Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple brengt iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max op 20 september uit

Apple presenteert met de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max de opvolgers van de iPhone XR, XS en XS Max. De nieuwe modellen hebben vrijwel dezelfde afmetingen, maar krijgen meer camera's en een snellere soc. Het goedkoopste model kost 809 euro.

Apple legt veel nadruk op de foto- en videomogelijkheden van de nieuwe iPhones. Alle toestellen hebben nu meerdere camera's. De iPhone 11 Pro en de 11 Pro Max hebben ieder drie 12-megapixelcamera's aan de achterkant. Naast de reguliere camera zit een tele- en een ultragroothoekcamera. De brandpuntsafstanden in fullframe-equivalent zijn 13mm, 26mm en 52mm. Bij de iPhone 11 ontbreekt de telecamera. Dit toestel heeft wel dezelfde primaire- en groothoekcamera als de Pro-modellen.

De primaire camera en telecamera hebben optische beeldstabilisatie en voor de primaire camera belooft Apple verbeterde autofocus, omdat de hele sensor focuspixels bevat. Zowel de primaire camera als de groothoekcamera kan 4k-video opnemen met 60fps. Ook geeft Apple de frontcamera een upgrade. Die heeft nu een 12-megapixelresolutie, kan filmen in 4k-resolutie met 30fps met groot dynamisch bereik en er is een slowmotionfilmfunctie beschikbaar.

Apple komt ook met een nachtmodus voor de iPhones, die foto's bij slechte lichtomstandigheden mogelijk moet maken door de sluiter lang open te laten staan. In de herfst krijgt iOS 13 een update die een nieuwe functie naar de iPhones brengt genaamd Deep Fusion. Daarbij worden beelden van meerdere camera's gecombineerd tot één opname.

De afmetingen van de nieuwe iPhones zijn vergelijkbaar met die van hun voorgangers. De iPhone 11 heeft een 6,1"-lcd, de 11 Pro krijgt een 5,8"-oledscherm en bij de 11 Pro Max heeft het oledpaneel een diagonaal van 6,5". De iPhones zijn gemaakt van metaal en glas, de Pro-modellen hebben een nieuwe matte afwerking en de reguliere iPhone 11 is in zes kleuren beschikbaar.

In de Pro-uitvoeringen gebruikt Apple een nieuw oledpaneel, dat de dci-p3-kleurruimte kan weergeven en een piekhelderheid van 1200cd/m2 heeft. Ook is er ondersteuning voor hdr10 en Dolby Vision. De resolutie van de panelen is ongewijzigd, maar Apple spreekt nu over Super Retina XDR-schermen. De nieuwe iPhones hebben geen 3D Touch meer, maar beschikken allemaal over Haptic Touch, waar waarmee 3D Touch gesimuleerd kan worden.

Net als hun voorgangers behouden de nieuwe modellen een inkeping in het scherm en hebben ze Face ID voor biometrische ontgrendeling, een vingerafdrukscanner ontbreekt wederom. Volgens Apple werkt het ontgrendelen met gezichtsherkenning bij de iPhone 11-toestellen sneller en kan het vanuit meerdere hoeken.

De drie iPhone 11-modellen krijgen de door Apple ontworpen A13 Bionic-soc, die wordt gemaakt op een tweede generatie 7nm-procedé en bevat 8,5 miljard transistors. De chip heeft een hexacore-cpu met twee krachtige cores en vier zuinige kernen. De gpu bestaat uit vier cores en de Neural Engine heeft acht cores. De opbouw van de A13 Bionic is daarmee gelijk aan die van de A12 Bionic van vorig jaar, maar Apple claimt dat de prestaties flink zijn verbeterd terwijl het verbruik omlaag is gegaan.

Apple stelt ook dat de nieuwe iPhones een langere accuduur hebben dan hun voorganger. Exacte details over de accucapaciteit zijn nog niet bekend, maar volgens de fabrikant gaan de iPhone 11, 11 Pro en 11 Pro Max respectievelijk 1, 4 en 5 uur langer mee dan de iPhone XR, XS en XS Max. De toestellen ondersteunen draadloos laden, maar een mogelijkheid om met de iPhones andere apparaten draadloos op te laden is er niet. Volgens geruchten is die functie op het laatste moment geschrapt. Bij de Pro-modellen levert Apple een 18W-snellader.

Apple introduceert dit jaar nog geen iPhones met 5g-modem. Veel fabrikanten van Android-toestellen hebben dat al wel gedaan. De beschikbaarheid van 5g-netwerken is echter nog zeer beperkt en de huidige modems hebben veelal beperkte 5g-ondersteuning.

De iPhone 11 kost vanaf 809 euro in de uitvoering met 64GB flashopslag. Dat is 50 euro minder dan de introductieprijs van de iPhone XR vorig jaar. De vanafprijzen van de Pro-modellen zijn met 1159 en 1259 euro gelijk aan de prijzen van de XS-modellen vorig jaar.

iPhone 11 iPhone 11 Pro iPhone 11 Pro Max
Scherm 6,1"-lcd 5,8"-oled 6,5"-oled
Resolutie 1792x828px, 323ppi 2436x1125px, 458ppi 2688x1242px, 458ppi
Soc Apple A13 Bionic Apple A13 Bionic Apple A13 Bionic
Opslag 64, 128 of 256GB 64, 256 of 512GB 64, 256 of 512GB
Camera's Primair, 12Mp
Wide, 12Mp
Primair, 12Mp
Tele, 12Mp
Wide, 12Mp
Primair, 12Mp
Tele, 12Mp
Wide, 12Mp
Frontcamera 12Mp, 4k-video, slowmotion 12Mp, 4k-video, slowmotion 12Mp, 4k-video, slowmotion
Biometrische authenticatie Face ID Face ID Face ID
Simkaarten Nanosim en e-sim Nanosim en e-sim Nanosim en e-sim
Afmetingen 150,9x75,7x8,3mm, 194g 144x71,4x8,1mm, 188g 158x77,8x8,1mm, 226g
Prijs 809 euro, 64GB
859 euro, 128GB
979 euro, 256GB
1159 euro, 64GB
1329 euro, 256GB
1599 euro, 512GB
1259 euro, 64GB
1429 euro, 256GB
1659 euro, 512GB

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-09-2019 • 21:12

753 Linkedin Google+

Reacties (753)

Wijzig sortering
“De nieuwe iPhones hebben geen 3D Touch meer, maar beschikken allemaal over Haptic Touch, waar waarmee 3D Touch gesimuleerd kan worden.”

*pinkt traantje weg* Wat zonde, dat vind ik een van de beste features ooit in een smartphone. ;( Dat haptic werkt niet zo fijn, is minder dynamisch en je mist een dimensie. Nu had je tap, long press en 3D Touch. Nu heb je enkel nog tap en long press. Zonde zonde.
Die menu’s snap ik nog enigszins dat die nu ongeveer evenveel functionaliteit hebben, ik ben vooral bang dat in iOS 13 de multitaskgesture ook weg is (3D touch aan de linkse kant van het scherm). Dat maakt multitasken op een iphone 7 haast zo snel als op een X.
Ook 3D touch op het toetsenbord heeft veel meer functionaliteit dan lang drukken op de spatiebalk.
Op mijn 6s werkt dat nog in de laatste beta (die multitask gesture). 3d Touch werkt ook op het toetsenbord nog in iOS 13.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 11 september 2019 09:35]

Ik zat gisteren even te klooien op een iPhone XR. Ik dus aan het browsen. Wil even snel de URL aanpassen die ik aan het typen ben, door lang het toetsenbord in te drukken. Gaat dus niet! Ik kan op geen manier even snel wat text veranderen die ik aan het typen ben anders dan alleen m'n vingers van het toetsenbord halen en dan daar aanklikken waar ik wil aanpassen...

Enorm zonde, dat maakte de 3D Touch iets wat ik in 5 minuten misste op de nieuwere iPhones...
Je moet de spatie ingedrukt houden.
Maar 3d touch was wel fijner: 1 keer hard drukken om de cursor te verplaatsen, nog iets harder drukken om te selecteren, en nog een keer opnieuw harder drukken om de selectie weer vrij te geven.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 11 september 2019 08:34]

Ik heb nu al 3 jaar een 6s, en kom er door jouw bericht achter dat dit selecteren kan met 3d touch.
Dank daarvoor.

