Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nest Hello-deurbel ziet voortaan wanneer er een pakket wordt geleverd

Bij Amerikaanse bezitters van een Nest Hello kan Googles slimme deurbel voortaan detecteren wanneer er een pakket wordt geleverd. Voorwaarde is wel dat de gebruiker een abonnement neemt op de betaalde Nest Aware-dienst van het bedrijf.

De nieuwe functie wordt bij Amerikaanse gebruikers dezer dagen toegevoegd via een software-update. De Nest Hello is daarna in staat om dozen en andere pakketten te herkennen die aan de voordeur worden bezorgd. De gebruiker wordt hiervan onmiddellijk op de hoogte gesteld via een notificatie.

In het verleden kreeg de gebruiker bij elke beweging aan de voordeur een notificatie. Nu kan er dus een onderscheid gemaakt worden tussen de levering van pakketten en andere activiteiten. Als er een koerier wordt verwacht, hoeft de gebruiker hierdoor niet langer iedere melding te bekijken.

Volgens The Verge vereist de nieuwe functie wel een abonnement op de betaalde Nest Aware-dienst. Deze service omvat ook een aantal andere extra mogelijkheden, zoals de detectie van bekende en onbekende gezichten, en een functie om de bewegingsdetectie voor bepaalde zones in het beeld uit te schakelen. Prijzen van een Nest Aware-abonnement beginnen bij vijf euro per maand.

Bij Amerikaanse gebruikers die al over een Nest Aware-abonnement beschikken, wordt de nieuwe functie dezer dagen automatisch geactiveerd. Desgewenst kan de detectie van pakketten via de instellingen weer worden uitgeschakeld. Of en wanneer de nieuwe functie ook naar Nederland en België komt, is nog niet duidelijk.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

28-08-2019 • 10:06

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Voorwaarde is wel dat de gebruiker een abonnement neemt op de betaalde Nest Aware-dienst van het bedrijf.
Ik ben echt benieuwd hoeveel mensen in Nederland (en hier) dit hebben of overwegen, hetzelfde bij de Ring deurbel? Ik vind het persoonlijk echt onzin om een abonnement te nemen voor een deurbel om dit soort dingen te registreren. De PostNL laat ook zien wanneer er een pakketje is, als ik alles de hele dag wil opnemen hang ik wel een camera neer, etc. Is er zoveel toegevoegde waarde dat dit het geld waard is?
Dat gevoel heb ik ook. Maar denk wel dat dit in Amerika anders is. Daar wordt (volgens mij) nog meer via de post besteld dan hier en pakketjes worden vaak voor de deur gezet waardoor diefstal een issue is. Dan zou dat zomaar eens die 5 dollar per maand wel waard kunnen zijn!
Hier in Nederland zijn er denk ik niet gek veel mensen die de dienst echt interessant vinden. Al zullen er wel genoeg mensen zijn die die 5 euro per maand weinig kan schelen en het dus gewoon maar doen. Ikzelf heb er op dit moment niks aan (appartement), maar zodra ik een huis heb lijkt een video deurbel me wel handig - alleen ik zou dat toch echt niet via een abonnementsdienst willen... Zou dan eerder overwegen om zelf wat in elkaar te sleutelen.... Smart deurbel en een losse Wifi camera oid Kost max. een paar tientjes! Dat deze dan niet intelligent genoeg is om mensen en postbodes te herkennen vind ik niet zo boeiend. Zo gek vaak staat er toch ook niet iemand voor de deur...
Helemaal leuk lijkt het me om dan ook een 'smart-box' in de voortuin te plaatsen die ik op afstand kan openen en sluiten waar een postbode pakketjes in kan doen ;)
Misschien moeten ze iets gaan bedenken voor het afleveren van pakketten. Dit zijn meer pleisters. Maak gewoon centrale depots waar je op de terugreis van je werk je pakket kan ophalen oid. Vaak bestel ik iets en weet ik al dat ik de volgende dag niet thuis ben. Best wel onnodig om dan alsnog een bezorger te sturen, maar ik kan ook niet anders.
Dan kun je vaak toch aangeven dat je het niet thuis wilt laten bezorgen? Ik bestel nog wel eens wat via bol, en daar kun je in ieder geval kiezen waar je het wilt laten bezorgen. Ik weet niet hoe het bij andere leveranciers zit, maar ik verwacht dat het bij anderen ook vaak wel kan.
Dat kan helaas heel veel vaker niet dan wel. Eigenlijk kent alleen PostNL dit systeem, en dan is het alsnog afhankelijk van het contract dat de webwinkel heeft met de koeriersdienst. Kost de webwinkel extra als ze die mogelijkheid willen aanbieden aan hun klanten.
Als je de track&trace krijgt dan kun je dat vaak zelf aanpassen, moet je wel voor (volgens mij) 22uur de avond ervoor doen. Heb je wel een postnl account voor nodig.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 28 augustus 2019 12:20]

