuurd worden.

Je bent effectief een zelfstandige, maar je kunt daar de (belasting)voordelen niet van plukken omdat je eigenlijk maar 1 opdracht(werk)gever hebt, die diezelfde onzekerheid tegen je gebruikt om flexibiliteit en beschikbaarheid te eisen zonder daar iets tegenover te stellen.

De bezorgers moeten tegenwoordig dan ook zélf een bus huren en bestickeren en krijgen alleen betaald per bezorgd pakketje. De oudere werknemers zijn grotendeels weggepest.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 2 december 2019 20:05]

Ik heb je stuk gelezen, maar ik zie nergens terug dat mensen “te veel klagen”. Wel een boel spelfouten overigens, maar dat durf ik bijna niet te zeggen. Vooral omdat jij hier juist alleen maar lijkt te klagen.
Ik zou graag een heel legio aan voorbeelden opnoemen, het ontbreekt aan tijd noch zin. De topic heeft als onderwerp: "late bezorgingen".
Overigens, waarom zou je over spelfouten beginnen? Er zijn mensen met discletie, had je liever een soort van icoontje onder mijn naam gezien waaruit blijkt dat ik disclectie heb en dus ongewild spelfouten maak zodat je er niet over zou beginnen? Hele domme opmerking van een "slimme" marketingjongen.
Je snapt weinig (of wellicht niks) van marketing, dat bewijs je wel met je stukje. Je slaat de plank volledig mis. Het is heel simpel: waar klanten klagen doe je als bedrijf iets verkeerd. Klaar.
Over het algemeen ben ik het met je eens, als je alle reacties goed leest begrijp je het ook. Waar klanten klagen over door ons gemaakte fouten wordt dit opgelost en voorkomen en ik ben trots op het personeel hoe ze dit oplossen en ik waardeer klanten die de moeite nemen om ook een negatieve reactie te schrijven. Iedereen en ieder bedrijf maakt fouten. Fouten maken is niet erg zo lang de oplossing maar goed is. Echter gaat het vooral om het afstraffen waar geen fouten zijn gemaakt. Een klant welke een product besteld waarbij letterlijk staat dat de levertijd een week is en daar niet omheen kan, die na twee dagen zonder contact op te nemen een 1* review plaatst. Dat heeft niets te maken met "als bedrijf iets verkeerd doen". Dat heeft te maken met exact het onderwerp van mijn post.
Ik ben het met je eens dat consumenten zeer veeleisend zijn. Dat de eisen soms nergens op slaan beaam ik ook. Dat er een boel mensen knettergek zijn ben ik ook helemaal met je eens. En dat je sommige klanten maar beter niet kan hebben dan wel, zelfs dat onderstreep ik. Zoals een collega (in de retail) van mij eens zei: bij sommige mensen lijkt het of de mens van het varken afstamt en niet van de aap.
Ik zou niet graag winkelen bij jouw collega denk ik.
Hoe dan ook: al je klachten zijn gemakkelijk op te lossen en te voorkomen. Je zou hiervoor iemand aan kunnen nemen met verstand van dit soort zaken. En dat bedoel ik niet lullig, maar 99% van de klachten waar jij over spreekt kunnen voorkomen worden.
Ik heb amper klachten opgesomd, 99% is dan wel heel erg veel. De meeste klachten (en dat zijn er maar weinig) in ons geval komt voort uit klanten die klagen omdat ze gewoon simpelweg onfatsoenlijk en/of onredelijk zijn. Ik zie ze overigens nooit als afstammelingen van varkens.
1. Het is ook gewoonweg irritant als je niet 24 uur per dag een klantenservice kan bereiken. Mensen werken anno 2019 op zeer uiteenlopende tijden en hebben nu eenmaal niet allemaal tijd om te bellen wanneer het een bedrijf uitkomt. Los daarvan: mensen willen zelf de regie hebben over hun eigen leven. Als een bedrijf voor de consument bepaalt wanneer hij of zij kan bellen wordt de consument aangetast in deze vrijheid.
Wat een onzin. Er is een verschil tussen een 24-uurs klantenservice en een goed bereikbare klantenservice. Kan ik jouw vriend in de retail 's nachts bellen als mijn t-shirtje te klein valt? Dit is volledig afhankelijk van wat en waar je het verkoopt. Ik zou dit nooit verwachten van geen enkel bedrijf, behalve bijvoorbeeld een installatiebedrijf met een CV Storingsdienst welke te bellen is als het 's nachts steenkoud is.
Ik ken echt niemand die om 01:00 Bol.com gaat bellen over de verkeerd geleverde stofzuigerzakken of Azerty omdat hij de correcte drivers niet kan vinden.
2. Dat eeuwige geklaag van winkeliers over bezorgers is zo onprofessioneel, knullig en vooral oninteressant en extra frustrerend voor de consument. Maak goede afspraken met (je contactpersoon bij PostNL) en eis 24 uur per dag direct iemand bij PostNL die je te woord kan staan als winkelier. Dat kan, dat weet ik uit eigen ervaring. Je moet er alleen wat (geld) voor over hebben als winkelier.
Ik zeg letterlijk dat wij contracten hebben met PostNL. Afspraken kunnen niet duidelijker. De contractuele afspraak is: "Wij leveren voor 21:00 aan en PostNL bezorgt de volgende dag". Als zij niet op tijd leveren krijgen wij de verzendkosten terug zonder issues en in alle gevallen krijgt de klant ook een coulance, wat zou jij als slimme marketing jongen nog meer aan veranderen? Geen marketingteam die daar iets aan verandert.
