Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overklokker zet ddr4-snelheidsrecord op 6017MT/s

Overklokker Toppc is er in geslaagd om ddr4-geheugen te laten draaien op 3008,4MHz, waardoor voor het eerst de ddr4-6000-grens is doorbroken. Het snelheidsrecord werd gevestigd met G.Skill Trident Z Royal Memory op een Intel-systeem.

Het systeem waar de Taiwanese overklokker de recordsnelheid mee neerzette bestaat uit een MSI MPG Z390I Gaming Edge AC-moederbord, Intel Core i9-9900K-processor en G.Skill-geheugenreepje van 8GB. De snelheid van 3008,4MHz, wat resulteert in 6016,8MT/s, werd gehaald met timings van 31-63-63-63-2.

Toppc maakt melding van zijn snelheidsrecord op Facebook en de validatie is te zien op de HWBot-website. G.Skill heeft een persbericht uitgestuurd waarin het zegt dat het samen met MSI heeft gewerkt om de hoge geheugensnelheid mogelijk te maken.

Het nieuwe record is gehaald met behulp van LN2-koeling en Toppc verbeterde zichzelf. Hij had al de hoogste ddr4-snelheid op zijn naam staan; in juni kwam hij op de Computex-beurs in Taiwan tot een snelheid van ddr4-5886.

G.Skill verkoopt in zijn serie van Trident Z Royal-geheugenreepjes latjes waarbij een snelheid tot ddr4-4800 officieel ondersteund wordt. Hogere snelheden zijn eventueel mogelijk, maar afhankelijk van de kwaliteit van de chip.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-09-2019 • 18:30

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Om je een beetje meer te vertellen over DDR SDRAM: (synchronous dynamic random-access memory)
Iedere bit wordt opgeslaan in een mini-condensator. Deze loopt leeg, en moet dus continu worden opgeladen, en terwijl je bijlaad kan je niet uitlezen.
In een computer wordt alles getimed op de frequentie van de klok. Dus ook het bijladen van de condensators wordt uitgedrukt in kloktikken. In dit geval zal het 31 kloktikken duren. De overige getallen hebben te maken met hoe vaak een refresh moet gebeuren.
Aan de hand van de klokfrequentie en het aantal kloktikken kun je uitrekenen hoe lang het duurt om de minicondensator op te laden. Deze tijd heet Tau, en bij 5Tau zit je aan 99.3% van je lading. Tau wordt bepaald door R(weerstand) * U(spanning)
Om sneller op te laden, moet je zorgen dat er meer stroom naar de condensator kan. Hiervoor de spanning opdrijven, maar dan ga je al gauw temperaturen bereiken waarbij je alles opbrand, letterlijk kortsluiting maakt. Een betere manier is de weerstand verlagen, dit kan je door extreem te koelen.
Traditioneel schuift alles in een computer vooruit, telkens de spanning van de klok omhoog gaat.
Bij DDR leest men ook de waardes uit als de klok omlaag gaat. Bijgevolg kan men in de praktijk bij eenzelfde frequentie 2 keer zoveel data doorschuiven. De front side bus van de oude intel-cpu's waren zelfs Quad-pumped, per kloktik schoven ze 4 maal zoveel data door.
In elektronica is snelheid altijd een obstakel om sneller te gaan. Men moet zorgen dat signalen gelijktijdig aankomen, zoals ze vertrokken, en niet beinvloed zijn door omgeving, en niet teveel zijn afgezwakt door impedantie (=weerstand bij hoge frequentie)
De volgende formule geeft dat weer: P = C*U²*f. Een beetje meer spanning, is veel meer vermogen = warmte.
De formule is afgeleid van volgende basisfomules:
P = I X U : vermogen bepaald door stroom en spanning (zonder blindvermogen cosphi)
C * U = I * t : capaciteit en spanning zijn evenredig aan stroom en tijd
I = C * U *f : frequentie is 1/t
Om sneller op te laden, moet je zorgen dat er meer stroom naar de condensator kan. Hiervoor de spanning opdrijven, maar dan ga je al gauw temperaturen bereiken waarbij je alles opbrand, letterlijk kortsluiting maakt.
Denk dat je stroom en spanning door elkaar hebt gehaald. Stroom is de boosdoener voor warmteontwikkeling en dat komt door een relatief lage weerstand (zodat er een grote stroom kan gaan lopen) of juist helemaal geen weerstand (kortsluiting). Als een condensator compleet leeg is en opgeladen dient te worden gaat er een stroom lopen omdat er nagenoeg of totaal geen weerstand is (in principe in betrekking tot weerstand - kortsluiting). Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de capaciteit, hoe groter, hoe langer deze (grote) stroom aanhoudt. Dat is dus alleen wanneer deze leeg of nagenoeg leeg is. Grote stromen kunnen schadelijk zijn en zorgen voor warmte ontwikkeling (te vergelijken met wrijving). Dat is ook de reden dat voedingen vaak een soft-start functie hebben omdat er grote (buffer) condensatoren onderdeel uitmaken van het circuit.

