Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony maakt PlayStation Now-abonnement goedkoper en voegt topgames tijdelijk toe

Sony verlaagt de prijs van zijn PlayStation Now-abonnement naar 10 euro per maand. Eerder was dat 15 euro per maand. Ook komen er via de dienst blockbusters beschikbaar, die na drie maanden weer verdwijnen. Nu zijn dat God of War, Uncharted 4 en GTA V.

Gamers kunnen voortaan ook per kwartaal betalen; drie maanden toegang tot PlayStation Now kost 25 euro. De prijs voor een jaarabonnement is omlaaggegaan naar 60 euro, dat was voorheen 100 euro. Sony zegt de prijzen aan te passen om ze zo meer vergelijkbaar te maken met andere entertainment- en streamingdiensten.

PlayStation Now is een abonnement dat toegang geeft tot honderden games die gestreamd of op een PS4 gedownload kunnen worden. Het gaat daarbij veelal om oudere games die voor de PS2 en PS3 uitkwamen. Ook zijn er recente PS4-games via de dienst beschikbaar, maar het aanbod daarvan is kleiner.

Sony gaat vanaf nu maandelijks blockbusters tijdelijk toevoegen. Het gaat om populaire games die voor een periode van drie maanden via PlayStation Now beschikbaar zijn. De eerste games die op deze manier tijdelijk naar de dienst komen, zijn God of War, Grand Theft Auto V, inFamous Second Son en Uncharted 4: a Thief's End. Tot en met 2 januari 2020 zijn die games beschikbaar. Om GTA Online te spelen moet de game gedownload worden. Het singleplayergedeelte werkt wel via de streamingfunctie.

PlayStation Now is beschikbaar voor de PlayStation 4 en pc. Bij de pc-versie zijn alleen de games beschikbaar die via streaming gespeeld kunnen worden. Ook de nieuwe blockbusters zijn als stream te spelen. Het is de tweede keer dat Sony de prijs van PS Now verlaagt. Vorig jaar in februari ging de prijs van 17 euro omlaag naar 15 euro per maand.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-10-2019 • 14:57

73 Linkedin Google+

Submitter: Maart1992

Reacties (73)

Wijzig sortering
Bij de pc-versie zijn alleen de games beschikbaar die via streaming gespeeld kunnen worden. De nieuwe blockbusters die Sony tijdelijk toevoegt, moeten gedownload worden op een PS4.
Ik maak uit bovenstaande op dat de blockbusters niet op de PC gespeeld kunnen worden, ook niet via streaming. Via deze link lees ik echter wat anders:

"Starting 1st October, the following top blockbuster games will be added to the PS Now service: God of War, Grand Theft Auto V*, Infamous Second Son and Uncharted 4: A Thief’s End. These games will be available starting on 1st October until 2nd January, 2020 for you to stream to your PS4 system or PC, or download to your PS4 system."

Plus, het stukje 'alleen de games beschikbaar die via streaming gespeeld kunnen worden' in het Tweakers-artikel doet vermoeden dat dit een subset is van de volledige collectie, maar kan juist niet elke game via streaming gespeeld worden? Uitzondering is blijkbaar de multiplayer van GTA V. Zijn er meer uitzonderingen?

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 1 oktober 2019 15:32]

PlayStation Now breidt ook de grootste gamebibliotheek van een abonnementsservice voor consolegames in de industrie uit, met extra kaskrakers die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. Deze games kunnen op een PS4-systeem of pc worden gestreamd of op een PS4-systeem worden gedownload. De nieuwe content bestaat uit een aantal van de meest gespeelde en veelgeprezen games op het PS4-platform en wordt maandelijks toegevoegd. Vandaag komen beschikbaar:
Dit is het Nederlandse persbericht van Sony.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 oktober 2019 15:37]

Mijn fout, ik wist niet dat die PS4-games ook te streamen waren. Persbericht is daar vrij duidelijk over inderdaad. Pas ik aan.
De online multiplayer vereist wel dat de game gedownload wordt, maar het singleplayergedeelte kan via de streamingfunctie
Dit is wel opmerkelijk, latency zou het probleem niet zijn, maar gok de verbinding met elke client/speler zal hier het probleem zijn? (Neem aan dat die stream-dozen achter flinke firewalls staan).
met andere entertainment- en streamingdiensten.
Om precies te zijn, Xbox Gold, die 59.99 / jaar kost :P Zie niet zo 123 welke andere directe vergelijking je kan maken (buiten EA/Origin en Ubipass).
Toch werd ook de prijs van PS Now vaak vergeleken met die voor bijv. Netflix.

