Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile Nederland stopt met twee goedkopere abonnementen en USA-abo

T-Mobile is in Nederland gestopt met het aanbieden van abonnementen met 0GB en 2GB data. Ook de abonnementen met belminuten en data in de Verenigde Staten bestaan niet meer, zo blijkt uit een nieuwe prijslijst die de provider online heeft gezet.

De Go-abonnementen hebben nu databundels van 1GB, 5GB, 10GB en een onbeperkt aantal gigabytes, zo blijkt uit de prijslijst. De prijzen op de lijst zijn verder niet veranderd, maar wel zit er 5 euro klantvoordeel op de optie met onbeperkt aantal GB's. Daardoor kunnen klanten met een Thuis-abonnement het Unlimited-abonnement nemen voor 25 euro per maand, zegt T-Mobile. De prijs op de lijst is 50 euro, maar die is in de praktijk 30 euro.

De prijslijst maakt geen melding meer van de USA-opties van abonnementen, waarbij klanten voor een meerprijs belminuten en data hebben die ook in de Verenigde Staten geldig zijn. Dat is mogelijk doordat moederbedrijf Telekom daar ook een provider in handen heeft; ook die heet T-Mobile. Het is vooralsnog niet duidelijk waarom die opties zijn verdwenen.

Daarnaast is de goedkoopste GB-aanvuller verdwenen. Met GB-aanvullers kunnen klanten extra data kopen als de datalimiet is bereikt. De goedkoopste aanvuller was 2,50 euro voor 250MB, dat is nu 5 euro voor 500MB. De wijzigingen zijn maandag ingegaan.

T-Mobile sim-only + 120 minuten bellen + onbeperkt bellen
Go 0GB --- (was € 15) --- (was € 17,50)
Go 1GB € 20 (€ 20) € 22,50 (€ 22,50)
Go 2GB --- € --- €
Go 5GB € 27,50 (€ 27,50) € 30 (€ 30)
Go 10GB € 32,50 (€ 32,50) € 35 (€ 35)
Go Unlimited € 47,50 (€ 47,50) € 50 (€ 50)
Go Unlimited USA --- (€ 72,50) --- (€ 75)

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

09-09-2019 • 14:17

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
T-Mobile biedt ook e-Sim tegenwoordig. Ik heb een iPhone XR, dus over op e-Sim en simkaartslot vrij voor een buitenlands kaartje, ideaal. Bij een iPhone gaat dat niet ten koste van een geheugenkaartslot. Wat sommigen natuurlijk ook als nadeel kunnen zien... ikzelf heb dat opgelost met een 128 GB uitvoering. Ruimte zat, zeker in combinatie met iCloud opslag.

@Darkstriker (hieronder). Daarentegen is jouw aanname dat specifiek mensen die regelmatig naar Amerika gaan wel twee simkaarten zullen hebben best raar. Je impliceert namelijk een causaal verband.

Ik geef enkel mijn oplossing aan, waarbij wel twee Sims mogelijk zijn, zonder dat het ten koste gaat van een geheugenslot :+ Je moet het er maar mee doen 😉

[Reactie gewijzigd door Edddd op 9 september 2019 20:17]

Het punt was dat er genoeg situaties zijn in die mensen de dual-sim functie reeds gebruiken. Als je dan op reis nog een kaart moet kopen ipv dat met je eigen abo te kunnen doen is dat een flinke achteruitgang tov de bestaande situatie. Dat het toevallig moet het ene toestel dat jij hebt tegenwoordig geen probleem is als je alleen een sim gebruikt doet er geen ruk toe.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 9 september 2019 18:58]

of een burner phone met hotspot mogelijkheid.
Ja hoor daar is prima een betere deal voor te vinden. Ik ben net 3 weken terug uit de USA. Voor 50$ had ik een maand lang een prepaid USA sim. De maand gaat in op het moment dat je zelf de sim activeert. Indien je voor T-mobile kiest dan was de prepaid sim 9$ goedkoper.

