Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proximus past fair use policy 'onbeperkt internet' aan van 750GB naar 3TB

Proximus past de voorwaarden van zijn vaste internetverbindingen met 'onbeperkt datavolume' aan. De provider gaat na een verbruik van 3TB in een maand de snelheid beperken. Nu is dat nog na 750GB. Gebruikers kunnen de snelheid zelf weer ophogen.

Op de Proximus-website staat bij de pagina over het Epic Combo-pakket dat de wijziging vanaf 1 november ingaat. De provider bevestigt tegenover Tweakers dat de nieuwe regeling zal gelden voor alle internetabonnementen met 'onbeperkte internetvolumes'. Dat zijn de Internet Maxi- en Internet Comfort-abonnementen, die ook onderdeel kunnen zijn van een bundel met andere diensten.

Proximus verlaagt bij die abonnementen de internetsnelheid naar 5Mbit/s als klanten binnen een maand een bepaald volume overschrijden. Momenteel is dat na 750GB. Vanaf november kunnen klanten dus vier keer zoveel data verbruiken voordat de snelheid beperkt wordt. Klanten kunnen overigens gratis terugschakelen naar volle snelheid door extra datavolume te activeren via MyProximus. Dat gaat met blokken van 150GB.

In tegenstelling tot in Nederland hebben internetabonnementen in België vaak nog een datalimiet. De laatste jaren zijn er steeds meer abonnementsvormen met 'onbeperkt datavolume' beschikbaar gekomen, maar daarbij hanteren de grote internetproviders een relatief strikte fair use policy. Telenet en Orange hanteren bijvoorbeeld een maandelijkse limiet van 750GB in de piekuren, waarna de internetsnelheid omlaag gaat naar 10Mbit/s voor downloads en 1Mbit/s voor uploads.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-10-2019 • 14:15

174 Linkedin Google+

Submitter: Callandt95

Reacties (174)

Wijzig sortering
Klanten kunnen overigens gratis terugschakelen naar volle snelheid door extra datavolume te activeren via MyProximus. Dat gaat met blokken van 150GB.
Scripting challenge accepted. ;)
Persoonlijk vind ik dit een aanvaardbare oplossing. Het voegt een kleine barrière toe voor buitensporig verbruik, terwijl legitieme gebruikers (wie gaat er nu over de 3TB per maand?) alsnog geen echte last ondervinden als ze uitzonderlijk in aanraking komen met deze zachte limiet.
De 750GB grens bereik je met een ruime 100 uur aan 4k netflixxen. klinkt veel todat netflix de hele dag aanstaat op kinderfilms etc en ouders savonds nog even wat kijken.

3TB zal voor streaming niet snel een probleem zijn maar voor (amateur)video makers die cloud diensten gebruiken weer wel.

Ik ben het met je eens dat de het niet onredelijk is zeker omdat er aan extra data geen kosten zitten maar het is een erg groot vangnet gooien om een paar kleine vissen te vangen.
Knal je toch terug naar full hd ipv 4k voor de kids, die boeit het toch geen reet.. Je weet wanneer je een bijzonder verwend kind hebt als het daarom zou gaan janken :P De hele dag voor de tv lijkt me ook niet handig voor kinderen, maar hee, ieder z'n ding.
Bij onze kinderen vraagt Netflix na een tijdje of we echt wel verder willen kijken. Weet niet wat de termijn of condities zijn, maar in alle gevallen dat ik het heb gezien hadden we inderdaad zoiets van "nu is het welletjes geweest".
Je wordt op een gegeven moment immuun voor kinderflimgeluidjes op de achtergrond :)
Ik heb nog Scarlet die op 500GB per maand zit. Ik kan onmogelijk een full backup (+/- 350 - 400GB aan foto's en documenten) naar een externe storage maken zonder vrijwel direct over deze limiet te gaan. En de snelheid die na het passeren van de limiet overblijft is gewoon niet werkbaar.
Met een aantal puberkinderen die stevig youtube kijken en daarnaast redelijk fanatiek op de playstation spelen en dit ook nog eens via twitch streamen, is die 500GB zeer krap bemeten.
Ter illustratie:
Verbruik van afgelopen 3 maanden (zonder externe backup van data)
Juni: 543GB
Juli: 468GB
Augustus: 508 GB
Mijn stelling is dan ook dat dit soort volumes tegenwoordig niet meer voldoende zijn.
Overigens kost een extra pack van 500GB bij Scarlet EUR5,-

Ik geef dit voorbeeld omdat Scarlet een volle Proximus dochter is.

