Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation 5 krijgt controllers met haptische feedback en komt eind 2020 uit

Sony brengt de PlayStation 5 volgend jaar tijdens de feestdagen uit. De console krijgt nieuwe controllers met haptische feedback en triggers met weerstand die zich aanpast aan games. Ook bevestigt Sony hardwarematige ondersteuning voor raytracing.

Sony heeft de nieuwe details over de PlayStation 5 bekendgemaakt aan Wired en ook een blog online gezet met de bevestiging van de naam en de verschijningsperiode. Sony's systeemarchitect Mark Cerny verduidelijkt tegenover Wired dat de console hardwarematige ondersteuning voor raytracing krijgt. Van Microsoft's Xbox-opvolger Project Scarlett was al bekend dat deze een gpu met raytracing-hardware krijgt. Hoe de gpu's in de PlayStation 5 en de nieuwe Xbox zich tot elkaar zullen verhouden is nog niet duidelijk, verdere specificaties ontbreken.

In april maakte Sony al wat details over de PlayStation 5-hardware bekend: de console krijgt een Ryzen-octacoreprocessor, een Navi-gpu en een snelle ssd. Destijds had Sony het ook al over raytracing-ondersteuning, maar toen was het nog niet duidelijk of het om hardwarematige ondersteuning zou gaan; de eerste generatie Navi-gpu's heeft immers geen raytracinghardware aan boord en de techniek kan ook met software worden toegepast.

Samen met de PlayStation 5 komen er nieuwe controllers uit. Wired heeft de nieuwe controller al vastgehouden en stelt dat het uiterlijk veel op dat van de huidige DualShock 4 lijkt. De nieuwe versie heeft adaptive triggers. Dat zijn triggers waarvan de weerstand zich kan aanpassen aan situaties in games. Sony noemt als voorbeeld het schieten met een pijl en boog. Spelers zouden door de nieuwe triggers daarbij de spanning van de boog moeten kunnen voelen. Ook zou in schietspellen een shotgun met deze triggers heel anders aanvoelen dan een machinegeweer.

Een andere vernieuwing in de controller is het gebruik van haptische feedback in plaats van een reguliere trilmotor. In beide handgrepen van de controller zit een elektromagnetische actuator die nauwkeurig is te programmeren. Ook heeft Sony de speaker die in de controller zit verbeterd. Volgens Wired levert dat overtuigende effecten op. In een demo met PlayStation VR-game Astro Bot Rescue Mission is het volgens de publicatie voelbaar op wat voor oppervlak het personage loopt. Oppervlakken met zand, modder en ijs voelen daardoor anders aan. Wired speelde ook een aangepaste versie van Gran Turismo Sport op een PlayStation 5-devkit. Ook in die game is het 'voelbaar' op wat voor oppervlak de auto zich begeeft.

De nieuwe controller krijgt een usb-c-aansluiting en kan daarmee opgeladen worden. Het is ook mogelijk om bekabeld te spelen via die aansluiting. De ingebouwde accu heeft een hogere capaciteit dan die van de huidige DualShock 4. De nieuwe controller is daardoor iets zwaarder, maar volgens Sony is hij nog altijd lichter dan de Xbox One-controller met batterijen.

Volgens Wired lijkt de PlayStation 5-devkit veel op de tekeningen en renders die enige tijd geleden naar buiten kwamen. LetsGoDigital ontdekte in augustus een designpatent van Sony waarin schetsen staan. De site liet daar vervolgens renders van maken. Sony wil echter niet zeggen of de versie voor consumenten er hetzelfde uit zal zien. Onwikkelversies hebben vaak een ander uiterlijk dan de consoles voor consumenten.

Sony bevestigt ook dat de PlayStation 5 optische disks zal gebruiken voor games. Het gaat om blu-rayschijven waar 100GB op past. De console is ook te gebruiken als uhd-blu-rayspeler. Zoals in april bekend werd gemaakt krijgt de PS5 een ssd voor opslag. De capaciteit daarvan is nog niet bekend. Wel geeft Sony nu nieuwe details over het installeren van games; dat moet 'modulair' kunnen. Spelers kunnen dan bijvoorbeeld het singleplayergedeelte verwijderen als ze dat uitgespeeld hebben, terwijl het multiplayergedeelte op de console blijft staan. Ook belooft Sony een nieuwe grafische interface, maar details daarover zijn nog niet bekend.

Render van PlayStation 5-devkit gemaakt door LetsGoDigital. Mogelijk wijkt de versie voor consumenten af.

Update, 16:04: Afbeelding van render vervangen door nieuwe versie. LetsGoDigital heeft deze week nieuwe renders online gezet, die aangepast zijn in overleg met Gizmodo. Die site heeft meer informatie over de devkit in handen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-10-2019 • 15:12

236 Linkedin Google+

Submitter: DigitalError

Reacties (236)

Wijzig sortering
Copy paste van Pushsquare.com

Will the PS5 Be Backwards Compatible with the PS4?

Sony has confirmed that PS4 games will work on the PS5, meaning that the PlayStation 5 is backwards compatible with the PS4. This means that you’ll be able to download games that you’ve purchased from the PlayStation Store and play them on the PS5. You’ll also be able to insert physical PS4 discs into the PS5 and play them on the next-gen console.

Will Physical PS4 Games Work on the PS5?

You'll be able to insert physical PS4 game discs into the PS5 and play them, as well as download digital software you've purchased from the PlayStation Store.

Will PS4 Games Purchased from the PS Store Work on PS5?

The PS5 is backwards compatible with PS4 software, so this means both physical and digital software will work on the next-gen system. Assuming you’re using the same PSN account on PS5, you will have access to all of your PS4 purchases. This includes PlayStation Plus titles – but you will have to ensure your subscription is active in order to play these.

Will PS4 Games Play Better on the PS5?

While it’s possible that the additional horsepower of the PS5 will allow PS4 games to look and run better on the next-gen console, this shouldn’t be assumed. On the PS4 Pro, games needed to be patched to take full advantage of the hardware. Sony did later add in Boost Mode, which made marginal improvements to unpatched software at the expense of minor compatibility issues. Expect similar functionality on the PlayStation 5.

Will PSVR Games Work on PS5?

Sony has said that PlayStation VR will be fully backwards compatible with the PS5, meaning that you’ll be able to plug your current headset into the next-gen console and experience virtual reality. As the PlayStation 5 is also backwards compatible with PS4 software, this means that you’ll be able to play PSVR games on the PS5 – regardless of whether you own them digitally or physically.

Will the PS5 Play PS3, PS2, or PSone Games?