Condensatoren vullen niet het stroomtekort aan maar juist het voltagetekort dat ontstaat wanneer er een grote stroom gaat lopen. Dat wordt een voltage drop genoemd en wanneer de stroom zo groot is (of lang aanhoudt) kan dat niet meer worden aangevuld door de condensator(-en) en dan kan het voltage drastisch dalen met het gevolg dat het totale vermogen afneemt en eventueel tot gevolg heeft dat de stroom zo hoog wordt dat onderdelen doorbranden. Dat is ook de reden dat bij een te hoge belasting of kortsluiting (extreem hoge belasting) onderdelen stuk kunnen gaan wanneer er geen beveiliging voor is.

Als het voltage hoger is heb je minder stroom nodig, dat wat je P = U x I formule (neem een P en vul maar in) ook laat zien. Bij een lagere spanning (U) heb je meer stroom (ampère, I) nodig om hetzelfde vermogen (P) te bereiken. Meer spanning zorgt dus niet voor meer warmte ontwikkeling, het is juist andersom! Het aantal elektronen (=stroom) dat door een kabel moet en eventueel een weerstand ondervindt (vergelijk het met water onder hoge druk dat door een nauwe opening gaat, wrijving) is bepalend voor de warmte ontwikkeling, niet per se de lading van deze elektronen.

Dat is ook de reden dat we 240v gebruiken bij het lichtnet en niet bijvoorbeeld 5v, reken maar eens uit wat een strijkijzer van 2000w aan stroom zou gebruiken wanneer het 5v zou zijn. De bekabeling benodigd daarvoor is enorm om de weerstand te beperken, dan zouden er hele dikke kabels door het huis moeten worden gelegd. Daarom gebruiken we ook 240 en niet 5 zodat de dikte van de kabels kunnen worden beperkt mede omdat de stroom kan worden beperkt vanwege het hoge voltage.

Beetje uitgelegd in Jip-en-Janneke taal in de hoop dat het voor iedereen duidelijk is (dus val mij als techie daar niet op aan).

[Reactie gewijzigd door codebeat op 11 september 2019 06:31]

Je vergeet een aantal dingen:

1. Het gaat hier om het overclocken van een computer. Hier hebben we geen controle over wat de weerstand is. Als je Ohms law er bij pakt zie je dat als je je amperage verhoogt ook je voltage de lucht in moet gaat. Maar we hebben binnen een computer alleen maar controle over het voltage(in de bios).

