Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NES-spellen van Nintendo Switch Online krijgen op 17 juli een terugspoelfunctie

De NES-spellen die deel uitmaken van het Nintendo Switch Online-aanbod, worden op 17 juli uitgebreid met een terugspoelfunctie. Op diezelfde dag worden ook de NES-games Donkey Kong 3 en Wrecking Crew aan de Switch Online-collectie toegevoegd.

Met de Rewind Feature die Nintendo volgende week introduceert, kunnen Switch Online-leden in de klassieke NES-games eenvoudig een stukje terugspoelen. Als de ZL- en ZR-knoppen gelijktijdig worden ingedrukt, verschijnt onder in beeld een tijdlijn met kleine schermafbeeldingen van eerdere scènes uit het spel. Via die tijdlijn kiest de speler zelf hoever hij de game wil terugspoelen.

De terugspoelfunctie biedt onder meer uitkomst als spelers een fout hebben gemaakt of een bepaald deel van het spel opnieuw willen proberen. De Rewind Feature is ook aanwezig in enkele andere retrogames en -consoles van Nintendo, zoals op de Classic Edition van de Super NES.

Op 17 juli, wanneer de terugspoelfunctie beschikbaar komt, krijgen Switch Online-leden ook toegang tot twee 'nieuwe' klassieke 8bit-NES-games: Donkey Kong 3 en Wrecking Crew. In totaal kunnen spelers dan kiezen uit 46 verschillende NES-titels.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

10-07-2019 • 10:55

35 Linkedin Google+

Reacties (35)

Wijzig sortering
Alhoewel ik het begrijp waarom deze feature is geïmplementeerd, zie ik het toch als cheaten.

Sommige NES games zijn zeer lastig en voor jonge spelers kan dat erg frustrerend zijn, maar dat was vroeger ook het geval. Games tegenwoordig zijn gemiddeld een stuk makkelijker (Gemiddeld, er zijn wat kleine uitzonderingen) of geven je veel meer opties om een bepaald doel te halen. Bij oude NES games is dit vaak niet het geval. Je kan een doel vaak maar halen op één manier, wat de speler forceert om na te denken over hoe diegene de situatie deze keer gaat benaderen.

Persoonlijk vind ik dat juist leuk aan NES games, omdat je daarna echt het gevoel hebt dat je iets heb bereikt. Als ik kijk naar een game van deze tijd, zoals GTA, dan heb je zoveel mogelijkheden om een doel te halen dat er altijd wel een makkelijkere manier omheen is. Dit geeft mij simpelweg geen satisfying gevoel. Met de rewind functie kun je een specifieke situatie zo makkelijk opnieuw proberen dat de moeilijkheidsgraad hard daalt, wat dat satisfying gevoel ook weghaalt.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 10 juli 2019 11:49]

Leuk voor de mensen die oude moeilijke games willen leren. Ik blijf het zonder spelen, zo zijn ze bedoeld.
Zo zijn ze gemaakt bedoel je? Want sinds kort maak ik gebruik van RetroPi. Heel leuk en nostalgisch, maar als ik de games speel merk ik onnodige frustratie door gameplay design. Deze functie kan best wat frustratie weghalen en zorgen voor leuke gameplay.

Want zeg nu zelf. Een platform missen omdat de controler niet lekker meewerkte is toch niet meer leuk om in deze tijd te spelen.
Ik snap je punt hoor, ben allerminst tegen savestates. Persoonlijk gebruik ik ze niet waar dat niet hoeft. Speel de laatste tijd veel SMW romhacks en vind het juist tof dat je lastige levels gaat leren. Savestates maakt dat makkelijker en haalt de voldoening voor mij weg van het halen van een level.
Maar daar zeg je ook wel wat, die romhacks (ik speel veel SM64 romhacks als 74 Extreme Edittion, Treasure World, King Boo's Revenge en Stars of the Beast) zijn wel extreem moeilijk.
Als je de gewone game niet kan uitspelen zonder savestates (SMW/SM64) dan moet je echt wel nog ff oefenen.
Was meer een voorbeeld dat hard werken beloond wordt. Begint altijd met de base game uitspelen lijkt me, een hack spelen is een stapje verder dan dat. Nog nooit een SM64 hack gespeeld of gezien, ben daar allerminst goed in persoonlijk.
Want zeg nu zelf. Een platform missen omdat de controler niet lekker meewerkte is toch niet meer leuk om in deze tijd te spelen.
Ja ja, geef de controller maar de schuld :+
heb ik ook vaak gehad dat er een delay was van de controller input doordat er een hoge latency was met de controller, rewind en het was opgelost.

