Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard voegt nieuwe Role Queue-functie toe aan Overwatch in Public Test Realm

Blizzard Entertainment laat weten dat het een Role Queue-systeem heeft toegevoegd aan Overwatch in de Public Test Realm voor pc. De nieuwe functie stelt spelers in staat om voorafgaand aan een gevecht al een bepaalde rol te kiezen: tank, damage of support.

Met Role Queue krijgt het matchmakingsysteem van Overwatch in Competitive Play en Quick Play een update. Spelers kunnen voortaan meteen kiezen of ze als tank, support of damage aan de slag willen. Het matchmakingsysteem koppelt vervolgens twee tank-, support- en damage-heroes aan elkaar om samen een team te vormen. Aan het begin van een strijd kunnen binnen de gekozen rol nog heroes met andere skills worden geselecteerd; na afloop belanden spelers in het hoofdmenu waar ze een rol voor de volgende match kiezen.

Elk van de drie rollen heeft zijn eigen queue of wachtrij, waarbij steeds een geschatte wachttijd wordt vermeld. Spelers die voor een minder populaire rol, met dus een kortere wachtrij, kiezen, worden beloond met – bijvoorbeeld – een loot box. Blizzard Entertainment wil er op die manier voor zorgen dat het aantal spelers voor de verschillende rollen wat meer in balans komt, zodat wachttijden nergens te hoog oplopen.

Het Role Queue-systeem is momenteel aanwezig in de Public Test Realm voor pc en zal live gaan op de servers met een Role Queue Beta Season in patch 1.39 die zal lopen van 13 augustus tot 1 september. Daarna komt de nieuwe functie definitief beschikbaar voor de start van Competitive Season 18.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

19-07-2019 • 11:39

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Mijn gedachten over de changes:
  • 3 verschillende SR ratings is een stiekeme nerf op hoeveel Competitive Points je kunt verdienen voor Gold weapon skins. Ipv 1x met je main role bijv. Master te plaatsen moet je nu met alle 3 de rollen even hoog plaatsen om iets meer te kunnen verdienen.
  • Door de role lock is er minder vrijheid om te experimenteren met de game en meta game. Voordeel is wel dat het spel voor Blizzard gemakkelijker te balancen is. Ik verwacht dat we steeds meer van dit soort limitaties in het spel krijgen (mss dat hero bans de volgende stap wordt). Vroeger was er bijv. ook geen limiet in hoeveel je van 1 hero in het team kon hebben.
  • Ander voordeel van de role lock is dat mensen nu vrij zijn om een nieuwe rol aan te nemen waar ze minder goed in zijn, zonder gelijk in dezelfde moeilijkheidsgraad als hun main rol te komen.
  • Mensen klagen over de dominante GOATS compositie (3 tanks 3 healers), maar elke meta hebben mensen over geklaagd. Men wordt en is het gewoon heel erg snel beu om te verliezen, en als ze elke keer dezelfde heroes/comps zien waar ze van verliezen dan gaan ze daar natuurlijk over klagen. Echter zullen mensen nu ook over de eerstvolgende dominante comp klagen.
  • ( GOATS was eigenlijk niet eens een compo dat je runde tenzij je erg hoog geplaatst was in de skill rating. )
  • Moira buff om ook te kunnen wegpoefen terwijl ze stunned is, is onwijs broken. Ik verwacht dat ze immens zal surgen in populariteit als pick omdat ze nu in feite uncounterable is, hele solide en veilige keuze.
  • Brigitte shield nerf van 500hp naar 200hp is echt een domper. Ik verwacht dat dit te hard is generft, maar moet het nog zien hoe het gaat werken met de overige improvements in haar kit.
  • Stimuleren van bepaalde roles kiezen dmv lootboxes... vind ik minder tof. Je ondermijnt hiermee de intrinsieke motivatie om iets te spelen.
  • Daarnaast ga je misschien mensen krijgen die een bepaalde role kiezen puur om de queue tijd te omzeilen, gebeurt momenteel ook in bijv. World of Warcraft. Hier kan je bijv. Moira kiezen en feitelijk nooit je team healen: instant queue, lootbox als reward en je speelt alsnog DPS.

