Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal actieve spelers Blizzard-games daalt ondanks succes WoW Classic

Blizzard kampt met een daling van het aantal maandelijks actieve spelers van zijn games ten opzichte van vorig jaar. Dit is ondanks een sterkste stijging van het aantal WoW-spelers in het derde kwartaal, door de komst van Classic.

Het aantal maandelijks actieve spelers van Blizzard-games daalde in het vorige kwartaal, dat 30 september eindigde, van 37 miljoen naar 33 miljoen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Activision Blizzard. De uitgever specificeert niet bij welke games de daling plaatsvond. Wel meldt het bedrijf dat er in het derde kwartaal meer abonnementen voor World of Warcraft in een driemaandelijkse periode werden afgesloten dan in welk eerder kwartaal ook.

Dat komt door de komst van World of Warcraft Classic op 27 augustus. Blizzard meldt sinds 2015 niet meer hoeveel abonnementen voor World of Warcraft het levert. In zijn hoogtijdagen ging het om 12 miljoen abonnees, vorig jaar leken er daar nog 1,7 miljoen van over te zijn, afgaande op uitgelekte data via een api.

Blizzard liet bij de toelichting van de kwartaalcijfers, genoteerd door Seeking Alpha, wel doorschemeren dat Heartstone en Overwatch het lastig hebben wat het aantal spelers betreft. De omzet van het bedrijf daalde met 38 procent tot 394 miljoen dollar. Blizzard verwacht verbetering met de komst van WoW: Shadowlands, Hearthstone Battlegrounds, Warcraft III: Reforged, Diablo Immortal, Diablo 4 en Overwatch 2.

Ook Activision zag het aantal maandelijks actieve spelers dalen, van 46 miljoen naar 36 miljoen. Het bedrijf verwacht dat Call of Duty hier voor verbetering gaat zorgen: Call of Duty: Mobile noteerde in oktober 100 miljoen downloads en Call of Duty: Modern Warfare zou in zijn eerste verkoopweek vaker over de toonbank zijn gegaan dan Call of Duty: Black Ops 4 na zijn verschijning.

De totale omzet van Activision Blizzard daalde met 15 procent tot 1,28 miljard dollar. Deels is de daling te wijten aan het verlies van omzet uit Bungie's Destiny. Die studio kreeg de rechten op Destiny in februari weer terug in handen.

Het bedrijf zwakte de impact die de komst van de nieuwe generatie consoles, gepland voor volgend jaar, zal hebben op de bedrijfsresultaten af. Volgens Coddy Johnson, coo van Activision, zijn consoles verantwoordelijk voor een derde van de omzet en richt het bedrijf zich met franchises op meerdere platforms.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-11-2019 • 10:29

141 Linkedin Google+

Reacties (141)

Wijzig sortering
Dat is opzich niet zo raar, je kan of oneindig iteraten, of je kunt het niet en of dat nou 100 keer is of 100 miljoen keer maakt dan niet uit. Soms is throttling niet geimplementeerd, en soms valt de throttling te omzeilen. Als de throttling eenmaal omzeild is dan is er doorgaans geen andere beperking en kun je gewoon die 1.7 miljoen requests maken.

Ik weet verder de omstandigheden van dit getal niet, dus het zou best lariekoek kunnen zijn, maar er is geen technische reden die het onaannemelijk maakt. Een groot bedrijf als ATVI heeft doorgaans wel een beveiligingsteam waar zowel de applicaties als de infrastructuur gemonitored worden, maar dan nog kan er iets gemist worden 1.7 miljoen requests zijn dan maar een bliepje op de radar.
Nee, maar het is wel de partneruitgever van Blizzard in China. Ze hadden er afstand van kunnen nemen, of kunnen toelichten dat het geen post van Blizzard was, maar van Netease. Beide hebben ze nagelaten. De post stond op het officiële Hearthstone Weibo kanaal in China, dus het is niet zo gek dat Blizzard hierop wordt aangekeken.
Wat klopt er precies niet dan? De ban van Blitzchung kwam op 8 oktober naar buiten. Het eerste interview dat ik las waarin J. Allen Brack uitleg gaf over de Weibo post, was op 3 november bij PC Gamer.

https://www.pcgamer.com/b...er-hong-kong-controversy/

Dat is bijna een maand later. Dat noem ik niet 'vele malen duidelijk uitgelegd in de media'

Mensen hebben volgens mij dus nog geen week de tijd gehad om zich beter te informeren, namelijk sinds Blizzcon....
En dat klopt dus niet. Zie bijvoorbeeld dit artikel van 12 oktober https://www.eurogamer.net...ng-hearthstone-player-ban en zo zijn er meer te vinden rond die datum waarin duidelijk wordt uitgelegd dat de Weibo statement van Netease af komt en niet van Blizzard.

