Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Intel komt met NUC-modellen met tiende generatie processors'

Intel brengt mogelijk binnenkort een reeks NUC-computers uit met processors uit de tiende generatie. Op websites van meerdere retailers zijn productnummers voor NUC10-modellen verschenen. Mogelijk vallen hieronder ook modellen met hexacore-cpu's.

Intel heeft de NUC10-serie nog niet officieel aangekondigd, maar bij verschillende Europese retailers zijn inmiddels al wel productvermeldingen verschenen, ontdekte het Duitse WinFuture. Intel NUC-pc's gebruiken doorgaans cpu's uit de Core-U-serie. Deze processors zijn bedoeld voor laptops, en hebben een relatief laag stroomverbruik.

Uit de productnamen is al op te maken welke hardware de compacte computers zullen bevatten. In de productvermeldingen staan bijvoorbeeld varianten met Core i3-, i5- en i7-processors. Intel heeft in de tiende generatie twee i7-modellen in de Core-U-serie, waaronder de i7-10710U met 6 cores en 12 threads. Deze cpu heeft een basiskloksnelheid van 1,1GHz en een turbofrequentie van 4,7GHz. Deze sku wordt overigens niet specifiek genoemd. Er zijn ook varianten met Core i5- en i3-cpu's te zien op de productlijst. Vermoedelijk bevat het i5-model een 10210U met 4 cores en 8 threads die draaien op 1,6GHz. De turbofrequentie van deze cpu is 4,2GHz. Ook een model met i3-10110U met 2 cores, 4 threads en een basiskloksnelheid van 2,1GHz lijkt in de maak.

Volgens de productlijsten worden varianten meestal met 8GB en 16GB ram geleverd. Daarnaast wordt een enkele NUC10-computer met een i3-processor met 4GB ram genoemd. Vermoedelijk zullen de compacte moederborden van de NUC-pc's twee ram-slots bevatten, zodat gebruikers het werkgeheugen zelf kunnen vervangen en uitbreiden. Ook worden modellen met 1TB-hdd's genoemd. Doorgaans hebben NUC-computers ruimte voor een 2,5"-hdd of -ssd. Enkele modellen worden geleverd met een nvme-ssd, en ook zijn er enkele varianten met 16GB aan Optane-geheugen.

Het is nog onduidelijk wanneer Intel met de NUC10-pc's komt. Volgens de eerste retaillijsten zullen de compacte computers tussen de 320 en 962 dollar kosten. Omgerekend komt dit neer op 357 en 1055 euro, inclusief btw.

Afbeelding via WinFuture.de

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

09-11-2019 • 13:37

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
De H achter aan t partnummer wil zeggen dat het om de variant gaat met ruimte voor een 2,5" schijf.
Die met een K zijn de varianten zonder deze ruimte.
H = Hoog, K = Klein gebruik ik als ezelsbruggetje :)
Het cijfer aan t einde geeft aan welke stekker er bij zit. Geen cijfer is geen stekker, 1 is US, 2 is EU.
De hele codetabel

Begrijp daaruit ook dat er vanaf gen 10 opslag en geheugen geïnstalleerd kunnen worden. Niet alleen barebone dus.
klopt maat ik denk dat deze processors de aangekondigde socket 1200 processors zijn die eerder dit jaar als een nieuw intel platform geplant staat.Ik had trouwens niet gedacht dat ze nog een 2 core erbij doen, het zal wel een celeron zijn die ietjes sneller is als de huidige generatie.
Vorige week nog eentje gekocht voor thuis :)
i5 8th gen, meer dan voldoende voor dagelijkse taken.