Maar het geeft tegelijk aan hoe idioot het is, het is niet intuitief voor de doorsnee gebruiker, een functie die je niet gebruikt en ook niet toevallig gaat ontdekken, dus nogal non-Apple eigenlijk. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat het verdwijnt.
Geen probleem haha, ik had die van mij ook al een poosje, maar ik heb vrijwel overal 3d touch geprobeerd om te zien wat het kan, juist omdat het niet duidelijk is. Maar ik denk dat dit ook precies de reden is dat ze het eruit halen, een aantal 3d touch functies zijn op de "oude" iPhones (<=8) ook al vervangen voor haptic touch, maar dat werkt opzich nog wel fijn.
Jij hebt mijn leven zoveel makkelijker gemaakt :) thnx!
geweldige tip. Ik vond dat selecteren binnen een tekst op iOS zoveel rottiger werken dan op Android maar dit werkt dan wel weer super.

Een van de nadelen van de moderne smartphones. Ze hebben zo ontzettend veel features en opties maar als je ze koopt krijg je nog net een doosje om je telefoon en de rest moet je zelf maar uitzoeken.
Ik weet niet of je dit al bedoelt, maar dit is ook wel een handige truck ervoor:
https://www.youtube.com/watch?v=sfxyYGvFVqw
Dit is exact wat ik bedoelde! Alleen kan ik op mijn huidige 6s Plus overal het toetsenbord indrukken om een cursor te krijgen.
Ah dus toch! Wel zo makkelijk dat je daar op het gehele toetsenbord kan drukken zeg (als die het doet haha).
Blijkbaar gebruikten wij het niet veel, zullen ze wel monitoren.
Ik mis het ook, maar je had alleen een soort van opties als je 3D touch deed.
En in apps werd er weinig mee gedaan
En in games? Tja dat weet ik zo ook niet.

Lang drukken deden we toch al om iets te selecteren in een tekst bijv.

Vraag mij nu wel af hoe ze nu dan bij het app icoon, lang drukken en dan kunnen verwijderen, oplossen
Dat doe je door hem nog langer vast te houden ook al verschijnt het popup menu, of te kiezen voor “apps opnieuw rangschikken”. Helaas is dat op iOS 13 zelfs al het geval op telefoons die wel gewoon 3DTouch aan boord hebben.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 september 2019 04:08]

Mis het nog dagelijks sinds overstap 6s -> se :|
En 3d touch had nog weer 2 niveaus, peek en pop.
Ik vind het wel raar dat er zo'n grote trend is in het ophogen van de opslag op een telefoon.
Ik heb aan 32GB of max 64GB nog steeds voldoende.
En dat is eigenlijk al veel. Tenzij je echt veel foto's offline hebt, games zoals Fortnite hebt en veel Netflix / Spotify / YouTube offline hebt. Maar loopt dat echt zo snel op? Zijn er zo veel mensen die boven de 100GB zitten.

Vraag ik mij oprecht af. Over 2-3 jaar is het minimum 265GB, en heb je telefoons met 1TB aan opslag. Dat heeft mijn complete desktop PC niet eens. (Van veel mensen niet volgens mij. Denk meeste rond de 500GB is?)
Die 'wens' is reactief. Mensen hebben opeens veel ruimte, dus wissen nooit nog enig filmpje. Netflixje kijken op vakantie? Download gewoon 8 films voor de zekerheid en kijk er nooit meer naar. En een maand of twee later hebben mensen opeens het gevoel dat ze dat 'nodig hebben'. Kun je je de opkomst van GMail nog herinneren? 1 GB mailbox gratis, je hoeft nooit meer een mail te wissen. En dus bewaart iedereen de 90% aan onzinmail. Het is dat de zoekfuncties er bij ontwikkeld werden, anders waren de mailboxen onbruikbaar geworden.

En fabrikanten doen er hard aan mee want ze hebben weer een cijfertje om hun concurrent mee af te troeven.
Tot je gaat filmen. 4k60 neemt gewoon een dot ruimte in, en dat is al met heftige compressie. Dan is 32GB gewoon snel vol. Ik heb 64gb en DAT zit al snel vol. Gelukkig kan ik de opslag nog uitbreiden .....

En dan gooi ik het meeste nog in de cloud. Maarja, als je (zoals nu) op vakantie bent en WiFi is niet zo snel als thuis ... 4K60 videoclips, zelfs van een minuut lang, zijn dan al niet meer te uploaden. Duurt veel te lang.

Nog los van dat veel tegenwoordig met apps gaat. En die apps belachelijk veel ruimte nodig lijken te hebben. Een simpele app van je vliegtuig maatschappij, om in te checken zonder papier? 100MB. Google Chrome? Bijna 1GB, dankzij cachedata. En dan het besturingssysteem zelf nog. Wat ook al snel 4 GB nodig heeft, en 2gb ruimte vereist bij upgrades.

Dus nee ik ben blij met de groei in opslag. Vooral omdat opslag helemaal niet zo duur is. Zeker niet zo duur als ze doen lijken bij Apple met de upgrades naar meer opslag.

De opslag groeit mee met de videokwaliteit.voor sommigen onnodig, voor anderen zeer handig. Daarom is er keuze. En de inkoopsprijs van 32gb een paar jaar geleden, is nu gelijk aan de 128gb. Het verschil met 32gb nu kan zelfs maar 10% zijn, omdat het nauwelijks meer wordt gemaakt, en bijna even duur is om te produceren.
Klopt, ik ben nu terug gegaan naar 64Gb iphone en overgestapt naar een Cloud backup en wifi sync waarbij ik niet meer de full res files op men iphone heb. Ook worden ongebruikye apps geoffload moest ik zonder opslag zitten.

Het Apple ecosysteem is natuurlijk verleidelijk. Icloud is we top. Niet enkel foto sync maar ook wachtwoorden, contacten worden gesynct met men Macbook. Copy/paste werkt tussen laptop en telefoon. Als je een nieuwe iphone koopt kan je alles standalone overzetten zonder tussenkomst van laptop. (In ios13 is dat top uitgewerkt).

Ik zou enkel 128gb+ kopen indien ik 4k video’s zou maken met de vleet. De nieuwe Iphone 11 pro kan meerdere sensor opnames doen tegeliik, dus dat loopt snel op als je dat professioneel gebruikt. (Vlogger..)

Op men Macbook heb ik dropbox smart sync, heb nu 1,3TB aan bestanden staan in men finder op een 512Gb hd, incl men iphone Backup.

Beste van al is dat de kans ik bestanden kwijt ben door verlies van Iphone of Macbook zeer klein is.

Ik besef dat Apple heel duur is maar het is elke feature zo goed uitgewerkt incl ecosysteem dat je er echt gelukkig van wordt. 20september weer een major ios 13 upgrade... lijkt elke keer of je een nieuwe telefoon krijgt, met nieuwe features en dat 5jaar lang elk jaar. :)
Copy/paste tussen laptop en telefoon is inderdaad prettig, al vind ik Airdrop weer wat minder werken. Maar door het ontbreken van deugdelijk bestandsbeheer vind ik iCloud zo gebruiksvriendelijk niet.

En dat veel geroemde ecosysteem zorgt er mooi voor dat overstappen op een ander OS praktisch onmogelijk is. Nee, al gebruik ik Apple-producten sinds 1994, ik ben niet zo lyrisch als jij.

Dat van die features begrijp ik ook niet zo goed. Er zijn prima eigenschappen in iOS (en vermoedelijk ook in iOS 13), maar het blijft een rigide en - in mijn ogen - saai OS, met keuzes die ik niet steeds kan begrijpen (bijv. het gedwongen van linksboven uitlijnen van iconen op het homescreen, de onmogelijkheid widgets daar te plaatsen waar je zélf wilt, een nauwelijks aanpasbaar control center, WiFi en bluetooth die ik snel uit wil zetten maar Apple weet het beter en zegt dat het niet mag etc.). Dat is de reden waarom ik bij voorkeur een jailbreak heb, zodat ik nog iets van vrijheid heb.
Hoe dan ook, ik heb nooit het gevoel gehad opeens een nieuwe telefoon te hebben bij een major upgrade van iOS (zeker niet na iOS 11).