Quote uit bovenstaand artikel:
A statement issued by Netease, the China-based company Blizzard has partnered with to publish games in the country, contained stronger language (thanks for the translation, IGN):

It's worth noting this statement, issued to the Chinese social media platform Weibo, is run by Netease, not Blizzard. But it highlights a growing tension among western video game companies who do business in China, which has strict rules publishers must adhere to in order to do business there.
Tijdens interviews rond Blizzcon is dit verder verduidelijkt, dat klopt. Echter neemt dat niet weg dat het direct na de posting op Weibo al duidelijk was dat dit een posting van Netease betrof en niet Blizzard.
Oh zeker, alleen nam Blizzard er geen afstand van. Dat deed Brack pas in het interview met PC Gamer volgens mij.
Dus komen we er maar niet meer voor op en gaan we mee met de rest van de mensenmassa? Goed plan. En je dan afvragen waarom het mis gaat met de wereld....

On topic:
Het klopt dat er vanuit China ook wat is gecommuniceerd, maar de initiële reactie was wel degelijk van Blizzard zelf. En volledig buiten proportie. Ik snap dat er iets moet gebeuren omdat je geen politiek in je stream wil, maar als je er maanden over doet iemand te bannen voor valsspelen maar zo rap als nu een jaar (!) ban uitdeelt en geld intrekt.... No, just no

[Reactie gewijzigd door Oorlam op 8 november 2019 19:55]

Nederland mag dan klein zijn, het is zeker voor de Westerse landen op het gebied van internet / awareness / gebruik wel degelijk een gidsland. Historisch heeft ons landje een van de hoogste penetratiegraden van internet en snel internet. We raken nu wat achter maar het gaat dan meer over snelheid, niet beschikbaarheid. Toen Facebook nog in de schil zat hadden we al Hyves, CU2, etc. Veel scene groups voor het downloaden van content hadden een Nederlands tintje. Illegaal downloaden? We stonden vooraan...

NIet om nu te roepen hoe geweldig we voor lopen maar het is wel degelijk zo dat op gebied van gaming en internet we een leidende rol innemen, en dat komt omdat de omstandigheden er goed voor zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 november 2019 12:32]

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat veranderd niet het feit dat Facebook Nederland echt niet ziet als een super belangrijke afzet bron.
Nederland is belangrijk, maar qua hoeveelheid bevolking zitten wij met 17 miljoen.
En Nederland is wel een land waar mensen sneller bedrijven boycotten omdat ze slechte dingen doen.

En aangezien we nu de effecten van de: 'Facebook privacy crisis' kunnen zien dan zien we zeker dat er effect is, maar ze draaien alsnog een profit en ze zijn niet 'echt' 'gestraft'.
Nederland is een glazen bol voor de beweging en het sentiment op internet. Social media beginnen hier al aan populariteit in te boeten en dat is zeer waarschijnlijk een trend die zich elders zal voortzetten. Het is hier al een tijdje salonfahig om te roepen dat je geen Facebook hebt en dat was enkele jaren geleden héél anders.

Dus los van de centen kan FB lessen trekken uit ons landje om verder verlies te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 november 2019 13:58]

Bij Facebook ken ik toch een aantal mensen die hun account hadden verwijderd, maar die mensen waren sowieso al minder actief op het platform.

Ik vermoed dat de impact bij blizzard groter is bij potentiële (oude) klanten. Er zijn games genoeg, dus voor klanten is het makkelijk om een bepaalde publisher links te laten liggen voor zijn gedrag. O.a. van EA heb ik al héél lang niets meer gekocht en ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Toegegeven die maakten het mij ook wel makkelijk door hun afwezigheid op Steam.
Tuurlijk zullen er mensen zijn, maar het zal waarschijnlijk niet de winstgevendheid erg aantasten.
Aangezien mensen die vol op Blizzard games spelen en dus ook alle expensions enzevoort kopen zullen hun favorite games niet links laten liggen.

