Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bill Gates: Android streefde Windows Mobile voorbij door cruciale Motorola-deal

Windows Mobile was bijna het grootste mobiele besturingssysteem ter wereld geworden, maar Microsoft was afgeleid door de antitrust-rechtszaak en miste daardoor een deal met Motorola. Dat claimt oud-Microsoft-topman Bill Gates.

Zo had de Droid eruitgezien met WP7

Gates zegt op de NYT DealBook Conference dat Microsoft een nieuwe release niet op tijd af had. "We waren drie maanden te laat met een release die Motorola zou hebben gebruikt op een telefoon. Dus ja, het is een markt waarin alleen de winnaar telt."

De oprichter van Microsoft, destijds geen directeur maar softwarearchitect, verwijst vermoedelijk naar de Motorola Droid, claimt The Verge. Die kwam tien jaar geleden uit en was de eerste succesvolle Android-smartphone in de Verenigde Staten.

Het is onbekend over welke release Gates spreekt, maar vermoedelijk gaat het over Windows Phone 7. Microsoft kondigde die aan in februari 2010, drie maanden na de release van de Droid. Windows Mobile 6.5 kwam uit voor de release van de Droid, onder meer op de HTC HD2 die tegelijkertijd uitkwam.

Dat Motorola zo invloedrijk was, kwam doordat provider Verizon Wireless, toen ook al marktleider, op zoek was naar een alternatief voor de iPhone van Apple. Die was destijds alleen te koop bij concurrent AT&T. In 2008 ging die deal naar BlackBerry voor de Storm, maar die telefoon flopte. Verizon investeerde veel geld in de marketing van de Droid en daardoor kreeg Android momentum als tegenhanger voor de iPhone, inclusief de Android Market voor apps. Die heet nu de Play Store.

Windows Phone 7 kwam in 2010 uit, maar was mede daardoor te laat. Ontwikkelaars waren al apps aan het maken voor iOS en Android, en bleken niet massaal een derde platform te willen ondersteunen. En zonder apps, zo merkte Microsoft, was het lastig om een telefoon met een bepaald besturingssysteem te verkopen.

Het is niet voor het eerst dat Gates het missen van de deal van Motorola aanduidt als zijn grootste fout bij Microsoft. Dat deed hij in juni ook al eens. Volgens Gates was Microsoft te zeer afgeleid door de antitrustzaak tegen het bedrijf en zette het daarom niet de beste mensen op het maken van het nieuwe mobiele besturingssysteem. "We wisten dat telefoons een grote markt zou worden en we hadden dit kunnen doen", aldus Gates.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-11-2019 • 07:55

181 Linkedin Google+

Reacties (181)

Wijzig sortering
Windows Phone 7 kwam in 2010 uit, maar was mede daardoor te laat. Ontwikkelaars waren al apps aan het maken voor iOS en Android en bleken niet massaal een derde platform te willen ondersteunen. En zonder apps, zo merkte Microsoft, was het lastig om een telefoon met een bepaald besturingssysteem te verkopen.
Applicaties waren één probleem. Een ander was dat Windows Phone 7 geen unique selling points naar de tafel bracht. Let op dat een 'unique point' niet automatisch een 'selling point' is. Apple had iOS voor zichzelf, Android was er voor de rest. Windows Phone 7 kwam om de hoek, maar had ten opzichte van Android weinig toegevoegde waarde. Microsoft kwam daarna in de spagaat van Windows Phone 8 (nieuw ecosysteem), Windows RT (eigen ecosysteem) en Windows 10 Mobile (weer een nieuw applicatie ecosysteem).

Early adopters van Windows Phone 7, Windows RT en Windows Phone 8 (de meeste toestellen kregen geen update naar WM10) betaalden de prijs voor een stervend ecosysteem en krabden zich daarna nog eens achter de oren. Wat verder niet hielp waren de constante beloftes van Microsoft over missende functionaliteit ("soon", "komt wel"), waar consumenten die op dat moment een nieuw toestel gingen kopen geen boodschap aan hebben. Ook de wat laffe houding richting nieuwe functies hielp ook niet. Denk aan Continuum, dat meer een thin client was dan een volledig desktop besturingssysteem, maar ook aan de gestopte ontwikkeling van een manier om Android applicaties onder Windows Phone/Mobile te draaien.

Verder maakt het voor Microsoft niet uit. De strategie was voor een tijd "Cloud & Mobile", en beide kunnen ze nog steeds krijgen via de besturingssystemen van anderen.

Een goed product heeft voldoende aan mond-tot-mond reclame van early adopters, en het maakt daarbij niet uit of het in de normale winkels te koop is of ergens exclusief. In het verleden werd nog wel eens gewezen naar retailers die geen Windows 10 Mobile toestellen zouden hebben. Logisch. Als er geen vraag is, dan is er geen aanbod. De schuld bij de winkels neerleggen is wat te kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 november 2019 19:58]

Je hele verhaal komt ná het verhaal wat Bill verteld.

Android had ook geen unique selling point, als WinPhone7 er al was geweest. En als WinPhone7 een grote marktaandeel had gepakt, had Microsoft de ontwikkeling waarschijnlijk ook anders door gezet. Ja, WinPhone8, Win10Mobile en WinRT hebben niet geholpen maar zijn allemaal stuiptrekkingen geweest omdat WinPhone7 de boot miste. Was dat niet gebeurt dan hadden de stuiptrekkingen waarschijnlijk ook niet gebeurt.

Realiseer je goed dat Microsoft in de begindagen van de smartphone gewoon een monopolie had. Nokia was de enige concurrent en die hadden geen flauw idee van wat een smartphone zou moeten zijn. Windows Phone 7 was Microsoft's antwoord op Android en iOS en zag er heel goed uit maar kwam simpelweg te laat.
Nokia was de enige concurrent en die hadden geen flauw idee van wat een smartphone zou moeten zijn.
Nokia had de N900. Op Debian gebaseerd. Een volledige linux distributie dus, met alle mogelijkheden die dat biedt. Het gaf een voorproefje van een toekomst die er helaas nooit gekomen is.

[Reactie gewijzigd door jrs77 op 7 november 2019 11:46]

Nokia had de N900. Op Debian gebaseerd. Een volledige linux distributie dus, met alle mogelijkheden die dat biedt. Het gaf een voorproefje van een toekomst die er helaas nooit gekomen is.
En ook meteen de reden dat Nokia geen kans maakte. Linux is, voor de gemiddelde gebruiker, nogsteeds niet makkelijk te bedienen. Ja, er was heel erg veel mogelijk maar nee, de gemiddelde gebruiker kon daar weinig mee.
Onzin. Android draait ook Linux onder water, daar heb je als gemiddelde jan-met-de-pet ook nooit mee van doen. Net zo op Nokia's Maemo. Het is onderhuids een volwaardige Linux, maar Maemo op de N900 bediende je volledig via het touchscreen. Er was een applicatie-store die keurig werkte, er stond een browser op, een emailclient, agenda, notitieapplicatie, spelletjes en wat allemaal nog meer.
Met enkel touchscreen gebruik had je een keurige smartphone die alles kon wat in die tijd wenselijk was. Wist je dan toevallig nog wat van Linux dan kom je je hart ophalen aan alles wat er te modificeren viel, maar noodzakelijk was het allerminst.

De N900 was geen telefoon voor de massa. Het had een uitschuifbaar keyboard, een flinke bak storage voor die tijd (32GB!) en was aardig aan de prijs. De telefoon die er op volgde, de nog steeds mooie Nokia N9 was het model welke aantrekkelijker was voor de mainstream. Helaas was toen net Nokia onder Microsoft komen vallen en was aangekondigd dat Maemo niet werd doorgezet maar dat Windows Phone/Mobile gebruikt zou gaan worden. De N9 werd daardoor min of meer dood geboren omdat de ontwikkeling er voor wegviel. Daarmee viel het doek voor Nokia's Maemo.
Veel van de concepten zijn doorgezet in SailfishOS.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 7 november 2019 21:27]

Had de N900 niet een resistive touchscreen in plaats van een capacitative wat iPhone had? Er was niet mee te werken in ieder geval, alsof je een TomTom in je handen had in plaats van een smartphone.
Had de N900 niet een resistive touchscreen in plaats van een capacitative wat iPhone had? Er was niet mee te werken in ieder geval, alsof je een TomTom in je handen had in plaats van een smartphone.
Jawel, hij was resistief. Het was de laatste van de reeks de internet tablets (Nokia 770, Nokia N800, Nokia N810). Deze apparaten hadden 2 modi: een touch, en een voor met een pennetje (dat er ook bij zat). Het was dan ook meer een experimentele internet tablet waar je ook mee kon bellen, voor devs, dan een product voor de gemiddelde eindgebruiker.

Er is ook nog een capacitieve versie van, de Nokia N950 (er zijn nog enkele verschillen). Die is echter schaars, en nooit uitgebracht. Op de zwarte markt is/was hij wel te vinden, voor (te)veel geld. Net zoals de reboot van de Nokia N900, de Neo900.

De officiële opvolger van de Nokia N900, de N9, was wel voor de consumentenmarkt bedoeld. Deze was wel capacitief, maar had zoals de Nokia N900/N950 geen fysiek toetsenbord. Zoals @Ultraman zei: veel van de concepten en ontwikkelaars kun je terugvinden in SailfishOS en bij Jolla, dat gebaseerd is op Mer (dat weer een FOSS versie was van Maemo/MeeGo, net zoiets als PostmarketOS tegenwoordig is).
Klopt, maar valt reuze mee in de praktijk. Ik heb er geen problemen mee in ieder geval. Wat een hoop scheelt is dat je er nooit op typt, want daar heb je het toetsenbord voor. Voor het indrukken van buttons in applicaties kun je daarom wat nauwkeuriger een tik geven. En er zit ook een stylus in welke zijn werk prima doet.
Inderdaad, er zit een fysiek toetsenbord op. Verder had Maemo een mode voor finger touch, en eentje voor die van het pennetje. Capacitief had destijds nadelen. Kijk maar naar de resolutie van de eerste iPhone: die is ruk.
En ook meteen de reden dat Nokia geen kans maakte. Linux is, voor de gemiddelde gebruiker, nogsteeds niet makkelijk te bedienen. Ja, er was heel erg veel mogelijk maar nee, de gemiddelde gebruiker kon daar weinig mee.
Dit soort praatjes kwamen met name van Microsoft adepten uit de jaren '00. Maar voor Windows populair was, gebruikte de wereld prima Linux en UNIX. Het gebruik van een kernel zegt he-le-maal niets over hoe gemakkelijk of moeilijk de UI is.

Een gemiddelde Nederlandse gebruiker gebruikt dagelijks Linux of een op Mach/FreeBSD gebaseerd OS genaamd i(Pad)OS. Dit draait op de slimme TV, op de slimme thermostaat, slimme speaker, op de Android smartphone, op allerlei embedded chips, IoT -- noem maar op.

Wat ronduit kut is bij Linux kernel, is de proprietary modules of firmware die er voor zorgt dat je geen mainline kernel meer kunt gebruiken om de volledige hardware te ondersteunen. Een PC is dan nog modulair, een smartphone niet (genoeg). Dus dan zit je met verouderde software.
Voor Windows gebruikte men DOS met WordPerfect met onder water scherm voor de opmaak.
O.a.