Heeft ook nog eens een HDMI 2.0 en mini DP uitgang voor mijn 4K scherm op 60hertz. Terwijl mijn laptop max maar 30hz kon uitsturen, mooi :)

[Reactie gewijzigd door Trolololo op 9 november 2019 23:19]

Hier sinds een half jaar de 8i5BEH staan incl 500gb Samsung nvme 970pro en 16gb geheugen. Heb er twee schermen aanhangen. De BEK was wellicht beter geweest, want kleiner, maar was totaal niet leverbaar toen ik de NUC wou kopen. Bloedsnel apparaatje wat echt perfect is voor vanuit huis werken/office toepassingen en overig dagelijks gebruik. Kon er zelfs op low settings nog Apex legends op draaien :P Gebruik em ook als server om Plex naar mijn shield te streamen. Zo'n NUC kan ook prima als media center fungeren volgens mij. Wellicht wat prijzig daarvoor, maar ik vind het echt mooie apparaatjes.

Gebruikte hiervoor mijn oude game pc uit 2011 als office pc. Trage HDD er in, het geheugen wordt wat krapjes, maakte lawaai, neemt veel ruimte in en vreet stroom met 2 oude videokaarten erin. Geen BT en wifi op het moederbord. Dus nu lekker muis, toetsenbord, speakers, headset en internet allemaal draadloos. lekker clean.

Erg blij met een NUC als vervanger van een PC voor mijn toepassingen.

Edit: de NUC 10's zijn wel érg duur. Ik was voor mijn NUC8i5 incl geheugen en SSD iets meer dan € 400kwijt. Windows 10 licentie kon in krijgen door mijn Vista key te gebruiken :')

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 11 november 2019 12:19]

De NUC, voor heel veel PC-gebruikers een ideale oplossing voor hun grote systeem wat 80% lucht is. Patience, internetten en mail kan uitstekend met deze computers. Het is ook niet voor niks dat ik geregeld een NUC aanraad wanneer mensen op zoek zijn naar een nieuw systeem.

Afgelopen jaar een NUC geadviseerd aan een dame die een webwinkel heeft. Hiervoor moet ze veel mailen, internetten en wat lichte fotobewerking doen. De grote massa van de data staat extern, wat prima werkt. De NUC is heerlijk stil, klein en vooral onzichtbaar. Hij hangt namelijk aan de VESA beugel achter het beeldscherm.
Ik heb een NUC-achtig computertje (i3-8100 + 32 GB ram) en ik doe daar _alle_ professionele taken op die ik moet doen. Namelijk Photoshop, Indesign, video bewerkingsprogramma's etc. op 2 monitoren. Gamen van niet- recente titels gaat prima maar ben primair geen gamer. 4K videos afspelen ook perfect.

Kortom, tenzij je hardcore gamer bent...is zo'n NUC of vergelijkbaar apparaatje perfect voor de meeste gebruikers.
Nou ik zou er geen 48 megapixel raw bestanden op willen bewerken. Een beetje photoshoppen is heel subjectief.
Dat is dus precies wat ik doe. Photoshop is erg geheugen intensief, voor de rest met hardware acceleration gaat alles als een speer ook op een i3.
Dat ben ik niet met je eens want zeker filters als gaussian blur gaan gewoon over je cpu. Met een beetje grote raw kan je enorm lang wachten.
Je Gaussian blur voorbeeld gaat niet op : Het filter presteert niet beter met 4 of 15 cores. Tussen de 1 en 4 cores is er prestatieverschil meetbaar (maar tussen 3 en 4 al nauwelijks meer..en na 4 cores geen merkbare verbetering).

Gaussian blur is in het algemeen een relatief licht en snel filter en je kunt gerust een 36 mpixel foto blurren zonder dat je het gevoel hebt te moeten wachten - vrijwel instantaan. Dan kan je je ook nog afvragen hoeveel mensen hele fotos blurren - vaak gaat het om selecties. En dan worden de verschillen tussen een i3-8100 en een i7-9700k opeens vrijwel niet meer waarneembaar, hooguit meetbaar met een computer.