[Reactie gewijzigd door Jimmy_ op 19 juli 2019 13:01]

Spelers die voor een rol met langere wachttijd kiezen, worden beloond met – bijvoorbeeld – een loot box.
Dus ze willen de wachtrij langer maken dan dat de langste wachtrij al is?
Dit lijkt me precies niet wat je wilt.
Zelf heb ik weinig tot geen last bij het zoeken van een game, 9-10keer vind ik een game in minder dan 15seconden (op pc)
Ik weet overigens niet hoe het zit op PlayStation/XboX
Heb je het dan niet over quickplay? Die is snel omdat mensen van verschillende niveaus bij elkaar gegooid worden om snel een match te hebben. In competitive moet iedereen binnen een bepaalde range van elkaar zitten dus duurt het langer.
Dat klopt niet. Quickplay heeft een mmr voor iedereen die dat speelt. Alleen dat wordt niet weer gegeven.
Dat klopt, maar het is duidelijk anders dan in competitive. Misschien was ik niet zo duidelijk, ik bedoel niet dat ze zomaar de 12 eerstvolgende spelers bij elkaar mikken ongeacht hun skill level (mmr), maar hij probeert inderdaad wel om dat een beetje te matchen. De verschillen mogen echter een stuk groter zijn dan in comp. Ik weet niet of ze gewoon hogere grenzen ingesteld hebben of dat het anders werkt, ik vermoed eigenlijk dat ze het een bepaalde tijd proberen en als er dan nog geen ideale match is dan gaan ze gewoon met wat er beschikbaar is.
In comp daarentegen moet de sr van alle spelers redelijk bij elkaar in de buurt liggen en moeten de twee teams ongeveer even sterk zijn qua sr. Als dat 20 minuten duurt dan duurt dat 20 minuten. Dat is mijn punt.
Soms 2 tot 3 minuten wachten op de Xbox maar dat hangt ook van het tijdstip af.

Benieuwd wat de uitwerking hiervan gaat zijn. Iemand die straks voor Moira kiest en alleen maar DPS gaat doen en nauwelijks healt? Merk nu al vaak dat men liever voor DPS gaat dan tank of healer.
Spelers die kiezen voor een rol met een kortere wachttijd, dus waar weinig spelers voor in de wachtrij staan en het dus moeilijk voor de matchmaker is om spelers te vinden met die rol, worden beloond.

[Reactie gewijzigd door 4drenalin3 op 19 juli 2019 12:02]

Juist andersom

Als er een langere wachttijd is dan zijn er al teveel van die rol, daarom is de wachttijd langer, er zijn te weinig van de andere rollen om je te pairen.

Als je 10 dps 2 sup en 2 tanks in Q hebt.
Dan kan 1 game starten, en moeten 8 dps wachten op nieuwe spelers. A.K.A de DPS q is lang en de andere twee zijn kort
Je hebt gelijk, ik heb het aangepast :)
Je spreekt jezelf tegen hier. Een kortere wachtrij betekent ook een kortere wachttijd.

Het artikel lijkt het fout verwoord te hebben. Het is juist dat spelers die kiezen voor een rol waar minder anderen voor kiezen worden beloond met een lootbox.
Als minder andere spelers een rol kiezen zal die rol een kortere wachtrij hebben een een lagere wachttijd.
Het plaatje toont dit voor de kortere wachtrij en dat is ook logischer. Dus lijkt me een fout in het artikel.
Het klopt ook niet wat er staat. Rollen met lagere wachttijden worden beloond in plaats van rollen met een lange wachttijd.
Ja en nee, de wachtrij wordt langer maar de kwaliteit en ervaring van je wedstrijd neemt toe. Ik ben voor!
Ik krijg vaak de melding. Dat ze aan het zoeken zijn voor een eerlijke match super irritant. 3-6 min meestal
Ah heel fijn! Hier zat ik al lang op te wachten zeg... de vorige 'compose a team' functie vond ik echt niet fijn werken. Hopelijk levert dit minder ergernis op in de game!

