Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve maakt nieuwe Steam-interface beschikbaar voor alle gebruikers

De nieuwe interface van Steam is sinds deze week voor alle gebruikers beschikbaar. De update maakt ook de Play Together-bèta voor iedereen beschikaar. Met deze functie kunnen spelers lokale multiplayergames via internet spelen.

De nieuwe interface was al sinds september te testen in de bètaversie van het gameplatform. De Steam-client bevat nu een Library Home, waarin alle games die gebruikers bezitten, worden weergegeven. Voorheen bestond deze gamebibliotheek uit een lijst, maar dit maakt nu plaats voor een dynamische pagina waarop pas gespeelde games en nieuwe game-updates pontificaal in beeld worden gebracht.

De nieuwe interface moet contact met vrienden volgens Valve ook gemakkelijker maken. Zo kunnen spelers gemakkelijk zien welke games hun vrienden momenteel spelen. Daarnaast is een nieuwe Events-pagina toegevoegd, waarop ontwikkelaars informatie kunnen geven over evenementen die in hun games plaatsvinden.

Ook de gamecategorieën zijn aangepast. Gebruikers konden eerder al games in categorieën indelen. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld een categorie maken voor indiegames of geïnstalleerde spellen. Voorheen waren deze collecties alleen te zien in een lijstweergave, maar nu kunnen gebruikers er ook voor kiezen om alleen games uit een categorie in beeld te brengen in een rasterweergave.

De nieuwe update maakt de Steam Play Together-bètafunctie ook beschikbaar voor alle gebruikers. Via Play Together kunnen spelers lokale multiplayergames spelen via internet. Het gaat hierbij om games met lokale multiplayer, co-opgames die werken via lokale netwerken en games met splitscreen-multiplayer. Games die dit ondersteunen, zitten automatisch in de bèta. Voor de functie raadt Valve een internetverbinding met een downloadsnelheid van minimaal 10 tot 30Mbit/s aan.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

31-10-2019 • 10:12

117 Linkedin Google+

Submitter: pieterdebie

Reacties (117)

Wijzig sortering
Het enige dat ik wilde veranderen aan de oude interface is minder bloat, maar helaas.. ook in de nieuwe ui weer honderd en een functies die ik niet gebruik en ook niet zou missen maar niet uit kan zetten. Steam is voor mij een store om games te kopen, een library om ze te managen en een launcher om ze te spelen. Ik hoef geen news feed, community, friends en chat, discussions, workshops, cards en badges, marketplace, screenshot manager, music player etc. Het kan me niet schelen hoeveel uur mijn vrienden deze week Skyrim gespeeld hebben en ik wil geen PUBG skins verhandelen voor een paar eurocent. Mijn profile is voor niemand van toegevoegde waarde, curators volg ik niet en een browser had ik al. Ja, ik weet het, mijn voorkeuren zijn niet noodzakelijk die van de meerderheid en er is vast wel een publiek voor al deze dingen te vinden maar laat mij het alsjeblieft allemaal verbergen..
Steam support Custom Skins en er zijn het nodige guides hoe je veel van die onzin er uit kan halen.
Geloof dat ik het meeste uit het volgende artikel heb gevist, gepaard met wat zoeken door de discussie en op internet voor de nodige andere elementen.

A Quick Guide to removing/hiding curators

In hoever dit straks op de nieuwe UI toe te passen is weet ik niet, maar tot die tijd hoop ik dat ik deze update kan uitstellen.
Allemaal leuk en aardig, maar waarom is er niet gewoon een optie om niet mee te doen aan de nieuwe versie? Ik mis de oude weergave en vind er, voor zover ik nu kan zien, geen verbetering in zitten.
Omdat software distributie niet zo werkt
Gewoon een snelkoppelingetje maken van de games die je speel op je bureaublad of start menu met pin steam. Hiervoor hoef je de cliënt niet eerst op te starten.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 1 november 2019 16:37]