Recent zijn ook Apple Arcade en Google Play Pass gelanceerd voor lage maandprijzen.

In plaats van Xbox Gold zou ik de vergelijking maken met Xbox Game Pass. Gold is equivalent aan Plus.
Xbox Game Pass Ultimate, want daarmee kun je ook op de pc gamen, net als met PlayStation Now. ;)

Beide diensten zijn in mijn ogen toch niet goed te vergelijken, want PlayStation Now is een streamingdienst terwijl je bij de dienst van Microsoft alles eerst moet downloaden, wat ik overigens een voordeel vind. Het nadeel is dan weer dat je een krachtige pc of Xbox One moet bezitten, terwijl je bij PS Now genoeg hebt aan een controller.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 oktober 2019 15:30]

Nou, Xbox Game Pass Ultimate is nog wel anders, want de PC versie van Game Pass wordt daarbij gecombineerd met de Xbox versie en de PC-versie heeft andere games, soms games die niet op Xbox beschikbaar zijn (en vice versa).

Er is ook nog een verschil, namelijk dat je bij Xbox Game Pass je games niet kunt streamen (dus altijd eerst een (grote) download, maar wel minder latency) en dat je bij PlayStation Now juist weer niet op PC je games kunt installeren (maar wel weer alle PS4 games op PC kunt spelen, niet enkel een subset).

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij kun je met een normaal Game Pass abonnement ook op PC gamen bij bepaalde ondersteunde games, waarbij de PC en Xbox versie van de game hetzelfde zijn (Play Anywhere?).

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 1 oktober 2019 15:37]

Op pc kun je overigens met de xbox app sowieso al je games op hoge kwaliteit streamen naar pc. Dit zit niet gebonden aan games. De hele xbox incl. Menus worden hierbij gestreamed zo speel ik soms op de surface pro xbox games.
Om precies te zijn, Xbox Gold, die 59.99 / jaar kost :P Zie niet zo 123 welke andere directe vergelijking je kan maken (buiten EA/Origin en Ubipass).
Ik zie niet een vergelijking met XBOX Gold, maar met XBOX Game Pass.
XBOX Gold is wel te vergelijken met PS Plus.

Verder is het overzichtje uit mn hoofd:
XBOX Game Pass,
PS Now
Google Stadia
Origin Access
UPlay Plus
Shadow
GeForce NOW

Even de verschillen tussen huren/kopen van games er naast gelaten :p

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 1 oktober 2019 15:18]

Xbox gold? bedoel je niet Xbox ultimate gamepass, deze doet niet eens aan streaming maar is download de enige optie.

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 1 oktober 2019 15:20]

Waarschijnlijk omdat je ook 'opeens' de host kan zijn.
Lijkt me vrij vervelend als je binnen die 3 maanden het verhaal net niet kan uitspelen en daarna al je werk kwijt bent. :X
De save game zal neem ik aan gewoon op je ps4 blijven staan. Dus dan kan je er altijd voor kiezen hem volledig te kopen.
De save file zal alleen lokaal staan voor games die je ook lokaal draait. Als je ze vanuit de PS Now cloud speelt heb je PS+ nodig om de save file te synchroniseren tussen je PS4 en de PS Now cloud versie.

Bron: https://www.playstation.c...aystation-now-and-playst/
Ik zou niet ps now nemen om vervolgens alsnog de game te kopen O-)
Dan verleng je toch je abbo nog een maand? Dan koop je de game toch alsnog :p? Naast het feit dat een save-game gewoon opgeslagen kan worden.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 1 oktober 2019 15:24]

Het gaat erom dat Sony de game zelf uit het aanbod weghaalt.
Ohja, je hebt helemaal gelijk, mijn fout.
Klopt ja en dit is ook de reden dat ik games liever in de aanbieding digitaal koop, dan kan ik altijd op mijn gemak spelen. Het is wel prettig dat ze het van tevoren aankondigen (met termijn), want ik ben op Netflix ook wel eens ergens aan begonnen wat daarna ineens weg was.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 1 oktober 2019 15:48]