So far, Sony has only confirmed PS5 backwards compatibility with PS4 games. While there have been rumours hinting at support for PS3, PS2, and PSone titles too, the platform holder has yet to comment on this speculation. It’s worth noting that PS2 Classics purchased for the PS4 from the PlayStation Store should work on the PS5, as these are using an emulator that should be compatible with the next-gen console. The same is true of remasters, like PaRappa the Rapper.
Vraag 2 en 3 worden al beantwoord door antwoord 1 :z
Ja, maar als je nu SPECIFIEK zoekt op "kan ik mijn PS4 discs afspelen op de PS5", is vraag 2 SEO gewijs veel interessanter. Dus ik begrijp wel dat ze "dezelfde" informatie nog eens opnieuw schrijven.

The same, but different, but the same...
Bij de PS3 heb ik best lang gewacht tot ik de PS4 kocht vanwege een stapel aan backlog die eerst nog weggewerkt moest worden; dat is met de backwards compatibility geen issue meer. Nu alleen nog een mooie aanbieding afwachten ;)
Sony bevestigt ook dat de PlayStation 5 optische disks zal gebruiken voor games.

Wordt het niet eens tijd om te stoppen met ronddraaiende opslagmedia? Downloaden uit een App Store en opslaan is wel een stuk makkelijker!
Veel mensen sparen games en willen geen games digitaal. Als alles digitaal gaat zorgt dit er ook voor dat winkels zoals Amazon, Best Buy of Mediamarkt een ontzettende daling in verkopen zullen zien. Hier gaat geen enkele retailer blij mee zijn.
Ze kunnen misschien ipv een 100GB UHD BluRay een simpele CD gebruiken waar een DRM-code opstaat zodat je dan digitaal de game kan downloaden?
Goed voor retailers, die hebben nog iets te verkopen, en leuk voor verzamelaars die graag doosjes ten toon stellen.
Daar gaat het niet om, het gaat er om dat je een game jaren later gewoon kan installeren vanaf een schijf zonder afhankelijk te zijn van een online server of dienst. Ook zijn er meer dan genoeg landen waar de internet snelheden velen malen lager zijn dan in Nederland of zijn beperkt met een datalimiet. Even een game van 100+ GB downloaden is daar geen optie. Een day one update van een paar GB is voor veel mensen al een doorn in het oog, laat staan als ze eerst de hele game moeten downloaden over een 20Mbit lijntje met een maandelijkse cap van 500GB.
Daar gaat het niet om, het gaat er om dat je een game jaren later gewoon kan installeren vanaf een schijf zonder afhankelijk te zijn van een online server of dienst
Tegenwoordig staat de game nooit meer volledig op schijf en wordt er bij installatie nog vanalles gedownload.
Geen idee welk systeem of game je bedoeld, maar zover ik in handen heb gehad, hebben alle fysieke PS4 games nog steeds de volledige speelbare game op de disc staan.
Ze zijn allemaal speelbaar met een offline console.
Wat wel gebeurt is dat veel disc games zichzelf direct (en soms volledig) op de interne HDD zetten, zodat de disc naderhand alleen nog maar een controle medium is. Uiteraard vanwege performance redenen.

Dat de online console alle patches, DLC's en andere extra content download is nogal logisch, maar de basis game, de soms wel tientallen GB's worden vanaf disc gehaald en niet online.
Spyro niet, alleen deel 1 staat op de schijf, deel 2 en 3 moet je downloaden. :)
Alle PS4-games op een schijf worden bij het eerste gebruik in hun geheel op de HD geïnstalleerd. De Blu-Ray-speler in de PS4 is niet snel genoeg om games vanaf te spelen.
Dat is niet waar, bijvoorbeeld Sherlock Holmes : The Devils Daughter speelt direct vanaf schijf zonder installatie. Dat is wel een uitzondering, maar de keus ligt bij de developer. Of de snelheid van de bluray speler genoeg is hangt uiteraard sterk van het type spel af, dat die te traag zou zijn is geen absoluut feit.
ter info: alle games op de ps4 en x1 doen een volledige install op de hdd
Hangt af wat de uitgever wil. Red dead 2 kun je installeren via de meegeleverde disk.
Ik ben ze nog niet tegengekomen, ja er is vaak een day one patch, maar ik heb nog geen game meegemaakt die ik niet kon spelen als ik geen update zou downloaden, maargoed ik heb dan ook niet iedere game gespeeld.
Vaak zijn patches ook niet zo groot- een paar gigabyte gaat nog wel.
Pc future proof? Probeer nu nog maar eens Windows 95 spellen te spelen op Windows 10. Zeker niet future proof. Consoles van 30 jaar geleden kan je nog steeds opstarten en er op spelen. Consoles zijn meer future proof dan pc
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Je kunt ook geen NES cartridge in een Nintendo Switch proppen. Als je je oude pc bewaard kun je daar ook nog prima je oude games op spelen.
Simpel op te lossen met virtualisatie container. Next argument?
Probeer nu nog maar eens PlayStation 4 spellen in je PlayStation 2 te proppen dan.
Waar HEB je 't over... En trouwens, tenzij ze 't gaan ondersteunen doen oude spellen het ook niet in de nieuwere consoles. - Je hebt geen argument. - Je kunt altijd nog truukjes doen om oudere PC-spellen op hedendaagse PCs te laten werken. - Voor zo oud als DOS heb je DOS Box, en voor Windows spellen zijn er ook wel manieren. - Maar alles van rond 2000 en later is sowieso niet een groot probleem.
Je hebt Compatibiliteits- modus

En daarnaast weet je wel wat future proof inhoud? Dat wil zeggen dat je met dezelfde setup games kan spelen zonder enige hardware wijziging.

Dus PC is wel meer future proof want als de PS5 uitkomt met GTA 6 dan kan je bijna wel zeker zijn dat die niet op de PS4 komt. En op de PC heb je gewoon meer games.
Pc is helemaal niet futureporrof, zelfs een OS update kan ervoor zoegen dat de zooi niet meer werkt
En jij denkt dat als de update server voor de console down is dat de game nog wel te updaten is op een pc? En niet iedere game op disk is volkomen bagger, vooral indy games zijn vaak op misschien een paar bugs na af wanneer ze op disk worden gezet. Dit zijn het soort games die je wilt verzamelen. Verzamelaars interesseren zich over het algemeen niet in de blockbuster games die vol bugs worden uitgepoept om kwartaalcijfers te schrijven. De pareltjes zijn doorgaans de games die van af dag 1 al goed waren.
Noem eens een store die is down gegaan voor de PC in de afgelopen 10-15 jaar?

