Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Details over uitvoeringen Microsoft Surface Pro 7 verschijnen online

Microsoft gaat op 2 oktober waarschijnlijk de Surface Pro 7 aankondigen. Details over Europese configuraties zijn online verschenen. Er komen uitvoeringen met Core i3, i5 of i7. Alleen het goedkoopste model heeft 4GB ram.

Volgens de gegevens die WinFuture online heeft gezet, krijgt de goedkoopste uitvoering van de Surface Pro 7 een Core i3-processor, 4GB ram en een ssd van 128GB. Er zijn twee Core i5-uitvoeringen en die krijgen beide 8GB ram. Bij de huidige Surface Pro 6-serie is er een i5-uitvoering met 4GB ram. De Duitse site zegt dat de informatie afkomstig is van handelaren en dat het gaat over Europese uitvoeringen. Wat de prijzen zijn is nog niet bekend.

WinFuture denkt dat Microsoft de Core i3-10110Y van de Comet Lake-generatie gaat gebruiken in het instapmodel, omdat de fabrikant tot nu toe in zijn goedkoopste Surface-modellen altijd een processor uit de Y-serie gebruikte. Zo zat er in de Surface Pro 5 een Core m3-8500Y. De Core i3-10110Y is de opvolger van die processor, de m3-aanduiding heeft Intel laten vallen.

Welke processors er in de andere uitvoeringen zit is niet duidelijk. Dat kunnen ook Comet Lake-processors zijn, of Ice Lake-varianten. Andere details over de Surface Pro 7 zijn er nog niet, ook zijn er nog geen afbeeldingen van de nieuwe tablets opgedoken.

Microsoft kondigde eind augustus aan dat er op 2 oktober een Surface-evenement plaatsvindt. De fabrikant gaat daar nieuwe producten aankondigen. Bij keuringsinstantie FCC verschenen al documenten over een nieuwe Surface-muis en -toetsenbord. Volgens geruchten gaat Microsoft ook een Surface-apparaat met twee schermen aankondigen, dat intern bekendstaat onder de codenaam Centaurus.

Microsoft Surface Pro 7-uitvoeringen
Processor Geheugen Opslag (ssd)
Intel Core i3 4GB 128GB
Intel Core i5 8GB 128GB
Intel Core i5 8GB 256GB
Intel Core i7 16GB 256GB
Intel Core i7 16GB 512GB

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-09-2019 • 17:08

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
4GB en 128GB in een toestel met PRO in de naam? |:(
De PRO in de naam staat ook voor Windows 10 Professional . Bij " non pro " tablets van MS zoals de Surface GO - krijg je Windows S (met de optie om er Home van te maken, 1 malige actie; kan niet meer terug) wil je Windows Pro op de GO (legaal) moet je daar een licentie voor kopen als upgrade a +99 euro.

Dus die licentie kosten van W10 Pro zit ook verwerkt in je Surface Pro.

Daarnaast is 4/128GB ZAT voor implementaties zoals Microsft SRS oplossingen (Skype Room systems, nu ook Teams uiteraard)

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 13 september 2019 18:01]

4GB is echt niet voldoende. Kan je niet eens fatsoenlijk mee internet browsen.
Dan vraag ik me echt af welke sites jij bezoekt op het internet!

Ik gebruik een Surface 4 Pro voor mijn DJ-werk en draai verschillende dingen tegelijk:
- Ik download muziek tijdens het draaien en stuur die door naar mijn Windows-laptop met DJ-programma.
- Er is een permanente verbinding met mijn laptop waarmee ik draai (via een USB-USB netwerkkabel).
- Ik speel met de tablet achtergrondmuziek tijdens het feest als de klant erom vraagt.

Dikwijls doe ik dus meerdere van deze dingen tegelijk en dat allemaal met 'slechts' 4 GB geheugen. De Surface is nog nooit blijven hangen of beginnen sputteren.
Dit gebruiksscenario is zo licht dat een raspberry pi het nog met gemak aan zou kunnen.
@Psycho_Mantis heeft het niet over de processorkrach maar wel over de hoeveelheid geheugen. Hij beweert dat 4GB niet eens voldoende is om gewoon te browsen op het internet en ik beweer het tegengestelde. Jouw betoog is dus compleet buiten de kwestie.
Wat een onzin. Genoeg gebruikers die heel wat meer dan enkel browsen doen met 4GB ram. Je komt nog redelijk vaak hele bedrijven tegen waar alle kantoor werkplekken gestandaardiseerd zijn op werkplekken met 4GB ram.
Wat een onzin is dit nu weer?
Voor een beetje simpel browsen is 4gb meer dan voldoende.
Nonsens. Ik heb door falende dimms een paar maanden op 2GB zitten werken en dat ging prima.
Misschien op Android, Windows werkt nog best prima met 4GB. Verwacht geen multitask-wonder maar een beetje browsen gaat prima. Ervaring met een Dell Venue 11 Pro tablet.
Android werkt ook gewoon prima met 4GB RAM.
op android werkt 4 gb ook nog prima, zelf voor wat zwaarder werk.

