Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WoW Classic-spelers krijgen te maken met lange wachtrijen op releasedag

Spelers van World of Warcraft Classic hebben op de eerste dag waarop het spel live is te maken met urenlange wachttijden om realms te kunnen betreden. Blizzard waarschuwde anderhalve week geleden al dat het ernaar uitzag dat realms overvol konden raken.

In de nacht van maandag op dinsdag is World of Warcraft Classic in Europa live gegaan en op de eerste dag blijkt het spel al zo populair dat de wachttijden om realms te kunnen betreden op kunnen lopen tot meerdere uren. Spelers die het spel spelen kunnen te maken krijgen met disconnects door de drukte. Op onder andere Reddit en het forum voor WoW Classic klagen spelers over de wachttijden. Ook lukte het niet iedereen om een abonnement af te sluiten om het spel te kunnen spelen.

Blizzard waarschuwde tien dagen geleden dat op basis van het aantal reserveringen het ernaar uitzag dat met name de Herod-realm te maken zou krijgen met overpopulatie. De ontwikkelaar sprak de verwachting uit dat die realm loginrijen van meer dan tienduizend spelers zou krijgen en verwees spelers door naar de recent geopende Stalagg-realm. Maandag opende Blizzard nog eens vijf nieuwe realms om bestaande drukke realms te ontlasten.

Realms in World of Warcraft Classic kunnen meer spelers bevatten dan het origineel uit 2006 dat kon. Volgens Blizzard kan een realm waarbij de geschatte populatie als 'medium' is aangemerkt nu meer spelers bevatten dan de drukste realm in 2006. De ontwikkelaar geeft realms de aanduidingen Low, Medium, High en Full op basis van de drukte.

Mede daardoor is het binnen het spel ook druk. Het is zelfs zo druk dat spelers in het spel netjes rijen vormen om bijvoorbeeld bepaalde items te kunnen bemachtigen of kills te kunnen maken. Met WoW Classic wil Blizzard de authentieke gameplay van de game zoals die in 2006 was combineren met moderne serverinfrastructuur, sociale functionaliteit en ondersteuning voor nieuwe hardware.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-08-2019 • 11:03

202 Linkedin Google+

Submitter: flossed

Reacties (202)

Wijzig sortering
Ongelofelijk eigenlijk. Bijna 10 jaar heeft Blizzard staalhard proberen volhouden dat geen hond hier in geïnteresseerd zou zijn. Ik had persoonlijk ook dit succes niet durven voorspellen of hebben ze het zelf zo zwaar onderschat en veel te weinig instances voorzien in verhouding tot de playerbase?
Ik verwacht dat al deze spelers volgende week het weer laten vallen als een baksteen. Juist omdat dit soort taferelen in de "moderne" versie opgelost zijn.

En volgens mij is dat juist ook de reden om classic wél te bouwen... Laat de mensen zich nog eens opnieuw realiseren hoe enorm frustrerend het was
- zonder killsharing
- zonder sharding
- zonder mounts!
- zonder heirlooms
- zonder LFG
- zonder quest informatie

Alle QoL aanpassingen van de afgelopen jaren tikken behoorlijk hard aan. Ik schat dat 99% van de mensen die nu in de login queue zitten na een uurtje spelen alweer genoeg frustratie opgelopen hebben....
De moderne game is voor mensen die eigenlijk liever niet samen met anderen willen spelen.

Behalve heroic+ raids en mythic+ dungeons zijn alle content en features specifiek toegespitst om vooral geen last van anderen te hebben.

Neem nou LFG: Echt leuk, automatisch een party maken en naar de dungeon geteleporteerd worden. Was een mooie feature! Het viel écht niet op dat je níemand meer buiten de grote steden zag. En je hoefde niet meer met iemand te praten en kon andere spelers als NPC's behandelen! En je kon zo asociaal zijn als je wilde, want er zaten nul consequenties aan jouw gedrag.

Killsharing, zo iets simpels... Maak toch gewoon een party met de anderen die die kills nodig hebben en, laat ik eens echt iets revolutionairs zeggen, maak er een multiplayer game van?

Waarom spelen mensen een MMORPG met abo kosten wanneer ze eigenlijk helemaal niet met anderen willen spelen of zo min mogelijk van anderen willen merken? Waarom spelen ze dan niet gewoon Skyrim ofzo?
Och ja, er is altijd een midden heh....

Als je met 40 man in de rij moet gaan staan voor een kill dan heeft het ook geen zin meer om groepen te maken. Dus daarom kill sharing.
Daarnaast geeft de "nieuwe werkelijkheid" opties. Vroeger kon je kiezen óf zelf je eigen groep maken óf de content niet doen. Nu kun je nogsteeds een eigen groep maken, er is dus geen optie af genomen, er zijn alleen opties bij gekomen.

Ik speel een MMO om soms met vrienden te spelen, soms alleen en soms met wildvreemden. In Classic bestond die optie niet. Alleen spelen is in classic helemaal niet beschikbaar en met wildvreemden is lastig.

Je argumenten gaan er van uit dat het óf het één óf het ander is. Maar zo zit de wereld niet in elkaar. Er is een hele mooie middenweg en het grootste deel van de spelers heeft die, samen met mij, gevonden.
Met wildvreemden spelen was juist wat je deed in vanilla.
Daarmee bouwde je een naam en een netwerk op want die zelfde wildvreemden waren ook aan het lvlen en als jij sociaal was en anderen hielp, deden ze dat ook bij jou.
Je werd in feite verplicht om dat contact op te zoeken en daardoor werd er (over het algemeen) een hele leuke sfeer gecreëerd.

Een sfeer die heel snel verloren ging toen de realm transfers meer en meer werden wegens "overbevolking" en de expansions erbij begonnen te komen waardoor er steeds mensen over veel meer gebieden waren uitgesmeerd.
Laat staan toen lfg en lfr als feature erbij kwam.
Toen was het hek van de dam voor mijn gevoel.

Mensen in de zelfde realms werden niet meer gevraagd/gerecruit op basis van kunnen en sociaal zijn, maar enkel nog op je gearscore.
Eerste keer door een nieuwe dungeon en je kon het wel vergeten om ook maar iets van de lore of dungeon mee te krijgen omdat er maar gewoon doorheen geragged werd zonder maar een woord met elkaar te wisselen. Vaak kon hi er niet eens meer vanaf.

Heb van vanilla tot en met einde van WotLK gespeeld.
Maar ben daarna afgehaakt, was gewoon totaal niet meer sociaal.
Catalysm en Pandaria, nog een keer geprobeerd toen ik een gratis upgrade kreeg tot en met Pandaria en weer de zoveelste keer gratis speeltijd. Maar heeft me (grotendeels vanwege het totale gebrek aan sociale interactie) totaal niet meer kunnen boeien.
En die mooie middenweg ging van 12m in wotlk naar 1.5-2m in bfa... :)

Vreemde rekensom als je dat het grootste deel noemt :)

Naast dat (veel) minder spelers retail wow spelen, is er ook een groter aandeel van spelers die níet samen met anderen spelen. De hele bestaansreden van een MMORPG - Let op het MM gedeelte - Is dan ook helemaal weg.
Kun je van die 1.5-2 miljoen eens een verifieerbare bron linken? Ben zeer benieuwd op welke data die gestaafd is.

Verder is het natuurlijk logisch dat een game als WoW spelers verliest, het is 15 jaar oud. Classic zal ook binnen niet afzienbare tijd weer heel veel spelers gaan verliezen als de hype gaat liggen. En dat is helemaal niet erg, eerder volkomen logisch.

Vandaar ook dat je nu relatief weinig server ziet, liever nu even overvol en straks gezonde populaties dan nu als een malle honderden servers bijzetten en straks een boel deadservers, die fout hebben ze destijds met retail al gemaakt, waar je nu nog steeds de problemen van ziet waardoor ze noodgrepen nodig hebben als Sharding en CRZ wat de game niet ten goede is gekomen.

Ik zie trouwens niet veel spelers in retail die niet samenspelen, zonder samenspelen krijg je niets gedaan in retail, behalve de triviale content, of content gericht op solo spelers (denk aan pet battles). Wil je fatsoenlijk PVEén en wat bereiken dan moet je gewoon samen spelen met mensen, net als eigenlijk alle vormen van PVP. Doe je alleen maar triviale meuk als daily heroic of LFR dan hoeft dat inderdaad niet.

Nee, ik zie juist iedereen veel samenspelen, ik speel dan ook vrijwel enkel met mensen uit mijn guild of mijn friendslist. LFR zal je mij niet snel zien doen, net als random heroics en dat soort meuk.
Dat cijfer is een speculatie, gebaseerd op de meest recente quarterly financial report van Activision-Blizzard. Gezien de omzet die ze draaien en hoeveel subscriptions/tokens hiervoor verkocht kunnen worden kom je bij een dusdanig aantal uit.

Er was ook recentelijk een blue post die noemde dat als wow op steam zou staan, ze in de top 3 zouden staan. Als je de 10% vuistregel gebruikt voor mmo's kom je op een vergelijkbaar cijfer uit.

Als het niet zo schrijnend was hadden ze nooit iets met classic gedaan o.a.: En hadden ze de cijfers ook gewoon publiek gemaakt zoals vroeger. De enige reden waarom men dit verbergt is als ze hard omlaag gaan.

Daarnaast betwijfel dat een meerderheid van de huidige actieve spelers daadwerkelijk iets met heroic raids en mythic+ doen. Waarom zouden ze? Veel stress over gear die je een paar maanden later gewoon via wq's krijgt. Veel mensen leven gewoon in hun eigen wereld tegenwoordig.