MSDOS heeft Microsoft geen monopolie gegeven op de PC markt though.
Is dat zo? Ik ben al wat ouder en in mijn ruime omgeving zag je eigenlijk alleen DOS op de PC. Ik was de enige met Slackware in die tijd.
Ik ben ook al wat ouder. De computer-markt was in de jaren 80 en begin 90 een heel stuk diverser. Wintel bestond nog niet. Niet iedereen had een PC (IBM clone). MSDOS was wel de meest populaire DOS versie, maar je had ook de Commodore C64 en de Commodore Amiga. In 1993 had je ook de DEC Multia en de SGI Indy, wat prima waar was voor je geld, en je had ook SunOS workstations. Dat waren UNIX machines, en SGI IRIX staat bekend als een van de meest gebruikersvriendelijke (ook meest lekke, haha). Die machines kon je vinden op bijv een universiteit. In de desktop markt niet zo zeer, maar daar had je ook diversiteit zoals bijvoorbeeld de eerdergenoemde Amiga of IBM computers. Het is wel het springplankje geweest voor Wintel want de PC (IBM clone) was populair vanwege de relatief lage prijs.

Slackware is uit 1993? In ieder geval is de periode 1993-1995 inderdaad een periode waarin de PC met MSDOS (al dan niet met Windows 3.1x) en Intel populair was. Maar ook toen had je bijvoorbeeld ook OS/2. En RISC OS. En al het andere dat ik eerder noemde.
Ja Slackware is inderdaad 1993. Ik dacht dat ik daar al eerder mee bezig was.

Commodore 64 en Amiga idd. Op de desktop vooral DOS. Op Universiteiten kwam ik niet. Ik werkte toen al en draaide als hobby een BBS met Fidonet. Op DOS met Desqview was dat nog.
Android is toch ook niet moeilijk te bedienen als je geen Linux kennis hebt?

Android telefoons draaien een op Java gebaseerd os bovenop een aangepaste Linux kernel, en de N900 draaide vrijwel een complete Linux distro. In beide gevallen bepaalt de user interface het gebruiksgemak/ongemak, niet het feit dat het op Linux draait.

Voor zowel Android telefoons als de N900 heb je dus verder niks met Linux te maken als je dat niet wilt/kunt.
Ik heb die toekomst nu in m'n handen: Jolla's SailfishX OS. 8-)
Realiseer je goed dat Microsoft in de begindagen van de smartphone gewoon een monopolie had. Nokia was de enige concurrent en die hadden geen flauw idee van wat een smartphone zou moeten zijn.
Het was niet helemaal een monopolie maar Windows concurreerde toen met PalmOS en later Symbian.
In de ~5 jaar voor Google in '05 Android kocht en Apple in '07 de eerste iPhone uitbracht had Microsoft met Windows bijna vrij spel op de smartphone-markt maar misschien dat ze daardoor juist gemakkelijk en "lui" zijn geworden.
Realiseer je goed dat Microsoft in de begindagen van de smartphone gewoon een monopolie had. Nokia was de enige concurrent en die hadden geen flauw idee van wat een smartphone zou moeten zijn. Windows Phone 7 was Microsoft's antwoord op Android en iOS en zag er heel goed uit maar kwam simpelweg te laat.
Achteraf is natuurlijk wel duidelijk dat Nokia verkeerd heeft gegokt maar in die tijd (ook toen de iPhone er al was) waren de N- en E-series met Symbian echt wel fijne en geavanceerde telefoons.
Realiseer je goed dat Microsoft in de begindagen van de smartphone gewoon een monopolie had. Nokia was de enige concurrent en die hadden geen flauw idee van wat een smartphone zou moeten zijn. Windows Phone 7 was Microsoft's antwoord op Android en iOS en zag er heel goed uit maar kwam simpelweg te laat.
De markt van de smartphone's ... meestal met stylus toen was toen wel enorm klein en het graf van de oude PDA -en organiser markt (Palm Treo).
Realiseer je goed dat Microsoft in de begindagen van de smartphone gewoon een monopolie had. Nokia was de enige concurrent en die hadden geen flauw idee van wat een smartphone zou moeten zijn. Windows Phone 7 was Microsoft's antwoord op Android en iOS en zag er heel goed uit maar kwam simpelweg te laat.
Symbian was destijds de grootste, en Symbian deed een aantal dingen wel degelijk goed (en nog steeds beter dan Android of iOS). Symbian was destijds closed source, slechte upgrade path (nog slechter dan Android), geen gecentraliseerde repos, en ook niet gemaakt voor touchscreen (noch resistief, noch capacitief). Dat kwam later (te laat), net zoals Windows Phone later kwam (te laat).

Nokia experimenteerde met allerlei producten. Nokia had wel degelijk enig idee wat de smartphone had moeten worden. Daar waren ze namelijk al jaren onderzoekend mee bezig (in de tussentijd was Apple intern ook bezig met iPhone concepten) middels hun internet tablets en Maemo. Dat begon al in 2004/2005. Voorheen had je qua Linux PDAs alleen maar de Japanse Sharp Zaurus.

Sterker nog, Microsoft was zodanig laat dat Microsoft Nokia maar heeft gelicenseerd om voor Nokia only te kiezen (om later alsnog). Daarmee hielp het Nokia's langetermijnproject, Maemo/MeeGo, om zeep.
Een goede selling point was dat windows phone 7 botervlot draaide op zelfs de goedkoopste ondersteunde telefoons, wat in die tijd van android absoluut niet gezegd kon worden. Qua ervaring was het vlotter dan iOS.
Botervlot draaide omdat het haperingen goed verborg met animaties.
Maar WP7 gebruikers herinneren vast nog wel hoe Whatsapp draaide....
Het is inderdaad een perceptie van performance maar onderschat niet de kracht daarvan.

Als je jarenlang iOS gewend bent, dan voelt zelfs de meest high-end Android erg schokkerig en stroperig aan. Dat komt met name door intertia scrolling op iOS, wat gepatenteerd is.

Het lijkt onbelangrijk, maar hoe vloeiend en natuurlijk iOS scrolled, met nauwkeurige versnellingen en afrem effect is zo goed uitgewerkt dat het daadwerkelijk als natuurlijk aanvoelt. Het verschil met Android is technisch gezien subtiel, maar voelt aan als levensgroot.
Dat is vooral de kracht van gewenning. Voor een Android-gebruiker voelt iOS juist weer enorm traag aan. Zowel scrollen als alle transitions. Heb altijd het gevoel dat in iOS alle animaties netjes afgerond moeten worden en overal een transition tussen zit, terwijl Android gewoon de content toont en je halverwege iets anders kan doen.
Op m'n Key2 heb ik bijvoorbeeld niet eens transitions tussen het switchen van apps(sneltoets+w toont bv instant whatsapp). Transitions kan je ook versnellen of uitschakelen.

Windows Phone was destijds trouwens smoother dan beide. Niet sneller overigens, apps opstarten duurde een tijdje en multitasken werkte niet zo goed.
Bedenk wel dat wp7 maar op 1 soort hardware draaide dus alle telefoons nagenoeg gelijk waren. Reden ook waarom een aantal fabrikanten, omdat ze zich niet konden onderscheiden, afhaakten. De deal met Nokia zal ook weinig vertrouwen hebben gegeven
Dit is inderdaad een van de belangrijkste punten geweest waardoor Windows Phone faalde. Android gebruikte juist de Microsoft strategie van Windows op de desktops: een OS dat op alle hardwareconfiguraties draait en waarbij fabrikanten er hun eigen draai aan kunnen geven.
Dat is wat Android een succes maakte. Windows Phone probeerde ergens tussen iOS en Android in te zitten. Veel controle, maar wel met verschillende fabrikanten. Dat werkte niet echt.
Overstated. Het is waar dat het OS zelf op beperkte hardware vlot aanvoelde in vergelijking met het stroperige Android. Dat hele idee hield echter per direct op na het openen van een non-OS app.
Die ervaring deel ik niet. Windows Phone was vooral goed in telefoons snel laten lijken

Een Windows Phone had altijd vloeiende animaties en haperde niet, maar als je ging kijken welke telefoon er sneller klaar was met het laden van een app, was de gelijk geprijsde Android toch echt een bak sneller.

Ik heb een HTC (8s) en twee Nokia telefoons (650, 920) gehad, en ik heb nog steeds nachtmerries van de constante 'Loading' schermen die soms gewoon seconden duurde (zelfs op de 920 vond ik het echt niet denderend) Resultaat: je moest langer wachten op je app, maar die was wel in 1 klap op je scherm.

Dat was in ieder geval mijn ervaring. En dan heb ik het nog niet over het RAM management gehad, want je hoefde zelfs op een high end telefoon niet te verwachten dat een app langer dan een of twee minuten in je RAM bleef staan.
Dat hangt ervan welk onderdeel.. de belangrijkste applicatie, de browser, was retetraag.. zowel op wp 7.5 als op het latere wp10. Ik heb zoals je leest 2 Windows phoness gehad maar de blijvend langzame browser werd wel een dealbreaker
Een goede selling point was dat windows phone 7 botervlot draaide op zelfs de goedkoopste ondersteunde telefoons, wat in die tijd van android absoluut niet gezegd kon worden. Qua ervaring was het vlotter dan iOS.
Zelfde geldt voor Blackberry OS10 dat in die tijd bestond. Niet te vergelijken met Android qua snelheid (en features die nu pas jaren later overgenomen worden door Android zelfs nu BBOS10 al dood is).
Geen unique selling point? Het had er voor mij meerdere, WP7 heb ik zelf even uit de boom gekeken, maar ik kon niet wachten tot de 920 en WP8. Ik ben direct over gegaan.
MS gaf van te voren ook aan wat hun plan van WP7 was en dat het een migratie OS zou zijn. Als early adopter had je dit kunnen weten. Ook de beloofte features kwamen in veel gevallen snel naar de toestellen toe. WP7.1 en zelfs alle WP8 features die op WP7 toestellen mogelijk was kwamen terug via WP7.5, dus hoezo in de steek gelaten? :/

Dit update beleid was een voorbeeld voor de industrie. Of is men vergeten hoe het bij Apple en Google er aan toe ging? Microsoft was de eerste die zo zijn best deed om toestellen bij te houden. 5 jaar ondersteuning bieden na release van het toestel terwijl Apple op 3 jaar bleef steken en je Android toestel voordat je hem kocht al outdated was.

Apple waarbij je toestel bij een versie iOS update ineens bijna onwerkbaar traag werd. Is ook pas sinds Windows in een aantal landen voorbij Apple kwam.

Android waar updates niemand updates kreeg naar een nieuwe versie, laat staan security updates. Nu dik 5 jaar later is dit nog altijd een issue in Android land.... Maar hier wel geaccepteerd blijkbaar.

In het begin van Windows Phone 7 konden adverteerders niet zo maar gebruikers tracken. Was niet op een normale wijze mogelijk via beschikbare API's. Ze gingen uit eindelijk te veel rechten vragen en gebruikers volgen op telefoonnummers en IP adressen, dus perfect was het niet. Maar de juiste intentie was er wel.

De hubs waardoor een Facebook niet kon zien welk bericht je wel of niet las.

De uniforme UI over verscheidene toestellen heen, Apple had dit ook (en weinig aanbod), Android was een absolute puinhoop. Maar niet alleen overal op toestellen, door het hele OS en zo'n beetje alle apps heen. Heerlijk dat Whatsapp in kleurtjes zich aanpaste aan mijn OS voorkeuren.

Zo zijn er voor WP7 misschien wat minder unique selling points. Maar WP8 en mijn 920 hadden me toch een waslading unique selling points waar je u tegen zei. Offline maps, scherm gebruiken met handschoenen, glance en weet ik wel niet wat.
Prima om enthousiast te zijn over WP, maar het enige neutrale selling point in je verhaal is update beleid.

Maar zelfs dat is geen selling point. Android heeft een marktaandeel van 80 a 90% en heeft dit nota bene nu nog steeds niet op orde. Zoals je zelf al zegt: dat is geaccepteerd.