En nog steeds is het ruk voor 4k resoluties.
Alle tekst is te klein om te lezen, 50% van het scherm is leeg omdat het gecentreerd is..
- Klik linksboven op het menu "Steam"
- Ga naar Interface
- Zet "Scale text and icons to match monitor settings" aan en start Steam opnieuw.
Ja dit weet ik en dan nog is alles mega klein om te lezen.
Geen last van hier. Met de scale text functie is het prima te lezen..
Vreemd. Ik krijg het niet goed. Op 1440p is het prima. Maar als ik 4k op 27" zet, windows 150% text is het nog steeds te klein.
Vreemd. Ik krijg het niet goed. Op 1440p is het prima. Maar als ik 4k op 27" zet, windows 150% text is het nog steeds te klein.
Steam honoreert vziw de scaling van de tekst in het OS niet.
Ze doen hun eigen ding. En mogelijk is de vergroting voor jou niet groot genoeg.

Kan ook zijn dat je scherm een verkeerde DPI metriek uit stuurt en dat Steam het daarom niet goed kan krijgen.
yep is er al een paar jaar 8)7
Van 80MB naar 260MB in taskmanager is wel veel voor een launcher.
User-generated content uitzetten in de opties zou veel geheugen besparen.
Onder settings > libary voor de gene die zoeken.
"-no-browser +open steam://open/minigameslist" in een shortcut. Heb deze tip gehad en dit is een stuk beter.
achja. EGS doet het losjes met 300 megabytes, zelfs als die minimized is.
Epic komt er hier dan ook niet in. :)
hmmm.. bij mij verbruikt EGS dus 115MB, en Steam juist 300MB..
260MB? I wish! Bij elkaar, als de client in de background draait 335MB... Voor mij geen issue (32GB RAM) maar het is zeker veel, mini view is wellicht beter, maar de drempel om vervolgens in de catalogus naar nieuwe games te gaan zoeken is dan wel weer veel hoger...
Het schommelt nogal qua verbruik. Heb zelf 16GB, maar betekent niet dat 20% daarvan naar onnodige rommel moet gaan voor (launcher) browser tasks. Het niet meer kunnen bekijken van nieuwe spellen/applicaties is wel jammer inderdaad met miniview.

Ben een beetje klaar met al die (heb er 7) launchers. Nu komt Gog met een alles in 1 versie maar denk niet dat die anderen EA,EPIC, Bethesda etc. er blij mee gaan zijn als ze geen ads laten zien van hun platform.
Heb je ooit gehoord van...

Swap of page files?

Met andere woorden: als die 20% van je memory door niet anders gebruikt wordt, kan het ook geen kwaad om die launchers in het geheugen te laten. En anders zal het OS de nodige taken doen om geheugen vrij te maken. Is dat even snel? Tuurlijk niet. Ga je er in de praktijk wat van merken? Nee. JayzTwoCents deed al een video over 8 vs 16 GB

Liever dat er zoveel mogelijk in het geheugen staat, eigenlijk. Dat reageert pakken sneller. Ik vind het persoonlijk zonde dat er op mijn thuis-bak ongeveer continue maar 30-40 % van het beschikbare geheugen gebruikt wordt terwijl die andere 60-70 punten uit zijn neus staan te vreten.
Tuurlijk wordt het geheugen ook nog voor andere taken gebruikt (file system caching etc) maar wat 'aggressiever' geheugengebruik mag wel, gesteld dat we in de laatste 20 jaar zowat van 1 GB naar 16 GB als 'standaard game PC' zijn gegaan.

Daarbij is de prijs van flash geheugen vrij volatiel en er is altijd een momentje om de x jaar waar het spotgoedkoop is om extra RAM aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 31 oktober 2019 13:31]

Zoals ik al zei, voor onnodige rommel. Ik wil geen browser troep op de achtergrond hebben als ik er geen gebruik van maak. En ja, in andere gevallen kan het beter zijn.
Misschien eens inlezen in memory management en OS performance optimalisation en dan eens kijken of je statement uberhaupt zinnig is want volgens mij heb je echt geen flauw benul.