daar zijn de 6/8/12gb opties vrij overbodig imo

[Reactie gewijzigd door Jeffrey2107 op 14 september 2019 12:38]

Kwam in 2016 nog prima weg met mn telefoon meg met 1.3 GB, ding was over het algemeen snel genoeg. Nou draaide ik er ook geen extreem zware dingen op, maar daar had ik dat ding niet voor. Hoe meer RAM je hebt, hoe meer die gaat gebruiken over het algemeen. Zelfde met laptops, maar ook daar zul je met het meeste aan 4GB genoeg hebben als je geen zware dingen draait, 8GB is ruim genoeg en 16GB is overkill vaak. Had gehoord dat er 32 GB bestaat zelfs, dat is pas nutteloos.

Maar voor een simpel laptopje heb je aan 4GB inderdaad genoeg, voor de lange termijn is misschien 8 toch wel aan te raden overigens.

Edit: tikfouten en stukje weggehaald. Zat verleerd te kijken 😂

[Reactie gewijzigd door m1999 op 15 september 2019 15:58]

2GB is zelfs nog genoeg op Android imo. Kan nog prima webbrowsen en tegelijk een youtube video spelen in multitask mode.
Das toch wat ik nu aan het doen ben. met mijn 4/128 surface.
De i5 versie zonder fan. prima ding.
M'n moeder gebruikt mijn oude surface 3 met 4gb dagelijks het klaagt letterlijk nooit over problemen. Ze is ZZP'er en gebruikt veel verschillende programma's om haar werk te doen zoals word,excel, outlook en zwaardere reken programma's voor de financiële markt. Ik dacht ook dat het al eerder een groot probleem zou zijn maar niets is minder waar
Tegenwoordig (sinds SP6), wordt er geen Win Pro maar een Home licentie bij een Surface Pro geleverd!
De Surface GO is anders prima leverbaar met Windows Pro (out-of-the-box). Dit is wel de LTE versie overigens; de twee duurste modellen met 8 GB geheugen en 28GB/256GB SSD.
Inderdaad wel extreem ouderwets. Mijn Surface Pro (1) had die specs. Ik vraag me dan ook af hoeveel sneller die goedkoopste Pro 7 nu echt is vergeleken met de eerste.
Maar dan kies je toch gewoon een i5 of i7 model? Snap het punt niet zo, het i3 model is voor mensen die wel de form factor willen maar minder zware dingen erop gaan doen. Ik kan op mijn i5 4gb ram Surface Pro 1 ook prima wat licht werk / office erop doen en oude spelletjes etc, ideaal nu als secondair apparaat. Eventueel een sd kaartje erbij voor extra opslag.
Sinds de Surface Pro 6 (consumenten model) ook geen Windows Pro meer. Is alleen leverbaar als je de zakelijke editie besteld die €100,- duurder is :|
Bij Apple is het anders normaal om Pro toestellen met 2/4 en tegenwoordig 6GB Ram en 64GB storage te leveren.

Ik vind het ook belachelijk, maar helaas is dat het punt waar fabrikanten tegenwoordig prijs differentiatie op doen.

Een goedkoopste model wat er alleen is voor de vanaf prijs eigenlijk en de rest exponentieel duurder voor de winst.

Edit: ik hoop ook op wetgeving die het verbied om dit soort wegwerp constructies te maken met niet te openen apparatuur waar niets te vervangen valt. SSD stuk buiten garantie? Jammer dan. Voor de prijs van de reparatie koop je bijna een nieuwe.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 13 september 2019 18:03]

Er bestaan anders geen Mac OS devices meer die met minder dan 8gb geleverd worden. Of spreek je nu over iPad/iPhone? Om die nou met de Surface te gaan vergelijken is wel écht appels met peren vergelijken :P
Vind ik niet, vooral gezien de iPad pro door Apple als Surface alternatief word gepositioneerd.