Het enige selling point wat WP tijdelijk heeft gehad is dat het met name in het allerlaagste prijssegment een betere keuze kon zijn dan Android.
Niet geaccepteerd maar gemonopoliseerd, en het is bovendien de reden dat ik van Windows naar iOS ben overgestapt (voorlopig...). Echt, W10M is wat mij betreft nog altijd beter dan wat ik nu gebruik (of aan Android telefoons heb gehad daarvoor). De besturing werkt gewoon intuïtiever (long press op de Bluetooth aan/uit toggle en je gaat naar de instellingen bijvoorbeeld). Bovendien ziet het er wat mij betreft beter/rustiger uit dan iOS en Android vanwege de strakke, vierkante tegels in verschillende maten in plaats van een grid met icoontjes en heel veel lege ruimte daartussen. Het swipe-naar-links applicatiemenu op alfabetische volgorde werkt ook veel beter dan het zoeken op dat grid met icoontjes.
De besturing werkt gewoon intuïtiever (long press op de Bluetooth aan/uit toggle en je gaat naar de instellingen bijvoorbeeld).
Zit in Android.
Bovendien ziet het er wat mij betreft beter/rustiger uit dan iOS en Android vanwege de strakke, vierkante tegels in verschillende maten in plaats van een grid met icoontjes en heel veel lege ruimte daartussen.
Wil je geen grid aan icoontjes? Fijn, zet een W10-stijl launcher op je Android toestel. Of gebruik widgets om info te tonen waarop je ook kan doorklikken naar de app. Of ...
Het swipe-naar-links applicatiemenu op alfabetische volgorde werkt ook veel beter dan het zoeken op dat grid met icoontjes.
Kan je perfect in... you guessed it: verschillende Android launchers!

Ik heb de indruk dat mensen die lang blijven vasthangen zijn aan Windows Phone/Mobile/... en naar iOS zijn overgeschakeld dingen "missen" aan Windows die je quasi allemaal in Android terug kan vinden. De flexibiliteit van het OS is echt gigantisch en ik zie niet in hoe Windows dan het "intuïtief"-label blijft krijgen wanneer je Android echt heel goed naar je eigen wensen kan customizen. En daar hoef je niet eens veel tijd in te steken.

Zit je vervolgens nog eens in met het update-beleid, dan is ook daar keuze. Kies je een Nokia met Android One, bijvoorbeeld, die voor elk prijspunt wel een toestel hebben.

Tenzij je natuurlijk je toestel 5 jaar wil gebruiken EN die hele tijd major upgrades krijgen.
Android is van Google en wat mij betreft daarmee al afgeschreven (heb nu dus iOS, maar ook niet blij vanwege de lock-in). Dat is nog even buiten het feit dat ik m'n telefoon inderdaad makkelijk 4 jaar gebruik en dat moet gewoon ondersteund zijn. Dat het op Android wél kan dat weet ik, heb ik tijden geleden al mee lopen spelen toen ik nog een HTC Sensation had, maar daar heb ik geen zin meer in. En als ik Google-vrij wil zijn zal er toch een custom-ROM op moeten dus dat beperkt de keuze nog veel meer. Het lijkt leuk, maar een Google-loze telefoon kon ik alleen kopen bij Apple, dus dat is het geworden. Ondanks dat ik daar op andere punten dan weer in moest leveren.
Alleen al daarom zou er weer een derde besturingssysteem moeten komen, en dan wel van een bedrijf dat niet de verzamelde data tegen mij kan gebruiken zoals Google doet (targeted advertizing en zoekbubbels zijn de ziekten van deze tijd).
targeted advertizing en zoekbubbels zijn de ziekten van deze tijd
Kan je natuurlijk ook een boompje over opzetten. Ik zie bijvoorbeeld niet in waarom gerichte advertenties erger zijn dan random advertenties. En tegen zoekbubbels kan je toch ook acties ondernemen? Je standaard zoekmachine niet Google maken, bijvoorbeeld. Kan je ook perfect met een Android toestel toch?

Maar goed, dat is een andere discussie en elk heeft recht op zijn voorkeuren en keuzes uiteraard.

Ik wou alleen even inhaken op het argument rond de intuïtieve bediening, meer niet.
Gerichte advertenties voelt voor mij als meewerken aan je eigen veroordeling. Ik heb als doel zo min mogelijk te kopen, advertenties hebben juist een omgekeerd doel. Ik kan die verleiding zelf best prima weerstaan, een hoop mensen echter niet. En dan heb ik het niet eens over het feit dat de gegevens, die ik niet vrijwillig heb afgestaan, ook nog eens staan opgeslagen met alle onnodige risico's die daar bij horen. Onnodig omdat er geen enkele reden (anders dan winstmaximalisatie) is om gebruikersprofielen op te bouwen. Het dient geen enkel nut (voor mij als gebruiker).

Zoekbubbels zie ik echter als gevaarlijk ipv ongewenst omdat heel veel mensen altijd Google zullen gebruiken, die dus nooit meer in aanraking komen met andermans standpunten. Eigenlijk is het in die zin dus vergelijkbaar met je in een sekte bevinden. Voor een gezonde samenleving is wederzijds begrip (niet eens per se sympathie) van onschatbare waarde. Als jij alleen maar jouw eigen mening bevestigd ziet gaat dat leiden tot onbegrip, spanningen en uiteindelijk mogelijk tot geweld.
En ja, dit is al gaande. Wel eens gekeken wat er tegenwoordig in je aanbevelingen staat op YouTube als je het in een Incognito tabblad opent (geen browsergeschiedenis en niet ingelogd)? De meest vage complotshit staat binnen no-time bovenaan! En dat simpelweg omdat YouTube daar meer aan schijnt te verdienen (langere gemiddelde kijkduur en er wordt vaker doorgeklikt), aldus een voormalig medewerker (https://www.volkskrant.nl...extreme-content~bea101e3/ ). Ik wil niet eens weten hoe de zoekbubbel van iemand die daar zelf naar zoekt eruit ziet...

En daarom zouden zoekbubbels (zogenaamd "op relevantie sorteren") geheel verboden moeten worden en is een opt-in niet eens genoeg; mensen moeten niet de kans krijgen in hun te comfortabele bubbel te leven.

PS: Sorry voor dit ietwat off-topic betoog, maar mijn vorige post behoefde nog wat extra diepgang, dit zijn zeer fundamentele zaken die een gevaar vormen voor onze democratie. Want politieke beïnvloeding voor keiharde euro's (of eventueel druk vanuit de Amerikaanse regering) is dan ook een reële optie natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Steyn_E op 7 november 2019 22:37]

Een unique selling point betekent letterlijk dat mensen een device kopen om die exclusieve reden. Dat is niet gebeurd, en daardoor was update beleid blijkbaar geen unique selling point.

In werkelijkheid ligt het natuurlijk complexer en kopen mensen op basis van meerdere factoren, en niet een enkele.

Nou nee, ook dat is niet waar. Weet je hoe een gemiddeld mens een smartphone koopt? Op basis van wat de ander in de eigen kring heeft. Al de complexe overwegingen die we nu bespreken en ook in reviews voorbij komen gaan aan 80% van de gebruikers volledig voorbij.

Tegels zijn verschrikkelijk als UI. Maar dat is subjectief, als jij ze fijn vind, prima.
Tegels werkten anders prima op de Windows Phone interface. Heb zelf na 4 jaar Windows Phone gebruik de overstap gemaakt naar Android en mis de tegels nog dagelijks.

Dat tegels niet goed werken op een groter scherm en een besturingssysteem voor computers, dat ben ik wel met je eens.

Was zelf net aan het wijfelen tussen BBOS10 en een Android smartphone, omdat mijn Nokia met Symbian na 6 jaar trouwe dienst wel wat kuren had gekregen. Toen werd mij een twee weken oude Nokia Lumia 520 aangeboden voor 60 USD en hoe vervelend kan WP8 zijn voor die prijs.

Helemaal niet dus, na 4 jaar tijd had de batterij het wel zo'n beetje gehad, maar de rest werkte nog steeds perfect. Maar na de twijfelachtige houding van Microsoft, ben ik dus overgestapt naar Android en vind dat nou niet bepaald een goede ervaring.

Apps interesseren me nog steeds geen r..t, gamen op een telefoon al helemaal niet en videos bekijken op een telefoon is een sub-par ervaring. Die ingebouwde Map applicatie in WP8, die was wel nuttig hier in het zuidelijk deel van de America's.

Camera was goed in de goedkope Lumia modellen en beter in de duurdere modellen. Uitstekende muziekspeler qua audio kwaliteit in all Lumia modellen en was ook al vrij functioneel als je het via een USB kabel aan je PC met Windows koppelde.

Kortom, alles wat ik van een telefoon verwacht was goed tot uitstekend op de Lumia's en WP8. Android is bijna alles een minder goede ervaring (een Huawei P8 destijds). Heb sindsdien nog nooit een Android telefoon langer dan 6 of 7 maanden gehad, omdat ik ze al bijna beu ben bij aanschaf.

En Apple toestellen krijg ik vaak genoeg in handen vanwege mijn omgeving die wenst dat ik deze fix en/of inregel. Nee, als ik ergens nog een grotere hekel heb gekregen dan aan Android, dan is dat wel iOS.

Als we eerlijk zijn, dan verdient Android niet alle ophemeling die het heeft gekregen, waardoor het nu zo groot is en dat WP8 harder is afgekamd dan dat het verdiende.

Maar ja, die "er is een app voor dat"-mentaliteit bij de meeste mensen, die met alle geweld willen dat hun telefoon een alternatief is voor een computer, daar valt bijna niet tegen op te boksen.
Ja, het blijft doodzonde. Mijn WP phones zijn lang superieur geweest aan het speelgoed waar ik het nu mee moet doen. Dat werkt ook wel maar het was allemaal zoveel slimmer. Maar het boek is nu eenmaal dicht. Die W10 (foldable) Surface phone is er ook nooit gekomen.
Long press op de Bluetooth aan/uit toggle en je gaat naar de instellingen bijvoorbeeld -> dit zit ook standaard in mijn Samsung, en mijn vorige Sony had dit ook out of the box.
Met een long-press op het icoon van Bluetooth kom je ook bij iOS op een directe link naar de Bluetooth instellingen...
Ja, mits je een vrij recente versie van iOS hebt.
Tja, tenzij je een toestel van meer dan 6 jaar oud hebt, is dat geen enkel probleem.
Nou, los uit de pols kan ik er wel nog bijhalen: schermbediening met handschoenen (niet op elk device maar toch), glance, tap to wake, Lumia 1020 met de PureView technologie (was wel nog van Nokia en niet door Microsoft maar had wel WP8), naadloze OneDrive integratie voor contacten en foto's ed, ...).
Weliswaar niet alles vanaf WP7, maar later kwamen er nog genoeg interessante features bij.
Leuke features voor een enkeling, maar geen doorbraken. Bovendien maakt het niet uit want het probleem zat niet in features, het zat in apps.
Glance mis ik nog dagelijks....
Apple waarbij je toestel bij een versie iOS update ineens bijna onwerkbaar traag werd. Is ook pas sinds Windows in een aantal landen voorbij Apple kwam.
Tja, dat hadden ze dan gekopieerd van Microsoft Windows dat na iedere OS update trager werd :+
Offline maps, scherm gebruiken met handschoenen, glance en weet ik wel niet wat.
Dit werkt in Google Maps, OsmAnd+, en HERE. Die alledrie overigens hun eigen maps source gebruiken (wat tegenwoordig redelijk uniek is).
scherm gebruiken met handschoenen
Hier zijn goedkope hardwarematige oplossingen voor te bedenken. Er zit er notabene een op m'n pen.