En wat betreft een plateau: Daar heb je wel gelijk in, maar om te zeggen "dat is gewoon hoe het is" en dan zonder kritisch oog kijken of de game zelf misschien niet problemen heeft vind ik ook maar een krom statement. Het kan altijd beter, en specifiek met bfa kan weinig slechter.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 27 augustus 2019 17:10]

En waarom doe jij zelf dan m+ en heroic raids? Daar ben ik dan wel benieuwd naar aangezien er volgens jou geen enkele reden voor is. Is dat toevallig omdat je dan samen kan spelen met vrienden/guildies? Wat mij overigens nog veel meer verbaasd is hoe jij een game blijft spelen waar in jouw ogen eigenlijk alles mis mee is.

Voor mij heeft WoW altijd gedraaid om met vrienden de meest moeilijke content te tackelen (het tegenwoordige mythic raiden). Dat is waar ik de voldoening uit kreeg, niet de gear die je daarbij krijgt. Daarin is in 15 jaar WoW niks veranderd aan. En hierbij sluit ik nog steeds vriendschap met mensen die ook buiten mijn guild zitten (ja, je kan nog steeds sociaal zijn buiten je eigen bubble/guild). Dat is toch waar een MMO om draait toch?
Ik zou helemaal het tegenover gestelde willen zeggen. Vandaag heb je veel meer tijd om met andere te spelen omdat je niet 2 uur bezig bent om een groep te vinden voor een simpele dungeon. In TBC was je vaak een hele dag kwijt omdat je ofwel geen groep vond ofwel zo'n lage standaarden voor je party moest zetten dat je na 1 uur in de dungeon nog niet klaar was of de group uit elkaar viel.

In het huidige WoW heb je het domme farmen van neck levels en andere rommel natuurlijk dat Blizzard wil dat je doet, maar daar buiten heb je zeer veel tijd om te raiden, mythic dungeons en veel meer.
Mythic+ dungeons en heroic+ raids hebben geen teleports, tenzij je meeting stones en warlocks meerekent. Het reizen heb je dus nog steeds.

Ook moet je nog steeds een groep vinden om ze te kunnen doen. Die content werkt dus tot op zekere wél nog juist omdát het niet van al die "qol" features gebruik maakt en je dwingt om daadwerkelijk te communiceren met anderen. Die werkt eigenlijk netzoals classic ook werkt voor bijna álle content.

Alle andere content? Zoals ik al zei, andere spelers zouden net zo goed npc's kunnen zijn. Je praat er niet mee, en "slechte" spelers kick je er gewoon uit omdat het "niet snel genoeg gaat voor mij". En daar is juist het probleem: Alles draait om één speler in de huidige versie. "ik ik ik en niemand anders". Je speelt omdat jíj een half uurtje tussendoor hebt of omdat jíj de hele dag wil spelen. Andere spelers doen er gewoon niet toe: Daar geef je gewoon niets om, want het gaat alleen om jouw eigen tijd.

Ja, het zoeken van een party destijds heeft tijd gekost, maar je hield er ook vrienden aan over. Je wist welke spelers de goede tanks, healers en dps waren waarmee je nog eens wilde spelen. De mensen die het geduld hadden om samen met jou te wachten, en om samen door een moeilijke dungeon heen te komen. Samen een boss overwinnen die eerder onmogelijk leek, omdat je over tactics etc hebt gepraat. Samen, communicatie. Dat zie je écht niet in de LFG content van retail terug.

En daarvoor is het MMORPG genre juist bedoeld. De manier waarop het nu vaak werkt is alsof je Skyrim offline met constante reclame speelt, en dat is toch écht niet interessant.
Ik weet niet of dat waar is, ik speelde ook graag alleen en dat ging prima in het origineel.

Wat leuk is aan het origineel is dat er meer ruimte was voor leuke dingen in plaats van exact uitgebalanceerde zaken.

Zie bijvoorbeeld deze video’s:
https://www.youtube.com/watch?v=THx1QFgMaR0
https://www.youtube.com/watch?v=lTGnMF4QS-M
https://www.youtube.com/watch?v=uceiYTC-aCc

[Reactie gewijzigd door Devata op 28 augustus 2019 14:28]

Het verschil is dat alleen spelen in het origineel nog steeds gebeurde in de context van de game als geheel. Als solo speler zou je bijvoorbeeld nooit een boss een dungeon of raid gaan killen bijvoorbeeld.

Solo spelen tegenwoordig draait echter om een pathologische angst van publishers dat niet álle spellers álle content kunnen zien, want dat is "financiëel inefficiënt" om het zo maar eens te noemen. Ze proberen ervoor te zorgen dat je voor vrijwel alle aspecten van het spel geen andere spelers nodig hebt, en hiermee halen ze alle redenen weg om een MMO te spelen.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 27 augustus 2019 15:42]

Dat het "financiëel inefficiënt" zou zijn is erg kortzinnig. Je denkt niet dat al die artiesten die werken aan bepaalde content het niet fijn vinden dat iedere speler daarvan kan genieten (met name de raid instances dus)? Waarom moet dat behouden zijn aan 0,5% van de playerbase? Niet iedereen had/heeft tijd om 4 uur 5 avonden in de week te raiden om die content te zien.
Dat had ik toen ook niet, heb gewoon een 40 uur werkweek met regelmatig overwerk en zelfs weekend diensten, en kon met mijn guild toch een of twee raids in de maand doen, en dat was voor mij echt een hoogtepuntje waar ik zelfs vandaag de dag nog leuke herinneringen aan heb.

Later begon ik raids minder te vinden, want het farmen van gear begon het te winnen als gewoon de ervaring en plezier wat je er aan beleefde.
Voor mij was de mooiste tijd van WoW, de tijd voor de Jijbuis tutorials en de streamers die vertelde hoe je het moest doen, en mensen nog zonder enige idee de raids dezen met wisselend succes.

Kan me nog herinneren hoe trots de server was op de groep die voor het eerst Onexia deden en hoe de server uitliep naar Orgimmar om de trofee te zien hangen.. Heel bijzonder momentje, en een ervaring die ik eigenlijk daarna nooit meer heb meegemaakt, en voor mij ook door het zo "commercieel" werd ook minder leuk.

Mijn vrouw is nooit gestopt met spelen, maar die heeft nu met classic haar plezier weer terug, hoop voor haar ze die nostalgie van de wachttijden ook als positief ervaart 8)7 O-)
Je hoeft niet perse SAMEN te spelen, ik persoonlijk zou WoW Classic gaan spelen puur voor de (world)pvp TEGEN anderen.
Dit is nog steeds samen met andere mensen
En gebeurt nog steeds op PvP realms in current WoW.
Probleem is als er meer dan 30 spelers in een zone zitten, dan is het een lagfest. Zonder dat je het door hebt (of er zelf voor kiest) verander je van shard en sta je in eens in je eentje tussen 25 vijanden, of spawnt er uit het niets ineens een groep van 30 man. Dat is nou niet echt leuk.

Warmode is een geweldige toevoeging, maar er zitten nog problemen in..

[Reactie gewijzigd door Gforcez op 27 augustus 2019 14:46]

Zijn dit je ervaringen van begin BFA? Toen zag je dit namelijk inderdaad nog wel eens, echter ook vrij minimaal, ook vaak gezien 40 v.s. 40 gespeeld dat wel volledig soepel draaide. De laatste tijd zie ik dit echter totaal niet meer in Warmode. Draait eigenlijk altijd zeer soepel bij mij, switches van shard gebeurt me ook alleen nog maar wanneer ik een grp invite accepteer of een groep verlaat.
ja maar soms was het vanilla pvp een probleem. Veel hoger levels zetten pvp aan en dan als je iets wil aanvalen sprongen ze in de weg en voila was je in eens flagged.
Persoonlijk hou ik ervan dat ik alles alleen kan doen. Ik wil ook alles zelf doen en dingen op eigen kracht halen. Gaat dat goedkomen in Classic? Ik betwijfel het, maar ik heb wel weer zin om terug naar de roots te gaan en genieten zoals ik vroeger genoten heb.
Het is duidelijk dat jij niet speelt iig. Dit slaat echt nergens op.

Als mensen alleen willen spelen dan kan dat uiteraard. Maar alle sociale mogelijkheden zijn er gewoon nog hoor. Het is ieder zijn keuze. Er zijn mogelijkheden bijgekomen, niet weggehaald.
Het is duidelijk dat je geen retail speelt, want wat @ChromeBallz zegt is precies de reden waarom Classic de nostalgische gevoelens terug bent in tegen stelling tot retail.

Juist de punten die @ChromeBallz opgeeft, zijn de reden waarom ik van retail over ga naar classic.
Nou ik zag alweer screenshots vol gescheld enz. voorbij komen. Echt 'leuk' die classic ervaring. Voor mij heeft de community totaal geen meerwaarde. Ik ga gewoon met m'n eigen retail guild spelen. Geen last van asociale gamers. Want die komen van retail gewoon overwaaien naar classic.

Nee, classic speel ik omdat het gewoon qua gaming een hele andere ervaring is. Je moet weer meer tijd in je talent tree spelen, je skills unlocken, quests zijn niet meer zoals ze voorheen waren.