En zoals ik al zei is ongeveer elke PC game illegaal beschikbaar dus er is wel degelijk een fallback. Dat zal met consoles veel lastiger zijn, zeker de moderne consoles die allen nog niet gekraakt zijn (Switch daargelaten).

[Reactie gewijzigd door sohus op 9 oktober 2019 09:24]

Noem eens een store die is down gegaan voor de PC in de afgelopen 10-15 jaar?
Desura?
Ah dus omdat er nu nog geen store offline is gegaan betekend per definitie dat dit niet gaat gebeuren? Games updaten op een ps3 werkt ook nogsteeds, dat is voor beide nog geen garantie voor de toekomst.
Een ander goed voorbeeld is games die features missen door aflopende licenties na verloop van tijd. Als je een game als gta san andreas of vice city nu download mis je een groot deel van de oorspronkelijke muziek omdat de licenties zijn verlopen. Speel je de game van het oorspronkelijke medium dan heb je deze beperking niet.
En overigens is de ps4 ook gewoon gehacked en kan je daar backups op draaien dus ik weet niet hoe je er bij komt dat dat slechts beperkt is tot de switch. Voor zover ik weet was er een tijd terug ook een proof of concept hack voor de xbox one, het is dus slechts een kwestie van tijd voordat dit mogelijk is.
1 van de dingen waar jullie geen rekening mee is dat digitaal geen fysieke beelden en andere dingen kan bevatten. Zelf maakt het me niet veel uit of ik digitaal of disc heb (mits de ene niet meer content heeft dan de andere zoals extra skins of als ik de collectors edition wil voor de extra's). Een paar games zijn uitzonderingen. Zoals op het moment heb ik alle Lego games op disc dus dat vind ik dat wel leuk om verder uit te breiden. Voor de rest is het meer is het de vraag of het digitaal of disc versie goedkoper is. Is het ongeveer dezelfde prijs dan doe ik het vaak wel digitaal omdat ik het dan eigenlijk sneller kan spelen omdat je dan niet hoeft te wachten op de bestelling. O ja en multiplayer games die ik online wil spelen neem ik vaak digitaal zodat je niet van disc hoef te wisselen als je een uitnodiging krijgt.
Hierin ben ik inmiddels al blij dat, als je een game download, de laatste patches er ook bijzitten. Dit was vroeger niet het geval. Blij toe :)
Over het algemeen ben ik het met je eens. Al zou ik voor single player en apps zoals netflix wel willen kunnen kiezen welke versie je wilt omdat ik wel eens meegemaakt heb dat updates dingen kunnen slopen of slechter maken. Niet vaak maar ja het is wel gebeurd.
Je moet zelfs niet ver kijken: in België zijn er heel wat abonnementen met limieten van 100-150 GB... Zelfs bij de duurdere/duurste abo's met "ongelimiteerd" internet zit je met een limiet van 750GB. Zal er ook snel door zijn als je enkele nieuwe spellen downloadt.
Ik vind het alleszins een goede zaak dat fysieke schijven nog ondersteund worden.
Dat is wel afzetterij... Heel ouderwets. Niet accepteren en gewoon een abonnement zonder limiet nemen dan maar.
Alles digitaal is toch de toekomst. Als je aan "argumented" wil houden zoals dat je internet-data een limiet heeft moet je dat zelf weten. - Dat is natuurlijk ook niet de echte reden waarom je tegenstribbelt. Jij wil gewoon dat plastic doosje met een schijfje om rond te hebben slingeren.
Leuk is dat, je kerst cadeau al in de zomer krijgen zodat hij met kerst klaar is met updaten zodat je een spelletje kunt spelen :)
Niet iedereen heeft genoeg bandbreedte om een game van 100GB te downloaden. De Playstation 5 wordt namelijk ook in andere delen van de wereld uitgebracht.
Tegenwoordig heb je dan van die day 1 patches die even groot zijn als de bluray zelf :+
100gb is 2/3 van mijn internet limiet in België... succes in landen waar het nog duurder is.
Retailers kunnen ook gewoon codes verkopen in een doosje, zou dat niet makkelijker zijn. 8)7
Tuurlijk. Maar ik veronderstelde dat verzamelaars ook graag een fysieke disc krijgen met een mooie print erop, daarom dat ik zo'n oplossing voorstelde.
Voor mij hoeft het niet hoor :P
Haha, ach het is gewoon een kwestie van tijd. Ik vermoed dat dit de laatste generatie consoles is met fysieke media, hoewel dat eerst ook van de PS4 werd gezegd.
Denk eerder dat het voor de backwards compatibility is, de grote 3 hebben nu ook ingezien je je klanten beter kan behouden door het mogelijk te maken om de oude spellencatalogus mee te nemen naar de nieuwe console. Want als ik mijn PS4 zou verkopen met games omdat ze niet op de PS5 werken, wil ik dan wel een PS5 of kan ik dan niet beter voor de nieuwe Xbox gaan?

De kosten om een optische lezer toe te voegen zijn ook niet zo groot (+ extra feature als BD speler). Grotere probleem zal de ruimte zijn die de hardware inneemt in de console.

Daarnaast wil ik mijn games fysiek hebben, niet voor de mooie print, maar omdat ik de mogelijkheid wil houden om hem te verkopen. of als Sony failliet gaat (unlikely) of de game uit de store haalt (more likely) de game wil blijven kunnen spelen.
Zolang hier nog teveel wispelturigheid blijf ik nog even fysieke media kopen, ook al heb ik het dan niet op dag 1...
En games vandaag de dag zijn enorm groot. Ik weet nog dat toen ik mijn xbox360 gebruikte, en ik de mogelijkheid had de games te installeren op de meegeleverde harddisk, ik absoluut niet al mijn games kwijt kon. Verre van zelfs. Ik verwacht dat dit nu niet anders is, met de standaard meegeleverde harddisks. Die zijn misschien 10x groter geworden, maar de grootte van de games ook. Het zal dan altijd weer een gedoe zijn, je moet iets weghalen en dan weer iets anders installeren. Neemt voor mij wel enigszins het gemak (en IMO enige voordeel) weg van consoles.

Maar men moet vooral ook niet vergeten dat lang niet iedereen de luxe heeft van snel internet, zoals wij dat hebben. Genoeg landen in de wereld waar het installeren van een 100GB game vele uren, zo niet dagen kan duren.