Voor dit bedrag kreeg je:
  • AT&T netwerk in USA, Canada en Mexico (provider met de beste dekking aan de oost kust)
  • 200 minuten naar internationaal bellen
  • onbeperkt gratis bellen en SMS naar USA, Canada en Mexico nummers
  • onbeperkt gratis SMS naar internationaal
  • onbeperkt data via 4G
  • prepaid, dus geen verrassingen
Officieel kan je geen hotspot aanbieden over dit abonnement en zou je $10 extra moeten betalen voor de hotspot functionaliteit. Maar na een kleine aanpassing in de Android configuratie bestanden (root nodig) is het voor een provider niet meer te zien of de data vanaf een met de hotspot verbonden apparaat komt.

En blijf je langer dan die 30 dagen dan kan je voor hetzelfde bedrag de prepaid sim met 30 dagen verlengen.
Oke ja deze had ik niet gevonden toen ik op zoek was, dit is idd wel een goede deal.

Het enige nadeel is dan nog wel dat je niet bereikbaar bent op je eigen nummer, al is dit wel overkomelijk en te fixen met whatsapp.

Al is deze deal niet voor iedereen interessant afhankelijk van je verblijfsduur in de VS, al had ik hem graag willen hebben.
Een optie waar je ook aan kan denken is dat je jouw Nederlandse nummer voor vertrek instelt dat hij direct naar de voicemail gaat en dat je daar in een berichtje jouw tijdelijke nummer door geeft.

De deal is gewoon per 30 dagen op te hogen dus ook een langere verblijfsduur zou moeten lukken. Voordeel van deze aanbieder vond ik vooral dat die 30 dagen pas ingaan op het moment dat je de sim activeert. Ik heb de sim de ochtend van mijn vertrek geactiveerd en bij aankomst in de USA was de sim direct actief.

Enige nadeel van de deal is dat omdat ze nummers recyclen dat je soms telefoontjes krijgt van de vorige eigenaar van het nummer. In 3 weken tijd heb ik 2 telefoontjes gehad voor de vorige eigenaar van het nummer.
Voorzover ik me kan herinneren was het 1 of 2 GB voor $40 ofzo. Belachelijk duur.
Tegenwoordig werkt tmobile usa samen met Ultramobile om toeristen van simkaarten te voorzien.
https://www.ultramobile.com/tourist/

Nog steeds vrij duur. 30 dollar voor 2 gig

Je kan beter iets als Arieli Mobile nemen of kijken of je bij de T mobile shop in de VS een standaard prepaid sim kan kopen ipv de toeristen versie.

[Reactie gewijzigd door gamefreakin op 10 september 2019 00:57]

Klopt. Die noemde ik al in mijn bericht.
Arieli draait ook op het netwerk van T-Mobile dus technisch zit er weinig verschil tussen.
Arieli heeft zowel T-Mobile als at&t. Afhankelijk van waar je zit is de ene of de andere beter.
In San Francisco heb ik vorige maand in een T-Mobile winkel voor $40 een simkaart weten te bemachtigen met een onbeperkt aantal GB's en belminuten. Nog een betere deal dan het T-Mobile abonnement voor een maandje wisselen.
Zo'n simkaart had ik in New York ook gekocht in de Tmobile shop. Alleen na 2 GB viel de snelheid terug naar iets waar je nauwelijks je mail mee kon checken.
Vreemd. Ik heb ongeveer 30GB verbruikt en de snelheid was niet erg traag te noemen. Ik geloof wel dat ik op een gegeven moment ben gecapt op 2Mbit/s
Dan is https://www.arielimobile.com/ voor de volgende keer misschien een betere optie. Ik heb zonder problemen op volle snelheid iets van 80GB verbruikt in 3 weken tijd.