Een beetje internet napraten en verkeerde conclusies trekken als gevolg van het Dunning-Kruger effect schiet niemand mee op en zorgt alleen maar voor meer frustraties bij mensen die het wel bij het rechte eind hebben.

Jij wil, jij wil, jij wil - ja jong maar omdat jij wat (niet) wilt is dat daarom nog niet de juiste of zelfs gewoon een zinnige aanpak.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 31 oktober 2019 21:05]

En anders zal het OS de nodige taken doen om geheugen vrij te maken. Is dat even snel? Tuurlijk niet. Ga je er in de praktijk wat van merken? Nee.
Behalve wanneer die embedded browser in de launcher het geheugen direct weer terug nodig heeft en de scheduler de pages weer opnieuw moet wisselen. En dan de game weer. En dan de launcher weer. Etc. Eenmalig parkeren in een pagefile ga je inderdaad niet veel van merken, zeker niet als je pagefile op een SSD staat. Maar continu wisselen, dat is een doodsteek.

Ennuh... het kan wel degelijk kritisch fout gaan en leiden tot keiharde out-of-memory errors als je systeem onder hoge druk staat: https://support.microsoft...-by-slow-page-file-growth
Ben dan ook nog benieuwd naar de footprint op de schijf, want de 'oude' client was gigantisch (in vergelijking met de andere launchers).
Ben dan ook nog benieuwd naar de footprint op de schijf, want de 'oude' client was gigantisch (in vergelijking met de andere launchers).
Maar maakt dat uit, dan? "gigantisch" - kom nou. Op macOS staat er onder storage dat die 10 MB inneemt.
De requirements geven voor Windows aan 1.5 GB aan vrije ruimte - dat lijkt veel maar, ook weer vergeleken met andere launchers, krijg je daar ook:
- een mod-manager (in de vorm van workshop) voor.
- en een group chat manager + voip client (die, toegegeven niet optimaal werkt altijd maar dik meer functionaliteit dan in pakweg Origin of uPlay)
- een stream/broadcast/gamesharing "engine"
- een Big Picture Mode
- een natively rendered library pagina die pakken beter reageert waar dat bij andere launchers vaak gewoon een veredelde HTML pagina is (CEF/Electron - en ja Steam gebruikt ook CEF voor de store/community/... pagina's maar de library is of althans was een ander paar mouwen).

Daarnaast gezet dat het 1% van een 128 GB SSDtje zou innemen, die geen drol meer kosten en we kunnen wel stellen dat 256 GB de mainstream minimum is tegenwoordig, zeker als je ook nog een game van 30+ GB ernaast wil.

Liever een grotere disk footprint dan een grotere memory footprint.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 31 oktober 2019 13:22]

Bij mij neemt de steam map inmiddels meer dan 2GB in beslag (en de games zelf staan in een andere map). Lijkt er op dat hij heel HEEL veel cached.. EN de memory footprint zonder iets te doen is nu ook zo'n 300MB..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 31 oktober 2019 22:09]

