Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Omzet Apple stijgt licht ondanks daling inkomsten uit iPhone-verkopen

In het afgelopen kwartaal was minder dan de helft van Apples omzet afkomstig uit iPhone-verkopen en dat is voor het eerst sinds 2012. De verdiensten uit smartphoneverkopen daalden, maar mede door groei in de omzet uit diensten steeg de totale omzet ten opzichte van vorig jaar.

Apple behaalde in de afgelopen drie maanden een omzet van 53,81 miljard dollar en iPhones waren goed voor 25,99 miljard dollar daarvan. Daarmee zijn de inkomsten uit smartphones voor het eerst sinds zeven jaar niet meer verantwoordelijk voor meer dan de helft van de omzet.

Vorig jaar haalde Apple in het vergelijkbare kwartaal 3,48 miljard dollar meer omzet uit iPhone-verkopen. Of Apple minder iPhones heeft geleverd of dat er minder dure modellen zijn verkocht, is niet duidelijk. Apple geeft geen details meer over het aantal smartphones dat wordt verkocht.

Ondanks de daling in inkomsten uit iPhones was de omzet van Apple een procent hoger dan in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar. Dat komt mede door de groei in omzet uit diensten; in het afgelopen kwartaal was dat 11,46 miljard dollar. Een jaar eerder was het nog 10,17 miljard.

De inkomsten uit verkopen van Mac-computers en iPads stegen ook. Die productgroepen waren goed voor 5,82 en 5,02 miljard dollar omzet. Een jaar eerder was dat 5,26 en 4,63 miljard. De categorie Wearables, Home and Accessoires deed het nog beter. De omzet was daar 5,53 miljard dollar, terwijl dat in dezelfde drie maanden vorig jaar 3,73 miljard dollar was.

Ook in het vorige kwartaal daalde Apples omzet uit iPhone-verkopen en steeg de omzet uit diensten. Het bedrijf is sinds enkele jaren bezig met een transformatie. Hardware blijft een belangrijke inkomstenbron, maar diensten nemen een steeds grotere rol aan. Dat zal in de komende kwartalen waarschijnlijk nog duidelijker terug te zien zijn, als Apple zijn streamingdienst Apple TV+ en gameabonnement Apple Arcade heeft uitgebracht.

Apple sloot het kwartaal af met 10,04 miljard dollar winst. Dat is minder dan de 11,52 miljard dollar winst die in dezelfde periode vorig jaar werd bijgeschreven. Apple heeft dit jaar meer kosten gemaakt, onder andere door hogere uitgaven aan research en development.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-07-2019 • 09:39

308 Linkedin Google+

Reacties (308)

-13080265+1121+217+30Ongemodereerd103
Wijzig sortering
Ik heb meerdere malen android geprobeerd, aangezien ik de openheid wel leuk vind. Maar zoals zuttasoxx al aangaf, is het me door vervelende gelag van de UI en battery issues (random drain van 90 naar 50 en gloeihete telefoon) me gewoon zat geworden. De telefoons die ik geprobeerd heb zijn de samsung S3, S6, S8 en nu heb ik ook nog een google pixel 3 liggen omdat er ook samsung haters tussen zitten die het weer op samsung afschuiven. Moet ik zeggen dat de pixel 3 niet veel beter is dan de samsungs (vooral de s8).

Ik blijf lekker bij mn iphones, voor mij is UI smoothness een van de belangrijkste dingen van een telefoon. Hoe snel ik kan switchen van apps, de animaties niet laggen en dat het typen fijn aan voelt (vlotte reactie tijd van touch to display). en dit soort dingen kan naar mijn mening geen enkele android telefoon aan tippen.

Natuurlijk is dit allemaal subjectief, en moet iedereen lekker kopen wat die zelf fijn vind. Maar mijn ervaring geeft iedergeval aan dat android toestellen minder lang aan mijn eisen voldoen dan iphones.

Als de iphone 7 een groter scherm had zou ik die nog liever gebruiken dan de pixel 3 die ik heb liggen. Op het moment gebruik ik een iPhone Xs

Ook eens een leuk gevalletje, ik ben wel eens in amerika en gebruikte daar de delivery service "doordash". Er moest wat via de telefoon gedaan worden voor die het kon afleveren en we stonden bijna 20 minuten aan de deur omdat zijn android was vastgelopen en moest rebooten. Ook heb ik dit wel eens met een uber driver mee gemaakt dat zn android telefoon niet mee werkte en ik daar weer op moest wachten. Nu is dit allemaal "anecdotal". Maar dit in combinatie met mijn eigen ervaringen heeft voor mij wel de keuze wel makkelijk gemaakt.

[Reactie gewijzigd door marco282 op 1 augustus 2019 13:35]

Voor mij inderdaad geen Samsung, dus goed dat je de Pixel aanhaalt. Ik had die eigenlijk wel hoger ingeschat (heb er zelf geen).

Voor mij is het ontbreken van bugs een vereiste en daarom komt iPhone er bij mij niet meer in.
Dit is vanwege een brakke bluetooth stack op destijds m'n iPhone 4S. Apple ontkende alles dus Apple kan me de boom in en dat zal nooit meer veranderen. Het was toen simpelweg een arrogante club (hoe het nu is weet ik niet). Voor mij is het Android sinds die tijd (HTC op precies te zijn); daar werkte m'n bouwsel prima mee, ik had tenslotte de bluetooth specificaties netjes nageleefd.

