Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG Display begint massaproductie in Chinese fabriek voor grote oledpanelen

LG Display heeft in Guangzhou in China zijn nieuwe 8.5G-fabriek voor oledpanelen geopend. De productiefaciliteit wordt ingezet voor panelen die terechtkomen in oled-tv's van 55", 65" en 77". De fabriek levert een verdubbeling in productiecapaciteit op.

De nieuwe fabriek in China is een faciliteit waar 8.5G-panelen worden gemaakt. Dat verwijst naar de afmetingen van het glassubstraat, dat bij een dergelijke fabriek 2200x2500mm groot is. Uit deze grote platen worden oledpanelen voor oled-tv's gesneden. Aanvankelijk zal de fabriek per maand 60.000 van deze platen afleveren, maar in 2021 moet dat oplopen tot 90.000 platen.

Momenteel maakt LG Display in zijn andere 8.5G-faciliteit in Paju te Zuid-Korea maandelijks 70.000 platen. De komst van de nieuwe fabriek leidt uiteindelijk tot meer dan een verdubbeling in productiecapaciteit. LG werkt ook nog aan een 10.5G-faciliteit in Paju, waar platen van 2940x3370mm worden gemaakt. In 2022 moet die fabriek 45.000 platen per maand afleveren. In juli kondigde LG Display aan drie biljoen Koreaanse won in die fabriek te investeren. Omgerekend is dat zo'n 2,3 miljard euro. De investeringen moeten ervoor zorgen dat er in 2022 jaarlijks voor tien miljoen oled-tv's panelen kunnen worden geleverd.

LG Display zegt dat de platen uit de nieuwe fabriek in China vooral voor oledpanelen in tv's van 55", 65" en 77" zullen worden gebruikt. Dat zijn momenteel de gangbaarste maten voor oled-tv's. Dit jaar kondigde LG een 88"-oled-tv met 8k-resolutie aan en vanaf volgend jaar gaat LG Display panelen maken voor oled-tv's van 48". Eerder deze maand schreef Business Korea dat in de fabriek in China een multi-model glass-methode wordt gebruikt, die het mogelijk maakt om oledpanelen van verschillende formaten uit de platen te snijden. LG Display zou van plan zijn om panelen van 77" en 48" uit dezelfde platen te snijden.

De nieuwe productiefaciliteit is eigendom van LG Display High-Tech China. Dat is een joint venture tussen LG Display en het Guangzhou Development District. LG Display heeft zeventig procent van de aandelen. De oledfabriek staat op 74.000m² grond en is negen verdiepingen hoog. Het totale vloeroppervlak is 427.000m². De faciliteit is onderdeel van het LG Display Guangzhou Cluster, waar ook lcd-panelen en -modules worden gemaakt. Tezamen zijn die faciliteiten goed voor een oppervlak van 1,3 miljoen vierkante meter.

LG Display heeft vorig jaar 2,9 miljoen panelen voor oled-tv's geleverd en verwacht dat dit zal oplopen tot 3,8 miljoen exemplaren dit jaar. In 2020 zou het gaan om 5,5 miljoen panelen, in 2021 verwacht het bedrijf er 7,1 miljoen te leveren en in 2022 zouden dat er 10 miljoen zijn. De oledpanelen van LG Display worden gebruikt in de oled-tv's van LG, maar ook in die van bijvoorbeeld Philips, Sony en Panasonic. LG Display is momenteel de enige fabrikant die grote oledpanelen voor tv's maakt.

Jaar Verwacht aantal leveringen oledpanelen Productiefaciliteiten LG Display
2018 2,9 miljoen 8.5G in Paju
2019 3,8 miljoen 8.5G in Paju
8.5G in Guangzhou (productie gestart in augustus)
2020 5,5 miljoen 8.5G in Paju
8.5G in Guangzhou
2021 7,1 miljoen 8.5G in Paju
8.5G in Guangzhou
2022 10 miljoen 8.5G in Paju
8.5G in Guangzhou
10.5G in Paju (productie start halverwege 2022)

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-09-2019 • 11:02

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Kan niet wachten op de 48" formaten.
Kan niet wachten op de 48" formaten.
Waarom precies 48"?

Je weer als je 3 meter (we zitten gemiddeld 3 meter van onze TV) van je 48" TV af zit, je niet meer het verschil kan zien tussen 1080p en 4k, dat is algemeen op Tweakers bekent.

Nee als ik er een koop, woord het of 55" of beter 65".
Niet iedereen is groot behuisd.

Op de plek waar ik mijn tv heb, past 55" niet, 48" denk ik wel.
En een andere plek is geen optie.
Sterker nog, zelf voor een 55” is 4K zeer discutabel. Toen er nog een full HD oled 55 panel was bij LG heb ik beiden uitgebreid bekeken. Er was op 3,5 meter kijkafstand echt geen verschil te ontdekken.