Photoshop is gewoon geen goede usercase om een CPU-upgrade te verdedigen. De gebruiker achter de computer is veelal veel trager dan de filters en bewerkingen. En door GPU acceleratie en gebruik van SSD & veel intern geheugen kan je zelfs met oudere computers (oude laptop i7 bijv.) erg vlotte prestaties krijgen die voor professionele en semi professionele gebruikers voldoen.

Games ...en video/3d rendering zijn zaken waar je echt pas grote verschillen gaat merken.
Ik moet de eerste filter in photoshop nog zien waar je enorm lang op moet wachten. Of je moet 5 sec 'enorm' vinden.
Doe jij maar een surface blur op een 120mb raw file. Ben benieuwd of je dat dan ook nog zegt 😂
Nucs zijn niet zo heel geweldig als jij doet voor spiegelen . Wij hebben er ongeveer 30 in het veld staan van div generaties en hun failure rates zijn aanzienlijk, Mini hdmi poorten die defect gaan ram dat spontaan er mee stopt. Warmte problemen door stof en ssds die falen bij spannings loss en af en toe een due echt dood gaat . Hp Desk pros hebben we er net zo veel van. En over periode van 5 jaar hp 0,0% failure rate. Intel nucs 5 per jaar die falen.
Ik gebruik een D54250WYK (uit eind 2013) als nas. Hij is 24/7 aan en heb nog geen problemen gezien sinds.
Na al die tijd heb ik hem wel eens om de aantal jaar eens open geschroefd om wat stof weg te blazen maar dat is ook alles.
Misschien minder representatief aangezien ik er maar 1 heb, maar hij doet 't al heel lang met heel wat uurtjes aan :)
NAS met Windows of hoe doe je dat? En dan alle schijven extern?
Linux met USB schijf stations inderdaad
2 van deze pricewatch: Raidsonic Icy Box IB-3620U3
Vervolgens BTRFS RAID10 om data te waarborgen :)

Mooie setup, want idle gebruikt hij slechts 3 watt, maar toch genoeg power om andere dingen te doen, zoals een VM bijvoorbeeld.
Ik heb er zo’n 22 van gen 6 t/m 8.
Tot heden geen uitval gehad
Ik heb er ook geen problemen mee. Ik heb er van de 1e t/m 8e generatie. In totaal 50. Een keer per jaar stofzuigen helpt tegen het stof.
moet zeggen dat ik @bjwild volg in deze. Hebben er nu 28 draaien sedert een jaar of twee en behalve éénmaal een ssd die sneuvelde en in een ander een geheugenlatje, draaien ze nog allemaal als nieuw.
De meeste als desktop, een vijftal achter tv's voor aankondigen.

Maar hebben ook hp mini pc'tjes en die doen eigenlijk ook gewoon hun werk
Snap niet dat je -1 krijgt want je hebt wel gelijk. Voor veel gebruikers is een NUC meer dan snel genoeg. Hang er eentje achter een monitor en je hebt een prachtige all in one oplossing zonder de nadelen van een echte alle in one.
Precies de reden dat ik vorige week een NUC8 i3 bij mijn ouders heb geïnstalleerd. Een Kingston A2000 en 8GB erin en klaar ben je voor 350 euro.

Met mijn eigen NUC8-htpc heb ik sporadisch wel wat bootproblemen (lampjes gaan aan en daar blijft het dan bij), maar ik vermoed dat een BIOS-update uitkomst kan brengen.