of dat de emulator effe vastloopt waardoor je die key strike hebt gemist.
Dat ze zo bedoeld zijn is denk ik relatief. Als de technologische mogelijkheden er waren voor meer checkpoints of quicksave mogelijkheden zouden ontwikkelaars van die tijd daar graag gebruik van maken denk ik.
Dat ze zo bedoeld zijn is denk ik relatief. Als de technologische mogelijkheden er waren voor meer checkpoints of quicksave mogelijkheden zouden ontwikkelaars van die tijd daar graag gebruik van maken denk ik.
Dat is maar de vraag. Spellen waren in die tijd nog wel echt bedoeld als uitdaging van je motoriek, en konden bijv. op timings van jumps al heel lastig zijn, bewust. Het heeft weinig zin dat soort dingen in te bouwen als je ze 100x achter elkaar kan proberen.
Oude games konden gewoon uitgaan van een beeldscherm dat zonder inputlag 50 of 60 frames per seconde kon weergeven. Bij het ontwerp van moderne games moet uitgegaan worden van een onbekende (en soms zelfs variabele) inputlag. Hierdoor worden games by design al makkelijker want het moet speelbaar zijn op schermen met de hoogst mogelijke input lag.

Daarom werkt emulatie van arcade games uit de jaren 80 en 90 ook zo slecht op LCD schermen. Veel van die spellen kun je alleen casual spelen omdat op hoog niveau de inputlag je altijd zal nekken.

[Reactie gewijzigd door ari3 op 10 juli 2019 16:50]

Ze zijn gemaakt met de techniek die ze hadden destijds. Wellicht zouden ze het met de techniek van nu anders doen, maar dat zullen we nooit weten.
Het is juist een design keuze geweest om binnen de gelimiteerde mogelijkheden toch een spel te krijgen die je lang genoeg speelt. Als je bij veel van de NES spellen niet een paar keer opnieuw moet beginnen heb je ze echt binnen een uur uitgespeeld. Daarom heb je ook dingen zoals levens, continues en game overs die er in moesten zitten om de speeltijd te verlengen.
Dat ze zo bedoeld zijn is denk ik relatief. Als de technologische mogelijkheden er waren voor meer checkpoints of quicksave mogelijkheden zouden ontwikkelaars van die tijd daar graag gebruik van maken denk ik.
Ze hadden er zeker gebruik van gemaakt, maar dan hadden ze waarschijnlijk ook de levels anders opgezet etc. En had je gewoon heel andere spellen gekregen.
Hangt een beetje van het spel af. Sommige spellen zijn gewoon extreem moeilijk, maar vooral omdat ze gewoon niet zo goed gemaakt waren. Soms ook gewoon niet te doen.

Nu zijn dit natuurlijk een mooie subset aan games die toch de lat voor kwaliteit wat hoger hadden liggen maar toch.

Haalt natuurlijk wel de situaties waarbij je letterlijk op het puntje van je stoel zit weg als er geen consequenties zijn.
Ja zie mijn comment naar @grote_oever . Het is gewoon vet om lastige shit te leren spelen.
Ik zou toch liever zien dat ze SNES games gaan toevoegen. De NES games zijn leuk, maar 16bit was toch eigenlijk wel een beetje de golden era voor veel genres. Plus de art style die veel SNES games gebruiken is gewoon tijdloos waarbij de NES toch vaak er net zo oud uit ziet als het voelt.
Eens zelfde heb ik met super mario allstars welke ook op de nes is, ik heb deze op de snes gespeeld.
Ik vind de snes versie toch effe net iets leuker, dan nu de nes variant op de switch.