Zie mijn eerdere berichtje
Ik heb een T-Mobile USA abbo, T-Mobile One

deze abbos is het volgende:

Onbeperkt 4G+ Data + Bellen + SMS binnen US/CAN/MEX

daarna is het Onbeperkt 2G/3G Data + SMS op meer dan 210+ landen (inclusief T-Mobile Landen, dus ook in NL) (af en toe wel 4G+ onder acties), Bellen is niet Onbeperkt, maar kan jij wel extra $15 p/m World Unlimited nemen (dan is bellen ook onbeperkt).

al dit is maar $60 p/m

en ik kan altijd extra lijn (nummers) toevoegen 2e lijn is $20 p/m 3e lijn is $10 p/m 4e is gratis.
alle lijnen heeft zelfde type abbo als hoofd abbo houder (behalve Extras).

maar TMo USA heeft nu een nieuwe abbo vorm, dus ik weet niet hoe dit is
Dat hebben ze ook zeker niet. Er zijn aanbieders met betere voorwaarden op het T-mobile netwerk in de USA op basis van een prepaid sim

Zie mijn eerdere berichtje
Ik heb ook het 2018 abonnement en bij mij is de optie er ook nog. Ik denk dat het inderdaad alleen om nieuwe abbos gaat en later oas uitgefaseerd wordt wanneer de huidige contracten verlopen

[Reactie gewijzigd door gamefreakin op 10 september 2019 00:43]

Wanneer je naar de USA gaat zijn er betere en goedkopere alternatieven, alleen dan wel met een prepaid USA nummer. Voor die €30 voor de USA bundel kan je al een maand gebruik maken van zo'n alternatief. Als je dan ook nog 12 * €5 per jaar er bij optelt dan ben je fors goedkoper uit.
Daarbij heb je bij de alternatieve versies unlimited data in de USA en was het via de bundel van T-mobile NL maar 14GB.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 10 september 2019 09:54]

Yep, je kunt maandelijks wisselen. Ik heb zelf een onbeperkt + usa abo voor € 25 bij T-Mobile (zakelijk). Vorige week even gekeken wat het scheelde als ik nu, na vakantie, trapje lager ga. Scheelt me € 3 per maand - nou, laat dat flexibele dan maar. De idioterie dat je flink mocht bijdokken voor bellen + data in Zwitserland is ook eindelijk voorbij bij T-Mobile (sinds mei).
Zwitserland is dan alleen voor zakelijk?
Moest nog betalen bij een particulier abbonoment.
Alleen zakelijk zit Zwitserland er bij, privé moet je nog steeds in Zwitserland betalen.
Voor sommige klanten is Unlimited duurder. Het gaat om klanten die 3 Unlimited abonnementen op 1 adres combineerden en daarmee 12,50 euro klantvoordeel per aansluiting krijgen op een maandprijs van 35 euro.
Waardoor er dus per saldo weinig aan verdiend wordt
Zal allemaal best meevallen, ze verdienen zat, helaas is het tegenwoordig nooit genoeg.
T-mobile gaat mij echt niet dezelfde bundel als een MVNO profider voor hetzelfde geld bieden hoor :+

De tijd dat MVNO profiders onbetrouwbaar zijn is ook voorbij.
lijkt me ook..
Ik heb nog een Basis 1000(+500) met 150 minuten voor € 9.49
Zakelijk, kan alleen gedurende de gehele abonnementsduur.

Bij T-Mobile zit het zakelijk ook nog steeds in de bundel zonder meerprijs maar gewoon standaard bij alle abo's.
Grappig genoeg hebben Vodafone en T-Mobile het alleen voor zakelijke klanten, en KPN alleen voor privéklanten.

Bij Vodafone en KPN zit Canada er ook bij, bij T-Mobile niet.
KPN is geniaal voor roaming binnen de EU, scheelt me bakken met geld. (Geen limitaties als “max 10GB en 200 minuten” enzo.) Ook vanuit NL naar andere EU-landen bellen heeff KPN goede voorwaarden.