Waarschijnlijk een onpupulaire mening: vroeger werden games veel meer door de nerdjes gespeeld, die niet zo snel onaardig tegen elkaar waren. Ik heb dat steeds meer zien veranderen. Mensen zijn zo ongelofelijk asociaal tegenwoordig. Het uitbrengen van classic gaat dat naar mijn idee totaal niet veranderen. Ik verwacht dat het alleen lastiger wordt om groepjes te vinden.
Onzin.. in 1998 was Counter-Strike ook al toxic, en WoW werd zo immens populair dat het al heel snel niet alleen door 'nerdjes' werd gespeeld.

Je vergeet dat mensen een drang hebben om ergens bij te horen, of dat nou in het echte leven is, of in een MMORPG en het gebrek aan een server community had wel degelijk impact op spelergedrag. Je onderschat hoe ernstig het effect kon zijn van een negatieve reputatie op een server en 'even' een nieuw character maken om jezelf hiervan te verlossen zat er niet in ( 10 dagen played time tot cap ). Nu is de game nog geen dag oud, reputaties zijn er nog niet.. dit ontwikkeld zich over tijd.

In retail WoW heb ik zelden nieuwe mensen toegevoegd aan mijn friends list, in Vanilla voegde ik regelmatig healers en tanks toe om dungeons mee te spelen. Zeker aangezien je dezelfde mensen vaak tegenkwam tijdens het levellen. Maar zo had ik ook standaard een aantal tailors, enchanters of engineers waar ik contact mee had omdat je het niet zomaar alles van de AH kon kopen.

Classic forceert collaboratie en communicatie, retail gaat alleen nog maar over instant gratification.

[Reactie gewijzigd door quintox op 27 augustus 2019 13:18]

Ik onderschat het effect van een negatieve reputatie absoluut niet. Want ik heb zelf gewoon vanilla gespeeld dus weet precies waar je het over hebt. Maar dat was 15 jaar geleden.

Ik denk zelf dat het nu een heel stuk minder uitmaakt. Wellicht heb ik het mis, maar ik verwacht van niet. Voorbeeldje waarom: nu bestaat discord en een heleboel communicatie zal via discord gaan. Of je het nu leuk vindt of niet.
Toen hadden we Ventrilo en Teamspeak, ik snap niet hoe Discord (of een andere voice tool) hier invloed op heeft. Neem enkele voorbeelden als:
- Trade scamming
- Ninjalooting
- Loot reserveren
- Guild hoppen na het verkrijgen van een high-end drop

Veel daarvan is uit retail gesloopt met "QoL" improvements, maar dat loste vroeger de server community op door spelers te blacklisten als het ware. 2004 of 2019, dat zal nooit veranderen ( in-game of real life ). Consequenties voor je acties, dat is iets wat retail sinds cross-realm niet meer kent.

Dat je communicatie nu wellicht via public-discord channels gaat i.p.v. ingame chat, dat veranderd niks aan het feit dat je dus andere spelers nodig hebt om tot bepaalde resultaten te komen ( enchanters bijv. ).

[Reactie gewijzigd door quintox op 27 augustus 2019 13:50]

Sorry, even tussendoor, je had moeite met het verzinnen van een username?
Geeft niet hoor, ik vindt 'm leuk :+ :+
Dat soort lui hou je altijd wel, ik weet niet hoe oud je bent maar ik ken internet gaming niet anders dan dat je verrot word gescholden of word beschuldigd van cheaten als het even goed gaat.
Ik speel ontzettend veel en ben erg tevreden met het sociale aspect van de game. Ik heb nooit vanilla gespeeld, dus hoe dat toen was kan ik inderdaad niet over meepraten.

Wat ik begrijp is dat zaken die nu heel makellijk gaan, in classic heel veel tijd in beslag nemen. Ik vraag mij af of de mensen die vroeger vanilla hebben gespeeld, nu nog wel in een levensfase zitten waar in zij al die tijd beschikbaar hebben.

Het is in ieder geval fijn dat er nu 2 games zijn voor verschillende soorten mensen.
Waarom speelde ik wow? Voor de quests en het verhaal. Andere spelers breken alleen maar de immersie.
Ik hoop nog steeds op een solo offline mode.
WoW is een MMORPG. Dat MMO gedeelte lijkt me nogal een goede indicatie.

Het klinkt brutaal maar het is wel zo: Misschien is dat soort games niets voor jou? Je hebt ook nog WC3 waar straks een remastered versie van komt en tal van singleplayer RPG's met andere thema's waar je solo kunt gaan zoveel je wilt.
- zonder sharding

Dit is de enige technologie die er gewoon uitgesloopt moet worden. Het zorgde ervoor dat je bijna niemand tegenkwam in de wereld. Ook zorgde dit voor het verdwijnen van characters die bijvoorbeeld de grens overgingen van een gebied wat ook vervelend was voor PvP. Het lijkt nu geen "seamless" world meer.

Zelf heb ik nooit Vanilla gespeeld, pas sinds TBC en altijd Retribution Paladin gespeeld. De verhalen die ik over deze class heb gezien tijdens Vanilla hoef ik WoW Classic niet eens te proberen.

- zonder LFG
Dit zorgde dat je in ieder geval communicatie had in de wereld. Ook al zat je soms 2 uur te spammen voor een dungeon group.

De communicatie was vroeger beter en had je het gevoel dat 1 server ook 1 community was. Je begon mensen te herkennen die je al eerder had gesproken enz. Dit is allemaal een beetje doodgegaan omdat je gewoon in de queue kan gaan voor alles en nog wat. Vervolgens "Hey" zegt in een groep, geen reactie terug krijgt.

Tuurlijk is het makkelijker om nu gewoon lekker je ding te doen. Maar dat is wel ten koste gegaan van het community/wereld gevoel van vroeger. Voor mij is het persoonlijk een nadeel want vond de sfeer altijd geweldig, maar genoeg mensen die tegenwoordig papa of mama zijn en dit gewoon stukke beter voor hun uitkomt.
Ben zelf ondertussen na ong. 150 dagen playtime op één character gestopt met spelen, het trekt me gewoon niet meer.

Ik hoop voor Classic spelers dat dit de "natte" droom doet waarmaken.
Met dat sharding verhaal zit je er gewoon helemaal naast maar dat is al verteld.

Dat LFG verhaal val onder de categorie vroeger was alles beter.
Het community verhaal komt elke keer terug terwijl dat gewoon klinkklare onzin is.
Niemand verplicht je om LFG te gebruiken je kon, sorry kan altijd met je vrienden een groepje maken en doen wat je wilt doen.
LFG was een uitkomst als je vrienden niet online waren of iets anders wilde doen dan jij.

Voor LFG was het zo dat je uren in chat bezig was om een party voor elkaar te krijgen.
Het was geen uitzondering dat je in het weekend 4 uur bezig was een party te maken voor bijvoorbeeld Maraudon wat vervolgens ook minimaal 4 uur duurde.
Hoe vaak wam het niet voor dat iemand dan wegging en jij weer naar je faction hoofdstad kon om te proberen daar weer iemand voor je party te krijgen.
Ondertussen maar hopen dat er geen andere weggaan.

Het bovenstaande valt onder nostalgie. Neem het aan van iemand die bij die 2% HC gezeten heeft dat dit ongezond is voor je gezondheid relaties en ontwikkeling.
6 tot 8 uur per dag bezig zijn met dit soort dingen is gewoon absurd. Ik speel het nog omdat ik nooit echt af ben gekomen van de verslaving. Maar beperk het nu tot Mythic+ en maar een paar uur per dag.
Voor Blizzard is dit een cash-cow die voor een tijdelijk influx van spelers zorgt. Die hype is binnenkort afgelopen en als de streamers straks merken dat er voor hun geen gewin meer inzit zijn ze ook weg en stort het allemaal in.
Heb een comment geplaatst over het sharding. Ik zit er in ieder geval niet helemaal naast. Door het gedrag van sharding kan je ook in een eenzame wereld lopen i.p.v. een drukke. En transfer je elke regiongrens naar een andere shard.

Overigens zeg je precies wat ik zei, de oude systemen en nieuwe systemen hebben beide voor en nadelen.

Daarom had ik ook het stukje erbij gezet dat vaders en moeders nu ook eventjes in 2 uurtjes een dungeon kunnen doen door de gemakkelijkheid van LFG. (Voordeel)

Op lager niveau dungeons wordt er iig niet gecommuniceerd. Bijv. tijdens levelen.
Kan je net zo goed met NPC's spelen.(Nadeel)

Zelfs een raid gedaan via Raid Finder zonder één woord in de chat te zien. Had je vroeger nooit durven dromen.

Mijn pieken waren met TBC, WoTLK en MoP.

Een maand in BfA ben ik er gewoon achtergekomen dat ik het spel zelf niet meer leuk vind.

Ook ik heb het gevoel dat veel spelers met Classic snel zullen afhaken omdat men de oudere systemen niet meer gewend zijn en hier inderdaad geen tijd meer voor hebben.

Tijd zal het leren I guess.
- zonder sharding

Dit is de enige technologie die er gewoon uitgesloopt moet worden. Het zorgde ervoor dat je bijna niemand tegenkwam in de wereld. Ook zorgde dit voor het verdwijnen van characters die bijvoorbeeld de grens overgingen van een gebied wat ook vervelend was voor PvP. Het lijkt nu geen "seamless" world meer.
je bent in de war met phasing... Sharding was daar juist de oplossing voor; meerdere servers die per gebied/phase dynamisch samengevoegd en/of opgesplitst worden...
- Phasing: Some places have multiple phases, each phase have different npcs and can have different terrain. It's used to tell more immersive story because your actions affect how the world changes. Players that are in different phases can't see eachother if they are in the same place.