Dat Apple lang ondersteuning biedt, is wel prettig. Helaas zijn telefoons i.h.a. en batterijen in het bijzonder niet gebouwd om vijf jaar mee te gaan, dus dat voordeel is relatief.
Als je een beetje foto's maakt, Apple zet met deze iPhone toch echt in op de camera, zit die opslag zo vol.
Het blijft belachelijk dat Apple zulke prijzen vraagt voor extra opslag, zeker omdat dat in andere toestellen simpel uit te breiden is met een kaartje die veel goedkoper is dan het extra geheugen in een iPhone. En nee, de kwaliteit van het geheugen in een iPhone is echt niet zoveel beter.
Toch kun je een MicroSD-kaartje echt niet vergelijken met de nvme-SSD die in een iPhone zit. Ik moet het eerste SD-kaartje nog tegenkomen met leessnelheden van 1600MB/s en schrijfsnelheden van 530MB/s ;)

(en ja, strategische opslaggroottes is voor Apple zeker een winstmodel, daar twijfel ik niet aan :))
32GB is echt te klein. Op de iPhone neemt de OS en caching al snel 10-15gb in beslag. Apps zijn tegenwoordig 250 mb en veel games zitten boven de 500 mb. Als je Whatsapp groepen hebt die veel media sturen dan ben je snel ook een paar gig kwijt, tenzij je constant dingen gaat weggooien. En je moet ook nog een paar gig vrijhouden voor paging en updates. Dus die 32GB zit al snel vol. 64GB is te doen als je niet veel filmpjes maakt. 128GB geeft je gewoon wat meer overhead. Waardoor je de ruimte niet hoeft managen. Is ook handiger voor op vakantie voor muziek en films.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 10 september 2019 23:34]

Ja. Als je veel Whatsappt en daardoor veel foto's/filmpjes toegestuurd krijgt, en zelf ook dagelijks meerdere malen verstuurt gaat dat heel snel. Foto's worden ook steeds groter natuurlijk, en apps ook.

Ik ben geen professionele fotograaf maar maak graag foto's voor de lol. Heb nu iets meer dan 80GB in gebruik, dus ik zou nooit genoeg hebben aan 64GB. En aan de reacties hier te lezen zijn er veel met mij.
De foto’s en video’s die je via whatsapp krijgt zijn enorm gecomprimeerd dus daar zou je in verhouding weinig van moeten merken. Zeker de foto’s maken amper indruk op je storage.
Dezelfde foto doorsturen via Signal en Whatsapp - die van Signal is een pak minder voorzien van ruis en meer kleurbehoud. En dan kijk ik hier naar dezelfde foto van een iPhone 7 gestuurd naar een Nexus 6P via beide kanalen.
Ik snap het ook niet. Heb hier nog een S6 met 32GB in gebruik, die heb ik sinds ik hem heb nog niet vol gekregen. Een of twee keer een lading foto's van een vakantie eraf gehaald en naar de pc gekopieërd, verder staat alles er gewoon. Wat moet je met zoveel opslag op je telefoon? Ook met 4k filmen gaat niet zo hard dat je ineens nog maar een paar minuten kunt opnemen voor je toestel vol zit...
Ik film niet vaak (praktisch nooit), maar een testopname van 11 seconden op 4k30 bracht ruim 56 MB op. 500 MB per minuut. Half uurtje filmen is 15 GB. Het is maar goed ook dat ik niet veel film...
Tsja, ik ben misschien gewoon een grumpy old man wat dat betreft, en zie het nut van zoveel filmen met een telefoon niet zo in. Ik merk nu al dat alle videos die ik er wel mee maak fragmenten van hooguit twee minuten zijn van katten die gestoord door het huis jagen, of tijdens concerten. Vervolgens kijk ik ze nooit terug en smijt ik ze een jaar later weer weg.

Denk dat ik niet de doelgroep ben van telefoons met meer storage :+
Sommige mensen doen filmen als hobby hè, het hoeft niet alleen maar nuttig te zijn ;)
Die zullen vast wel een betere camera hebben, of voor de versies met meer geheugen gaan. Misschien heeft Apple ze juist wel voor die mensen uitgebracht. Wat slim van Apple, ongelofelijk!
In mijn ervaring schieten de meeste hobby filmers op het moment het meeste met hun telefoon, dus ik denk inderdaad dat Apple om die reden meer geheugen inbouwt.
Precies, en verschillen in wensen mogen er zijn. :) Zelf gebruik ik mijn storage niet voor video's, maar meer voor foto's. Met ruim 20,000 foto's na 4 en een beetje jaar met mijn vorige telefoon (heb nu net een paar weken een nieuwe) had ik aan 64 GB niet genoeg. Doe er nog wat muziek bij, wat apps, wat android rommel, en zo heb ik dus jarenlang aan de max van mijn opslag gezeten. :P Vandaar nu dus 256 GB - de bedoeling is dat ik deze telefoon over 5 jaar nog heb, dus een beetje futureproofen (ew) mag ook wel, en is voor mij ook echt nodig. Maar niet voor iedereen. :D
Moet je eens een kind krijgen. Zowel mijn vriendin als mijn moeder hadden ineens de telefoon vol. Dan kan je een cloud abo enzo nemen, ja dat kan, maar om nou oplossingen te zoeken bij een flaw in een telefoon van 1259 euro omdat ie maar 64gb opslag heeft...
Vergelijk de opslag van deze Apple telefoons met de concurrentie. Leuk z'n premium telefoon met een premium+ prijs die op bepaalde punten (bijv. opslag) slechter scoort dan een doorgaans instap smartphone.
Ik vind 128gb eigenlijk wel het minimum tegenwoordig.
4K 60fps kost ongeveer 1gb per minuut dat je filmt.
Elke foto is tegenwoordig al 5-10mb.

Dus een weekje vakantie met wat foto's en filmpjes ben je zo 10gb verder (althans ik :P)
Op een iPhone kost 4k60 filmen 400MB/minuut, 4k30 kan met 170MB/minuut af. Je kunt dus nog behoorlijk lang filmen voordat je 64GB vol zit :)
Wellicht met oog op de toekomst en prijs was 128 GB een nettere keuze. Zeker voor de Pro modellen imho.
Dan neem je de 256, nog meer gericht op de toekomst!
Maar... die gooi je dan toch ergens op een harde schijf of in de cloud? Wat als je mobiel gestolen/verloren/gefrituurd wordt? Ben je ook ineens 1 GB per gefilmde minuut kwijt.
Ik back al mijn foto's (en de enkele video's) zeker up op mijn desktop (die overigens ook al gedeeltelijk bijna vol is 8)7 ), maar ik wil ook graag mijn foto's en video's kunnen blijven bekijken op mijn telefoon. Google Foto's of iets dergelijks kan, maar is niet ideaal: internet nodig (availability, maximum gebruik, duur in sommige landen), soms langzaam/lagere kwaliteit, app die ik minder fijn vindt en waarin lastiger zoeken is. Vandaar (onder andere) dat ik nu een telefoon met 256 GB heb, komend van 64 GB (en daarvoor 16 :P) - die 64 GB was al binnen twee jaar vol. Eerst voldeed alleen video's verwijderen en foto's bewaren, maar uiteindelijk werden ook dat er te veel (ik heb er in totaal meer dan 20,000) en moest ik ook de oude foto's verwijderen. Erg onhandig was dat als ik die weer wilde bekijken. Nu ga ik dus (als ik weer tijd heb) al mijn oude foto's weer op m'n nieuwe telefoon zetten, zodat ik die daar ook kan bekijken. :) Ik de afgelopen 3 dagen heb ik dit (= bekijken) al 2 keer willen doen. :P
Doe zelf even normaal. Zoals ik zei, ik heb in de afgelopen drie dagen al twee keer gemist dat ik mijn foto's niet bij de hand had. Nee, natuurlijk zal ik niet alles bekijken. Echter wel veel. Foto's van vorige vakanties bekijken is leuk, vooral om het aan anderen te laten zien. En om die 20,000 nou te gaan sorteren naar 10,000 zou ik kunnen doen, maar dat duurt zo ontzettend lang dat ik daar echt geen zin in heb, en dat is afgezien het feit dat ik heel slecht ben in foto's wegdoen. Foto's maken is een van mijn hobby's, en ze bekijken hoort daar soms ook bij.
We hebben het hier over telefoons die 1150 en 1250 euro kosten. De absolute extreme top. Dat daar paar 64gb in zit is niet goed te praten. Voor die extreme prijs moet alles kloppen, en de opslag klopt niet.
Ja, als je een punt gaat maken van 1k op een wagen van 100k dan is die Mercedes echt niet voor jou als doelpubliek op de markt gebracht. In dat segment koopt ook niemand een 'kale' wagen zonder een resem opties. Grotere velgen, chrome lijsten, lederen zetels, Hi-Fi systeem. Dus ja, gaan klagen over 1k voor zo'n beetje wat voor optie ook in een 100k-kostende Benz is gewoon moeilijk doen.