[Reactie gewijzigd door Tuumke op 19 juli 2019 11:42]

Of het minder ergernis oplevert betwijfel ik. Het huidige systeem betreft alleen de queue. Het staat je vrij om daarna gewoon een andere rol te kiezen. Op deze manier kan je lotboxes farmen of ervoor zorgen dat je eerder in een spel geplaatst wordt. Locken in een rol heeft weinig zin omdat het in een spel met regelmaat nodig is om van karakter of zelfs rol te wisselen.
Ik vermoed dat je alleen de lootbox krijgt als je ook daadwerkelijk de rol speelt die je kiest in de queue. Als dat niet zo zou zijn zou het wel een super nutteloos systeem zijn.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 19 juli 2019 11:53]

Dan nog kan je na een poosje switchen. Wanneer dat niet kan belemmert men actief de gameplay. Ik denk eerder dat je een lootbox per periode kunt krijgen waarbinnen je minimaal een X keer de queue moet gebruiken. Een lootbox per keer is immers wel heel makkelijk verdienen.
Ik neem aan dat per speler die lootbox maar zelden getoond wordt en dat je het potje dan ook uit moet spelen in die rol om de lootbox te verdienen. Bovendien zul je in de praktijk zien dat er van iedere rol voldoende spelers zijn er dat er dus amper lootboxes zullen worden uitgedeeld. Ik neem aan dat ze alleen beloningen inzetten als de wachtrij echt heel lang leeg blijft staan en niet standaard op het moment dat er weinig mensen in die queue zitten.
Als er van iedere rol voldoende spelers waren dan was dit systeem niet nodig geweest... Issue is nou net dat veel meer mensen dps willen spelen dan tank of support.
Het reward-systeem voor een bepaalde rol zal waarsch hetzelfde gaan werken als hoe ze dat in de Dungeon-(en Raid?)finder in WoW hebben verwerkt:

Is er tekort aan tank/heals omdat er teveel voor DPS gequeued wordt? > Dan reward voor de specifieke rol waarvan tekort is.
Dit is niet waar. Tegelijk met role queue wordt ook 2-2-2 role lock ingevoerd. Eenmaal gekozen voor een rol, kun je in de game alleen nog heroes van die rol spelen.
Dat zou wel heel erg jammer zijn want 2-2-2 is niet altijd de beste oplossing (of de leukste).
Misschien niet, maar het zorgt wel voor consistentie. Zoals Blizzard in hun developer update aangeven hopen ze dat hierdoor de gemiddelde kwaliteit van de games omhoog gaat. Teveel games worden al bij character select verloren omdat helemaal niemand tank of healer kiest en dat is gewoon zonde. Je zou kunnen beargumenteren dat een geforceerd minimum van 1 tank, 1 support en 1 dps een optie zou zijn, echter heeft Blizzard nu voor 2-2-2 gekozen en daar vol op ingezet in alle niveaus van het spel.
Nadeel is wel dat als ik graag Junkrat wil spelen ik dan langer moet wachten dan wanneer ik tank of support kies. Het huidige systeem is ook niet alles maar dan liever in QP 1-1-1 en de rest vrij.
Dat klopt, als solo dps zal de queue time waarschijnlijk omhoog gaan. Ik moet dit nog bevestigen maar ik vermoed dat je dit kunt "omzeilen" door met een tank of healer samen te queuen. Zo kan het in wow in ieder geval wel en eigenlijk is dat prima, zo kan de match maker sneller meer games vullen en heb je als team een betere ervaring.
Maar dan kan het nog het geval zijn waarbij je 4 dps of 4 tanks krijgt, het een compleet waardeloos (in de meeste gevallen), het ander moeilijk om te counteren. Heb dan liever dat er minimaal 2 supports en 1 tank zijn of een maximaal van 3 per rol zodat quad tank geen ding is.
Herinner je je nog toen de beste oplossing "3 Winston + 3 Tracer" was? Toen schreeuwde men ook moord en brand dat de creativiteit uit het spel gehaald werd.

Eerlijk gezegd kan het me niet veel schelen dat de pros niet langer een of andere rare comp kunnen maken. Ik heb Overwatch van mijn harde schijf verwijderd omdat de meeste matches in gold reeds gewonnen of verloren zijn voor de deur open gaat en je dus gewoon een groot deel van je tijd weggooit aan zinloze matches.

En ja, het andere team heeft een even grote kans op een dysfunctionele comp, maar elo hell is het probleem niet. Een match die je niet kunt winnen omdat de rest van je team bestaat uit Brigitte en vier dps, gevolgd door een match die je niet kunt verliezen omdat het andere team een Bastion heeft met als tank Roadhog en nul healers, betekent gewoon dat je een half uur van je tijd verspilt zonder dat je enige impact hebt op het eindresultaat.
Dit is inderdaad een fijne optie hoewel het me niet direct duidelijk is of je ook nog quickplay kan spelen met random roles. Soms wil je je niet binden aan een rol, en in quickplay zou dat ook niet echt nodig moeten zijn. Ik hoop dus dat je kan kiezen voor de bestaande quickplay of voor een role queue potje quickplay.