Nope, kan nog steeds enkel bij bepaalde contracten tussen leverancier en PostNL (en dus al sowieso niet bij leveranciers uit het buitenland). Bij de meeste zendingen krijg je vanuit de app simpelweg de melding dat het nog niet mogelijk is het aan te passen en dat dit pas kan nadat je een briefje van de bezorger in de bus hebt gehad.... Te suf voor woorden, maar zo werkt het, helaas!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 28 augustus 2019 12:45]

DHL en UPS hebben ook gewoon bezorgpunten. Al hangt het inderdaad ook vaak van de webwinkel af of je daar gebruik van kunt maken. Maar geld het zelfde ook niet voor PostNL?

[Reactie gewijzigd door Jur_ op 28 augustus 2019 14:56]

Klopt. maar slechts bij heel weinig webwinkels kun je aangeven dat er direct bij het bezorgpunt afgeleverd mag worden, dus moet je wederom eerst wachten op een briefje in de bus. (geloof dat enkel DHL Express (??) wel de mogelijkheid heeft via de tracking direct aan te geven dat het naar het afhaalpunt mag). Ik bestel best veel online, maar minimaal 9 van de 10 pakketjes moet ik dus wachten op een briefje in de bus voordat ik kan aangeven dat het naar een afhaalpunt mag. Erg onhandig, en ook vervelend voor de betreffende bezorgers. Maar ja!
Ja eens. Naast dat het mogelijk vervelend is voor de bezorger word het hier in de straat dan vaak bij buren afgeleverd wat weer andere ongemakken met zich mee brengt (mogelijk zijn zij later niet thuis, er word verwacht dat je het snel komt ophalen, etc).
Exact dit.... Heb lange tijd een briefje bij de deur gehad om pakketjes a.u.b. niet bij buren te bezorgen. Werd helaas met enige regelmaat genegeerd. Hoe dan ook: het blijft allemaal gedoe en kost onnodig lange tijd.
En het kan zoveel gemakkelijker. Maar goed...
Inderdaad echt stom. Ik vraag mij nog steeds af waarom Post NL je niet gewoon altijd het adres en het tijdstip laat wijzigen zodra je een volgcode hebt; ze zouden daarmee onnoemelijk veel ritjes met het busje besparen en wachttijd bij de deur. Bij veel bedrijven bedragen 'voorrijdkosten' zó veertig euro; bij Post NL rijden ze gratis meerdere keren voor terwijl de klant het juist niet wil.
Die bestaan. Maar het zijn er héél weinig omdat de animo niet voldoende is.
Ik laat nooit iets thuis bezorgen, maar gebruik of de gamma, of een ander afhaalpunt! Ik ben overdag zelden thuis. Of bedoel je iets anders?

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 28 augustus 2019 11:23]

Er zijn brievenbussen en er is een standaard die alle koeriersbedrijven kennen
https://www.my-esafe.be/nl
http://www.inoxathome.com...-al-uw-post-en-postpakjes
De kostprijs is navenant uiteraard

Ik heb zelf een brievenbus waar een formaat groter in kan dan een schoendoos. De normale man van de pakketjes die zet ze wel over het het hek uit het zicht. Wij wonen wel op een baan in een landelijk dorp.
Precies, zoiets. Maar dan zelf bouwen. En in plaats van een mechanisme gebaseerd op vallen of cijferslot eentje met een slot op afstand zodat de buurkinderen er niet ook van alles in kunnen droppen...;)

Stuk goedkoper en zoveel leuker!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 28 augustus 2019 10:57]

Ja het nadeel is wel van dat slot op afstand ... er zijn sommige leveranciers die de moeite zelf niet nemen om aan te bellen. Of ze bellen aan en verwachten dat je binnen de seconde de deur opendoet. Heb ik wel vaker voor. Als ik van op mijn bureau naar de hele andere kant van het huis inclusief trap af moet spurten (wel goed voor de conditie) zijn er al velen weg. Dan is zo een standaard slot uiteraard wel gemakkelijker, omdat je daarvoor zelf geen interactie moet geven. Je moet maar net in een meeting zitten ofzo. Tevens weten die mensen dan niet wat ze moeten doen. Tenzij je ook een talk back functie hebt. Maar je moet dan wel echt beschikbaar zijn op het moment dat ze aanbellen. En dat zal niet altijd het geval zijn. Tevens met zo een esafe kan je daar dus ook dingen in laten leveren die een handtekening nodig hebben. Dus dat is extra gemakkelijk.