(Ik erger me soms al dat als ik een game op Steam koop, ik tot de volgende dag moet wachten met spelen soms (ik heb een 25mbit lijntje voor 10 euro de maand, goed genoeg voor meeste dingen). Die snelheid zal in veel landen al een enorme luxe zijn. Tja, wellicht dat een PS5 dan ook onder diezelfde luxe categorie valt, maar toch.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 8 oktober 2019 16:40]

Bedoel je het woord "waarschijnlijk"?...
Xbox One S is er al zonder drive. Keuze aanbieden is voor nu beste optie voordat ze weer een "anti-gamer" imago hebben bij een nieuwe console. Sony is net zo goed bang gezien nu wel 4K BluRay drive.
Retailers verkopen al gifcards met daarop tegoed voor de online playstation of xbox store.
Ja, maar zij hebben daar geen winst op hé. 15 euro is 15 euro, je kan niet 15 euro giftcards verkopen en er 16 euro voor vragen.

[Reactie gewijzigd door AppleFan2007 op 9 oktober 2019 07:55]

Ik heb zelf bij een groot elektronicabedrijf gewerkt en weet daardoor dat gift cards wel met winst worden verkocht, hoeveel marge er op zit is afhankelijk van het merk of de leverancier. De winst is over het algemeen laag, maar zonder dat zou het voor een retailer vrijwel geen nut hebben om te verkopen
Ja, daar zit gewoon marge op voor de winkelier. Sony pakt 30% op alle digitale verkopen en daar staan ze dus een klein deel van af aan winkelier, ik gok 5%.
interessant, dit wist ik dus totaal niet. Is wel fijn om te weten.
Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van. Begrijp me niet verkeerd. Ik ben niet speciaal pro disc maar als ik het koop uit de winkel dan wil ik wel disc erbij hebben. Anders heeft het hoesje voor mij ook geen zin. Dan kan ik het net zo goed gewoon digitaal kopen.
Tegenwoordig gebeurt dat al bij pc games. Ergens zwerft er een filmpje rond van een kwade gamer die een Call of Duty game voor pc kocht, doosje open doet om erachter te komen dat er alleen een kartonnetje met een Steam key in zit. Redelijk nutteloos imo maar leuk voor de verzamelaar.
Dat is toch ook super lame? Je hebt letterlijk niks meer aan dat doosje.
Die code kan je nooit meer gebruiken, de game zit voor altijd vast aan je Steam account.
Ik neem aan dat verzamelaars wel iets willen wat ook nog functioneert, anders kan je net zo goed lege hoesjes kopen en de covers uitprinten.
Bijna alle PC games gaan via Steam code voor zover ik weet, al hebben sommigen ook nog data erop staan.
En het slaat ook nergens op.

Alsof mensen die game over 10 jaar nog massaal gaan kopen.. of massaal door gaan verkopen. Dat laatste wellicht als de houdbaarheid of game zelf gewoon waardeloos is.

In dat licht proberen studio’s hun winst te maximaliseren onder het FOMO concept.

Verbaast me ook niks met de lootbox craze van afgelopen jaren. Elke Euro die erin zit, moet eruit komen.

Ik koop zelf ook spellen als download, bijvoorbeeld in de PES serie. Die heb ik ook vaak fysiek gekocht maar van dergelijke games weet ik dat ik er met een online pre-order allerlei (ook loyalty) bonussen mee krijg. De schijfjes koop ik dan later voor een paar euro wel erbij om de collectie compleet te maken maar juist daarvoor ben ik blij dat fysieke games nog bestaan.
Verzamelen op zich is niet de enige reden om games niet digitaal te komen. Neem nu bijvoorbeeld games die je digitaal aangekocht hebt op de nintendo Wii maar die niet meer gedownload zijn op je console. Het store channel is januari gesloten dus het is inmiddels onmogelijk geworden om de games waarvoor je betaald hebt nog te spelen. Ik vertrouw meer op mijn eigen opslagvermogen van fysieke media dan op het vermogen van bedrijven om hun content eindeloos te blijven aanbieden.
Ik vertrouw meer op piraterij als back-up scenario. Dus ik maak me weinig zorgen of ik games wel of niet kan spelen. Verder zal streaming en de noodzaak voor een back catalog ervoor zorgen dat nagenoeg alle games gewoon tot in de eeuwigheid speelbaar blijven.
Grappig dat je idee oorspronkelijk het idee was voor de xbox one en dat mensen daar zoveel ophef om maakte dat dat allemaal terug gedraait is.
Dat was zeker geen lege ophef naar mijn mening, want buiten het al genoemde zijn er nog steeds goede redenen om alles niet alleen digitaal te doen. De voornaamste: tweedehands verkoop. Digitaliseren we alles, dan zal doorverkopen praktisch geen optie meer zijn. Ik kan nu besluiten om een game tweedehands op schijf te kopen, voor zeg €25, en 'm een halfjaar later weer te verkopen voor €15 - €20. Dat is een legitieme manier om goedkoper, maar later en gebruikt, aan een game te komen net zoals mensen met een kleine portemonnee een tweedehands auto of bank halen, of om weer van een game af te komen. Dat gaat verloren door alle verkopen alleen nog digitaal te doen, want de digitale platforms zijn daarbij geen doorverkoop gewend en zullen dat zo willen houden (en zullen het juridisch zo mogen houden, zoals het nu lijkt).

Daarnaast is een schijfje bij een retailer soms ook ongebruikt al goedkoper dan de digitale versie, direct bij release of bijvoorbeeld na 3 of 6 maanden, en dat is toch weer een stukje prijsconcurrentie. Zonder fysieke verkoop kunnen Sony en MS de prijzen makkelijker verhogen, want er zou dan niets zijn om mee te vergelijken.

Om nog maar niet te spreken van de toch nog vrij grote en plotselinge omzetdaling die zou volgen bij fysieke retailers als alles digitaal zou gaan. Zeker als dit ten tijde van de release van de Xbox One zou zijn gebeurd, maar ook nu nog.

Dat een steeds groter deel van de markt digitaal koopt is prima, maar ik hoop dat de optie van fysieke verkoop blijft bestaan voor zo lang mogelijk, en dat de overgang ongedwongen blijft gaan. Ben dan ook erg blij dat de PS5 nog een disk-drive krijgt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 8 oktober 2019 19:32]

Naast het bandbreedte probleem wat al genoemd werd zijn sommige mensen bang dat downloads op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn. Mocht je dan over 10 of 20 jaar eens een retro avondje willen dan heb je wellicht niks meer aan dat schijfje omdat de servers niet meer in de lucht zijn.
Ja dat, en het feit dat ik voor de PS4 bijna nooit een spel nieuw koop. Maar vaak 2de hands via tweakers of marktplaats. Als ik altijd de volle PS store prijs zou moeten betalen had ik een stuk minder spellen ;)
Wel als ze download codes kunnen verkopen tegen aantrekkelijke tarieven..
Ik wil het wel, want elke keer is de post te laat met release. Liever gelijk aan de gang dan wachten of naar de stad.
Je kunt games niet meer doorverkopen, wat wel echt een nadeel is van digital downloads. Daarnaast zijn digitale downloads vaak ook nog eens (aanzienlijk) duurder.

