Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal actieve spelers Blizzard-games daalt ondanks succes WoW Classic

Blizzard kampt met een daling van het aantal maandelijks actieve spelers van zijn games ten opzichte van vorig jaar. Dit is ondanks een sterkste stijging van het aantal WoW-spelers in het derde kwartaal, door de komst van Classic.

Het aantal maandelijks actieve spelers van Blizzard-games daalde in het vorige kwartaal, dat 30 september eindigde, van 37 miljoen naar 33 miljoen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Activision Blizzard. De uitgever specificeert niet bij welke games de daling plaatsvond. Wel meldt het bedrijf dat er in het derde kwartaal meer abonnementen voor World of Warcraft in een driemaandelijkse periode werden afgesloten dan in welk eerder kwartaal ook.

Dat komt door de komst van World of Warcraft Classic op 27 augustus. Blizzard meldt sinds 2015 niet meer hoeveel abonnementen voor World of Warcraft het levert. In zijn hoogtijdagen ging het om 12 miljoen abonnees, vorig jaar leken er daar nog 1,7 miljoen van over te zijn, afgaande op uitgelekte data via een api.

Blizzard liet bij de toelichting van de kwartaalcijfers, genoteerd door Seeking Alpha, wel doorschemeren dat Heartstone en Overwatch het lastig hebben wat het aantal spelers betreft. De omzet van het bedrijf daalde met 38 procent tot 394 miljoen dollar. Blizzard verwacht verbetering met de komst van WoW: Shadowlands, Hearthstone Battlegrounds, Warcraft III: Reforged, Diablo Immortal, Diablo 4 en Overwatch 2.

Ook Activision zag het aantal maandelijks actieve spelers dalen, van 46 miljoen naar 36 miljoen. Het bedrijf verwacht dat Call of Duty hier voor verbetering gaat zorgen: Call of Duty: Mobile noteerde in oktober 100 miljoen downloads en Call of Duty: Modern Warfare zou in zijn eerste verkoopweek vaker over de toonbank zijn gegaan dan Call of Duty: Black Ops 4 na zijn verschijning.

De totale omzet van Activision Blizzard daalde met 15 procent tot 1,28 miljard dollar. Deels is de daling te wijten aan het verlies van omzet uit Bungie's Destiny. Die studio kreeg de rechten op Destiny in februari weer terug in handen.

Het bedrijf zwakte de impact die de komst van de nieuwe generatie consoles, gepland voor volgend jaar, zal hebben op de bedrijfsresultaten af. Volgens Coddy Johnson, coo van Activision, zijn consoles verantwoordelijk voor een derde van de omzet en richt het bedrijf zich met franchises op meerdere platforms.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-11-2019 • 10:29

141 Linkedin Google+

Reacties (141)

Wijzig sortering
Wat betreft het aantal van 1,7 miljoen abonnees vorig jaar, dit is nooit geverifiëerd en in een reactie op hun eigen tweet zeggen ze ook dat ze niet zeker weten of het "false data" was en niemand heeft het ooit kunnen inzien of repliceren. Daarnaast hebben sites als Wowhead ook gezegd dat het totaal niet overeenkomt met hun aantallen. Ik zou dat dan ook weglaten of erbij zetten dat het om geruchten gaan (zie bv ook https://www.reddit.com/r/wow/comments/9ogzdh/clarification_about_what_happened_today_weakauras/).
Ik vind het raar dat je uberhaupt een miljoen keer zou kunnen iteraten via een API. Ik zou dus ook niet snel geloven dat er maar 1,7 miljoen abbonees zijn. Ik denk dat de kans dat alles is getoond is vrij klein is.
IK ben wel nieuwsgierig hoeveel spelers dat hele debacle met dat Hong Kong gedoe ze heeft gekost. Daar was enorme verontwaardiging waardoor een hoop mensen hun account hebben verwijderd. En toen Blizzard dat "veiliger" (lees: nabij onmogelijk) maakte, werden er nog veel meer mensen boos.