[Reactie gewijzigd door michielRB op 9 oktober 2019 15:39]

Scarlet is reeds een van de weinige, betaalbare providers als je met iets van data zit. Ik betaal 40 euro voor 1TB, bij de meeste providers betaal je oftewel bijna het dubbele, of je zit met een veel lagere datacap. Edpnet is de enige die daadwerkelijk unlimited is en die levert fan weer heel lage snelheden in mijn buurt.
Raar dat Scarlet wel snel zou zijn maar EDPNet niet; voor zover ik weet maken beiden gewoon gebruik van dezelfde infrastructuur (VDSL2 netwerk van Proximus).

Hier al jaren heel tevreden EDPNet klant met 100/30 (max 100/40) connectie. En EDPNet is idd echt unlimited... I know, I tested it O-)
Nieuwe woonst te Ekeren kan Edpnet slechts 30/10 reële snelheid aanleveren (volgens hun tool). Bij scarlet krijg ik 50/4 in realiteit.
Zoals @niqck al zei, dat snap ik niet. Zowel Proximus, Scarlet als EDPNet gebruiken allemaal de proximus infrastructuur, enkel de modem is anders. Aangezien EDPNet de nieuwe FritzBox! gebruikt die ook Vplus aan kan, zie ik niet waarom hij een lagere snelheid zou halen.
Meer aanvaardbaar dan Telenet alleszins. Die 750 GB limiet geldt itt Proximus alleen voor het duurste abo. Ik heb het middelste abo en daar zit je met een limiet van 200 GB wat echt niet meer van deze tijd is. Wanneer gaat Telenet dat eens verhogen? Ze beginnen serieus achter te lopen op de concurrentie. Zojuist verschijnt op de frontpagina dat COD: MW 175 GB groot zal zijn. Dat wordt dus een spel downloaden en een maand wachten totdat je terug een spel kan downloaden. Dit is toch niet meer normaal? Spellen worden alsmaar groter in omvang en 100 GB is al lang geen uitzondering meer. Ipv de snelheid vorige maand met 50 Mb/s op te trekken hadden ze veel beter het downloadvolume verhoogd.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 9 oktober 2019 19:57]

Ik heb dit met Tele2 gedaan m.b.v. Apple script. Op het moment dat mijn data op is kan ik op een automator knop drukken op mijn macbookje en hij stuurt vervolgens 20 smsjes voor 1 gb. Want ja je kunt dit ook in voren doen.
Kan je dat scriptje misschien delen via DM oid?

Is wel interessant om te zien hoe je dat gedaan hebt met automatisch berichten versturen via iMessage.
Ik denk dat je meer moeite moet steken in je script dan in het effectief aanvragen.
Je kan het gewoon in de MyProximus-app doen, en je moet eigenlijk gewoon X keer (voor elke blok) op een knop duwen.
Kost je 30sec per maand, in de veronderstelling dat je over de 750GB gaat (wat bij mij wel steeds het geval is :P)
@The Zep Man Vroeger was het 150Gb en kon je pakketjes per 20Gb bijnemen (allemaal gratis). Ik had toen heel makkelijk een macro opgenomen in mijn browser dat ik inderdaad geautomatiseerd elke maand een 20-tal keer achter elkaar liet lopen.
Met de 750Gb limiet heb ik nog geen last gehad (hebben ook "maar" 2 netflix streams en geen 4K :) ). Met 3Tb zie ik al helemaal geen problemen meer (voor mezelf).
Oh maar dat had ik vroeger, toen het nog met blokken van 20GB was en je maar 150GB had...
Eventjes tijdens het eten een automatisch scriptje draaien, en de muis werkte er zich automatisch door.
0.5TB erbij in een tiental minuutjes... XD
Volledig mee eens. Hier nog een met hetzelfde abo en 200 GB volume. Dit is toch niet meer normaal?
Orange heeft een FUP van 750GB
waar ik nu ook net over zit 10/1 (is traagjes)
4 kinderen de speldownloads zijn meestal genoeg om er over te gaan
2* borderlands3 4*destiny2 (pc en ps4)
+ de gewoontelijke netflix en youtube
doe er nog een paar visual studios, ... bij