Tortelli heeft een One X zonder de BR speler ooit gebruikt te hebben :D
Een Franse rechter heeft nochtaans een tijd geleden besloten dat gamers hun Steam games moeten kunnen doorverkopen. Dus als dit erdoor komt voor Steam zal dit net zo goed voor games van andere digitale platformen gelden lijkt me.
Belangrijk onderscheid is dat Steam het niet mag verbieden dat mensen hun spellen (en dus account) doorverkopen maar ze hoeven het niet te faciliteren. Kortom er zal niks veranderen.
Dit zijn de twee redenen die ik ook altijd geef. Ik speel heel graag games en koop deze ook graag tweedehands. Dit is in de huidige omgeving binnen de PlayStation compleet onmogelijk zonder rare fratsen uit te halen met account sharing etc.

Geef mij maar zo'n ouderwetse hoes en disc, geeft toch een ander gevoel dan een downloadbare titel.
90% van mijn PS4-collectie is tweedehands, en heb totaal geen rare fratsen hoeven uithalen?
Je leest het verkeerd, ik koop ook graag tweedehands en dat is niet mogelijk wanneer je digitale games koopt zonder die rare fratsen uit te halen.
Maar die 90% van je PS4 colelctie komen niet van PSN af, die heb je dus allemaal fysiek.
Dat zegt ie ook
zucht, maar krekatos heeft het over over de online variant, ofwel PSN gekochte games.. het gaat over de context van wat krekatos het heeft, en sjoan begint ineens over discs...
Hier in Nederland zijn wij wel gewend aan dikke internetpijpen. Maar een land als de VS, is qua internet bijna een ontwikkelingsland. Je mag blij zijn als je daar een 8/1 pijpje hebt. Games downloaden van 100+ gig blijft niet leuk als je zo zit.
Ligt er aan waar, in New Jersey hebben wij gewoon 500mbit down.
Je hebt uitzonderingen natuurlijk, maar dat is absoluut niet de norm.
En 8/1 wel? Een kleine zoekopdracht leert mij dat USA het 7de snelste land is qua vast internet
https://www.vox.com/2018/...et-broafband-faster-ookla
https://www.speedtest.net/global-index
Qua gemiddelde misschien (alhoewel ze in je eigen bron 35ste staan)

Maar met één stad vol gigabit, trek je de gemiddelden snel omhoog. Je kan beter kijken naar het aantal aansluitingen met een hoge bandbreedte. En eigenlijk moet je ook vooral naar consumenten kijken, bij dit soort statistieken zit vaak ook bedrijven inbegrepen
Dat gemiddelde geldt voor elk land in die lijst. 35ste positie is overigens bij mobiele verbindingen, vaste verbinding staan ze 7de. Op de eerste link staat een overzicht per staat, laagste gemiddelde is 51 Mbps.
Daarentegen heb ik 68 mbit in Amsterdam. Kortom genoeg uitzonderingen die het behouden van fysieke media acceptabel houden.
Het gaat ook om of het wordt onderhouden de servers. Als dat offline is heb je niks aan je stoere dikke internet pijpje om te gamen. Want dan start het niet op als het digitaal is.
Tenzij je (bijvoorbeeld) in de VS woont waar 20Mbit high speed genoemd wordt in veel gebieden. Ga dan maar eens 100GB downloaden voor een game.
Ook kennen veel landen nog data limieten dus helaas is het nog best heel erg nodig.
En jij kunt er natuurlijk voor kiezen om daar nooit een schijf in te steken ;)

[Reactie gewijzigd door rajackar op 8 oktober 2019 15:27]

20 mbit is toch nog 9 GB per uur?

Voor het slapen gaan of voor je gaat werken zet je je download aan, je komt terug en het is binnen. Ik zie het probleem niet zo.

En ja je hebt gebieden met 2 mbit maar die zijn al uren bezig om patches te downloaden, die zijn vaak net zo groot als de game zelf.

Zeker als je online wilt spelen heb je toch een behoorlijk stabiele en goede internetverbinding nodig, ik denk dat dat overal bijna wel een vereiste is.
Mensen met 2mbit moeten maar gewoon bordspellen gaan spelen... Niets mee te maken!
Zolang ik digitaal alleen maar uit de PlayStation store kan kopen, ben ik blij dat de fysieke schijfjes in de winkel nog bestaan. Die zijn doordat er concurrentie is namelijk meestal een stuk goedkoper dan de digitale variant...
Japanse developers verkopen hun 2-3 jaar oude games vaak nog voor 70 euro in de PlayStation Store! 8)7
Een digitale winkel is nooit gedwongen om dingen af te prijzen. Gelukkig zijn er af en toe redelijke sales maar je moet het goed in de gaten houden.
Nee! Zodra games puur streaming worden ben ik weg. Zo gebruik ik bijvoorbeeld ook geen streaming muziek en filmdiensten. Ik wil het in eigen beheer houden, op mijn eigen voorwaarden.
Hij doelt niet enkel op streaming, maar ook online kopen en downloaden, maar ik pass daarin, online is vaak een tientje en soms meer duurder.
Hij heeft het over digital downloads. Niet streaming ala Google Stadia.
wanneer ik een digitaal spel kan doorverkopen zal ik overstappen. anders niet
En als dat gebeurt heb je nog steeds geen zekerheid dat ze dat ook niet wijzigen... In ieder geval kan je gedurende de PS5 nog fysieke games kopen, dus dat is een zorg voor over ~6 jaar.
Misschien zou je ook aan andere mensen kunnen denken. Niet overal in de wereld is het normaal om 500 Mbit/s-verbinding te hebben. Bovendien heb je gewoon een keuze.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 8 oktober 2019 15:32]

Gelukkig niet. Ik heb graag alles fysiek in bezit (ter verzameling maar ook om het mogelijkerwijs over ** jaar nog te kunnen spelen, is met digitaal altijd afwachten). Dat het ooit ophoudt lijkt een vast gegeven maar tot nog toe ben ik verheugd dat in ieder geval Sony nog de mogelijkheid biedt tot het gebruiken van fysieke media.
En duurder. En niet doorverkoopbaar.
Ik behoud graag de mogelijkheid om spellen die ik gekocht heb aan mijn zus uit te lenen.
Sony bevestigt ook dat de PlayStation 5 optische disks zal gebruiken voor games.