"gruwelijk achterlijk" in een communistische economie misschien, maar we leven toch echt keihard in een kapitalistisch liberale samenleving.

Ik zeg al langer dat de 'ziekte' van tegenwoordig is dat iedereen denkt dat ze recht hebben op alles dat op de markt komt. Mobiele telefoons van 1.5/2k, Mac Pro's van 10k, videokaarten van 1.2k, games met purchasable unlocks - ze willen het allemaal maar het geld ervoor neertellen -hoooow maar.

Als je het wil kopen, kan je ervoor gaan werken. En anders een andere, goedkopere hobby zoeken die je wel kan betalen.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 11 september 2019 17:19]

momenteel heb ik een IPhone X met 64GB opslag, persoonlijk vind ik dit voldoende, puur gekeken naar opslagruimte. Prijstechnisch had er best wat meer in mogen zitten. Dat jij het slecht vindt, wil niet zeggen dat het voor iedereen slecht is.
Volgens mij hebben de meeste mensen juist makkelijk genoeg aan 64Gb, maar ik heb hier, net als jij, geen bron van. Hierdoor is het nogal een nutteloze discussie of het genoeg is. Feit blijft dat er keuze is voor meer geheugen.

Of iemand dat het waard vind is wederom subjectief.
Lange rant om niet veel meer te zeggen dan dat je graag offline video kijkt...

Denk dat je nogal overdrijft hoeveel opslag je nodig hebt om wat series en films op te slaan om tijdens je vakantie te kijken. Ik heb een 32 GB iPad die ik meeneem op lange vluchten en vakanties etc. en daar download ik van te voren probleemloos vier hele seizoenen van 12 afleveringen elk op in de Netflix app. Dat is geen 50Mbps bitrate misschien, maar meer dan voldoende voor het relatief kleine schermpje. Op wat voor vakanties ga jij als je aan tegen de 50 uur video niet genoeg hebt? :?. Misschien kan je beter proberen daar nog iets aan te optimaliseren :+.

Dat sommige mensen gewoon meer willen dan 64GB is op zich een prima punt, maar dat kost gewoon extra bij Apple, like it or not... Of je ook echt meer ‘nodig’ hebt is vrij discutabel.
Volgend jaar wil ik naar Japan, wordt prachtig, maarrr, zullen een paar lange treinreisjes bij zitten
Als je naar Japan gaat moet je gewoon hoe dan ook zo’n 4G WiFi hotspot huren, dat is echt een no-brainer want die heb je toch wel nodig voor heel wat andere nuttige dingen. Overal snel internet met een effectief oneindige datalimiet. Probleem opgelost.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 11 september 2019 03:39]

Oplossingen bedenken om een flaw in je 1259 euro toestel op te lossen zoals op lage kwaliteit content kijken. Das wel bijzonder eh.
Kwaliteit van offline Netflix is meer dan prima, 9 van de 10 mensen zullen op een tablet het verschil met een hogere kwaliteit mkv op de TV thuis niet eens opmerken. Laat staan op een priegelig telefoon schermpje. Misschien moet je eens proberen je perspectief te veranderen, en is het niet 'oplossingen bedenken' wat de rest van de mensen doet, maar 'problemen zoeken' wat jij zelf doet. Problemen als 'ik kan geen 50+ uur aan blu-ray kwaliteit video kijken vanuit het hotel in Egypte'.

Geef nou maar gewoon toe dat het enige wat je dwars zit is dat je vindt dat een iPhone wat jou betreft te duur is, en het eigenlijk helemaal niet uitmaakt of die nu 64, 128 of 256 GB opslag heeft. Heel veel mensen zijn het met je eens dus het is echt geen schande. De oplossing is om gewoon iets anders te kopen, niet om er over te gaan zitten bitchen op internet.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 11 september 2019 06:43]

Voor een €1000+ kostende telefoon van een bekend merk mag je verwachten dat álle specs bovengemiddeld goed zijn. Met de hoogste prijs van dit moment wil je niet hoeven afdingen op wat dan ook.
Al die flamewars of 64GB wel of niet genoeg is, zijn onzinnig als je ziet dat Samsung voor hetzelfde geld een telefoon verkoopt met 1TB opslag. Waar je het voor nodig hebt? Zal mij een zorg zijn, je weet nooit wat er over een tijdje speelt. Deze prijzen vragen en dan nog specs ter discussie moeten stellen is wat mij betreft niet van deze tijd.
Dus omdat jij het niet nodig hebt of gebruikt, is het een rare trend?
Ik ben wel iemand die vaak zijn opslag in zijn telefoon bijwerkt. Volgens mij is 4K30 filmen ongeveer 400 mb per minuut. Een doorsnee foto bij mij 8 Mb. Heb je een gezin en maak je veel foto's en filmpjes van de kinderen loopt dit aardig op. Helemaal op vakantie. (ca. 500 foto's en een 40 minuten aan film materiaal).

Ik heb nu 64Gb, en dat gaat prima, voldoende voor een jaar aan materiaal, maar video neemt toch het grootste deel in beslag. Telefoons kunnen tegenwoordig aardig 4k60 filmen en dat zou ik ook gebruiken dan. Maar dat zou dan misschien wel op 800 Mb per minuut liggen. Dat vult je opslag al aardig snel.

Mijn volgende toestel zal toch minimaal 128 Gb moeten hebben anders komt ik er niet mee weg :+
Ik kom daar makkelijk aan mocht ik, zoals velen, het als algemeen multimedia toestel gebruiken: ik heb zo'n 140 GB aan muziek, audiobooks en podcasts op mijn oude getrouwe iPod Classic staan.

Als je nu nog de mogelijk had om een sd-kaartje in te brengen dan kan je dat nog goedpraten maar nu vind ik 64 GB toch aan de magere kant. Zeker als je er dan een camera aanhangt die, als je hem een beetje gaat gebruiken, toch ook veel opslag gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Finniemc op 10 september 2019 22:14]

Je spreekt over een iPod classic en vergelijkt dan met een iPhone? We zijn ondertussen 2019, we gaan tegenwoordig anders met onze data om dan in de tijd van de iPod classic. Je hebt geen SD kaart meer nodig. Je hebt tegenwoordig iets dat cloud heet, dat wil in theorie zeggen dat je toegang hebt dat zoveel storage als je maar wil. Dus geen volle SD kaart meer of geen SD kaart meer die zich niet op de locatie bevindt waar jij je op dat moment bevindt. Onbeperkte opslag waar je ook maar bent.

Ik heb een 64GB iPhone er staat nog 35GB vrije ruimte op en toch heb ik veel meer data op mijn iPhone staan dan er ooit op die iPod classic zou passen.
Ah dat is het natuurlijk! Met een prijs van 1159 had Apple op het geheugen moeten besparen, want meer dan 64gb krijg je er voor die prijs niet in. Btw pronkt Apple wel steeds met een nog snellere chip. Wie heeft die nu nodig dan? De a12 loopt volgens apple al 2 jaar voor, dus waarom een auto die sneller is dan alle andere auto's terwijl de normale persoon dat niet nodig heeft?