om aan 750GB te geraken moet je echt niets speciaal meer doen
Da's een uitspraak in Vlaanderen (betekent gewoon veel), populair geworden na Kabouter Wesley (waar het eigenlijk miljoen miljard is). https://www.youtube.com/watch?v=4N6F5aBbbHw
Denk je dat dit moeilijk is? 4k Netflix met een 100-120 uur (dat lijkt veel, maar pak eens een gezin van 5-6 mensen) en je hebt je eerste terrabyte.

Vervolgens pak je 2-3 consoles, die allemaal digitaal kopen á 100GB per game, je foto collecties, YouTube, en van mij part nog wat 'minder legaal' spul..

Natuurlijk zal 3 TB een hoge extreem zijn, maar 1 TB in de maand is echt niet moeilijk met hedendaagse streams en game-omvang.
Een doorsnee gezin van 5-6 mensen met 2 a 3 consoles(en dus minstens 2 a 3 TV's?), zeg je?

Ik weet niet in welke samenleving jij woont, maar in Nederland zijn ze doorgaans met 3 a 4 gezinsleden met toch wel al 2 TV's, hoewel ik ten zeerste betwijfel dat dat beide 4K TV's zullen zijn.

Ik ben het met je eens dat 1(of zelf 3) TB best te behalen zijn, maar erg doorsnee zal dat niet zijn. Verder vind ik het erg hypocriet dat mensen wel bereid zijn om te betalen voor netflix(en consoorten) abbonnementen, cloud opslag, games, consoles, 4K TV's etcetera maar owee als het internet meer dan 40 euro moet kosten. Naar mijn mening ben je toch erg bewust ervan als je hedendaags 750+ GB per maand gaat verbruiken.
Waar zeg ik dat het doorsnee moet zijn? Ik vertel enkel hoe het mogelijk is.

En waarom zou dit hypocriet moeten zijn? Dit is gewoon de technologische gevolgen van 'internet', alles via de cloud, alles streamen, alles digitaal. Dan kan je grootverbruikers daarin wel de schuld geven, maar dit geld net zoveel als de 'laagverbruikers'.

Als 99% van 1GB naar 10GB en 1% van 500GB naar 1+TB, wie 'trekt' er dan zwaarder aan de hele internetdata? Immers zijn de 1TB's de uitzondering.
Waar ik naartoe wil met mijn comment, is het "voor wat hoort wat" principe. In een auto pas je ook maar met 5, en dat is dan niet erg comfortabel. Voor comfort moet je een grotere auto kopen. Het gaat niet over wat mogelijk is, maar wel over wat fair is. En als je met 5-6 "zware" internetgebruikers op één lijn zit, heb je daar vast op voorhand over nagedacht.

Dit overigens allemaal gezegd zijnde vanaf mijn ongelimiteerde 100/10 kabelverbinding met een maandelijks verbruik van om en bij de 100 a 200GB(gamen, netflix, youtube).
download verzamelaars die meer films, software en andere zaken downloaden dan ze ooit kijken of gebruiken.
Normale gebruiker op 3TB? veel succes, dan moet je echt je best doen dat vol te krijgen.
Ik zie een gezin met 4-5 kinderen die elk en masse YT/Twitch/Netflix zitten te streamen en wat games downloaden hier nog wel redelijk gemakkelijk aan geraken.
Gemiddelde verbruik UPC kabelklant a 50 euro pm (destijds fors sneller dan dsl) 2003-2004

8GB inclusief de destijds legale downloads van films en muziek.

Volgens mij doe je nu al 8GB door het aanzetten van je apparaten laat staan ze echt gebruiken. Je zit nog in het verleden blijkbaar wat betreft relatie 'veel data' tot 'dwangmatig verzamelen illegale downloads'
1tb zou ik nog wel kunnen geloven

Maar games library terugzetten, paar pubers die constant streaman op 4k, backups maken vanalles en nog wat (dagelijkse full backup) dan zie ik dit wel gebeuren
3TB is vrij veel maar ik heb meer dan eens een TB er doorheen gejaagd. Nieuwe Xbox One X gekocht en mijn oude al verkocht dus een aantal games opnieuw gedownload (zal 800 GB zijn geweest).