2. P = V * I kan je hier niet zomaar lost gebruiken sinds je geen controle hebt over de weerstand. Zoals ik bij punt 1 aangaf is het voltage en ampere aan elkaar verbonden en kan je deze dus niet afzondelijk aanpassen.
RAM overclocken, betekent minder tijd om de cellen (condensators) op te laden.
Er moet dus of vaker of sneller worden opgeladen want als ze niet 99% opgeladen geraken krijg je risico op fouten en BSoD. De oplaadtijd van een condensator is gedefinieerd als Tau = R x C. De eindspanning is gelijk Uc= U0 x e-t/RC.
  • De weerstand (R) is inderdaad een fysieke eigenschap van de chip, maar die kan wel worden beïnvloedt: door extreem te koelen zal de weerstand verlagen, en de oplaadstroom vergroten
  • De spanning (U0) verhogen zal ook sneller opladen tot 99% van Uc.(De laadstroom vergroten door de spanning te verhogen I=U/R.)
Timings en frequentie zijn onlosmakkelijk verbonden.De oplaad tijd hier is: 31 tellen aan 3000MHz => 31 / 3 000 000 000 s = 10,3ns
5 Tau = 10,3ns
Ter vergelijking mijn DDR2-800 met Cas 4 had reeds dezelfde oplaadtijd nodig. Toch is het huidige RAM veel sneller, omdat er veel meer bandbreedte is.

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 11 september 2019 09:56]

De clock is een pulserend signaal, kun je vergelijken met een PWM signaal, hoe hoger de frequentie, hoe drukker het wordt en hoe meer er gebeurd. Simpel voorbeeld: Een LED brand feller op een hogere frequentie dan op een lagere frequentie. Waarom? omdat het meer voeding krijgt per periode.

Overclocken is het verhogen van de frequentie, de frequentie van het aantal 'opdrachten'. Als bijvoorbeeld een PCB spoor (trace) is berekend op 1 Mhz en jij gaat dat opvoeren tot 16 Mhz, dan gaat er 16x (eigenlijk meer) meer doorheen dan verondersteld was. Je belast het dan 16x meer. Daardoor kan de weerstand toenemen als het niet toereikend/berekend is (zoals een nauwe waterkraan opening onder hoge druk) en zorgt voor meer warmte ontwikkeling of desnoods dat het vermogen niet kan worden gehaald (in termen van kranen en liters, je wilt 1 liter en krijgt maar 500cl)..

Wanneer het gevraagde amperage verhoogt dan neemt niet het voltage toe maar juist af (dat wat ik schreef - voltage drop), wanneer het vermogen niet kan worden gehaald. Je kunt er wel voor zorgen dat er meer ampere wordt ondersteund maar dat zorgt er niet voor dat er dan meer voltage ontstaat. Dat is de reden dat bij overclocken met de frequentie eveneens het voltage wordt verhoogd (dat wat ook in jouw BIOS staat) om het juiste vermogen te behouden (anders werkt het niet) en deels het verlies (aan extra weerstand) te compenseren. Resultaat is dan, omdat het voltage verhoogt en de frequentie waarop dat gebeurd en de weerstand toeneemt en er meer stroom wordt gebruikt er dus meer warmte ontwikkeling is.

Warmte ontwikkeling heeft tevens weer consequenties voor de hoogte van weerstand (denk aan supergeleiding bijvoorbeeld), daarom is er ook koeling nodig en als de koeling onvoldoende is of de voeding is niet capabel genoeg om het totale gestegen opgenomen vermogen te realiseren dan faalt het. Dat is de reden dat teveel overclocken wel werkt vanuit koele situatie maar na verloop van tijd (in warme situatie) niet meer.

Had het in mijn vorige verhaal wel over weerstand maar dan in verband met vermogen (zoals ik hierboven heb proberen uit te leggen), schreef bovendien letterlijk "om hetzelfde vermogen (P) te bereiken." Het vermogen is belangrijk, kan dat worden gehaald anders werkt het niet.

Hopelijk is het te begrijpen voor iedereen ;-), zo niet vraag.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 15 september 2019 08:20]

[...]
Als het voltage hoger is heb je minder stroom nodig, dat wat je P = U x I formule (neem een P en vul maar in) ook laat zien. Bij een lagere spanning (U) heb je meer stroom (ampère, I) nodig om hetzelfde vermogen (P) te bereiken. Meer spanning zorgt dus niet voor meer warmte ontwikkeling, het is juist andersom! Het aantal elektronen (=stroom) dat door een kabel moet en eventueel een weerstand ondervindt (vergelijk het met water onder hoge druk dat door een nauwe opening gaat, wrijving) is bepalend voor de warmte ontwikkeling, niet per se de lading van deze elektronen.
P is niet constant in de formule P=U*I
De weerstand R is daarin tegen wel constant (afgezien van frequentie wisselingen etc.)
R in de formule U/I=R is wel constant dus als de U hoger wordt wordt de I ook hoger. En bij de formule P=U*I wordt dan dus alles hoger.