Dus net als bij Facebook zal de grootste groep van de 'leavers' dus al mensen zijn die niet super actief waren :)
Ik was aardig actief op Facebook, en heb mijn account inderdaad laten verwijderen.
En ze doen nog steeds zaken met die partner, dus politieke uitlatingen zijn prima zolang ze maar in het belang van de winst van Blizzard zijn.
Daarbij is er helemaal geen duidelijke regel dat Blizzard tegen politieke uitlatingen is.
De CEO had zelfs tijdens zijn excuus een regenboog pin op zijn kraag, dat is ook een politieke uitlating.
Spelers die een politieke uitlating deden waar ze het mee eens zijn werden uitgenodigd voor een extra evenement. Pas nadat Blizzard hierover ter verantwoording was geroepen werdt dit teruggedraaid. Let wel, dit was NA het Hong Kong debacle.

Het is mij duidelijk dat het gewoon een stelletje bedelaars bij de Chineese overheid zijn die wanhopig hun marktaandeel daar proberen te verdedigen.
"omdat zo'n bedrijf wel zonder jouw geld kan"
Veel bedrijven draaien op een vrij lage winstmarge, bij een game bedrijf zal het wel hoger zijn, toch maakt het wel degelijk uit.

"maar jij kan warcraft niet spelen zonder dat bedrijf"
En aan wie hebben we dat te danken? Owja de overheid die ze een monopolie geeft. De overheid maakt het leven op veel manier moeilijker, maar laten we nou niet doen alsof gamen een eerste levensbehoefte is. Bij water vindt ik dit al geen argument, bij gamen al helemaal niet.

"Bedenk daarbij dat het bedrijf georganiseerd is maar de kopers (individuen) dat niet zijn."
Maakt niets uit, jij kunt gewoon individueel je morele keuze maken, daar heb je niemand anders voor nodig. En nee daarmee kun je niet bepalen wat een ander doet, maar dat moet je ook niet willen.

"Maw er is geen gelijke strijd als individu opzich verlies je altijd"
Er is helemaal geen strijd, als een bedrijf iets doet waar ik het niet mee eens ben dan koop ik het product niet. Klaar, probleem opgelost.
Vergelijk dat eens met de overheid, als je daar niet betaald ontvoeren ze je of als je je probeert te verdedigen vermoorden ze je.

"en zul je dus toch op een andere manier bedrijven moeten motiveren om zich moreel te gedragen."
Waarom wil je dat iedereen zich naar jou moraliteit gedraagd?
Ben je een soort religieus fanaticus?
Laat mensen lekker met rust en bemoei je met je eigen zaken!
Daarbij doet Blizzard regelmatig politieke uitspraken, maar dan ten gunste van de religie van intersectionaliteit.
Sinds wanneer is dat een religie?
"Het wordt over het algemeen niet gezien als een religie maar als een -isme."
Ja mijn mening is niet erg mainstream.
Ik ben ook tegen elke vorm van overheid.
Ik gok dat ongeveer 1% van de bevolking het daarmee eens is.

"het is het eigen ervaren van het ik-zijn"
Persoonlijke gevoelens, ongeveer wat ik zei.

"naar welk openbaar toilet behoor je dan te gaan?"
Dat mag de eigenaar van het toilet bepalen.
Van de overheid one-size-fits-nobody opleggen levert alleen maar ellende op.

[Reactie gewijzigd door crackletinned op 10 november 2019 14:49]

Boos blijft maar even, zolang het een "ver van je bed"-show is, de verontwaardiging duurt maar gelang je zin hebt je zo te voelen. Op een gegeven moment gaat je leven verder, ben je de "shock" te boven en WoW jij rustig verder.
het is en blijft (voorlopig) de meest gespeelde en meest populaire MMO.
1) Dat weten we niet want Blizzard publiceert geen informatie meer over de subs.

2) Het MMO genre lijkt op z'n retour.
WoW's engine is al lang niet meer de engine van 2004, het is al meerdere keren aangepast, je kunt spreken van een andere engine tegenwoordig.
Mee eens dat Warcraft 4 en starcraft 3 leuk zouden zijn.

Naast het feit dat overwatch 2 welzeker een 2 is aangezien ze een hele pve modus gaan toevoegen (waar er nog wel weinig van bekend is en hoe groot dit gaat zijn) de graphics worden op gepoetst en als bonus kan je spelen tegen OW 1 mensen. Ik zie alleen meer win win win in OW 2. En dit is al veel meer content dat wat de meeste studio's een vervolg vinden deze dagen. Denk aan de fifa`s, de f1 games en call of duties die niks of nauwelijks toevoegen en er toch dat nieuwe nummer er achter durven zetten.

