Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple Maps toont in Rusland de Krim als onderdeel van Rusland

Apple Maps is begonnen met het tonen van de Krim als onderdeel van Rusland, maar alleen in Rusland zelf. Dat doet het bedrijf op verzoek van de Russische regering. Rusland annexeerde de Krim in 2014, dat toen onderdeel was van Oekraïne.

Het gaat om Apple Maps en de Weer-app, zo meldt de Doema in een statement. De Doema is het Russische parlement. Het parlement heeft het over een 'fout die is hersteld' bij het weergeven van de Krim. In Rusland zien gebruikers de Krim als onderdeel van Rusland, elders is dat niet zo, zegt de BBC. Dan is de Krim geen onderdeel van een land.

Rusland annexeerde de Krim vijf jaar geleden en de internationale gemeenschap erkende de annexatie tot nu toe niet. Google, dat met Maps ook een kaartenprogramma heeft, laat de Krim zien als onderdeel van geen enkel land. Google noemt het gebied simpelweg 'Crimean Peninsula', schiereiland van de Krim, zonder een land toe te voegen. Het gebruikt wel de Russische benamingen van plaatsen, claimt de BBC.

Het is onbekend waarom Apple juist nu toegeeft aan de Russische overheid. Volgens het Russische persbureau Interfax liepen de onderhandelingen sinds mei. Het niet erkennen van de Krim als Russisch grondgebied zou bovendien een strafbaar feit zijn in Rusland. Apple heeft de keuze niet toegelicht.

Bron: BBC

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-11-2019 • 20:37

273 Linkedin Google+

Reacties (273)

Wijzig sortering
Klopt. Hoe zouden kaarten van Duitsland en Frankrijk voor WWI er uit hebben gezien?
Rusland annexeerde de Krim vijf jaar geleden en de internationale gemeenschap erkende de annexatie tot nu toe niet.
Dat verschilt per land.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 29 november 2019 23:36]

Je overdrijft het wat en geen idee wat je wilt aantonen met je comment :) Maar er waren inderdaad ook in de middeleeuwen en daarvoor donker gekleurde mensen in "ons" Europa, wat dat ook zijn mag. Als slaaf of als handelaar, maar in ieder geval als werklieden. Ook in de vroege middeleeuwen waren ze aanwezig. Of denk je dat de Griekse en Romeinse overheersingen dat niet teweeg hebben gebracht? Veel mensen die toch naar andere streken trokken en hun leven leefden met reizen.
Zoals gezegd resultaten van Google search zijn oa ook afhankelijk van je zoekgeschiedenis en locatie. Dat gezegd hebbende wat ik wil stellen is, en geef toe dat ik dat niet duidelijk communiceerde, dat Google net als met maps zaken kan manipuleren. Bij maps zijn het geografische gegevens zoals waar dit item over gaat Rusland en Krim en bij geschiedenis zijn dat historische zaken. Natuurlijk kan je hier simpel stellen dat er in 1600 ook donkere mensen waren in Europa, maar hun aantal was in vergelijking met nu totaal te verwaarlozen. Het blijft dan toch opzienbarend dat in elke geval bij (mij) de eerste 8 images alleen maar zwarte mensen en wat landkaarten zitten en geen enkele met een andere huidskleur. Als ik de eerste 40 plaatjes neem verwijst nog steeds meer dan de helft naar zwarte mensen en kolonialisering. Een ander groot gedeelte van de plaatjes verwijst dan ook nog eens een keer naar gruwelijke heksenjachten en andere gruwelijke zaken de Europeanen deden. Deze zaken vonden natuurlijk ook plaats en ik ben de laatste om dat te ontkennen. Maar er wordt mij een raar beeld voorgeschoteld terwijl ik gewoon op zoek ben naar en in grote getale plaatjes verwacht van "autochtone" Europese mensen uit 1600. Waarvan er maar eentje zit bij de eerste 40, een plaatje van van rokers uit 1650. Natuurlijk dien je de zwarte mensen ook mee te tellen, want zoals je terecht stelt waren die er ook, maar de verhoudingen in zo'n search zijn imo totaal zoek.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 29 november 2019 00:07]

Lekker ongefundeerd, kom eens met wat mooie betrouwbare bronnen, zou ik zeggen. Anders is dit een waardeloze opmerking. Op internet vind je elke waarheid. Ik vertrouw dan toch liever op echte oorlogsdocumentatie ondersteund door talloze onderzoeken, échte vondsten, opgravingen en meer van dat leuks.