De huidige functie om groepen samen te stellen faalt soms flink. Je groep is compleet, het spel start en iedereen kiest zijn karakter. Vervolgens verlaat iemand het team en komt er weer een random speler bij die niet aan de team eisen hoeft te voldoen.
Quickplay classic (dus zonder role queue) zal permanent beschikbaar worden onder de arcade modes.
Quickplay krijgt ook role queue en role lock. Om aan de fans van het huidige quickplay tegemoet te komen, zal voortaan in de arcade een "quickplay classic" modus beschikbaar zijn die werkt zoals je gewend bent.
Ik heb nu een paar keer gespeeld op de PTR.

Je klikt op Competitive, en dan kun je kiezen welke van rollen je wilt spelen. Elke rol krijgt een aparte rang, dus potjes zullen voor alle drie even moeilijk zijn uiteindelijk.

Tweemaal heb ik specifiek als tank geprobeerd. Hartstikke leuk! Veel de gorilla gespeeld maar ook alle andere geprobeerd. Daarna heb ik alle rollen geselecteerd en kwam ik als damage dealer in het spel. Daar ben ik dus niet zo goed in, en hoewel ik had gewonnen zal de dps rol wel een stuk lager in rang komen dan mijn andere rollen! Ik ben dat schieten nog niet zo gewend!

Edit: hier een afbeelding van hoe de opties eruit zien.

[Reactie gewijzigd door xfj op 19 juli 2019 13:39]

Klinkt erg goed die specifieke role ranks!

Aan de andere kant vraag ik me echt af hoe ze dat gaan doen... vaak genoeg in een situatie gezeten waar je even switcht naar een widowmaker terwijl je tank was om 2 spelers te picken om daarna met je team de aanval in te kunnen zetten. Heb ik op dat moment helemaal niet de mogelijkheid om voor een andere role te kiezen als we als team beslissen dat dat beter zou werken?

Of krijg je - punten in je role als je een andere role speelt etc etc.

Ben benieuwd hoe dit uitgewerkt zal zijn straks.
Poe! Als je zo goed bent in Widowmaker dat dat beter is dan Winston of Wrecking Ball kiezen, dan ben je wel een stap beter met dps dan met tank, dus zijn die afzonderlijke rangen weer niet zo bruikbaar; ben je dan een 2000 SR tank, of eigenlijk een 1500 SR tank met een 3200 SR Widowmaker zoals mijn speelmaatje is?

Ik vind het verder juist wel heerlijk spelen, er constant vanuit gaan dat je een gebalanceerd team krijgt en een echt team als tegenstanders hebt. En wanneer ik alleen als tank wil spelen, dat ik niet uiteindelijk toch maar support moet kiezen omdat we al 5 dps spelers hebben!
Elke rol hun eigen rang, dat vind ik super interessant!
Spelers die voor een rol met langere wachttijd kiezen, worden beloond met – bijvoorbeeld – een loot box.
Moet dat niet andersom? Als er een langere wachttijd is dan zijn er toch al teveel van die rol, daarom is de wachttijd langer. Als je die mensen gaat belonen word die Q nog langer.
Denk dat het juist de Q met lagere wachttijd zijn, want daar zijn te weinig spelers van.

Of zie ik dit nu verkeerd?


Edit:
Even de bron nagelezen "To help incentivize a more even distribution of players across all roles, players who queue for roles that are currently in high demand may get a reward."

Dus inderdaad de Q met lagere wachttijd word beloond

[Reactie gewijzigd door timmie1989 op 19 juli 2019 11:51]

Dat zie je helemaal goed. Dit wordt gewoon verkeerd verwoord. Het gaat om rollen die niet zo populair zijn die juist beloond worden. De wachtrijen zijn dan vaak ook korter omdat er een tekort is aan die rollen.