Voor de films hebben we een beamer, met een groot projectiescherm, dus ik zou ook graag een 48” oled zien ter vervanging van de Pioneer die we nu hebben. Zelfs een 48” full HD zou ik nog zo kopen,
Sterker nog, zelf voor een 55” is 4K zeer discutabel. Toen er nog een full HD oled 55 panel was bij LG heb ik beiden uitgebreid bekeken. Er was op 3,5 meter kijkafstand echt geen verschil te ontdekken.

Voor de films hebben we een beamer, met een groot projectiescherm, dus ik zou ook graag een 48” oled zien ter vervanging van de Pioneer die we nu hebben. Zelfs een 48” full HD zou ik nog zo kopen,
Daarom wil ik als ik ooit het geld heb gaan voor een 65" OLED TV, ik zit ongeveer 260cm van me TV af.
En 48” is de maat die voor volgens jaar is aangekondigd. Wil eigenlijk niet veel groter dan mn 32” (ja op 4m) maar dat zou ik overwegen.

[Reactie gewijzigd door mr.paaJ op 2 september 2019 19:14]

Dat dacht ik tot voor kort ook. Totdat ik alsnog de LG C8 55" aanschafte. Het is groot, toegegeven, maar heb er alsnog geen spijt van. Met name kijken naar Dolby Visio/HDR blijft op dat formaat een genot.
Ik heb ook de 55" C8, went erg snel qua grootte. Echter heb ik een stukje muur in de slaapkamer waar dat niet gaat passen, dus kleinere formaten zijn soms wel wenselijk :)
Wij hebben thuis een 50", maar films worden meestal via de beamer op een scherm van 110" (da's ca 250cm breed) gekeken. Zelfs dat went vreemd genoeg. Het is alleen wel genieten om na een week tv kijken weer een filmavondje via de beamer in te lassen. Dan pas merk je het verscheel.
Ik het kort: alles went uiteindelijk
Ik heb er jaren over gedaan om aan een 46 inch TV te wennen, heb heel lang het beeld verkleint zodat het niet groter was dan 40 inch. Ik heb die TV toen gekocht omdat ie RGB leds had wat niet in kleinere maten te koop was. Het went wel maar als het gewenningsproces jaren duurt schiet het ook niet op natuurlijk.
Dat hangt blijkbaar sterk van de persoon af. Van 42" naar 65" gegaan in dezelfde ruimte / opstelling op 3 meter van de tv af. Na een week echt gewend en tijdelijk 55 inch toch te klein.
Mee eens, heb ik ook, heerlijk!!
Maar dan zie je waarschijnlijk geen effect van de 4K resolutie gezien de kijkafstand. Dus dan moet je je afvragen of je dit wel wilt. Een "gewoon" Full HD scherm is dan wellicht beter voor je.
Identiek mijn situatie: mijn stukje muur laat geen 55" toe. Dus ik zit echt te wachten op die 49" modellen.
Yep, 55" vind ik te groot voor op bureau.
Nee hoor - went snel. Maar OLED als PC-scherm? OLED heeft toch snel burn-in effect?
burn-in valt mee, het is net hoe ze testen.
https://youtu.be/SlP2kwNqXNA
Ja, want 48" past wel lekker :P ... Weet je zeker dat je een oled tv als monitor wilt gebruiken? Lijkt me niet handig qua inbranden van beeldelementen die lange tijd op dezelfde plek staan zoals de taakbalk, browser tabs, game HUDs, de UI van je meest gebruikte apps etc. Een oled tv is niet ontworpen voor dit gebruik.
Als je een tv als monitor wilt inzetten, zou ik er een met VA- of IPS paneel aanbevelen.
Of als het toch Oled wordt: overal waar het kan donker thema instellen + taakbalk automatisch verbergen.
M'n vrouw wou helaas ook niet zo'n grote TV in de kamer. Dus heb ik toen een dealtje met haar gemaakt dat ik dan de kleinste Oled TV zou kopen die er was. :*)
Kan niet wachten op de 48" formaten.
Misschien is het wat simpel gedacht, maar als ze 88" 8K panelen kunnen maken, kun je dus zonder al te veel aanpassingen waarschijnlijk ook 4x 44" op 4K uit zo'n plaat snijden?
Maar wellicht wordt dat dan die 48" omdat er wat minder snijverlies is oid.
Als je een 88" 8K paneel horizontaal en verticaal splitst/deelt voor 4 schermen van 44" diagonaal, dan heb je 4 schermen met 2K resolutie. Je zou een 88" 16K paneel moeten opdelen om op 4x 44" 4K uit te komen.
Dit is verkeerd gedacht.