P = opgenomen vermogen in Watt
R = de weerstand in Ohm (van het circuit)
U = de spanning in Volt
I = de stroom in Ampère

[Reactie gewijzigd door ajow op 11 september 2019 08:12]

Kan iemand mij vertellen waarom de grens van 6000 wordt doorbroken met een snelheid van 3008 MHz?

En hoe zit dat dan met de snelheid van mijn RAM? Want dat draait volgens mij gewoon op 3200 MHz...
Om de reactie van @The_Wounded even aan te vullen. Jouw geheugen draait op 1600MHz (Megahertz) maar heeft een effectieve transferspeed van 3200MT/s (Megatransfers).

De twee worden veelal dwars door elkaar gebruikt, consumenten weten niet beter en sommige fabrikanten maken misbruik van het feit dat consumenten niet beter weten.
Waarom megatransfer ipv MB of GB per seconde?
Omdat de snelheid (GB/s) afhangt van de breedte van de databus * het aantal transfers per seconde. Dus op 1600M Hz DDR heb je 3200M transfers/s en bij een 64-bits bus is dat 25,6GB/s. Het is echter veel nuttiger om over frequenties te praten omdat de geheugencontroller op een bepaalde frequentie met het geheugen praat, niet op een bepaalde snelheid.
Maar ze hebben waarschijnlijk voornamelijk MT uitgevonden ipv bij Mhz te blijven omdat de nummertjes dan groter zijn.
Nee, om het verschil te maken tussen Synchronous Dynamic RAM (SD-RAM, uit den ouden Doosch met 168 contactpuntjes, die per kloktik 1x data versturen ) en Double Data Rate versies, die per kloktik 2x informatie versturen.

Als ik een RyZen 4 bankjes 3200 MT/s RAM voer, krijg ik maximaal 128 bits per transfer, want die ondersteunt dual channel. Voer ik een ThreadRipper dezelfde geheugenbankjes, dan krijg ik 256 bits per transfer eruit, want die doet lekker quad channel.
Stel dat de geruchten uitkomen en AMD TR3 "octa-channel" geheugen zal hebben; begrijp ik het dan goed dat men dan met 1504mHz dit data-rate record zou moeten kunnen evenaren?
Ja, maar doorgaans ga je met meer geheugenbanken een lagere maximum kloksnelheid hebben. Maar octa-channel vs quad-channel met zelfde frequentie en timings = dubbele data rate.
Deze data-rate haal je sowieso snel, want meestal vestigen ze dit soort records met maar 1 bankje, of soms 2.
Uit z'n validatie haal ik "Single Channel (64 bit) DDR4-SDRAM" dus als jij thuis een niet-heel-erg-cheape CPU hebt met DDR4-3200 dan haal je al een hogere data rate ;)

Had ik al gezegd dat dual channel belangrijker is dan een hoge frequentie? :+
Maar het enige waar je echt wat aan hebt is toch "het aantal GB/s"?
MT is geinig om te vergelijken, maar heeft geen nuttige waarde.
Omdat de topsnelheid in MB/s of GB/s niet interessant is bij geheugen. Geheugen moet vooral snel (lage latencies) en vaak (veel transfers) per seconde benaderd kunnen worden.

Bij wijze van is het bij geheugen beter om 1000x per seconde 16KB weg te kunnen schrijven dan 10x 1600KB. De snelheid in KB/s is het zelfde, terwijl de performance vele malen slechter zal zijn bij het 2e voorbeeld.