Wordt het niet eens tijd om te stoppen met ronddraaiende opslagmedia? Downloaden uit een App Store en opslaan is wel een stuk makkelijker!
Wat vaak vergeten wordt is dat niet iedereen aangesloten is op 'het net' zoals wij hier.
In sommige landen wil je geen 100gb digitale game downloaden.
Idd veel makkelijker, tenzij je een 1-2 mbit lijntje hebt. En daar zijn nog vele aansluitingen van.

[Reactie gewijzigd door Automark op 8 oktober 2019 16:24]

Als je er vanuit gaat dat een console altijd met het internet verbonden wordt wel. Maar dat is echt niet overal het geval. Er is een reden dat Disney+ als eerste is uitgerold in NL. Je kan je met onze connectiviteit al bijna niet meer voorstellen dat dat in andere landen nog lang niet haalbaar is...
Fysieke games kan je doorverkopen digitale games over het algemeen niet, als je dat doet heb je meer waar voor je geld.
En anders staat het leuk erbij welke games je hebt :)
Omdat Sony een achterlijke policy heeft omtrent digital zal ik nooit meer een ps plus abbo nemen.

Ik ben ooit gehackt en er is voor veel geld fifa punten oid gekocht. Toen ik dit aangaf bij sonys helpdesk zei men dat er vanaf mijn thuis ip ingelogd was om die punten te kopen, om 5 uur s nachts, door iemand die mijn wachtwoorden kent, terwijl ik geeneens fifa heb of ooit gespeeld heb. Er zou dus iemand in mijn appartement ingebroken hebben om stilletjes mijn playstation fysiek aan te sluiten aan mijn tv, om dan in te loggen, via de store punten te kopen, tv uit te zetten, playstation weer te ontkoppelen, weg te sluipen, zonder braaksporen...

8)7
Het lijkt erop dat je 12 bent en gewoon je wachtwoord hebt uitgegeven...
waar heb je t over? Als je geboortedatum in je profiel klopt ben ik 3 jaar ouder dan jou.

[Reactie gewijzigd door NoTimeRemains op 13 oktober 2019 19:28]

Het mooiste aan een nieuwe game kopen is toch in de stromende regen naar de winkel fietsen op een woensdagmiddag met je zakgeld dat je gespaard hebt en dan met dat doosje naar huis en dan tijdens de installatie van cd 1 t/m 3 de boekjes doorlezen :?
Dat eerste gedeelte deed ik afgelopen week nog met Link's Awakening voor de Switch... Alleen was het een vrijdag en ging het om loon, maar ik zat wél zeiknat op de bank een nieuwe game te spelen :)
Nee tuurlijk niet, je wilt toch niet afhankelijk zijn van 1 verkoopkanaal? Bovendien kun je consolegames verzamelen. Dat gaat niet op de PC

[Reactie gewijzigd door kangeroe op 8 oktober 2019 16:59]

Heb nog stdrds liever fysieke exemplaren dan digitaal. Is alleen maar negatief..
Als ze die spellen dan eens goedkoper maken ja, die zijn vaak die hoofdprijs na een jaar nog steeds.
Nee, ik heb liever wat dinkies op de plank liggen. Daarbij is het soms ook gewoon leuk om zo’n spel in je handen te hebben in plaats van een suffe launcher of download.
Ik heb laatst nog van een mede tweaker borderlands 3 overgenomen. €35 voor de game van hem of €70 digitaal.

Doe mij maar discs.
Downloaden uit een App Store en opslaan is wel een stuk makkelijker!
En duurder. Ik hou t lekker bij fysieke opslag.
Nope moet wel me blu-ray films kunnen kijken. Anders moet ik weer een apart apparaat kopen.
Nee dank u! Ik was niet van plan een aparte blu-ray speler te kopen en die heb ik al sinds de ps3 in gebruik.

Spellen wel allemaal digitaal hoor, maar heb nou eenmaal een kleine blu-ray collectie van een aantal van m’n favoriete films, gewoon omdat ik dat leuk vind, maar ook omdat deze films nergens legaal verkrijgbaar zijn, of in ieder geval niet permanent op dat platform beschikbaar blijven.
Nee, want als de PS5 geen bluray drive heeft, dan zal die zeker niet bij mij in huis komen. Voor mij is de console meer dan alleen voor games, en dat is zeker al sinds de PS3.. Ding moet gewoon een multimedia apparaat zijn want ik wil ook niet meerdere consoles onder mijn 'tv' hebben staan.
Mijn dvd/bluray collectie is nog zo enorm dat ik de komende jaren nog wel vooruit kan.
In sommige plaatsen (US onder andere) hebben ze ook nog een data cap bij een thuis abonnement. Dan is na 1 game of patch je hele maand bundel op
Klopt.. maar de prijzen van fysieke discs tov digitale download liggen toch echt wel iets lager.
En als jij bijv jouw game heb uitgespeeld, of bij een bundel komt die je niet hoeft, kan je die game nagenoeg nieuw of helemaal nieuw voor een stuk lagere prijs overnemen dan de winkelprijs.

Van mij mogen de discs daarom lekker blijven. De echte vette titels zoals TLOU2 koop ik persoonlijk sowieso digitaal.
Dat zie ik helemaal niet zitten eerlijk gezegd. Games op psn zijn meestal 20 tot 30 euro duurder in de voorverkoop dan fysieke games.
Yes, maar dit gaat wel om games van nu al over de 50GB. Niet iedereen heeft een goede internetverbinding, laat staan unlimited downloadcapaciteit.

Als ik het correct begrijp zijn de discs trouwens alleen maar een transfermedium, en moet de game sowieso geinstalleerd worden op de SSD om correct te werken. Want ja, discs zijn nu eenmaal trager en inefficienter in hun datagebruik dan een SSD.

Wees blij dat ze nog niet zijn overgeschakeld op het leveren van je gamebestand via vlinder: https://blog.xkcd.com/2019/08/26/how-to-send-a-file/
Alsjeblieft niet, zeg! Er is een reden om voor fysieke games te gaan: replayability, zeker in de toekomst. Kijk naar de Wii. Shoppingkanaal op non-actief gezet, dus als je er nog wat hebt gekocht en niet geinstalleerd, dikke pech. Gaat je Wii kapot? Je kunt een nieuwe kopen, maar die oude games kun je naar fluiten.

Ik begrijp dat games met een sterke (of uitsluitend) multiplayer-component in de toekomst sowieso ergens op zwart gaan, maar laten we eerlijk zijn: Daar zit niemand ook nog op te wachten over ~20 jaar. Vergeet niet, uitgevers kunnen op ieder moment besluiten hun platform op zwart te gooien en als je er (flink!) geld in hebt zitten heb je gewoon dikke vette pech. Dat is voor mij de reden om uitsluitend fysieke games te kopen.