Ze hebben nota bene al marge ingeleverd door een snellader in de doos te stoppen.

[Reactie gewijzigd door scherpp op 11 september 2019 06:47]

Ik lees weer allerlei aannames (geen noodzaak aan snelladen, mensen laden tijdens het slapen). Je denkt precies zoals apple. Bepalen wat de gebruiker er wel of niet mee doet. Dat bepaal ik nog altijd zelf.

Kijk ook maar eens naar de laadtijden van de iphone 8, x, xs en xsmax (rond de 3-4 uur).

Ja Apple vraagt 1159 euro voor 64gb en daar gaat deze hele discussie om. Dat jij het af doet mee 'klaar', prima wat mij betreft. Feit blijft dat dat karig is voor die prijs terwijl andere fabrikanten er meer geheugen in stoppen. Simpel.
Als ik mijn complete muziekbibliotheek synchroniseer, dan zit ik ruim boven de 256GB. Dan heb ik het niet over documenten, games, series en films. Ik heb altijd liever mijn media op mijn telefoon/lokaal staan dan op een cloud of een harddrive. Heb je geen geneuzel met slechte verbindingen als je iets van de cloud moet ophalen, of beperkingen zoals die in Spotify waar je maximaal x aantal nummers offline mag opslaan of Netflix beperkingen dat je sommige series maar 1x per jaar offline mag opslaan. Ik denk dat de meeste mensen overigens niet goed ervaring hebben met data management. Laten foto’s eeuwig offline/op de device staan of schonen een cache nooit op.
Mag zo zijn als je filmpjes schiet wordt 4k zo langzamerhand toch standaard en dan is 256 GB toch wel een minimum.
Laatste keer dat ik het nakeek was een foto, mp3'tje of film op een iphone net zo groot als op android hoor...
Daarnaast zijn de apps op iOS zelfs een stuk groter dan de Android versie.
Sorry maar wat je beschrijft over de iCloud is precies hetzelfde als Google Photos.

Ik heb ook duizenden foto's en mijn "el cheapo" Android toestel van €460 euro heeft maar 64gb aan opslag.
Die "Integratie" zorgt ervoor dat ik m'n foto's kan terug kijken sinds (of misschien wel van voor) de introductie van Google Photos, terwijl ik ondertussen een nieuw toestel heb.
Dat is niet alleen weg gelegd aan Apple. De andere boeren kunnen er ook wat van ;)
Volgens mij heb je het niet nagekeken.
Ok dan niet hè :'). En dat is geen tegenargument.  Een bestand verandert gewoon niet van grootte als je het van het ene naar het andere OS verplaatst.
Vergeet ook de naadloze integratie met iCloud niet (qua transparant werken veel prettiger dan Google Photo’s, al gebruik ik beide op éénzelfde apparaat) ... Die integratie is werkelijk magisch voor het opslaggebruik: bvb 10.000en fotos blijven ogenschijnlijk volledig beschikbaar op je iPhone maar nemen nauwelijks plaats in.
OneDrive werkt anders ook aardig hoor; beter dan Google Photo's, maar vast niet zo goed als iCloud.
Het klinkt een beetje alsof je jezelf dingen voorhoudt over unieke features van Apple die helemaal niet uniek zijn. iPhones zijn dan wel de beste (en dat mag ook wel want ook duurste) telefoons die er zijn, maar er passen lang niet zoveel foto's etc. op als op een Android telefoon en ook op Android heb je prima mogelijkheden om in de cloud te werken. Dat dat iets minder vloeiend gaat dan bij Apple, daar wil ik best wat geld voor besparen en de features hebben die voor mij belangrijker zijn.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 11 september 2019 09:30]

Ik heb een 512GB microsd kaartje in mijn telefoon waarvan 490GB vol. Veeeeeeel muziek en een paar films dus ja, ik gebruik dat. Ik ben gewoon niet graag afhankelijk van clouddiensten en bespaar belachelijk veel data aan streaming en derhalve een goedkoper abonnement. Tevens heb ik al mijn data gewoon bij op een vliegtuig :) .
Persoonlijk moet ik wel zeggen dat ik de prijs van de standaard 11 wel "netjes" vindt voor een high-end smartphone, helemaal gezien het feit dat de originele X en XS al met al rond de 1000 Euro zaten.

Maar ik snap het hele segment wat ze willen bereiken met de 11 Pro gewoon totaal niet? Foto's en film doe je toch in een professionele omgeving met een best wel dure DSLR camera, waarom zou je die set-up wegdoen voor een iPhone 11 Pro? Dit marketing stukje schoot mij wel erg voorbij, eerlijk gezegd.
Het is zelfs geen alternatief voor een hobby fotograaf. De foto's van een goeie APS-C DSLR/systeemcamera (laat staan een goede full-frame) hebben nog steeds een enorme voorsprong. Maar kijk, daar betaal je dan ook voor. Ik vrees eerder voor de compact camera's. Op een paar uitzondering na (de dure Sony RX100 reeks bvb) gaan die er allemaal uit.
Die voorsprong wordt ook steeds kleiner. Vooral als je je bedenkt dat een smartphone met camera veel lichter en goedkoper is. Hier een goede vergelijking van foto's van een Huawei toestel en Canon:
https://petapixel.com/2018/04/20/huawei-p20-pro-vs-canon-5ds-r-im-stunned/
Dat de voorsprong kleiner wordt door digitale technieken klopt. Die technieken hebben evenwel ook bijwerkingen (zoals de purple fringing, een boel extra noise) en sommige zaken als een goede dynamic range kan je nog niet (zo goed) voor elkaar krijgen. Het grootste gemis is nog de creatieve vrijheid (verschillende diafragma groottes, verschillende lenzen, degelijke zoonlenzen, groter gebruiksgemak, meer mogelijkheden met flits, ...). Ik moet ook zeggen dat ik mijn Fuji met veel plezier bovenhaal om te fotograferen en dat het bij mijn telefoon enkel uit noodzaak is.
En hoe is de 11 Pro een alternatief voor een dslr setup? Zelfs een beetje hobbyfotograaf heeft al snel meerdere lenzen en andere toebehoren. Voor de standaard, goed belichte composities zal de 11 Pro best goed werken, maar daar houdt het ook wel mee op.
Telefoons zijn dslr's ook niet aan het inhalen, ja misschien qua verkoopaantallen, maargoed, hoeveel mensen hebben een smartphone en hoeveel hebben een dslr? Het is niet dat mensen een smartphone kopen in plaats van een dslr. Die vergelijking gaat dus niet op.
Ik vraag me ook af hoe de getoonde filmpjes en foto's van start tot einde zijn gemaakt. De demo's met die gekleurde auto's en Filmic Pro geven de indruk dat het click and go is, maar denk dat er heel wat post processing achter schuil gaat.

En dan was er nog die gimball die in beeld was en mss waren er nog andere hulpmiddelen. Op het eind kom je er qua werk, geld en tijd veel dichter bij elkaar.

Wat idd meespeelt is dat de gewone gebruiker geen fantastische fotograaf is. De standaardfoto's zijn zeker OK maar niet uitzonderlijk en als je filmt in portrait mode waar de camera alle kanten uit schiet (vele concertopnames vanuit het publiek), dat is een verschrikking ver weg van de keynote demofilms...
Blijkbaar heb je geen idee wat het verschil is tussen een dslr en een telefoon camera. In bepaalde situaties (zeer goede licht omstandigheden) en met veel software bewerking benaderen ze elkaar. Maar zodra je van de meest ideale omstandigheden afwijkt, wint een dslr altijd dik van een telefoon camera.
Maar niet iedereen heeft de kwaliteit van een dslr nodig, en daar zit het verschil.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 10 september 2019 23:00]

Het blijft uiteindelijk de fotograaf zelf die het verschil maakt :Y)
Dat is ook maar een dooddoener. En "het beste toestel is het toestel dat je bij je hebt". Ja, natuurlijk. Maar jouw stelling was dat "telefoons DSLR's aan het inhalen zijn". Dat klopt gewoon niet. Op vlak van verkoopsaantallen zullen ze er al vele jaren dik overheen zijn, maar op vlak van fotokwaliteit komen ze nog niet eens in de buurt. Sensorgrootte en glas zijn nog steeds 2 belangrijke elementen voor fotokwaliteit en dat krijg je niet in een smartphone.