Zelfde geld voor van mijn nieuwe PC vorig jaar, heb zo;n 15 games geinstalleerd die totaal boven de 1TB uitkomen :D. Met 500Mbit is zoiets ook best vlot gebeurd :D.
3 tb is wel veel maar ik merk dat gamestreamen aardig was gigabytes kost, straks met 4k wordt dat nog meer.
Ik heb zelf 1 keer boven de 1TB gezeten: dat was na een complete reinstall van mijn steam library. Normaal zit ik tussen de 300 en 500 GB per maand.

Ik denk dat ik wel een redelijke grootverbruiker ben, maar ik ben alleen. met enkele pubers kan dat wss makkelijk maal 2-maal 3 zijn. Maar dan nog kom je erg moeilijk aan de 3TB denk ik, en als het gebeurt kan je gratis terug naar volle snelheid.

Ik ben heet meest tegenovergestelde van wat je Proximus-fan kan noemen, maar deze regeling is erg doenbaar en dus terecht 'onbeperkt' in mijn ogen.
Een Belgische collega heeft “Xbox game pass”. Je kunt dan verschillende games uitproberen. Als hij er zo een paar probeert zit hij al snel aan zijn limiet.
Nvidia Shield 4K. Google Stadia. Echt alleen dat doet tussen de 1 en 4TB per maand, we laten de rest maar buiten beschouwing.

Daarom; EDPnet.
is er in België wel een telecom operator die de moeite is?

Ikzelf kom van Scarlet (maar de internetsnelheid (vooral de upload) begon me te irriteren na toch zeker 9 jaar klant te zijn. Overgegaan naar Proximus omdat het de goedkoopste was ten opzichte van Telenet aangezien ik TV / Internet / Vaste lijn wou hebben... Maar dan nog is Proximus te duur voor wat het is en hun digitale TV is echt waardeloos. Zelfs Scarlet, dat dezelfde lijn gebruikt, had betere digicorders en een betrouwbaardere lijn. De hoeveel haperingen of storing op het kastje zijn echt belachelijk.

Binnenkort ga ik verhuizen en ben het dan toch maar aan het overwegen om Telenet te nemen. Of terug te gaan naar Scarlet.
Internet is over het algemeen stabieler en betrouwbaarder bij Orange/Telenet over de kabel.
Wat ik daarmee bedoel is als Proximus op je adres goed werkt is er niet echt veel verschil, maar de kans dat het niet goed werkt op een random adres is een stuk groter.

Wat betreft internet via de Proximus lijn is EDPnet waarschijnlijk de beste aanbider als je kijkt naar reviews en FUP die je bij EDPNet niet hebt. TV bieden deze echter niet aan.

Bij Telenet/Orange is de QoS zeer gelijkaardig en verschillen ze vooral in prijs (afhankelijk ook van wat je mobiel nodig hebt).

Laat ons hopen dat fiberprojecten van Fluvius die hun opmars maken snel uitgerold worden over heel vlaanderen en echt snel, onbeperkt en betaalbaar internet in een stroomversnelling zet.

TV is moeilijk te zeggen, ikzelf ben heel blij met mijn TV Vlaanderen oplossing en custom STB (Vu+ Uno 4k SE). Doordat ik een oudere losse Smartcard die ik via netwerk kan delen heb ik in heel mijn huis TV (oftwel met TV + decoder of via PC + TV kaart). Dit met slechts 1 abo. Ook ontvang ik alle Britse en Duitse zenders gewoon gratis (ontvang 4 satellieten). Door eigen decoders te kunnen kiezen ben je zeker dat je geen rommeldecoders krijgt, en het laat me ook toe om bv. mobiel naar mijn GSM te streamen (via een VPN server in de vorm van een Raspberry Pi). Nu is het wel zo dat je tegenwoordig CI modules krijgt bij TVV met ingebouwde smartcard, wat suboptimaal is (je kan wel nog via overnameformulier oude smartcards registeren)

Over Digiboxen en Orange Decoders kan ik niet veel zeggen. TV via Orange kost 15€ per maand, en ivm met Telenet krijg je Eleven Sports er gewoon bij in het basispakket (maar Play Sports kun je niet krijgen). Orange TV zou ik mogelijks ook gebruiken als satelliet geen mogelijkheid zou zijn...