- Cross Realm: It's used to bring players from different realms. It was introduced first as a way to populate zones that don't have many players in with players from other realms. That way people leveling characters would find other people to interact with.

- Sharding: It is a load balancer. It's purpuse is to spread players from the whole Region(here EU) evenly across multiple instances of the zone. It works cross realm and each instance is called a shard. Players with warmode on are on seperate shards. This system tries to keep zones populated with players and at the same time not overcrowded. Also thanks to sharding servers don't burn during launch of an expansion or any simillar event with all the players in one spot.

Door sharding gebeurt ook wat ik dus zei omdat het helaas niet perfect is. Mensen verdwijnen omdat regions nu shards zijn. Ren je met een raidgroup achter vijanden aan die terugtrekken naar hun capital. Grote kans dat je ze niet meer terugziet. Zodra je de grens oversteekt van een shard verdwijnt je character eventjes. Ik deed vaak aan wPvP, zo raak je dus elke keer je target kwijt als iemand steeds over de grens gaat. Moet je geluk hebben dat je naar dezelfde shard gaat. Ook kans dat je bijv. naar een lege shard wordt getransfered.

En dat sharden als je achter iemand aan rent breekt wel het gevoel van een "seamless" world. Dat was meer mijn punt.

Ik had de situatie misschien wat beter moeten uitleggen in mijn vorige comment.
Zelf heb ik nooit Vanilla gespeeld, pas sinds TBC en altijd Retribution Paladin gespeeld. De verhalen die ik over deze class heb gezien tijdens Vanilla hoef ik WoW Classic niet eens te proberen.
'Vroeger' (TBC tijdperk) was paladin nog echt leuk. Je was zo belachelijk divers met je seals, blessings en aura's. Dat hebben ze er helaas allemaal uitgesloopt zodat het meer een Warrior met mana en een heal werd... Zo zonde.
- zonder killsharing
Ik krijg hier nog nachtmerries van. Dat, samen met de suffe droprates van quest items, was echt een verschrikking.
-zonder achievements?
Heb juist goede redenen gehoord met waarom Classic juist wel zal slagen.
Bijvoorbeeld dat retail teveel op Fear Of Losing Out leunt. Je loopt al snel achter als je een week niet speelt. En ja, je kan dingen wel inhalen maar niet met bijvoorbeeld reputation. En dat inhalen vinden sommige mensen ook vervelend. Content wordt snel irrelevant.
Bij OSRS hebben ze de verbeteringen van RS3 ook doorgevoerd. Dat zouden ze hier ook kunnen doen. Kleine QoL updates die de content niet in de weg zitten.
Maar wel weer goede communities, iets wat veel mensen misten sinds LFG / connected realms.
Ik ben juist gestopt met wow retail door alle redenen die jij opnoemt. Speel nu ook classic sinds een paar uur en tot nu toe bevalt het echt enorm.
Let wel, er zijn addons voor classic, zelfs Weak Auras, dus quest info. kan van het lijstje weg.
De afgelopen maanden na een jarenlange pauze (gestopt tijdens catalysm) weer eens wow geprobeerd. Afgelopen week eindelijk bij de warlord content gekomen. Geen flying mounts terwijl je bezig bent met quests? Abbo meteen stopgezet. Dat soort bs heb ik tegenwoordig geen tijd meer voor.

Wow classic klinkt nog erger dan de nieuwe crap.

[Reactie gewijzigd door SirBlade op 27 augustus 2019 11:29]

Het was een soort van logisch toen het relevante content, en het erg druk was in de zones, maar nu snap ik je frustratie.
Als de catch up game koopt met alles tot aan BFA krijg je een gratis lvl 110 boost met alle benodigd heden tot op dat moment. en dus ook flying voor de oude gebieden. voor de nieuwe content moet je gewoon de achievments halen om te vliegen net als elke andere speler dat moet, het niet kunnen vliegen voor nieuwe spelers is geen BS maar een deel van de game zodra jij het 1x unlocked geld dit ook gelijk voor al je andere characters die je ooit nog wil lvlen. als dat jou reden is om te stoppen had je het waarschijnlijk toch al niet zo naar je zin :)
Weet je wat het grappige is, dat dit juist alle redenen zijn waarom classic wel leuk is en BFA gewoon echt niet.

Heirlooms: vanaf lvl 1 tot bijna max lvl volledig BIS gear hebben in alle belangrijke slots, geen enkele waardige upgrade kunnen vinden is gewoon enorm saai en bijna alle content vlieg je doorheen zonder eenige weerstand. Vele quest rewards in classic voelen beter dan welke epic dan ook in BFA, omdat je al 8 levels lang met een quest staff loopt te hakken met je warrior. Dat is hinderlijk, maar zonder pain no gain.

Sharding: Je hebt geen realm meer, je kent niemand en hoeft ook niemand te kennen want alles kan je solo doen. Als je iemand tegen komt zie je die daarna nooit meer, je kan je dus zo aso gedragen als je wil zonder repercussie

Mounts/achievements: Alle reward structuren in een game extrinsiek hebben voelt op termijn heel vies, doe ik het nu omdat ik het wil of omdat ik de achievement wil hebben, en daarna, ben ik nu blij dat ik het gedaan heb heb ik een leeg gevoel over de achiefment. De game wordt een soort van to do list, waarbij alles duidelijk volgens de gebaande paden naar "succes" leidt.

LFG: Weer terug op het sociale aspect, ik hoef niemand te kennen, bevalt de tank niet, dan vote kicken we hem voor een betere. Die instantaan voor ons verschijnt en we verder kunnen. In plaats van de tank te leren hoe het wel moet, omdat we anders een nieuwe moeten regelen en hierheen moeten krigen. In plaats van mensen leren kennen en samen beter worden door de content hoeven we geen enkele sociale verplichting met niemand te hebben. Is het nou een MMORPG of een RPG?

Quest info: Het staat gewoon in de quest text, als het niet duidelijk is loop je naar de plek toe en vraag je het iemand, waarmee je vervolgens de quest samen doet of uitvind hoe het moet, hiermee veroorzaak je sociale interactie, ipv weer een to do list volgens gebaande paden. En als je echt wil is er gewoon een addon.

Nee, classic gaat nog wel even door, omdat dit een MMORPG is, en niet een MASOG (many asocials online game)
Sharding zit gewoon in de huidige versie van Classic. quest info gebruikt iedereen of iig veel mensen een add on voor zoals questie of een andere quest add on dus die problemen zijn er niet.

LFG tuurlijk was makkelijk maar de LFG channel werkt prima.

killsharing is idd klote en zorgt voor wat overlast en vertraging in het levelen maar je kan wel weer gezellig met je mede gamers chatten en vrienden maken in de wacht rijen.

heirlooms zijn niet nodig en ik moet zeggen de mensen met wie ik speel momenteel missen ze niet want het is juist leuk niet binnen 5 minuten 20 levels up te zijn.

yes mounts mist iedereen denk ik wel maar goed dat komt vanzelf. het spel brengt je wel meer tot rust door de slower pace dan de huidige retail die veel meer op de huidige maatschappij lijkt. zo ontiegelijk veel te doen en op zo een snelheid dat je eigenlijk niet stilstaat bij de gameplay en de game zelf.
Ik vind het helemaal niet vervelend als Blizzard niet mijn hand vast houdt vanaf het begin en mij bijna alles voorkauwt. Gelukkig is er geen mount! Wat een avontuur was het om te questen on de wetlands op een private server. Wat een voldoening voel je als je zo een gebied af hebt. Wat een expeditie is het ook als je een dungeon wilt doen. Niet alleen moet je reizen, je moet ook je ultieme team samenstellen. Ik vind het prima zo. Aub geen qol dingen in Classic.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 28 augustus 2019 05:16]

Ik denk dat mensen de game ook als een baksteen gaan laten vallen binnen een paar maanden, maar de redenen die jij noemt zijn secundair. Het spel kost zonder al die dingen teveel tijd, en de mensen die nu classic gaan spelen, hebben niet meer zoveel tijd als vroeger om er mee verder te gaan. Ik heb een geweldige tijd gehad met vanilla destijds, maar ik heb nu hooguit 4-6 uurtjes per week om lekker te gamen. Daarmee duurt het ongeveer 1 jaar om überhaupt level 60 te worden en aan de echt leuke content (voor mij 20 en 40 man raids) te beginnen. Als ik mocht beginnen aan WoW classic met mijn oude lvl 60 undead mage met basic groene gear zou ik erover nadenken.
Er zijn ook een hoop mensen die zoals ik hiervoor gametime gehaald hebben. En vervolgens 11 uur in de wachtrij staan zoals ik op dit moment van schrijven. Ik denk dat als je net 26 euro hebt betaald om weer 2 maanden te mogen spelen, dat je wel ff een aantal keer gaat spelen omdat je een investering hebt gemaakt in 1 of twee maanden gametime minimaal.
Ik was altijd van mening dat vanilla z'n beste tijd heeft gehad en dat alle moderne QoL en gameplay verbetering gewoon beter waren. Tot ik een jaartje geleden bij een vriend voor de lol even op een private server ging en ik was meteen weer hooked. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hooked ben vanwege de nostalgie of de gameplay.
De moderne versie vertelt je constant dat jíj de champion bent, de held van de alliance of horde. Je redt de wereld helemaal alleen, je wordt overladen met epics vanaf het moment dat je max level bent en je wordt vooral snel snel naar dat level gejaagd.