Bij KPN heb je ook een abonnement voor 100GB/Onbeperkt bellen (200GB met compleet) die dan ook geldig is voor internet in de VS/Canada en vanuit NL bellen naar de VS. Al is die niet gunstig als je minder dan 200 minuten van NL naar VS belt of in de VS minder dan 200MB verstookt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 september 2019 15:57]

Buiten de EU in andere landen krijg je ook 200 extra MB/SMS/min per maand bij dat abo trouwens, wel alleen in voordeellanden (meest bereisde toeristische locaties min of meer, minus een paar uitzonderingen zoals Cuba).
Dan kun je beter denken aan zoiets als https://www.arielimobile.com/
Het "nadeel" is dat je dan wel in de USA met een USA nummer loopt. Maar wanneer je daar voor een paar weken vakantie bent lijkt me dat niet echt een probleem. En anders kan je altijd een tijdelijk bericht inspreken op je voicemail met vermelding van je USA nummer

Zie ook mijn eerdere berichtje. Onbeperkt alles (met 200 minuten gratis internationaal bellen) op basis van een prepaid sim kost je rond de $50. T-mobile is daarbij net iets goedkoper dan AT&T.
Bij T-Mobile schakel je automatisch over naar een tragere snelheid wanneer je bundel op is. Je kan dan dus bijvoorbeeld nog gewoon Whatsapp-jes versturen en ontvangen zonder dat de bereikbaarheid daarmee in het gedrang komt. Facebooken en Youtuben is daarentegen weer een grotere uitdaging voor ongeduldige mensen.

Edit: Bovenstaande is alleen van belang wanneer men geen gebruik maakt van een Basis SIM abonnement of iets voordeligers.

Misschien is het een idee om zoonlief meer gebruik te laten maken van Wifi (waar mogelijk)? :)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 9 september 2019 16:34]

Veel ouders van zijn vrienden en vriendinnen zijn net als mij, niemand komt op mijn WiFI netwerk aangezien ze er niets op te zoeken hebben. Voor je het weet is de data er dus vrij snel doorheen.

Vooral in zijn eerste week op school had hij onwijs veel te melden, dus was het maken van foto's van roosters, schermen, brieven etc. meer regel dan uitzondering. In diezelfde eerste week was er overigens ook niet veel spannends te beleven met als gevolg, studenten allemaal lekker op hun smartphone rotzooien nee, toegang tot WiFI hadden ze tot op vandaag nog niet.

Grappige is wel (en wie kent dit niet?), het wireless netwerk van een school is nou niet echt denderend te noemen. Ik ken helaas meer dan genoeg scholen waarbij WiFI het een paar meter buiten het gebouw al laat afweten. Voor je het weet ben je dus zo door die bundel heen. Overigens... gaat hij komende week ook nog eens op kennismakingskamp.... T-Mobile is dus net op tijd met die 2GB verhoging.
En hoe veilig is een schoolnetwerk. Ik neem aan dat de slimme leerlingen binnen no-time ‘binnen’ zijn op de smartphone van een ander, via WiFi.
Inderdaad, net zo min als ik mijn zoon op WiFI wil hebben als ie naar de Mac gaat, of bijvoorbeeld in de bus. Niet dat er geen kans is om een smartphone binnen te dringen via 3G/4G maar via een openbaar "publiekelijk" netwerk ???
Inderdaad, net zo min als ik mijn zoon op WiFI wil hebben als ie naar de Mac gaat, of bijvoorbeeld in de bus. Niet dat er geen kans is om een smartphone binnen te dringen via 3G/4G maar via een openbaar "publiekelijk" netwerk ???
Beetje overdreven, als je het mij vraagt.
Zorg dat je toestel up to date is, dan kan er weinig mis gaan.
Je weet dat naar verloop van tijd toestellen niet langer worden voorzien van updates? En dat zaken als anti-virus etc. wordt verwijderd omdat diverse spelletjes die ze (soms) (graag) doen, niet langer vooruit te branden zijn?

Het stukje "Zorg dat je toestel up to date is" is dus leuk, maar over het algemeen zijn er nauwelijks ouders die hun kroost het nieuwste toestel geeft dat op de markt is zodat deze weer een tijdje van updates kan worden voorzien.
Als de school het gewoon goed voor elkaar heeft dan is een publiek netwerk van de Mac of de bus totaal niet vergelijkbaar.

