Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Biosupdates die Ryzen 3000-boostsnelheid verhogen, komen binnen drie weken uit

AMD heeft de Agesa 1003abba-firmware gereed en verspreidt die onder de makers van moederborden. Die fabrikanten kunnen vervolgens biosupdates uitbrengen. Volgens AMD lost de firmware een bug op waardoor de boostsnelheid 25 tot 50MHz te laag uitviel.

AMD verwacht dat moederbordfabrikanten over twee of drie weken hun eerste biosupdates uitbrengen. Vervolgens moeten bezitters van Ryzen 3000-processors in applicaties die kortstondig van één core gebruikmaken, de maximale opgegeven boostsnelheid kunnen halen. AMD merkt op dat de maximale boostfrequentie in Cinebench wellicht niet wordt gehaald, doordat die benchmark langere tijd draait. De processorfabrikant stelt dat PCMark 10 een goede workload biedt om de maximale boostsnelheid waar te nemen.

Ook benadrukt AMD dat zijn Ryzen 3000-cpu's realtimeanalyses uitvoeren van allerlei aspecten, zoals cpu-temperatuur, moederbordspanning, geleverde stroom, belasting van cores en workloadintensiteit. Aan de hand daarvan wordt de kloksnelheid dynamisch aangepast. Volgens AMD wordt iedere Ryzen 3000-serie getest op het halen van de gespecificeerde base- en boostfrequentie.

In een Community Update geeft AMD meer details over de komende update. Daarin schrijft het bedrijf dat de snelheidswinst van 25 tot 50MHz is gebaseerd op eigen tests met workloads als PCMark 10 en de Kraken JavaScript-benchmark. De daadwerkelijke verbetering kan hoger of lager uitvallen, afhankelijk van de workload, systeemconfiguratie en gebruikte koeling, verduidelijkt AMD.

AMD gaat ook in op speculaties over de betrouwbaarheid van de Ryzen 3000-processors. Er werd beweerd dat AMD de snelheid na de initiële release had teruggeschroefd met een firmware-update, om de levensduur te verlengen. AMD ontkent dat en zegt dat de nieuwe Agesa-update evenmin invloed zal hebben op de levensduur van de processors.

Verder kondigt AMD een nieuwe Monitoring SDK aan. Dat is een verzameling van ontwikkeltools om software te maken voor het monitoren van Ryzen-processors. Er zitten meer dan dertig api calls in, waarmee gedetailleerde informatie over zaken als temperatuur en spanning is op te vragen. De sdk is vanaf 30 september te downloaden op developer.amd.com.

AMD gaat de mogelijkheden die via de Monitoring SDK beschikbaar komen, ook gebruiken voor zijn eigen Ryzen Master-software. Daarvan is een nieuwe versie uitgebracht die gebruikmaakt van de Average Core Voltage-api uit de nieuwe sdk.

Vorige week beloofde AMD al dat er biosupdates zouden komen om de boostfrequentie van Ryzen 3000-processors te verbeteren. Dat was een reactie op berichten in de media dat de cpu's hun maximale boostsnelheid niet halen. AMD erkende dit en zei dat dit deels kwam door een bug in de firmware.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-09-2019 • 10:29

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
Is dat zo hard achteruit gegaan bij de nieuwere Ryzens?
Mijn 1700x zit binnen een seconde op het draaiende Windows cirkeltje met fast boot ingeschakeld.

Nu heb ik het uit staan omdat ik anders de BIOS/UEFI niet in kom zonder mijn kast los te trekken. En dan nog duurt het maar 2-3 seconden.
Mijn moederbord van Asrock heeft hier een speciaal programmaatje voor. Ik hoef alleen maar dubbel te klikken op een snelkoppeling op mijn bureaublad om rechtstreeks naar UEFI te gaan.
Serieus? Een minuut voor opstarten? Dat zijn HDD tijden onder Windows XP. Tegenwoordig is dat wel echt heel erg slecht.
Windows XP tijden?
Hoe kom je erbij.

Het ligt toch echt aan de hardware hoe lang het opstarten duurt. Zowel nu als vroeger.
Omdat één tegenwoordig mensen een SSD hebben en een minuut opstarttijd echt idioot hoog is. Ten tijden van Windows XP hadden weinig een SSD, en was Windows sowieso trager met opstarten. Dus op die manier kom ik erbij.