En wat zou jij graag willen zien in WOW 2? Elke uitbreiding voegt zo veel toe dat ik niet zie waarom je zo graag een 2 achter wow ziet staan. Eigenlijk is shadowlands gewoon wow 8. En voordat mensen zeggen we willen betere graphics. De graphics van wow zijn erg goed zeker in de nieuwe zones, ze hebben vanaf vanilla een prachtige tijdloze look gekozen. Het is niet foto realistisch maar dat zou ook nooit mooi passen bij wow.
Dus het enige wat wow 2 zou kunnen toevoegen is het beginnen met een schone lei, iedereen in lvl 1. Maar dit zou meer mensen boos maken dan blij. (de gene die dit echt wilden speelde vrolijk classic)
Daar verschillen wij van mening, ik denk juist dat deze tijdloze style juist perfect is voor het soort spel dat het is. Het enige wat ik misschien zou willen zien is een iets opgepoetst licht model maar laat de textures en models zoals ze zijn/horen.
Omdat investors dat zo willen
Juist, helaas hebben op dit moment vele studio's deze mindset of businessmodel
Goeie reactie. Eigenlijk zou je hem voor bijna alle AAA publishers op het moment kunnen gebruiken. Het is allemaal dezelfde "geremasterde" meuk. Het is ook makkelijk geld verdienen. Waarom zou je een patch uitbrengen zodat een game op Windows 10 native werkt als je ook met minimale inzet en maximale winst een "remaster" kunt maken.
Warcrafts lore en verhaal is niets anders dan standaard fantasy, zo bijzonder is het ook weer niet. De grote lijnen zijn zelfs erg slecht. Er is altijd een slechterik die alles wilt vernietigen, want leuk. En demonen zijn gewoon zonder reden slecht want demonen horen slecht te zijn. Ik vind dat Bethesda meer energie steekt in zijn lore (Elder Scrolls).
#IedereenHeeftZijnEigenSmaak I guess
Volgens mij is dat puur een onderbuik gevoel. Waar baseer je dat op?

Van alle franchises die Blizzard al had voor Activision (2008) zijn daar momenteel alleen Diablo, (World of) Warcraft en StarCraft nog steeds van op Battle.net.

Nieuw is Heartstone (2014), Overwatch(2015) en Heroes of the Storm (2016).

Voor de Activision was het enige echt nieuwe Word of Warcraft (2004), daar voor was het StarCraft(1998).
Voor de rest was het ook allemaal sequels.

Volgens mij hebben ze flink tijd en resources verloren op Titan wat de prullenbak is ingegaan in 2014, maar om nu te zeggen dat het echt zo anders is als eerst...
Dat wat men voor Titan heeft gedaan is overgebleven in OverWatch. Titan had namelijk net als WoW ook een mmo moeten worden alleen dan in een andere setting. Mogelijk dat ze via OverWatch 2 toch nog weer een bocht gaan maken naar een mmo.
Dit dus, maar veel mensen willen dit niet inzien.

Ik postuleerde dit al tijdens de overname/fusie. Steeds als er 'big money' bij een franchise of studio komt kijken, gaat de creativiteit achteruit.

Blizzard heeft een eigen artstijl nu, maar daarmee is het ook gezegd. Die ArtStijl representeerde wat vroeger, kwaliteit, innovatie, creativiteit, community. Sinds de fusie is de communicatie naar community alleen maar achteruitgegaan, is er steeds focus geweest op maximaliseren van winst(of het nu skins zijn ofniet).

Het cancelen van meerdere games de laatste jaren (Ghost etc). Je merkt gewoon dat corportate tentacles hun eigen identiteit vernietigen.
Ik gok dat de identiteit, oftewel de originele werknemers merendeels vertrokken zijn.
Shadowlands is iig niet de laatste uitbreiding (aldus blizzard). Wat ik wel een beetje verwacht is dat ze nu zo ontzettend veel lore van overwatch de wereld in hebben geslingerd (Lore voor een shooter 8)7 ) dat we langzaam naar een World of Overwatch gepushed worden. Ik zou het in ieder geval niet heel gek vinden. De lore riek naar een MMO is wording. De pve missies die je nu worden dan uitgebreider en vallen vast onder de noemen "dungeon". Vergeet niet dat Overwatch is onstaan uit Titan. Ik denk dat ze dit nog steeds op hun agenda hebben staan maar via een omweg.