Onder de streep heb je dus keihard gelijk, ervaringen zijn de sleutel in deze en ieder het zijne.
Waarschijnlijk heeft iedereen wel wat anekdotes, zie hierboven die van mij.
Al mijn iphones sinds de iphone 4 hadden na 1 of 2 jaar een nieuwe accu nodig omdat deze niet meer goed was. De iphone 5s na 1 jaar. De 6s na 2 jaar en de x na 1.5 jaar. Hoe leuk 6 jaar updates bij apple ook klinkt. Ik ken weinig mensen in mijn kringen die er ook 6 jaar mee doen. Er ging bij iedereen altijd wel iets kapot. Van lightning poorten tot accus tot powerbuttons. Als je een heavy user bent is 2 jaar en soms 3 misschien haalbaar. Maar bij mij is 2 jaar over het algemeen de max
Absoluut.

Met battery drain bedoel ik geen versleten batterij. Zelf ook op mijn iphone 6s twee keer van batterij moeten wisselen, scherm gerepareerd.

Niet tegenstaande wel nog steeds een iphone 6s aan het gebruiken.

Kapot is geen reden voor een nieuwe telefoon anders is de afvalstapel gigantisch.
Was geen reden voor een nieuwe. Maar maakte de iphone wel duurder. De batterij van de x koste 159 euro! En redde dus ook de 2 jaar niet. Een android toestel gaat miss ook maar 2 jaar mee. Maar is geen probleem aangezien het de helft kost.
De iPhone 6s van mijn vrouw vertoont ondertussen behoorlijk wat kuren en heeft een hele slechte batterijduur. Die heeft ze nu iets van 4 jaar. Had ze na 3 jaar een nieuwe Android One gekocht, dan zou een Nokia 7 Plus of Xiaomi Mi A2 net nieuw zijn geweest, dus met nog 3 jaar ondersteuning.

Ik denk dat een Xiaomi Mi A2 van vorig jaar geleden vergelijkbaar presteert voor alledaags gebruik met een veel betere batterijduur, grotere (en uitbreidbare) opslag en waarschijnlijk ook een betere camera. Dit toestel kostte bij lancering iets van €250 geloof ik.

Ik propageert niet dat mensen maar steeds nieuwe telefoons moeten kopen. Zoals in mijn eerste reactie: Apple zet een goede standaard door telefoons lang te ondersteunen. Ik reageerde echter op de stelling dat je bij Android ieder jaar een nieuw flagship toestel zou moeten kopen om dezelfde ondersteuning te hebben als bij Apple. Dat is duidelijk overdreven.
Ik reageerde echter op de stelling dat je bij Android ieder jaar een nieuw flagship toestel zou moeten kopen om dezelfde ondersteuning te hebben als bij Apple. Dat is duidelijk overdreven.
Ja, dat is ook overdreven. Ben ik helemaal eens. Het punt is ook meer (denk ik, ik maakte het originele punt niet :P), dat Apple _letterlijk_ minder telefoons wilde maken en meer wil verdienen aan de services, omdat dat duurzamer is en uiteindelijk een houdbaarder bedrijfsmodel is (bij de aantallen van Apple en het duidelijke sourcing-probleem). En dit terwijl veel android-smartphone-makers (niet allemaal, Samsung is bijvoorbeeld meer een mixed bag) juist bezig zijn de verkopen op te schroeven met kleinere marges. Daardoor koop je sneller ieder jaar of iedere 2 jaar een telefoon, je houdt immers geld over als je het vergelijkt met de 1000 euro kostende telefoons, samsung incluis. Allemaal logisch natuurlijk, maar het langer supporten, het goedkoper maken van batterijreparaties, een goede recycle-dienst én de hogere aankoopsprijs, dat zijn allemaal gevolgen van die keuze van Apple om meer op de services te richten in tegenstelling tot de toename van iPhone-verkopen.
Maar de iPhone 6s koste bij introductie eind 2015 €850. Eind 2020 is hij dus 5 jaar ondersteund, hetgeen uitkomt op €170 per jaar. Dat is dus veel duurder dan wat @bilgy_no1 suggereert met een €150,- Android eens per 3 jaar.
offtopic:
Ik zeg niet of bilgy_no1 wel of niet gelijk heeft met zijn stelling, ik stel dat jouw tegenargument zijn bewering alleen maar bevestigd.
5S van september 2013 draait nog op iOS12.4, maar gaat niet meer mee naar iOS13 in sept.2019
Dus nog de laatste OS versie die voor iOS12 nog uitkomt dit jaar.
iOS heeft meer dan 1 miljard actieve toestellen; Waarom zou je zo'n trouwe userbase loslaten? Apple is niet één van de meest succesvolle bedrijven geworden door goedkope producten op de markt te brengen. Wat Apple vooral al heeft aangetoond is dat je niet het meeste gebruikers moet hebben om de meest winstgevende te kunnen zijn.

De filosofie bij Apple is altijd al geweest dat mensen een meerprijs willen betalen voor kwaliteit. Dat zijn niet dezelfde mensen die eerst naar de prijs kijken en dan naar het product.
iOS heeft meer dan 1 miljard actieve toestellen; Waarom zou je zo'n trouwe userbase loslaten? Apple is niet één van de meest succesvolle bedrijven geworden door goedkope producten op de markt te brengen. Wat Apple vooral al heeft aangetoond is dat je niet het meeste gebruikers moet hebben om de meest winstgevende te kunnen zijn.