Maar goed, of je nou hoge MHz, hoge MT/s of hoge MB/s op je verpakking schrijft, de gemiddelde consument heeft er geen weet van, zolang het nummertje maar hoog is. ;)

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 10 september 2019 21:36]

Dus het is eigenlijk zo dat er twee instructies per klok plaatsvinden en zodoende het aantal transfers wordt verdubbeld tegenover het aantal Hz?

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ook nog nooit van MegaTransfers had gehoord. Weer wat geleerd vandaag :)
DDR staat voor Double Data Rate, 3008x2 is 6016, jou 3200 is 2x1600
Oké dat verklaart een hoop. Thanks!
Die double komt voort dat van een sinus golf zowel de boven- en onderzijde kan worden gebruikt om data uit te lezen. Bij de voorganger single data ram (sdr) is dat alleen met de bovenzijde v/d golf.
Zeg maar blokgolf.
Het lijkt op deze schakelsnelheden wel een beetje op een sinus, maar het was ooit bedoeld als blok.
Die schuine lijnen verkregen door de hoge snelheden worden sloops genoemd dacht ik. Die zijn bij sommige moederborden enigzins te beïnvloeden; de slooprate.
Dat heet slewrate, uitgedrukt in kilo of mega volts per seconde,
Doordat je meerdere traces op je moederbord parallel naar je geheugen gaan, wil je dat elk bitje op exact op dezefde tijd aankomt, dus moeten alle spoortjes even lang, wat je dan krijgt zijn meerdere haarspeld bochtjes in je sporen, deze sporen gaan per paar naar je geheugen toe, omdat het signaal zelf lvds is dus differentieel om zo geen storingen van buitenaf op te pikken.
Doordat de sporen veel bochten maken krijgt het spoortje een bepaalde inductie (spoel) welke onder hoge frequentie zich gedraagt als een weerstand,

Ook doordat de sporen naast elkaar, en over meerdere andere signalen en groundplanes liggen werken ze ook nog eens als condensator, dus door de impendantie (weerstandsgedrag van spoel onder een frequentie) en de capaciteit (condensator werking spoor) van een spoortje bepaalt de slewrate,

Nu is de impendantie en capaciteit van elk spoor anders, en om toch de slewrate gelijk te houden voor alle spoortjes , worden vlakbij het geheugen vaan weerstandnetwerken in serie gelegd om de slewrate voor elk spoor gelijk te houden.
Dus ja dat verklaart waarom het meer een sinus is dan een blokgolf
Het is zelfs nog een stukje ingewikkelder. Omwille van de hoge frequenties gedraagt het signaal zich als een golf. Hierdoor krijg je bij bochten en aftakkingen ed. mogelijk te maken met reflecties.

Zo moet bv bij een aftakking (of T-splitsing) de ingaande baan dezelfde impedantie hebben als de uitgaande banen, waardoor je dus een versmalling van je uitgaande banen nodig hebt.
Klopt. Heeft te maken met impedantie, impedantie mismatch, schakelsnelheid, schakelstroom, interferentie, etc, etc.
Zit een hoop elektrotechnische theorie achter, die ik je maar even bespaar xD
Slopes, dat is Engels voor hellingen. Sloops is Engels voor sloepen.
Het is in de electronica heel gebruikelijk te schakelen op op- of neergaande slope. Dat is namelijk wanneer er iets veranderd. Zo'n verandering veroorzaakt doorgaans in de schakeling een kettingreactie van andere verandering om aan het eind tot een stabiel resultaat te komen. De tijd die het kost om van initiele verandering aan de input tot resultaat aan de output te komen noem je latency.

