Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proximus past fair use policy 'onbeperkt internet' aan van 750GB naar 3TB

Proximus past de voorwaarden van zijn vaste internetverbindingen met 'onbeperkt datavolume' aan. De provider gaat na een verbruik van 3TB in een maand de snelheid beperken. Nu is dat nog na 750GB. Gebruikers kunnen de snelheid zelf weer ophogen.

Op de Proximus-website staat bij de pagina over het Epic Combo-pakket dat de wijziging vanaf 1 november ingaat. De provider bevestigt tegenover Tweakers dat de nieuwe regeling zal gelden voor alle internetabonnementen met 'onbeperkte internetvolumes'. Dat zijn de Internet Maxi- en Internet Comfort-abonnementen, die ook onderdeel kunnen zijn van een bundel met andere diensten.

Proximus verlaagt bij die abonnementen de internetsnelheid naar 5Mbit/s als klanten binnen een maand een bepaald volume overschrijden. Momenteel is dat na 750GB. Vanaf november kunnen klanten dus vier keer zoveel data verbruiken voordat de snelheid beperkt wordt. Klanten kunnen overigens gratis terugschakelen naar volle snelheid door extra datavolume te activeren via MyProximus. Dat gaat met blokken van 150GB.

In tegenstelling tot in Nederland hebben internetabonnementen in België vaak nog een datalimiet. De laatste jaren zijn er steeds meer abonnementsvormen met 'onbeperkt datavolume' beschikbaar gekomen, maar daarbij hanteren de grote internetproviders een relatief strikte fair use policy. Telenet en Orange hanteren bijvoorbeeld een maandelijkse limiet van 750GB in de piekuren, waarna de internetsnelheid omlaag gaat naar 10Mbit/s voor downloads en 1Mbit/s voor uploads.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-10-2019 • 14:15

174 Linkedin Google+

Submitter: Callandt95

Reacties (174)

Wijzig sortering
EDPNet zal conservatief zijn met hun tool. Is ook maar een schatting tov de dichtste ROP denk ik.

Ooit de berekening gehoord die gebruikt worden van ex-collega die er ooit werkte. Op basis van je SNR wordt bij EDPNet dacht ik je profiel berekend. Geen idee of dit een algemene instelling is voor alle providers in BE (die voor VDSL allemaal de infrastructuur van Proximus gebruiken). Weet wel dat hij zei dat men conservatiever was dan in NL en een lager profiel zou geven om stabielere connectie te krijgen.

Maar spreek over paar jaar terug dus geen idee of dit nog altijd geval is... en geheugen laat me in de steek met exacte technische verschillen.
Omdat die veelal nog veel duurder zijn.

Proximus zelf vraagt bijvoorbeeld €5 voor 20GB extra.
Dan kun je een andere provider kiezen/data bijkopen/het in daluren plannen.
Helaas niet zonder _veel_ meer kwijt te zijn voor een triple-play abo... (in .be dan)
3TB zal voor streaming niet snel een probleem zijn maar voor (amateur)video makers die cloud diensten gebruiken weer wel.
Als dat voor professionele doeleinden is heb je een zakelijk contract, daar gelden andere voorwaarden.

Voor de amateur video maker: de uplaodsneleheid die Proximubiedt in 99% van het land is maximaal 15Mbps up (en 100Mbps down).

Met 15Mbps moet je 19 dagen nonstop uploaden om aan de 3TB te komen.

Lijkt me dus niet dat de limiet een beperking is voor je werk als je het hebt over videos maken, de beperkende factor is de koperdraden die bijna een eeuw geleden in de grond zijn gestoken waar Proximus nog altijd de hoofdprijs voor rekent.
Persoonlijk vind ik dit een aanvaardbare oplossing. Het voegt een kleine barrière toe voor buitensporig verbruik, terwijl legitieme gebruikers (wie gaat er nu over de 3TB per maand?) alsnog geen echte last ondervinden als ze uitzonderlijk in aanraking komen met deze zachte limiet.
Wat zie jij onder buitensporig gebruik? Downloaden van films / muziek? Of bedoel je met buitensporig gebruik dat je een eigen server thuis hebt?

500-750 GB als FUP gebruiken is imo te weinig voor deze tijd. Netflix / YT / online tv vergt al veel van je bandbreedte, laat staan als je nog backups draait of zelf een live stream doet.
3TB is voor de meeste ruim genoeg, een enkeling zou dat alsnog overschrijden omdat ze ofwel een Tweaker / IT'er zijn ofwel veel data hebben en het altijd gesynced willen hebben.

Ik ben blij dat wij in NL niet zo'n harde limiet hebben. Heb voor een schoolproject 3 servers moeten voorzien van alle updates + WSUS server en dat x 3. Ik had in 1 week meer dan 1 TB gedownload alleen aan updates voor het project. Daarnaast heb ik ook paar keer een VM naar m'n cloud gebackupped, de VM was ongeveer 250 GB groot, het uploaden verliep wel moeizaam omdat ik een 250/25 Mbit pakket heb. Daarnaast helpt het ook niet mee als je bijv. GTA wilt spelen, op het moment dat je GTA gaat installeren, moet er eerst nog meer dan 80 GB gedownload worden, voordat de installatie verder kan gaan.