De filosofie bij Apple is altijd al geweest dat mensen een meerprijs willen betalen voor kwaliteit. Dat zijn niet dezelfde mensen die eerst naar de prijs kijken en dan naar het product.
Een simpele reden Apple moet blijven groeien voor de aandeelhouders. 1 miljard actieve toestellen zegt natuurlijk ook weinig over dat uiteindelijk op lange termijn betekent en hoeveel er wordt omgezet. Ik ken mensen met 5 of 6 Apple apparaten, daarbij kun je als je een gezin hebt ook allerlei diensten en aangekochte apps delen.
Daarnaast hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat Apple al z'n apparaten voor weinig weg heeft te doen. Ze kunnen minder en meer vermogenden bedienen. Dat deden ze ook met de iPhone SE en dat doen ze nu ook al met de iPad. Het instapmodel is relatief goedkoop geprijsd. Kortom groei mogelijkheden genoeg zonder de doelgroep van de meer vermogenden uiteindelijk voor het hoofd te stoten. Daarbij de wereld bestaat uit meer dan de US en westerse landen. Groei op alle gebieden valt vnl te halen uit de tweede en derde wereld landen.
Als je over de derde wereld spreekt: forget it. Dat is een markt die Apple niet kan bedienen. de prijs voor die toestellen moet zo laag zijn dat je moet besparen op alles en een toestel op de markt moet brengen dat kwalitatief niet voldoet aan de eisen van Apple. Trouwens die markten bedienen ze al met tweedehands toestellen. Maar of die gebruikers de diensten gaan kunnen betalen betwijfel ik.

Bij Apple weten ze echt wel wat ze doen hoor. Laat hen maar de strategie uitstippelen, dat heeft ze tot nu toe geen windeieren gelegd
Ik denk ook dat Apple op termijn de prijzen gaat verlagen van iPhones . Zeker niet op het niveau van de goedkope Chinese Androids , maar wel max 1000 euro. Stap 1 is echter om de omzet stabiel te houden door meer omzet en winst te halen uit andere hw producten en services. Op het moment dat Apple minder afhankelijk is van iPhones in zijn omzet en er meer omzet komt uit andere bronnen, zie ik ze zeker de prijzen omlaag brengen van de iPhones binnen 2 jaar.. op dit moment zit Apple in een transitiefase.
Als ze namelijk echt zouden willen dat gebruikers langer met hun telefoon zouden doen en niet elk jaar een nieuwe kopen, waarom breng je dan toch elk jaar een telefoon uit? Waarbij de hardware nauwelijks echt iets toevoegt.
Hier ben ik het niet met je eens. Gazelle brengt elk jaar een nieuwe Vento uit maar daar wordt echt niet van verwacht dat je hem elk jaar gaat vervangen. Hetzelfde geldt voor veel automodellen. Ik denk zelf ook dat het wenselijker is om producten geleidelijk te verbeteren in plaats van elke vijf jaar een geheel nieuwe uit te brengen.
Dus omdat een ander merk dat doet moet het maar okee zijn? Rare beredenering.
Dan doe ik het tegenovergestelde. Wat goed dat PlayStation/Xbox eens in de 6 jaar een nieuwe versie van hun console uitbrengen. Weten developers met welke hardware ze aankomende jaren kunnen werken. Stabiliteit in de markt, niet voor elke scheet een nieuwe console.
31 juli 2019 19:30
Dus omdat een ander merk dat doet moet het maar okee zijn
Je zou voor de aardigheid mijn reactie is moeten lezen, en als je echt zin hebt ook waar ik op reageer. Als mijn stelling zou zijn ‘andere merken doen het ook’ dat had ik uitgezocht hoeveel modellen Samsung of Nokia jaarlijks uitbrengt. Dán had ik kunnen stellen dat Apple het zo gek niet maakt. Maar die vergelijking ging ik niet aan omdat ik reageer op:
Als ze namelijk echt zouden willen dat gebruikers langer met hun telefoon zouden doen en niet elk jaar een nieuwe kopen, waarom breng je dan toch elk jaar een telefoon uit?
Ik haal deze stelling onderuit door andere markten aan te wijzen, waar geen enkel verband bestaat tussen afschrijving en vernieuwing van de beschikbare modellen. Waarom jij vervolgens over consoles begint weet ik ook niet, Airbus komt ook niet elk jaar met een nieuw vliegtuig, maar dat heeft hele andere redenen dan Apple heeft voor zijn trage cyclus.
Ik heb je reactie zeker wel gelezen en ik snap ook echt wel dat het marketing technisch gezien slim is om elk jaar een nieuw toestel uit te brengen. Het is een beetje hetzelfde als elk jaar een nieuwe Assassins Creed. Geld harken doe je er wel mee. Begrijp me niet verkeerd, het is niet om Apple te bashen, dit geldt voor elk ander telefoonmerk. De rek is er uit. 1 camera, 9 camera's, telelens; full hd, 4k; dun dunner dunst; plastic, aluminium, glas, buigbaar. Hartstikke goed hoor om een beetje te experimenteren, alleen waar is de echte next step? Al die dingen die nu gedaan worden is om je "te onderscheiden in de markt". Waarvan 9/10 dingen in het nadeel werkt van de consument. 4K schermen, energieverbruikers. dunne telefoons, minder accu, glazen "premium" achterkant, kwetsbaar. Alles om te zorgen dat je over 2 jaar(op zijn max) een nieuwe telefoon koopt.
Je hoopt dan dat een bedrijf zoals Apple met een kapitaal van sintjuttemus dat er echt iets nieuws komt. In plaats van een vingerafdrukscanner *tromgeroffel* ….. onder het scherm! Het zal technisch echt wel een hoogstandje zijn. Maar is dit het dan? Het bedrijf wat goed is om nieuwe technologieën tot een consumentenproduct om te vormen. Die miljarden R&D heeft, de knapste koppen, honderden start ups opkoopt. En dan de volgende telefoon is weer precies zoals de vorige. Zelfde design, 10% snellere CPU, marginale betere camera. En wie weet zelfs een usb C aansluiten.