Verder doet SailfishOS het ook prima qua privacy en gestures (iets wat @fapkonijntje in een andere post aanhaalde).
Ik denk dat er maar 1 oplossing is voor het probleem en dat is een volwaardige windows telefoon uitbrengen met dezelfde functionaliteiten als een desktop of laptop maar zo slim ingestoken dat het goed bestuurbaar is op een smartphone. Als je met krachtige hardware komt waarop je opeens desktop games kunt spelen en desktop programmas kunt draaien, controllers kunt aansluiten monitoren toetsenborden noem het maar op dan heb je een soort surface pro in je broekzak. On the go kun je dingen doen op je telefoon en als deze naadloos verbind met je surface dan kun je daar nog een combi mee maken. Thuis kun je een zelfde systeem aanhouden als bijvoorbeeld de surface nu doet met de dock. Waarmee je een soort samsung dex krijgt maa dan met een echte volwaardige windows 10 die alles kan draaien wat een desktop ook kan. En ik denk dat de aankomene devices van ms ook zoiets gaan worden. Het probleem blijft echter die kloterige arm structuur waardoor je weer een uitgeklede versie van ms moet draaien omdat het anders niet werkt. Er zou eigenlijk een super zuinige Intel x64 chip uit moeten komen die krachtig genoeg is om een goede win10 ervaring te bieden en daarnaadt nog enigzins fatsoenlijk op te gamen is. En dat in een smartphone formfactor. Zodat je dus echt letterlijk een desktop in je broekzak hebt. Als ze dat voor elkaar kunnen krijgen dan denk ik dat hun aandeel nog wel eens flink zou kunnen stijgen. Heel windows phone is altijd een draak van een os geweest wat eigenlijk nergens bij hoorde. Het werkte beperkt samen met windows 8 maar het bleef een op zichzelf staand device waar gewoon niemand iets voor wilde ontwikkelen. Door er windows 10 x64 op te draaien los je dit probleem in 1 klap op. Dan draait opeens alles wat je op een pc kan draaien ook op je telefoon. Wellicht moet ms met wat geld rond smijten om partners als Whatsapp fatsoenlijk op het platform te krijgen. Maar hoe tof zou het zijn als je straks op je telefoon je tablet je laptop en desktop Whatsapp kunt gebruiken. Ik zie er wel brood in... het wordt alleen niet goed uitgewerkt steeds. En dat is iets wat steve jobs wel altijd kon. Nooit genoegen nemen met wat je hebt en altijd je product verder willen verbeteren

[Reactie gewijzigd door sygys op 7 november 2019 09:18]

Het hele idee van je smartphone ook kunnen inzetten als soort van desktop gaat hem gewoon niet worden. Het lijkt een briljant idee van universal computing maar het gaat gewoon niet werken.

Dat het kan wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. Hoe zie je dat voor je? In de trein een beetje op je smartphone pielen en dan op het werk je smartphone inpluggen? En dan? Smartphone niet meer bij de hand? Welk voordeel is bereikt?

Het gaat anders werken en het werkt al anders. Vrijwel iedere app die er toedoet is beschikbaar op ieder platform en slaat tevens data op in de cloud. Ik kan dus op mijn iPhone in een app werken en op kantoor in Windows gewoon doorgaan, met mijn Android tablet kan ik thuis op de bank doorgaan.

Het is dus op een andere manier opgelost en op een manier die echt cross platform is. Het hele concept is dus dood.
Ze hadden met Continuum anders wel een mooi systeem die alleen helaas niet verder meer is ontwikkeld. Je kon je telefoon inderdaad aan een dock aansluiten, maar je kon nog steeds die telefoon gewoon gebruiken. Niet anders dan wanneer je je telefoon nu aan de lader hebt hangen.
Het was een mooie tech demo. Het andere compliment wat gegeven mag worden is dat Microsoft als enige daadwerkelijk een universele runtime heeft. Althans, een Microsoft-only universele runtime over Microsoft apparaten heen.

Maar er zijn geen Microsoft apparaten en er zijn geen developers, dus dan is het mislukt.

Nog belangrijker, conceptueel is het gewoon niet belangrijk. Het lost geen probleem op. Je kunt nu op ieder apparaat ongeacht het OS bij iedere app en al je data, dus er is geen probleem om op te lossen.
Er zijn nog steeds best wat Microsoft apparaten, alleen mobile is er nu niet meer. Nu heb je pc, Xbox, Hololens en de Hub, allemaal op het UWP platform.
Het lost geen probleem op. Je kunt nu op ieder apparaat ongeacht het OS bij iedere app en al je data
Dat is niet helemaal waar, er zijn wel steeds meer applicaties die voor alle platforms worden ontwikkeld (Microsoft Office apps bijvoorbeeld), maar het zijn dan wel aparte apps. Je kunt nu echt niet op al je apparaten bij iedere app en de data.

Met UWP kun je echt 1 applicatie ontwikkelen die dan op alle MS apparaten werkt. Uiteraard zit je dan wel binnen het MS ecosysteem.
De enige echte cross platform oplossing is PWA op dit moment, dus webapplicaties. Vrijwel elke app is tegenwoordig nog native, dus niet cross platform.
"Alleen" mobile is er niet meer. Geen hond heeft een hololens of hub. Het betekent dat vrijwel iedere Microsoft gebruiker maar een apparaat heeft: een windows PC. Sommigen hebben ook een Xbox. Waarop men voornamelijk gamed, men gaat er geen office docs op bewerken of zo.

"Met UWP kun je echt 1 applicatie ontwikkelen die dan op alle MS apparaten werkt. Uiteraard zit je dan wel binnen het MS ecosysteem."

Klopt dat dat kan, maar dat doet niemand en gaat ook niemand doen.

Tot slot eens over PWA.
Microsoft gebruiker maar een apparaat heeft: een windows PC. Sommigen hebben ook een Xbox. Waarop men voornamelijk gamed, men gaat er geen office docs op bewerken of zo.
Ook games kunnen onder UWP vallen.
Klopt dat dat kan, maar dat doet niemand en gaat ook niemand doen.
Er zijn er genoeg, heel veel apps voor Windows 10 zijn juist UWP: Dropbox, Netflix, Teamviewer, steeds meer games, en zo veel meer. Dropbox is zelfs beschikbaar op alle platformen geloof ik (pc, xbox, hololens, mobile, en surface hub)
Ben ik het niet helemaal mee eens je kijkt teveel naar je eigen situatie, toen de tijd was de hardware nog niet krachtig genoeg daarvoor, ze waren er iets te vroeg mee.

Het ging erom dat je met 1 apparaat alles kon doen en niet meerdere apparaten nodig was.

Zeker als consument kan het veel voordelen opleveren, denk aan studeren op een school, een leerling dient nu een eigen laptop aan te schaffen, dit had net zo goed op een telefoon erbij gekund en dat school alleen losse schermen / toetsenbord/muis aanbied op de werkplek, daardoor bespaar je een 2e apparaat zeg maar.

Nu zie ik dus studenten altijd slepen met 2 apparaten terwijl het op 1 kon.
Ik heb benchmarks voorbij zien komen dat telefoons tegenwoordig aardig vergelijkbaar zijn met een i5 processor(laptop).

Ook de Microsoft Surface RT was helemaal niet slecht, dat had ook op een telefoon gekund als ze het doorontwikkeld hadden, de Surface RT had exact hetzelfde processor als mijn HTC one X.

In de android/IOS whatever omgeving is de word app bijvoorbeeld totaal anders dan op een desktop, heel veel functionaliteiten zijn niet hetzelfde of afwezig, dus dat crossplatform en cloud is helemaal niet hetzelfde, de apps op telefoon zijn bedoelt om even iets snel te doen en niet zozeer om er intensief achter te werken.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 november 2019 16:58]

Ik heb benchmarks voorbij zien komen dat telefoons tegenwoordig aardig vergelijkbaar zijn met een i5 processor(laptop).
Die benchmarks zeggen vrij weinig. Het hele platform waar telefoons op draaien is ongeschikt als vervanging voor een laptop, tenzij je genoeg hebt aan mobiele Office applicaties, email en internet. Maar dan is er al een oplossing: de tablet.

Opleidingen die een laptop vereisen doen dit meestal niet voor niks, vrijwel elke opleiding maakt gebruik van bepaalde software wat gewoon niet bestaat voor ARM.
Je onderschat duidelijk ARM, ze hebben al flinke stappen gezet.
ARM zou het gerust kunnen de hardware is krachtig genoeg, en als ze niet uitkijken gaan ze Intel voorbij, meen mij herinneren (kan bron even niet vinden) dat dit al gaande was.

Mijn telefoon kan al prima 4K video op 60fps weergeven en heeft ook al 3Gb ram, internetten is ook geen enkel probleem, geen enkel site heeft mijn mobiel moeite mee.

Kijk voor de grap eens bij games op mobiel, een paar games zijn van de desktop geport naar Android, die zijn exact hetzelfde en de graphics zijn helemaal niet zo slecht.

Microsoft kan gerust compleet office voor ARM maken maar doen dat bewust niet om het product Microsoft Windows te beschermen, Google en Apple doen exact hetzelfde.

Windows RT op de surface had al een behoorlijk uitgebreid officepakket(veel uitgebreider dan ze op Android hebben uitgebracht), daarmee hebben ze aangetoond dat het kan, jammer dat ze daar niet in doorontwikkeld hebben, Windows 8 was gewoon exacte kopie als op de desktop X86.
Behalve dan dat je natuurlijk geen X86 programma,s kon draaien.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 november 2019 16:56]

Het heeft niks met ARM te maken, maar met de onkunde en het gebrek aan visie vanuit Microsoft. ARM bestaat al langer dan 30 jaar en in die tijd had Microsoft een parallel werkende versie van Windows NT kunnen hebben en applicaties voor zowel x86 als ARM kunnen (laten) compileren.

Nu is er een flinke achterstand op het gebied van applicaties en daardoor komt het hele Windows on ARM platform nooit van de grond. Dat had dus allemaal voorkomen kunnen worden door multiarchitectuur te ontwikkelen.

Windows CE had eigenlijk ook nooit moeten bestaan en de PocketPC's zijn ook volledig mislukt. Als dat gewoon fijn werkte op Windows NT met touch, had Microsoft jaren vooruit gelopen op Android en iOS. Maar daar komt weer het gebrek aan visie en het beschermen van de PC markt om de hoek kijken, waardoor Microsoft nu op bijna elke markt de tweede viool speelt.
Helemaal mee eens. Ik ben heel laat met een smartphone begonnen (vind het nog steeds niks) en aan Android wennen is toch zoiets als een andere taal leren. Het is ontzettend jammer dat Windows niet gelukt is. Maar ik begrijp niet dat het zo'n wel of niet race is geweest, Windows was te laat en dus weg ermee? Ze hadden mijns inziens later makkelijk in kunnen halen. Was toch veel toegankelijker geweest? Ik hoop dat ze het alsnog voor elkaar krijgen, het principe is toch goed, smartphone als verlenging van je desktop.
Ze moeten het wel kwijt kunnen, als het alleen maar kosten brengt heeft het geen zin om door te gaan.
Vooral het continu opnieuw beginnen met WP (7 -> 8 -> 10) heeft het WP ecosysteem geen goed gedaan denk ik. WP had zeker heel wat aanhangers, maar vooral buiten de US waardoor dit minder opviel en de beslissing om te annuleren sneller genomen werd.
Vooral het eerst uitbrengen van eigen apps op android en iOS, en later (misschien) Windows phone, deed mij ook Windows phone weg te doen. Als je als fabrikant er zelf er 100% achter staat, houdt het op.

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 7 november 2019 10:11]

In het eerste stuk ga je, als ik het juist lees, eigenlijk akkoord. Er was niets unieks aan Windows Phone omdat ze te laat waren. Ontwikkelaars waren al vertrokken op twee platformen en zagen het niet zitten om nog eens apart te ontwikkelen voor Windows. Later heeft Microsoft het simpeler proberen te maken om cross platform te ontwikkelen maar toen was het kalf al verdronken.