Stiekem hoop ik dat het invloed heeft gehad. Hoewel politiek niet perse thuis hoort in games, hebben ze gekozen voor geld, en dat is niet gedrag wat ik wil aanmoedigen.
Ik vraag me ten zeerste af hoeveel mensen werkelijk hun account verwijderen, aangezien je dan alles kwijt bent wat je hebt gekocht, je snijd dan niet alleen Blizzard maar je schiet vooral jezelf in de voet, want als je die games ooit weer wilt spelen mag je ze mooi opnieuw kopen.

Blizzard heeft soort van toe gegeven dat er fouten zijn gemaakt en dat er te snel is gehandeld in een erg delicate situatie.
Tuurlijk hoort politiek er niet thuis, maar iedereen maakt fouten en mensen moeten ook leren vergeven!
#2, maar het was ontstellend eenvoudig. Ik klikte op een knopje. Kreeg wel veel waarschuwingsmailtjes waar ik niets mee hoefde te doen.

Je raakt trouwens niet alleen je spelletjes kwijt, maar ook je contacten/vrienden/gezelligheid. Ja, ik krijg veel apps met "Joh, kom terug, Diablo IV wordt de bom". Maar goed, het heeft me ook iets geleerd dat ik anders misschien niet wist. Alles kwijtraken in WoW, Diablo, Starcraft, etc. Uiteindelijk maakt het me weinig uit. Die virtuele shit maakt weinig uit. Wat blijft zijn herinneringen en die zijn echt heel gaaf.

Wie weet is er een toekomst waarin ik toch nog Diablo IV ga kopen, maar ik vind niet dat ik organisaties moet ondersteunen die hele belangrijke waarden van mij met kak besmeurt. Ik kan me voorstellen dat je geen politiek gezeik op de dansvloer wil, maar ga ajb niet zeggen dat China een geweldig land is.
maar ga ajb niet zeggen dat China een geweldig land is.
Dat hebben ze dan ook nooit gedaan in deze context voor zover ik weet. Mogelijk doel je op de Weibo post van Netease. Dat is echter geen post van Blizzard.
Dat klopt niet direct, dat is vele malen duidelijk uitgelegd in de media, vanaf het moment dat deze post op Weibo de wereld is ingekomen. Daarnaast is dit ook nog eens in diverse Blizzcon interviews verduidelijkt.

Dat mensen Blizzard vlak na die posting daar op aan zouden kijken is inderdaad niet vreemd. We zijn nu echter weken verder, in die tijd hadden mensen zich prima wat beter kunnen informeren.
Ik vraag me ten zeerste af hoeveel mensen werkelijk hun account verwijderen, aangezien je dan alles kwijt bent wat je hebt gekocht, je snijd dan niet alleen Blizzard maar je schiet vooral jezelf in de voet, want als je die games ooit weer wilt spelen mag je ze mooi opnieuw kopen.
Present. Heb alles laten verwijderen. Was nogal een klus aangezien ze dat niet wilden doen zonder een scan van mijn paspoort.
Oke, Nummer 1... Haha :)

Nu zonder grap.
Wat ik meer bedoelde is dat ik me afvraag hoeveel het er zijn, want Facebook had toen ook het zelfde geval dat mensen hun account verwijderden, maar in de end maakte het niet veel uit.
Vorig jaar heeft het Facebook toch meer dan 640.000 Nederlanders gekost:
Dat geldt vooral voor Facebook, waar ruim 640 duizend ‘vrienden’ hun account in 2018 opdoekten of er niet meer naar omkeken, berekende Newcom.
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/internettende-nederlander-wordt-heel-langzaamaan-facebook-en-twittermoe~bc8fe644/
Klopt, maar wereldwijd gezien is Nederland natuurlijk een kleine markt en Facebook heeft natuurlijk meer services waarmee ze geld kunnen verdienen.
Whatsapp, Instagram en daarmee maken ze ook, zeker met Instagram op dezelfde manier geld als op Facebook.
Dan is de vraag hebben deze mensen dan ook Instagram verwijderd?
Gebruiken deze mensen dan ook nog google services?
Hebben deze mensen dan ook alle Facebook cookies verwijderd?

