Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cooler Master brengt mini-itx-behuizing met 200mm-ventilator uit voor 65 euro

Cooler Master brengt de MasterCase H100-mini-itx-behuizing op de markt in Europa. De kleine kast met een 200mm-rgb-inlaatventilator en ruimte voor een atx-voeding werd getoond op de Computex. In Europa krijgt de behuizing een adviesprijs van 64,99 euro.

Cooler Master zet de H100 op de markt als een compacte, makkelijk draagbare behuizing. De maximale lengte van een videokaart in deze kast is 210mm, wat betekent dat kleinere varianten van high-end videokaarten erin passen. Verder is er plaats voor een cpu-koeler met een hoogte van maximaal 83mm. De 200mm-ventilator moet echter helpen bij het koel houden van de onderdelen. Het rooster aan de voorzijde moet stof tegenhouden.

Wie andere koeling wil, kan aan de voorzijde een radiator van maximaal 200mm installeren, hoewel dit de maximale lengte van de videokaart verkort tot 180mm en die van de voeding tot 160mm. Er zijn geen andere plekken voor ventilators of radiatoren aanwezig.

Wat opslag betreft is er ruimte voor een enkele 3,5"- of 2,5"-drive en daarnaast nog drie 2,5"-drives, wat het totaal op vier brengt. Aan de voorzijde zitten twee usb 3.0-poorten, 3,5mm-audioaansluitingen en de bediening voor de rgb-verlichting. Mocht het moederbord de rgb-bediening niet ondersteunen, dan kan de verlichting alsnog enigszins worden aangestuurd met de resetknop.

De behuizing is verkrijgbaar in zwart en grijs. In het dak van de kast zitten ook een handvat en een mesh.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-07-2019 • 14:37

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Eerste videoreview van Optimum Tech. Hij raadt de case niet aan en geeft aan dat de case erg afgesloten is, wat thermals niet verbeterd. Tevens steekt de PSU uit 8)7 en is er eigenlijk alleen ondersteuning voor ATX PSU's.
Dat die PSU uitsteekt is helemaal niet zo zinloos. Je HDMI / netwerk / audio jack / USB kabels steken ook allemaal uit aan de achterkant. Die zinloze ruimte tot je muur wordt nu opgevuld door extra ruimte voor je PSU (mits je in de PSU een haakse stroomkabel stopt).

CM deed dit eerder met de pricewatch: Cooler Master Elite 110. Een toch relatief populaire kast voor mitx systemen.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 9 juli 2019 14:53]

Je post verdient geen +3 want het is vol fouten.

Als je PSU uitsteekt, wat steekt er dan nog meer uit? Je Power Supply kabel. M.a.w, je gaat exact niets van plaats winnen aangezien je PSU kabel de grootste en vaak minst flexibele kabel is. Zelf een 90 graden gedraaide kabel is nog altijd een vrij grote brok.

Ten tweede, waar gaat je lucht uit in je PSU? Langs de achterkant. M.a.w, zelf al investeer je in een duurdere extra 90 graden PSU kabel ( tegenover de gratis kabel dat al bij je PSU zit ), en je plaatst je case vlak tegen de muur. Proficiat, nu krijg je een hot spot recht achter je case wat ervoor kan zorgen dat je airflow voor je PSU verhinderd word en je PSU intern warmer word dan nodig.

M.a.w, je kan gerust een normale case ook vlak tegen de muur proppen en het exact zelfde effect behalen ( alle kabels inc je PSU kabel ) tegen de muur en warmte flowback verkrijgen. Het uitsteken van de PSU is gewoon een gimmik wat niet bijdraagt tot enige beter plaats besparing van kabels enz.

Het enige dat het doet is meer plaats intern, wat dan weer een verkoop argument is. Maar zelf dan is de case nog altijd airflow restricted.