Ik lees in dit artikel niet dat de schuld bij de retailers wordt gelegd. Bill Gates geeft toe dat het eigenlijk hun eigen fout is.
Maar de beschikbaarheid van toestellen was wel degelijk een probleem. Heb een deel van de familie ervan kunnen overtuigen om een Windows te proberen. Allemaal mensen die toch liever in een winkel kopen dan ergens online. Dus dan maar winkels bezoeken maar gewoonweg nergens te vinden bij Mediamarkt, Saturn, Vandenborre,... Wel een demo toestel maar niets op voorraad.
Dan wordt het natuurlijk wel moeilijk om marktaandeel te krijgen.
Maar goed, ze (Bill Gates in ieder geval) leggen de fout bij zichzelf en denk dat dit redelijk met de werkelijkheid overeenkomt.
We spreken hier over 2010, een periode waarin Windows Phoen 7 nog niet eens uit was en jij gaat het falen weer maar eens leggen bij de aanpassingen van WP8 en W10M. Dat vele toestellen geen update kregen van WP8 naar W10M kwam door een gebrek aan geheugen. Microsoft kwam er tijdens het testen achter dat ze met 512MB RAM toch echt te weinig hadden om een vlotte ervaring te garanderen. Het werkte wel, en meestal niet slecht zoals vele insiders konden merken, maar toch niet goed genoeg.

Continuum op zich was perfect te gebruiken als desktop ... mochten er apps voor bestaan hebben. Maar die waren er niet. Wat ben je met een desktop zonder apps? De Android bridge ging een virtuele machine zijn voor zover bekend. Dat gaf opnieuw performance issues en daarnaast zat Google destijds in de rechtzaal met Oracle omdat Android met zijn implementatie van Java de rechten van Oracle zou schenden. Dan kan MS het echt niet riskeren om diezelfde implementatie in de eigen telefoons te gaan gebruiken want riskeren ze betrokken partij te worden.

Maar dit heeft dus allemaal veel later gespeeld dan 2010, toen ze de kans gemist hebben om met Motorola samen te werken om Windows op een mobieltje te krijgen en zo de markt in de VS te veroveren in plaats van Android. Had hen dat wel gelukt dan was de kans groot dat we vandaag met Windows telefoons rondliepen ipv Android telefoons. En om eerlijk te zijn mis ik mijn Windows telefoons nog altijd. Was een fjin platform.
WP7 had wel degelijk een USP, iOS-achtige eigenschappen voor een veel lagere prijs dan iOS. Lees de geslotenheid, vloeiendheid van de UI e.d.
Applicaties waren één probleem. Een ander was dat Windows Phone 7 geen unique selling points naar de tafel bracht. Let op dat een 'unique point' niet automatisch een 'selling point' is. Apple had iOS voor zichzelf, Android was er voor de rest. Windows Phone 7 kwam om de hoek, maar had ten opzichte van Android weinig toegevoegde waarde.
Het hele punt van Gates is dat als WP7 op tijd af was, dat Android het nakijken zou hebben door de Motorola deal en marketing door Verizon.
In je tekst zou dan WP7 en Android omgewisseld staan. Android zou weinig toegeveogde waarde hebben, Android zou het derde platform zijn waar app-ontwikkelaars geen zin in zouden hebben.
Eens. Alhoewel het natuurlijk wel één selling point had: men kende Windows al van de computer, waar het het grootste OS was (en nog steeds is).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 november 2019 12:00]

Wat was ook alweer de slogan met w10, iets met 1 os voor 1000 schermen oid (ik heb het verdrongen uit frustratie dat het nooit realiteit is geworden:)). En dit enorme usp had ms ook ten tijde van w7 en ook onder gates (of was het toen al balmer) heeft ms dit zo gigantisch laten liggen dat het diplomatiek gesteld een weinig overtuigend verhaal van gates is. Zeg maar complete bs. Android of google doet het nu precies andersom, en los van wat ik van google vind, doen ze dat geweldig goed.

Afijn, iemand nog interesse in 4 lumia's, dock en dongle? :D
Windows mobile was echt vooruitstrevend, windows m10 was nog steeds erg goed maar Android was toen al gelijkwaardig en bood erg veel modding opties (als dat je ding was) maar de doodsteek was natuurlijk het gebrek aan apps, en niet te vergeten ms die het compleet liet varen. Want bij de release van wm10 en de lumia950(xL) was een groot bugfest, prima hardware maar bizar veel bugs die wel/niet terug kwamen bij opeenvolgende releases. Heb alle OS'en gehad, van de afgelopen jaren dus kan wel vergelijkingen trekken, android was vooral in het begin nog erg ruw, maar nu wil ik niet meer terug naar een wm10 of ios (webOS met een HP veer super leuk dingetje toen).
Ben wel reuze benieuwd naar de volgende generatie telefoons van MS die zien er werkgelijkwaar schitterend uit (surface duo).
Mond tot mond, jouw versie noemt men zoenen O-)
En toch had ik graag gehad dat de microsoft telefoons groot waren geworden.
Hoewel Android nu echt wel volwassen is, hadden pc en telefoon al veel eerder geintegreerd kunnen en moeten worden. Er zijn nog steeds erg veel apps voor de telefoon die niet op pc draaien of te vinden zijn en andersom.
Dat probleem had je niet gehad als de apps allemaal gewoon op win7, 8 of 10 hadden gedraaid.
Ik heb ook nog een microsoft tel gehad. goed ding, maar idd vanwege de afwezigheid van de belangrijkste apps die er wel voor android waren en niet voor microsoft, na een tijdje geen drol meer waard...
Mijns inziens toch maar best dat het zo gelopen is.

Vandaag hebben we wel vragen bij wat Google allemaal doet met onze gegevens, maar als Microsoft hun dominantie van de desktop kunnen doorzetten naar de mobiele wereld, dan zaten we nu dus nog steeds met de "Evil Empire" Microsoft van het begin van de eeuw.

Microsoft is door hun verlies in relevantie voor de gebruikers (en de ontwikkelaars) een beter bedrijf geworden, net omdat ze niet meer de alles-dominerende positie van weleer hebben.
Zeer jammer, WM10 is/was een goed OS.
Draait soepel en snel, alleen jammer van de apps.
Ben na jaren trouw overgestapt naar Android, iOS is een no go voor mij.
Hoe ver en goed WP7 etc. waren, is vandaag nog steeds goed te zien. Morgen precies negen jaar geleden kwam WP7 uit en was toen al volledig gebouwd op een 'dark' mode. Iets dat nu, tien jaar later, iOS en Android pas omarmen. Soms valt het kwartje nogal langzaam. Zo zijn er heel wat features die Microsoft toen al leverde, die nu pas op de andere twee OSjes tevoorschijn komen.

Apple maakt steeds meer 'hubs' zoals WP7 ze ooit bracht, waaronder met Apple TV app die een brug moet zijn naar andere streamingdiensten en de Apple Files app dat een brug is naar lokale en cloudstorage. Google doet dat met z'n Photo's app nu ook, met als grote nadeel dat je alleen Google Photos integratie hebt, bij WP kon je lange tijd ook andere integraties toevoegen, zoals Facebook. Het is irritant en lomp dat als je op iOS of Android OneDrive gebruikt, je je foto's op OneDrive los moet opzoeken via die app en niet gewoon via je gallery/photo's/whatever app. Ik snap dat Google en Apple hun eigen diensten heel belangrijk vinden, maar dat 'open' aspect van WP mis ik wel.

De camera-innovaties die Nokia toen deed, zijn ook op dit moment nog dingen die een iphone 11 meebrengt als 'nieuw'. MS en Nokia waren tenslotte de eerste die actief gebruik gingen maken van een hardwarematige DSP in de Qualcomm SoC voor image processing op toestellen.

Een uniforme interface waarvoor daadwerkelijk onderzoek is verricht mis ik ook heel erg op Android en iOS. De concepten achter de interface van WP/WM waren bijzonder goed uitgedacht en brachten de meerderheid van de gebruikers sneller naar de plek van bestemming (een app of functionaliteit of informatie) dan welk ander mobiel OS vandaag de dag doet. Zelfs de sortering van het instellingenmenu was op basis van meest naar minst gebruikt.

Het idiote van iOS en deels Android is dat ze besturingselementen bovenin het scherm plaatsen, dat is erg inefficient, want je hebt altijd een 2e hand nodig of een omslachtige workaround om daar te komen. Nu met de gestures is dat voor de basisnavigatie wel iets beter, maar er blijven knopjes bovenin je scherm hangen. Op WP had je gewoon al je besturingselementen onderin je scherm en kon je in alle apps swipen naar de relevante onderdelen. Iets dat heel slim en praktisch was in dagelijks gebruik. Je merkt langzaamaan dat steeds meer apps op iOS en Android soms iets vergelijkbaars proberen, maar hard gaat het niet.

Je had op WP al heel lang sandbox en encryptie, maar toch kon je tussen apps info delen als je wilt en een file manager was zeker een optie. Een balans dat iOS en Android niet hebben of pas veel later verbeterde.
Je beschrijft precies waarom ik nog steeds mijn Lumia's mis.....
Sommige dingen lagen ze voor, maar sommige dingen waren dan weer slechter uitgewerkt.
Aan de andere kant mis ik soms nog steeds dingen uit Symbian...
Ik weet het nu niet meer zeker, maar ofwel van je adresboek of vanuit de agenda kon je niet rechtstreeks naar Maps gaan door op het adres te tikken. Vond ik zeer vervelend.
Maar de 520 gaf wel zeer veel waarde voor zijn geld. Voor 100€ had je een goede telefoon. Kocht je toen alleen maar Android rommel voor.
Je kon dat wel, maar moest het adres lang ingedrukt houden... Dat hadden ze wel even mogen vertellen bij MS.
Well said, ik had het niet beter kunnen verwoorden _/-\o_
Een uiterst eenzijdig juichverhaal.

De UI was helemaal niet goed uitgedacht. Niemand behalve een harde kern van WP fans zit te wachten op lelijke bewegende tegels met nul bruikbare informatie. Het is afleidend. Een typische gebruiker moet na het braken meteen weten hoe dit uit te zetten, zo ook bij het grotere broertje Windows.

Tegels is het oude "portal" UX verhaal, wat keer op keer faalt. Op het web is het gefaald en op een kleiner scherm faalt het nog harder. Ook in de Android wereld gebruikt geen hond daadwerkelijk widgets op een geavanceerde manier omdat het concept gewoon niet goed werkt.

Het WP instellingen menu was juist berucht slecht, niemand kon er iets in vinden. Mensen willen voorspelbaarheid in UX, niet iets wat iedere keer veranderd.

Je camera opmerkingen zijn nogal misplaatst, aangezien dat vooral een hardware innovatie was. Welke inderdaad goed was, maar niet te danken aan WP zelf. Je vergeet voor het gemak ook even zaken als multi lens, HDR, AI, Portrait mode en andere innovaties die inmiddels hebben plaatsgevonden, maar blijkbaar komen die je niet zo goed uit.
De UI was juist heel goed uitgedacht. In plaats van allemaal drukke icoontjes, hadden ze rustige tiles met live info er op. Hoe is dat "tegels met nul bruikbare informatie"? Android had widgets die altijd achter liepen. iOS had niks. Windows Phone had Glance, dat mis ik nog steeds. De settings waren een zooitje, dat wel. Maar een zoek functie voor de settings en met een paar termen had je alsnog gevonden wat je nodig had. Met WP8 kon je ook (eindelijk) een plaatje over de tiles heen leggen, dat was wel een gemis in de eerdere versies.

Multi-lens, sensor-HDR en AI zijn innovaties nadat WM10 al overleden was (overigens had WP8 al wel multi-shot HDR), dus wat dat ermee te maken heeft weet ik niet. Microsoft had natuurlijk niet veel innovatie op dat gebied nodig vanwege de Lumia 1020, wat tot een paar jaar geleden een van de betere camera's in een telefoon is. Ik denk dat de iPhone 11 en Pixel 4 hem nu ongeveer voorbij zijn.
Tiles met bewegende zaken en telkens nieuwe info zijn het exact omgekeerde van rustig. Buiten dat is de info nutteloos omdat het gewoon niet past. Je hebt niets aan je laatste mailtje, meeting invite of nieuwsbericht als er nog geen twee woorden passen.