Ik kan me niet voorstellen dat er nu ook maar één PC bij de mediamarkt staat die een minuut nodig heeft om op te starten. Zelfs de goedkoopste zal een SSD hebben waarmee hij dat in een fractie van die tijd doet.
Het hangt er heel erg van af wat je allemaal geïnstalleerd hebt staan. Met kale Windows duurde het bij mij een paar seconden om van het bios-logo naar volledig interactieve desktop te komen; nadat ik een aantal programma's geïnstalleerd had, duurde het al flink langer (het Windows-logo blijft sindsdien een stuk langer zichtbaar, dus het gaat er niet eens om dat die programma's actief opstarten in de Windows-omgeving of zo).
Een minuut is wel heel erg lang lijkt me. Hier een 3700X op een Gigabyte Aorus Pro en de boottijd is wel een tikje langer dan tenopzichte van mijn vorige 4th gen intel build, maar dan heb ik het over ongeveer 15 tot 20 seconden nu t.o.v. een kleine 10 seconden eerder.

Vaak heb je overigens nog wel wat opties in de bios om de boot wat te versnellen.
op mijn HP intel werkstation heb ik hetzelfde probleem, seconde of 10 staat hij op initieel BIOS scherm.
Mijn X570 gaming plus van MSI is denk ik al wel 15 seconden bezig voordat de bios te zien is..
Dus helemaal mee eens, ik stoor me er niet heel erg aan maar het is wel degelijk aanwezig.

vanaf de bios duurt het echter zo'n 4 a 5 seconden en dan heb ik het lock screen van windows ook al voor me. (als het niet korter is)
Die post tijd refereert dan ook aan de 3000 serie...ik heb ook last van een lange post tijd.

Tevens kan ik nog altijd mijn nzxt kraken software niet gebruiken, omdat die standaard 20 graden hoger weer geeft dan eigenlijk het geval is. Ik zag een beta bios release die ik nog moet testen, maar dat was ook hinderlijk.
Ik ben het hier helemaal mee eens, het duurt met een 970 Evo Plus en 3700X op een X570 Taichi meer dan 30 seconden voordat ik het loginscherm van Windows 10 zie en iets van 15 à 20 seconden voordat ik überhaupt "Asrock" zie staan. Ik kon ook geen BIOS-instellingen vinden die dit kon versnellen, wel is het duidelijk dat het moederbord vanalles aan het doen is na het drukken op de startknop: Dr Debug leert mij eerst het alfabet + alle mogelijke cijfercombinaties voordat ik beeld heb.
Dank voor de toevoeging! De Master was m'n tweede optie, nu heb ik haast spijt dat ik mezelf toch heb overgehaald tot de Taichi ;) Misschien dat het nog verholpen kan worden door een BIOS-update, ik verbaas me er echt over.
Het feit dat jij Asrock ziet staan tijdens de POST wil al zeggen dat je bootinstellingen ih bios niet goed staan. Dit kan je nl uitzetten dat het logo erop komt. Bij mijn Asus bord is dat iig zo. Ik vraag mij af of bij velen die lange POST-tijden hebben de biosinstellingen wel goed staan. Staat Fast Boot aan bijv. Logo vd MB-fabrikant kun je uitzetten. Alleen USB-poort van tb en muis kun je laten activeren tijdens POST wat ook tijd scheelt en nog vele andere opties(bij Intel cpu's althans; ik zie niet in waarom je bij AMD cpu's die opties niet zou hebben). Het is gemakkelijk om AMD zwart te maken zo.
Wat gebeurt er dan tijdens de POST waarom het zolang duurt? Duurt het opstarten van de schijven bv. lang?

Mijn ervaring met een AMD is al een flinke tijd terug, weet dus niet of het altijd zo is geweest en dus normaal is.
Advanced Boot Learning. De allereerste POST duurt zeker een minuut, inclusief 3x soft-off.
Het viel mij ook op. Mijn stief zoon heeft net een nieuwe machine gebouwd met een 3600 erin, maar mijn 1700x is vele malen sneller (met een 370 chipset) met posten.
Ik heb het vermoeden dat omdat er zoveel meer in die 5xx serie chipsets zit (PCI Express 4.0 en een tich hoeveelheid aan extra lanes) dat ze wat extra stappen moeten maken.

Ik lees ook dat er wat problemen zijn met Legacy mode / SCM en dit zorgt voor de vertraging. Het viel mij persoonlijk vooral op dat het moment tussen knop indrukken (stroom aan) en eerste beeld output vooral veel langer is.
De rest is gewoon netjes vlot.

Edit: verduidelijking toegevoegd. En stuk rand informatie toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 11 september 2019 13:36]

Hoe is je 1700x 'veel sneller' dan? Welke benchmarks hebben jullie gedraaid? Ik kan me niet voorstellen dat een 1700x veel sneller Is.

Edit: ik zie nu pas dat t gaat om post snelheid.