Moet wel toegeven dat ik bij diverse collega scholen zie dat ze of onder een scholen groep vallen die alles zo goedkoop mogelijk proberen te regelen of dat de IT nog steeds op het niveau zit van dat de docent de IT er wel even bij doet. Gelukkig zijn en er meer en meer scholen die het wel snappen.
En hoe veilig is een schoolnetwerk. Ik neem aan dat de slimme leerlingen binnen no-time ‘binnen’ zijn op de smartphone van een ander, via WiFi.
Dan heeft de school het niet goed voor elkaar. Bij ons zitten de studenten ook gewoon met hun eigen device op ons WiFi netwerk. Ze kunnen daarbij elkaar absoluut niet bereiken. Met de huidige technieken van de NextGen firewalls en de juiste inrichting van je netwerk is het netwerk prima te beschermen.
Veel ouders van zijn vrienden en vriendinnen zijn net als mij, niemand komt op mijn WiFI netwerk aangezien ze er niets op te zoeken hebben. Voor je het weet is de data er dus vrij snel doorheen.
Waarom niet op de gasten wifi?
Omdat lang niet iedereen een gasten-wifi heeft?
Omdat lang niet iedereen een gasten-wifi heeft?
Een beetje tweaker toch wel?
Dat ik hier Ubiquiti Unifi meuk heb draaien houdt niet per definitie in dat ik een gast-netwerk heb. Het nadeel is dat ik dan ook meteen een script moet maken die iedere dag (liefst enkele keren per dag) een random password moet genereren.

Je wilt niet weten hoe makkelijk (en vaak) kinderen/jongeren onderling allerlei WiFI wachtwoorden met elkaar delen (zelfs in dingen als groepen, socialmedia etc.). Daarnaast, niet iedere ouder is Tweaker.
Dat ik hier Ubiquiti Unifi meuk heb draaien houdt niet per definitie in dat ik een gast-netwerk heb. Het nadeel is dat ik dan ook meteen een script moet maken die iedere dag (liefst enkele keren per dag) een random password moet genereren.

Je wilt niet weten hoe makkelijk (en vaak) kinderen/jongeren onderling allerlei WiFI wachtwoorden met elkaar delen (zelfs in dingen als groepen, socialmedia etc.). Daarnaast, niet iedere ouder is Tweaker.
Ik begrijp niet waarom je je er druk over maakt, laat dat wachtwoord lekker hetzelfde of wijzig hem eens per 3 maanden.
De vrienden van je kinderen mogen er toch op?
Als je de firewall goed ingeregeld hebt is er toch weinig om bang voor te zijn voor wat betreft de vrienden van je kinderen.

Er zijn ook andere mogelijkheden om je WiFi verder te beveiligen met bijvoorbeeld een certificaat op de devices om te kunnen verbinden.
Als het de vrienden van mijn kinderen alleen zouden zijn, hoor je mij niet klagen.... alleen worden WiFI wachtwoorden gedeeld

Als het nu een handjevol kinderen "vrienden en vriendinnen" zijn is het geen probleem. Het nadeel is echter (al gebleken) dat kinderen de wachtwoorden met elkaar delen m.b.v. lijstjes en deze zelfs gebruikt worden door kinderen die geen vrienden of vriendinnen zijn met die van mij.

Sorry, maar ik been geen ISP.
M.b.t. certificaten, zijn die niet gewoonweg te exporteren en vervolgens via Bluetooth, Whatsapp etc. uit te wisselen? Volgens mij is een dergelijk certificaat n.l. niet veel anders dan gewoon een ssl/tls certificaat die te importeren en exporteren valt.