Ik vind de startprijzen van de NUC10's trouwens wel een beetje hoog.
Als er nog garantie op zit bij Intel dan gewoon direct aanmelden voor een RMA. Hoogstwaarschijnlijk komen niet alle power rails op de juiste spanning en je wilt niet wachten totdat die spanningscontroller de geest geeft. Hou er wel rekening mee dat je een andere NUC terug gaat krijgen ivm licenties.
Het gebeurt slechts bij pak 'm beet 1 op de 20 keer booten, maar bedankt voor de tip, ik hou het in de gaten.
1 op 20? Dat is echt te hoog, maar gezien je andere posting. Je kan de BIO-file voor je NUC bij Intel downloaden en handmatig opnieuw flashen cq recovery doen in de UFI en factory reset doen. Als het daarna nog steeds niet goed gaat zou ik dat ding terug sturen. De externe voeding gaat bijna nooit stuk, maar de spanningscontroller des te vaker bij de eerste revisie. Ze lijken andere firmware met tweaks in de spanningscontroller te zetten bij de latere revisies nadat de eerste revisie terugkomt met problemen.
Niks zo simpel als een bios-update bij de NUCs! :)
Als je de updater van Intel laat draaien wordt alles geregeld!
Goeie, inderdaad maar weer eens gedaan. Het updaten verliep niet helemaal vlekkeloos (moest de update van een onderdeel 'repareren' voordat hij als succesvol werd gezien en het browservenster opende na reboot 2x wat een conflictje opleverde) maar het is voor een béétje tweaker inderdaad een heel gebruiksvriendelijk proces!
Die 80% mensen waar je over hebt nemen dan gewoon een laptop.

De nuc, s zie ik veel bij narrowcasting en voor mensen die perse achter een groot scherm willen werken.

Ik heb beneden een nuc aan de tv hangen idiaal als HTPC, of met steam inhome beneden gamen op de tv.

Doordat het X86 is kun je alle kanten op en de intel iris is wel nice daar kun je ook eventueel redelijk basic op gamen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 november 2019 16:02]

Nadeel van laptop is dan weer het kleine scherm, de nuc is juist interessant voor degene die gewoon een vaste pc willen en niet een laptop. De laptop heeft weer zo zijn eigen nadelen.
Goedkoper is, in geval van een Windows 8.1 /10 laptop, voor 40 Euri een Fire Stick aan je TV te hangen en Miracast te gebruiken, of nog beter een TV met Miracast er al in hebben.

Als je liever geen Amazon wil, kan ook een RPi 3 met Lazycast: https://github.com/homeworkc/lazycast

Idd, laptop heeft nadelen, maar vooral in een bedrijf waar er tig grote (Miracast-)schermen hangen en iedereen een laptop heeft, scheelt het veel gezeur om niet overal NUCs aan de schermen te moeten hangen.
Als je al een laptop hebt, scheelt dat ook geklooi met een NUC die je weer moet updaten, bestanden synchroniseren met je laptop etc.
Voor alleen dat gebruik is zelfs een NUC overkill. Zou een 10e generatie processor hier dan het verschil moeten maken?

Dan heb je aan bijvoorbeeld een Asus Chromebox 3 of Chromebit ook vaak meer dan genoeg aan. Met het voordeel dat het OS ook veel lichter is.
Voor het gebruik is het misschien overkill, een lompe pc zal dat net zo zijn. Veel zaken kun je op een telefoon zelfs uitvoeren. Alleen is het handig dat je dingen tegelijkertijd kunt doen op een groot scherm en met een muis...
Die Chromebox is dan een handig alternatief, klein maar fijn.
Waarom heb je die mevrouw geen laptop aangeraden???
Zij wilde zelf een vaste computer, had al een laptop, en ze had/heeft op de plek waar de computer staat niet bijzonder veel ruimte om én een laptop én een extern scherm met muis en toetsenbord te plaatsen. De computer staat daar in een nis, onder de trap. De PC stond eerder op de grond, mevrouw is niet de jongste meer waardoor dat niet heel handig is. Daarbij gaf de PC veel lawaai van de koelers en HDD die er in zaten. Een constant gezoem op de achtergrond was daar echt hoorbaar.