Wat WEL zo is, is dat voor veel mensen de fotokwaliteit van hedendaagse smartphones voldoende is. Ze bekijken foto's dan voornamelijk op hun smartphones of tablets en dan ziet het er allemaal wel redelijk OK uit. Maar ik crop graag wel eens een foto, of print wel eens wat af. Of maak foto's in minder ideale omstandigheden. En dan wordt het verschil wel reuzegroot.

Ik ben verre van een "echte pro" maar ik weet echt waarom ik dat ding heel vaak meeneem.
Ik heb een iphone XS. En heb net een nieuwe fuji gekocht omdat ik echt helemaal gek werd van mijn iphone. Hij werkt prachtigen maakt mooie foto's. Maar als je kan echt niet groter afdrukken dan een a4tje. Als je iets van meer dan een meter afdrukt is het echt niet te doen.
Ik vind de naam iPhone 11 daarom ook verwarrend. Het lijkt de opvolger van de iPhone Xs, maar het is eigenlijk de iPhone 11r. Sterker nog, wanneer je upgrade vanaf een iPhone X lever je na 2 jaar nog steeds in op het scherm...

[Reactie gewijzigd door Mast op 11 september 2019 09:53]

Heb net even vergeleken, maar ik zie ook geen vooruitgang, op de screen to body ratio na, of reden om mijn iPhone 7plus te vervangen met een nieuwe iphone11. Een iPhone11 PRO zou nog een correcte upgrade zijn op papier, maar ik kan die 1200 EUR echt niet meer verantwoorden voor mezelf ... ook al kan ik me het veroorloven.
Geen vooruitgang ten opzichte van een iPhone 7 Plus? Ik zou eens goed gaan lezen en vergelijken.
Processor en camera zijn een stuk beter dan de 7 Plus, sure. Maar je verliest aan resolutie, hebt geen tele lens meer en je raakt 3D touch kwijt.
'Dure DSLR camera's' zijn niet voor de normale consument. Dure iPhones wel.
Ik neem aan dat je gezien hebt de laatste jaren dat de voorheen hype/amateur fotograaf tegenwoordig dure mobiele telefoons gebruikt, met AI. Voldoende voor Instagram.
Ik snap dat het inderdaad voldoende is voor Instagram influencers en YouTube vloggers. Maar hoe het in de keynote werd verwoord kwam het voor mij totaal niet zo over. Het ging vooral over het opnemen van verschillende shots met verschillende hoeken voor de "echte" filmmaker met inderdaad de hulp van AI. Ligt denk ik iets minder lekker in de mond als ze het adverteren voor vloggers en influencers?
Camera's is een markt die grote klappen krijgt juist doordat steeds meer mensen de telefoon goed genoeg vinden voor hun foto's. Ik zit zelf ook al te denken om al mijn Minolta spul de deur uit te doen, gebruik het gewoon te weinig en merk door het gemak van de telefoon dat al die dslr zooi meezeulen mij steeds meer tegenstaat.
Voor mij is het tegendeel waar, doordat ik met mijn telefoon wel leuke plaatjes schoot maar niet echt "op zoek" ging naar mooie foto's heb ik een dure (duurder dan deze iphones) camera aangeschaft. Tijdens een dagje weg gaat deze mee in de paraattas en ik organiseer (en eventueel bewerk) de foto's bij thuiskomst. Veel mooiere en leukere plaatjes dan de groepsselfies en compressed whatsapp/snapchat kwaliteit foto's.
Wat maakt de 11 'high end'? Het LCD scherm? Beperkte camera's? Of de prijs? Enige wat high end is, is de SOC.
Een DSLR's / Mirrorless meeslepen zitten veel mensen niet meer op te wachten. Een vriend van mij is fotograaf, en neemt zijn DSLR zelden nog mee (buiten werk). Zelf fotografeer ik ook en neem ik mijn Olympus E-P5 ook zelden nog mee. Meestal heb ik mijn Nikon Coolpix A mee, wat een compacte DSLR is die in je broekzak past. Maar ik ga nu ook voor de Iphone 11 (pro), als de reviews net zo goed zijn als de presentatie. En dan denk ik eerlijk gezegd dat de camera's het merendeel van het jaar stof liggen te happen.
Waarom zou je je DSLR wegdoen? Terwijl je wél mooie resultaten kan halen met een telefoon die je waarschijnlijk óók hebt.

Niet iedereen met een smartphone heeft een DSLR, maar de meeste mensen met een DSLR hebben wel een smartphone.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 10 september 2019 21:47]

Marketing zit alleen in de naam. En die naam, tja... zorgt alleen voor een duidelijkere benaming eigenlijk . Dit is duidelijker dan XR , xs, se, etc.
Maar grappig dag nu er pro in de naam zit mensen er helemaal verontwaardigd over zijn. Terwijl deze “ Pro” toestellen dezelfde prijs hebben als de topmodellen van vorig jaar.
Voor het eerst in 3 jaar heb ik mn gsm niet gebruikt voor vakantiefoto’s maar m’n gloednieuwe fullframe systeemcamera die me minder heeft gekost dan de iPhone 11 pro en geen moment spijt van gehad. 41 megapixel van opperste kwaliteit tot op de donkerste momenten. De gemaakte foto’s kan ik nooit evenaren met een telefoon. Iets met fysica.

ik begrijp je maar ik ben toch terug over

[Reactie gewijzigd door TPar op 10 september 2019 22:35]

Inderdaad! Als je alleen maar foto’s maakt op zonnige stranden voor Facebook of je fotoalbum, is een telefoon camera voor de meeste mensen meer dan genoeg. Maar zodra de omstandigheden wat minder zijn dan legt een telefoon camera het af tegen een dslr, als je een beetje kwaliteit wilt.
De beste lcd? Tweakers vindt dat hij beste contrast van lcd telefoons heeft. Echter, Tweakers heeft wat concurrenten weggelaten die het hier wel winnen: https://m.gsmarena.com/iphone_xr-review-1842p3.php

Dus het lcd scherm is goed, maar niet het beste.

In dezelfde review wordt genoemd dat video's onscherp zijn vanwege de 300dpi.

En 4gb ga je merken als je veel programma's open laat staan. In youtube snelheid tests zie je dat apple eerder gaat swappen dan de androids en vervolgens de test verliest.
Voor de prijs van 809 euro mag je toch wel een Amoled display verwachten? 6 GB RAM is ook geen overbodige luxe. Het is zeker niet om te haten, maar als dat de standaard is bij 300 euro smartphones mag je dat ook wel verwachten bij eentje van 809 euro
zucht. Getalletjes zeggen niet alles: 6 GiB ram is totaal niet nodig bij iOS. Iets met efficientie. Hetzelfde als het eeuwige gezeur over de kleine batterij. Optimalisaties doen veel.
Ik heb liever een goed uitgebalanceerd toestel met goede software en updates dan numberporno.
Ik ben nog maar recent over van Android na een tiental cycles van: joepie deze is eindelijk snel en goed om een maand of 3 later al te merken dat er vanalles hapert en dat updates toch niet echt iets belangrijk zijn, gevolgd door dan maar weer de nieuwe topper. Dat heb ik nu met mn iPhone 7 na 3 jaar! En dan nog omdat ik eigenlijk de batterij eens zou moeten vervangen.
Laatste keer dat ik het controleerde konden nieuwe Android toestellen meer apps op de achtergrond draaien en in het cache zetten dan iphones. Daardoor was bijvoorbeeld een Samsung sneller in de apptest waarbij snel achter elkaar apps worden opgestart gesloten en weer worden opgestart. Dat zegt mij dat iphones wel baat hebben met wat meer geheugen
Oke dat kan ik best geloven, Apple heeft een uitstekende chipset en iOS is goed geoptimaliseerd. Maar Amoled moet toch wel haalbaar zijn? Er is een duidelijk verschil tussen lcd en Amoled.
Nee wat moet ik met 6 gb ram dan? Wat kan ik dan beter wat ik nu al doe op mijn 3 gb XR?
En hier heb je nu dus exact het punt! Bij iPhone is het nooit een kwestie van lage prijzen geweest.