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 9 oktober 2019 14:50]

Digitale TV is inderdaad waardeloos. Grootste probleem bij Proximus.

Zit bij Orange, ben wel tevreden. Hoop wel dat ze hun snelheden gaan verhogen. Zelfs met "boost" heb ik maar 200/20.
Wat scheelt daar eigenlijk aan? Ik heb daar nog geen problemen mee ervaren. Of heb je de boel zonder utp met WiFi of powerline aangesloten? Vaak zitten daar de problemen in, Proximus TV werkt an sich prima.
Ben tevreden scarlet gebruiker, maar als vrouw geen vaste telefoon wou hebben zou ik voor orange gegaan zijn. Is dat geen optie voor jou?
Maar dat is dan weer enkel mogelijk bij abonnementen waar je ook mobiel moet afnemen, wat de boel nog eens duurder maakt.
*edit* verdorie, orange is echt wel een stuk minder aantrekkelijk geworden tegenover een paar jaar geleden.
Wil je televisie? Moet je verplicht ook een mobiel abo nemen 8)7
Wil je enkel internet? Dan heb je plots enkel de 4G flybox ter beschikking met 150GB maandlimiet 8)7

[Reactie gewijzigd door boe2 op 9 oktober 2019 15:16]

Tot voor kort moest je er ook nog digitale tv bij nemen, dus het wordt "beter". Blijkbaar zou Orange momenteel nauwelijks winst maken op hun internet abonnementen.
Ik heb onlangs een abonnement bij edpnet afgesloten, dat werkt tot dusver goed. Het is wel enkel internet en telefonie en geen televisie. Maar zelf kijk ik geen tv en ik heb op mijn adres een 100/35 verbinding wat een prima snelheid is en ik heb tevens geen datalimiet.
Scarlet is proximus.

Je hebt nog edpnet (ook vdsl) of orange (kabel)
Hoe groot is de wens voor de vaste lijn? Anders kan je nog altijd orange overwegen.
Ik heb sinds 23 september al 1333 GB verbruikt bij Telenet met alleen maar Netflix op 4K.. Waarschijnlijk nu Proximus dit heeft gedaan, volgt Telenet met hetzelfde maar zal hier eerst ~100K aan marketing aan uitgeven. 8)7
Ehm, dan heb je 16 dagen lang 12 uur per dag gekeken... Weet je zeker dat die 1333GB enkel Netflix is? Netflix 4k is ongeveer 7GB per uur.
Nee bij Telenet is het totaal anders. Bij proximus verandert er niet veel. Dat je na 750GB als Proximus klant moet inloggen om gratis data pakketjes bij te nemen is totaal iets anders als wanneer je bij Telenet na 200 GB voor 5 euro per 20 GB data pakketjes moet BIJKOPEN.


Telenet verdient erg veel geld aan hun klanten die data bijkopen. Zowel de mensen met een 150, 200 of 750GB limiet. Proximus is al jaren onbeperkt, dat je na 750GB elke 150 GB moet inloggen is het einde van de de wereld niet alhoewel vervelend. Nu is dat 3TB geworden. En 3TB dekt toch echt wel de lading van 99% van de mensen mij dunkt. Ik moet toch al serieus mijn best doen om meer dan 2 TB per maand te verbruiken.


Er was een tijd dat Telenet klanten het beter haden dan proximus klanten maar nu worden die telenet klanten kei hard genaaid.