Ik denk niet dat er een Warcraft 4 komt..
Waarom zou WoW een nieuwe Warcraft blokkeren? Compleet ander spel (in de zelfde setting). Ik denk vooral dat het komt omdat het RTS genre flink aan populariteit verloren heeft de afgelopen jaren. Een WarCraft 3 remake is natuurlijk een stuk veiliger dan een WC4. Mocht dat een succes worden is het natuurlijk interessant om verder te kijken.
Waarom zou je een remake maken van iets wat ik al heb, de mechanics blijven hetzelfde, alles blijft hetzelfde.
Ik heb nog nooit overwatch gespeeld maar zit eraan te denken om overwatch 2 eens te gaan proberen (aangezien starcraft 3 of nieuwe verhaallijn starcraft 2 nog niet is aangekondigd).

[Reactie gewijzigd door govie op 8 november 2019 11:52]

Ik kan je aanraden niet tot Overwacht 2 te wachten en Overwatch al te kopen. Veelal kun je deze relatief goedkoop krijgen nu. Daarbij, alle skins, etc. die je nu unlocked in Overwatch gaan mee naar Overwatch 2, dat heeft de developer expliciet gezegd, meermaals.
Gewoon doen - is geen domme shooter aangezien de meeste modi object based zijn en de keuze is classes best wel bepalend zijn voor het eindresultaat. Ik vind het heerlijk on 2 of 3 potjes te spelen .Daarna is het wel weer tijd om azerite en rep te grinden ;)
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik zou toch willen waarschuwen met hype. Er is geen enkele studio of aAa publisher meer te vertrouwen. Elke aAa dev/publisher heeft de laatste 10 jaar echt vaak slechte keuzes gemaakt, of het nu monitization is simpelweg nietl uisteren naar de community of het liefhebben van shareholders (Die vaak geen gamers zijn).

Ik daag je uit om je 'hype' voor die game opzij te zetten, en met grote argus ogen te gaan kijken wat jij nu eigenlijkt krijgt als klant, en hoe je verzorgt wordt door een bedrijf als Blizzard.

Oftwel, wacht 3 maanden voordat je een game koopt, dit geld nu ook voor Blizzard sinds hun debacles laatste jaren(lijkt wel een competitie tussen de grote aAa devs) who can fuck it up more? EA, Bethesda, Ubisoft, 2Kgames, Blizzard, Activision.

Houden vast een wedstrijdje onder zich
Dat is wel grappig, aangezien de reactie van veel mensen op WoW: Shadowlands, Hearthstone Battlegrounds en OV-2 juist erg positief zijn en dat veel mensen hyped zijn voor die games :)

Ik kan zelf niet wachten op OV-2 :D
Reacties op WoW expansions kennen altijd dezelfde cyclus.

Aankondiging -> Pre-release Hype -> Release Hype -> Post-release teleurstelling (of "Expansion X was zoveel beter!) -> Volgende expansion -> herhaal.
Klopt, haha is ook wel te verwachten want tegenwoordig verwacht iedereen dat alles wat uitkomt even goed is als het beste dat tot dan is uitgekomen, maar in de realiteit kan niemand constant het beste product maken, aangezien je altijd een punt bereikt waar je het maximale uit je team hebt gehaald en het maximale uit de game.

Maar zoals ik ergens anders op dit artikel zei, het is natuurlijk ook een grote deel smaak en hoe hoog iemands standaarden liggen.
Ik heb met meerdere mensen gesproken over WoW expensions en waar de een zei dat die ene Expension slecht was zei de ander juist dat die erg goed was :)
Ik weet het niet, Blizzard is al jaren bezig om mij minder en minder geïnteresseerd te maken om hun spellen ook maar een kans te geven.
Dit is exact wat er mis is met de consument, die geven meer om een naampje dan de inhoud. WTF maakt het uit wie een spel maakt, zo lang deze leuk, goed en/of vermakelijk is? Ik, jij of hij kunnen nog echt niets zeggen over Diablo 4 en Overwatch 2, zeker D4 is nog lang niet klaar voor release. En ik verwacht niet veel van D4 na D3. Overwatch 2 is wellicht interessant, maar eerst zien dan geloven. W3:R gaat er zeker een keer komen, maar dat is puur omdat ik de gameplay al ken van dat spel. DI gaan we een keer proberen, mits m'n smartphone/tablet dat trekt, f2p betekent gratis proberen... ;-) En Hearthstone Battlegrounds zag er interessant uit toen een speler dit helemaal liet zien en uitlegde op YT. De D4 CE preorderen zou ik zeker niet aanraden!