Dit gaat om het fatsoen in de mens. In de Black Friday alle Sint-Cadeaus gekocht. Desondanks sommigen al binnen hadden moeten zijn, zijn ze er niet. Ik ga echt niet de tijd nemen om daar nu over te lopen klagen. Overigens klaag ik NOOIT over bezorgers, nooit gedaan ook. Je leest niet heel erg goed.
3. Communiceren met een verwachtte verzenddatum wordt door consumenten gehaat. Je kiest er dan voor als winkelier je verantwoordelijkheid te laten stoppen bij het punt waarop je het pakket dumpt bij de transportservice. En zo zit het nu eenmaal niet. Een klant wil weten wanneer het bij hem of haar wordt aangeboden. De rest is totaal irrelevant. Jij bent daarvoor verantwoordelijk, de klant betaalt jou immers en wat jij doet met je geld moet je zelf weten.
Je lijkt maar half te lezen, maar het zal komen dat je niet weet wat onze producten zijn. Voor een aantal op maat gemaakte producten is er een levertijd van 1-3 weken. Dit is geheel afhankelijk van de wens van de klant. De klant wil graag weten wanneer ze het product krijgen, vandaar de verwachtte verzenddatum. 9 van de 10 keer ontvangen klanten het ruim voor die tijd. Ze haten het niet, ze zijn er blij mee dat ze in ieder geval ongeveer weten wanneer ze de artikelen kunnen ontvangen. Een aantal producten komt uit bijv. Frankrijk. Het is gewoon simpelweg 100% onmogelijk om een klant een bezorgdatum te garanderen. Wij overschrijden nooit de verwachte datum. Voorraad producten worden altijd (behalve op zondag) dezelfde dag verzonden en zijn er in bijna alle gevallen de volgende dag, daar staat nergens een verwachtte leverdatum. De optie om zondag te leveren bieden wij, deze wordt nooit gebruikt.
Het lijkt erop dat je niet met de tijd mee bent gegaan. Jouw visie is zo 2010. Inmiddels zijn er winkels die spullen snel leveren, desnoods per koerier. Inmiddels zijn er winkels die gruwelijk goedkoop zijn. Inmiddels ben je ingehaald door de tijd.
Wederom niet goed gelezen. Waar zeg ik dat wij spullen niet snel leveren of dat wij niet goedkoop zijn?
Voor je marketingteam heb ik enkele adviezen: maak een duidelijke missie en visie, verwerk die door het hele bedrijf en communiceer duidelijker naar klanten.
Wat moet ik met een marketingteam? Vanuit het niets bouwen wij een webshop op (overigens meerdere, maar deze bewuste spreek ik nu over) waar we in de hobby-uurtjes beginnen om vervolgens behalve onszelf 3 full-timers aan het werk te hebben en een stenen winkel hebben bijgebouwd.
Tot slot: mijn reactie is niet klagend bedoeld. In tegendeel. Ik ben bloedserieus en kom in mijn dagelijkse werk steeds dit soort bedrijven tegen. Maar dan pas als het niet zo goed meer loopt en ze van mijn diensten gebruik willen maken. Ik onderzoek wat er misgaat en kijk of er iets te redden valt. Maar helaas tref ik de houding die ik in je post (reactie) lees te vaak aan, waardoor het nu eenmaal ten einde loopt met zo’n bedrijf.
Waar kreeg je de indruk dat het bedrijf ten einde loopt? Wij zitten in een verschrikkelijke stroomversnelling waar we ons best moeten doen om het bij te benen. Drie jaar terug zaten we met z'n tweeën in het schuurtje van 3x3m. Inmiddels een stenen winkel van 160m2 (de tweede zit in de planning) en werken we nu met totaal 5 dames en heren. Het gaat veel beter dan wij onszelf ooit voor hadden kunnen stellen. En financieel gezien super gezond. Geen kredieten, geen couranten, geen hypotheken, geen leaseauto's. Zelfs ons woonhuis, de winkel, het magazijn en alle voorraden zijn betaald. Ik bedoel het niet verkeerd, maar als ik dit alles zo lees zou ik persoonlijk niet graag gebruik maken van jouw diensten, je maakt niet echt reclame voor jezelf. Zorg eerst dat je jezelf in laat lichten voor je zo reageert. De privechat knop zit rechtsboven :)
Vraag me het over een maand of twee nog eens, ik zal het bespreken met onze accountmanager, het is wel zo dat je met een 10.000 pakketten per jaar echt niet meer serieus wordt genomen door PostNL. De kortingen die wij krijgen zijn minimaal. Waar Bol.com onder de 50 cent betaald zitten wij ruwweg tussen de 4 en 5 excl btw. In januari gaat de prijs met 0.20 uit mijn hoofd omhoog. Dit komt echt niet bij de bezorger terecht.
Veel mensen hier klagen (ironisch genoeg) over dan men niet zo ongeduldig moeten zijn en dat een dagje langer wachten moet kunnen. De meeste mensen willen niet perse morgen hun aanschaf ontvangen, de mensen willen "op dag X bezorgt, is op dag X bezorgt". Als X overmorgen is, is dat best. Als men weet dan ze woensdag middag een pakketje ontvangen kunnen ze daar rekening mee houden, door bijvoorbeeld thuis te werken. Maar al het dan opeens donderdag wordt is het problematisch. Ook voor de bezorger, want die verliest tijd bij een gesloten deur.
Eens. In 9 van de 10x heb je het echt niet de volgende dag nodig. Indien dat wel het geval is moet diegene wellicht eerst eens kijken waarom 'ie altijd tot het allerlaatste moment wacht met bestellen...
Ik zou het een goede ontwikkeling vinden als je kan aanvinken dat je een langzamere levertijd tot 3 dagen ook goed vindt.