[Reactie gewijzigd door millman op 11 september 2019 13:08]

Gigabyte?

Hier met MSI B450M Mortar post ik razend snel. Hiervoor had ik een Gigabyte bord... en dat was niet denderend... Ultra fast boot werkte niet en fast boot was nou niet echt fast te noemen...
Mn x470 gaming 7 met ultra fast boot doet t fantastisch.zal geen Gigabyte issue zijn
Grappig dat je dat zegt. Zelf altijd Intel gehad en zeker tegenwoordig een bijna-instant boot. Nu op kantoor een Ryzen 3600 met ASRock moederbord en het valt me ook echt op dat het lang duurt voor de POST ja. Dacht al dat het gewoon mijn bordje was die wat traag was....
Asrock X570 taichi hier en net geclockt 32 sec vanaf de powerknop naar windows login scherm.
Is dat echt zo langzaam dan?
Denk dat mijn MSI X570 ACE ook op zoiets zit, valt nog wel mee maar het kan sneller.
Maar er zijn mensen die gewoon echt een minuut ofzo nodig hebben om te booten.
Ik zou het eens moeten time en vergelijken met mijn intel setup thuis. Maar voor mijn gevoel is het thuis:
power on -> 1sec later POST OK beep -> 15 sec windows loading -> desktop dusja dat zou dan dubbel zo lang zijn. Heb er geen last van maar was puur iets wat me op viel.
Ook ik heb last van een ontzettend lange bios post tijd...Asus ROG Strix X470-F GAMING incombinatie met
AMD Ryzen 5 3600X

Duurt wel 20 sec voordat het bios scherm verschijnt... je denkt steeds dat ie overleden is (speaker al eeuwen geleden eruit gesloopt)
Bijzonder, zelfde mainboard (bios 4804) maar met 2700x en met 20 seconden kan ik al op tweakers.net zitten :+
Ja, dat verschil is enorm. Posten duurt 2x keer zo lang als dat Windows nodig heeft om tot mijn bureaublad te komen(niet applicaties opstarten). (Ryzen 7 3700x, MSI x470 Gaming Plus).

Voor de rest kan mij inderdaad ook die 25-50mhz verlies me niet veel schelen. Hij is al snel zat.
Ja ze hebben 30 usd gekregen, alsof dat de moeite is, waarschijnlijk hebben ze er nog tijd in moeten steken ook, voor 30 usd 8)7
De eerste boost techniek die ik mij herinnerde kwam van Intel. Daarbij was nu juist het hele idee dat bij single threaded loads de frequentie hoger lag dan bij loads op alle cores. Dat is een heel logisch concept. Immers als er maar één core iets aan het doen is dan heb je zowel vermogen als warmte budget over en kun je dus wat meer volt gebruiken en dus wat hogere frequenties halen.
Dat is prima en wat ik zeg. Je verwacht het minimaal op 1 core te zien. In de praktijk zag ik dat dus echter niet goed terug bij mijn 3700X. De single core boost bij ST load lag lager en als hij al de max boost haalde werd het maar zeer kort sustained. Bij intel haald ik het gewoon op in ieder geval 1 core en werd de boost ook langer vastgehouden.

Die grafieken van Tom vind ik wat onduidelijk maar ik ga het uiteraard testen zodra er een meer final bios beschikbaar is. Als de boost op 1 core gehaald wordt en gedurende langere tijd vastgehouden is het voor mij prima.
Welk moederbord? Ik ben benieuwd welke fabrikanten het snelste zijn met uitrollen. Aan de ene kant jammer dat je dus weer afhankelijk bent van vendors en dit niet direct via AMD kan/gebeurt.
in mijn geval de MSI X570 gaming plus.
Ik ben dus voor het eerst van Intel afgestapt ten faveure van AMD (want bottom line: ze leveren meer snelheid voor minder) maar ik ga daar in de toekomst toch wel even twee keer over nadenken. Ik ben nu al zoveel rare dingen tegengekomen dat ik me afvraag of ik niet beter genoegen had kunnen nemen met iets minder snelheid/iets hogere kosten - en geen rare hoofdbrekens rond BIOS-updates en vreemde POST-toestanden.
Eens voor wat betreft dat AMD de beste “bang for your buck” geeft, ik zou in een handomdraai volledig voor AMD gaan ware het niet dat er dus nog wat kinderziektes in de huidige Ryzen reeks zitten. Ik heb begrepen dat AMD volgend jaar met de nieuwe Ryzen reeks komt, hopelijk wordt dat een succes want gevoelsmatig voel ik me het meeste thuis bij AMD, hoe gek dat ook klinkt.
Hoe komt het wat voor rare bugs heb je?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True