Ik heb een vreselijke hekel aan de CoD serie, maar zou het wel proberen tijdens een F2P weekend als ik daar de kans toe had, al vaker gedaan in het verleden en dat bevestigde weer dat het niets voor mij was. Hetzelfde met veel EA games, maar ben toch erg blij met Titanfall 1/2. Trust, but verify! Dat geld ook voor je eigen mening, smaak en vooroordeel...
Hmm, ik vond het persoonlijk juist een sterke BlizzCon / line-up nieuwe games. D4 ziet er zeer veelbelovend uit en met OW2 kan niemand zeggen dat ze het niet iig proberen. Wat ik me juist afvraag, was het nodig om weer echt hun best te doen met nieuwe games, juist door de teruglopende cijfers?
Noem eens een ontwikkelaar die in de laatste paar jaar wel iets vernieuwends op de markt heeft gezet, zonder dat het een vervolg of do-over was... Naar mijn idee lijdt de gehele industrie onder een writersblock en komt er helemaal niets nieuws uit het toetsenbord.
CD project Red, SEGA, Kojima, Paradox en nog meer kleinere uitgevers die veelal creatievere games uitgeven, of games die een meer niche markt hebben (RTS zie je ook bijna niet) de laatste noemenswaardige die uitgekomen is Risk of Rain?
Dat niet alleen, je hebt natuurlijk ook te maken met het feit dat actieve spelers altijd langzaam dalen.
Aangezien games wat ouder worden zullen minder mensen actief iedere maand gaan spelen, en vaak zie je dan(zeker bij WoW) dat wanneer er een DLC wordt aangekondigd of uit komt dat het een piek krijgt en dan daalt het weer.

Ik speel OV nu meer dan een jaar, en ik speel het ook niet meer iedere week. Eerst wel, maar het wordt iets minder.
Spelers hebben natuurlijk vaak veel games om uit te kiezen(haha, 150+ :/ ) en dan moet je keuzes maken.
En aangezien er in de tussen tijd weer een aantal nieuwe games zijn uitgekomen is het logisch dat mensen die eerst actief een Blizzard game speelde dan dus switchen naar die nieuwere games :)

Maar dat betekent niet dat wat jij zegt geen effect heeft op de actieve spelers.
Ik denk zeker dat de 'China crisis' impact heeft gehad, maar het is niet de enige variabele!
Dat wat er gezegd is in de Chinese media is NIET afkomstig van Blizzard, sterker nog het is niet eens in samenspraak met Blizzard de media in gebracht. Dus ja zal noooit weten hoe groot de steun van Blizzard daadwerkelijk is richting de Chinese overheid.

Blizzard zelf mag helemaal niets in china namelijk, dat wordt allemaal door een chinees bedrijf geregeld.
Tsjee... Wat een reacties.. Veel is gewoon hetzelfde als veel friet of veel boter. Het is relatief. Dus wie hier boven of onder mij daar een TL;DR van maakt, alsjeblieft...
Die daling is toch gewoon prima te verklaren? Overwatch zit pijnlijk duidelijk in maintenance mode, Heroes of the storm is een dood spoor, aangezien Blizzard dat zelf zo goed als de nek heeft omgedraaid, Diablo 3 kampt al jarenlang met zware creatieve armoede (lees: Dat hele systeem van seasons en alles drie keer per jaar helemaal opnieuw doen, met minieme wijzigingen, begint z'n tol te eisen), StarCraft is al jaren niets meer mee gedaan, op een enkele co-op commander en dikbetaalde voice pack na en de meest recente WoW-uitbreiding was nou niet bepaald een succes te noemen. Tel daar het debacle van Diablo Immortal van vorig jaar en het recente gekonkel met de Hong Kong-protesten bij op en je weet meteen waarom spelers Blizzard links laten liggen: 1) Blizzard is de weg kwijt, omdat 2) Blizzard helemaal geen Blizzard, maar Activision is. Activision ziet het lijk van Blizzard leegbloeden en ze weten van gekkigheid niet meer wat ze nog moeten doen om het te redden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True