De camera opmerking was richting de bovenbuurman die stelt dat de iPhone 11 nu dingen aankondigt als nieuw terwijl de Nokia dit allang had. Alsof nu pas de iPhone 11 eindelijk "bij" is. Dat is een verkeerd beeld omdat een iPhone11 vele camera zaken heeft die de 1020 niet had.
Dat hele alsof stukje van je verzin je volledig zelf. Dat is nergens te lezen of zo geschreven. Die interpretatie ligt volledig bij jou.

Maargoed, je agressie richting een dood OS en een reactie die aangeeft dat ze toch mooie dingen hebben gemaakt, vind ik wel opvallend. Wat heeft MS met WP je toch aangedaan?
Het feit dat je mijn kritiek op een OS leest alszijnde emotioneel geeft je eigen beperkingen aan. Blijkbaar is de enige toegestane mening over WP dat het geweldig en innovatief was, en dan lekker elkaar omhoogstemmen.

Ik deel die mening niet, en ga er sterk tegen in. Ik vond het een wanprodukt. Dat is blijkbaar een probleem hier.
Ik heb het product een keer in mijn leven gezien bij een collega en daarna nooit meer. Ik kan dus erkennen dat het ooit heeft bestaan, maar weet niet wat de situatie met betrekking tot het besturingssysteem en de applicaties die erop draaien toentertijd was en nu is.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 7 november 2019 23:36]

volgens mij kon je gewoon kiezen welke tiles je wel/niet wilde zien.
De standaard meuk waar je het over hebt, had ik er op dag 1 al afgegooid of stop gezet.
verder denk ik dat tiles of icoontjes simpel een ontwerpkeuze is en de 1 vind dit leuker, de andere dat.
Feit blijft wel dat wp beter geintegreerd was met wat mensen op een pc doen/deden dan welke android versie dan ook. Zelfs nu heb je genoeg android apps die niet op een pc werken en daar had je bij windows phone niet echt veel last van.
Ik denk dat dat (voor mij) ook het grote verschil is/was. Ik had graag een 'portable computer' gezien waarmee ik naadloos kon switchen tussen werken op de pc en werken op de telefoon (of spelletjes doen...maakt niet uit). En dat was, zeker in het begin, met android totaal niet van toepassing.
@Fledder2000 Je komt extreem bevooroordeeld over in je comments, je stelt je mening als feiten en probeert mensen zo uit de discussie te duwen, je ondersteunt je verhaal nergens met feiten/bronnen.

Ik vond (mening) Windows Mobile, zeker toen het bij versie 10 aanbelandde, een extreem intuïtief mobiel OS en was hier nooit van afgestapt als Microsoft niet duidelijk de ondersteuning liet vallen door hun apps eerst op iOS en Android uit te brengen. Die ervaring heeft iOS en ook Android voor en na die tijd nooit bij mij weten terug te brengen, alhoewel iOS nog in de buurt komt, maar Apple is qua aanschafprijs veel en veel te duur.
Ik ben dan ook bevooroordeeld, heb jarenlang zelf een WP gehad (voor werk) en vond het extreem slecht. Daar is geen feit voor te leveren want of je tegels wel of niet fijn vind is subjectief. Ik mag mijn subjectieve mening geven.

Ik duw niemand uit de discussie. Ik zie een extreem eenzijdig juichverhaal wat alle nadelen weglaat en geef wat tegengas. Dat lijkt me de bedoeling van een discussie.

Mensen moet stoppen met het zien van kritiek op hun favoriete OS als soort van persoonlijke belediging. Dat is onzin. Je hebt geen enkel persoonlijk belang bij het verdedigen van een miljardenbedrijf. Ik bekritiseer genereus Microsoft, Google en Apple. Allemaal. Ik ben met geen enkele getrouwd en heb geen aandelen.
Of je tiles en de verdere UI wel of niet persoonlijk als geslaagd ervaart is zeker subjectief. Of ze wel of niet praktisch zijn en dat veel elementen in WP gemaakt en ontwikkeld zijn op basis van gedegen onderzoek (zoals ook het toetsenbord) en dus bewezen efficiënt zijn, heeft niets met een mening te maken en is niet subjectief. Dat onderscheid is bij jou een beetje weg lijkt het. Je doet alsof WP op je huisdier is gaan zitten ofzo.
Helemaal mee eens, ik mis mijn Nokia 930 (WM8 en WM10) nog wel is.
Die camera was toen echt fantastisch.
Heb het toestel gekocht voor 325 euro en na 2 jaar gebruik verkocht voor 75, met pijn in me hart omdat er geen werkende apps meer voor waren.
Yep camera was top, ik heb ook nog een 1020.
Nokia was ver vooruit toen.
Voor mij precies hetzelfde. W10M heeft altijd prima gefunctioneerd op mijn Lumia tel.

Ik vindt het nog steeds erg jammer dat het niks geworden is. Hopelijk leert MS hier van en kunnen ze in de (nabije) toekomst weer een poging wagen.
Waarom is iOS een no-go? Uit principe? iOS is qua prestaties en vloeiendheid vergelijkbaar met Windows phone. Android is log en het verdienmodel van de maker ervan is voor mij voldoende reden om er ver vandaan te blijven.

[Reactie gewijzigd door Steven.w op 7 november 2019 11:35]

Het verdienmodel van Apple is overigens niet veel beter, voor de moraliteit moet je een FairPhone hebben of iets dergelijks. Maargoed ieder zijn ding.
Waarom IOS een NoGo is is denk ik omdat men gewend is aan een Microsoft telefoon, en je kunt Android wat meer configureren zodat het in zekere mate daarop lijkt. Daarbij ben je op Android vrijer om providers te kiezen voor foto, video, agenda, contactpersonen enzovoorts en zit je in een minder dichte vendor lock.

Ik denk dat met name dat, het open karakter, gebruikers weerhoudt om naar Apple over te gaan, maar ook de prijs/ specs verhouding een grote rol speelt. Microsoft telefoons (Windows Phones) waren zeker niet de duurste op de markt, maar hebben wel leuke specs en reageren soepel.
Waarom toch altijd de prestaties en vloeiendheid van IOS worden genoemd, dat android enorm bloated kan zijn licht meer aan de fabrikanten (Samsung anyone) die er hun eigen laag overheen gooien dan aan Android zelf.
Ik heb tijden met een Wileyfox Swift rondgelopen, die qua specificaties ruim onderdeed voor een (geloof toen Galaxy S5, of misschien al S6..), qua prestaties was het toch echt redelijk te vergelijken met elkaar, maar op de Wileyfox zat een kale android, en op de Samsung juist hun eigen variatie, met eigen skin. De Wileyfox reageerde soepeler dan de Samsung telefoon bij wat je ook deed. Ik weet dat Samsung nu wat minder zware aanpassingen doet, en de prestaties daar minder onder leiden, maar het ecosysteem zomaar (indirect) traag/ niet soepel noemen is hier denk ik niet reëel. Zie het als een computer met goede specs, Windows erop, maar dan hele zware software draaien op de achtergrond (McAfee antivirus is een tijd zo'n voorbeeld geweest) waardoor de computer traag reageert. Waar licht het dan aan? Aan het OS, of aan de daarop (mee)geïnstalleerde software?
Meerdere redenen waarom ik niet naar iOS zou willen. Het enorm gesloten ecosysteem is er 1 van. Maar niet alleen het ecosysteem, ook het gedrag van Apple dat erbij komt kijken zoals alle browsers moeten hun render engine gebruiken, bank apps mogen niet aan de NFC functionaliteit komen, ... . Daarnaast vind ik de software ook niet zo fijn werken. Vloeiend, dat wel. Maar zeker niet zo intuitief als bijvoorbeeld W10M was.
Waarom is iOS een no-go? Uit principe? iOS is qua prestaties en vloeiendheid vergelijkbaar met Windows phone. Android is log en het verdienmodel van de maker ervan is voor mij voldoende reden om er ver vandaan te blijven.

Edit: 10x off-topic of irrelevant na 5 minuten? Ik probeer een discussie te voeren??
Als je je vraag zo had gesteld: "Waarom is iOS een no-go? Uit principe? Technische overwegingen?".
Dan had je een normale reactie gekregen.

Je laatste regel klinkt 'trollerig'....
Android is log en het verdienmodel van de maker ervan is voor mij voldoende reden om er ver vandaan te blijven.
:?
Inderdaad.. Wat een discussie. "Android is log".
Android was wel relatief gezien log door het ontwerp, maar omdat de hardware nu beter past bij de werking van Android en Android hard vooruit is gegaan, is log absoluut geen issue meer. In de tijd van WP, zo'n vijf jaar geleden was dat zeker een argument.

Vandaag is dat anders, door effectieve prefetching en andere slimmigheden, waar Huawei een voorloper in is geweest, zijn Android toestellen in specifieke gevallen sneller dan iOS, die dat absoluut niet doet. Zo start WhatsApp en Chrome op Android in een aantal situaties sneller op dan op iOS.
En wat is iOS dan? Apple wil alle controle houden.....
Een walled garden met - als ik het met goed kan herinneren - een vorm van telemetrie. In die zin is het niet veel anders dan Windows, ik zou het niet snel vergelijken met Android in ieder geval.
Je vergist je in hoeveel mogelijkheden en ruimte je van Google krijgt om al die spyware uit te zetten. Dat Android een spywarepakket is ook absoluut niet zo. De Google services erop gedragen zich tegenwoordig ook veel beter. Als je door de Google settings heengaat en goed oplet verschilt Android niet meer zo van iOS qua privacy. Android ontwikkeling gaat ook door op dit punt hè.
Dat is absoluut niet waar. Beter nog, Google doet erg hard z'n best om die grip nóg verder te verstevigen. AOSP kapot maken, schijnveiligheid, schijn-keuzevrijheid en verbannen van privacy beschermende browser extensies zijn daar de meest oppervlakkige onderdelen van die strategie. Het bedrijf heeft zich inmiddels zo weten te positioneren dat het nu makkelijk de keuze kan bieden om er geen gebruik van te maken, enige probleem is dan alleen dat je zelf buiten de boot valt. Het moment dat je zo'n groot deel van de bevolking afhankelijk hebt gemaakt, kan je je van alles veroorloven.
iOS is te gesloten en qua prijs kwaliteit verhouding is het te duur voor wat je krijgt.
Android is log? Heb een Nokia 9 met Android One, draait zeer soepel.
iOS kan een puntje zuigen aan WM10 en Android!
voor mij persoonlijk is ios een no go omdat ik apple meer als een soort sekte zie. Als je er eenmaal in zit, kom je er niet meer uit en dat gaat in alles door.
De producten werken goed en naadloos samen met elkaar, maar niet met andere devices, apple bepaalt teveel wat er wel/niet mag op zijn producten (als klant is het teveel take it or leave it naar mijn idee) en t is stervensduur.
Ik heb persoonlijk een aantal ervaringen met apple waar ik niet blij van ben geworden:

1: ik heb op het punt gestaan te leren apps te ontwikkelen. Had daar ook een ipad voor aangeschaft.
Tot bleek dat je je eigen ontwikkelde apps niet eens kunt draaien of testen. Je moest deze via de app
store aanbieden aan 'the whole world', dan moest ie nog goedgekeurd worden (wat natuurlijk niet
gebeurd, want als je wilt testen zitten er standaard nog fouten in) en daarvoor moest je nog een duur
abonnement hebben ook, anders kon je dat niet eens.
M.a.w. ipad weer verkocht en idee laten varen
Geen idee of dit nu anders gaat, maar destijds (jaar of 5 geleden) ging t op die manier.
2: ik heb een zus gehad met een iphone. Zij is overleden en ik wilde de iphone resetten.
Wat ik ook deed, hoeveel keer ik ook contact met apple hierover heb gehad, die iphone was niet te
resetten vanwege het gekoppelde apple id. Apple weigerde deze te resetten of los te koppelen, dus
uiteindelijk heb ik de telefoon gewoon in de vuilnisbak kunnen gooien, want zij maakten hem
vakkundig 'onklaar' door dat apple id niet eraf te halen. Zelfs een overlijdensakte was voor hen niet
genoeg.