Nu met een NUC, die (nagenoeg) geen lawaai maakt is het een stuk stiller. De NUC is bereikbaar zonder in gekke bochten te moeten wringen. Daarnaast gingen er redelijk wat kabels langs de achterkant van het bureau naar de PC. Dit zorgde er voor dat haar voeten er regelmatig achter bleven haken. Nu is er van de hele kabelbrij nog maar een heel klein beetje over. (ik denk dat ik een derde van de kabels heb verwijderd terwijl mevrouw hetzelfde kan blijven doen)
Peppermint 10 er op. Meer heb ik niet nodig. Maar voor de toekomst. Voorlopig voldoet mijn HP All in one nog uitstekend.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 9 november 2019 15:33]

Naast intel nuc systemen, verkopen zowel Dell als HP all in one systemen die hier ook al uiters geschikt voor zijn en kleiner geen apart kastje nodig.

Daarnaast verkopen ook zij ook ultra slim systemen die soms wel kleiner zijn dan een nuc.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 10 november 2019 11:14]

Het valt me steeds op hoe weinig ervaring de gemiddelde tweaker met een Nuc heeft. Ik heb een i3 Nuc die sneller is dan mijn ‘grote lucht kast’’ met i5 (6e gen). Met Crucial geheugen en een snelle Samsung 970 Evo +. Echt wel meer geschikt dan ‘wat mailen en browsen’. En ik hoef extern niets op te slaan. De Nuc werkt met mijn retail Windows 10.

Omdat ik zelf de Nuc ook onderschat had, maar verrast werd door zijn snelheid, heb ik later een i5 Nuc gekocht als vervanging voor mijn ‘grote lucht kast met Linux’.

Beide gekocht bij Amazon.de voor een prikkie.
Zou mooi zijn, als ze een keer een NUC met 2 netwerk interfaces uitbrengen. Mooi energie-zuinig apparaat voor een router ;)
Je kan er ook een usb3 netwerk adapter aan hangen. Dat doe ik en haal nagenoeg 1gbps. Switch met vlans is ook een optie.

Meer dan een ingebouwde nic zou geweldig zijn maar denk niet dat dat haar gebeuren.
Die zijn er in de 'industriële' reeks, zie de ML100G-51 of de nieuwe ML100G-52 modellen.
Misschien is dit wat je zoekt? De JETWAY-BPC-J1900-10LAN. Zelf geen ervaring mee. Puur als router?
Via AliExpress genoeg NUCs te vinden met 2 of meerdere poorten. Heb thuis pfsense draaien op zo eentje met 4 poorten met daarachter Esxi server en een 20-tal VM’s, nooit geen problemen. Zet het wel achter UPS, die dingen houden echt niet van stroom onderbrekingen.
Misschien eens het aanbod van Shuttle onder de loep nemen? Ze hebben diverse compacte barebone's met dubbele netwerkpoort.
Exact wat ik zoek!
die is er, de Intel Hades Canyon NUC8i7HVK
Jammer dat er geen Pentium varianten meer in de lijst staan.

Een NUCje voor bijv. domotica wordt zo wel heel duur, terwijl een NUC met J3455 ca €130 was, en ruim voldoende om Home Assistant te draaien met nog een hele zwik aan docker containers...
Maar voor domotica is een nuc dan ook weer overkill.. genoeg NOG kleinere/goedkopere oplossingen voor, naast dat dus de huidige goedkope nucs daar dus nog steeds voldoende voor zijn en voorlopig nog goed te krijgen zijn.
je bedoelt een ARM based systeem?
Denk dat die dat bedoeld, of de Latte Panda
(Intel Atom) bijvoorbeeld. Of een Ryzen Embedded SBC.
de Latte Panda is prijziger dan een simpele NUC met 4gb een een SSD.
Daarbij heeft een NUC ook een behuizing eromheen zitten in tegenstelling tot de Latte Panda.
Ook de voeding zit wel bij een NUC.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 9 november 2019 22:13]

https://www.dfrobot.com/product-1897.html

Voor $188 is het niet veel duurder, en het bied voor domotica veel meer mogelijkheden. Met een behuizing erbij zit je rond de $200. Voeding zit in de meeste gevallen wel inbegrepen als het om dit soort high-end SBCs gaat.
pricewatch: Intel NUC Kit NUC5CPYH
pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB
pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ
Ik kom uit op €163,47 = $180.00 voor een vergelijkbaar NUC systeem