Alles is timegated en zeer strak gereguleerd. Je mag de game alléén spelen precies op de manier zoals Blizzard wil dat je de game speelt. Oh, en heb je niet genoeg goud? Koop even een token, "want het is legaal en beter dan illegale chinese gold sellers".

Dat doet elke game tegenwoordig, niet alleen WoW. Niets wat je doet voelt alsof het impact heeft. Games die zich 'MMORPG' noemen zijn eigenlijk gewoon singleplayer games die er alles aan doen om vooral het "me me me" gevoel te belonen en te behouden: De multiplayer wordt misschien nog wel voor dungeons en raids gebruikt, maar zelfs die zijn zo sterk vereenvoudigd dat je erdoorheen rent zonder een woord te zeggen en zonder dat mensen écht weten wat ze doen. Je kunt ze net zo goed door NPC's vervangen en je zou echt helemaal niets van de ervaring missen.

Laat staan dat de gameplay zo sterk is vereenvoudigd en dat alles naar hyperbalance is gemaakt dat je nooit echt het gevoel hebt een rol te spelen, omdat "iedereen alles moet kunnen doen". De enige uitzondering in retail WoW zijn heroic+ raids en mythic+ dungeons, waarvoor géén group finder bestaat en je daadwerkelijk naar de dungeon moet gaan en met mensen moet communiceren.... Precies wat je in Classic voor álles moest doen. Maar die dingen doen steeds minder mensen omdat er makkelijke versies van die raids en dungeons bestaan, dan heb je de content toch ook al gedaan?

Moderne MMORPG's hebben letterlijk élke letter van de afkorting laten vallen, behalve de O.

Massive? Nope, max 100 spelers per instance, als zelfs dat al. Soms dat een MMO één of twee gebieden heeft waar die cap hoger is, maar dat zijn vaker dan niet "social spaces" waar alsnog niemand met elkaar praat.

Multiplayer? Nope, buiten zéér specifieke max level activiteiten. Het gehele levelling proces en alle dungeons onderweg kun je ofwel solo voltooien of héél gemakkelijk rushen met random spelers met wie je nooit communiceert en nooit meer ontmoet nadat je het hebt gedaan.

Online? Ja natuurlijk, want anders ga je er niets voor betalen.

RolePlaying Game? Nee, niet echt, want alle RPG elementen zijn "gestreamlined", verwijderd, of genegeerd, want kom op nou, "wie wil nou een RPG spelen tegenwoordig"?

Mja, you get the jist of it.
MapleStory is ook zo'n spel, maar daar zie je juist dat de zoekopties (party/raid/friend finder) juist gemaakt waren omdat er steeds minder spelers waren en dat je dan nog iig interesse kon tonen. In plaats van naar de verzamelplekken te gaan voor party quests kreeg je een teleporter in de steden. Maar ondertussen wel steeds meer content uitbrengen met een krimpende playerbase....

Terwijl het vroeger alleen party quests, guilds, alliances en een Free Market had waar je dingen kon verkopen. Maar ja, er moest geld verdiend worden
Eh, genoeg +10 gedaan voor 8.1 met de guild waar ik al 15 jaar mee omga (en die ik grotendeels vanwege dat sociale deel destijds heb ontmoet).

Of wil je zeggen dat ik als trouwe klant geen kritiek mag hebben?

Daarnaast heb ik ook al meerdere malen gezegd (elders in de thread) dat m+ en heroic raids juist de onderdelen zijn van de game die wèl nog goed werken vanwege die nodige sociale interactie. Het gaat om de rest van de game die dat helemaal niet doet. M+ en raids hebben hieronder te lijden.
Waarom ben ik cynisch als ik de zwakke punten van een game aanhaal? Dat heet toch écht het leveren van kritiek en is zeker niet een "doelloze rant" puur omdat jij het er niet mee eens bent of dat je die zwakke punten liever negeert. Daarnaast verdraai je mijn woorden en impliceer je dat ik kritiek lever op juist dat punt wat WoW wél nog goed doet, wat ik nogal vreemd vind.

Dat je alleen maar leuke ervaringen hebt met een game is fijn, maar het betekent niet dat alle zwakke punten opeens ophouden te bestaan. Feit blijft dat vrijwel alle aspecten van WoW in dit geval over de jaren heen op een zodanige wijze zijn veranderd zodat je vrijwel nooit andere mensen nodig hebt om de content te voltooien. Het samen spelen is niet iets wat optioneel zou moeten zijn, maar nodig zou moeten zijn voor in ieder geval een deel van de content, dat is juist het kenmerk van een MMORPG.

Omdat het enige verschil tussen bijvoorbeeld de heroic en m+ versie van een dungeon het ilvl van de drops is (en moeilijker natuurlijk), maar de daadwerkelijke content - Welke bosses je hebt, de cutscenes, de dialogen - identiek is zullen veel spelers er geen heil in zien om die dungeons nog eens op m+ te doen. Dat doe je alleen als je nummers groter wil zien worden op dezelfde gear die je al hebt, gear die alleen nodig is om m+/raids te doen voor nóg meer gear die bij de volgende patch nutteloos is.

De manier waarop BfA enorm veel heeft gestreamlined verergert alles nog eens een keer, omdat pure ilvl progression nu het enige is wat nog over is gebleven, en zelfs daar ben je sterk van RNG afhankelijk.

Dat zorgt ervoor dat de sterke punten (M+ en heroic+ raids) hieronder komen te lijden, want de motivatie om die überhaupt te doen wordt gewoon steeds verder uitgehold of weggehaald. Je zult daarom vrij weinig nieuwe spelers zien die daadwerkelijk in die content zijn geïnteresseerd, want leg maar eens uit waaróm ze die content zouden moeten doen.

Tot slot: Ik speel WoW sinds 2005 en ik zit in een vrij grote guild waarmee ik gewoon m+ en heroic raids doe. Ik zou niet weten waarom je jezelf persé ervan wil overtuigen dat niemand die de game daadwerkelijk speelt deze kán bekritiseren, zoals je hier zeer sterk impliceert, maar ja, dat is jouw eigen keuze.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 28 augustus 2019 02:10]

Waarom zou iemand moeten uitleggen aan een andere persoon waarom ze die content moeten doen? Iedereen speelt de game op zijn eigen manier. Je hebt mensen die gewoon een beetje willen kloten in het spelletje en verder nergens om geven. Je hebt mensen die de wekelijkse +10 en een heroic clear doen en verder alleen geven om gear/itemlevel. Je hebt mensen die de uitdaging opzoeken en m+ gaan pushen en mythic clearen. Je hebt mensen die graag spullen verzamelen (pets/mounts/toys/transmog). Het is aan de persoon zelf om te kiezen waar ze voor willen gaan.

Overigens ga je 2 games met elkaar vergelijken die in de verste verte niet meer op elkaar lijken. WoW Classic is voornamelijk enorm tijdrovend en is meer gericht op het leveling proces maar heeft wat betreft dungeons/raids weinig uitdaging in mechanics/tactics, WoW BfA gaat alles snel inderdaad en is meer gericht op endgame maar zit er wat mij betreft veel meer uitdaging wat betreft mechanics/tactics in de dungeons en raids.Beide games hebben voor- en nadelen. Dus laten we stoppen om deze vergelijking te blijven maken.
WoW Classic is voornamelijk enorm tijdrovend en is meer gericht op het leveling proces maar heeft wat betreft dungeons/raids weinig uitdaging in mechanics/tactics, WoW BfA gaat alles snel inderdaad en is meer gericht op endgame maar zit er wat mij betreft veel meer uitdaging wat betreft mechanics/tactics in de dungeons en raids.
Weinig uitdaging in mechanics/tactics in vanilla/classic? In mijn optiek is het juist andersom. In BFA ren je letterlijk door de dungeons en raids heen. In classic is dit echter onmogelijk...

echter is dit mijn ervaring, die van iedereen is anders, dat is het mooie van een MMO.
Ga eens de mechanics vergelijken van bijvoorbeeld Ragnaros met die van G'huun. En dan heb ik het over mythic G'huun aangezien dat het hoogste niveau is wat je kan raiden (net zoals Ragnaros dat was in Vanilla).
ik vraag me wel af hoeveel mensen dit bijvoorbeeld na een maand nog steeds spelen.
Persoonlijk denk ik dat een groot deel dan al wel afgehaakt is.
Een groot deel is gewoon nostalgia. Mooie herinneringen van vroeger over guilds en raids. Dingen die natuurlijk niet meer hetzelfde gaan zijn. Het is al te makkelijker om te vergeten hoe irritant sommige mechanics eigenlijk waren. De Quality of Life updates in nieuwere spellen worden snel als vanzelfsprekend gezien.
Zoiets als een automatische party finder voor dungeons enzo ipv text-chat spammen.

Ik denk dat daarom veel mensen inderdaad snel afhaken zodra ze zich realiseren dat het rooskleurige beeld in hun herinneringen niet helemaal waar is. Ook niet te vergeten dat veel spelers destijds jong waren, op de middelbare school zaten en dus zeeën van tijd hadden om in dat spel te stoppen. Nu als volwassenen gaat dat niet meer op.

[Reactie gewijzigd door Burning op 27 augustus 2019 11:55]

Doe mij dan toch maar de text-chat en een friends list, in plaats van een party finder. Voor sommigen gaat het vast over nu haast onbereikbare raiding guilds, maar het sociale aspect is bij classic onlosmakelijk en vrijwel vanaf de eerste verzamelquest aanwezig. Meer dan in het moderne WoW en dat weegt prima tegen wat irritaties op.