Waar ik persoonlijk wel een bloedhekel aan heb is dat als een webshop zegt dat het product op voorraad is het niet op voorraad blijkt te zijn, er dan niet over communiceert, en dan pas na een week of 2 weken of nog later pas de levering doet.
Of als ze zeggen dat de levertijd bijvoorbeeld 3 tot 5 dagen is, omdat het van een leverancier moet komen, en dat ze het na een week nog altijd niet eens zelf hebben ontvangen/besteld...

Uiteindelijk draait het in een groot deel van de gevallen om communicatie en je voorraad status eerlijk communiceren. Dus niet zeggen dat iets op voorraad is terwijl het nog bij een leverancier vandaan gehaald moet worden.

Ga ik maar even niet in op de gekke praktijken van pakketbezorger die langsrijden en melden dat je niet thuis was, of het in een container "bezorgen", of er gewoon mee staan te gooien bij het overladen...
Ik heb mezelf al een aantal jaar geleden aangeleerd om zoveel mogelijk bij de afhaalpunten te laten afleveren ;)

[Reactie gewijzigd door gooos op 2 december 2019 08:35]

Vergeet niet in heel veel niche is concurrentie moordend. Zoals veel webshop eigenaren ervaren. Soms moet je goed marketen om sales binnen te harken. bol adverteert met volgende dag in huis. Is ook volgens hun verzonden maar toch ik wacht al 4 dagen. Coolblue zaterdag besteld nu nog niet binnen. En ga zo maar door. Maar dat zijn de grote jongens die hebben budget. Denk aan cpc, verzendkosten, onderhoud, voorraad, als je geluk heb personeel.