- Teken een vierkant en zet op de lange zijde 7680 pixels en op de korte zijde 4320 pixels.
- Deel dit op de lange zijde heb ik 2 schermen (in rare verhouding) van 3840x4320
- Snij deze vlakken weer doormidden en je hebt 4 schermen van 44" met een resolutie van 3840x2160.

dus @whiteguy heeft helemaal gelijk!
De naamgeving maakt het verwarrend, maar 8K is een verviervoudiging t.o.v. 4K. Net zoals 4K een verviervoudiging was t.o.v. 1080p.
ik kan niet wachten op de 85" formaten
De formaten wennen erg snel tegenwoordig. Mijn ouders hadden een 65 inch gekocht en na een maand hadden ze al spijt dat ze niet voor de 77 gegaan waren. Persoonlijk hoop ik dat door deze fabriek de 77 inch panelen betaalbaar worden. Met een prijs van 4000 euro voor de c8 is dit nog erg prijzig. Zeker vergeleken met qled alternatieven van hetzelfde formaat
En daar wacht ik ook nog op. Nog even volhouden met mijn B6 die nog prima volstaat.
Hier ook, ik zou heel graag een Philips 903 maar dan met een 48” scherm, iets lagere input lag en AirPlay 2 willen hebben. Wellicht volgend jaar....
Hey iedereen,

Ga verhuizen en wil graag een nieuwe LG oled kopen, maar nou vraag ik me af of met deze ontwikkeling niet beter zou moeten wachten totdat de OLED schermen wat meer omlaag gaan in prijs.

Immers, meer productie is meer flexibiliteit in de vraag en aanbod markt door de seizoenen heen? Zelf ben ik geen TV kenner, dus ik hoop dat iemand me misschien hier iets over kan vertellen die dit soort taferelen al eerder heeft meegemaakt.

Dankje/jullie-wel!
Nog meer omlaag? Voor <€ 1000,- heb je al een 55" OLED
pricewatch: Panasonic TX-55FZ800E Zwart
En dat is echt een super goede TV. (naar mijn mening 1 van de beste en ondergewardeerde merken voor oled tv's)

Zelf de 65" versie voor 1700€ gekocht. enkele maanden terug. (+ 5 jaar fabrieksgarantie)

het beeld was beter dan alle modellen van LG en Philips.
enkel 1 model van Sony had een nog iets beter beeld.
Grote nadeel van Panasonic blijven de apps die niet werken; niet goed werken of niet ge update worden. Hiervoor een lcd van Panasonic gehad en subliem, maar vanwege de apps nu een lg oled gehaald.
Mee eens, voor een gewone gebruiker is ondersteuning van op Nederland gerichte apps belangrijk(er). Dus niet Netflix maar RTL, SBS, NPO en Buienradar etc.

Nederlandse apps worden op Panasonic tv amper ondersteund omdat de Nederlandse aanbieders de app niet (langer) aanbieden omdat Panasonic een te verwaarlozen marktaandeel heeft in Nederland (wereldwijd ook trouwens). Het ontwikkelen en onderhouden van de app is gewoonweg te duur.

Ik heb zelf een Panasonic lcd-tv uit 2014 en heeft slechts enkele NL-apps. Bij de heel veel apps krijg ik de melding "Deze app is niet langer beschikbaar."
De Duitse apps (Bild, etc.) doen het nog wel omdat Panasonic in Duitsland wel een relatief groot marktaandeel heeft.

Retorische vraag: Wanneer heb jij een reclame van Panasonic op de Nederlandse tv gezien?
Die gaan op lange termijn ook niet meer bijgewerkt worden. Gewoon een scherm en een shieldtv/androidbox/watdanook aan hangen. Als dat verouderd is, nieuw doosje en je scherm gaat gewoon jaren mee.
Schoonouders hebben een lg (curved) van een jaar of 6 oud, maar Netflix werkt nog prima hoor. YouTube ook. Was met mijn Panasonic al na 2 jaar niet meer te doen.
Helaas is die nergens te vinden in de webshop en blijft de 1200 euro versie over. nog steeds een mooie prijs. maar niet onder de 1000 euro.
pricewatch: LG OLED55B8S Zwart (buitenlands model)

Leverbaar bij Bol.com plaza. Je kunt 'm morgen in huis hebben voor € 989,-
ok, buitenlands model, maar goed. Onder de 1000
Bel SmitsArnhem, dan krijg je het Nederlandse model, TX-55FZW804, voor een goede prijs. Rond de 1100 euro excl verzendkosten moet mogelijk zijn. De 800 is een buitenlands model zonder Videoland, Npo start en Pathe thuis.