Kun je voorstellen dat je meer dan 100 euro per maand betaald om 6000 seconde internet aan 1 Gb te te krijgen? Dat is meer dan een cent per seconde.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 9 oktober 2019 17:33]

Klanten kunnen overigens gratis terugschakelen naar volle snelheid door extra datavolume te activeren via MyProximus. Dat gaat met blokken van 150GB.
Dus het enige resultaat van deze snelheidsbegrenzing is de klant lekker irriteren met dit soort onzin. Blij dat de ISP's in Nederland hier niet aan meedoen.
Nja het was dus al zo, alleen begint het gebruik van blokken pas na 3TB ipv 750GB. Wat toch weer een positiefs iets is.
Het is zeker vooruitgang, nu nog afwachten voor onze zuiderburen tot deze onzin helemaal afgeschaft wordt dan maar.
Misschien, ik denk eerder dat de meeste gebruikers die de 3TB overschrijden gaan denken "flikker op met die onzin, laat me gewoon downloaden".
Ik persoonlijk kijk inderdaad niet alles wat ik binnenhaal, gelukkig zijn er ook nog andere mensen in mijn huishouden en familie die dat wel doen.

Je hoeft namelijk niet alles wat je download persoonlijk te bekijken.
Dat kan ook met een automatisch mailtje of smsje. Dit is gewoon het resultaat van een duopolie en ordinaire winstmaximalisering.
Verschil is natuurlijk wel dat dat om mobiele data gaat. Het is een stuk lastiger om om een smartphone 5GB per dag te verstoken. 3TB in een maand op een PC is een eitje, zeker als je meerdere downloaders/streamers in een huishouden hebt.
Youtube netflix insta snapp etc geen WiFi
Ik gebruik mijn smartphone behoorlijk intensief maar ik kom bij lange na niet op de 5GB omdat de meeste diensten die op een smartphone werken behoorlijk geoptimaliseerd zijn kwa datagebruik.

De enige keren dat ik ook maar in de buurt kom is als ik mijn telefoon als hotspot gebruik voor een laptop (of m'n auto).
Kortom: klantje pesten.

Mijn zus woonde vroeger in België, toen was ik altijd jaloers op haar internet want ze hadden daar wel 20 hele Mbit downloadsnelheid terwijl ik hier net 2 haalde voor een acceptabele prijs... Niet wetende dat ze ook een draconisch lage downloadlimiet had (en dat wist ze zelf ook niet) natuurlijk en dat ik in Nederland gewoon lekker kon downloaden wat ik wilde (al duurde het veel langer).
Haha ;) Grapje? Streamen is natuurlijk ook downloaden :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 9 oktober 2019 14:25]

Je kunt in retrospect van alles wat je download een stream maken, zodra je het verwijdert van je harde schijf is het een stream geworden!
Met als voordeel dat als je Streamt je kijkt wat je wil. Met downloaden klik je alles aan en zie je later wel of het wat was. Er was dus enige verborgen nuance in mijn opmerking. Beetje jammer dat dit dan zo gemind wordt.
Vind t gewoon 'moeilijk' om voor te stellen, een data limiet op je normale thuis internet. Nou heb ik 'vroeger' lang genoeg heel traag internet gehad, maar kan ik me totaal niet herinneren of wij ooit een data limiet gehad hebben. Nou heb ik inbellen etc niet meegemaakt, maar toch in de afglopen 16~ jaar dat ik bewust gebruik maak van computers & internet heb ik dit in NL nog nooit meegemaakt. (Misschien was het er wel maar was ik er niet bewust van)

Loopt belgie dan werkelijk 16 jaar achter met dit? Zeker als buurland vraag ik me dan af waardoor dat komt.
Je uitleg over België klopt niet, je vergeet Voo ;)

In Nederland is de situatie met KPN en Ziggo niet anders, ik blijf het een kulargument vinden. Sterker nog, Ziggo heeft de coax volledig voor zichzelf (buiten Zeeland, Texel en nog wat gebieden met een andere kabelprovider). Alle andere providers zitten op het netwerk van KPN, hetzij koper, hetzij fiber. Het verschil is dat mensen van de andere providers weten en dat die reclame maken en diensten leveren. Het zogenaamde duopolie in België ligt volledig aan de consument zelf. Er zijn andere providers (Scarlet, EDPnet, United Telecom, Destiny, Orange, TV Vlaanderen etc) maar mensen informeren zich niet, blijven bij de grote twee en gaan vervolgens onterecht janken. Orange zit zelfs op de coax sinds dat vrijgegeven moest worden, iets dat in Nederland nog niet eens bestaat. Er is weldegelijk keuze, maak er gewoon eens gebruik van :) .