In the end heeft het Facebook wel wat geld verloren, maar het was niet groter dan een vervelende doorn in Facebooks vinger. Meer niet.
Ze verdienen nog steeds heel veel geld en veel mensen gebruiken het nog steeds :/

Ik zeg niet dat ik het eens ben met dat soort praktijken, maar veel van deze acties hebben uiteindelijk niet zo veel zin als dat mensen zouden hopen.
Ik ga er niet van uit dat dat een merkbaar effect gehad heeft. Speel zelf een aantal blizzard games, heb van velen gehoord dat ze verontwaardigd waren en blizzard zouden boycotten, maar in de praktijk is iedereen het alweer vergeten en is mijn friends list nog net zo vol als eerst. Na blizzcon zelfs nog voller. Als er iets een groot effect gehad heeft op de subs dan zijn het de minder sterkte expansion en het gebrek aan grote releases dit jaar.
Misschien dat er in Nederland minder om te doen is, maar in meerdere aziatische landen ligt dit toch wel een stuk dieper. Ook in amerika lijken mensen het zich een stuk meer aan te trekken. Ik heb geen cijfers, maar het aantal accounts dat werd verwijderd was voor blizzard verondrustend te noemen als ik de berichten destijds moet geloven. Ik heb sindsdien mijn account niet meer aangeraakt, welliswaar niet verwijderd, maar ik heb geen blizzard game meer gespeeld. Ook heb ik modern warfare niet gekocht hoewel ik dat oorspronkelijk wel van plan was. Ik wil dit soort praktijken niet ondersteunen
Modern warfare is van Activision en niet van Blizzard.

Blizzard en Activision zijn 2 aparte bedrijven die wel samen onder het moeder bedrijf: Activision-Blizzard vallen, maar in de praktijk is het meer een samenwerkingsverband en functioneren ze beide als aparte bedrijven.
Dus? Het behoord allemaal tot het zelfde zooitje investeerders die deze keuzes maken, ik zie niet in waarom ik hier onderscheid in zou moeten maken.
IK ben wel nieuwsgierig hoeveel spelers dat hele debacle met dat Hong Kong gedoe ze heeft gekost.
<snip>
Stiekem hoop ik dat het invloed heeft gehad.
*zucht*

Ik vind het altijd bijzonder irritant dat mensen maar al te graag redeneren in hun eigen politieke straatje ipv. daadwerkelijk de feiten controleren...

Laten we beginnen met het betreffende incident:
nieuws: Blizzard verbant professionele Hearthstone-speler om uitspreken steun...
8 oktober 2019, een maand geleden...

Bron kwartaal cijfers:
https://investor.activisi...rd-quarter-2019-financial
For the quarter ended September 30, 2019
Met andere woorden, het issue speelde op een week nadat het betreffende kwartaal was afgelopen...

Maar laat de werkelijkheid absoluut niet binnendringen in je overwinningsdansje.

Zal het Hong Kong gebeuren een impact hebben op de spelers aantallen, zeker. Zal het een significante impact hebben op de omzet dit kwartaal, zeer waarschijnlijk niet. En hoe verder je af komt van het issue, hoe minder de impact is. Zo verwacht ik ook niet dat dit een significante impact zal hebben op de release van CoD:MW, een titel die via de PC op de Battle.net launcher loopt en Blizzard ook nog eens onderdeel is van Activison Blizzard. Voor een hoop was een excuses op Blizzcon voldoende om terug op de oude koers te varen...
Correct, maar dat is altijd zo, waarom bronnen checken en feiten controleren als je ook net kan doen alsof je gelijk hebt.

Iedereen zoekt de mensen op die het met hun eens zijn en dan lijkt het voor hun alsof hun wereldbeeld klopt, terwijl ze in de realiteit meer dan de helft van hun 'feiten' uit de duim zuigen haha
Het is prima dat bedrijven voor geld kiezen, dat is de enige meetbare keuze die ze hebben.
De verantwoordelijkheid voor morele keuzes ligt bij de consument.
Het is juist mooi dat mensen elkaar via geld tot dienst kunnen zijn zonder dat ze het moreel met elkaar eens zijn.
Ik heb mijn WC3 Reforged pre-order geannuleerd vanwege de manier waarop ze met Hongkong omgingen.
In hun Chineese reactie kon je zien waar het echt om draaide.
Daarbij doet Blizzard regelmatig politieke uitspraken, maar dan ten gunste van de religie van intersectionaliteit.