OT:
Waarom gebruiken de ISP's in België nog een limiet? Enigste reden wat ik kan verzinnen is dat hun netwerk niet altijd bestemd is tegen het hogere gebruik / bandbreedte. Of zit er een andere reden erachter? Is het dan niet strafbaar om te zeggen dat het ''onbeperkt" is en toch een harde limiet instelt?
Het is niet mogelijk om je datacap te verhogen bij eender welke provider. Scarlet tegen extra prijs 5 euro/ 500 GB (ok), Telenet tegen belachelijk hoge tarieven en bij Orange is het niet mogelijk.
Maar dat is toch de hele reden dat hij unlimited neemt? Dan heb je al rekening gehouden met “zware” gebruikers en dan nog zit je op sommige momenten krap.
Wat kan hij meer doen dan, 2 internetverbindingen nemen?
Wij zijn met 4, 2 volwassenen en 2 dochters van 7 en 8. 3 tv's, waarvan 2 4K en 1 FHD met Netflix, 2 game pc's, 2 laptops, 2 ipads, 2 iphones, PS4, PS3, Xbox one (met game pass), Nintendo Switch. Dochters kijken graag netflix en youtube. ja die 1TB zijn we hier zo voorbij hoor. Nu gaat hopelijk Telenet ook hun policy gaan aanpassen.
Hier komt weer de discussie van enkele tweakers die wel enkele terras per maand verbruiken en dat dan veralgemenen naar de gemiddelde gebruiker.
Jij zit blijkbaar in hetzelfde verleden vast. Doorsnee 2019 gezin zit zonder ook maar 1 'illegale download' op heel wat meer GB's dan toen het internet bestond uit mp3tjes en html pagina's.
Ik zit in een gemiddeld gezin. Na 20 dagen van de huidige maand zit ik aan 180 GB waarvan 133 GB in de piekuren. Nu ga jij en anderen natuurlijk beginnen hoe elk gemiddeld gezin gemakkelijk enkele TB's nodig heeft.
Hoogste dat ik zelf ooit gehad heb was rond de 900 GB waarvan een groot deel in de daluren, was toen ik een nieuwe PC installeerde. Enkele collega's gaan inderdaad daar niet mee toekomen, maar dat zijn dan ook duidelijk geen doorsnee gebruikers.
Ik zit aan 4tb, shadow cloud gaming zit je aan de hoogste mbps rond de 22,5gb / uur. Dit zal ook de reden zijn waarom ze de fair use policy verhogen volgens mij.
Beetje uploaden met 600 mbit en ik haal al 1tb in een nacht.
Een beetje overdreven, maar zeker 90% van het dataverbruik is door Netflix:+
Dat is afhankelijk van je abonnement, ik ben uit noodzaak maar overgestapt naar het Fiber 200 abonnement met ‘onbeperkt internet’. Het basic abonnement heeft een databundel van 250 GB waarbij je extra data kunt bijkopen (50 gb voor €10 meen ik me te herinneren).
Tele2 doet in Nederland precies het zelfde met hun unlimited data. 5gb per dag en daarna elke GB een smsje sturen.
Oneens, het is relatief makkelijk om 5gb perdag te verstoken
Wat doe jij op je smartphone waarmee je 5gb per dag verstookt?
Zonder in te gaan op m'n privé gebruik, 5gb is niets als je het gewoon als laptop vervanger gebruikt. Dus wat jij in 1 dag op je pc verbruikt, kan ik op mijn telefoon gebruiken.
Alleen is dat mobiel internet en gaat dit over een thuis netwerk
Ik woonde een tijdje in een gedeeld huis in België. Doordat er meerdere mensen gebruik maakten van het internet was het praktisch onmogelijk om na het verloop van de databunder met vertraagd internet een extra bundel te activeren.

Je hebt helemaal gelijk. Aan het begin van de maand is het mogelijk om meerdere keren de extra bundel aan te vragen. Het enige wat deze policy dus uithaalde was dat ik aan het begin van elke maand moest inloggen om 5 extra bundels aan te vragen.
Proximus was 750 GB en daarna kun je gratis blokken van 150GB krijgen. Nu is dat dus 3000 GB geworden en ook daarna kun je blijven door downloaden zonder extra kosten. Veel beter dan telenet dat een harde limiet van 150 GB , 200 en 750GB heeft en waar je dus al een duur business abo nodig hebt, wat is de kostprijs? Zeker iets van 100 euro. Nou dan ben je toch beter af met dsl aan 40 per maand of zo.
Je wil geen DSL of coax, welke kabel had je dan verwacht? Fiber wordt ook door Proximus aangelegd, dan blijft er niet veel over.
Het zal mij eigenlijk worst wezen langs welke weg het internet binnenkomt,

Ik verwacht gewoon dat in 2019 een vast internet abonnement voor thuis in een land zoals België GEEN volumelimieten meer heeft !!!!!!