Leuke marketing allemaal, ik zie alleen echt niet in wat de meerwaarde is.
Wat is dan volgens jou zo prettig aan elk jaar een nieuwe telefoon? Wat is er dan wenselijk? Hoe draagt het bij aan de markt?
Wat is dan volgens jou zo prettig aan elk jaar een nieuwe telefoon? Wat is er dan wenselijk? Hoe draagt het bij aan de markt?
Stapsgewijze innovatie. Ik vind de automarkt een mooi voorbeeld: ze introduceren regelmatig nieuwe technologie die crap werkt. Ik kan me nog airco, stembesturing en parkeersensoren herinneren. De parkeersensoren piepten altijd, behalve als je ging botsen. De stembesturing zorgde ervoor dat je iedereen inde wereld kon bellen, behalve de persoon die je wilde. Airconditioners kosten handen vol geld en gingen altijd stuk. Maar iedere versie werd het beter, en nu kan ik me geen auto voorstellen zonder airco, adaptive cruisecontrol etc. Stembesturing gebruik ik niet maar parkeersensoren zal ik er uiteindelijk ook wel bijnemen. De reden dat die fabrikanten deze features uitbrengen voordat ze af zijn zijn tweeledig: ze willen niet dat een ander het eerder introduceert, maar ze hebben ook feedback van de klant/markt nodig. Misschien zit een klant helemaal niet te wachten op elektrische ramen? Dan heeft het weinig zin ze te verbeteren.
Maar dat alles was niet mijn oorspronkelijke punt, al heb je me aan het denken gezet. Mijn punt was, is en blijft, dat de verversingssnelheid van producten vanaf de fabrikant geen directe relatie heeft met de verversingssnelheid bij een individuele klant.
Je hoopt dan dat een bedrijf zoals Apple met een kapitaal van sintjuttemus dat er echt iets nieuws komt. In plaats van een vingerafdrukscanner *tromgeroffel* ….. onder het scherm!
Je zou hopen dat een bedrijf als Microsoft met iets beters komt dan Windows met een bestandsbeheerder met *trommelgeroffel* een donkere modus. Maar de tijd dat je 5 jaar moest wachten op een revolutionaire versie van Windows ligt achter ons, in plaats daarvan wordt het elk half jaar een beetje beter. Ik vind het prima, ben dat met Linux al jaren gewend (vrijwel elke Ubuntu review op Tweakers stelt "niet echt vernieuwend, wel een kleine stap vooruit"). Waarom niet met telefoons?
Ga je dan voor elke nieuwe versie een nieuwe computer kopen?
Waarom doen mensen dat dan wel met telefoons?
Nee, nee nee. Dat is dus wat ik nu al heel vaak gefaald heb uit te leggen, en daarvoor mijn excuus.
Mijn punt was, is en blijft, dat de verversingssnelheid van producten vanaf de fabrikant geen directe relatie heeft met de verversingssnelheid bij een individuele klant.
Gazelle brengt elk jaar een nieuwe Vento uit maar daar wordt echt niet van verwacht dat je hem elk jaar gaat vervangen.
Dat er elk jaar een nieuwe versie uitkomt betekent niet dat jij en ik elk jaar een nieuwe versie moeten kopen.
Het is maar waar je je druk om maakt. Ik heb persoonlijk geen flauw idee wie van de mensen die ik ken een Iphone hebben, laat staan welk model en wat die heeft gekost. Het zal me een worst zijn. En helemaal wat Apple daarover heeft te zeggen.
Die 6 jaar ondersteuning is niks tegenwoordigs aan.

Mijn iPhone 3GS uit juni 2009 heeft z'n laatste update gehad in februari 2014. Ik heb deze gebruikt tot de iPhone 6plus Red uitkwam in 2015. Dat is ook gewoon bijna 6 jaar.

Hij was wel een stuk goedkoper, ongeveer €600 als ik het mij niet vergis, voor de 32GB versie.
Leuk die 6 jaar ondersteuning, maar zolang Apple niet veel oudere IOS versies ondersteund ben je verplicht je IOS-device te updaten naar de laatste versie. Voor oudere modellen brengt dit veel traagheid met zich mee.

Persoonlijk heb ik liever de methode die Microsoft en Google toepast. Het uitbrengen van updates en security patches voor oudere builds. Verder is bij Microsoft en Google ook duidelijk hoelang je security updates van ontvangt , iets wat bij Apple nog steeds niet zwart op wit staat. Ze kunnen zo de stekker uit de "lange" support trekken.
Oudere modellen worden net sneller met de laatste nieuwste updates. Dit is iets waar Apple sinds 2 jaar op focust. Het past dan ook helemaal in de filosofie om iPhones langer te blijven gebruiken.
Ze kunnen zoveel beloven, maar tot heden merk ik daar vrij weinig van.

Verder begrijp ik dat hun filosofie is om IPhones langer te gebruiken. De verkoop neemt af en aangezien vele services van hun alleen op Apple devices werkt doen ze nu alles aan om de gebruikers vast te houden. Services met een maandelijkse fee is nu business model geworden.

Maak maar eens gebruik van Icloud applicatie op een Windows laptop. Echt dramatische ervaring maak je dan mee.

[Reactie gewijzigd door vali op 31 juli 2019 19:26]

Omdat je er geen hebt ? Nogal logisch dan (mijn 5S,6S en 8 worden nog steeds dagelijks gebruikt op de nieuwste iOS versie). En ze zijn er in ieder geval de laatste 2 jaar niet trager op geworden.

Ze volgen simpelweg de algemene trend, voor zo goed als elke online dienst sluit je ofwel een maandelijks abbo af, of je hebt reclame, of je bent erg beperkt/geraakt er gewoon niet op. Als je Apple beu bent is overschakelen naar een ander eco-systeem niet echt een probleem. Aangezien de omzet uit diensten echter is gegroeid vermoed ik toch dat ze iets goed doen.