Maar ik zou uiteraard ook zelf knutselen, maar alle projectjes blijven opstapelen en ik heb al genoeg dingen om te doen voor de komende 10 jaar :)
Als ze überhaupt niet aanbellen hebben ze een klacht aan de broek ;) En dan dus mét video bewijs... Net even niet beschikbaar zijn is inderdaad wel een dingetje. Al is het natuurlijk ook weer prima te automatiseren.... Als ik 's ochtends via de Google Assistant meld dat ik die dag (of bepaald tijdvak) een postbode verwacht gaat die dag (of tijdvak) de pakketbus automatisch open wanneer op de bel gedrukt wordt en krijgt de postbode een instructie te horen.... Ok, niet zo fraai als volwaardige beeldherkenning. Maar het is wel prima zelf te knutselen met een camera, speakertje (of beeldschermpje) en een automatisch slot en/of stappenmotor en/of omgebouwde raambediening van een autoraam, of....
Ik heb er overgedacht om het zelf te knutselen, maar uiteindelijk kwam ik https://www.pakketjesbus.nl/ tegen. Ik was in eerste instantie ook bang dat er misbruik van gemaakt zou gaan worden, maar in 2 jaar tijd is dat nog niet gebeurd.
Dat is wel weer fijn aan de Arlo camera's, het gaat wel naar de cloud maar die is gratis. Alleen voor extra's betaal je dan meer, zoals langer dan 7 dagen bewaren, smart face detection, meer dan 5 cameras's, enzo.,

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 augustus 2019 10:56]

Als alle werkgevers gewoon even een smartbox regelen. Ik laat 200 pakketjes per jaar bezorgen op een van de kantoren van mijn werkgever. Die kan ik 24/7 uit de smartbox halen. Heb er nooit omkijken naar. Leverancier onafhankelijk, al bezorgd China Post het zelf, het gaat erin.

Laatste keer dat iets aan mijn deur werd bezorgd zal ook 2017 zijn geweest.
Dat kan ook! (al werk ik als externe... dus dan steeds afhankelijk van waar ik toevallig terecht kom - en weet nooit 100% zeker dat ik enkele weken later nog steeds op die plek zit (met name bij bestellingen uit China lastig). Voor mij blijft een pakketbus in de tuin dus het makkelijkste... Althans, zodra ik een tuin heb :P Voor nu is en blijft het voorlopig gewoon gedoe!
zie hier het nut ook niet direct van in.

Als ik van postnl in de ochtend een bericht krijg dat tussen 10.00-12.00u een pakket komt en rond 10.30u gaat de deurbel, kan ik er voor 95% van op aan dat het de pakketbezorger is.
Netatmo komt binnenkort met een slimme, deurbel zonder abbonement (alles op SD kaart), misschien is dat iets voor jou.

Je hebt gelijk dat een abbonement echt te duur is. Bovendien is nest aware veel duurder dan zijn concurrenten ring,etc...

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 28 augustus 2019 11:02]

Probleem is met al die cloudsystemen dat ze een inkomen nodig hebben. Je kan de eerste paar jaar je marges afromen om je cloudservices te financieren. Maar wanneer de initiële verkoop cijfers terug gaan lopen omdat mensen al zo'n ding hebben heb je nog steeds de kosten van je cloudservices.

Daarom worden de meeste van dit soort "uitvindingen" via Kickstarter projecten gefinancierd. Echte investeringsmaatschappijen snappen dat het geen toekomst heeft op deze manier en stoppen er geen geld in. De argeloze particulier die een leuke gadget ziet heeft geen idee. Zelfde geld voor producten met gratis apps.
Het kan nuttig zijn als je in België woont en op de posterijen moet rekenen. Dan heb je namelijk een grote kans dat men nooit aanbelt en gewoon een briefje "U was niet thuis" in je brievenbus steekt. Dankzij deze deurbel kun je op weg naar huis meteen van je oren gaan maken bij het lokale postkantoor.

:'(
Ik heb het abonnement vooral voor gezichtsherkenning en langere terugkijktijd. Maar ik heb ook een zaak aan huis dus het abonnement kan ik zakelijk afschrijven. Vervolgens heb ik meer Google spul in huis dus als ik even niet m'n tel bij de hand heb en op kantoor zit wordt netjes aangekondigd dat er een bekende binnenkomt/voor de deur staat via mn Home op m'n bureau. Dus wel leuk maar als ik het privé moest betalen had ik het waarschijnlijk niet gedaan.
Ik heb de nest deurbel nu ongeveer een half jaar hangen en ben er zeer tevreden over!
Het abbonement geld is het ook meer dan waard.
Hiervoor had ik een ring 2, de voordelen van de nest is dat hij personen herkent ipv alleen bewegingen. Met de voordeur heb ik in 6 maanden tijd pas 1 valse melding gehad.
Abonnement is echter voor die Cloud diensten...
eerlijk gezegd niet nodig, zou best willen dat er een local (netwerk) mogelijkheden was om beelden op te slaan, maar goed... jij als bedrijf moet een business draaien... dus geld verdienen "abonnement"

Pakketen in de VS mocht jij niet thuis zijn wordt meestal voor de deur (of naast) door de post gewoon gelaten, ook met UPS, FedEx, DHL, etc.

en diefstal is een issue.