Daarentegen heb je wel een telefoon welke goed uitgebalanceerd is tegenover de hardware welke het gebruikt, eigenlijk werkt met alles wat je doet en welke een goede en breed geaccepteerd ecosysteem hanteert.

Hierdoor betaal je natuurlijk een premium prijs, maar krijg je wel een premium toestel.

Nu hoor ik iedereen al roepen: Apple fanboy! Maar dat ben ik niet.

De reden dat ik Apple gebruik is puur de eenvoud en het gemak, dat ik daar meer voor betaal neem ik voor lief.
Bij de huawei’s en Samsungs heb ik me al meer dan eens geërgerd aan Android wat niet wil doen wat ik wil.

Nee, voor het gemak en de ervaring die ik prettig vind betaal ik graag iets meer.
Grotendeels ben ik het met je eens. Maar.. Het is net IOS wat niet doet wat je wil dat hij doet, iOS doet wat Apple wil dat hij doet. Dat is net het grote verschil, iOS werkt smooth maar is zeer beperkt. Android is heel veelzijdig maar daardoor ook voor veel gebruikers te complex.
Vanuit mijn perspectief is iOS te beperkt maar vaak juist net goed genoeg voor de gemiddelde gebruiker.
Ik ben benieuwd of de camera zich nu kan meten met bijvoorbeeld die van de Huawei p30 pro. Ik zou graag weer voor een iPhone gaan icm met een Apple watch, maar ik kan de camera van mijn p30 pro niet meer missen.
Nou nee natuurlijk. De p30 pro heeft een veel grotere main sensor en kan wat, 5x zoomen? Daar komt nog de beste camera software van de markt bij. Dus nee, de iphone 11 pro kan zich niet meten met de p30 pro.
Beste camera software op de markt? No thanks.

Ik heb zelf een P30 Pro en zo geweldig is de camera nou ook niet. En het grootste minpunt vind ik juist de software en de processing. Maar dan ben ik ook een Pixel (1st gen) gewend. Nee de stap van Pixel naar P30 Pro leek mij veel groter dan het uiteindelijk is. Hij gaat er bij mij dan ook zo snel mogelijk uit voor de Pixel 4. Terug naar het merk met de beste camera software.
Tja, op dxomark is de xs max tiende en de p30 pro tweede. 105 vs 113 punten. De p20 pro zevende trouwens.

Ze maken daar 1500 testfoto's per review. Klinkt degelijk.
Waar ik op in ging is dat de 11 pro max zich niet zou kunnen meten met de p30 pro. De Xs max kan zich op een aantal fronten meten met de p30 pro al is de p30 pro op meerdere fronten beter dan de xs max dan de xs max beter is dan de p30 pro. De 11 pro max krijgt is duidelijk beter dan de xs max en krijgt nachtmodus+ultrawide en kan zich daarmee waarschijnlijk op nog 2 fronten meten aan de p30 pro. Ik vind niet kunnen meten dus een erg sterke uitdrukking.
Je hebt gelijk, hij zal in buurt komen. Net zoals de xiaomi 9 en oneplus 7 pro. Ze staan allemaal in de top 10. Of een ultrawide cam en night-mode het gaat winnen van een grotere sensor en 5x zoom betwijfel ik zeer.
iPhone XS blijft erg goed qua video, maar op basis van specs kan je eigenlijk niets zeggen. Wij weten helemaal niet of de iPhone 11 zich kan meten met de P30 Pro, dat moeten wij nog allemaal even afwachten.
Ik heb hetzelfde...heb de apple watch gen 0 met iphone 8 ingeruild voor een p30 pro met watch gt. Maar het eerste wat me opviel aan de combo, was dat de watch een stuk onbetrouwbaarder is als het om hartslag gaat, slecht synchroniseert met de stappenteller op de telefoon. Vaak geeft de watch me een medaille voor 10k stappen, maar die medialle heb ik dan 1500 stappen eerder op me telefoon gehad. (beetje vreemd als je het mij vraagt). De camera van de p30 pro is geweldig, maar de kleurechtheid is toch net anders dan op de iphone, misschien smaak? maar toch. Na deze presentatie zit ik erg te twijfelen om toch weer voor een iphone met apple watch te gaan. Je weet dat het perfect samenwerkt en je weet dat de hartslag weliswaar 1 van de beste is. Voor mij is dat waarschijnlijk toch de reden om doei te zeggen tegen het huawei ecosysteem.
Je kan de camera van je Huawei niet missen? Ik snap dat niet zo goed. Het blijven smartphone camera's. Het gedeelte over de iPhone Pro camera heb ik dan ook met wat zout moeten consumeren. Of je nu een iPhone 6 hebt of een iPhone X zal het echt er echt van afhangen hoe goed je zelf bent om te weten of je goede foto's gaat trekken. Ben je een goede fotograaf dan gaan die foto's er goed uitzien op een scherm maar ga je daar een grote poster van laten drukken dan pas ga je zien dat het geen goede camera's zijn. het blijven dan ook smartphone camera's en geen pro camera's.

Als je een goede foto kan trekken met een p30 pro dan zou je ook een goede foto moeten kunnen trekken met een iPhone 6. Lukt je dat niet dan moet je echt niet letten op wat de beste camera is want dat maakt dan toch niet zo veel uit. Je foto's gaan nooit pro zijn.
Bizarre keus om zo’n 13-mm equivalent uwa lens erop te zetten samen met de 26mm. Kun je nog steeds mensen niet normaal in beeld brengen. Eerdere iphones met twee lenzen hadden 26 en 52mm, een veel nuttigere combinatie die gewoon een ietwat beperkte range van de standaard zoom pakt (24-70mm).
Heel slim van Apple. Zo wil ik upgraden van 8 plus, met tele lens, waar ik heel blij mee ben, dan is de upgrade naar de 11 een nogo. Voor 350 euro!!! extra heb ik dan een telelens erop. Ik twijfel nog.
Of je maakt de overstap naar het andere kamp....

Dan heb je voor veel minder geld en heel goed toestel. Ik heb b.v. de een S10+ bij de MM gehaald voor 563 euro afgelopen zondag. Misschien wat minder snel dan de nieuwste iPhones maar op andere punten net zo goed zo niet beter. Voor heel wat minder centjes.

Maar het hangt er vanaf hoe erg je in het eco systeem gevangen zit een of je open staat voor de 'grote sprong'