Helaas was de kleinste SSD 240GB, maar dan nog zit ik ver onder de prijs van $200.00

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 11 november 2019 07:33]

Raspberry pi met domoticz erop. Inderdaad ARM based want dat is ook weer een stuk zuiniger.
Er is geen nieuwe generatie Pentium CPUs, vandaar dat deze niet in de lijst staan. Bestaande Pentium NUCs zijn nog gewoon verkrijgbaar: https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=nuc+pentium
Er zijn wel nieuwe generatie Pentium & Celerons. U versies die mooi in een NUC zouden passen: https://ark.intel.com/con...?productIds=197888,197890

Mogelijk komen ze later pas, Intel legt meestal eerst de nadruk op de Core i modellen.
Leuke dingen zijn het, heb zelf laatst mijn ARM-based router vervangen door een x86 Nuc, zoveel meer mogelijkheden en minder gekloot :-)

Alleen jammer dat er niet meerdere ethernet porten op zit, dus heb ik maar dongeltjes gebruikt.
Een NUC voor een router?
Hebt u daar iets meer info over?(linkje mag) Klinkt interessant.
Gewoon Minimale Debian geinstalleerd, en handmatig alles configureren met de command line. Interfaces, dhcp, etc.

Maar er zijn ook 'kant en klare' firmware zoals Openwrt x86 of pfsense, nog een aantal maar die kan ik niet uit m'n hoofd.

Zolang je maar genoeg ethernet porten hebt kan je helemaal zelf weten wat en hoe je het doet.

Meer rekenkracht, volwaardig linux systeem zonder limitaties of te weinig ruimte, klein voordeel is ook hw AES
acceleratie wat ARM-based routers vaak niet heeft.

Een klein nadeel is dat je wel een wireless AP in je netwerk moet hebben want die wifi is niet geschikt voor meerdere clients. Bereik lijkt me ook laag.

M'n wrt3200acm fungeert voorlopig als access point aanhangsel.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 9 november 2019 15:15]

bedankt, nooit bij stilgestaan dat je O-WRT of pfs ook op 'gewone' pc kan installeren _/-\o_
Geeft zo'n dongel niet teveel latency? Welke gebruik je?

Zelf heb ik het draaiend met vlan's en een managed switch. Nadeel daarvan is natuurlijk dat je up en down over dezelfde interface gaat. Maar omdat deze full duplex is, merk je daar in de praktijk weinig van.

Overigens met PfSense voor het gemak.

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 9 november 2019 16:51]

De latency van de usb ethernet komt niet veel hoger uit dan een ingebouwde ethernet chip (dan heb ik het eerder over microseconden dan milliseconden ;), en kunnen met gemak 300+Mbit halen, heb de theoretische snelheid niet getest, m'n nucje heeft volgens mij alleen 3.0 poorten dus in theorie zouden ze gewoon tegen de 1Gbit aan moeten kunnen tikken.

Ligt vast ook aan de gebruikte chips, ik heb niet de goedkoopste dongels gehaald. (Linksys met r8152/3)

Volgens mij is alles gewoon interrupt-driven.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 9 november 2019 17:50]

Ik heb 1 al wat langer, nog net bij Afuture voor het faillissement. staat in de woonkamer on de 65 incH LG

Wordt voor van alle gebruikt, spotify,voetbal Ziggo app . draadloos toetsenbord met keypad op de bank en gaan.
Laatst een i5 gekocht op mp voor belachelijk weinig, win 10 erop en staat boven in de hobby,fitness dingen kamer. Alle fittnes dvd's van de vrouw even geript naar de nas en streamen maar.
Misschien alleen even het toetsenbord vervangen.
Dju, net een NUC8I7BEH gekocht met een i7 8559U quadcore met HT. Nou ja, was ook mooi afgeprijsd naar 449 EUR, wat buiten de Chinese NUCs een uitstekende value is.

