Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volkswagen toont glimp van elektrische suv met 83kWh-accu en 482km-bereik

Volkswagen heeft op de autobeurs in Frankfurt een glimp getoond van een komende suv uit de ID-serie van elektrische auto's. De suv was inclusief de nodige camouflagestickers achter glas te bekijken en zal in de VS een bereik tot 482km krijgen en over een 83kWh-accu beschikken.

Volkswagen heeft op Twitter een filmpje gezet van 'de volgende ID', waarbij een gecamoufleerde suv achter glas op een ronddraaiend plateau staat. Deze suv komt wereldwijd uit, in ieder geval ook in de Verenigde Staten, in tegenstelling tot de onlangs onthulde ID.3-hatchback die alleen voor de Europese markt is.

De fabrikant zei dat de nieuwe suv in de VS een bereik tot 482km krijgt en uitgerust wordt met een 83kWh-accu, schrijft Elektrek. Verder heeft Volkswagen laten weten dat de auto de mogelijkheid krijgt om de accu te laden met een vermogen van 150kW via gelijkstroom, wat volgens de Duitse maker genoeg zou moeten zijn om de accu in dertig minuten tot tachtig procent te laden.

Wanneer de auto precies in Europa uitkomt en voor welke prijzen is nog onbekend. Waarschijnlijk wordt deze auto de ID.4 en de productie-versie van de ID Crozz, waarvan Volkswagen eerder concepten heeft gepubliceerd. De in Frankfurt getoonde suv lijkt enigszins op het in april getoonde prototype van de I.D. Roomzz, al wordt die auto waarschijnlijk een nog grotere suv.

Foto: Electrek.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-09-2019 • 09:11

306 Linkedin Google+

Reacties (306)

Wijzig sortering
Gemiste kans dat autofabrikanten (samen) niet ook de trend weten om te buigen. Deze is dan wel elektrisch maar een SUV is grosso modo een slecht verhaal voor een wereld waarin we zuinig met energie omgaan. Productie, inclusief accu’s, kost meer energie en meer grondstoffen. En rijden kost ook (veel) meer energie dan een kleinere middenklasse auto. En deze auto’s hebben hun formaat niet nodig voor al die lading die erin wordt vervoerd.... gemiste kans dat consumenten deze rijdende mileu-delicten nog steeds kunnen kopen, elektrisch of fossiel.
CO2-uitstoot stijgt door populariteit van SUV’s

Personenauto’s zijn de laatste jaren juist meer CO2 gaan uitstoten in plaats van minder. De reden: Europeanen zijn massaal SUV’s gaan rijden. Dat stelt milieuorganisatie Transport & Environment in een rapport dat maandag is verschenen. Vanwege hun hoge vorm en gewicht is het verbruik, en daarmee de CO2-uitstoot, van dit type auto veel hoger.
Dat verhaal vind ik apart, want de laatste tijd las je vooral dat de stijging komt door de afname van diesel en de toename van benzine auto's op de weg. En ineens ligt het aan de SUV. Zal ook wel kloppen, maar over de afname van diesel hoor je niets in dit verhaal.
maar elektrische auto's mogen afaik helemaal niks trekken
Een Tesla Model X heeft een trekgewicht van 2268kg.
De Model 3 gaat tot 910 en ook andere elektrische auto's kunnen met trekhaak geleverd worden.
Een caravan achter een Model 3 of andere kleinere elektrisch aangedreven auto's is ook al opgelost. Je stopt gewoon ook elektrische aandrijving in de caravan. 8)7

Dethleff e.Home Coco
Je kunt erom lachen maar ik vind dit een goed voorbeeld van het essentiele doorbreken van denkpatronen.