De case is gewoon slecht ontworpen want de meeste mensen gaan in een case waar je een mini-itx insteekt, een SFF power supply gebruiken wat een pak kleiner is ( en je hebt de nodige goede merken met gold / platinum efficiency ).
Als je PSU uitsteekt, wat steekt er dan nog meer uit? Je Power Supply kabel. M.a.w, je gaat exact niets van plaats winnen aangezien je PSU kabel de grootste en vaak minst flexibele kabel is. Zelf een 90 graden gedraaide kabel is nog altijd een vrij grote brok.
Prima, vind jij dat het niks wint. Daar zijn @QQ2 en ik het niet mee eens.
Ten tweede, waar gaat je lucht uit in je PSU? Langs de achterkant. M.a.w, zelf al investeer je in een duurdere extra 90 graden PSU kabel ( tegenover de gratis kabel dat al bij je PSU zit ), [...]
Tsja, duur. Een paar euro noem ik niet duur. De suggestie van @The Zep Man is pas duur. Al je overige kabels haaks kopen :p
[...] en je plaatst je case vlak tegen de muur. Proficiat, nu krijg je een hot spot recht achter je case wat ervoor kan zorgen dat je airflow voor je PSU verhinderd word en je PSU intern warmer word dan nodig.
Niet iedereen gebruikt zijn PC voeding als straalkachel. Mensen waarbij de PSU daadwerkelijk het risico loopt te warm te worden bouwen ook geen PC met deze kast juist om deze reden. Ik heb de pricewatch: Cooler Master Elite 110 juist omdat het de kleinste kast is die ik kon vinden voor wat ik nodig had. Met mijn normale kantoorwerk, programmeren en beetje internetten voldoet die prima en zal de PSU echt nauwelijks warm worden. @QQ2 beaamt dat eerder ook al.
M.a.w, je kan gerust een normale case ook vlak tegen de muur proppen en het exact zelfde effect behalen ( alle kabels inc je PSU kabel ) tegen de muur en warmte flowback verkrijgen. Het uitsteken van de PSU is gewoon een gimmik wat niet bijdraagt tot enige beter plaats besparing van kabels enz.
Het zou voor iedereen hier nuttig zijn als je voorbeelden kan geven van kasten met dezelfde specifcaties maar dan kleiner. Ik heb dat ook niet uitgezocht, maar weet wel dat ik dat bij de Elite 110 niet kon vinden. Juist om die creatieve oplossing van de uitstekende PSU.
De case is gewoon slecht ontworpen want de meeste mensen gaan in een case waar je een mini-itx insteekt, een SFF power supply gebruiken wat een pak kleiner is ( en je hebt de nodige goede merken met gold / platinum efficiency ).
Het punt is dat die SFF PSU's over het algemeen duurder zijn dan wat je in ATX vind. Dus waar je het eerder een nadeel noemt te moeten investeren in een aanvullende haakse PSU kabel, vind je de meerprijs voor een SFF gold / platinum voeding geen probleem :p
[...]
Prima, vind jij dat het niks wint. Daar zijn @QQ2 en ik het niet mee eens.
Welles nietes is geen geweldig argument. Er wordt onderbouwd waarom hij het niets vindt, dus doe dat zelf dan ook.
[...]
Tsja, duur. Een paar euro noem ik niet duur. De suggestie van @The Zep Man is pas duur. Al je overige kabels haaks kopen :p
Over prijs valt te twisten, maar je kan niet eerst zeggen dat een paar euro wel iets uitmaakt en later zeggen dat het je niets uitmaakt. Maak een keuze.
[...]
Niet iedereen gebruikt zijn PC voeding als straalkachel. Mensen waarbij de PSU daadwerkelijk het risico loopt te warm te worden bouwen ook geen PC met deze kast juist om deze reden. Ik heb de pricewatch: Cooler Master Elite 110 juist omdat het de kleinste kast is die ik kon vinden voor wat ik nodig had. Met mijn normale kantoorwerk, programmeren en beetje internetten voldoet die prima en zal de PSU echt nauwelijks warm worden. @QQ2 beaamt dat eerder ook al.
Niet als een straalkachel? Alle warmte gaat ergens naartoe he... Het komt er altijd via een of andere weg uit. Wel zo prettig wanneer dat gebeurd voordat je componenten te warm worden. En nee, niet omdat het anders volledig opbrand. Hogere temperaturen zorgen voor een hoger verbruik en verlagen de levensduur. Tevens zorgt een blokkade in de airflow voor meer geluid.
[...]
Het zou voor iedereen hier nuttig zijn als je voorbeelden kan geven van kasten met dezelfde specifcaties maar dan kleiner. Ik heb dat ook niet uitgezocht, maar weet wel dat ik dat bij de Elite 110 niet kon vinden. Juist om die creatieve oplossing van de uitstekende PSU.
Voorbeelden zijn altijd beter, maar kan je me dan vertellen om welke specs het gaat? Er zijn zat kasten met een kleiner volume waar wel grotere gpu's in passen (zelfs 10cm langer!), of meer schijven kan bevatten. En dan moet je eigenlijk nog eerlijk zijn en de uitstekende voeding bij de specs van de kast rekenen.
categorie: Behuizingen
[...]
Het punt is dat die SFF PSU's over het algemeen duurder zijn dan wat je in ATX vind. Dus waar je het eerder een nadeel noemt te moeten investeren in een aanvullende haakse PSU kabel, vind je de meerprijs voor een SFF gold / platinum voeding geen probleem :p
Ligt er ook weer aan. Als ik volledig modulaire voedingen selecteer met 80plus gold is de goedkoopste een SFX-L. Maar goed, zoals eerder gezegd maken die paar euro je wel uit of niet.