In het geval van geheugen (read) is de latency dan de tijd tussen het aanbieden van het gewenste adres op de adresbus tot het verschijnen van de inhoud op de databus.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 10 september 2019 23:36]

DDR staat voor Double data rate, dus 3008MHz komt effectief uit op 6000MHz. De 'Single' Data Rate van jouw RAM is dan dus ook 1600MHz
Thanks voor de uitleg!
Wat het erger maakt is dat in de pricewatch staat dat het 3200Mhz is terwijl 1 stick eigenlijk gewoon 1600Mhz is, maar dat is dus de marketing, vanwege de dual-channel. Je 3200Mhz geheugen is dus "gewoon" 1600Mhz of 3200MT/s. In dual-channel heb je dus eigenlijk al 6400MT/s.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 september 2019 16:07]

DDR(double data rate) doet 2 transfers per clock signal(rising en falling edge van een signaal), dus bij 3200MHz doe je 6400MT/s.
Dat zal de SPD speed zijn:
https://www.gskill.com/sp...C18D-16GTRS-Specification
Wat precies het verschil is zou ik ook even op moeten zoeken.
Double Data Rate, denk niet dat iemand het al gepost heeft }>

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 10 september 2019 19:23]

Hoe kan je met timings zoals 31-63-63-63-2 nog spreken van 6017MegaTransfers/s?
Zoals ik die timings begrijp moet je heel wat clocks afwachten totdat je je waarde van het reepje terugkrijgt. Dan haal je toch nooit die 6017MT/s?
Is meer een "omdat het kan" iets...over een paar maanden zien we 7GHz op 50-75-75-125 of iets dergelijks.
De timings staan op volgorde van hoe belangrijk ze zijn (welke timings het meeste spelen en welke minder mee spelen) als je snelheid het dubbel is en je timing verdubbeld, heb je exact dezelfde wachttijd. Maar voor enkele mb's uit te lezen, kan je met hogere snelheid ook veel meer verzenden. Enkel bij het start commando is er met deze timings een langere wachttijd, maar doorvoersnelheid ligt wel veel hoger. Door slimme technieken kan men deels voorspellen wat er moet gelezen en geschreven worden, waardoor men ram op voorhand kan aanspreken om de tragere timings op te vangen. (verbeter maar als ik ergens het toch fout heb begrepen)
Maar omdat de timings uitgedrukt zijn in kloktikken en niet in milliseconden moet je er ook rekening mee houden dat de kloksnelheid hoger ligt dan niet overklokt ddr4 en dat de tikken dus veel sneller op elkaar volgen. Dat is ook de reden waarom de timings van verschillende generaties ddr steeds slechter lijken te worden. Elke nieuwe generatie bracht een hogere kloksnelheid en dus werden de timings uitgedrukt in kloktikken minder strak.
Mee eens, het gaat eigenlijk om 6017.000.000 momenten per seconde dat een transfer kan plaatsvinden. De snelheid van het geheugen wordt voornamelijk bepaald door hoe snel de geheugencellen de data paraat hebben of kunnen wegschrijven. Wel hebben hogere klokfrequenties enig nut, want je kunt dan in kleinere stapjes de timings instellen en zo de optimale instellingen dichter benaderen.
Het gebruikt RAM: G-Skill F4-4800C19-8GTRSB staat nog niet in PW ;)
De LN2 koeling ook niet... ;)
Heb je nou ook echt iets aan die hoge frequentie gecombineerd met zulke hoge latency timings?
Ik zie bijvoorbeeld bij ddr4 3200 vaak cl16 staan, is dat dan ook sneller dan mijn huidige ddr3 2133 c8?
Als je veel kleine reads hebt van random data, dan maakt de kortere timing wel wat uit. alleen in praktijkt wordt zo iets vaak door je cpu cache opgevangen, omdat dezelfde blok data wordt opnieuw gelezen (dus niet zo super random).
Hey, wees blij dat mensen willen leren. Als Tweaker-zijnde bouw je zo door aan de volgende generatie Tweakers. ;)
Tweakers is een groot platform met allerlei tech-geinteresseerden in de breedste zin van het woord. Het is onmogelijk dat iedereen zomaar alles weet. De een weet veel van automatisering, de ander weet veel van electrische auto's en weer een ander zal alles weten van Europese regelgeving als het gaat om IT. Persoonlijk wist ik niet hoe DDR4 werkt en ben dus blij met de toelichting.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True