Voor synchronisatie van mijn foto's/bestanden van GSM naar laptop gebruik ik zelf OneDrive, Ik kan me best inbeelden dat de Windows client niet erg super is.
Omdat je er geen hebt ? Nogal logisch dan
Nogal een vreemde aannamen die je daar maakt. Ik zeg nergens dat ik geen IOS-device bezit.
Als je Apple beu bent is overschakelen naar een ander eco-systeem niet echt een probleem. Aangezien de omzet uit diensten echter is gegroeid vermoed ik toch dat ze iets goed doen.
Voor een bedrijf dat zeer lange tijd volledig leefde op de verkoop van hun hardware is dit zeker geen idealen trent en het heeft lang geduurt voordat ze het inzagen. Ben erg benieuwd hoe het bedrijf er over vijf jaar uit ziet en nog steeds hun services voornamelijk Apple only zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 31 juli 2019 23:08]

dat oudere toestellen sneller worden met de nieuwe updates is toch vastgesteld door Tweakers

wat iCloud en Windows betreft, tja dat verbaast me niets. Maar ik vind windows al dramatisch dus waarom zou ik dat proberen met iCloud? ;)
dat oudere toestellen sneller worden met de nieuwe updates is toch vastgesteld door Tweakers
Tweakers kan zoveel vaststellen, maar weeg meer waarde aan mijn eigen ervaring. Helemaal als je bekijkt dat Tweakers niet meer DE tech website is als het 10 jaar geleden was.

Verder beschikken ze maar over x aantal modellen, kunnen ze niet alle scenario's testen en is het vaste datum (aangezien ze de testen niet herhalen).

Het verbaast je niks? Ze willen toch meer geld verdienen met hun Cloud services. Als ze een groter publiek willen bereiken dan zouden ze zich niet alleen moeten richten op Apple producten. Met hun muziek streaming dienst doen ze dat niet en daar zit echt wel een reden achter (er zijn aanzienlijk meer Android gebruikers dan IOS-devices).
Maar ik vind windows al dramatisch dus waarom zou ik dat proberen met iCloud?
Dat jij er geen gebruik van maakt wilt niet niet zeggen dat andere dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door vali op 1 augustus 2019 15:37]

Het verbaast je niks? Ze willen toch meer geld verdienen met hun Cloud services. Als ze een groter publiek willen bereiken dan zouden ze zich niet alleen moeten richten op Apple producten. Met hun muziek streaming dienst doen ze dat niet en daar zit echt wel een reden achter (er zijn aanzienlijk meer Android gebruikers dan IOS-devices).
Nochtans hoorde ik ook nooit positieve verhalen over iTunes op Windows. Misschien ligt het dan aan Windows als het volgens jou wel perfect werkt op Android ;)
Misschien ligt het dan aan Windows als het volgens jou wel perfect werkt op Android
Geen idee waarom je graag woorden in iemands mond legt maar het maakt een discussie niet echt gemakkelijk..

[Reactie gewijzigd door vali op 1 augustus 2019 19:21]

Ik versta uit je antwoord je vindt dat ze hun muziek streamingsdienst op Android wel goed doen vermits je niet tevreden bent met hoe ze iCloud op Windows afhandelen. Dat iTunes een gedrocht is op Windows is algemeen bekend. Ik zie niet hoe ik je antwoord anders moet interpreteren.
Ik heb zelf een private cloud en daarnaast een public cloud met aanzienlijk meer mogelijkheden. Dus nee, ik heb geen behoefte om gebruik te maken van hun Cloud-services (inclusief die van hun muziek streaming dienst). Enige wat ik vermelde is dat ze de dienst op Android hebben uitgebracht. Heb hier verder geen ervaring mee omdat ik, zoals ik hierboven vermelde, geen behoefte heb aan hun Cloud-services.

Met de release van de UWP is iTunes zeker verbeterd(geen verplichting van de vele bloadware). Het is niet de beste applicatie die er is, maar dat is hij ook niet op macOS. De hele functie van ITunes is gewoon niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 augustus 2019 14:13]

Op macOS werkt iTunes perfect hoor. En Apple Music komt er in september aan dus volledig mee met de tijd.
Welk toestel kost 800 per jaar? Hoezo 1200 in 4 jaar? Mijn collega gebruikt nog steeds een galaxy s4
Zeker, het ecosysteem is heel erg belangrijk bij Apple, maar Apple Music en Apple TV zijn niet (meer) afhankelijk van het hebben van Apple hardware. Hell, waarom je het zo zou gebruiken is me een raadsel, maar iCloud kun je zelfs zonder Apple hardware gebruiken. Dus je ziet wel voorzichtig een shift daarin. Apple wil ook dat je hardware langer gebruikt of langer kunt gebruiken. Dan is voor de businesscontinuïteit het verkopen van services wel van belang.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 31 juli 2019 10:49]

Maar zo'n iPhone koop je 1 keer in de 2-3 jaar, maar services dagelijks....

Overigens staat Apple Music los van het eco-systeem. Werkt immers ook op Android en Sonos (en waarschijnlijk nog wel meer platforms).
De services waar de groei in zit heeft niets te maken met een ecosysteem.

Je kan die diensten ook afnemen zonder een Apple device.
Ga er maar van uit dat ze liever en groei in iphone verkopen en groei in alles wat geen iphone verkopen is hadden gezien, en niet een daling in het ene, groei in het andere. Dat is ook wat @falconhunter wil zeggen. Nu is de algehele omzet minimaal hoger, en de algehele winst anderhalf miljard lager dan vorig jaar.
Oh, dat men liever geen daling had gezien ben ik van overtuigd, maar de correctie was hoe dan ook nodig en Apple kon het zich niet veroorloven om de gok te nemen. Eeuwige groei kan gewoon niet bij de aantallen high end spullen die Apple levert. Dan moet je op een gegeven moment toegeven en zeggen dat je in gaat zetten op services.