[edit]
Nee, je bron heeft het over "players who queue for roles that are currently in high demand may get a reward". High demand betekend dat er veel vraag naar is maar weinig aanbod. Dus dat zijn nog steeds de roles met de laagste wachtrijen.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 19 juli 2019 11:56]

In world of warcraft werkt het al jaren zo. De rol waarvan het minste aanbod is krijgt een bonus om mensen een extra incentive te geven. Dit bovenop de kortere queue time die reeds volgt uit vraag en aanbod. Ook in wow zie je dat DPS queue times over het algemeen langer zijn, omdat er standaard een tekort aan tanks en healers is.
Wat voor bonus krijg je dan in WoW? Speelde regelmatig healer en het enige wat ik extra kreeg (naar mijn idee) is het voorrecht om eerder deel te nemen aan dungeons.
Goud, runes of artifact power. Ze worden bonus satchels genoemd.
De eerste vraag die bij mij opkomt: kun je na het deelnemen aan de queue ook enkel healing/dps/tanks kiezen? Want toen ik speelde was het nog wel eens discutabel wie wel een healer is en wie niet. Het hele tank/dps/healing voelde dan ook niet juist aan.

Edit:

Overigens had dit er natuurlijk vanaf het begin al moeten inzitten, met de ervaringen uit World of Warcraft.

[Reactie gewijzigd door D3F op 19 juli 2019 13:27]

Ja de rest is grijs.
Dit zie ik als een zeer positieve change, maar ik ben wel een beetje bang dat voor de tank/support rol er snel matches zullen zijn, voor de damage spelers zullen wachtrijen waarschijnlijk wel toenemen hierdoor. Ben benieuwd hoe ze daarmee om zullen gaan.

Ik zou eerder voor een systeem kiezen waarbij een game waarin geen tank/support rol gekozen wordt, er voor de spelers die dan switchen (pas enkele seconden voor de match echt start natuurlijk) een bonus XP regeling komt... eventueel op basis van random selectie van een tweetal spelers zodat die alleen die mogelijkheid krijgen... dan mogen ze zelf kiezen of ze het wel of niet doen, maar zo blijven wachtrijen wellicht wel beter.

Perfect zal het uiteraard nooit worden, maar goed :)
Leuke feature. Hopelijk werkt dit ook goed met groepen. Al vind ik de role lock wel te ver gaan, af en toe switchen is goed.

Die beloning wordt hopelijk een prioriteit in een andere queue in plaats van die rottige lootboxes. Lootboxes interesseren met absoluut niets. Ik speel sowieso al 9 vd 10 keer als tank of healer, maar zou het wel leuk vinden dat als ik eens een keer dps wil ik dan een klein streepje voor krijg omdat ik meestal tank.
Hier werd al heel lang naar gevraagd en eindelijk komt het er nu echt aan.

Persoonlijk denk ik wel dat dit een goede change is. Velen zitten nu al alle negatieve punten op te sommen in een lijstje. Maar als we nou echt even goed ervoor zitten en nadenken vinden we een team comp toch heel belangrijk, hoeveel games verliezen we al in de eerste 10 sec bij de hero selection screen en met name in competitive. Door deze change weet je zeker dat je tenminste 2 tanks hebt en 2 support. Ik zit heel erg vaak in comps waarbij we maar 1 support hebben of 0 tanks. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je automatisch de match verliest, maar laten we eerlijk zijn... als we kunnen kiezen zouden we niet voor zo'n comp gaan ...

Tuurlijk je kan nog steeds 2 off tanks krijgen of zen+lucio, maar dit kon je ook krijgen bij het oude systeem. Ja ho maar, nu zit iedereen meteen te springen van dan zou persoon X misschien geflext hebben naar main tank of main heal. Ja maar die flex hoeft niet positief te zijn, want het kan zijn dat die gene helemaal geen support player is op deze SR maar een DPS main, en dat voorkomen we dus nu met dit nieuwe systeem. De spelers die samen met jou in een team belanden zitten op dezelfde SR in die betreffende rol, dus je zou toch wel enigszins een speler krijgen die er wat ervaring mee heeft.
Blizzard doet dit al jaren in world of warcraft, snap niet dat de developers van bv games als League of legends dit niet eerder gedaan hebben.

Nu kom je altijd in een party waarbij iedereen maar roept en selecteerde wat je wil spelen, uiteindelijk zit je met veel te veel dps en bijvoorbeeld geen tanks of support klasse. Dan heb je bij voorbaat al verloren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True