[Reactie gewijzigd door crackletinned op 8 november 2019 10:56]

Hou er wel rekening mee dat er geen "Chinese reactie" is van Blizzard.

Blizzard mag namelijk in China niets zelfstandig doen. Het enige dat ze mogen doen is hun IP in licentie geven aan een Chinees bedrijf dat dit IP dan op de Chinese markt gaat uitbaten.

Deze Chinese partner van Blizzard heet in dit geval Netease. Dat is ook het bedrijf dat achter de post op Weibo zit.

Blizzard zelf heeft ook al aangegeven dat Netease die psot geschreven heeft zonder overleg met Blizzard of goedkeuring van Blizzard.

Enkele Quotes uit een Blizzcon interview met Brack:
The first thing that I want to talk about is that there is a massive amount of either confusion or non-understanding around what the regulations are in China. Blizzard is not legally allowed to operate or to publish games in China. You must have a partner. That is the regulation, that is law. NetEase is our partner. NetEase is not a government agency, NetEase is a company. They are the publisher. One of the things that has kind of come up around this is the Blizzard Weibo post and the text around that. We are not legally allowed to operate those channels. We are not legally allowed to contribute. That is a NetEase decision, they are the publisher in China.
So the Weibo post that talked about defending "the pride" of China was written by NetEase?

Correct. We did not authorize it. We did not approve it. We would not have approved it had they asked.
Dat is veel te kort door de bocht mbt morele verantwoordelijkheid. Mensen kunnen die strijd nu eenmaal niet aan omdat zo'n bedrijf wel zonder jouw geld kan, maar jij kan warcraft niet spelen zonder dat bedrijf. Bedenk daarbij dat het bedrijf georganiseerd is maar de kopers (individuen) dat niet zijn. Maw er is geen gelijke strijd als individu opzich verlies je altijd, en zul je dus toch op een andere manier bedrijven moeten motiveren om zich moreel te gedragen.

Ja ik geef toe zodra kopers ook georganiseerd zijn dat ze het winnen maar tegen die tijd kan je als bedrijf wel bij draaien. Laat staan dat kopers zich ooit zo zullen organiseren.

[Reactie gewijzigd door SwaggyEggs op 8 november 2019 11:46]

Well, je hebt altijd nog de keus om een piraat te worden als je het niet met ze eens bent.
Of die game gewoon niet spelen.
Als je het zo oneens bent met een bedrijf dan ga je hun producten ook niet gebruiken.
Want dan ben je een hypocriet:)
Bijna niemand. De meeste mensen die daar zo fel tegen reageren zijn keyboard warriors, en veel meer dan stoere praat komt daar niet uit. Ik denk dat als je 100 van dat soort lui hebt, er mss 1 of 2 echt daadwerkelijk hun account opzeggen.
Ik speel WoW sinds de release in 2005, maar ik kan me tegenwoordig er niet vaak meer toe aanzetten om achter de computer te kruipen. Na 14 jaar is alles wel gedaan. Ik weet nu al dat de volgende uitbreiding toch weer meer ven hetzelfde wordt. Ik ga het waarschijnlijk wel spelen, maar meer omdat het een gewoonte geworden is, dan omdat ik er naar uit kijk.

Ik begrijp best goed dat de meerderheid jaren geleden al afgehaakt was.