En in de markt voor telefoons en tablets van die prijsklasse is de hoeveelheid Ram ook belachelijk weinig vergeleken met de concurrentie.

En het ging gewoon om het Pro stickertje wat niets zeggend is. Het is gewoon weer een marketing kreet.
Alternatief met een heel ander besturingssysteem.

Het gaat hier om de ervaring, nu werk ik niet met iOS, maar zolang de ervaring vloeiend is met bijvoorbeeld 4GB ram, dan zie ik hier geen enkel probleem mee.
Dit is echter een apparaat die op Windows draait, en ik zou letterlijk niemand adviseren om voor minder dan 8GB te gaan. Een apparaat die dan ook nog zegt 'Pro' te zijn, geeft dan wel een heel verkeerde indruk.
Dat kan je vinden, maar feit blijft dat de iPad Pro een tablet is die ARM-based is en de Surface Pro's zijn x86-based. Dat Apple de iPad Pro positioneert tegenover een Surface Pro vind ik dan ook nergens op slaan, want mijn productiviteit gaat met ARM-based hardware er echt niet op vooruit, maar dat terzijde.

Het is wat @Benjamin- hier ook al zei: iOS is niet zo ram-intensief. Ik hoor mensen vaak roepen dat hun oudere smartphone met 4gb helemaal vol loopt terwijl ik nergens last van heb met een iPhone die ook over "slechts" 4gb beschikt. Het hangt gewoon echt van het device af.
Zoals ik onlangs las over een accupakket in een electrieke auto Accu kapot... dat is dan 15000 euro meneer. Oh ...en geen garantie hoor!!!
4GB en 128GB in een toestel met PRO in de naam? |:(
De iPad Pro begint bij 64GB, de iPhone 11 Pro begint bij 64GB, de MacBook Pro begint ook bij 128GB. Het is een market 'standaard'... ;-)
Niet zo op Tweakers, voor Tweakers zijn zulke specs gewoon teleurstellend.
Tweakers stellen hogere eisen en zien dit graag vertaald in betere specs.

Dat gezegd hebbende, dit zijn geruchten uit de geruchten molen. Wellicht in de wereld gebracht om de markt te onderzoeken, kijken wat de reacties zijn en mogelijk nog zaken aanpassen voordat het te laat is?
(Een mens kan hopen)..
Lol wat geen 1 TB? Een 1 TB NVMe SSD kost nu €110, en dat zijn retailprijzen (incl. btw etc.) . En 128GB? Het kost letterlijk een tientje op te upgraden van 128 naar 256 GB.
Ik had 512GB, 1TB en 2TB in een high-end apparaat als een Surface Pro verwacht.
Dat is ook al bizar omdat de SP6 wél in 1TB te krijgen is. En zo zouden ze eigenlijk de i5 variant ook wel in 512GB mogen uitbrengen. Zeker als weer blijkt dat de i7 actief gekoeld wordt. Als je geen fan wil, ben je direct al gedoemd tot max. 256 GB wat voor velen toch wat krap is.
De SP5 en SP6 zijn ook al te krijgen als i5 met 16GB raml een i7 met 512GB en 1 TB opslag. Ik verwacht dat deze modellen ook weer beschikbaar komen, maar misschien niet als native NL model.

[Reactie gewijzigd door Soeski op 25 september 2019 14:39]

Das wel heel kort door de bocht! Dat ligt ook heel erg aan de snelheid, kwaliteit en merk. Een Samsung 970 Evo is €175, een Pro is €299. Das trouwens niet alleen Samsung, maar ook Intel en anderen hebben modellen die sneller/betrouwbaarder zijn die significant duurder zijn dan €110.

Er is een 512GB beschikbaar, maar das meteen de duurste. Als je een 1TB model wil hebben, moet je kijken naar Surface Book, das nog een stapje boven de duurste Surface Pro.

Dergelijke bedrijven zijn niet altijd even 'cutting edge' en noem eens een 'tablet' met meer dan 1TB aan boord?