Overigens: bij bijna alle smartphone-bouwers daalt de winst. Dat komt door de toenemende kosten van componenten en fabricage. Hier staat Apple absoluut niet alleen in.
Jup, ik heb Philips Healthcare 4 jaar geleden al verteld dat hun dagen over waren met de komst van de Apple Watch, konden ze zich toen niet voorstellen. Nu hun eigen watch gefaald is denk ik dat ze het anders inzien.
Denk je werkelijk dat een bedrijf als Apple (of ieder ander groot bedrijf) dingen zomaar laten gebeuren. Natuurlijk zit er een plan achter. Ze zijn niet achterlijk en zien uiteraard ook dat de markt voor smartphones verandert (en hebben dat waarschijnlijk al zien aankomen ver voordat de rest van de wereld dat ziet).
Wanneer je bijna iedereen op straat ziet met Airpods kan je inderdaad zeker niet meer spreken van 'een paar wearables'
De iphone maakt geen 50% uit van de Apple omzet dus het aandeel van de iPhone ook niet overdrijven.
Zeer goed resultaat te noemen. Zodra 5G van de grond komt zal het pas weer hard gaan met de iPhones. In de tussentijd is het mooi dat ze in de andere segmenten goed scoren.
5G heeft er weinig mee te maken.

De meeste mensen weten niet eens wat 5G is laat staan dat ze erop zitten te wachten.
Niet met je eens. Mensen geloven de marketing boys wel. Beter, nog beter, nog sneller.

Ze weten niet wat ze kopen, maar de bedrijven pushen wel. En dan komen mensen er achter dat het zo geweldig is.
Nee hoor, Theesipper heeft het specifiek over 5G en als dat waar was hadden mensen hun 3G telefoon inmiddels ook wel ingeleverd voor een 4G telefoon maar juist de goedkopere en oudere generaties zijn massaal in omloop en worden het meeste verkocht.

Marketing doen betekent niet dat het ook werkt, dat zou wel heel makkelijk zijn voor bedrijven om veel te verkopen maar kijk naar Samsung die ziet zijn verkopen juist inzakken terwijl ze je doodgooien met S10 reclames.
maar om hier €1000 voor neer te tellen?
Ga ik absoluut doen. Misschien niet dit jaar, dan wel volgend jaar; ik doe nu al sinds launch met de 6s, en die werkt nog steeds zoals ik hem kreeg. Snel, goede batterijduur, prachtige camera, updates... Ik heb ook een Apple Watch, 2 Macbooks en een Apple TV. Het is het geld wat ik er toen der tijd voor heb neergelegd dubbel en dwars waard, en voor een volgende 5 jaar doe ik die investering wel.
Als je de beurswaarde van die 2 bedrijven gaat vergelijken heb je het wel over appels en peren.
Samsung verkoop ontzettend veel verschillende producten die Apple niet heeft en bevindt zich in veel meer verschillende markten.

Als de markt van koelkasten en wasmachines opeens instort, of als bijvoorbeeld Bosch opeens heel veel marktaandeel afsnoept van Samsung dan zal dat ook invloed hebben op de totale omzet van Samsung, maar zegt dat niks over hoe de smartphone tak van Samsung zich verhoudt tot de smartphone tak van Apple.

Die cijfers zouden wel interessant zijn want de smartphone cijfers van Samsung en Apple samen geven wel een redelijke indicatie van de algehele trend in de smartphone markt.
Volgens mij kun je beter een erg gespreide portefeuille hebben dan alleen op telefoons en aanverwanten mikken.

Wasmachines, airco's, en TV's worden meer verkocht, en blijven nodig.
"BankMyCell is basing its data from people who use its service, and readily acknowledges that they don't represent overall sales, which include auction sites, carrier stores and Apple itself."

Korreltje zout is dus nodig, zoals bij de meeste "studies".
Huh? Je vage artikel (over Nederland?) begint letterlijk met : ‘als we Samsung mogen geloven’. Er wordt vervolgens helemaal niets gezegd over de Apple verkopen. Terwijl er hier in het artikel juist vele nieuwsberichten worden weergegeven met dramatische dalingen van de winst van Samsung en de hard dalende verkoop van de flagships. Zoek nog maar eens op :).
Dat was een tijd geleden. De S10 blijkt toch goed te verkopen.
Dat de verkoop van iPhones minder hard daalt dan de verkoop van Galaxy toestellen verandert niks aan het feit dat er opeens een neerwaartse trend is in de iPhone verkopen.

Waarbij in mijn ogen niet de prijs maar eerder de verzadiging van de markt en de langere levensduur van telefoons zorgt dat de verkopen niet meer kunnen blijven groeien. Je hoeft namelijk niet perse het duurste model te kopen om toch een nieuwe iPhone aan te schaffen.

Ten tijden van de eerste iPhone wisselde ik binnen 2 jaar van toestel.
Nu heb ik een Nexus 5X waar ik 3 jaar mee doe en nog geen afscheid van wil nemen omdat het niet hoeft. En mijn zakeljike iPhone 6 hoeft ook niet vervangen te worden ook al kost het mij niks.
Geen idee wat je bedoelt: Samsung heeft duidelijk meer problemen dan Apple. Je moet naar omzet én winst kijken.
Uhm nee want dat was de vraag niet, misschien moet je gewoon terug lezen waar het over gaat ipv een wedstrijd verpissen proberen te houden.

Het ging om teruglopende verkopen, door duurder wordende telefoons. De verkopen zijn niet terug gelopen maar gestegen, echter wel in een ander prijssegment. Apple heeft niks in dat prijssegment dus ben je sneller genoodzaakt over te stappen op een ander merk als je de hoofdprijs niet meer wilt betalen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2019 14:45]

Ik heb 1 maand een appel gehad, en het was een drama.

Voor mij niet logisch. De foon zal prima zijn. iOS was jusit de ramp.
Dan ben je een van de weinige.

Heb zelf nu al mijn 5e Android en het is vanaf de 1e dag drama geweest en gaat maar door.