Je vergeet de andere 8 launchers even die ook van zulke 'handige' toevoegingen hebben. En een shader cache hier, een log dir daar. Komop he, je hebt (bijna) geen keuze wat je wel en niet wil installeren, ongeacht je ruimte hebt of niet. Ik wil geen chat manager, stream, photomode onzin. Opgedrongen rommel om een spel te spelen. Klinkt negatief allemaal maar jij bent wel heel makkelijk. Oh, koop je toch ff een nieuwe hdd/geheugen erbij omdat een uitgever zoveel onzin meeleverd. Heb 128GB ssd voor Windows 10, meer dan zat, de andere 128GB ssd is voor wat simulatie. De 1TB SSD is voor andere meuk.
Ik heb nergens gezegd dat JIJ of een ander het niet mag hebben. Zoek het verder maar lekker uit..
Met 16GB RAM is het geen argument...
Ik gebruik sinds dag 1 'small mode'. Meer heb je niet nodig.
Lees overal dat deze dus niet meer beschikbaar is... heb het zelf nog niet kunnen testen.
Open in browser: steam://open/minigameslist
Uiteraard kan je dit ook in de Windows shortcut oplossen voor Steam met de volgende locatie bij je shortcut: "-no-browser +open steam://open/minigameslist". De no browser optie maakt ‘t nog wat efficienter - heb je geen chromium functionaliteit in steam, maar heb ik iig ook niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Clemensmaxt op 31 oktober 2019 11:16]

Ik kreeg net de update binnen en inderdaad, small mode is weg. Echt te gek voor woorden.
Dank je voor de tip!
Leuk voor als je een paar games hebt waarvan je weet wat wat is ja...... Ik baal nu al erg genoeg van dat de landingpage als je een game aanklikt niet gewoon vergelijkbaar is met de storepage zodat ik zie wat voor game het is en niet telkens naar de storepage hoef te gaan (als deze uberhaupt nog bestaat) om te zien wat voor game het is.. tja, ik heb een library van een paar duizend games.....
Inderdaad. Zodra je meer dan 100-200 games hebt, dan is het gewoon niet meer overzichtelijk. Daarom ben ik eigenlijk ook wel blij met deze nieuwe library. Het maakt het toch weer iets makkelijker om games te groeperen en ik vind die dynamische collecties echt fijn (bijvoorbeeld: in plaats van zelf handmatig steeds alles aan de "installed" categorie toe te voegen, gaat dat nu automatisch). Er zijn nog genoeg zaken die beter kunnen (zoals wat jij ook al zei. Heb dat liever dan de newsfeed of user content), maar het is in elk geval weer iets beter geworden.
Maar Installed bestond al lang hoor, is helemaal niets nieuws.. Ja, het gaat met hele kleine stapjes vooruit, maar het bestaat inmiddels al behoorlijk lang dus dan had ik al lang veel meer vooruitgang verwacht..
hoe activeer je die?
Steam settings > tabblad Account
Vreemdgenoeg is Small mode wel aanwezig op de Mac cliënt onder 'Window'.

[Reactie gewijzigd door Scraxxy op 1 november 2019 13:06]

Ik draai de beta al 'n tijdje en ben grotendeels tevreden. Ik had enkel nog graag een optie om alle categorieën en shelves te kunnen filteren op geïnstalleerde games.
Die knop miste ik ook, maar toen ik het vorige week weer opstartte zat de optie er netjes in. Bovenaan de lijst van games aan de linker zijde :) Net op tijd voor de release naar iedereen.
Oh super! Dankjewel voor de info!
Die is er. Ik zit nu niet echter de pc, maar volgens mij is het een kleine knop met een "Play" icoon aan de linkerkant.
Het is inderdaad rechts boven, links onder het zoekveld, het tweede knopje naar links wat inderdaad lijkt op een 'play' knopje.
advanced filter > play state > installed locally
Naast games staat n klok, daarnaast n pijltje (echt bovenaan de libary zelf) klik op dat pijltje, en je krijgt n lijst met enkel installed games.
volgens m'n vriendin zou de collapse all van eigen categorieën weg zijn, iets wat nogal lastig is met tientallen categorieën en duizenden games. Iemand een idee of die functie gewoon ergens anders zit?
Dat zou echt ontzettend vervelend zijn als dan zo is. Ik werk ook met categorieen en ik zit ruim over de 1000 spellen.
Dat dacht ik ook, maar het toekennen is in iedergeval gewoon de menuoptie 'Add to' (of iets dergelijks, in iedergeval niet echt welke je zou openklikken als je gewend was om iets aan een categorie toe te voegen, duurde ook even voordat ik dat doorhad. Het tonen obv de 'categorie' (heet geloof ik nu groups) heb ik nog niet gekeken, was al laat gister en had net een hoop games in de sale gekocht..
Sinds een jaar reageert die overlay heel traag waardoor ik gedwongen ben om via chrome te chatten.
Hopenlijk hebben ze daar aan wat gedaan..