God of War, Grand Theft Auto V, inFAMOUS Second Son en UNCHARTED 4: A Thief's End zijn beschikbaar van 1 oktober 2019 tot 2 januari 2020.
Wel op de pc.
PlayStation Now breidt ook de grootste gamebibliotheek van een abonnementsservice voor consolegames in de industrie uit, met extra kaskrakers die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. Deze games kunnen op een PS4-systeem of pc worden gestreamd of op een PS4-systeem worden gedownload. De nieuwe content bestaat uit een aantal van de meest gespeelde en veelgeprezen games op het PS4-platform en wordt maandelijks toegevoegd. Vandaag komen beschikbaar:
Okay, dan staat het fout in het artikel op tweakers:

"Bij de pc-versie zijn alleen de games beschikbaar die via streaming gespeeld kunnen worden. De nieuwe blockbusters die Sony tijdelijk toevoegt, moeten gedownload worden op een PS4".


Op de website van Playstation staat:
Kies uit meer dan 600 PlayStation games, waaronder tijdloze klassiekers en vergeten schatten, meteen klaar om te streamen. Game-downloads zijn momenteel niet beschikbaar voor pc.

[Reactie gewijzigd door mhnl1979 op 1 oktober 2019 15:48]

Dat is inderdaad een fout, want ik quote uit het persbericht van Sony.
Hopelijk klopt het persbericht van Sony want op de PS Now website staat dat game-downloads niet op PC beschikbaar zijn
Dat klopt ook, maar die zijn wel speelbaar via streaming. Je kan ze dus alleen streamen op de pc en niet downloaden. Op de PS4 is beide mogelijk.
Deze games kunnen op een PS4-systeem of pc worden gestreamd of op een PS4-systeem worden gedownload.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 oktober 2019 15:52]

vergeet niet dat Sony wel moet aangezien veel gamers, waaronder ik, overwegen om over te stappen naar andere subscriptie gebaseerde game-diensten als Google Stadia en Geforce Now.
Mis je nog steeds de PS exclusives :)
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht inderdaad.

In de verdediging van Sony zijn alle streamingdiensten wel ongeveer 10 euro, blijkbaar een goed verkoopbaar getal.

Microsoft zal straks ook wel komen met zijn stadia tegenhanger, waar ik benieuwd naar ben,
ik totaal niet want de enige reden om PS Now te nemen naast me game pc zijn Playstation exclusieve games.

Als ik die allemaal weer uitgespeeld hebt, stop ik het abonnement ook meteen

wel jammer dat ik een PS4 controller moest aanschaffen naast me xbox controller, aangezien je met sommige spellen vast komt te zitten als je specifieke handelingen moet doen die alleen met een PS4 Controller kunnen
Hoezo moeten games weer verdwijnen? Ik ga dan liever een abonnement nemen bij uplay en origin..
Dan heb je geen PS exclusives die veel beter zijn :)
bij hun ook niet na 3 maanden. ik weet ook niet of die echt beter zijn.
De vorige god of war, uncharted en infamous games blijven gewoon beschikbaar hoor
ja maar dat zijn best oude games, die je tweedehands voor een tientje kan hebben
Begint wel een mooi pakket te worden, ik heb op zich weinig tijd om te gamen. Heb samen met mijn broer een PS+ abbonoment, buiten de blockbusters (dik ik digitaal aanschaf) speel ik enkel de PS+ games. Online speel ik zelden..

Deze dienst lijkt me ideaal voor mensen zoals mij.
God of War en Uncharted 4: a Thief's End zijn beide wel echte topgames. Maar ook spelen die niet zo'n hoge replay waarde hebben. Voor wat dat betreft is dit wel mooi van Sony dat ze ook PC gamers de kans geven
maar wel spijtig dat ze niet voor 3 maand geldig zijn maar tot een vaste datum.
in extremisch als je op 1 jan de dienst zou afnemen (geschenkje bvb) dan kan je het maar 1 dag spelen, en die dag is meestal door iets anders ingenomen.
waren ze effectief 3 maand geldig, dan kon je die nog tot april spelen.
Maar dan zullen na die datum wel weer andere games komen.
Vorige week toevallig Uncharted 4 via de Store aangeschaft om deze nogmaals door te spelen, dus helaas net iets te vroeg geweest :P
Verder vind ik het wel jammer dat het dus voor Sony makkelijk kan om de prijzen niet zo hoog te maken als ze al tweemaal de prijs hebben verlaagd, ze vroegen dus veel te veel in het begin.
Ik heb sporadisch af en toe een maandje er gebruik van gemaakt over de jaren heen, maar nu wordt het wel aantrekkelijker om permanent abonnee te blijven.