Ik heb zelfs een Nest Hello, en eerlijk gezegd deze was voor mij waard om te kopen (ok misschien niet voor abonnement, wordt al te duur). ik woon alleen en overdag gewoon op werk.

PostNL komt langs en ik kan tenminste zeggen graag neerzetten xxxx plek of bij buren nummer xx geven.
In de VS als er pakket wordt geleverd en niemand is thuis, dan kan ik tenminste aangeven aan de bezorger achterin te zetten.

ik heb ook een Ring Deurbel in de VS, wat wel anders is met Ring in VS dan hier in NL is, het abonnement in VS ziet een Diefstal verzekering bij (zo lang jou abonnement is) en ze hebben ook het Neighborhood Alert functie, waar alle andere Ring gebruiker beelden kan delen van iets "suspicious"

https://imgur.com/a/jS8cUS1

dus uiteindelijk het ligt aan de gebruiker of deze video deurbel waard zijn. (ik vind van wel persoonlijk).
ik heb ook een pakketbus (met smart lock) dus ik geef via het deurbel het pincode (random) aan de bezorger als ik niet thuis bent.
Ik ben echt benieuwd hoeveel mensen in Nederland (en hier) dit hebben of overwegen, hetzelfde bij de Ring deurbel? Ik vind het persoonlijk echt onzin om een abonnement te nemen voor een deurbel om dit soort dingen te registreren. De PostNL laat ook zien wanneer er een pakketje is, als ik alles de hele dag wil opnemen hang ik wel een camera neer, etc. Is er zoveel toegevoegde waarde dat dit het geld waard is?
Je moet een abonnement nemen om in de cloud op te kunnen nemen, dus ik denk dat veel mensen dat abonnement wel afsluiten.
Erg handig! En de reden waarom een abbo vereist is, komt omdat dit wel wat rekenkracht vergt van de servers, ze moeten wat van de kosten terugverdienen.

Meer info: https://store.google.com/product/nest_aware
En omdat ze gewoon geld willen verdienen aan data die je ze aanlevert (waarmee ze ook weer geld verdienen) ;) (en daar is niks mis mee: het is uiteindelijk ook gewoon een commercieel bedrijf!).
"En de reden waarom een abbo vereist is, komt omdat dit wel wat rekenkracht vergt van de servers, ze moeten wat van de kosten terugverdienen."

Nee, bij netatmo moet je geen abonnement betalen , bovendien lokaal toegang tot je opnames, en alles blijft binnen europa

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 28 augustus 2019 11:04]

Interessant, ik had eigenlijk verwacht dat er voor zoiets mensen met de beelden van jouw deurbel meekijken. (Vergelijkbaar met Siri / Google Assistant / Alexa)
Dat komt volgend jaar pas in het nieuws :+
Lijkt me ook wel fout gevoelig. Als inbreker kan je je dan dus voordoen als pakketbezorger en er wordt geen melding verstuurd... Vrij spel dus.

[Reactie gewijzigd door sjwbos op 28 augustus 2019 10:13]

Denk dat je iets te rooskleurig denkt. Ze worden daar juist massaal gejat en hier minder.
Het zou leuk zijn mochten ze ook Mensen en dieren herkennen zoals bij netatmo (+ aangepaste notificaties op basis van wat de camera gezien heeft)
Ik kijk naar de DB1 van Ezviz (hikvision voor consumenten), hikvision zelf heeft er ook één. Zouden goed zijn en zonder abonnement.
Dat is wel ideaal wanneer je ook gebruik maakt van Gmail! Dan kunnen ze direct ook de Nest koppelen met de 'Aankopen' pagina die bestelinformatie verzameld uit Gmail en kunnen ze zelfs nog wel aangeven om welk pakket het gaat die net aan de voordeur gezet is.
Nooit geweten dat deze pagina in google/gmail bestond :D
Zoals postnl al jaar en dag doet met hun app :)
Het valt mij op dat op verkoop kanalen er gigantisch veel smart deurbellen worden verkocht (Nest en Ring). Vaak met behuizing. Zonder doos, kabels bon en ontvanger.. zijn ze zo makkelijk te demonteren door kwaadwillende ?
Als je er eentje hebt gemonteerd is los halen geen hogere wiskunde nee, laat ik zo zeggen dat als je een Sim eject pin van een iPhone hebt kan je een nest deurbel loshalen.