Waarom een zware auto kopen om een keer in het jaar 1500 kilo te trekken als je die aanhanger ook kunt motoriseren? Wat mij betreft een mooie innovatie!
Vergeet niet dat een Tesla X van zijn eigen al 2500kg weegt, dus uiteindelijk mag je met een B rijbewijs (in België toch) max 3500kg wegen in totaal (auto + trekker). Dus uiteindelijk schiet er wettelijk gezien voor het normale rijbewijs maar 1000kg over op de X
(...)
Echter, is het MTM van je aanhangwagen zelf ook beperkt tot max 750 kg.
(...)
Verder heb je helemaal gelijk, maar dit stukje is een veelgemaakte fout. Dit zegt de (NL) overheid zelf:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
  • een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
  • een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Tja, mijn benzine-autootje moet ook sneller weer naar een tankstation als ik er een aanhanger achter gooi. Bij een elektrische auto zou dat voor mij geen probleem zijn, ik gebruik de trekhaak alleen voor korte stukjes een grote lading te vervoeren, niet om op caravanvakantie te gaan.
Hoger en breder betekend meer frontaal oppervlak. Daardoor meer luchtweerstand = hoger verbruik.

Omdat ze vaak ook iets korter zijn dan C/D segment stations is de CW waarde ook hoger.

Lang verhaal kort ze zijn simpelweg minder efficiënt dan traditionelere oplossingen. Daarnaast door de hogere bodem ook minder direct.

Het enigste voordeel is gek genoeg in parkeren. Door de hogere zit overzichtelijker dan een langere station.

Al hebben we daar tegenwoordig talloze technische hulpmiddelen voor.
Ik denk dat Backlight doelt op de hang naar flinke SUV's terwijl deze voornamelijk door één persoon gereden wordt voor woon-werkverkeer. Je zou voor 95% van de gevallen met een kleinere auto afkunnen en voor die keren dat je formaat nodig hebt, kun je lenen/ruilen/huren.
Ben het er wel mee eens hoor, dergelijke auto's passen niet in de benodigde mindset-omslag die hard nodig is om de wereld niet nog verder om zeep te helpen.
Ik doel vooral op de trend. Het op de markt blijven brengen van (steeds meer) SUV’s staat nogal haaks op de energie-transitie die we als samenleving nastreven. De auto-industrie heeft deze transitie nog niet gemaakt, sterker nog, die ondermijnt hem door zo te investeren in grote auto’s die voornamelijk groot zijn om groot (en zwaar) te zijn. Prima dat er grote en zware auto’s te koop zijn, maar laat het de uitzondering zijn. De verwachting is dat komende jaren 40% van de nieuw verkochte auto’s in het SUV segment valt. Daar doel ik op met “gemiste kans” als de industrie met dit soort aankondigingen komt, VW voorop in dit geval.
De trend wordt voornamelijk bepaald door de koper, niet alleen door de aanbieder. VW heeft gewoon gelijk dat ze een dergelijke auto aanbieden, want er is (nog steeds) vraag naar. Als zij deze niet aanbieden doet een concurrent het wel, dus die SUV wordt sowieso wel verkocht en gaat de weg op, dat kan VW niet tegenhouden. Wat ze wel kunnen doen is zo ver mogelijk tegemoet komen aan alle positieve (lees: minder negatieve) milieuaspecten, zoals gewicht, recyclebaar materiaal, luchtweerstand, etc. etc.

Vroeger was roken cool, nu niet meer. Vroeger was een ICE cool en elektrisch rijden niet. Nu zie je een omslag waarbij erg veel mensen het cool vinden om elektrisch te rijden (al dan niet gemotiveerd door lagere bijtelling.). Mogelijk is de volgende stap dat iedereen kleiner gaat rijden en je wanneer nodig een auto met aanhanger huurt of leent, net als dat je waarschijnlijk een wildgroei zult gaan zien aan station auto's of busjes die je voor bijvoorbeeld je vakantie kunt gaan gebruiken.