Het zou Blizzard sieren als ze stopten met WoW en iets nieuws begonnen. Maar ja, die inkomsten van die 1,7 miljoen (of hoeveel het er dan ook zijn) abonnees gaan ze zich natuurlijk niet ontzeggen. Gratis geld, want de spelers die nu nog over zijn (zoals ik), blijven toch wel hangen.
Waarom zou het Blizzard sieren om te stoppen met wow? het is en blijft (voorlopig) de meest gespeelde en meest populaire MMO. Ze zouden gek zijn om de grootste MMO playerbase zomaar links te laten liggen, naast dat het flinke omzet genereert is er ook elke keer weer flinke vraag naar de nieuwe uitbreiding. Niet iedereen deelt uw mening dat ze er klaar mee zijn, en als je er klaar mee bent waarom zou het dan erg zijn dat er uitbreidingen komen? speel dan niet.
Blizzard verwacht verbetering met de komst van WoW: Shadowlands, Hearthstone Battlegrounds, Warcraft III: Reforged, Diablo Immortal, Diablo 4 en Overwatch 2.
Blizzard laat imo met deze line-up juist zien dat het totaal niet meer weet wat het moet doen. De enige game in deze lijst die het ook maar de moeite waard is om naar uit te kijken is Diablo 4 en de enige reden dat ze die uberhaupt hebben getoond is omdat men vorig jaar zo'n herrie schopte met de Immortal aankondiging.

En verder? Een Heartstone dingetje dat geen Hearstone is... Weer een WoW uitbreiding...een Overwatch PvE uitbreiding dat totaal niet het nummertje 2 zou mogen dragen, eerder zou het 1.5 moeten heten... en tot slot Warcraft 3 Reforged...wederom een remake van een oude klassieker in plaats van een Warcraft 4...

Waar is Starcraft 3?
Waar is World of Warcraft 2?
Waar is Warcraft 4?
Waar is de echte Overwatch 2?
Waar is Diabl-nevermind

Waarom durft Blizzard tegenwoordig geen games meer te maken maar komt het alleen maar met uitbreidingen en remakes?
Je slaat de spijker op zijn kop. Starcraft 3 zou geweldig zijn. World of Warcraft heeft duidelijk een compleet nieuwe engine nodig. En Warcraft 4 zou ook een prettige afwisseling zijn.

Een kaartspelletje als Heartstone zit ik niet op te wachten en als ik een shooter wil spelen pak ik wel Battlefield of Call of Duty, niet Overwatch.
Ik denk juist niet dat WoW een "nieuwe engine" nodig heeft, in tegendeel, ik verwacht juist dat wanneer ze de graphics zouden gaan veranderen en juist van deze "tijdloze" cartoony style af zouden stappen ze daar mogelijk een boel klachten over zullen krijgen.

Als je WoW naast willekeurige games uit 2004 legt "Aged" WoW namelijk juist heel erg goed.
Waarom zou een nieuwe engine niet cartoony zijn? Het zou er er dan gewoon zoals Overwatch uitzien.
Ik vind nu niet direct de overwatch stijl bij WoW passen, nee juist nu met WoW Classic zie je eigenlijk hoe tijdloos de stijl van WoW 15 jaar geleden al was en hoe goed deze engine al jaren bij de game past. Zeker als je ook de verbeteringen in de engine jaar op jaar ziet dan is de rek er nog lang niet uit. Zie ook bijvoorbeeld de enorme verbeteringen in performance die DX12 gebracht heeft.
De World of Warcraft graphics zijn waardeloos. Ze waren al verouderd toen de game 14 jaar geleden op de markt kwam. Low-res textures, low-poly modellen, waardeloze belichting. Stel je voor dat WoW in de Overwatch engine zou zijn gemaakt. Dat zou er pas netjes uitzien!
Sinds blizzard samengegaan is met Activision is er weinig meer van over. Het is allemaal weinig creatief meer. Het is meer het uitmelken van de bestaande franchises... En dat houdt een keer op natuurlijk.
Overwatch 2 is best cool, want dat breid het verhaal uit en geeft players iets waar we al jaren om vragen: 'Lore'

WoW is natuurlijk een game die constant uitgebreid wordt met extra verhaal / lore omdat het een RPG is, dat is het idee.

Warcraft 3 reforged is wel jammer, ben zeker hyped omdat Warcraft(RTS) echt geweldig waren toen ik net begon met gamen.
Had zelf liever een Warcraft 4 gezien, maar aangezien de hype dan zo groot zou zijn had het waarschijnlijk geflopt.