Als de persoon waarvan de bel is dan aangifte doet en de aankoopbewijs bij nest samen met de aangifte kan overleggen krijgt hij kosteloos een nieuwe deurbel.

Sowieso in de doos zit alleen de bel en een gong unit. En wat montage materiaal. Meer niet dus kabels en een adapter heb je altijd zelf al los moeten kopen
Dus de deurbel ziet en herkent gezichten en pakketjes.
Als ze nu ook gebaren herkent kan ze ook zien dat de pakketjes bij de buren links, rechts of aan de overkant worden afgeleverd. Ook houdt ze bij welke pakket-besteller het heeft afgeleverd, diens gezicht is immers ook 'herkend'.

Nog even en ze herkent de qr-streepjes-stipjes-balkjes-code van de leverancier en er is meteen een koppeling met de bestelling die je eerder hebt gedaan.

Nu nog de gezichtsherkenning aanzetten die kan laten zien wie van de buren het pakketje veilig binnen heeft gehaald. Of als het pakketje onterecht is weggehaald, waar nog meer pakketjes zijn weggehaald om het spoor te kunnen volgen.

Zomaar wat inspiratie gebaseerd op de overige reacties. De privacy-politie zal het er niet mee eens zijn (en ik ook niet) maar het zijn wel mogelijkheden.
Lijkt me ideaal. Een van de pakketbezorgers hier heeft het al eens geflikt om een handtekening te vervalsen en aangetekende post door de bus te kieperen. Identiteitsfraude is wel een dingetje, zeg maar.
Als je niets om je privacy geeft moet je deze "slimme" deurbel nemen ;)
Ik ben benieuwd hoe ze het afdekken met de AVG in Europa. Want ze zeggen dat de camera bekende en onbekende gezichten kan herkennen. Hoe weet het systeem wat bekend is en wat niet?
Slaat het systeem gezichten op, lokaal? Op de server? Welk land?
Zijn de gezichten account gebonden of worden ze gekoppeld zodat ook de data van de buurman of van "bekende01" gebruikt kan worden?
Wat als ik absoluut niet wil dat mijn gezicht herkent wordt, kan ik dan de buurman of vriend met deze bel vragen mijn data op een blacklist te zetten?
Dat "Persoon Anoniem" geregistreerd wordt en direct verwijderd? (Niet opgeslagen)

In vind dat je erg makkelijk denkt, weet ook dat ik zelf soms overdreven handel. Erger mij aan het steeds meer zien van deze apparaten. Je kan soms een straat niet door zonder enkele keren geregistreerd te worden.
Hier in de buurt, diverse rijtjeshuizen met 1 meter diepe voortuin en met verschillende soorten camera's bij de bel, op de deur, boven de deur, uit het keukenraam richting deur. Allemaal kijken ze naar de straat, ofwel openbaar terrein.
Als ik dan langs wandel, voor boodschappen, de post, een lekkere wandeling. Overal zal ik zo'n camera triggeren omdat je binnen 2m van de camera loopt.

We kunnen niet onder de technologische ontwikkelingen uitkomen. Er worden veel goede dingen ontwikkeld. Maar jammer dat ik zelf een muur moet bouwen om mijzelf en mijn gezin een beetje te beschermen.

Pi.hole draait hier, een lokale VPN server voor als ik buiten via Pi.hole wil surfen, Brave Browsers op alle apparaten e.d.

(Als mensen nog goede tips hebben om mijn alu hoedje beter te maken, hoor ik het graag :) )
Ik geef best wel wat om m'n privacy, juist dáárom wil ik zo'n ding. Ik geef alleen niks om andermans privacy, al helemaal niet als ze bij mij aan de deur moeten komen.
Ik geef best wel wat om m'n privacy, juist dáárom wil ik zo'n ding.
Dit is heel tegenstrijdig.
Dat lijkt zo ja. Echter, het kunnen zien wie er bij mijn voordeur komt en wat daar zoal gebeurd rondom mijn huis is voor mij best belangrijk. Mijn terrein, mijn huis, dus mijn privacy.
Prima toch? Beter zou zijn als ze dat middeltje ook zouden leveren wanneer het nodig is....

En Adblock/PiHole, ik krijg sowieso geen advertenties...