Overigens; niet iedere ouder is Tweaker. Er zijn er nog genoeg die met een oud UPC modem zitten waarop geen publiek WiFI kan worden aangemaakt tenzij deze ouders bereid zijn om de voorwaarden van (inmiddels) Ziggo aan hun laars te lappen en hun klantgegevens doorspelen zodat men van Ziggo Wifispots gebruik kan maken.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 10 september 2019 11:41]

Grappige is wel (en wie kent dit niet?), het wireless netwerk van een school is nou niet echt denderend te noemen. Ik ken helaas meer dan genoeg scholen waarbij WiFI het een paar meter buiten het gebouw al laat afweten. Voor je het weet ben je dus zo door die bundel heen. Overigens... gaat hij komende week ook nog eens op kennismakingskamp.... T-Mobile is dus net op tijd met die 2GB verhoging.
Gelukkig is niet iedere school zo. Ik ben zelf verantwoordelijk voor informatie management op een school met meerdere vestigingen. Al onze studenten werken lekker op hun eigen laptop via het WiFi netwerk van de school. Ook hun smartphone kunnen ze zonder problemen gewoon met het netwerk verbinden. Wat ik niet begrijp is dat je verwacht dat de school van je zoon ook buiten het gebouw zou moeten voorzien van WiFi.
Nee, wat ik bedoel is... tijdens een pauze op het plein even WiFI gebruiken is er al niet bij. Voor wat ik begrepen heb is het studenten WiFI tijdens pauzes zodanig ingericht dat het dan ook gewoon offline is - wellicht om misbruik etc. te voorkomen?

Dus even meeliften op WiFI van school buiten de lestijden om daarmee data te besparen is er niet bij. Wat niet meer dan logisch is ook overigens.
Wij hebben er 0 moeite mee als studenten buiten de lessen om het WiFi netwerk ook gebruiken. Helaas blijkt van tijd tot tijd dat sommige scholen echt 0 besef hebben wat er allemaal mogelijk is. Die scholen denken nog steeds in software op het systeem van de student om ze op die manier min of meer te dwingen om alleen met de les bezig te kunnen zijn.

Ik heb er zelfs scholen tussen zien zitten waarbij de school zo brutaal is om te stellen dat studenten zelf een laptop dienen te kopen en dat deze laptop vervolgens verplicht voorzien dient te worden van software vanuit de school om alles dicht te zetten. En het dan vervolgens vreemd vinden dat ouders zich er niet in kunnen vinden dat de school volledige controle wil over iets wat eigendom is van de ouders.
Wanneer je zo'n school vervolgens uitlegt dat wat zij willen bereiken veel makkelijker mogelijk is vanaf de netwerk kant dan staan ze te kijken alsof ze water zien branden.

Om misbruik te voorkomen hoef je echt niet je WiFi netwerk uit te schakelen ;)
Goed om te weten. De tablet die wij verplicht hebben aangeschaft is door de school qua beheer overgenomen. Alle ‘overbodige’ apps zijn verwijderd en die zijn ook niet terug te installeren (of ik ben nog niet Tweaker genoeg 😉)
Gewoon bij de school aangeven dat ze dit helemaal niet zouden moeten mogen eisen. De tablet is jullie eigendom. Zij kunnen je niet verplichten om de controle over jouw eigendom af te geven aan hun IT omgeving.
Je zou ze kunnen bevragen wat de reden is achter het zo graag verkrijgen van de controle over jullie eigendom. Als dit is omwille van dat zij in de hand willen hebben welke websites er bezocht worden vanaf het device dan zou je ze kunnen vertellen dat ze eens moeten kijken naar NextGen firewalls. Deze kunnen tegenwoordig zonder in de netwerkpakketten te hoeven kijken (packet inspection) aan de hand van onder andere het gedrag van het netwerkverkeer bepalen wat het is en of het wel of niet doorgelaten dient te worden.

Wat ik wel kan begrijpen is dat ze een stukje software willen installeren om te ondersteunen tijdens de lessen. Er zijn diverse software oplossingen waarbij de docent makkelijk in 1 keer les materiaal, een filmpje, aantekeningen enz kan tonen op de tablet van de student en dat ze het scherm tijdelijk even zwart kunnen maken. Maar dit is gewoon een normaal software pakket waarbij je niet verplicht het volledige beheer over de tablet hoeft te hebben. De software heeft wel diverse permissies nodig om natuurlijk toegang te moeten kunnen krijgen. Bij ontbrekend volledig beheer kan de student zelf gewoon de software starten.