Het is niet erg als Blizzard bij zijn eigen al bestaande IPs blijft.
Blizzard legt altijd de focus op een verhaal en steekt daar veel tijd en moeite in om dat verhaal ook goed te krijgen.
Ze hebben hele werelden gecreeërd die vol en levendig zijn.
Dit is iets wat veel andere developers niet kunnen, juist omdat ze nooit bouwen op hun games.

Blizzard is een apart geval en ja ze maken de laatste tijd een aantal fouten, maar Blizzard heeft een core player-base en die speelt spellen zoals: WoW, Diablo, Starcraft / Warcraft, Heartstone en Overwatch, dit zijn allemaal spellen met verhaal en lore en players willen meer en willen dat deze werelden tot leven komen en dat kan alleen als je er tijd en moeite in steekt.
Je kan niet een levendige wereld maken als je 1 game uitbrengt en het dan links laat liggen.
De beste boeken ter wereld zijn vaak ook deel van series. (HP, LOTR, ect), door die meerdere delen en uitbreidingen kan Blizzard zo'n wereld echt tot leven brengen! En dat is juist het mooie.

Als u als gamer geen reet geeft om verhaal en een levendig universum, dan zijn er genoeg andere games, maar ga dan niet zeiken op een developer studio die tijd en moeite steekt om een prachtig levendige wereld te maken voor zijn players, en dat dit wat mag kosten is dan meer dan normaal.
Laatste paar expansions op WoW maken het verhaal echt wel een beetje raar. Kijk de opbouw naar WoTLK was geweldig maar daarna is het 'beetje' naar beneden gegaan.
Ik heb wel vaker gekeken en onderzocht welke expansies volgens mensen beter waren en welke slecht waren.
En daar kwam bijna altijd uit dat er niet een objectief beste of objectief slechte expansie was haha.

Ik denk dat iedereens smaak en standaarden anders zijn :)
Joh doe even rustig. Ik speel blizzard games sinds WC 3 in 2002. Ik heb duizenden uren in Wow zitten en ook ik heb OW gespeeld. Het is echt niet zo dat verhaal en een levendig universum me niet boeien, dat is een aanname van je. Het is de afgelopen 5 jaar gewoon enkel meer van hetzelfde, en dat houdt een keer op.
Ik probeerde u niet persoonlijk aan te vallen mijn excuses.

Alleen doet Blizzard met bijv. OW juist veel nieuwe dingen.
Ik bedoel het is Blizzards eerste Shooter geloof ik.
En het is een revolutionair design in hoe ze Moba en FPS hebben gecombineerd in een wereld waar je heel veel game genre's kan maken.

Tuurlijk zit Blizzard een beetje vast met WoW, maar dat kan ik ze ook niet kwalijk nemen, want zolang mensen er genoeg geld aan uitgeven om het draaiende te houden dan hoeft Blizzard natuurlijk niks te veranderen :)

Edit: OV ---> OW

[Reactie gewijzigd door Micahve op 8 november 2019 14:12]

Sinds blizzard samengegaan is met Activision is er weinig meer van over. Het is allemaal weinig creatief meer. Het is meer het uitmelken van de bestaande franchises...
Erm...

Blizard zonder onderdeel te zijn van Activision:
Warcraft 1
Warcraft 2
Warcraft 3
World of Warcraft

Diablo 1
Diablo 2
Diablo 3 (development begon al in 2001!)

StarCraft 1
StarCraft 2 (was aangekondigd voor de overname door Activision).

Nieuwe dingen onder Activision:
Hearthstone
Heroes of the Storm
Overwatch

Iedereen denkt maar dat Activision zo slecht was voor Blizzard, maar ze zijn meer 'nieuwe' dingen gaan doen onder Activision dan daarvoor... Ik ben over het algemeen geen fan van Activision, maar er zijn zo nu en dan goede zaken die uit die toko rollen. Sekiro: Shadows Die Twice, Transformers: Devastation, Deadpool, Transformers: War for Cybertron, Enemy Territory: Quake Wars, etc.
- Heroes of the storm hebben ze ondertussen zelf zo goed als de nek omgedraaid
- Overwatch is wat er is overgebleven van Project Titan, iets waar Blizzard al lang en breed mee bezig was vóór Activision zelfs maar in beeld kwam.