Beter koppelen ze eindelijk eens mijn bankgegevens aan m’n zoekgeschiedenis. Als ik een stofzuiger koop hoef ik niet 3 maanden lang advertenties van diezelfde stofzuiger te zien. Biedt me dan aan waar ik stofzuigerzakken in de aanbieding kan vinden...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 28 augustus 2019 12:48]

Google ziet exact hoe laat en in welke toestand je binnenkomt, kom je lam thuis krijg je volgende dag plots een reclame voor een anti kater middeltje. Lekkere privacy heb je dan.
https://tweakers.net/nieu...ijken-slimme-deurbel.html
Jij gaat er vanuit dat iedereen altijd via de voordeur naar binnen komt?
Een beetje off-topic, maar ik snap nog steeds niet hoe het kan dat het daar nog steeds gebruikelijk is om een pakketje voor de deur te leggen als aflevering...
Ook off-topic: Omdat het daar niet gejat wordt en hier wel.
Wth hij ging naar de politie en die zegt "het is hun tijd niet waard"...zijn die te druk met donut eten of zo?
Je denkt dat het in Nederland of België anders is? Economische delicten (diefstal, vandalisme, etc.) krijgen bij de Politie de laagste prioriteit. Zaken die de persoonlijke levenssfeer beïnvloeden en waar je je niet tegen kan verzekeren krijgen meer aandacht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 augustus 2019 10:38]

ja maar die gast heeft camera beelden dan kan je mij niet wijs maken dat ze er niks mee kunnen doen..
Probeer het zelf eens uit en dan kom er vrij snel achter dat de politie ook hier in Nederland vaak geen hol doet en je afwimpelt.

Bij een collega van mij was laatst in de auto ingebroken en twee laptops gestolen terwijl de auto in het zichtveld van een camera stond op een parkeerplaats. Resultaat: Politie doet er niks mee want geen tijd 8)7

Ander recent voorbeeld: Mijn moeder haar elektrische fiets van 2K+ was gestolen terwijl deze met een dubbel slot voor een bank stond tegenover een plein waar op die dag (zaterdag) de politie constant patrouilleert. Maar ook hier doet de politie niks mee buiten: hier heb je een papiertje voor de verzekeraar.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 augustus 2019 10:53]

Tja, en als je zelf gaat redeneren wat je met de beschikbare informatie kan doen? Je heb vage beelden van een camera en die haal ik even door de google zoekmachine en krijg gelijk het huisadres van de dader? En die fiets is diezelfde avond mogelijk al per busje met pools kenteken over de grens gestuurd.

Gewoon op aliexpress een simpel GPS trackertje kopen en die handel gewoon even inbouwen. En ja, 'gewoon'. Voor de rest gewoon niet teveel hechten aan je fiets of laptop van de zaak, briefje voor de verzekering is prima als je het geld er weer voor terugkrijgt.
Ga hier maar eens aangeven dat je fiets (+1000€) gepikt is... Je mag al blij zijn als ze een proces-verbaal willen opstellen.
Aangeven kun je gewoon online doen, ik weet niet wat een proces-verbaal dan nog toevoegt?

Toevallig (en het zal vast een uitzondering zijn) is de fiets van mijn vriendin vorig jaar gestolen en die is door de politie teruggevonden na een week of twee, al dan niet per toeval. Aangifte doen zelf heeft dus zeker zin.

Probleem was in ons geval dan wel weer, dat we al een nieuwe fiets gekocht hadden na een week (verzekering vergoedde nog 60 %) en dat de oude fiets daarmee ondertussen eigendom was geworden van de verzekering. Alternatief was geweest de nieuwe fiets retourneren of doorverkopen en dan zou de verzekering de oude fiets kosteloos repareren.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 28 augustus 2019 13:24]

Denk je dat je hier in NL een ander antwoord krijgt? Je mag op marktplaatst ook minimaal eerst 10 mensen oplichten voor ze er überhaupt naar gaan kijken...
Klopt.

Helaas ben ik ook via MP opgelicht.
Voor een niet alledaags artikel, en ook niet voor heel veel geld.
In mn naïviteit gekocht en bleek een oplichter.... politie doet niks en die gast is nog steeds actief! Zijn mobiele nummer is nog steeds door hem in gebruik. Ik heb aangifte gedaan en nogmaals aangifte maar er gebeurt niks. Uit frustratie bel ik die gast nu 20 keer op een dag enkel dat hij zwaar geïrriteerd wordt van mijn gedrag, maar wat blijkt, als hij kwaad wil kan hij mij aangeven voor stalken en ben ik 2 keer de pineut! Met andere woorden, ik moet maar stoppen en accepteren dat die oplichter z'n ding kan blijven doen... ook wordt hij aan alle kanten beschermd door de AVG/GDPR, terwijl hij wel al mijn gegevens heeft...