En laat ik heel eerlijk wezen, in de meeste zakelijke situatie zal een Surface Pro meer dan genoeg hebben aan 512GB, zeker omdat de meeste in de cloud (Office 365) werken. En natuurlijk omdat zelfs het duurste model niet super snel is (snel voor een tablet, maar niet voor een workstation).
Ja echt weinig innovatie. drie jaar na de SP4 en nagenoeg dezelfde specs (en prijs)
https://tweakers.net/pricewatch/compare/465907;1288021/
Je wil geen bergen innovatie in een zakelijk systeem binnen drie jaar! Effectief is een Surface Pro 4 (bijna) niet meer te krijgen nadat de Surface Pro 5 beschikbaar is, je wil als IT afdeling zoveel mogelijk standaardiseren. Vormfactor, functionaliteit, etc. Dat er een snellere CPU/GPU inzit is voor de IT niet echt spannend te noemen.

Maar ga eens kijken naar die SP4 i7 een 2 core een vrij lage max klok snelheid, twee jaar later zit daar een 4 core in met een hogere max core snelheid. Zelfde met de integrated GPU, die is een stukkie beter dan twee jaar daarvoor.

Dit zijn en moeten geen hoog innoverende producten zijn, ze zijn immers gericht op de zakelijke markt. Dit moet iteratie zijn, steeds de huidige vormfactor een beetje betere inhoud geven naar de limieten van de techniek die beschikbaar zijn. Een hogere resolutie zou bv. geheel uit den boze zijn, je wil niet weten hoeveel issues er waren bij de brede adoptie van SP4 binnen organisaties, hoeveel gelazer MS er zelf mee had.
Vergeet niet dat de processorfamilie wel enorm is veranderd (dat is niet zozeer innovatie vanuit MS, maar toch). Ik werk op een SP5 / i5 / 8GB met Intel HD620, maar dat is een dual core. De SP6 i5 / 8 GB (zelfde prijs) is een quad core met Intel UHD620. Die is, ondanks op papier dezelfde specs te hebben, significant sneller en wordt minder heet (throttling).
Ik zit nog steeds lekker te werken op mijn surface pro 2 , i5-4300 8 GB SSD256.

Ik vind het nog steeds soepen werken met win 8.1 pro
Zelfs een vm draaien gaat soepel
Waarom zou je vandaag nog op W8.1 willen werken ?
Voor wat ik er mee doe maakt het mij niet zoveel uit. Veel pdf lezen, veel office werk. Python doe ik er ook wel op voor bereiden. Staat nu in Kreta voor me op tafel, alhoewel ik dit nu op de telefoon tik. Tot 2023 krijgt dat ding nog security updates .
VPN remote desktop naar huis gebruik ik ook wel, even op de camera's gluren.
Programmeerwerk Siemens doe ik altijd via rdp op esxi.

Vind nog steeds lekker apparaat op de bank leuning IPV steeds in kantoortje uit te hangen.
Op mijn SSD staat nu ca 158 GB vol van de 256. Maar eens schijf opruiming doen.

[Reactie gewijzigd door habbekrats op 13 september 2019 19:07]

Ja, had het ook niet over je toestel zelf, want heb zelf ook nog een SP3 als mijn dagelijks toestel. Maar vroeg me meer af waarom je daar geen W10 Pro op draait ? Volgens mij kon/kan je gratis upgraden naar 10 vanaf 8.
Ik was en ben nog geen echte fan van W10. Automatisch gaat de upgrade van w8.1 pro naar W10 ook niet dacht ik.
Je zult een uitzondering zijn, denk dat de meeste (wat zwaardere) gebruikers toch echt 16 of 32GB ramgeheugen willen anno 2019. CPU is vaak het probleem helemaal niet zo.
Binnen de organisatie waar ik werk zie ik dat de Surface Pro's vooral door de bobo's word gebruikt. Met i5, 8GB, 256GB ssd hebben ze de zelfde specs als de standaard Dell laptops die we uitleveren. En voor het grootste deel van het personeel zijn die specs echt prima.

De powerusers lopen bij ons rond met een dell precision 5530 met een Xeon of i9 en 32GB ram en 1tb ssd of 512gb ssd + 1tb hdd.

Maar de keuze opties zijn bij MS wel beperkt, een i5 met 16gb ram zou voor veel mensen wel een interessante optie zijn. En 128gb ssd's moeten ze echt vanaf stappen bij die i5 modellen.
De i5 met 16GB is er dus wel, alleen even verder zoeken ;). Dat is denk ik geen native NL model.
En 128GB in een i5, waarom dan niet, en in een i3 dan wel b.v.?