Van de LG kan je het buitenlandse model wel kopen, omdat de apps Europees geregeld zijn ipv per land.
Dan kun je wachten tot Pasen en Pinksteren op een dag vallen, want het wordt altijd goedkoper. Zelfde met hardware voor je pc.
True Bart, ik vroeg me alleen af of er in de nabije toekomst door dit soort ontwikkelingen ik misschien nog 1 of 2 maanden moet wachten voor exponentieel voordeel.
Vorig jaar waren er leuke black friday aanbiedingen voor LG OLED tv's (in november dus). Misschien dit jaar weer :)
Als je een model van 2018 koopt heb je voor relatief weinig geld een goede oled tv.
Die modellen doen qua beeld niet onder voor de 2019 modellen alleen de COC is wat minder krachtig.
Hey man,

Zat te denken aan de LGOLED55C8PLA
Top tv, heb em zelf ook. Beeld absoluut geweldig en geluid eigenlijk ook zeer goed voor zo een dunne tv..
Ben ook net verhuisd.
Ik heb de LGOLED55B8PLA gekocht. Super ding. Aanrader.
Ik heb hem voor 1000 euro kunnen krijgen.

Verschil tussen de B8 en C8 is de processor maar qua beeldkwaliteit maakt dit geen merkbaar verschil.
Ik geloof dat het iets te maken had met beelden met een lagere verversingssnelheid dat die minder laggy kunnen worden weergeven door de beelden op te splitsen in meerdere segmentjes maar dit was amper waar te nemen in de tests.
De c is de beste van 2018 qua prijs dus prima koop
Wat wil je maximaal betalen dan voor een OLED TV?
Als je budget maximaal 1000 euro is kun je nu ook een prima OLED kopen.
Hey Hoppy,

Niet echt een budget ingesteld, maar ben altijd al "zuinig" geweest... tot nu, want nou wil ik wel een vette TV haha. Zat te denken aan de LGOLED55C8PLA
Ik heb de 55C7 inmiddels meer dan een jaar en dat is echt een mooi ding! Ik zou het iedereen aanraden.
De mooiste beelden vind ik van natuurdocu's, maar eigenlijk alles ziet er top uit.
Heb je nog een iets hoger budget dan koop je nu voor €1348 het 2019 model de OLED55C9.
Zie het grote prijstopic.
[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2

BTW: de laagste prijzen liggen eind november met Black Friday.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 2 september 2019 11:58]

Er is geen concurrentie, dus ik verwacht niet dat de prijzen harder zullen zakken dan de afschrijving. Oftewel, gewoon kopen :)
Ben benieuwd of er nog wat met de prijzen gaat gebeuren. Kijk vooral uit naar goedkopere 65" panelen. Het beste zou zijn als er een echte concurrent gaat komen, maar ik geloof dat niemand de patenten, het geld en de kennis heeft om dat te kunnen doen.
Samsung is bezig met een eigen techniek dus hopelijk krijgt LG op redelijk korte termijn concurrentie. Maar nu LG de productie gaat opschroeven zullen de prijzen het komend jaar ook wel sneller gaan zakken dan ze normaal al zouden doen. Weldra zitten we voor een beetje OLED-tv onder de magische 1000 euro. Ik wacht het nog wel even af.
De prijs een OLED zit al onder de €1000.
Een B8 van LG bijvoorbeeld.
Niet volgens de pricewatch. Ik begrijp dat je wel deals kunt vinden maar dat neem ik niet als benchmark. :)
De Pricewatch kan de snelle ontwikkelingen van de dag niet bijhouden.
Om die reden bestaat het prijstopic op Tweakers over OLED TV’s.
Lees deze rustig door en je zult snel zien wat de werkelijke prijzen zijn.
[Zero Tolerance][Prijs-discussie] OLED Televisies - deel 2
Maar dat zijn aanbiedingen toch die mensen daar posten? De pricewatch wordt ook constant bijgewerkt maar aanbiedingen staan daar inderdaad niet in. Dat zijn de reguliere prijzen. Ik had het over de reguliere prijzen. :)
Reguliere prijzen wijken bij TV’s enorm af van de werkelijk betaalde prijzen.
Het heeft in dit geval dus weinig zin de Pricewatch te volgen.
De Pricewatch is heel nuttig maar niet bij TV’s. Dit komt ook doordat winkels en webshops van de fabrikant niet met lagere prijzen mogen adverteren maar adviesprijzen moeten gebruiken.
Je begrijpt mijn punt volgens mij niet. Het gaat er niet om dat je een leuke deal kunt vinden. Natuurlijk kun je dat. Het gaat 'm puur om de mainstream prijs als _benchmark_ voor oled tv's. Niets meer, niets minder.

Zie het als de adviesprijs voor benzine. Dat zwarte goedje kun je ook voor een lagere prijs vinden als je een beetje je best doet maar dat is niet relevant als het je puur om de prijsontwikkeling te doen is.