Het is te belachelijk voor woorden en dit zal alleen maar toenemen op deze manier....
Ik heb m'n lesje gehad, niet meer kopen via MP....
Ha, grapjas. Pakket diefstal bij de voordeur is een mega groot probleem in de VS.
Je kunt zelfs bordjes en stickers kopen die bezorgers informeren de doos niet voor de deur te zetten.
Er is een reden waarom je in de VS vaak een PO box hebt, om diefstal van je spullen te voorkomen. Je ziet vaak zat dat er mensen zijn die daar je pakketjes voor je voordeur wegkapen op momenten dat niemand door de wijk loopt overdag.
En toch is het regelmatig een ding dat mensen boos worden als er een pakketje voor de deur gelegd wordt omdat het dan gejat wordt.
Dan koop je je spullen toch in een winkel. Als je weet wanneer het bezorgd wordt dan zorg je toch dat je thuis bent, of je laat het bezorgen op je werk?
Er voor thuisblijven kun je misschien doen als je maar een paar keer per jaar een pakketje laat thuisbezorgen. Als je vaker pakketjes laat thuisbezorgen, is dat natuurlijk geen optie. Ook op werk laten bezorgen is niet voor alles en iedereen een optie. Daarnaast weet je vaak niet vantevoren wanneer een pakketje bezorgd wordt.
als er nou een optie was om een ophaal punt vooraf aan te geven, maar meestal kan dat niet
nou genoeg....... zijn er maar een paar. Zelfs als je met de desbetreffende winkel belt of mailt met die vraag werkt het niet of weet het bedrijf niet hoe ze dat moeten doen. Sterker nog ook postNL is er niet actief mee bezig, denk dat het namelijk ook een hoop frustratie bij postbezorgenden zal schelen.

geen idee waarom je jou mileu standpunt wil aanhalen. bedoel in dat opzicht zou het beter voor het milieu zijn als ik niet meer leefde. maar daar gaan we dus ook geen werk van maken.
Vergeet niet dat de buren daar vaak 20-50 meter verder op zitten, hier meestal 5 meter.. En daarbij ook vrijwel allemaal een flinke eigen oprit etc. Dat maakt het stelen ook veel minder aantrekkelijk. En ga jij het riskeren om een pakketje te stelen als de eigenaar een pistool heeft? Bovendien hebben wij in Nederland in elke wijk meerdere punten waar de pakketjes afgeleverd kunnen worden, de jumbo’s, handyman etc. Die dichtstbijzijnde supermarkt in Amerika is meestal een auto trip ipv 5 min lopen/fiets zoals hier.
tja dat wapen is het meest overtuigende in amerika, om het niet te doen, ze mogen je gewoon dood schieten en komen er mee weg, zeker als diefstal aannemelijk gemaakt kan worden.
Bij had DHL een tijdje geleden via de deur in mn schutting een pakketje in mn tuin onder de tuintafel gelegd. Ik was verbaasd dat die persoon dat gedaan had. Er lag ook een briefje in mn bus met een cryptische omschrijving.
Ik was ook vergeten om de poort op slot te doen.

Ik zou wel een of ander box willen in mn voortuin(met camera) of kluizensysteem in 't midden van de wijk waar je dan je pakket kan halen.

Ik denk dat in de VS het een issue is om goede afleverpunten te hebben ofzo, ik kan me anders ook niet voorstellen waarom ze in de tuin gedumpt worden.
Omdat het vaak freelancers/ZZPers zijn die betaald worden per afgeleverde pakket.Ik heb een pakketbus die onder mijn deurbel camera staat. De bezorgers die ik sprak waren er heel erg blij mee aangezien het ze enorm veel tijd scheelt (daarin dumpen ipv aanbellen, 30s wachten, briefje schrijven en weer weg). Alleen UPS vertikt het om er gebruik van te maken.
Ook off-topic: waarom zijn er niet gewoon pakket afhaalpunten op alle treinstations?!

EDIT: In Nederland.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 28 augustus 2019 10:49]

Omdat er meer supermarkten en bouwmarkten zijn dan treinstations.

Het is irritant dat je vaak niet vooraf een afhaalpunt kan opgeven.
Omdat treinen daar niet zo zijn als in Nederland. In Nederland kom je overal met de trein, daar niet.
Hier de routes van Amtrak op een interactieve kaart:

https://traveler.sharemap...0LjgwMDM4LDc0LjcyNzc0XV0=

Daar pak je sneller de Greyhound, taxi, uber of vliegtuig.
Ik bedoel in Nederland dus.
Ahh okay. Had Amerika in me hoofd i.v.m het artikel.

Ik weet dat er in Almere een grote PostNL machine stond (3x zo groot als die in de woonwijken staan).
Echter heeft die er denk ik nog geen jaar gestaan.