[Reactie gewijzigd door raro007 op 31 oktober 2019 10:22]

In de opties kan je een low-performance mode activeren als ik me niet vergis.
Inderdaad.

Steam -> Settings -> Library -> checkbox: Low Performance Mode
Aiit. Dit is wel een goeie tip. Meteen ook even de anderen aangevinkt: Klein, brandbreedte en low performance mode
Ik merk er persoonlijk niet zo veel van. Maar heb dan ook meer als voldoende ram
Ik heb maar 8GB en merk er alsnog niks van, sowieso ga je echt niks merken van een launcher die een paar 100 mb verbruikt in de achtergrond, het is volgens mij meer de gedachte erbij dat mensen hebben

Windows is slim genoeg om goed met je geheugen om te gaan
Ik heb maar 8GB en merk er alsnog niks van, sowieso ga je echt niks merken van een launcher die een paar 100 mb verbruikt in de achtergrond, het is volgens mij meer de gedachte erbij dat mensen hebben.
Het probleem is meer geheugenlekken waardoor over tijd het gebruik in de achtergrond richting de gigabytes klimt.
ik baal als een stekker van de update kan ik op een manier nog naar de oude layout terug?
Zelfde,
Ik wil mijn kleine lijst terug en niet een vol scherm net als de friendlist
jep ik vind het nieuwe scherm zo vreselijk druk aan mijn ogen

dat is de reden waarom ik terug wil maar meer overzicht is een goede tweede
Clemensmaxt heeft de oplossing en dat werkte bij mij:

"@dannbla • 31 oktober 2019 11:16
Uiteraard kan je dit ook in de Windows shortcut oplossen voor Steam met de volgende locatie bij je shortcut: "-no-browser +open steam://open/minigameslist". De no browser optie maakt ‘t nog wat efficienter - heb je geen chromium functionaliteit in steam, maar heb ik iig ook niet nodig. "

Hopelijk werkt het ook na toekomstige updates
Nee, althans niet permanent. Steam heeft een autoupdate die je niet kan uitzetten. En vroeger of later worden oude versies aan de serverkant geblokkeerd.
balen maar @Clemensmaxt lijkt een tijdelijke oplossing te hebben gelukkig
+1Anoniem: 1270402
31 oktober 2019 11:13
Ik snap niet dat Valve niet meteen de hele Steam client een visual update geeft, de UI ziet er verouderd uit, zelfde geldt ook voor de Steam mobile app.
Naast dat ik me groen en geel erger aan die menu's in het scherm als je per ongeluk met je muis er over gaat popt het menu op, maar gaat niet weg wanneer je de muis van het menu weg beweegt, nee daarvoor moet je echt op het dichtklikken van het menu drukken. Ik heb het hier dus over die menu's op de storepage zelf van oa categorieen..
Interessant. Die gaan bij mij wel altijd weer weg als ik de muis weg beweeg. Ik vond het al een beetje raar dat mij het nog nooit opgevallen was. Blijkbaar zitten er dus ook nog eens inconsistenties in de client (je zou toch verwachten dat die pagina's toch bij iedereen hetzelfde werken)...
Ik heb nu al een tijd de beta variant van de nieuwe interface gehad en vind het een grote verbetering. Het ziet er wat moderner uit. Fijn dat het nu voor iedereen beschikbaar is geworden.
Jammer dat alleen de winkelpagina zelf op sommige pagina's nog wat oudated ogen. Verder is de nieuwe UI in de app zelf een stuk moderner geworden.