IOS qua besturingssysteem zou best goed kunnen zijn, maar persoonlijk houd ik er niet van als ik niet met mijn device kan doen wat ik wil. Daarnaast vind ik Apple (o.a. gezien de voorbeelden die ik geef) een regelrecht piepbedrijf waar ik niets mee te maken wil hebben.

Hiermee zeg ik niet dat ik Android 'het beste' vind hoor...maar apple is een no go voor me en dan blijft er niet veel over haha
Grappig van je sekte voorbeeld. Het is zo. Je haat het of je houd er van.
Ik mag apple in het algemeen echt super helemaal niet, kuch en een mac zal hier nooit binnen komen.

Maar ios is gewoon oke. Device word lang voorzien van updates. Geen poespas. Gewoon geen icloud gebruiken en syncen met eigen/andere diensen voor mail,contacts en die meuk.
ja, niet iedereen zal het eens zijn met wat ik zeg, maar het is dan ook een persoonlijke mening.
Het ios is idd prima en het werkt voor het gros van de mensen ook prima, juist omdat je weinig keuzes kunt maken is er ook weinig aan fout te doen. Maar voor mij persoonlijk is het echt een nono gezien mijn ervaringen :)
Oke, aan het eind van dit lopende jaar verdwijnt ook whatsapp , nadaat Facebook al eerder werd verwijderd. Desondanks blijf ik m'n Lumia 950 trouw. Maakt prachtige foto's , kan zelf de batterij verwisselen en heeft3.5 mm hoofdtelefoonaansluiting. Nu ben ik wat ouder dus al die gewenste kekke apps hoeven niet voor mij. Bankzaken worden gedaan op de tablet van mijn vrouw. Met eigen mailadres/wachtwoord. Dus veilig.
De hele tiles onzin heeft ze gewoon veel goodwill gekost op zowel windows desktop als phone. Met die verticale scrollende homepage ipv zoals iedereen doet: paging En monochrome iconen... stel je voor dat je afzonderlijke iconen als eindgebruiker een andere kleur wilt geven zodat ze niet allemaal op elkaar lijken? Kon niet. Alleen als de appbouwer dit al had gedaan alle andere icons zelfde kleur. Heb ik nooit iets van begrepen. Het eerste is anti wat iedereen doet, had het op zijn minst een optie gemaakt. En de kleuren van individueele icons zetten leek me ook geen grote opgave om te implementeren. Mijn conclusie is dus dat het de keuze was dit zo te laten zijn. Een slechte keuze wat mij betreft.
Apps konden perfect hun eigen icoon meegeven dat tegelvullend was. Verschillende apps deden dat ook gewoon. Het brak de stijl van de start pagina, maar het was perfect mogelijk. Jij vindt die tiles onzin, en dat is je goed recht. Ik heb ze jaren met plezier gebruikt. Maar op het einde heeft het geen enkele zin om over smaak te twisten.
Ik zeg ook dat de appmaker het kon.
En ja, het is allemaal subjectief.
Apps konden perfect hun eigen icoon meegeven dat tegelvullend was. Verschillende apps deden dat ook gewoon. Het brak de stijl van de start pagina, maar het was perfect mogelijk. Jij vindt die tiles onzin, en dat is je goed recht. Ik heb ze jaren met plezier gebruikt. Maar op het einde heeft het geen enkele zin om over smaak te twisten.
Waarom reageer je dan?
Dat heeft het wel want ondanks dat jij het mooi vind viel het dus niet genoeg in de smaak om het goed te laten verkopen. De appgap was echt niet het probleem want zeker in het begin wist de doorsnee consument dat niet. Die koopt (zeker in die tijd gewoon in de winkel)op specs(grotendeels camera in die tijd) uiterlijk van het toestel en dus ook het uiterlijk van het startscherm. En schijnbaar viel dat niet in de smaak.
Volledig mee eens. MS deed het anders om zich te onderscheiden, maar anders is niet altijd beter. In 2010 draaide alles om apps, en MS koos er voor om apps geen prominente plek te geven. Dom. Daarnaast was het notificatiesysteem zeer gebrekkig.

Windows Phone is vanaf het begin af aan een incompleet product geweest.
En hoe wil je apps een prominente plek geven? Een app drawer zoals Android het doet? Enkel kleine icoontjes zoals Apple het doet? Op Windows Phone/Mobile had je zelf de keuze welke apps je waar wenste en hoe prominent je ze wilde hebben. Van belangrijke apps kon je een grote tegel maken, minder belangrijke kon je klein maken of zelfs in een groep steken. Ook met het notificatiesysteem heb ik nooit problemen gehad.
"En hoe wil je apps een prominente plek geven? Een app drawer zoals Android het doet? Enkel kleine icoontjes zoals Apple het doet?"

Mensen verwarren nogal eens "innovatie" met bruikbaarheid. Alhoewel jij het niet keihard zo stelt, roepen sommigen dat een rijtje icoontjes oudbollig is.

Wat die mensen niet begrijpen is dat oudbollig niet per definitie slecht is. Icoontjes in UX zijn al sinds de eerste GUI een bewezen concept. Ze werken, en dat is het doel van UX.

Vrijwel iedere smartphone gebruiker ter wereld heeft rijtjes icoontjes op de homescreen. Deze zijn visueel herkenbaar en voorspelbaar, staan altijd op dezelfde plek. En zo kan iedereen binnen 1 seconde doen wat men wilde doen.

Dat is solide UX, ongeacht hoe oud het is.
Dat is solide UX, ongeacht hoe oud het is.
Correct. Dat wil niet zeggen dat het het beste systeem is. Soms moet je verder kijken dan je neus lang is, dat geldt ook voor UX. Vroeger dachten ze ook dat overal schaduwen en color gradiënten toepassen goede UX was. Gelukkig zijn we daar vanaf.

Ik heb precies de mening van @Blokker_1999 Je kan de UI van W10M precies zo maken als je zelf wilt. Jouw argumenten tegen de tiles zie je overal waar nieuwe vormen van UX bedacht worden. Het oude, vertrouwde is beter. Gelukkig zijn er ook mensen die verder kijken, anders hadden we nu nog de hele dag met CLI's gewerkt.
Je zit er volledig naast. Miljarden mensen gebruiken smartphones zonder tiles, eigenlijk iedereen. Geen hond die daar over klaagt. Ultiem bewijs dat het niet werkt. Ook een eenvoudigere vorm, widgets, worden nauwelijks gebruikt.

Je kunt je blijven beroepen op verder kijken, innovatie en andere subtiele beledigingen alsof mensen oud of oudbollig zijn maar niet iedere verandering slaagt. Tiles zijn een mislukking, het is niet beter, het is slechter.
Ligt het aan mij of maakt het helemaal niet uit hoe een UI er uiteindelijk uit ziet?
Tiles of icoontjes...'t is een kwestie van wennen...net als kleurtjes en balkjes enz...ik ken geen os waar ik niet aan heb moeten wennen en waar ik niet aan/opmerkingen over zou hebben als ik het zelf opnieuw mocht verzinnen.

Uiteindelijk gaat 't om de bruikbaarheid en om t kunnen vinden van wat je zoekt. Iedereen gebruikt daar zijn eigen systeem voor en vindt iets anders handiger.

Misschien dat Windows, als het systeem echt was doorontwikkeld, hier ook nog wel wat verschillende oplossingen voor had verzonnen, maar zover zijn ze ook niet meer gekomen.

Wat de boel gewoon heeft gebroken voor het grote publiek en MS is het gebrek aan apps.
Toen de winphone er was, kwamen er duizenden apps per week beschikbaar voor Android en IOS en misschien een handjevol voor windows. Bijna alle apps waar de mensen om je heen gebruik van konden maken, konden niet op win phone gebruikt worden.

Ik heb mijn windows phone nog lange tijd bewaard omdat MS bezig was om apps vanuit android of ios te gaan porten naar Winphone. Als dit was gelukt, had ik zeker mijn win phone gehouden.
Helaas is dit ook een stille dood gestorven, waardoor mijn telefoon (bij gebrek aan apps) ook in de kast is blijven liggen.
Grappig, ik vond de tiles juist heel fijn. Naast dat je gewoon een achtergrond voor je telefoon kon instellen en de meeste tiles transparant kon laten zijn, kon er ook live informatie worden weergegeven in die tiles. Hierdoor had ik juist altijd een schone en rustig homescreen. In tegenstelling tot het bij elkaar geraapt zooitje van iconen op iOS en Android.

Het verticale scrollende homescreen vind ik veel logischer, aangezien je dit ook al jaren met browsers doet.

Dat die tiles interface niet handig is in een desktop omgeving ben ik met je eens.
Inderdaad, ik gebruik op mijn huidige Galaxy S9 juist de app Square Home om de Windows Phone/Mobile look&feel nog een beetje te behouden. Ik vond de Lumia's geweldige telefoons, maar Microsoft heeft er m.i. te weinig aan gedaan (app ontwikkeling, promotie, etc.) waardoor het is doodgebloed.
Helemaal mee eens. Ondanks een klein groepje fans is de tiles UX een enorme afknapper.

Niemand zit te wachten op lelijke bewegende blokjes op een toch al klein scherm. Ook in Windows niet, de eerste vraag die je hoort is "hoe zet ik dit uit"?

Ook op Android gebruikt geen hond widgets op die manier. Een enkeling heeft een weer of file widget maar niemand behangt zijn scherm vol widgets. Het is druk, leid af, etc.
Waarom blijf je die onzin verkondigen? Er zaten juist heel veel mensen te wachten op die tiles. Het was niet onoverzichtelijk. Het scherm van een iPhone was overigens even groot, wat heeft dat met WP te maken? Er zijn zat W10M telefoons met een groot scherm (bijv 950XL) En ja, de Android widgets gebruikt niemand omdat het een k* systeem is waarvan de info nooit actueel is. Dat snap ik dan wel.
Waarom niet? Bang voor iemand die het oneens is met je? Moet ik me onderwerpen aan de tegel-vererende groep van 2,5 gebruikers die het geweldig vonden, met voornaamste reden: omdat het Microsoft is?
Ik ben niet bang dat iemand oneens is. Jij verkondigd je mening als een feit. "Niemand zit te wachten op lelijke bewegende blokjes" is gewoon niet waar. Die 2.5 gebruikers die het fantastisch vonden zitten er op te wachten. Ik gebruik zelfs de Launcher10 launcher zodat mijn Android telefoon niet zo'n bonte zooi is. Die launcher is overigens meer dan 1M keer gedownload, dus er zijn schijnbaar nog meer mensen zoals ik.
Dat is gewoon populair taalgebruik. Niemand betekent niet nul in deze context, dat heet tussen de regels doorlezen. Je moet je niet zo beledigd of aangevallen voelen omdat iemand het niet met je persoonlijke voorkeur eens is.