Zeker als je kijkt naar de buurlanden en de rest van de wereld.
België heeft wel geen FTTH op grote schaal, wat wel het geval is in Nederland. Dat gooit de markt wel echt open.
Tweak zit niet overal op het netwerk van KPN. Daar waar je 1000Mbps kan krijgen gaat dit niet via KPN.

Waar dit niet kan, gaat het wel via KPN.
Voo is dat sarcastisch bedoeld ? In Vlaanderen bestaat wel degelijk een duopolie met serieuze politieke inmenging. Proximus is de melkkoe voor de Belgische staat en Telenet ziet dat kluwen graag gebeuren. Het is juist daarom dat ze hogere prijzen en belachelijke limieten kunnen hanteren ivgl met de buurlanden. De andere "concurrenten" zijn afhankelijk van de goodwill van deze beide of zijn gewoon een andere naam om een ander doelpubliek aan te spreken. Er bestaat enige regulering ivm het openstellen van de netwerken maar ruim onvoldoende om van een echte concurrerende werking te spreken. Natuurlijk kan je in de marge betere deals vinden maar die zijn alle heel specifiek en voor een heel beperkt publiek.

En @HAnsie9999 neen telenet heeft Voo niet opgekocht. Voo is juist weer een voorbeeld hoe alles in Belgie werkt. :
https://datanews.knack.be...article-news-1513959.html

Ondertussen is in Wallonië alles op hold gezet omwille van verdachte praktijken.
Enkele kabelnetten hadden begin deze eeuw wel datalimieten. Zoals bijv meer dan de helft van wat we nu ziggo noemen. De limiet was destijds 40GB en dat werd alleen bijgehouden als je een recent modem had. Tegen de tijd dat ik dat modem kreeg werd de 40GB FUP omgezet naar een 'gewoon lekker veel' FUP.

Met jouw gebruikersnaam ga ik er van uit dat je van Rotterdam bent. Daar had je dus chello met 40GB en het veel tragere dsl van kpn (planet) zonder directe limieten (1.5mbit VS 512kbit of 1mbit voor dubbel het geld) , die 1.5 ging nog naar 2.5 en 4 toen 20 etc, die 512 werd uiteindelijk nog wel 8 geloof ik

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 9 oktober 2019 16:37]

Ik heb nog Cistron gehad met limit, 100 GB per maand destijds.
Het neemt niet weg dat 3TB (dat voor 99% van de users momenteel wel zal volstaan) in een huidige digitale maatschappij achterhaald is.
Ja, serieus? Hoeveel procent van de mensen verstoken 3TB/maand?
Het gaat om hun gedachte 'onbeperkt' - gebruik dan nog steeds wat het is : Abonnement met limieten.

Reken er maar op dat een gezin met enkele kinderen dat elke dag YouTube, Netflix en steeds meer streaming diensten gebruiken. Daarnaast mss nog iemand dat gamed, Enz steeds meer naar dit soort limieten zal toe gaan. 4K is nog maar in zijn opkomst maar alles zal 4x meer verstoken dan 1080p ...

Aanvulling : Dan praat ik ook nog niet over simpel weg IPTV ter vervanging van gewoon TV abbo wat ook 27€/ maand kost bij Telenet voor een basis pakketje aan zenders.

[Reactie gewijzigd door Shadow_J op 9 oktober 2019 17:25]

Same, alles staat bij mij altijd klaar om in gang te schieten vanaf middernacht...
Kun je geen DSL krijgen die snel genoeg is?
Ik zou proximus dsl kunnen nemen maar dan zal ik inboeten in mijn huidige snelheid. Glasvezel is nog niet doorgetrokken tot mijn straat helaas.300/20 is het snelst wat ik momenteel voor wil betalen bij telenet (groot gedeelte door werkgever betaald dus het gaat me niet echt om de prijs meer maar wil wel die 3TB zien.
DSL is niet mogelijk in je straat?
Toch wel, maar maximaal 11Mbps. Ik woon te ver van de centrale en in een landelijk gebied. Proximus is ook voorlopig niet van plan om in onze regio te investeren.

Een aansluiting aanvragen van gemiddeld 11Mbps tegenover de 850Mbps van Telenet is thuis om problemen vragen. Allen tegen paps en die mag voortaan buiten in een tentje slapen.
Inderdaad, 11 mbit is te weinig. 20 mbit voor 1 persoon zou nog te doen zijn en 40 mbit voor een heel huishouden ook wel maar 11 mbit is inderdaad veel te weinig.
Bussiness abbo nemen of beter plannen :) (zelfde prijs voor beiden)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True