Dus als jij als kleine webshop eigenaar zegt nu besteld over 1-5 dagen in huis want Postnl doet zijn werk soms niet goed. Wat doet een bezoeker dan? Juist die gaat naar de grote jongens toe die wel zeggen volgende dag in huis. Maar die kunnen het vaak ook niet waar maken. Maar je hebt ondertussen wel je cpc kosten gemaakt en ga zo maar door.

en komt nog eens bij consumenten zijn te verwend. Zien zichzelf als een koning of god. Reageer jij niet binnen 15 minuten want ja dat is de standaard? Consequenties.

Ben zelf eigenaar van verschillende shops. 1 leuke anekdote: 3:25 in de nacht(zaterdag op zondag) belt er een klant, niet 1 2 3 4 keer. Maar wel 60 keer(niet overdreven)

Wij waren bezig met onderhoud aan de site en ik zie in een log 60 gemisten oproepen in een zeer korte periode en potverdorie weer bellen. Ik neem netjes op. Begint die vrouw toch te schelden en te tieren. Waarop ik netjes vraag waarom bent u zo boos? Ja ik heb wel tig keer gebeld en er wordt niet opgenomen. En ik was al een klacht aan het schrijven naar conuswijzer enz. Waarop ik zeg maar wat staat er op onze website in het groot? Ma-vrijdag van 08:00 tot 19:00. En welke dag is het vandaag? Zondag. Dus dan zijn we niet bereikbaar. Wat bleek de klant was boos want de betaling werd geweigerd(Afterpay) want ze had niet meer krediet _/-\o_

We leven in leuke tijden met ze allen :)
heeft bijvoorbeeld nooit ergens belooft dat het opgegeven tijdsbestek via Track & Trace lijdend is. Dat is wat de consument ervan maakt
Wat verwacht je dan dat de consument denkt? Zij geven je een tijdvak maar zeggen er eigenlijk bij dat je er niks mee kunt. Noem dan geen tijd. Bovendien heeft PostNL regelmatig best wel ruime marges (tussen 12:00-16:00 bijvoorbeeld) en willen ze die tijd nog wel eens meerdere keren wijzigen. Om dan vervolgens toch een uur later of eerder te komen. Met het geven van een datum schep je een verwachting, dat is altijd al zo geweest en daar zullen zij dus rekening mee moeten houden. Dat moet ik ook als mijn klant vraagt wanneer zijn product klaar is. Het is voor mij echt geen ramp als iets eerder of later binnenkomt, maar af en toe gaat dat mis. Dan baal je daar gewoon van, zeker als je de hele dag niet weg gaat en dan uiteindelijk blijkt dat ze toch de volgende dag komen. Niet dat ik dan gelijk de helpdesk bel, maar fijn is anders.
En het begint nota bene eigenlijk al direct bij de webwinkel die in koeienletters vermeld dat door de drukte tijdens de feestdagen, uitlevering/bezorging wat langer op zich kan laten wachten.
Helemaal mee eens dat consumenten nogal moeilijk kunnen doen en niet verder lezen dan hun neus lang is. Al voelt het soms een beetje als 'DarkForce is erg aardig* '

* of toch niet?
Maar Bol.com biedt ook een dienst aan, waarbij je tegen betaling 'gegarandeerd' je pakketje dezelfde dag nog binnen hebt. Dat heb ik ze letterlijk nog nooit waar zien maken. Waarom zou je dan extra betalen voor zo'n dienst?

Kijk, als Bol er zelf bij zet 'Voor 23:59 besteld, morgen in huis', dan is dat, bewust of niet, terecht of niet, gewoon iets waar je van uit zou moeten kunnen gaan. Ze geven zelf die indicatie (die door de bewoording overigens meer als een belofte dan een indicatie overkomt)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True