Je voorkeur is niet ongeldig of fout, hij wordt alleen niet breedgedragen. Niet erg toch. Sommige mensen houden van paarse autos met witte stippen. 99.99% van de mensen niet. Zo gaat dat ook met knipperende carnavals tegels op een smartphone.
Ik irriteerde me juist aan tiles die een achtergrondkleur hadden, ipv transparant waren. Wat mij betreft had MS dat gewoon onmogelijk moeten maken (en het waren ook een zooi MS apps die dat deden). Voor mij leverde het een veel rustiger en overzichtelijker geheel op, vooral in combinatie met live tiles.
Mja, smaak dingetje. Ik vond de tiles op 1 pagina juist wel prettig werken. En het "start menu" wat je kreeg door naar links te swipen was ook erg handig om snel een app te vinden.
Tiles op mijn telefoon werkten juist fantastisch. 100 keer beter dan statische icoontjes en veel beter uitwerkt dan de widgets van Android. Zeker als je wat autistische trekken hebt zoals ik ;P dan zijn strakke vierkantjes met daarin informatie een heerlijk element in een OS. Op een PC vind ik er inderdaad ook niet zoveel aan.

Het moeilijkst te verteren in het hele verhaal vind ik dat Microsoft zijn zeer lange adem niet heeft gebruikt en het OS gewoon heeft laten doodbloeden. En dat is iets wat ik tot de dag van vandaag niet kan begrijpen. Het marktaandeel zat almaar in een stijgende lijn en was in sommige landen zelfs al 10% of meer. Microsoft had er makkelijk mee door kunnen gaan en dan hadden we nu vrijwel zeker een veel evenwichtigere markt gehad met 3 grote OS'en. In mijn geval heeft dit gedrag er zelfs voor gezorgd dat ik Microsoft volledig de rug heb toegekeerd, niet alleen op m'n telefoon. M'n 2 PC's draaien vrolijk op Kubuntu, al bijna 2 jaar en naar volle tevredenheid. Dus eigenlijk ben ik Microsoft wel dankbaar nu.

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 7 november 2019 09:19]

Klopt, hier in Paraguay (Zuid-Amerika) liepen er op een gegeven moment heel erg veel mensen met een WP8 toestel rond. Ondanks dat Microsoft hier helemaal geen goede markt "presence" heeft en volledig moet vertrouwen op de blauwe ogen van de telecom-boeren die hier de dienst uitmaken.

Dat was in het begin van WP8/Lumia's geen probleem, vandaar de enorme sprong in WP8 gebruikers alhier. Mijn indruk was dat in het eerste 1,5 jaar een 10% markt aandeel een goede inschatting was. WP8 en opvolgers verdienden meer aandacht dan dat ze hebben gekregen van MS.
WM was jarenlang gewoon beter dan Android. (Even los van de apps).

Android is pas de laatste 3/4 jaar echt goed.
Dat is natuurlijk bijzonder subjectief....
Ik denk dat zeker aan de beginblokken de drie platformen zo hun eigen voordelen hadden, dat is door de jaren heen een stuk minder geworden. immers de platformen kijken van elkaar af....
Ik ontwikkel voor de mobiele platformen sinds de S60 & S40's van Nokia (2006), tijdens de release van de iPhone en Android en vervolgens Windows Phone zat ik bij een kleine innovatieve startup en bij ons had timing inderdaad alles ermee te maken dat we WP volledig hebben overgeslagen. Het budget om nog eens naar een derde platform te porteren was er simpelweg niet, buiten het feit dat je ook nog eens continu moest doorontwikkelen op de andere twee platformen, immers stukje consolidatie van eigen app in de verschillende stores en bijbehorende concurrentie...
Android is pas de laatste 3/4 jaar echt goed.
Als ikzelf een Android-versie zou moeten kiezen waarin Android mee kon met WP dan was dat rond KitKat en op zijn laatsts Lollipop. Dat zijn dus de releases uit 2013. Dus een ruime 6 jaar geleden.
Ja maar een smartphone gebruik je natuurlijk voor een groot deel om de apps. "Even los" is dan een beetje flauw vind ik. Die moeten er gewoon in zitten.

Heb overigens ook Windows Phone gebruikt en het werkte verder wel redelijk soepel.
Één van de belangrijkste functies van een OS is dat het een platform is voor apps. Als je dat niet op orde hebt is het gewoon einde verhaal.
Android is nog steeds knudde maar we doen het er maar mee.
Ik had een goedkope Nokia WP gehaald en was zeer tevreden over de snelheid en accuduur van het apparaat. Besturingsysteem werkte goed en vlot alleen vond ik de interface maar saai.

Ik had graag nu een High-end Surface Phone willen hebben die naadloos werkt met mijn computer maar helaas.
zelfde hier. windows phone werkt gewoon goed samen met mijn windows laptop. nu heb ik noodgedwongen iphone maar is toch minder. jammer dat het niet is gelukt met windows phone
Vond mijne ook fantastisch. dacht eerst dat windows phone rommel was, maar heb nog nooit, en zal ook waarschijnlijk nooit een smartphone kunnen kopen voor 150 eur die zo goed werkt
Tja, en het stigma van 'windows'. 'Windows' dat altijd onderhoud nodig had, antivirus, firewalls. En dan nog de valse starts, waarbij bepaalde onderdelen verschenen als een desktop-dialoog op in ieder geval Windows RT (veel te klein, comboboxes en tabs).
Ik had het idee dat ze mobile eigenlijk niet belangrijk vonden, daar bij MS.
En "deze telefoon werkt net zo fijn als je windows desktop" als marketingverhaal - dat klinkt als "deze bioscoop heeft stoelen net zo goed als stoelen in de trein". Prima stoelen misschien maar de verkeerde associatie voor vrije tijd.
Gates dient dan ook de geschiedenis in te gaan als anti-visionair, en niet als visionair zoals hij soms wordt neergezet.

Uiteraard had hij het bij het rechte eind ten tijde van de deal met IBM. Of dat geluk of briljant inzicht was laten we in het midden.

Voor de rest heeft hij er vooral keer op keer naastgezeten. Het internet zou niks worden. De PC zou het media center van ieder huis worden (nope). Social networks heeft men niet zien aankomen. Met mobile te laat. Video en streaming...te laat. Werkelijk iedere belangrijke tech trend in de afgelopen 20 jaar is gemist.
Visionair qua innovatie klopt wel degelijk. Wat je hem wel aan kunt rekenen is zijn gebrek aan timing, want hij was er vaak veel te vroeg bij. Iets dat Jobs veel beter voor elkaar had.

Een voorbeeld:
Ik liep in 2000 rond met een volledige Windows computer in de vorm van een tablet (met een teken pen en handschrift herkenning) rond om te inventariseren. Zo geweldig was dat ding niet, maar hoe lang duurde het voordat Jobs met Ipad's aan kwam kakken?

Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te bedenken die aantonen dat Gates wel het juiste idee had, maar de markt er nog lang niet klaar voor was.

Ja, Gates heeft de plank ook een paar keer flink misgeslagen als we eerlijk zijn. Maar om hem daarvoor de titel visionair te misgunnen gaat wel ver.
De Windows tablets zijn een zeldzaam maar bekend voorbeeld van iets waar Microsoft op het oog vroeg bij was. Als ik me niet vergis was het niet eens een machine gemaakt door Microsoft en Windows zelf was ook niet echt goed geoptimaliseerd dus de effectieve innovatie was toch echt wel klein. Maar goed, die krijg je kado. In het verlengde kun je daar Windows Mobile bijtrekken. Het was erg slecht, ook voor die tijd nauwelijks bruikbaar, maar beter was er niet.

Buiten dat....tja.

Microsoft is nooit een innovator geweest. Altijd laat en dan een "ik ook" produkt. Ook nu nog. Xbox is als reactie op PS. Azure als reactie op AWS. Teams als reactie op Slack.

Apple toont voornamelijk aan dat innovatie overrated is. Geen enkele gebruiker is er in geinteresseerd als het niet goed werkt, er niet goed uitziet en niet bruikbaar is.

Niemand interesseert zich ook in wie ergens het eerste in was op technisch vlak. Als Microsoft al 10 jaar met touch bezig was dan interesseert niemand dat behalve 3 oude tweakers. De massa herinnert zich alleen dat het eerste bruikbare touch tablet een iPad was, dus heeft Apple dat uitgevonden.
Met dat 'publieke oog', daar moet ik je gelijk in geven.

Maar er is ook nog zoiets als een patent bureau waar je wel degelijk uit kunt vinden wie de uitvinder werkelijk is en dus aan wie je royalties af dient te dragen. En dat soort dingen interesseert de fabrikant die de devices maakt voor mensen met zo'n 'publiek oog'.

Dus naast die 3 oude tweakers, zijn er ook heel wat advocaten, CFO's en technisch personeel, die zich daarvoor wel moeten interesseren.
Veel van deze zaken zijn ook op het conto van Ballmer te schrijven. Zie bijvoorbeeld dit fragment waaruit blijkt dat hij smartphones vooral voor zakelijk gebruik zag:
https://youtu.be/eywi0h_Y5_U
Ze hebben zelf Windows mobile de nek omgedraaid door gewoon prematuur te stoppen, en zich niet genoeg te binden aan de applicatieontwikkelaars. Eigen dikke schuld dus.

De Nokia Lumia series had erg veel potentie, hadden ze dit nog gewoon doorontwikkeld dan zag de markt er nu erg anders uit.
Nee, zoals het artikel aangeeft, was men in het begin te laat. Het was toen al fataal. Microsoft had nog jaren kunnen doorgaan maar de kaarten waren allang geschud.
Het is de arrogantie geweest van Microsoft. Ik heb mijn Lumia 640 LTE nog liggen en soms zet ik hem weer eens aan. Maar niets werkt eigenlijk meer, zelfs de Office apps niet meer. Ik weet wel dat ik nooit meer een cent uitgeef aan Microsoft producten. Ik vond het echt een fijn OS, maar de manier waarop Microsoft mijn telefoon de nek om heeft gedraaid neem ik ze nog steeds kwalijk.
Ik had ook de Lumia 640. Enorm goedkope telefoon als je vergelijkt met hoe snel deze werkte. Liep nooit vast of vage reboots, wat mijn Android telefoons wel allemaal hebben gehad.
Ook het hoofdscherm was heerlijk aan te passen met die tegels. Kon je van grote veranderen of stapelen. Veel meer opties dan Android heeft. Ook was het OS enorm stabiel en kost weinig resources.
Ook gaven ze vanuit Microsoft de belofte dat via een docking station/monitor combo de telefoon te gebruiken zou zijn in de toekomst als zijnde een desktop. Synchronisatie en alles was mogelijk.

Kortom, ik zag een prachtig apparaat met een prachtige toekomst tegemoet...
Tot de harde realiteit mij weer wakker sloeg in mijn gezicht en alles een mooie droom leek.
Oh, die beloftes van Microsoft! Later bleek dat die toezeggingen toch een duurder toestel vereiste. En nog later bleek dat ze het eigenlijk allang opgegeven hadden.
Het zelfde was een tijd terug met Ubuntu Linux telefoons, ook ooit een demonstratie van telefoon en desktop in 1... Hoor je ook niets meer van.
Maar vooral van een groot bedrijf als Microsoft verwacht je dat ze op zijn minst proberen de beloften waar te maken. Volgende keer zal ik wat minder goedgelovig zijn naar Microsoft toe.
Vreemde is dat Windows 10 weer wel geweldig is, vooral op oudere systemen draait die vaak als een zonnetje. In lange tijd na Windows 2000 en Windows 7 een OS waar ik tevreden over ben (als in nooit gedonder).

In de toekomst zie ik toch graag concurrentie voor het lekke Android (vooral privacy en de store (malware in apps) of et te dure Apple. Windows was de perfecte balans, met nadruk op WAS.
Ik ben wel benieuwd hoe ver het Windows Mobile besturingssyteem had kunnen komen als het terug in 2010 groot was geworden.
1 pot nat. Deze hele markt hangt aan het afwezig zijn van basis-functionaliteit/toegankelijkheid van een computer voor de eindgebruiker om de boel te kunnen verzadigen met reclame en handel in gebruikersdata. Het root/admin account moest er permanent voor ingeleverd worden...

[Reactie gewijzigd door blorf op 7 november 2019 09:09]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True