Maar moet zeggen heb online abbo genomen maar doe er eigenlijk niks mee, de switch staat zelfs al weer geruime tijd uit na pokemon lets go.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 10 juli 2019 11:46]

Ik vond dit van de nes mini en super nes mini een hele fijne functie dus kan me heel goed voorstellen dat dit een gemis is op huidige nes spellen op de switch.
Dat zijn savestates, dit is terugspoelen van een bepaalde tijd aan gameplay.
Even ter correctie, het is mogelijk om op de SNES Mini gameplay te rewinden. Dit was een geadverteerde feature toen de SNES Mini uitkwam. De NES Mini heeft deze feature standaard niet, al is het mogelijk deze feature toe te voegen wanneer je NES Mini gehackt is.
Oh serieus?
Nooit geweten dat er rewind op zat
De onderliggende tech is hetzelfde; eens in de zoveel tijd maak je een snapshot (savestate), en tussen de snapshots in log je de input. Daarmee kan deterministisch naar elk willekeurig tijdspunt teruggesprongen worden door de laatste snapshot ervoor te pakken en de input daarna te replayen tot je de gewenste tijd bereikt. Dezelfde tech kan je ook gebruiken om replays op te nemen, en om in debuggers een step-back functie aan te bieden (wat super handig is voor retro development).

[Reactie gewijzigd door Grauw op 10 juli 2019 11:28]

zijn ze nou nog steeds niet klaar met het onnodig verrijken van oude NES games die op een enkele titel na nauwelijks interesse opwekken bij huidige generatie?

Tis leuk voor de mensen die het leuk vinden hoor en ik doe zelf soms wel eens een klein stapje naar een oude mario game, maar het zijn zulke oude games dat waarschijnlijke alleen de nostalgie nog replay waarde geeft en deze manier van het druppelen van (naar mijn mening) slechte 8bit games en uitbreiden met onnodige cheatmode en terugspoel opties doet nou niet echt aanmoedigen dat ik me jaar abbo ga verlengen.

khoop dat er een groot publiek is voor deze games, want anders weet ik niet waarom het zin heeft om 2 stappen terug te moeten doen voordat we er weer 1 mogen voorruit zetten richting SNES of misschien zelfs N64. al zouden ze 20 euro per game vragen zou ik ze nog kopen!

[Reactie gewijzigd door jackyallstar op 10 juli 2019 11:18]

Ik moet zeggen dat ik idd die nes niet echt heel spannend vind, maar moet zeggen heb een snes mini(classic).
Ik heb hem gehackt en spellen erbij gezet enzo, maar eigenlijk speel ik er nooit op.

Als ik er op speel dan ben ik ook vrij snel toch weer zat, dus denk niet dat ik de switch hierdoor meer zal gebruiken.
Typisch een functie voor de jeugd van nu. Even generaliserend heeft de jeugd een korte aandachtsboog, is het niet gewend aan falen en is er weinig doorzettingsvermogen.

Als je in elk willekeurig populair spel van nu een scheet laat wordt je overladen met achievements, badges en lootboxes. Alles om de spelertjes op de schouders te kloppen en spelend te houden.

Okee; Ik heb ook weleens een controller weg gesmeten als ik vlak voor het uitspelen van Mario bros 3 game-over was en het poppetje over alle veroverde werelddelen terug naar start zag gaan. Maar een glas limonade later en een blokkie om zat ik weer met klamme handjes om de knoppen om het nog eens te proberen.
De volgende 'revolutie' van games zullen 'trainers' zijn.

https://youtu.be/84FVv5jZJO8?t=4
(Check die datum ook!!)

Dan is de cirkel rond.
Hopelijk wel ook met de obligate SID tunes!

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 10 juli 2019 12:50]

Gelukkig waren die oude NES controllers vrijwel onverwoestbaar. ;)
Ha, de controllersmeiterij was met name bij de SuperNES. Ik heb slechts kortstondig een NES gehad totdat deze bij een inbraak werd gestolen. Erg lang ben ik niet verdrietig geweest. Ik had Zelda (op een prachtige gouden cartridge) al uitgespeeld en de NES werd met sinterklaas vervangen door een SuperNES :-)
Toffe functie! Bij die oude games wil toch vaak even iets opnieuw doen, alhoewel de uitdaging er dan wel een beetje vanaf gaat.

Van mij mogen ze wel SNES titels gaan toevoegen aan Switch Online.
Ik vind het nog steeds jammer dat er alleen nes games uitkomen.
Het enige nadeel van de Switch vind ik , dat er gewoon een virtual console er op moet uitkomen, en dan gewoon de NES en SNES emuleren , en de Nintendo64 mini en de gamecube mini gewoon uitbrengen O+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True