Ik heb er nu 16GB RAM in (1x2666Mhz) en een NVME SSD en draait MacOS Catalina als een zonnetje (zit een enorm community achter omdat deze 1/3de van de prijs van een Mac mini zijn). Binnenkort een latje van 16 bij en nog een SATA SSD voor Windows en een eGPU behuizing via TB3.

Al bij al een prima PC voor minder dan 600 EUR met 32 GB RAM en NVME storage.

Wanneer ze eens komen met een i9 variant zal ik toehappen.
Zelfs mijn nuc5i5ryh draait perfect met macOS inderdaad. Destijds met High Sierra geïnstalleerd en hij heeft twee volledige OS updates overleefd zonder enig probleem. Nu draait hij met Catalina. Verbazend want ik had verwacht dat de major updates wel aanpassingen nodig gehad zouden hebben. Tijdens de officiële Catalina update crashte hij wel een keer maar na een reboot ging hij gewoon door en nu werkt hij gewoon.

Heb destijds de unibeast installer gebruikt.

De mac mini uit 2018 is trouwens wel een stuk krachtiger omdat daar een echte desktop CPU in zit. NUCs gebruiken de mobiele. Maar niettemin blijft het een behoorlijk prijsverschil.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 november 2019 10:28]

Heb je een linkje waar uitgelegd staat hoe je zo’n hacintosh kan maken met jouw specifieke build?
Beetje off topic maar als je het modelnummer opzoekt met macos achter kom je op een mooie forumpost van op de tonymacx86 forums.

Ik raad je wel aan om eerst goed te lezen over Hackintosh want het is simpel als je dit al eerder hebt gedaan maar anders ga je je haren uittrekken.
Basissnelheid van de i5 lijkt mij wel laag. En turbosnelheid doet hij ca. 50 sec.
De base clocks van de meeste Intel processors zijn tegenwoordig vrij laag om binnen het TDP te blijven, vooral de mobiele processors.
Dit is net zoiets als zeggen dat een auto minder snel is omdat hij minder toeren draait. Kloksnelheid alleen zegt niet zoveel.
Dit is net zoiets als zeggen dat een auto minder snel is omdat hij minder toeren draait.
Bijzonder slappe vergelijking gezien performance-per-clock van Intel's Core-architectuur, als je kijk naar een genereratie cpu's, haast een statische waarde is.

Hetgeen wat de baseclock nietszeggend maakt is dat hij 90% van de tijd onder load niet op z'n baseclock draaid, maar ergens tussen base- en de turbo-clocks, afhankelijk van cpu-load, TDP-limiet en zijn temperatuur. Een Core-M5 (die hier lig) spendeerd de meeste van zijn tijd tussen de 2 en 2.5Ghz, met een baseclock van 1.1Ghz en een 2.7Ghz turbo .
Voor de pre multcore tijd betekende dat nog veel waarbij toen nog aan MB, s en MHz, s kon zien hoe snel een pc was.

Tot ze tegen die 4ghz grens aanliepen was het afgelopen idd.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 10 november 2019 11:55]

Zeer verrast over de laatste paar generaties Ultra low voltage CPU's en zijn eigenlijk al volledige desktopvervangers als je niet zowel zeer veel als snelle opslag nodig hebt. Volledige (m)ATX desktops zijn hiermee toch wel een beetje afgeschreven voor zakelijk gebruik. Particulieren willen nog wel eens upgraden waar de beperkingen pas aan het licht komen. Mijn i5 10120U passeert gewoon een i7 6700 en zakt na een minuut terug naar i7 2600K waarden op bijna passieve koeling.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.