Dus terug naar het punt dat ik in beginsel probeerde te maken. Het zal nog even duren voor de mainstream prijs van een oled tv onder de magische 1000 euro zakt. Om dat te laten gebeuren is er meer tijd nodig en meer productie. Dat gaat met deze nieuwe fabriek nu dus gebeuren. En als de standaard prijs straks op 950 euro ligt dan kun jij mooi bij een prijzenstunter een exemplaar op de kop tikken voor laten we zeggen 700 euro. ;)
Ik begrijp je inderdaad niet.
Want WAAR gaat het nu om?
De prijs waarmee geadverteerd moet worden? (de adviesprijs die de fabrikant opgeeft) of
de prijs die je -gemiddeld- bij veel dealers moet betalen?
Wil je op adviesprijzen wachten die rond de 1000 euro liggen dan zal je nog wel even moeten wachten.
Het kan hooguit zijn dat de 48 inch modellen wel lager komen te liggen dan de instap 55 inch modellen van nu.
Ik heb het ook niet over prijsstunters maar de normale prijsontwikkeling van OLED’s die je in het prijstopic die ik eerder noemde, kunt nalezen. Dit gaat niet om éénmalige acties maar om structureel dalende prijzen gedurende het jaar dat een nieuw model uitkomt.
Als je dat nu nog moet vragen dan vraag ik me af hoe ik het nog anders moet brengen dat je mij begrijpt.

Maar je beweert dus dat dat topic de normale prijzen aangeeft en dat de pricewatch structureel achterloopt? Overigens zijn de prijzen in de pricewatch geenszins adviesprijzen. Dat zijn altijd de actuele prijzen bij webshops. Exclusief dus de eventuele korte koopjes maar die hebben daar in de afgelopen 20 jaar nooit in gestaan. Maar jij zegt nu dat de prijzen van oled-tv's daar dus altijd achterlopen? Zakken die dan met tientjes per dag? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen.

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in het begrip 'trend'. In een trend kijk je niet naar uitschieters naar boven en naar onder. Daarbij kijk je naar het verloop over een bepaalde termijn (weken, maanden, jaren). Dat topic bevat deze uitschieters en is dus niet relevant en is ook niet de prijs die de consument gemiddeld voor een oled-tv betaalt. Prijsvechters kunnen simpelweg nooit een meerderheid van de markt bedienen.

Het is een beetje als de airlines die adverteren met vluchten van een tientje. Er zitten welgeteld 3 mensen in dat hele vliegtuig die voor deze prijs meemogen en die worden ruimschoots gecompenseerd door late boekers die het twintigvoudige betalen. Dan kun je wel zeggen dat een vliegticket nog maar 10 euro kost maar dat is nogal kortzichtig. Ik was ooit een keer een van die gelukkigen en had een 4 uur durende vlucht gekocht voor nog geen 20 dollar. Maar om nou te zeggen dat vliegen tientjes werk is, nee niet echt.

Dus misschien snap je het nu een beetje wat ik bedoel met een benchmark prijs. Dat is dus niet een stuntprijs maar de echte prijs AKA de pricewatch prijs. Ik hoop tenminste dat het nu goed overkomt. :P

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 2 september 2019 20:47]

En overigens nog even ter aanvulling: de enige prijs voor de B8 onder de 1000 euro die ik kan vinden staat ook gewoon in de pricewatch:

pricewatch: LG OLED55B8S Zwart (buitenlands model)

Dat is dus een buitenlands model en zal weldra vast wel uitverkocht zijn, net als al die andere B8-koopjes in dat topic. Het komt allemaal gewoon tussen de 1100 en 1200 euro uit. 1100 euro lijkt zo'n beetje de bodemprijs te zijn voor de B8, iets wat alleen nog lijkt te kunnen veranderen als het aanbod straks flink gaat toenemen.
Nee hoor, de prijs voor een B8 is al langere tijd 1000 euro.
Dat is geen buitenlands model maar een gewoon model wat hier in Nederland te koop is en waar je garantie op krijgt.
De prijzen in het topic kunnen inderdaad binnen een paar dagen sterk dalen.
Goed voorbeeld is de C9 aanbieding afgelopen weekend. Dit zijn geen incidenten maar zaken die regelmatig terugkomen. De trend is het patroon over langere tijd, je ziet een herkenbaar patroon en dat ieder jaar opnieuw.
Beetje off-topic voor hier, dus kijk in het prijstopic wat ik al noemde of het LG ervaringen topic waar je zelf kunt lezen wat de ervaringen met LG zijn. Voor andere fabrikanten zijn ook topics te vinden.