Iedere server staat nu technologisch ook veel meer spelers toe dan in 2005, zelfs met 5x minder tijd per persoon voelt de wereld dan even vol. Als ze die rooskleurige sociale sfeer weten te vangen dan kan classic prima een blijvertje zijn voor dat deel van het publiek.

Heel weinig tijd kan omgekeerd trouwens ook het spel enorm helpen rekken, waarbij je maanden tot misschien zelfs jaren met los-vaste groepjes steeds wat van de kortere level 50-60 dungeons doet, of de tussenmaten Onyxia, DM, ZF, AQ25 waar je sneller klaar bent dan de grote 40-man raids. Genoeg te kiezen alvast, de tijd zal het ons leren...
Ik weet niet of jij het doorhebt maar een groot deel van de huidige classic populatie komt van private servers die in 15 jaar nooit gestopt zijn met Vanilla te spelen, of TBC / WOTLK. Voor mezelf is dit de 4de keer dat ik overnieuw begin sinds 2005 en ik doe het nog steeds met evenveel plezier. Dit is geen nostalgie, dit is gewoon een goede game. Net zoals ik graag Skyrim, Baldur's Gate II of Deus Ex nog eens opnieuw uitspeel. Goede games zijn goede games, en dat nostalgie argument is grotendeels larie.

Trouwens, Classic is bij uitstek DE game om als volwassene te spelen met kinderen en een job. Je hoeft heus niet alle endgame content te doen, of te wenen dat je er geen tijd voor hebt. Er is zoveel te doen in classic dat je perfect kan inloggen en een half uurtje kan questen / bg's doen / materials farmen of gewoon wat gezellig meedoen met iemand. De content is zo platgespeeld dat de meeste degelijke guilds Molten Core + BWL clearen op 2-3 uur tijd, op 1 avondje. Ik ben er ondertussen 31 en casual + classic gaat er bij mij perféct in.
Ik weet niet of jij het doorhebt maar een groot deel van de huidige classic populatie komt van private servers die in 15 jaar nooit gestopt zijn met Vanilla te spelen,

Dat kan, maar ik denk toch dat zeker de helft van de speler die nu Classic hebben geinstalleerd dat doen omdat zij dit vroeger speelden en vooral uit nostalgische redenen weer doen. Natuurlijk zijn er altijd dedicated spelers die bv van Private Servers komen en die classic zullen blijven spelen. Ik probeer ook niet te beweren dat Classic niet popular zal blijven. Maar het gross van de mensen zal toch wel redelijk snel weer afhaken.

[Reactie gewijzigd door Burning op 28 augustus 2019 10:48]

Dat geld ook voor de huidige expansions. Persoonlijk denk ik dat wow vanilla een grotere blijf waarde heeft dan alle huidige versies.

Maar dan moet wel de server druk blijven. Gezien er ook best wat illegale classic realms waren denk ik dat er wel een aantal realms druk blijven.

Daarnaast zie ik genoeg mogelijkheden voor extra dungeons en zelfs leveling toe te voegen. Classic/vanilla is niet puur de game, het is ook de opbouw.
Wat mij het meest stoort in de hedendaagse WoW is het veel te snelle levellen (end-game interesseert me geen biet om eerlijk te zijn). Ik kan niet fatsoenlijk area's afmaken omdat ik halverwege al een te hoog level heb om nog enige challenge te beleven. En het gebrek aan sociale interactie door het LFG-systeem. Ik ben zeer benieuwd hoe ik dit nu ga beleven bij WoW classic.

Extra content heb ik weinig tegen. Al was Cataclysm wel een beetje desastreus. Leuk aan de ene kant, zonde van de verloren gegane content aan de andere kant.
Dna heb je al een poos niet meer gespeeld. Bijna elk gebied scaled naar je level en blijft relevant.
Ik wil toch gewoon als lvl 60 door de barrens rennen en elk beest zo afslachten. En me geen zorgen maken dat iets ineens lvl 60 is.

Juist het overwinnen, beter worden is iets wat heel goed was in vanilla. Een extra groen item, of blauw item en je was zoveel sterker. Een extra talent en ineens ging alles stukken beter.

Iedereen gezellig in Orgrimmar of Ironforge om daar groepen te maken. mensen te inspecteren (of andersom).

ik heb me uren kunnen vermaken met rondjes rennen in Orgrimmar.
Helemaal mee eens.
Ik stond altijd op de brug mijn gear te showen (was toen de maintank van één van de bekendere guilds), kwam altijd een hele hoop mensen om je heen staan en gezellig praten.

Ik heb de rijen ook nog meegemaakt bij het moeten killen van een mob of het looten van quest items. Fantastisch gewoon!

Ik startte onlangs voor het eerst sinds 10 jaar gok ik wow weer eens op en dacht echt, wat the f*... die Battle for Lordaeron vond ik al niets en de manier waarop alles werkte daarna. De menu's en talents en weet ik veel wat er nog allemaal veranderd is, wat een gedoe en ingewikkeldheid.

WoW Classic to the rescue? Ik hoop dat het volgend jaar nog genoeg animo heeft, want mijn plan is om ergens volgend jaar pas een PC weer aan te schaffen, misschien dat ik dan wel weer even WoW Classic ga spelen.
Overigens zijn er best wat expantions die je prima als "Classic" kan uitvoeren.

Lore wise misschien wat onhandig. Maar juist het stukje WOTLK zou ik graag in een classic jasje zien vast aan de huidige wereld.

Levelen tot 65 (of 62) maar daarbij niet elke groen item is meteen beter. Naxx gear moet gewoon nog relevant blijven en een soort van entry raid zijn voor de 62 raids. Door de extra stats kan je weer pushen, zonder al te veel om te gooien.

een level mag dan best gewoon 2-3 dagen duren (dus voor 2 levels gewoon een week).

teveel levels en je talents gaan erg door de war. Je lopende mount houden. Dus geen flying mounts en alles vanuit één stad.
En nog in combinatie met heirlooms ben je zwaar overpowered en kan je met gemak 5-6 lui tegelijk aan. Dit dacht ik overigens ook ff te proberen tijdens Classic stresstest.... nou hou het maar op 2 want het lopen van nadat ik dood ging was geen feest haha :P
Levelen is natuurlijk lastig te balancen in dit opzicht. In Vanilla was iedereen gelijk, iedereen was "noob", had geen gold, geen gear en wist niets van het spel.

Nu 15 jaar later heeft een veteraan veel ervaring, kent alle ints en outs. Zelfs zonder zaken als heirloom gear zal het zeer lastig zijn om het level proces te balancen zodat veteranen een challenge hebben maar het niet te lastig is voor volledig nieuwe spelers.

Dat zie je nu in Classic ook, voor de echte pserver veteraren is Classic levelen ook echt geen challenge meer, maar gewoon een grote speedrun.
Wanneer was de laatste keer dat jij het gespeeld hebt?
Heirlooms zijn nu vooral voor de convenience. Dungeons rares zijn beter (qua stats, niet de +xp) bijvoorbeeld.
Dna heb je al een poos niet meer gespeeld. Bijna elk gebied scaled naar je level en blijft relevant.
Klopt, mijn laatste spelervaring dateert uit feb-april 2016. Om bovengenoemde reden er toen mee gestopt.
Alles voelt daardoor hetzelfde, vind ik een minpunt
Wat gear progressie dan weer juist irrelevant maakte! :P Want vroeger deed je even een levelletje pakken in een dungeon of mob grind, om vervolgens makkelijker door de content te komen. Dat mobs niet meeschalen vond ik juist een meerwaarde!

Enfin.. in retail WoW maakt dat niet zoveel meer uit omdat geen enkele fight nog écht een challenge is. Dat was ten tijde van Vanilla toch écht anders :P Daar was ik graag 1 of 2 levels hoger als Rogue zijnde xD Een gear upgrade was voelbaar en dat is het al jaren niet meer.

[Reactie gewijzigd door quintox op 27 augustus 2019 14:06]

Wat mij het meest stoort in de hedendaagse WoW is het veel te snelle levellen (end-game interesseert me geen biet om eerlijk te zijn).
Maar voor iemand die End game wél leuk vind is het niet te doen om eerst zes maanden te moeten spelen om tot die end game content te komen.
Daarvoor zijn character level boosts toch? Dat zou ook best zonder betaling met echt geld kunnen natuurlijk.
Zonder betaling? Dat gaan ze nooit doen. Ze maken lekker misbruik van de situatie en gebruiken het trage levelen als cash cow. Net als andere character services overigens, te gek voor woorden dat ze er nog mee wegkomen om geld te vragen voor zoiets simpels als een naamswijziging of realm transfer.
Het is volstrekt logisch dat ze geld vragen voor dergelijke diensten (dat is vanaf 2005 al zo), omdat ze anders een dagtaak hebben om de hele dag 12 jarige koters te bedienen met allerhande onzin. Een paywall voorkomt dit soort zaken.

En zeg nu zelf, als je X dagen played hebt op een account, wat is dan 25 EUR nog voor een transfer ? Ik vind dat wel acceptabel :)

[Reactie gewijzigd door Dhrax op 28 augustus 2019 09:50]

Al die taken gaan al jaren volledig geautomatiseerd en er komt geen mens aan te pas. De paywall is volstrekt overbodig en gewoon een makkelijke cash cow om nog even extra geld te verdienen aan inherente problemen in het spel.