Gisteren zag ik een fossiel op Facebook reageren op de nieuwe waterstof BMW met iets in de trend van: Ik blijf toch liever bij een auto die een mooi geluid maakt en die je direct vol kunt gooien. Die generatie ziet nog niet in dat ze moeten gaan veranderen en je niet altijd bij het oude kunt blijven. Of ze hebben geen kinderen en zitten hun tijd op deze aardbol wel uit. Een waterstof auto kan je zo volgooien en ja, dat mooie geluid is inderdaad voor veel mensen een dingetje, maar uiteindelijk wordt het cool om je goed voor het milieu in te zetten en dan gaat de trend deze mensen wel tot verandering brengen. Daardoor kiest men kleinere, zuinigere en vriendelijkere auto's, waardoor men misschien uiteindelijk ook zal stoppen met het produceren van SUV's voor de rijders die toch eigenlijk maar alleen achter het stuur zitten, men kijkt je daar dan op aan.

Gisteren zag ik nog een X6 voor het stoplicht staan, vroeger vond men dat mooie auto's, tegenwoordig is bij steeds meer mensen het eerste gevoel: Die maakt al onze goede duurzame investeringen direct ongedaan...
Model S heeft van het RDW geen typegoedkeur voor een aanhanger, dus die trekhaak kan je alleen gebruiken als fietsdrager.
De oude Model3's hebben hetzelfde probleem.
Model X (tot 2250kg) en nieuwe Model 3's (tot 910kg) zijn wel bruikbaar (als een van de weinige EV's) als trekker van een aanhanger.

Edit: hier een overzicht:
https://www.mountox.com/m...e-autos-met-trekhaak.html

[Reactie gewijzigd door iceblink op 11 september 2019 10:08]

Heeft te maken met de kogeldruk en amerikaanse wetgeving.
Kogeldruk heeft 2 limieten, de kogel en de banden druk.
kogeldruk in de US is 10%. dus als je 91kg kogeldruk mag hebben, dan is de aanhanger maximaal 910kg.
Dan heb je nog de banden druk.
zeg dat de auto 50% 50% is verdeeld, model 3 weegt 1800kg.
De banden zijn gecertifieerd op 500kg.
dat betekend dat er op de achteras nog 100kg ruimte is... terug naar de 10% kogeldruk. en er is weer maar 1000kg mogelijk.
In europa doen we daar makkelijker over.
1% kogeldruk is voldoende. dus de gewichten erachter gaan met een factor 10 omhoog. van 910kg naar 9100kg.
Dan moet er weer gekeken worden naar remmen en kennen we in Europa het verschil tussen geremd en ongeremd.
Remmen zijn in orde. immer die 1800kg moet ook de auto veilig van 233km/u naar 0 kunnen afremmen. dus die aanhanger valt echt wel in de specs.
het chassis heb ik geen gegevens van maar die is echt wel in orde van alle revieuws die bekend zijn.
De motoren zijn dezelfde als in de Semi en die mag 40 ton trekken. dus ook dik in orde.
Daarna heb je nog wrijving. hebben de banden genoeg grip om X kilo een heuvel op te trekken of af te remmen (12% heuvel) en kan dat meerdere keren achter elkaar... veilige aanname is dat 2x het gewicht van de auto altijd wel goed gaat. in geval van de model 3 dus zo'n 3600kg.

Andere berekeningen die ik heb gezien komen vaak rond de 9000kg als maximaal gewicht uit voor de model 3 om te trekken en nog te voldoen aan de nederlandse / europese wetgeving.

Echter fabrikanten zijn erg terughoudend of willen 1 gewicht voor de gehele wereld. en dan krijg je dus erg lage gewichten door andere wetgeving in andere landen.
Je kan de auto omhoog keuren binnen de nederlandse wetgeving.
De stock auto lukt vaak niet, maar als je andere (betere) remschijven eronder zet heb je een gegronde reden voor een herkeuring.
Fabrikant kan natuurlijk dan wel zeggen dat de auto gebruikt is voor zaken waarvoor die niet getest is en dus geen garantie meer wilt geven.
Een Tesla is óók zwaar (2,5 ton), dus daarmee kan je de keuze 'het moet een SUV zijn want aanhanger' simpelweg niet goedpraten. Mij maakt het verder niet zoveel uit wat mensen kiezen, maar ik vind het tenenkrommend als verkeerde argumenten worden gebruikt.