En dan Hearthstone. Het lijkt heel leuk en zolang je tegen AI speelt blijft het dat ook wel grotendeels, maar als je nog maar iets van kans wil maken tegen andere spelers, zul je toch echt heel, HEEL diep in de buidel moeten tasten om packs te kopen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen daar gewoon kneiterhard op afknappen.

Overigens was Diablo 3 niet bepaald een succes bij de launch. Daarvoor moesten eerst dat Real Money Auction house er uit gesloopt worden, meerdere grote patches en uiteindelijk een expansion voor uitkomen voor ze dat op de rit hadden. Nog even los van alle serverproblemen en issues in de weken na de lancering. Nee, het spijt me heel erg, maar Blizzard's succesnummers zijn allemaal van vóór Activision. Daarna is er (helaas!) maar bar weinig goeds uit hun stal gekomen. Jammer, want vroeger was een nieuwe titel van Blizzard een absolute instant-buy op de launchdatum :(
En dan Hearthstone. Het lijkt heel leuk en zolang je tegen AI speelt blijft het dat ook wel grotendeels, maar als je nog maar iets van kans wil maken tegen andere spelers, zul je toch echt heel, HEEL diep in de buidel moeten tasten om packs te kopen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen daar gewoon kneiterhard op afknappen.
Dat valt best mee, tenzij je direct in de top wil meedraaien. Dan klopt het wel. Er zijn echter genoeg spelers die enorme collecties hebben en er nooit of zeer weinig geld in gestoken hebben.

Als jij gewoon als casual langzaam wil groeien in het spel kan dat prima zonder te betalen. Als deze maand nog legendary wil worden echter dan zal je inderdaad of wel heel goed moeten zijn of inderdaad moeten investeren.
Ze hebben sindsdien toch nog Heartstone en Overwatch gemaakt?
Diablo 3 was ook een poging tot vernieuwing, het versimpelen.
Ongeveer het handelsmerk van Blizzard.
Alleen pakte het bij Diablo 3 niet goeg uit.
Wat er nu aan zit te komen lijkt iid geen verenieuwing bij te zitten.
Blizzard heeft nooit heel veel nieuwe IP's uitgebracht, het is al jaren groot met Warcraft, Starcraft en Diablo. Daar zijn de laatste jaren maar weinig IP's aan toegevoegd, enkel Overwatch en Hearthstone. En dan vergeet ik natuurlijk Heroes of the Storm (al heb ik dat zelf nooit gespeeld).
Blizzard verwacht verbetering met de komst van WoW: Shadowlands, Hearthstone Battlegrounds, Warcraft III: Reforged, Diablo Immortal, Diablo 4 en Overwatch 2.

Ik weet het niet, Blizzard is al jaren bezig om mij minder en minder geïnteresseerd te maken om hun spellen ook maar een kans te geven.
Ja, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Diablo 4 en Overwatch 2 kijk ik toch echt heel erg naar uit. Ze mogen van mij ook wel aan een nieuwe Starcraft gaan werken, maar daarvan heb ik nog geen nieuws gezien (of volledig gemist). WoW is al jaren niet meer interessant voor me, ook al mis ik het soms wel, zeker in de hoogtij dagen van vanilla. Het meest kijk ik uit naar Overwach 2. Ik speel Overwatch nog altijd actief, iedere week meerdere matches, en bijna dagelijks wanneer er een event bezig is (zoals afgelopen weken het Halloween event).
WoW blokkeert al bijna 15 jaar WarCraft 4. :( Nu komt er wel een remake van drie, maar waarom niet verder met het eerdere verhaal, los van WoW?
Fair point... :)
Ja, WarCraft 4 zou ook wel echt welkom zijn.
Overwatch heeft het dit jaar ook afgelegd tegen andere eSports titels en daar lijkt de playerbase ook in te zakken. Dan had je nog het Hongkong-Hearthstone debacle en geen nieuwe titel in 2019

Ja, dan heb je geen lekker jaar.
Ben ik dan de enige die verbaast is over het aantal mensen die nog Blizzard games spelen. Begrijp me niet verkeerd er zijn paar interessante game franchises, maar de laatste jaren is er niet een spel gereleased die ook maar iets te maken had met wat Blizzard games goed maakte.