De Pricewatch laat niet alleen adviesprijzen zien maar is zeker ook niet actueel vwb OLED TV’s.
Je moet zelf het prijstopic lezen of contact opnemen met webshops of winkels om de laagste prijs te vragen. Het klinkt vreemd dat je een TV honderden euro’s goedkoper te krijgen dan de prijs die op een website staat maar het is echt zo. De concurrentie is stevig op dit gebied en men houdt elkaar echt wel in de gaten.
Dat is geen buitenlands model maar een gewoon model wat hier in Nederland te koop is en waar je garantie op krijgt.
Het staat er nota bene expliciet bij dat het een buitenlands model is. ;) Daarbij is bol.com de enige die 'm onder de 1000 euro aanbiedt en daarmee is het op dit moment de enige plek waar je voor minder dan 1000 euro een oled-tv kunt kopen.
Je moet zelf het prijstopic lezen of contact opnemen met webshops of winkels om de laagste prijs te vragen. Het klinkt vreemd dat je een TV honderden euro’s goedkoper te krijgen dan de prijs die op een website staat maar het is echt zo. De concurrentie is stevig op dit gebied en men houdt elkaar echt wel in de gaten.
Ik heb het uiteindelijk een keer doorgenomen en geen van de aanbiedingen daar voor de B8 is nog geldig. Maar als jij nog ergens een oled-tv kunt vinden voor 1000 euro of minder dan vind ik dat best knap. Desondanks is koopjesjagen wederom in het geheel niet de strekking van mijn verhaal maar ik geef het op dat punt inmiddels maar op. ;)
Je blijft maar op de Pricewatch terugkomen terwijl ik al heb uitgelegd dat deze voor dit type TV niet klopt.
Het prijstopic is niet voor koopjesjagers maar voor iedereen of je Tweaker bent of niet.
Het prijstopic is al meer dan 1,2 miljoen (!!) keer bekeken, niet iets voor een selecte elite.
Nogmaals de B8S is gewoon te koop voor 1000 euro.
Kijk maar hier: https://www.kamera-express.nl/product/12310078/lg-oled-55b8s
Dit is niet de enige shop er zijn er meer zoals bv ook Smits en nog anderen.
Ik zit al een tijdje in dit soort topics dus ken de ervaringen wel. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee of wijs anderen hier op als ze een nieuwe TV zoeken, beetje zonde om veel geld te laten liggen toch?
Officiële dealers moeten de advies prijzen adverteren. Niet officiële dealers kunnen dus buitenlandse modellen goedkoper aanbieden.

Het advies is natuurlijk om te kijken naar shops die onderhands kortingen bieden, scheelt je zo een paar honderd euro.
Dat is grijze import. Succes met de garantie. En nog steeds mijn punt niet. Het gaat mij om de _mainstream_ prijs als benchmark. Die is nog steeds niet onder de 1000 euro gezakt. Daarvoor is meer tijd en meer productie nodig.
De ene OLED is de andere niet. De duurdere modellen hebben betere panelen en worden gekalibreerd voor betere uniformiteit ed.
De LG panelen zijn per modeljaar gelijk.
Tussen de fabrikanten zitten wel verschillen maar dat heeft te maken met beeldverwerking en User interface. Alle TV’s worden al in de fabriek afgesteld maar je kunt altijd achter nog een kalibratie laten uitvoeren.
Ik heb gehoord dat er betere en slechtere panelen zijn door mensen die contact met manufacturers hebben. Bijvoorbeeld goedkopere LG OLEDs hebben slechtere panelen (volgens mensen drie honderden OLEDs gekaibreerd hebben voor bedrijven). Sowieso temperatuurverschillen bij OLED TV productie maakt dat bepaalde panelen gevoeliger zijn voor burn-in (heeft LG toegegeven).

Volgens diezefde mensen worden TVs nog extra afgesteld, wat ze kalibreren noemen, naarmate ze duurder zijn.

sony Bravia Masters fabrieks kalibratie_
https://www.youtube.com/watch?v=kLJLaX4G4vM
Samsung is druk bezig met oled in combi met quantum rots. Nog een paar jaar en dan komen die ook mogelijk op de markt.
Beetje concurrentie kan geen kwaad inderdaad.
De nieuwe fabrieken zijn nodig om aan de vraag te voldoen, dus wellicht is het meer een geval van de prijzen op het huidig niveau houden. Samsung wil met hun OLED TVs het hogere segment bedienen omdat de marges op LCD te laag worden door Chinese concurrenten. Een race to the bottom lijkt me er niet snel inzitten.
Als ik kijk naar de prijsdaling die plaats vond bij introductie van nieuwe modellen dan hangt het er denk ik meer mee samen om oled aan de massa te gaan verkopen. In ieder geval voor Samsung zijn productieproces op orde krijgt.
Introductieprijzen van de lg’s 55c (uit pricewatch):
2016 =€4000
2017 =€3000
2018= €2800
2019 =€2500
Prijzen dalen dus al flink maar genoeg mensen die ze veel te duur vinden. Snel meer productie malen dus.
Juist nu zit er nog redelijke marge op oled.
en tegen die tijd is er ook alweer de micro led tv die de lcd en oled overtreft.
Goede ontwikkeling van LG.
Valt me ook op dat men de productie nog verder gaat opschroeven terwijl OLED toch al flink verkocht wordt. Het is nu wel duidelijk dat LCD (en dus ook QLED) uit de markt gedrukt gaat worden zeker in het Premium segment.
De onderkant van de markt zal nog wel LCD blijven want voor 300/400 euro kun je geen OLED maken.
Jammer dat er net geen 70 inch tussen zit.
Dat is het grootste wat er op mijn tv meubel past zonder dat het uitsteekt aan de zijkanten wat ik er niet uit vind zien.
Al ben ik door de nadelen van oled nog altijd geneigd gewoon lcd te halen. op lange termijn zijn er nog altijd problemen met de panelen.
Al is dat natuurlijk weer niet echt een probleem als je straks een 65 inch kan kopen voor 599.
Wat voor problemen zouden er kunnen optreden bij een OLED?
Ik sta ook op het punt een OLED aan te schaffen, bij LCD kan je ook problemen krijgen..
Burn in bijvoorbeeld.