Wij werken volledig in de cloud en de 128GB gaat hier niet vol. De i5 is lekker voor de iets hogere snelheid dan de i3, maar de opslagruimte heb ik niet nodig.
CPU is vaak het probleem helemaal niet zo.
Dat is het zeer zeker wel zo op de Surface Pro's, die dingen gaan op een gegeven moment throtelen omdat ze te heet worden. En veel verder dat 2-4 cores kom je ook niet echt op een Surface Pro, waarom zou je dan bij een mid range CPU 16GB willen? Als die 16GB echt nodig is dan neem je een iets duurder model. 32GB is echt overkill op een Surface Pro voor nu en de komende 5 jaar. Dat komt van iemand die al jaren 32GB in zijn werkstation heeft zitten,,, ;-)

Ik zou ook zeer zeker geen i3/4GB aanraden in de meeste gevallen (hele specifieke situatie daargelaten).
Ik hoop op Thunderbolt 3. En 4GB RAM is belachelijk
Thunderbolt 3 gaat er niet in komen deze generatie.
En 4GB RAM is belachelijk
Er zijn echt situaties te bedenken waarbij dat meer dan genoeg is. Denk aan bv. monteurs die alleen handleidingen raadplegen, werkbonnen invullen, etc. Als een organisatie dan in een Windows infra zit, dan zie ik daar wel mogelijkheden in voor zo een oplossing. Maar een doorsnee kantoor medewerker gaat daar niet nog 5 jaar op kunnen werken, maar niet iedere inkoper/directeur ziet dat zo, die gaan liever nu voor cheap dan dat ze over een paar jaar weer moeten upgraden...
Ben ik de enige die 4gb en een i3 ondertussen wat onder de maat vindt voor een tablet die als het net als de huidige generatie een adviesprijs krijgt van 899? Verder is een surface pro vergeleken met een tab s6 of een ipad pro niet heel speciaal? niet voor de 4gb en i3 voor 900 in elk geval, zeker als je kijkt wat de mogelijkheden met die hardware zijn.
Ik ben het met je eens, die i3 /4GB verwacht ik eigenlijk meer voor een apperaat als de Surface GO.
ipv daarvan heeft het een atom gold CPU die zelfs in basale taken traag is (had op launch het 8GB model, office applicaties opstarten of zelfs iets simpels als discord was echt een drama)
Vind het maar een vreemde lijst. Waar zijn de 1TB modellen? Spijtig dat er volgens deze lijst deze generatie weer geen i5/16GB model komt. Ook lijkt die i3 me nogal in het vaarwater van de Surface Go te komen (ervanuitgaand dat die ook een i3 variant krijgt). Ik heb er mijn twijfels over, maar we zullen wel zien.
Helemaal mee eens. De meerwaarde van een i7 t.o.v. een i5 is bij een device met beperkte koeling te verwaarlozen en soms zelfs negatief. Een i5 met 16/512GB of 16/1024GB heeft dan ook mijn voorkeur.
Ik heb het al een paar keer eerder gezegd hierboven; de i5 met 16 GB is er wél. HLN-00003. :)
Jammer dat er geen i5-model met 16 GB komt. Niet zo’n fan van de fans in de i7-uitvoeringen.
Daar sluit ik me bij aan!
Ik heb tijdens de vierde generatie een model met m3 4GB werkgeheugen en 128GB opslag gekocht. Ik wou graag een model hebben zonder ventilator maar dat mocht enkel met 4GB werkgeheugen. In de praktijk blijkt 4GB zeer beperkend. Zeer vreemd om dat nu nog steeds te zien als optie. Constant swappen is te doen met de retesnelle SSDs maar niet ideaal.
Zat er al even aan te komen. De laatste tijd krijg ik wel heel veel reclame-mails van Microsoft met kortingen op de Surface Pro 6 (en ook wel sommige andere Surface toestellen). Die kortingen vallen overigens wel nogal tegen.

Het valt me wel tegen dat de i5 variant (die -hoop ik- weer fanless zal zijn) slechts in max. 8GB/256GB configuraties te krijgen zal zijn. Heb nu een SP3 met 8GB/512GB en als ik die vervang zou het toch echt wel moeten zijn door ene die fanless is.
HLN-00003 - i5/16GB.
Raar, kocht in 2014 een afgeprijsde SP1 (van 2012?), toen kwam net de 3 uit, en bij intro SFP1 was instap al i5/4GB/128GB. Had toch minimaal verwacht dat instap nu 8/256 is met i5.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True