Ook hadden wij een bedrijf (1 minuut van het station) waar je je pakketje kon laten bezorgen en tot s'avonds laat kon ophalen (De buren of iets heette dat) maar ook dat heeft niet lang gestaan.

Denk dat het toch niet zo succes is..
Omdat op de grotere stations daar een m² daar niet te betalen is en ook niet altijd vrij toegankelijk voor de bezorger.
Dat is het hier ook niet gelukkig, maar in landen als Amerika en Engeland blijkbaar wel. Daar lees je ook best veel over gestolen pakketjes aan de deur.

Ik heb het ook nog begrepen.

Afijn, deze functie is dan ook voornamelijk voor dit soort landen nuttig lijkt me, maar niet voor ons?
Dat doet PostNL anders in NL ook gewoon...
(al hoewel die het vaak niet in zicht doen.. maar in kliko's, over het hek heen de vijver in, op de galerij van een flat voor de deur -waar de 80 bewoners van de flat gewoon bij kunnen- of in een winkel die alleen maar open is van 10.00-14.00u)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 28 augustus 2019 10:21]

PostNL doet het bij mij altijd fantastisch....er zijn twee plekken op hetzelfde(!) plein waar pakketjes afgehaald kunnen worden. Eentje is de AH die 's avonds ook nog open is, de ander een gewone winkel die om 18:00 sluit. Natuurlijk brengt de postbode mijn pakketjes altijd naar de gewone winkel die om 18:00 sluit waardoor ik pas in het weekend m'n pakketje op kan halen. Top.
Bij ons is de AH er mee gestopt. Alleen pakketten van Bol kan je daar nog afhalen. Nu kunnen we dus weer de auto pakken om iets op te halen. AH zit zelfs in een winkelcentrum.
Dat hangt af van het risico (kans * impact). Als je in een galerijflat op de Bijlmer woont, of in een rijtjeswoning in een buurt met veel criminaliteit, dan zal de pakketdienst het niet snel voor je deur leggen. De kans dat het gestolen wordt is te hoog. Woon je in een luxe en modern appartementencomplex (met camera toezicht) of in een villa buurt met ruim eigen oprit met hek etc, dan is het een ander verhaal.
Als de waarde van een pakket niet duur is, dan zet ik een briefje op de voordeur met iets als "leg maar hier neer", als het gestolen wordt, is de impact klein, het pakket was immers niet duur en ik weet dat de kans op stelen hier klein is.

(Hier zie je hoe een Nasa engineer wat meesterlijks bedenkt tegen pakketdieven: https://www.youtube.com/watch?v=xoxhDk-hwuo , leuk projectje.)
Mede omdat in veel gebieden “morgen het pakje opnieuw aanbieden” een nogal kostbare operatie wordt als dat steeds noodzakelijk is. In de grote stad gebeurt het een stuk minder tot niet.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 28 augustus 2019 11:05]

Daarom. Ik denk niet dat dit in Nederland gebruikelijk is. Hooguit in een appartement ofzo, maar normaal gesproken wordt iets niet zomaar op de mat gelegd. In de VS is dat blijkbaar veel gebruikelijker. Daarom verdwijnen er daar ook zoveel pakketjes:

https://youtu.be/xoxhDk-hwuo
Omdat iedereen een veranda heeft waar pakjes droog liggen. Sowieso is gelegenheidsdiefstal daar veel gemakkelijker. Deuren zijn vaak niet op slot en het nachtslot is ongeveer hetzelfde als een deur bij ons die gewoon dicht zit. Mensen die inbreken mag je dan wel weer neerschieten, misschien dat dit helpt.
https://www.youtube.com/watch?v=xoxhDk-hwuo

Dit is echt hilárisch.. een ultieme tweaker die een glitterbomb-boobytrap maakt van een pakketje. Omdat er nogal veel gejat wordt...
Hilarisch? Die video is gedeeltelijk nep/in scene gezet.
Uhh, het staat in zijn eigen tekst onder de youtube video. Laatste zinnen van een lange lap tekst:

"Again, I’m sorry for putting something up on my channel that was misleading. That is totally on me and I will take all necessary steps to make sure it won’t happen again."
Misschien wel handig om de lange lap tekst te lezen voor context? Hij zegt dat twee dieven kennissen waren van degenen bij wie hij het pakketje mocht neerleggen zonder dat hij dat in eerste instantie wist.

Er staat o.a.:
I can vouch for that the reactions were genuine when the package was taken from my house. Having said that, I know my credibility is damaged (...) I hope this doesn’t just taint the entire effort as “fake"
De pakketjes zijn gepakt door bekenden. Zoals ik het lees zijn het geen dieven en is het dus in scene gezet. Dat valt wel onder fake.