Als je bijvoorbeeld de pech hebt dat jouw realm dood gaat (of hopeloos uit balans is) ben je de sjaak en moet je 25 euro lappen. Je kunt natuurlijk ergens anders opnieuw beginnen maar dan verlies je X aantal dagen aan progressie en historie. De oplossing van Blizzard is dan niet om jouw realm te fixen (en de spelervaring waar je sowieso al voor betaald te herstellen), nee, de oplossing is om je geld afhandig te maken voor een transfer.

Blizzard bood in het verleden wel eens gratis realm transfers aan van overvolle realms naar lege realms maar van dode realms naar bevolkte realms hebben ze nooit aan gedaan.
Je hebt zeker een punt maar vanuit zakelijk oogpunt snap ik dat Blizzard deze lijn doortrekt.
Het zal toch hoofdzakelijk te maken hebben met de controle houden. Blizzard bepaald uiteindelijk wat er gebeurt en niet de consument. Of dat redelijk is voor een game, waar je maandelijks al 12,99 EUR voor betaald is inderdaad discutabel.
afglijden? die services bestaan al jaren
Er zullen vast veel mensen stoppen na een tijdje. Maar ik denk ook dat het aantal dat overblijft groot genoeg is om met Classic door te gaan. Ik hoop dat ze uiteindelijk voor Classic expansions maken die dezelfde "geest" hebben als Classic (geen group-finder, geen specifieke PvP gear, elke class uniek etc).
Dan krijg je hetzelfde wat er gebeurde bij oldschool runescape. Een deel van de community wil de authentieke ervaring behouden, een ander deel wil toch nieuwe content in de oude stijl. Polls waar 75% van de spelers voor moeten stemmen om veranderingen er door te krijgen.
Mogelijk alleen the 'classic expansions'. Dat wil zeggen tot en met WOTLK. Het gerucht ook al gehoord dat je je character dan kan kopieren naar een 'expansion' server, zodat je met dezelfde karakter zowel TBC/WoTLK kan spelen en je karakter ook in Vanilla kan blijven spelen. Best een tof idee!
Als ze TBC doen moeten ze het "gewoon" doen zoals TBC was. Die had een Group Finder, maar je moest wel verzamelen en mensen zoeken. De echte LFG system kwam pas in 3.0.2, WotLK release. Ik weet niet of het beter voor de game zou zijn om geen LFG system in WotLK te zetten.

Misschien is wat je zegt wel een goed idee, om te kijken naar de fouten die Blizzard gemaakt heeft en deze aan te passen of te verbeteren als ze ooit expansions opnieuw gaan doen. :) Ik hoop zelf dat er dan nooit Cata komt, omdat de open Azeroth wereld dan hetzelfde is als retail. De echte nostalgia kwam van release en de eerste 2 expansions.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 augustus 2019 15:13]

Voor mij is de community het meest belangrijke aan Classic, dus liever geen LFG of Group Finder. Zelfs geen summoning stone.
Ben ik ook benieuwd naar. Ik ga het wel even spelen, maar weet bij voorbaat eigenlijk al dat ik het waarschijnlijk niet vol ga houden om te blijven spelen (en dus betalen).

Alsnog mooi dat er een flinke toeloop is, maakt het des te gezelliger. Al zijn die rijen uit de screenshots nou net weer een beetje over the top.
Wat kost het eigenlijk? Ik zie dat nergens staan.
Je krijgt het "gratis" bij je reguliere WoW-subscription. Dus €12,99 per maand, of €10,99 per maand als je per halfjaar betaalt.
Je moet een active subscription hebben van 12.99 euro per maand, je kan kiezen tussen 3 soorten..

1 maand voor 12.99 ,-
3 maanden voor 11.99 de maand (totaal 35.97 )
6 maanden voor 10.99 de maand (totaal 65.94 )

Dit staat ook bij een bluepost op wowhead of op de blizzard forums, kan geen source bijzoeken in verband met m'n bedrijfs netwerk.

Note: eu.shop.battle.net/en-gb/product/world-of-warcraft-subscription
daar staat het volgende :
World of warcraft classic launces Aug 27 at 00:01 CEST
Subscription inclused levels 1-110
Subscription includes levels 1-60 in World of Warcraft Classic

Voor de verduidelijking, je hoeft maar 1 subscription te hebben voor de retail en de classic.

[Reactie gewijzigd door lars.smit op 27 augustus 2019 11:47]

Gisteravond bij ons op de server exact zo'n rij gezien voor een quest mob. (heb er zelf niet in gestaan aangezien twee vrienden in de party de eervolle taak op zich hadden genomen :))
Als je naar een soortgelijk spel kijkt zoals old school runescape is te zien dat dit zeker wel potentie heeft. Tijdens release was de player base een 75.000 waarna het afzakte naar een 25.000. Nu 6 jaar naar release is dit geklommen naar een 80.000 tot 120.000 spelers gelijktijdig online.
Moest ik de tijd hebben zoals vroeger, dan speelde ik terug "hardcore" zoals vroeger. Ik zat toen in een topguild waar ik ook bij de leaders zat. Wij deden op vrijdagavond vlug even AQ, BWL, MC etc met max 30 man ofzo, terwijl de meesten nog moeite hadden om met 40 BWL te clearen. Maar ik ben ook 10 jaar ouder nu, omdat je toch alles kent zal je er een pak minder tijd moeten insteken. Maar er gaat nog altijd tijd naar material farming. En dat is waar pas echt tijd inkruipt, black lotus bijvoorbeeld zijn er maar een paar spawn locaties. En dan is er nog het loot verhaal, ik had AQ gloves (van viscidus) al een hele tijd omdat er in 9 maand geen Judgement gloves gedropt waren ... Wij hadden 1 tank met een Thunderfury, terwijl elke warrior/paladin op zijn minst 1x de left half had. Eye of raggie hebben we ook maar 1 keer zien droppen in al de tijd dat we MC nog runden voor TF en die 15 minten langer maakt het nu ook niet echt uit

Moest ik de tijd hebben, ik zou zeker spelen, maar wat als alle raids erzijn en Kel Thulzad is down ... Dan zit je daar terug

Er was veel vraag naar, maar of veel mensen gaan blijven spelen ... lijkt me niet

[Reactie gewijzigd door cricque op 27 augustus 2019 12:46]

Het is een eerste hype. Een tijdje geleden ging er een mailing rond dat je je naam kon reserveren. Ook de servers overbelast. Mensen willen kunnen meepraten met de rest, dus wagen ze een poging. Groepsdruk/nieuwsgierigheid/nostalgie. Die eerste twee zijn denk ik de grootste groepen waarvan de meeste spelers gauw zullen verdwijnen.

het speelt anders dan tegenwoordig en grafisch ziet het er ook oud uit. Dus hoeveel mensen over een paar maanden daadwerkelijk nog spelen? Ik denk slechts een fractie.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 27 augustus 2019 11:14]

Het zal je verbazen hoeveel mensen dit blijven spelen. Neem bijvoorbeeld Old School Runescape dat geïntroduceerd werd in 2013, deze versie heeft dagelijks zelfs meer spelers als de gewone Runescape. (players online op runescape.com is inclusief Old School, op de site van Old School is het alleen van die versie)
Het spelersaantal van Old School Runescape zakte na release ook behoorlijk in.
Echter dankzij een groot aantal updates door de jaren heen bleef deze geleidelijk weer stijgen, tot zelfs flink boven het initiële spelersaantal.
De vraag is niet hoeveel mensen er nu in geinteresseerd zijn, deze release is enorm gehyped, dus dat het nu druk is ligt volledig in de verwachting. De vraag zal echter zijn hoe druk het nog is over een maand, een half jaar, een jaar of 2 en daarna.

Je kan nu niet enorm veel servers gaan inzetten, als er dan over een maand een dropoff komt (of over een half jaar of over 2 jaar) krijg je dat servers leeglopen en niet druk genoeg meer zijn.

Het is wat dat betreft volledig logisch dat ze kiezen voor weinig servers en wachtrijen.

Moet wel zeggen dat de wachtrijen wat vreemd zijn, gisteravond bij launch was ik binnen 1 minuut aan het spelen, vanmorgen ook binnen 5 minuten terwijl anderen in mijn guild klagen over queue's van 3+ uur op hetzelfde moment. Het is dut niet helemaal duidelijk hoe deze queue's exact werken op dit moment.
Draait Blizzard WOW op eigen hardware? Persoonlijk lijkt me dat je dergelijke pieken perfect kunt opvangen bij x aantal cloud providers en later Servers kan mergen als de playerbase krimpt.
Wacht nou eerst maar tot de eerste hype weg is, ik denk dat heel veel mensen vergeten zijn hoe moeilijk vanilla WoW eigenlijk was en hoeveel verbeteringen de game door de loop der jaren heeft ontvangen.

Ik ben erg benieuwd of dit goed blijft lopen over bijvoorbeeld 6-12 maanden. Zo kun je bijvoorbeeld geen fire mage spelen in WoW classic raids etc.

40 man eventjes optrommelen en weer met DKP gaan werken, ik denk dat veel mensen hier uiteindelijk geen zin in hebben.

Ik hoop voor Blizzard en voor de spelers uiteraard dat WoW Classic WEL goed blijft lopen ook maanden na release. Er zullen veel mensen zijn die nooit in Vanilla hebben gespeeld en geen idee hebben waar ze aan beginnen.
Ik zou Classic niet moeilijk willen noemen, eigenlijk het enige aspect dat lastiger is, is het levelen. Dungeons / raids e.d. zijn vele malen makkelijker dan in modern WoW.