Het is inderdaad lastig door te prikken, omdat dit soort zaken tot in den treure zijn uitgekauwd door allerlei mensen met allemaal hun eigen visie en kijk op de werkelijkheid. Maar toch liggen de conclusies van de meesten aardig op een lijn.

Als er nou net iets is waar het Westen en open en vrije samenlevingen uitermate goed in zijn, dan is het ruimte voor afwijkende meningen en nieuwe feiten - sterker nog, dat is waar onze kracht ligt, het maakt ons flexibel en nodigt uit tot het vergaren van kennis. Maar we zijn wel kritisch op waar die bronnen vandaan komen, van wie, en waarom; dat is een beetje een meritocratie. Dus nogmaals. Bronnen aub en anders gewoon je snavel houden, want dan roep je maar wat.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 november 2019 10:46]

Je moet niet vergeten dat we de wereld altijd al zien door je eigen nationale bril. Google Maps doet niks anders dan de kijk op 'jouw wereld' te digitaliseren. De Russische kijk op de wereld is dat De Krim bij hen hoort, dus zal Google Maps jou op die manier hier in faciliteren.

Zo gek is het dus niet, Google Maps bepaalt namelijk niet wie of wat waar bij hoort. Dat bepaalt niemand, dus daarom kan het er per land anders uit zien.
Ach perceptie perceptie. In de ogen van de Russen zal het wel daadwerkelijk Rusland zijn. En daar ze het hebben veroverd is het dat nu toch ook? Anders zouden we Catalonië buiten Spanje ook als los land kunnen zien, of België als deel van Nederland op Apple maps Nederland. Grenzen en landen veranderen immer, ook dichter in de buurt.
Met overgrote meerderheid gekozen voor aansluiting bij Rusland? Op het stembiljet stond niet eens de optie "bij Oekraine blijven".
Bij de plaats van een grens kan dat inderdaad nog maar hoe zie je dit voor je bij Baskenland of Catalonië dat zich onafhankelijk wil verklaren, dus als land op de kaart wil staan?

Sowieso zal Spanje dat niet willen, dus blijft er gezeik.

Bij Krim/Rusland zal Rusland net zo ontevreden zijn over een meervoudige grens als over welke andere opgeworpen twijfel dan ook. Dus simpelweg net als nu Apple, Google, [vul hier uw kaartenmaker in] onder druk zetten, zeg maar gerust dwingen dit aan te passen.

Ik praat het niet goed maar het is te makkelijk om te zeggen: Apple / Google moet zich hier niet voor laten gebruiken. Als ze niet meewerken komen ze Rusland, China, etc. gewoon niet meer in.

Maar vooral: Concurrenten die wél meewerken mogen wel blijven verkopen, dus Rusland krijgt hoe dan ook zijn zin.
Je neemt "onbelangrijk" blijkbaar erg persoonlijk op. Is het zo moeilijk tussen de regels door te lezen?