Over je verhaal van Vlaams geld, in Nederland zijn de coaxnetwerken ook aangelegd door de verschillende gemeenten. Ik heb er rekeningen van gezien van meer dan 1500 gulden voor een aansluiting "centraal antenne inrichting". Ook al die netwerken zijn spotgoedkoop verkocht aan een aantal commerciële partijen wat op de lange duur uiteindelijk Ziggo is geworden. En raadt eens wie daar de eigenaar van is? Datzelfde Liberty Global, EXACT dezelfde situatie als bij Telenet. De historische situatie in telecom verschilt weinig tussen Nederland en België, het is echter een andere mentaliteit van de consument. Al spreek ik dan over Vlaanderen, mij is de concurrentie situatie bij de Walen slecht bekend maar hier in Vlaanderen weten we vrij weinig over de anderstalige landgenoten :)

[Reactie gewijzigd door Andros op 9 oktober 2019 15:49]

De ENIGE reden dat er bij Telenet nog van die datalimieten zijn is dat in Nederland de houding zou zijn: "Ja zeg ik ben toch niet gek?" en in Belgie "Wij blijven toch liever waar we zijn"

De reden dat Telenet nog datalimieten heeft is heel eenvoudig. Er is vraag naar een markt voor het kopen van extra data blokjes van Telenet hun eigen klanten. Zolang die klanten data blijven bijkopen ipv van simpelweg over te schakelen naar een provider zonder limieten zal Telenet ze hebben en zal Telenet klanten blijven aansporen om data bij te kopen door ze zo traag mogelijk te laten surfen wanneer ze over hun limiet heen gaan.

Gelukkig is er wel veel verbeterd. Ik kan mij nog een tijd herinneren, toen ik als tiener nog thuis woonde en wij een 20/1 verbinding hadden met een 10 GB limit per maand. En dat was absoluut niet te doen. 100/10 met 200 GB kan flink vervelend zijn maar is wel nog enigszins te doen. In die tijd van de 10GB was er ook geen alternatief, de concurrentie was toen een stuk trager dan 20/1 en had ook data limieten. Nu is dat alternatief er wel. Tenzij je als Belg ergens woont waar DSL je minder dan 20 mbit kan leveren heb je het toch echt aan jezelf te danken als je je kwaad maakt over Telenet hun datalimiet.

Ik woon nu trouwens in Canada. Daar is internet ook best wel duur in vergelijking met andere landen maar in vergelijking met België is het prima. Ik heb 75/10 zonder datalimiet (niet eens een FUP, ik heb wel eens 5TB op een maand gedaan zonder ook maar een enkel bericht van provider) voor omgerekend 40 euro per maand.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 9 oktober 2019 17:17]

"simpelweg overschakelen"

Again: de enige particulier pakket met echte unlimited is Edpnet en buiten de grootsteden kan die vaak enkel ondermaatse snelheden aanleveren. Al de rest werkt met lage FUP van 500 GB of 750 GB. Jr kan wel een Telenet business pakket met enkel internet aanschaffen voor +/- 65 euro/ maand.
VOO is opgekocht door Telenet :)

Orange was al een heel jaar aan het aankondigen dat ze een "internet only" abonnement gingen aanbieden op de telenet kabel,
en wat wordt dat dan VERPLICHT ook een mobiel abonnement (heb ik niet nodig)

TV Vlaanderen, je weet toch langs welke weg dat internet komt hééé ? Juist ja, via de proximus kabel :)

Telenet heeft mijn basic internet al 2x verhoogt in snelheid de laatste jaren (zitten nu dus op 100mbps) en ze hebben vorig jaar , WAUW het volume verhoogt naar 150GB / maand !!!!!