Dat je geen fire mage kan spelen klopt ook niet, in Molten Core is het inderdaad niet ideaal daar een andere bosses, waaronder Ragnaros, immune zijn voor fire damage. In AQ40 en Naxx is firemage echter een van de top dps specs in de game.
Sorry maar hier ben ik het gewoon niet mee eens. Ergens mid TBC is er een keerpunt gekomen waarna ze alles vele malen makkelijker hebben gemaakt. Voor dat punt was alles een stuk moeilijker. Van levelen, tot dungeons, tot crafting skills levelen en nog veel meer. Het is lang geleden dus weet niet alles meer precies uit mijn hoofd kwa wat er moeilijker was. Maar ik weet het nog als de dag van gisteren dat dat keerpunt kwam ergens begin/mid TBC. Toen bijna elke guild nog moeite had met Prince in Karazhan.
Dungeons waren tot en met WoTLK echt wel lastiger. TOen begon het zergfest en speedrunnen van dungeons. allemaal aoe doen en klaar.
Raids zijn nu, qua mechanics, veel moielijker. Dat ben ik met je eens.
De reden waarom het vroeger moeilijker was was omdat je minder kennis had.
Die kennis is er nu wel, dus ja ik verwacht binnen een week dat Raggie down is.
Is dat erg? nawww
Dungeons gaan nu zeker sneller, en er is meer aoe, dat zeker. CC gebruik is ook veranderd, van hard cc ( bijv sheep) naar soft CC (bijv. Stuns). Dat betekend echter niet dat ze nu makkelijker zijn, hoge M+ runs nu zijn echt veel lastiger dan vanilla dungeons en komt veel meer strategie bij kijken

M.b.t. Wrath dungeons ben ik het zeker met je eens, die waren belachelijk simpel . Daar had ik het dan ook echter niet over :)
ik bedoel idd niet de myhic + dungeons :) maar de normal uitvoering zeg maar.
Ook vind ik het jammer dat blizz toen het bring the player not the class heeft geintroduceerd. Ineens had iedereen en zn moeder een cc en een aoe.

Maar klopt, mythic + dungeons zijn moeilijker maar de normale modes zijn makkelijker dan de dungeons in vanilla.
Ook omdat je toen niet teveel kon pullen. Taunt heeft in classsic ook geen 20yrd range maar 5yrd. Dus een runner kan je niet makkelijk taunten etc.
Dat normals nu makkelijker zijn is denk ik vaak wel waar. Ik ken echter niemand die normal dungeons runt in WoW. Hoogstens een enkele run tijdens het levelen. Wij gingen na het levelen direct mythics in bijvoorbeeld, en zodra m+ open is alleen nog m+.

Ik zie normal en eigenlijk heroic ook, bij dungeons niet meer als relevante moeilijkheidsgraad voor de gevorderde spelers. Enkel nog voor casual spelers, en hier en daar misschien wat alt play.
Ik zelf speel geen WoW meer, wel even geprobeerd nog mijn spel totaal niet meer, maar mijn vrouw speelt het dagelijks, en hoor al maanden hoe ze en haar guild uitkeken naar Classic, en dat als Classic zou komen ze meteen over zouden stappen.

Alle kritiek die ik op het spel had gekregen (ze speel sedert de closed Beta van WoW, dus echt oud gediende dus) gaf ze toe ik wel gelijk in had, zag ze zelf ook in, en bijna is ze zelf ook gestopt. Laatste 3 jaar speelde ze nog weinig.

Sedert Classic (ze speelde geloof ik in een pre-release early accces dergelijks, schandelijk van mij, dat is ene oor ingegaan bij me andere uit, waarom ze al paar maanden classic speelt met haar guild) maar ze speelt weer behoorlijk veel ineens, en hoorde ook de servers helemaal tot leven kwamen, en het weer is zoals ik toendertijd het nog leuk was weer is.

Misschien moet ik na 10 jaar ook maar weer eens een timecard kopen, en het proberen, zoniets voor de Blast from the Past feel ;) O-)
De reden dat dit juist zo'n groot succes is, is omdat de fanbase hier masaal om geroepen heeft met ze allen. Door de aanhouding van dit, is Blizzard dit gaan opzetten.
Nou ja, kom over een paar maanden terug, dan kunnen we echt zien of mensen spelen of gewoon even jeugdherinneringen willen ophalen om het daarna weer weg te leggen.
Dacht dat het wel mee zou vallen in de ochtend, maar heb nu om 10u ook gewoon een queue van 2/3 uur :+
Vanmorgen was ik vroeger wakker dan gewoonlijk. Ik heb toen de pc aangezet om een char aan te maken. was iets na 6 uur en heb alsnog 45 min moeten wachten van een que van net geen 5K. uit eindelijk is char maken wel gelukt en daarna meteen naar het werk. Ik ga mezelf in de que zetten rond 3 uur, zodat wanneer ik thuis ben hopelijk kan spelen :D
Pak gewoon een server die niet vol is? :)
Ik pak nu liever een realm die wat vollee(overvol) is, kans is groot dan niet drukke realms straks te rustig gaan worden wanneer de hype voor bij is. Ik heb in het verleden peer keer gehad dat medium/high realms zijn leeggelopen en dat is op langer termijn nog vervelender!
Dan zullen ze hopelijk misschien als vroeger free realm transfers openen :P
Dat was toch alleen juist van drukke realms naar rustige? hielp wel wat maar niet heel veel?
ze kunnen ook rustige realms mergen, of van een drukke realm transfers open naar de rustigere realm (dus zal deze dan ook drukker worden).
mja ik werd dus rond 6u wakker en heb er spijt van dat ik toen niet alvast de queue heb aangezet!
Bij TBC launch of WOTLK had ik een boek op mijn toetsenbord gelegd zodat ik niet uitgelogd werd en me mannetje altijd maar rondjes bleef lopen. Die queue times op mijn server waren ook verschrikkelijk, echt uren.
Ah, de authentieke ervaring! :+
Ah, de authentieke ervaring! :+
Dat dacht ik ook. Dat was ten tijde van de launch niet anders. Dit maakt de vanilla-ervaring compleet. :+
Hahaha, exact mijn eerste reactie.
Het brengt wel weer herinneringen terug naar de initiële launch dagen. Goh, wat was ik toen stom om EU-Deathwing te kiezen, alleen omdat het 'cool' klonk. Wat heb ik gevloekt op de wachtrijen :+ .
klopt elke nieuwe addon was het zo.
Moet je voor deze versie ook maandelijks betalen ?
Eigenlijk betaal je voor Live en je krijgt Classic er gratis bij.

Dus ja, je betaald gewoon maandelijks zoals de afgelopen 15 jaar.
Nee, Classic is gratis te spelen (Als je al voor retail betaalt..)
Is blizzard hun schuld met hun amateuristisch gedoe. Hadden al veel vroeger meer servers moeten openstellen. Die vier nieuwe servers die ze geopend hebben deze nacht hadden vorige week al moeten geopend zijn, dan was alles mooier verdeeld geweest. En het is achteraf gemakkelijker om halfvolle servers te mergen dan spelers weg te krijgen van een server. Heb mij rond 9u ingelogd voor Firemaw en sta nu na anderhalf uur nog op positie 1300 met een estimate van nog 40min. Dat beloofd voor degene die vanavond gaan willen inloggen.
En het is achteraf gemakkelijker om halfvolle servers te mergen dan spelers weg te krijgen van een server.
Dat willen ze juist niet doen. Blizzard heeft aangegeven dat server-communities een belangrijk onderdeel zijn van WoW Classic. in de hoofd-versie van WoW zijn zaken als server-merges, cross-realm zones en sharding nogal standaard, maar het is juist het idee om dat bij WoW Classic niet te doen.

En gezien er op de launch dag altijd veel meer spelers zullen zijn dan een paar weken later, is het onvermijdelijk dat de wachtrijen zijn. Anders zit je later met lege servers als de initiele rush voorbij is.
Amateuristsch? Ik vind dat ze het professioneel hebben aangepakt. Ze zijn pessimistisch begonnen met als optie om simpelweg meer servers toe te voegen waar nodig. Hierdoor zorg je ervoor dat in eerste instantie de servers propvol zitten, maar als de nieuwigheid eraf is, dan blijft er een healthy community over.

Servers mergens daarintegen zorgt voor meer problemen. Het heeft gevolgen voor de community en economy, aangezien deze tussen realms zullen verschillen. Daarnaast zit je met guildnamen en player namen. Wil je nu echt met Garrosh-Firemaw van de guild Elitist Jerks - Shazzrah rond lopen? Ik iig niet en ik denk dat veel andere spelers hier hetzelfde over denken.
Niemand die iets zegt over die screenshots met line-up voor de quest mobs? Hilarisch, ik moest lachen :D :D
Ja ik zat ook hard op te lachen. Wat een helden.
Blizzard is dus echt voor het "Classic" gevoel gegaan want die enorme wachttijden hadden we in 2004 ook al :)

Vind het geweldig om te zien hoe populair Classic (voorlopig) is.
Erg leuk.

Het is de WoW versie waarvan ik vind dat iedereen hem minimaal eens gespeeld moet hebben

[Reactie gewijzigd door Iusedto op 27 augustus 2019 11:06]

mensen wouden de classic experience. nu hebben ze die ook inclusief de waiting ques :9
Ik heb hem net aangezet voor Mograine (PVP Horde) dat ik in me lunch even verder kan spelen.
Zit nu op een uur en moet nog een kwartier!
Wij zijn met de hele groep geswitched naar een rustigere realm.
Geen enkele problemen gehad vannacht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True