Ieder land wat geen supermacht is, is onbelangrijk. Het is geen waarde oordeel over het land of zijn inwoners. Onbelangrijk in deze context betekent: is het de moeite waard om hier WO3 voor te starten? Met kans op ondergang van de complete mensheid?
Je neemt "onbelangrijk" blijkbaar erg persoonlijk op. Is het zo moeilijk tussen de regels door te lezen?
Geen idee, ik zal het eens proberen. Stond daar eigenlijk "oh oeps, ik kletste compleet uit mijn nek... maar dat kan ik natuurlijk niet toegeven... gelukkig kan ik, zonder onderbouwing, claimen dat er "tussen de regels" wel iets zinnigs stond en dan is het opeens zijn schuld!!!111". Heb ik dat goed tussen de regels uit gevist...?
Ieder land wat geen supermacht is, is onbelangrijk. [..] Onbelangrijk in deze context betekent: is het de moeite waard om hier WO3 voor te starten?
Nee, elk land is juist wel belangrijk. Lees het NAVO-verdrag er maar op na, artikel 5 om precies te zijn. Er is slechts één land in de NAVO die een supermacht is, maar door dat verdrag zijn we opeens allemaal beschermd. Met jou redenatie zou Rusland (of indertijd de USSR / het Warschaupact) eerst Oostenrijk in kunnen nemen, dan Italië, (West) Duitsland, de Benelux, ... want geen van die landen is immers WO3 waard, toch? Maar ja, dan heeft Rusland uiteindelijk de hele wereld (behalve China en de VS) geannexeerd en dan is het ook voor de andere supermachten game over; in die situatie zijn zijzelf ook onverdedigbaar.

De enige manier om dat te voorkomen is door meteen aan het begin te besluiten dat geen enkel land "onbelangrijk" is en zomaar ingenomen mag worden. Of dat nou de Krim / Donbass is (of wat dat betreft heel Oekraïne) of het Sudetenland; als je de eerste keer geen poot uitsteekt, dan maak je het jezelf alleen maar moeilijker om de tweede keer wel in te grijpen.
Gelijk is het recht van de sterkste. Dat heeft Rusland uitermate goed laten zien. Vooralsnog hebben we daar geen antwoord op geformuleerd, en dus is de Krim geannexeerd. Zolang wij geen antwoord hebben, zal het ook als zodanig de boeken in gaan.

Moet Apple buigen? Ik denk dat die vraag niet eens aan de orde moet zijn. De vraag moet zijn, waar is de overheid in dit verhaal, die bepaalt wat een bedrijf vanaf zijn eigen grondgebied wel en niet zou moeten doen. Hoe zit het met principes, waarden, en onze houding jegens totalitaire regimes, en hoe verhoudt zich dat tot ons kapitalisme cq geld moeten verdienen?

Het antwoord lijkt me duidelijk, het begint met T en eindigt op rump. Apple verleent op deze manier krediet aan de politieke agenda van de Russen en dat past in een duidelijke vierjarige trend.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 december 2019 15:37]

Om dan zelf dingen te brengen die totaal de plank mis slaan. Ja gelukkig hebben we FvD nog om ons te doen lachen :)
Kijk relatief weinig naar beide zenders. RTL hebben we in België niet eens, enkel de Duits ;)
Kun je het filmpje over 'het belangrijkste' document nog herinneren van kortgeleden van FvD? Dat sloeg de plank mis.

Daarnaast neem ik graag de cijfers erbij van de erkende bronnen die alles netjes bijhouden. En als je dat doet zie je heel makkelijk dat mensen die bijvoorbeeld spreken van 'immigratie golf' zeer selectief zijn en een loopje nemen met de werkelijkheid zoals een Theo Francken in België en Wilders, Baudet in Nederland.
Waar ben je in godsnaam nou je tijd mee aan het verspillen?

Als je mening is dat de Krim niet bij Rusland hoort, dan erken je de Krim dus niet. Het is een ja/nee vraag.
Als je mening is dat de Krim niet bij Rusland hoort, dan erken je de Krim dus niet.
Nee hoor. Je kunt best erkennen dat de krim bij rusland hoort en tegelijk van mening zijn dat dat niet goed is. :)
Erkennen betekent niet dat je het ergens mee eens bent, het betekent dat je iets accepteert.
Ben het helemaal mee eens, maar je zou als machtige multinational zelf dit natuurlijk moeten naleven, zonder dat de UN hierop toeziet.

Je zou dit voor velen kunnen uitleggen als nepinformatie en/of propaganda - nogmaals al dan niet bewust gedaan door Apple (en Google) om de discussie over de grenzen levendig te houden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True