De O in oled staat voor organisch en daar zit het probleem. Over verloop van tijd kunnen deze organische elementen afbreken en dus kost je kleuren of geeft een burn in effect.

https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY

Een test met verschillende soorten content.

Ik wil dat een tv van 1000 euro toch wel ongeveer 7 a 8 jaar mee gaat en oled is daar momenteel niet rijp voor.
Zeker gezien ik vaak constante content in beeld heb wat het risico vergroot.
Hoe goedkoper ze dus worden des te minder ik dit een probleem vind.

Problemen met LCD gerelateerd aan levensduur zijn over het algemeen alleen de brightness. maar aangezien bijna niemand op full brightness kijkt is dit geen probleem je kan immers gewoon de brightness omhoog schroeven.
Nee. De OLED panelen van LG hebben witte leds dus kunnen geen kleuren kosten.
Het is ook niet de led die het probleem zijn maar het organische 'filter' dat ervoor zit

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 september 2019 19:55]

Nee. De OLED panelen van LG hebben witte leds dus kunnen geen kleuren kosten.
OLED brandt op lange termijn in, zelfde problemen als CRT en plasma. Het komt minder en minder voor maar bij de eerste OLED's kun je vaak zien welke zender er veel gekeken is.
Heel benieuwd of die 77" een beetje betaalbaar gaan zijn ten tijde van bijvoorbeeld een PS5 release. Want dat is wel een mooi moment om een nieuw paneeltjes te kopen. Maar vrees enorm voor de prijzen van de 70+ inchers.
Tja daar word nu nog een hoofdprijs voor gevraagd maar dat dezen ze ooit ook voor een 42 inch.

1 stapje lager naar 65 inch en het verschil is al enorm met 1699 euro en ga je nog een stapje lager dan is het al onder de 1000 euro voor een model dat nog 1200 was bij launch.
kwestie van tijd dus voordat er 70+ inch schermen zijn voor rond de 1500-1800 euro
Ja die drempel is echt een dilemma.
65 is echt prima betaalbaar, omdat dat nu gangbaar is.
Maar dat vind ik te weinig upgrade in grootte van mijn huidige 55 (die alweer 5/6 jaar oud is).

De tijd is nog net niet rijp voor de echte grote formaten omdat de productie gewoon duur is. Bovendien is 10 inch erbij ook echt een gigantisch extra oppervlak in m2.

En ik wil best ergens richting 2500/3000 gaan, maar volgens mij heb ik eerder prijzen voorbij zien komen die eerder 5000/6000+ gaan.

LCD lijkt nu de iets betaalbaardere uitvalsbasis voor giga formaten.
77 inch ,is nu de maat van mijn gespannen projectie scherm. Eigenlijk groot genoeg voor mij.
Maar een 4k beamer met een fatsoenlijk scherm zijn ook niet goedkoop en daarom denk ik er toch over om over te schakelen op een "enorme" oled.
Maar ik vrees net als jij wel voor de prijzen.
Zo'n complete plaat waaruit ze snijden, lijkt me ook wel een mooi maatje, wandvullend!
De goedkopere LCD panelen zullen ook in 77"wel beschikbaar gaan worden, zie ook laatst bericht van tweakers:
nieuws: Xiaomi kondigt 70"-smart-tv in Redmi-serie aan

Oled schermen van dit formaat zullen voorlopig nog wel prijzig blijven, daar de 65 en 55" panelen voorlopig nog de norm blijven.
Klopt, maar om heel eerlijk te zijn.... Ik denk niet dat ik enkel voor het grote formaat 2 consessies wil doen.