Maar goed
Pixel 3a XL gekocht voor de camera. Vaak aanspraak van Apple collega’s “wat is dat voor mooie telefoon” “Google” “zo zo doe maar duur” :9~
Gevangen is het juiste woord, alles in huis is Apple en we moeten er maar even goed over nadenken of er niet eens iets van het “andere” kamp moet komen.
Vanuit welk perspectief vind je die keuze bizar? Ik denk namelijk dat het een kwestie is van een groter verschil willen maken tussen de iPhone 11 en de iPhone 11 Pro (Max). De waarde die gebruikers hechten aan de telezoom is groter dan bij de uwa, denk ik (en volgens mij suggereer jij dat ook). Zo ben je dus sneller om als je twijfelt tussen een iPhone 11 en iPhone 11 Pro (Max). En daarom denk ik dat de keuze niet bizar is, maar begrijpelijk en slim. Apple wil meer duurdere iPhones verkopen, meer omzet en meer winst.
Ik heb een Samsung S10+ met een Ultra Wide lens (eq 12 mm) en die heeft echt meerwaarde als je foto's van je omgeving wilt maken. Een telefoon kun je voor meer zaken gebruiken dan alleen het foto's maken van mensen. Je vergist je!
Jammer van de 64GB... had anno 2019 wel minimaal 128GB als basis willen zien. Toch ga ik er een pre-orderen. De groene kleur op de Pro versie ziet er erg gelikt uit :9
Aan de andere kant heb je anno 2019 de toename van de Cloud trend, hogere bandbreedte, die juist weer een lagere hoeveelheid GB's mogelijk maken. Het is allemaal niet zo zwart-wit!
Met het aangekondigde Apple Arcade is het toch wat karig als je het mij vraagt.
64 gig in 2019? Waar zelfs mid range telefoons al 128gig hebben is dit wel erg karig.
Doet Apple bewust. Door het instapmodel iets te karig uit te rusten met genoeg RAM, spoor je klanten aan om toch maar meteen de 256GB te kopen voor een aardige meerprijs.
128GB is eigenlijk voor veel mensen de sweetspot, daarom brengen ze hem dus niet uit.
Is mij vaker bij bepaalde IOS devices opgevallen, een keuze uit te weinig of ineens te veel (en dus flink duurder)
Waarom is 128 GB de sweetspot? Waar baseer je dat op? Ik krijg 64 niet eens vol en bewaar echt alles.
Omdat 64GB niet netto is. Hier gaat IOS nog vanaf, en dan nog de bijna onvermijdbare apps (imessage, Whatsapp, Facebook etc). Die 64GB kan zomaar ineens 54GB netto zijn.
Vandaar er vaak interesse is in een volgende trap in opslag, procentueel krijg je dus meer netto storage erbij.
Met de 12Mpixel camera's en 4K60fps, gaat het best hard.
Goed maar na 2 jaar gebruik heb ik nog 35GB vrij op mijn 64GB schijf. iOS is zo hard verbeterd dat opslag echt geen issue meer is. Ik snap heel goed waarom ze 64GB nog steeds uitbrengen het is voor de meeste mensen in 2019 genoeg.

om het voorbeeld van die camera te geven. iOS slaat grote bestanden in de cloud op en de kleine bestanden blijven op je telefoon. heb je het grote bestand nodig dan download je dat gewoon. Ik heb zowat alle foto's die ik in mijn leven heb getrokken op mijn telefoon staan en ik heb nog steeds 35GB van 64GB over. In 2019 is de grootte van je HD irrelevant, je cloud abonnement daarentegen is waar je in 2019 op let.
Ik heb een aantal iPad's (2018), daar waar 32GB eigenlijk net te weinig zou zijn, zou 64GB in dat geval perfect geweest zijn. Maar die is/was er niet, dus moest er de 128GB versie gekocht worden. Gemiddeld zit er ongeveer aan 30 a 35GB aan data op.
64GB aan app's zal een normaal persoon inderdaad niet halen (hoewel, offline kaarten en Netflix), maar met foto's en 4K filmpjes gaat het anders best hard.
Mijn 768GB Android zit zodoende al aardig vol.
5GB is gratis. 50GB kost 0,99€/maand en voor 2,99€/maand heb je bvb 200GB.
Opties vanaf 200GB kan je delen met gezinsleden.
Ik heb ook meer dan genoeg aan 64gb op Android.
Opvallend hoe de iPhones puur van de achterkant werden afgebeeld. Wellicht om dan nog het enige verschil te laten zien (camera setup) en de mega Notch buiten beeld te laten.

Overigens nog steeds instappers met slechts 64GB. Niet meer van deze tijd mijn inziens en een gemiste kans. De stap 128 256 en 512 was veel logischer geweest maar wellicht wilt het verdien model ook wat.
Ik denk dat dit is gedaan om de focus meer te leggen op de achterkant omdat we de voorkant zo langzamerhand wel kennen (niets mis met de voorkant trouwens). Wat alleen jammer is, is dat de voorste kleur de witte is, door het contrast valt het cameradeel een beetje weg.

Dit geld voor alle fabrikanten, de focus wordt niet gelegd op de punten die mensen kunnen storen en daar wordt alles aan gedaan. Notches of cameragaten worden op deze manier ook vaak buiten beschouwing gelaten door voor zwarte achtergronden op het beeldscherm te kiezen. Jammer en niet nodig.

Voor de rest zien ze er wel mooi uit. De notch mag wel wat minder maar het eiland met de camera's maakt het weer herkenbaar.
(niets mis met de voorkant trouwens)
De gigantische bezel en notch i.v.m. elke andere smartphone op de markt? Hoezo niet mis met de voorkant? :p
Herkenbaar voor wie of wat ?
Daarbij verdwijnen ze vrijwel allemaal snel in cases enzo.

Jammer dat men straks voor het 3e jaar hetzelfde toestel (optisch) in handen houd.
Die A13 gaan je echt niet merken want hij was al razend snel.
Opvallend hoe de iPhones puur van de achterkant werden afgebeeld. Wellicht om dan nog het enige verschil te laten zien (camera setup) en de mega Notch buiten beeld te laten.

Laten we eerlijk zijn dat was natuurlijk altijd zo. De 4 -> 4S, 5 -> 5S en 6 -> 6S was ook al zo. Het is enkel dat daarna Apple zo gek ging doen met namen.

Voor mij echter geen reden mijn XS Max te vervangen - zeker omdat het een Hong Kong dual-SIM is. Het lijkt dat ik anders nog steeds met eSIM moet gaan prutsen.
Wat mij vooral tegenvalt is hoe zwaar de toestellen zijn. Mijn XR weegt 194 gram en ik vind het echt een lomp ding. Ik had over willen stappen naar een kleinere 11 Pro maar het gewicht is met 188 gram bijna net zo hoog ondanks dat het toestel een stuk kleiner is. Het enige alternatief is een iPhone 8 maar dat design is zwaar verouderd. Van mij mogelijk lichte, kunststof behuizingen z.s.m. terug komen!
Volledig mee eens. Doe mij de dunne, lichte iPhone 7 maar. Veel fijner dan zo'n lompe XR/XS/X/11.
Heb nu een jaar de iPhone 8 van de werkgever en heb er niks op aan te merken.
Toestel wordt dagelijks intensief gebruikt voor bellen en foto's maken en nu in een jaar tijd niets vreemds mee gemaakt.

Ja, het scherm is minder als je het naast een X of XS legt maar qua gewicht en vormgeving ben ik er een grote fan van.
Ben ik de enige of vinden jullie ook dat ze enorme bezels hebben? Vergeleken met een S10 of Note ziet dit er toch niet uit?
Ik vind eerlijk gezegd de camera's aan de achterkant niet zo mooi. Het ziet er nu best wel een beetje lomp uit. De achterkant van de Samsung S10 ziet er veel chiquer uit.
de 11 heeft grotere bezels dan de 11 pro, vanwege het verschil tussen LCD en OLED.
De 11 is dus eigenlijk een XR opvolger? Geen amoled..
Jep. Naam heeft met marketing te maken; hebben geleerd van de fout van vorig jaar. Omdat iedereen de XS als de 'standaard' iPhone zag verkochten ze niet lekker genoeg (te duur) en hadden mensen het idee afgescheept te worden met een (nog steeds te duur) budgetmodel als ze de XR namen.

Daar zijn ze dus snel achtergekomen en geven nu mensen het idee dat de "XR" (de 11) het standaardmodel is. De pro en pro max zijn zogenaamde extra modellen.

Klinkt misschien logisch/onzin voor jou en mij, maar voor de grote meute werkt t echt zo.

[Reactie gewijzigd door Saven op 10 september 2019 21:22]

Ook opvallend dat de 11 (opvolger XR) nu als eerste werd gepresenteerd, terwijl vorig jaar het pas na de XS en XS max gepresenteerd werd. Oh jongens nog wat lekkere mosterd erbij? We hebben ook nog een XR.

Toch ben ik wel fan van het concept. "Budget" model met dezelfde processor als de grotere broertjes. Daarom heb ik ook met opzet een Iphone 8, zelfde processor als de 8 plus en de X destijds. Zelf zie ik mijn 8 ook als de nieuwe iphone SE.
Geen amoled, anders had dat scherm wel een always on display. Wel jammer want amoled is gewoon superieur.
Ehm... de XR verkocht juist heel erg goed.
1 2 3 ... 13


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True