Kies een SUV als je dat wilt, kies iets anders als je daar blij van wordt. Maar het ging hier specifiek over de nutteloosheid van het type SUV in het electrische segment. Je kan er niet meer meer trekken, om daarom een e-SUV te kiezen is raar. Een electrische auto blijft niet echt geschikt om zware lasten te trekken. Het kan maar je range is bizar slecht. Een SUV model geeft je geen enkel toegevoegd voordeel. Het model SUV is alleen een baksteen die je door de lucht moet trekken en overlastgevend bij parkeren.

Ook leuk: aanhangwagen/caravan test van ANWB: link. Conclusie: het kan maar je komt niet ver.

[Reactie gewijzigd door daan! op 11 september 2019 10:13]

Is het trekken van zware lasten niet per definitie slecht voor je verbruik?
Zowel voor benzine/diesel als elektrisch?
Als er 40% van je range afgaat bij elektrisch, dan zal dat ook in meer of mindere mate bij een verbrandingsmotor zijn.
Veel reacties hier gaan over welke fabrikant er voorop loopt of zelfs te laat is met de introductie van volledig elektrische voertuigen. Volgens mij is bij het beoordelen daarvan het nuttig om het volgende niet te vergeten.

Op dit moment is stroom als brandstof in een groot deel van de wereld (incl Nederland/Belgie) heel erg duur en er is geen enkele reden om te denken dat dat zeer binnenkort gaat veranderen. Als we fossiele brandstoffen duurder maken gaat de stroomprijs ook gewoon omhoog, omdat er een schreeuwend tekort aan productie van groene stroom is. Daarmee worden elektrische auto's dus niet competitiever. De enige manier waarop elektrische auto's gaan doorbreken is als we zowel fossiele brandstoffen zwaar belasten als ook het aanbod van groene stroom veel groter kunnen maken (orde van grootte tien-vijftien keer zoveel, zodat het in de buurt kan komen van een totaaldekking).

De autofabrikanten maken inschattingen hoe snel die transitie zal gaan en baseren daarop het ontwerp van nieuwe modellen. Voorlopig is er geen enkele fabrikant te laat, want elektrische auto's zijn alleen betaalbaar voor mensen die er financieel heel erg goed bij zitten. Het is en blijft voorlopig een niche qua markt (< 1% van zowel nieuw-ingeschreven als totaal aantal voertuigen in Vlaanderen, bijvoorbeeld).
Ook met tien keer zoveel groene stroom schieten wij er financieel niets mee op. Autorijders zijn een netto inkomstenbron voor de begroting en dat gat wordt echt wel opgevuld, al zou 100% electrisch rijden. Het is simpelweg te lucratief.

Maar het wordt enger. Ze willen dat wij van het gas af gaan en volledig electrisch gaan koken en het huis verwarmen. Tegelijkertijd moet het wagenpark geheel om naar electrisch. Dat betekent dat elke burger straks volledig in de houdgreep zit van de overheid én energiemaatschappijen. Al gaat de prijs per kWh 5 keer over de kop, wat wil je er tegen doen? Niet meer eten? Bevriezen in je eigen huis? Niet meer naar je werk kunnen? Wij trappen er met open ogen in.
Mee eens, ze kunnen beter de range en het verbruik aangeven.
Maar ja, impliciet doe je dat ook door de range en de "tank"-inhoud te vermelden.

Maar misschien wordt het toch tijd dat we het verbruik (km/kwh) gaan hebben.
In deze 482/83 = 5,8 km/kwh


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True