ik zou veel liever op mijn 50mbps blijven zitten en dan onbeperkt volume !!!!
EDPnet, United Telecom, Orange, zelfs TV Vlaanderen, zakelijke providers als Destiny etc etc. Keus genoeg!!!!!! ;)
Dat is iets van de laatste jaren. 13 jaar geleden kon je in Nederland bij verschillende providers ADSL krijgen voor €10,00-€20,00 per maand. En toen lag al dat glas er nog niet. Ook zijn er nog hele gemeenten in Nederland zonder glas dus dat argument gaat niet helemaal op.
Buiten wat glaskabels die op lokale initiatieven gelegd zijn is de rest van het niet-coax netwerk hoe dan ook KPN. Sommige providers hebben eigen apparatuur in de wijkcentrales en pop locaties maar het kabeltje dat het huis binnen komt blijft doorgaans van KPN. Ligt eraan wat je verstaat onder een netwerk maar die kabels worden linksom of rechtsom toch echt aan datzelfde bedrijf betaald.
Je noemt de buurlanden. Hier op tweakers zal er vooral naar Nederland gekeken worden en zoals aangegeven zit daar het duopolie net zo goed. Voo is niet sarcastisch bedoeld, ik wil alleen maar het verschil aangeven tussen België en Vlaanderen. Hier wordt dat vaak als hetzelfde gezien terwijl je daarmee toch echt een half land vergeet. Ik blijf er bij dat dat zogenaamde duopolie in Vlaanderen niet anders is dan Nederland, enkel dat de Vlaming niet verder kijkt dan de grote twee
Is dat de schuld van die twee providers? Dat de klant zelf de markt niet bekijkt en alleen maar op die twee zit te zeuren?
Het feit dat dit een 'onbeperkt internet' abbo is geeft eigenlijk aan dat er ook abbo's zijn waar er wel 1 vast limiet is.
Wanneer gaan ze begrijpen dat ongelimiteerd echt ongelimiteerd is. Het neemt niet weg dat 3TB (dat voor 99% van de users momenteel wel zal volstaan) in een huidige digitale maatschappij achterhaald is. Spijtig genoeg ligt ons arm Belgenland achterlijk achter, maar kunnen we door gebrek aan alternatieven niet anders. Eens zien hoe snel Telenet & Orange dit ook aanpassen. Ik zie dit wss deze maand bij beiden ook in het groot geafficheerd ...
Het is eigenlijk ongelimiteerd bij Proximus, je moet alleen de moeite doen om wat extra gratis datablokken te reserveren. Ik moest dat regelmatig doen bij de fair use van 750 GB, maar door de wijziging naar 3TB is dat ook niet meer nodig. En als je daar alsnog overgaat heb je een paar TB extra in een paar minuten.

Lijkt gewoon weer op een promo stunt van Proximus (in weze verandert er niks) als antwoord op de hogere datasnelheden bij Telenet.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 9 oktober 2019 20:56]

ik heb 2 kinderen die elke minuut die ze kunnen boven een iPad hangen filmpjes te kijken. Zelf game ik regelmatig en werk ik 2 dagen per week van thuis, muziek streamt hier 24/7... Toch kom ik quasi elke maand toe met mijn 150GB (een zeldzame keer koop ik wat volume bij, als ik een nieuw spel installeer van 50GB gaat het inderdaad snel).

Versta me niet verkeerd, van mij mogen de limieten morgen weg, dan kan ik elke week mijn steam library installeren. Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die het met een pak minder volume ook rooien (mijn ouders doen het met 2GB per maand, en die vragen soms als ik wat van hun volume wil, ze hebben toch over).
Nu hopen dat telenet snel volgt...
Eindelijk, lang op gewacht lol. Hoop dat Telenet inderdaad per direct volgt. Nu niet meer onnodig taken in de nacht laten lopen.
Ik hoop dat Telenet volgt. Elke maand in de helft van de maand over het limiet van 750Gb en val ik terug op smallband.
Plannen met twee puberende kinderen is niet haalbaar. Ik kan ze moeilijk vragen om na middernacht te gaan streamen, youtube, netflix, twitch, ....
Ik backup ook naar de cloud (Backblaze). Afgelopen weekend een fotobibliotheek van + 500GB verplaatst naar een andere locatie en whoppaaa (oh ironie), onopgemerkt 500Gb richting Backblaze en tegen het weekend terug op smallband :-(
Reclame maken met 1Gb down en dan je clienteel opzadelen met een FUP van 750Gb is onrealistisch. Wil je tenslotte ook hun eigen producten zoals Yelo gebruiken, telt dat verbruik ook nog eens mee :-(

En nee... Proximus is in mijn straat niet mogelijk...
750 GB aan 1 Gbit is 6000 seconden internet aan volle snelheid per maand.
Nu hopen dat Telenet ook volgt...
Ik zit maandelijks over mijn 750GB.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True