Aan de ene kant ben ik overigens wel soort van fan van de manier waarop Nintendo het aanpakt met de Switch. Daar kun je je games op een Micro-SD installeren en die kun je ook vrij wisselen... Helaas is het niet meer dan 'soort van fan', want je kunt die kaartjes dus niet in een andere Switch steken. Is je eigen Switch kaduuk, dan heb je alsnog pech als de eshop niet meer beschikbaar zou zijn :(
Ach ik vind het persoonlijk wel prettig om een game uit te kunnen lenen dan wel weg te geven aan iemand zonder dat ik mijn account gegevens hoef te delen.
Zeker niet! Ik heb alles liever op een schijfje. Staat mooi in de kast als collector. Ik ben erg blij dat Sony nog voor optische discs gaat!
Misschien een versie zonder optische disc lezer uitbrengen? Dan kunnen de verzamelaars hun lol op. En als je voor gemak gaat door in de playstation store te kopen hoef je niet mee te betalen aan een optische drive die je nooit gebruikt.
Xbox one is ook zonder bluray geleverd, de digital Only. Maar heel veel geld scheelt het uiteindelijk niet.
Mogelijk wijkt de versie voor consumenten af.
Ik mag het wel hopen ja 8)7
Als je een PS4 devkit ziet, die lijkt in de verste verte niet op een retail PS4. Sony heeft de gewoonte om devkits te bouwen met een grof industrial design, ontworpen om op elkaar gestapeld te worden en koel/stabiel te blijven met langdurig gebruik (devkits staan doorgaans 24/7 aan). Niks om je zorgen over te maken dus.
Uhh, goed punt ja

PS4 Devkit
De ironie. Ik vindt die devkit er gewoon beter uitzien dan een retail PS4, meen ik serieus. Maak 'm wat lager (slim model) en we hebben een deal. Ik ben denk ik een van de weinigen die de dikke Xbox One mooier vond dan het eerste model PS4 . Ok goed, de Ps4 slim gaat nog wel maar dat is dan weer geen Pro.

Ben benieuwd naar de Ps5... Zit me niet lekker dat die Cerny er nog steeds bij betrokken is.
Wat is er mis met Mark Cerny?
Het uiterlijk van de Ps4.
Haha jij bent niet goed. Moet er niet aan denken om zo'n blokkendoos op mijn TV meubel te hebben staan ;) . Al doen smaken verschillen natuurlijk.
Mogelijk wijkt de versie voor consumenten af.
Dat mag ik hopen, wat een lelijk ding :P En die knoppen op de voorkant slaan al helemaal nergens op :)
Lelijk?
Ik vind'm prachtig en je kan zelfs 2 biertjes kwijt in het midden 8-)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 8 oktober 2019 15:24]

Als je van warm bier houdt :9
De console komt uit met de feestdagen dus het kan dan dienen als Gluh bier opwarmer. :9
Voor de glühwein
Zal wel mooi zijn als de console een ingebouwde oplaadstation krijgt voor de controllers :D
Don't get your hopes up: Dat oplaadstation zal zeer waarschijnlijk bestaan uit een paar USB-poorten waar je een kabel in kunt stoppen om je controllers op te laden.
Wees maar niet bang :p. Anders zet ik er een doos er overheen :)
Je moet dan wel van warm bier houden. Maar ik vind m inderdaad ook niet echt mooi. Ik hoop dat die uiteindelijk net zo strak wordt als de "oude".
Bluray tot 100gb.. dat zijn toch gewoon bluray UHD discs?
Dacht dat Sony vol op streaming zou gaan inzetten, maar dat is ze toch blijkbaar een stap te ver.
Benieuwd of de PS5 wel vanaf de start ondersteuning krijgt voor bluray/uhd afspelen.

blijkbaar heeft Microsoft Sony zover gekregen om de release van de PS5 te vervroegen ( nieuws: Sony wil PlayStation 5 op zijn vroegst in 2021 uitbrengen ). Ze voelen de hete adem van de nieuwe Xbox en willen aan alle kanten voorkomen dat hetzelfde gebeurd als de xbox360/ps3 en ze op een achterstand komen.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 8 oktober 2019 15:22]

Ja, de PS5 kan ook 4k blu-rays afspelen. Voeg ik nog toe :)
Hopen dat ze atmos dan toevoegen
Fyscal 2021 begint al oktober 2020. Naast dat blijft er altijd een zekere concurrentie tussen de 2 bestaan. Tot nogtoe heeft Sony altijd meer verkocht (al was het met de PS3 wel een inhaal slag tegen het einde). Hete adem? Mwoah, gezonde concurrentie. December 2021 is niet realistisch. Zou de langste periode zijn tussen 2 consoles van Sony. Aangezien er altijd gemikt word op de feestdagen is december 2020 gewoon de enige juiste keuze. 7 jaar na de PS4 is gewoon netjes zoals het hoort en wenselijk is.
Hahaha wat praat je alsof de Xbox het Sony moeilijk maakt op het moment? Eind 2020 is toch tegen 2021 aan en is toch nog steeds meer dan een jaar wachten? Hoe kom je erbij dat Sony "VOL" over zou gaan op streaming?

De enige die hier een enorme achterstand heeft is Microsoft met de Xbox, tenzij je in een andere wereld leeft waar Sony moet vrezen voor Microsoft met de Xbox?
Nee, eerder gaf Sony aan dat de ps5 in 2021 zou uitkomen, wat dus na de kerst van 2020 is. Daarna kwam Microsoft met het nieuws dat de nieuwe Xbox in holiday season 2020 er zeker zou zijn. Als dat zo zou zijn, mist Sony de kerstverkopen.
En als Sony zegt 2021, is dat niet januari, elk normaal bedrijf zou er alles voor over hebben om in december te releasen en nooit in januari. Ze hebben dus 100% zeker de ps5 launch vervroegd om Microsoft bij te benen met de release van de Xbox.

Ik zeg nergens dat Microsoft het Sony nu moeilijk maakt. Maar Sony zal alles er voor over hebben om het probleem van de xbox360 vs ps3 te voorkomen, waar Microsoft ook een jaar eerder was en Sony daar wel degelijk jaren last van heeft gehad voor jaren.
Denk niet dat dát de reden was voor het probleem met de PS3.. Denk eerder dat het aan de Cell-processor lag waardoor de prijs €600 !! euro was. En daarnaast ook nog eens een blok aan het been voor de developers.
Die problemen kwamen door issues met de Cell-processor en problemen met levering van Blueray-drives, niet concurrentie van MS.
Dat mag wel wat minder bijdehand hoor.