Warcraft, Starcraft maar ook Diablo zijn franchises waar ze echt groot mee zijn geworden, toch zijn dit de games die men al jaren links laten liggen. Diablo 3 heb ik gespeeld, maar dat was ik ook al weer snel zat. Ze zijn alleen maar aan het teren op hun 'goede' naam van vroeger en je merkt ook op internet dat ze hun goodwill aan het verliezen zijn. Ja er zijn altijd die hard fans die ook de oude games blijven spelen en graag een remake zien of de honderdste uitbreiding. Maar ook die laten ze links liggen, want men kiest er niet meer voor om games te maken die echt voor de liefhebbers zijn. Ze richten zich veel meer op de massa, dat was vorig jaar al duidelijk met hun Diablo Immortals fiasco en naast Diablo 4, welke nog wel jaren op zich kan laten wachten hadden ze ook dit jaar weinig verrassends.

Hearthstone heb ik nog een tijd gespeeld, op zich een leuke game maar zoals met alles van Blizzard merk je dat je gepushed wordt om geld uit te geven.

Persoonlijk vindt ik het verbazingwekkend dat een ontwikkelaar die zo veel World of Warcraft abonnementen heeft gehad, waarbij er maandelijks echt onwijs veel geld binnenkwam zo weinig vernieuwend kan uitbrengen. Het is onmogelijk om iedereen tevreden te houden, maar de laatste 10 jaar van Blizzard is ronduit beschamend op game gebied.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 8 november 2019 14:19]

Na alle praktijken van de laatste tijd sta ik hier niet zo van te kijken. Sowieso na de duidelijke steun van Blizzard voor China hebben veel mensen ervoor gekozen hun battle net accounts te verwijderen.
Dat ben ik niet direct met je eens, Glennoo post hierboven in deze thread het volgende:
Sowieso na de duidelijke steun van Blizzard voor China hebben veel mensen ervoor gekozen hun battle net accounts te verwijderen.
Als je dat soort zaken als feit wil brengen zoals hij dat daar doet mag je dat ook best onderbouwen. Zonder onderbouwing heeft die stelling namelijk geen echte waarde. "veel" zegt namelijk niets zonder context.
N=1, anecdotal evidence. Zwaarverslaafden gaan niet zomaar stoppen met hun verslaving.
Eens dat het anecdotal is, verder wel vrij treurig op de man spelen door te impliceren dat ik dan wel mensen op mijn friendslist "zwaar verslaafden" zouden zijn. Erg jammer. Net of je alleen zou kunnen gamen wanneer je "zwaar verslaafd" zou zijn, of dat mensen die niet zouden stoppen over dit China incident allemaal zwaar verslaafd zouden zijn.

Ik zelf denk gewoon dat dit onder het gros van de mensen gewoon amper leeft, althans dat ik wat ik merk. Men heeft het er 5 minuten over bij de spreekwoordelijke "koffie automaat" en gaat dan over tot de orde van de dag.
Account verwijderen is een van de meest rigoureuze acties die je kunt bedenken.
Klopt, echter begint de discussie juist met de opmerking van Glennoo over het verwijderen van accounts. Daar gaat de discussie dus ook over, niet over het opzeggen van een WoW sub of andere mogelijk minder rigoureuze acties.
Ik betwijfel of wij die cijfers te zien krijgen.
Zaken als Mau's zullen ze altijd publiceren, als daar ineens een extreme daling te zien is dan kunnen analisten dat echt wel plaatsen. Daar zou ik niet al te bang voor zijn. Exacte nummers zul je natuurlijk nooit weten, maar als Blizzard ineens miljoenen minder Mau's hebben dan spreekt dat wel voor zich.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 november 2019 16:38]

Naar mijn idee een zeer goede beschrijving van de gehele industrie van de afgelopen paar jaar en zeker niet alleen Blizzard - Activision gerelateerd. De gehele industrie mag van mij wel weer eens wat creatiever worden en eens met iets nieuws komen, dan alleen het recycle werk.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 8 november 2019 15:53]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True