Overigens wel grappig dat je iOS drama noemt want een veelgehoord argument is juist dat Android zich nu al kan meten met iOS omdat het iOS heeft gekopieerd en het nagenoeg hetzelfde werkt.
Terwijl Samsung juist in de goedkopere modellen last heeft van concurentie van Huawei wat betreft marktaandeel.
https://www.zdnet.com/art...hone-global-market-share/
Of lagere marges genomen op de telefoons
Of extra investeringen gedaan

Marktaandeel kopen is als je verlies maakt op je producten, en dat zie ik aan die cijfers niet terug.
Zelf heb ik geen Samsung, maar van wat ik begreep proberen ze meer diensten in eigen controle te krijgen.
Gevolg zijn allerlei apps die hetzelfde doen als de standaard Google apps. Ze hebben een afhankelijkheid van Google maar of deze strategie werkt betwijfel ik.

Wat er dan overblijft is concurreren op prijs, maar dat gaat met de Chinese concurrentie niet heel makkelijk worden voor ze.

Blijkbaar is er wel een onderscheidende factor want ze zijn wel de grootste smartphone verkoper ter wereld. Als ik naar de alternatieven kijk snap ik eerlijk gezegd niet goed wat er buiten de marketing dan overblijft. De telefoons zullen niet slecht zijn, maar in mijn ogen niet zoveel beter dat het zo'n groot marktaandeel verklaart.
Prijs. Ik heb een iPhone 8 256GB en die voldoet ruim in mijn behoeftes. Snel, gaat lang genoeg mee op een batterij en werkt gewoon.

Ik vind de nieuwe iPhones gewoon té duur. Ik koop wel weer een iPhone, maar pas zodra mijn 8 er echt mee stopt.

Al jaren heb ik SIM-only, dus ik reken de telefoon gewoon zelf cash af. Dan denk je nog wel een keer na alvorens je een nieuwe koopt.
Ik doe er zeker nog een jaartje mee, maar niet vanwege de prijs maar omdat de X hét toestel is dat alles biedt dat ik wil en zo’n sprong heeft gemaakt in performance dat hij nu nog steeds razendsnel is. Hij is duurder qua aanschaf dan voorgaande modellen, maar is dan ook beter en geschikt om langer mee te gaan. Idem met de hardware van de 8, al mis ik daar persoonlijk wat zaken in.
Ik gebruik al bijna 5 jaar een Galaxy Note 4 sinds de launch in oktober 2014 😊 . Nog steeds veel plezier aan. De reden waarom ik hem blijf gebruiken is mede dankzij de hoge prijzen en het feit dat nieuwe modellen geen verwijderbare batterij meer hebben en de mogelijkheid tot SD kaarten en hoofdtelefoon aansluitingen aan het verdwijnen zijn. Bovendien wordt het verschil in snelheid steeds minder en minder merkbaar. De processorkracht biedt al zeker 3 - 4 jaar meer kracht dan dat applicaties maximum nodig hebben. Ben van plan om er nog 2 jaar mee te doen, omdat ik recent nog maar een interne batterij heb gekocht. Al kriebelt het wel om te zien hoe al mijn vrienden en familieleden véél nieuwere toestellen hebben. Ben van mening, zolang iets nog werkt en voldoet aan mijn verlangen, waarom dan vervangen?
Ikzelf heb een Samsung Galaxy s8 en die heb ik ongeveer sinds de release van de s9. Ik vond het prijsverschil tussen de s8 en de s9 te groot om de vernieuwingen tussen de s8 en de s9 te verklaren. Ik wacht zelf heel erg op de s10, aangezien ik de vingerafdrukscanner en het gat in het scherm gaaf vind en wanneer ik mijn abonnement kan verlengen de s11 alweer uitkomt en de s10 veel goedkoper zal zijn.

Wellicht dat er een leukere telefoon is t.z.t. maar dat zien we dan wel. Voor mij is het leuke van de hoge prijzen er wel een beetje vanaf sinds de htc one m7
Toch worden ze verkocht en is er dus vraag. Toen ik bij een telecomprovider werkte was de XR erg populair.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 31 juli 2019 13:19]

Die iphone 7 van je gaat ook nog wel een paar jaar mee. Met de nieuwste IOS updates. Mijn ouwe heer nog een iPhone 6. Ik verbaasde me hoe snel dat ding nog is. Alleen die 16GB begint hem nu op te breken...
XR is dan ook geen 1000 euro ;)
Ik zag laatst een mooi grafiekje van de verkopen. XR verreweg het meest verkocht, daarna de iphone 8 en iphone xs werd ongeveer net zoveel verkocht als de iphone 7. Dus ja er is vraag naar, maar niks meer als de 7. Wat best wel bedroefend is.
Een jaar minder goede cijfers voor de iPhones is geen ramp. Maar als het komend jaar weer slecht is, dan kan ik me zo voorstellen dat Apple zich enige zorgen gaat maken. Leuk dat ze zich richten op diensten, maar die diensten moeten wel draaien op apparaten die je verkoopt. Het één kan niet zonder het ander.