Met onder andere dit soort oplossingen zien wij bij de student systemen welke verbonden zijn met ons netwerk zelfs of ze besmet zijn met zaken als virussen, cryptolockers, maleware enz. zonder dat wij ook maar iets van software op het systeem van de student installeren. Wij benaderen dan ook actief de studenten om ze te helpen om hun systeem te ontdoen van dit soort kwaadwillende software.

Wanneer studenten bij ons de school e-mail op de tablet willen koppelen dan krijgen ze alleen een melding dat onze 365 omgeving de school e-mail vanaf afstand ten alle tijde zou kunnen verwijderen en dat je daar toestemming voor geeft. De rest van de tablet/laptop doen wij niets mee. Ik zou ook niet weten waarom ik dat zou moeten willen.

Het is jammer dat sommige scholen zo achter lopen op de techniek en blijven hangen in oude denkwijzes.
Dank voor je uitgebreide reactie, top.

De school wil het beheer hebben om er voor te zorgen dat leerlingen niet op sociale media zitten tijdens de lessen. Of welke andere activiteit dat de les volgen (eigen verantwoordelijkheid?).

Ik ga contact opnemen met de school. Eens kijken of ze mee willen gaan met de techniek.
Deze screenshot komt rechtstreeks uit een van de verschillende netwerk devices welke wij gebruiken.
https://tweakers.net/ext/f/y4MpLkI4S6MA8HzXXiLy33mE/full.jpg

Je kan dus gewoon heel makkelijk met een paar muisklikken zulke dingen afvangen op je netwerk hardware. Waarbij je hele categorieën uitschakelt of maar 1 specifieke dienst. Het device uit het voorbeeld is een Cisco Meraki Firewall (MX series). De kosten voor die dingen variëren rond de €1000 voor het device en bijbehorende licenties voor 3 jaar (wat inclusief support is) tot 2 a 3 duizend euro. De kosten worden bepaald door hoe hoog de doorvoersnelheid moet zijn. Dus hoeveel data kan dat device nog verwerken wanneer hij maximaal belast wordt. Een mooi overzichtje daar voor: https://meraki.cisco.com/...paper_mx_sizing_guide.pdf

Er zijn ook diverse leveranciers waarbij je zulke hardware als managed dienst af kan nemen. Ik heb dat bijvoorbeeld voor een van de vele locaties van ons. Ik betaal maandelijks zo rond de €170 (exclusief BTW) en daarvoor leveren zij: het device, alle benodigde licenties, 4G dongel voor automatische failover, software onderhoud, support (24x7 proactief 8 uur hersteltijd) en alle uren van engineers inbegrepen bij storingen.

Vanuit Cisco is er zelfs de mogelijkheid om zulke soort hardware een maand als trial te krijgen zonder ook maar enige verplichting tot aankoop. https://meraki.cisco.com/lp/free-demo
Voor wie een gratis Meraki AP of Switch wil, via die website kan je door het volgen van een webinar een gratis AP of switch ontvangen (maximaal 1 AP en 1 Switch per bedrijf).

Maar zelfde mogelijkheden voor wat betreft de filtering zijn er ook bij diverse andere merken/modellen NextGen Firewalls en tegenwoordig zelfs ook al bij AP's.


En inderdaad @raginus3 wij sturen aan op eigen verantwoordelijkheid bij de studenten. Je ziet dat het ze juist stimuleert ten opzichte van wanneer je ze beperkt. Vroeger had ik nog een manager boven me welke altijd van het beperken was. Ik zie het als een stuk dienstverlening naar de student dat ze met hun eigen device (zowel notebook als smartphone) gewoon gebruik kunnen maken van ons netwerk. Wij blokkeren alleen dingen die echt niet kunnen in een school omgeving. Wat wij wel doen is een beperking in de snelheid welke ieder device over wifi kan halen zodat niet 1 student het voor de rest zou kunnen verpesten.

[Reactie gewijzigd door daredevil__2000 op 12 september 2019 12:12]

Nee, Unlimited US was echt alleen US en EU (EU heeft overigens iedereen, dat is tegenwoordig wettelijk geregeld).