1) OLED inwisselen voor LCD (terwijl ik overigens helemaal geen LCD hater ben)
2) Van de top LCDs naar een goedkoop LCD paneel

Want als je de creme de la creme van een Sony pakt bijvoorbeeld. Full array local dimming, 8k, hdr, giga LCD, dan kan dat nog best een mooi paneel zijn. Uiteraard nog steeds op bepaalde aspecten zwakker dan OLED. In andere aspecten wellicht sterker, maar dat mag je op Tweakers niet hardop zeggen want dan wordt het OLED leger helemaal gek.

Maar tijd lijkt op dit moment de bepalender factor. Benieuwd wat er in +/- 1.5 jaar kan veranderen.
I had gehoopt dat dit nieuws zou gaan over oled panelen voor computer monitoren. Ik zou graag een QHD 27 inch oled monitor willen hebben.
Maakt lg ook nog een domme variant?
Je kan kiezen of je de tv dom of slim wil hebben. Voor de slimme variant stop je er een lan kabel in, voor de domme doe je dit niet :Y).
Nee paar jaar terug had je nog een domme variant. Die stonden niet op display. Zalig, ook niet die onzinnige smart menus.
Iik heb een smart tv maar als ik niks anders dan dan input select en instellingen gebruik zou je niet eens weten dat het een smart tv is.
Het hele ik wil een domme tv argument slaat wat mij betreft dan ook helemaal nergens op en ik weet niet uit wat voor een angst dit voortkomt maar koop gewoon een tv met de prestaties die voor jou goed zijn en gebruik het niet...
Smart menu's zijn lost van get gewone instellingen menu. Voor alle smart functies moet ik toch echt een speciale knop indrukken. En zo gaat dat met alle smart tvs die ik afgelopen 5 jaar gebruikt heb.

Verder heb ik geen idee wat je bedoeld met 'Die stonden niet op display'
In de winkel, mij gaat het erom dat ze trager zijn in gebruik
Oh. En ik zie niet waarom ze trager zouden zijn.
Sterker nog ze hebben vaak een snellere cpu en meer ram waardoor ze sneller zijn ipv trager.
alle non smart tvs hadden een single core chip omdat dat genoeg was smart tv's hebben een quad core of meer deze dagen waardoor ze sneller zijn.

Als je een tv wil puur voor weergave van je hdmi poort heb je werkelijk niks met de rest te maken.
Ik gebruik mijn smart functies werkelijk nooit tenzij je de build in usb video player als smart functie ziet (zat ook in de non smart tv's) want dat werkt sneller als andere stream services omdat ik geen media player menu door hoef.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 september 2019 13:33]

En wat heb je als je hem op wifi aansluit :+ ?

Waarom wifi vraag je je misschien af, nou de C9 heeft een 100MB LAN poort ipv 1GB. Met wifi haal ik hogere snelheden dan de 100MB LAN.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar wat bedoelt men met 8.5G en 10.5G fabrieken?
Het is een indicatie voor schaalgrootte. In LCD is men in generaties gaan denken: Iedere generatie had grotere substraten dan de vorige, waardoor de prijs per paneel kon dalen... of de televisie groeien. Beetje een poging om een soort Wet van Moore voor beeldschermen te introduceren. Het generatiedenken staat momenteel onder druk, omdat nog grotere TV's steeds minder makkelijk te slijten worden: Steeds meer mensen vragen zich af wat ze ermee moeten. Samsung heeft 11G-fabriek en is daardoor degene die het goedkoopst LCD-panelen kan maken... maar ze moeten ze ook in grote aantallen maken om kostendekkend te zijn. LG heeft al eerder besloten niet mee te gaan en zit op een "lagere G" voor LCD's, ik weet niet precies welke, omdat het een race naar de bodem is, er is overproduktie.

OLED loopt in deze achter op LCD, omdat het een nieuwe technologie is en omdat een televisie meer opbrengt, is een enorme schaalgrootte niet nodig. Daarom kunnen de OLED-fabrieken van LG als generatie "8.5" aangeduid worden. De 10.5G-fabriek die LG in aanbouw heeft zou de schaalgrootte van OLED-panelen flink opvoeren en zou flink prijsdrukkend moeten werken. Ik betwijfel echter of OLED net zo'n generatiewedloop wordt als LCD: Natuurlijk zal de vraag stijgen als LCD's afgebouwd worden, maar ik zie televisies niet nog heel veel groter worden zoals bij LCD-televisies gebeurd is.
Dank voor de heldere uitleg.
Nu maar hopen dat er gauw een "Philips" 77er OLED gaat komen, heeft mijn voorkeur vanwege de Ambilight, en nu met de derde generatie P5 processor zekers prima te doen. Mischien straks wel een 4e of 5e generatie P5 als de 77er van Philips uitkomt. Voorlopig maar genoegen nemen met de 65OLED 873.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True