Xbox heeft gewoon een bijzonder slechte start gehad, de ps4 was simpelweg eerder beschikbaar waardoor veel mensen een ps4 gekocht hebben. Vervolgens het verhaal dat men het zelfde platform koopt om met elkaar te kunnen spelen online. En ja uiteraard, zeer sterke exclusives.

Vergeet niet dat Xbox de vorige generatie echt een geweldig goed lopende console heeft weg gezet. Sony heeft alle rede om rekening te houden met deze gigant in de industrie.
Je vergeet even dat de PS3 later uit kwam dan de 360. Een compleet JAAR later. En voor Europa zelf 1,25 jaar later. Zelfs die generatie kwam de PS3 er als meest verkochtte uit. De "slechte start" van de XBO is geen verklaring voor maar de helft aan verkoop ivm de PS4. Exclusives sell consoles. Dat zal altijd zo blijven. En nu met crossplay meer en meer beschikbaar word dit alleen maar sterker. MS ziet en weet dit heus wel en heeft daarom meer studio's onder de vleugels genomen. Dat heeft ze deze generatie gewoon flink de kop gekost. Ik ben benieuwd wat de nieuwe generatie gaat brengen. Ik ben zelf sowieso blij met BC op de PS5. Mijn backlog loopt namelijk flink op, op dit moment.
@chimnino Microsoft moet ook leren om hun xbox eclusives ook alleen voor de XBOX CONSOLE uit te brengen en niet voor de windows. ;)
Ben ik de enige die 'haptische feedback' moest googlen? Ik had er echt nog nooit van gehoord.. 8)7

Ik mag trouwens hopen dat het echte product niet op die render gaat lijken want dat vind ik er echt niet uitzien.. Ik zie liever een relatief simpel niet te opvallend design.. Het PS4 design vond ik b.v. prima..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 8 oktober 2019 15:27]

Apple doet het ook, komt erop neer dat je met een actuator (“tril motor”) en echt vlak oppervlak het indrukken van een toets of oppervlak simuleert.
Zolang het ding fatsoenlijk zijn warmte kwijt kan, zonder op te stijgen, dan boeit het mij echt niet hoe de ps5 eruit ziet..
Persoonlijk maakt het voor mij niet heel veel uit hoe die PS5 eruit komt te zien. Als dit design (hoe mooi of lelijk deze ook mag zijn) er bijvoorbeeld voor zorgt dat deze beter koelt en stiller zal zijn, dan teken ik daar voor. :D
Snap dat gedoe om 'design' ook niet. Komt bij mij in m'n TV meubel te staan, je ziet een stukje van de voorkant, verder niet. Als ie maar zwart is qua kleur.
Ok, dus 4K aanwezig. Weet iemand ook of HDR, HDR10+, Dolby Vision (en Atmos) aanwezig is?
HDR ga ik zowiezo vanuit aangezien dat bij de PS4 ook is.... Maar welke andere HDR varianten weten we nog niet.... Komen we wel te weten... Gok dat ze niet allemaal standaard gaan zijn en de helft via een FW uodate toegevoegd worden....
Ik twijfel om mijn PS4 te verkopen nu ik er nog iets voor ga krijgen. Als het goed is is de PS5 namelijk ook backwards compatible met CDs. Het duurt niet lang meer voor de PS5 uit komt en ik gebruik mijn PS4 niet veel meer.

[Reactie gewijzigd door exaltion op 8 oktober 2019 15:21]

Als je een jaartje zonder kunt: Vooral doen :)
Het duurt nog ruim een jaar, dus niet lang is nogal een understatement volgens mij. Maar als je hem nauwelijks gebruik zou ik ook geen PS5 kopen ;).
Tja, wat noem je veel. De PS4 is al eens door Sony verkocht voor 188 euro. Maar als je nog iets van je geld wilt zien dan is dit vermoedelijk nog een van de beste momenten, ik zou in ieder geval niet op de feestdagen wachten.
Ha ik zit met precies hetzelfde, kan ik mooi even nog iets van 200 of meer vangen (PS4 Pro) en dat geld lekker weg leggen zodat ik de PS5 kan kopen, weinig redenen voor mij om een PS4 te houden terwijl ik weet dat ik bijna zeer waarschijnlijk een PS5 zal halen. :)

Speel overigens bijna niet meer op de PS4, mijn situatie is nu wel verandered waardoor ik meer console game maar ik speel op het moment veel meer Nintendo Switch en Xbox 360 games

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 8 oktober 2019 15:44]

Wie gebruikt er nog actief CD's? Overigens zie ik in het artikel die jij linkt dat het specifiek om PS4 Blu-ray discs gaat.
Hij bedoelt natuurlijk de blu-ray games compatible is, en ik gebruik dat actief koop zowat niks online veel duurder.
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe ze het gaan doen met games die in dat jaar uitkomen.
Bijvoorbeeld Cyberpunk 2077.
Moeten we (voor de beste performance en visuals) straks de game 2x kopen, of wordt er een patch uitgebracht die je - van oorsprong - ps4 game de nieuwe hardware laat benutten?
Is nu toch ook al met oa Uncharted, als je de PSN versie voor de PS3 hebt gekocht, dan moet je alsnog de PS4 versie kopen om op de PS4 te kunnen spelen..
Van de ps3 naar de PS4 betrof het een verandering van processor architectuur. En moest de uitgever enigszins vanaf scratch beginnen.
Dit blijft nu gelijk. Sommige uitgevers gaven al een patch voor wanneer je een upgrade had gedaan naar de PS-pro. Hopen dat dit zo blijft voor de 5. In ieder geval in het begin.
tja, is dat mijn probleem dat het een andere architectuur is? nee, je heb het spel Uncharted gekocht via PSN, dus waarom zou je dan bij de PS4 naar PS5 wel gratis de upgrade krijgen en bij de PS3 naar PS4 niet, immers is het spel uiteindelijk ook gemaakt voor de PS4...... Het is allemaal 1 digitale store...
Helaas werkte het toen niet zo simpel. van de 3 naar de 4 moest de code herschreven worden, wat veel tijd en geld kost. Van de 4 naar de pro, of naar de 5 betreft het enkel betere hardware, maar op eenzelfde 'taaltje'. Dan hoeven ze enkel de software te "informeren" meer resources te claimen, of gebruik te maken van een hogere resolutie texture, die er toch al was van tijdens de ontwikkeling. Dat het eigenlijk cru is omdat je in feite een digitale licentie koopt ben ik met je eens, alleen komt dan de marketing van het geheel om de hoek en willen ze de kosten van het porten terugverdienen.
Dat ligt aan de uitgever die het spel maakt, dat is gewoon afwachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True