Nu moet ik echter in ieder land waar ik kom (buiten de EU) een SIM kaartje halen. Dat is niet echt praktisch (zeker in landen als Thailand of Indonesië waar je je iedere keer moet registreren met je paspoort).
Ja, ik hoef geen Youtube te kijken in een trein in Vietnam. Als ik maar dingen kan Googlen of kan Whatsappen. Een dergelijk abo kan ik nog nergens vinden in Nederland.
Het is vooral in snelheid wel nogal beperkt hoor, die optie :)
Het gaat er niet om of dit wel of niet verkrijgbaar was zonder korting, maar meer om de verschillen.

In principe zegt T-Mobile nu dat klanten meer korting krijgen € 20,00 (nu) in tegenstelling tot € 15,00 (toen).
Ga je het met klantvoordeel berekenen kan het nogal enorm verschillen, n.l.

2 Unlimited abonnementen (toen) € 6,50 korting p/m tegenover € 5,00 (nu)
3 Unlimited abonnementen (toen) €10,00 korting p/m tegenover € 5,00 (nu)
4 Unlimited abonnementen (toen) €12,50 korting p/m tegenover € 5,00 (nu)
Hierbij waren diverse combinaties mogelijk met Unlimited + Thuis.
Als hij verlengd, doet hij dit niet blijft het onveranderd tenzij T-Mobile dit ook voor bestaande klanten gaat doorvoeren. Het is hierbij alleen niet de vraag of T-Mobile dit gaat doorvoeren voor bestaande klanten maar eerder wanneer. Dit kan eind van het jaar zijn, maar bijvoorbeeld ook pas over een aantal jaar.
Gezien het feit dat klanten die niet verlengd hebben ook nog T-Mobile samen en zelfs de oude Go 17.1 abo's met ook echt Unlimited in de EU voor 60 dagen hebben lijkt me dat niet erg waarschijnlijk. Verreweg de meeste klanten verlengen aan het einde van de looptijd dus vinden ze in de regel de negatieve pers van iets voor bestaande abo's invoeren niet echt aantrekkelijk.
Ik snap hem ook niet helemaal, heb 3 unlimited met Thuis, betaal nu nog maar 22,50 per unlimited bundel. Dat gaat dus veranderen? (Na vernieuwing uiteraard) :?
Klopt, in principe - voor zover ik begrepen heb - ga je die € 12,50 verliezen en krijg je per abonnement "hooguit" € 5,00 korting. In totaal komt het dan neer op € 22,50 wat jij je erop achteruit gaat.

Zie ook t-mobile.nl/klantvoordeel. De oplopende korting naarmate je meer abonnementen hebt, is per 9 september komen te vervallen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 9 september 2019 18:02]

Belachelijk, elke unlimited kost het dus dan geld. Dus netto 22,50 per maand achteruit... :(
Klopt, ik had het even verkeerd berekend maar in dit geval komt het erop neer dat je € 22,50 aan korting erop achteruit gaat.

Overigens ook best begrijpelijk. T-Mobile was de enige die naarmate je meer abonnementen afnam, je hogere kortingen kreeg. KPN en VodafoneZiggo hanteren dit beleid niet en hebben dit ook nooit gedaan. Ergens was het dan ook wel te verwachten dat dit eraan zat te komen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 9 september 2019 18:05]

Omdat andere providers dit niet hadden, heeft T-mobile natuurlijk ook heel veel klanten getrokken!

Een verschil wat misschien best voor een aantal klanten de doorslag gaf om klant te worden bij T-mobile.
Ik ben benieuwd of het stoppen hiermee ook daadwerkelijk klanten gaat kosten op termijn?

Jammer i.i.g. als weer eens alle providers meer op mekaar gaan lijken......
En een Unlimited combineren met een ander T-Mobile abonnement kost altijd m
Zolang je maar niet verlengd kun je in principe je bundel gebruiken totdat T-Mobile het definitief stopt en dat doen ze bijna nooit.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True