Ik ben vooral benieuwd wat ze met de prijzen gaan doen. Apple kennende waarschijnlijk gelijk houden of kleine stijging.
Voor Apple diensten ben je niet verplicht een Apple apparaat te hebben.
Apple verstrekt juist wél veel informatie door aan te geven waardoor de (in hun ogen tijdelijke) lichte winstdaling door komt. Het staat dan ook netjes in het Tweakers artikel vermeld: extra investeringen in research en development. En dat is heel goed nieuws!
Financieel en politiek nieuws zijn soms ook belangrijk op Tech sites.
Huawei telefoons zijn niet opeens heel anders dan 6 maanden geleden. Maar toch zullen veel mensen nu opeens anders kijken naar de aanschaf van een van hun toestellen vanwege de handelsoorlog tussen de VS en China.
Omzet....ik kan miljarden omzet draaien zonder marge.....Dus dat zegt dan ook niets.
Even belangrijk maar een harde winstdaling mag daarom wel benoemd worden anders dan een kleine laatste alinea. Wel 15% minder winst en dat is fors.
Daar ben ik het wel mee eens. Over halfweg dacht ik: ok, ok, maar wat met de winst ?!
Dat staat toch in het artikel? Geïnvesteerd in extra research en development.
Je begrijpt het verkeerd. Ik bedoel helemaal niet waarom de winst gedaald is. Ik bedoel dat je het artikel aan het lezen bent en er een hoop details komen over omzet, terwijl er nog met geen woord over de winst gerept wordt. Slechts in de allerlaatste paragraaf wordt ineens iets over winst gezegd, wat wel vreemd is in een artikel over financiële resultaten.
Maar als die 15% minder winst in R&D gestopt is dan is de winst wel met 15% gedaalt maar is er meer geinvesteerd in nieuwe producten.

Als je 10.000 euro omzet hebt en je winst is 9.000 dan is dat misschien helemaal niet positief. Heb je bijvoorbeeld helemaal geen investeringen gedaan in R&D?, heb je geen investeringen gedaan in je productie lijnen?, etc...

Netflix heeft nu bijvoorbeeld praktisch geen winst, maar als ze zouden stoppen met eigen producties te maken gaat de winst hard omhoog. Is dat beter? denk het niet, want dan gaan ze klanten verliezen die juist ook die eigen producties leuk vinden.

Voor de korte termijn lijkt een hele hoge winst leuk, maar voor de lange termijn is het slechter.
Ze hebben een miljard uitgegeven voor Intel z’n 5G divisie. Dat zal bij deze cijfers niet meegerekend zijn maar binnenkort wel in nieuwe cijfers. Gaat van je winst af maar boeit niet qua omzet.
Waarom zou een investering af gaan van je winst? Alleen als je de investering gelijk afschrijft naar nul gaat die miljard af van je winst maar dat lijkt me niet het geval.
Basis boekhouden...
Heb ik nooit gehad, ik meende dat winst pas na aftrek van alle investeringen was.

En dat is vast niet 1 miljard in één keer, maar dat er stevig geïnvesteerd wordt is een feit.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 31 juli 2019 16:25]

Kun je aangeven hoe je erbij komt dat Android-fabrikanten samen niet eens dezelfde hoeveelheid innovaties als Apple hebben? Ik denk dat je de geschiedenis van HTC heel even vergeten bent, die hebben op smartphonegebied in hun eentje al meer innovaties op hun conto staan dan Apple. Dan noem ik nog maar één Android-fabrikant op (wel meteen historisch de meest innoverende).

Je zou er eigenlijk blij mee moeten zijn, ook Apple heeft z'n voordeel gedaan met innovaties van anderen.
Sterker nog: die werkwijze is een hele tijd het bestaansrecht van Apple in z'n geheel geweest. Beetje raar dat jij Apple dan als 'innovator pur sang' wilt betitelen.

Jammer dat HTC eigenlijk geen serieuze speler meer is, die hadden misschien de markt nog scherp kunnen houden.
Oh dus Google heeft sinds een week ineens z’n complete businessmodel veranderd? Das grappig, niks over gehoord verder..

Tot die tijd: gratis diensten bestaan niet. Jij bent het product. Of dat nou Google Drive of YouTube of Android zelf is.

https://www.tomsguide.com...vs-iphone,news-27856.html

https://nypost.com/2018/1...etween-apple-and-android/

https://www.macrumors.com...le-10-times-ios-to-apple/

Lees maar eens, en vertel dan eens waarom dit niet klopt.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 31 juli 2019 18:33]

Ik heb nooit gezegd dat dat niet klopt, jij zegt dat android toestellen goedkoper zijn dan ios omdat wij korting krijgen vanwege het feit dat we onze privacy opgeven. Dat is totale onzin. Je kunt wel linkjes sturen waaruit dat blijkt, maar uit niets blijkt dat Android toestellen daarom goedkoper zijn. Dat is gewoon totale onzin. Apple toestellen zijn zwaar overpriced m.b.t. android toestellen en dat is echt niet vamwege de redenen die jij aangeeft. Zoals ik al zei.. Mosterd na de maaltijd
Nee, dat zal ook geen enkele Android fabrikant ooit gaan zeggen natuurlijk. Maar je kunt natuurlijk zelf wel bedenken dat je bij Android zélf het product bent, en ze dit daarom goedkoper kunnen aanbieden.

Het zou pas écht godsgeklaagd zijn als Android toestellen net zo duur waren als iPhones én ze ook nog aan je data zouden verdienen, toch.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 31 juli 2019 21:15]

Ja dat zou echt godsgeklaag zijn. Fijne avond verder
De andere devices zijn ook niet constant aan vervanging toe, dus ze moeten wel ergens winst halen. Tablets gaan ook X aantal jaar mee. En niet iedereen upgrade altijd naar het nieuwe model. Ik alvast niet. Ik heb bijvoorbeeld een s9 en s10 is echt niet nodig, en als mijn batterij nog goed is dan kan het zijn dat ik een s11 ook oversla. Dat is net hetzelfde bij Apple. Uiteraard heb je het andere kamp dat altijd het laatste van het laatste moet hebben. Maar waar is er nog veel verbetering op een smartphone te maken ? Ok ik wil gerust wel terug Lumia 950 telefoon met microsoft continuum ofzo. Maar dan met een laptop snelheid. Maar daar zijn we belange nog niet. Maar buiten wat meer ram, 5-10% snellere/zuinigere cpu, 5% betere fotokwaliteit misschine, is dat de moeite om te upgraden ? Dat is uiteraard aan de koper zelf om uit te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True