Iedereen mag zijn mening hebben, ik vind deze kast zelf vooral te breed worden waardoor hij alsnog teveel ruimte in neemt en heb dus gekozen voor een Silverstone ML07 en wordt de volgende misschien aan Dan A4 of Kolink Rocket. De voeding plaatsing bij deze kast stoort mij inderdaad niet heel erg, maar om het als een heel groot voordeel te zien (buiten in je specs kunnen zeggen dat je behuizing zogenaamd kleiner is ;) ) en dit dat ook nog tot en met te verdedigen gaat me wel wat te ver.

Hou het bij je eerste argument, maar dan in lichtere vorm. Meningen kunnen verschillen en jij ziet er wel wat voordelen in. En als je hier echt in gelooft hoef je niet iedereen met handen en voeten te overtuigen van je gelijk.

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 9 juli 2019 20:40]

Meningen kunnen verschillen en jij ziet er wel wat voordelen in. En als je hier echt in gelooft hoef je niet iedereen met handen en voeten te overtuigen van je gelijk.
Om nu mijn gelijk te willen halen bij een random computer kast, nou nee :) Er zijn tweakers die mijn mening delen en tweakers die dat niet doen. Even goede vrienden. Ik zie het voordeel ervan in. Ik ben blij met mijn kast. Er zijn legio andere kasten. Kies wat bij je past.

Ik vond alleen de stelligheid dat het uitsteken van de PSU een belachelijk concept is onterecht. Niks meer niks meer minder :)

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 10 juli 2019 22:34]

Dat die PSU uitsteekt is helemaal niet zo zinloos. Je HDMI / netwerk / audio jack / USB kabels steken ook allemaal uit aan de achterkant. Die zinloze ruimte tot je muur wordt nu opgevuld door extra ruimte voor je PSU (mits je in de PSU een haakse stroomkabel stopt).
En als je alle stekkers haaks maakt dan is het uitsteken van de PSU wel zinloos. ;)
Er moet ook nog lucht uit kunnen.
Ook uit de voeding, die dicht op de muur staat met een haakse stekker.
als je alle connectors haaks maakt zitten ze zo goed als altijd elkaar in de weg,

hoevaak is het al niet gebeurd dat je haakse ubs stekkers tegen je rj45 aankomt die op zijn beurt de hdmi-kabel in de weg zit daar heb ik nu in mijn elite 120 geen last van.

wel moet ik zeggen dat ik het behoorlijk tegen vind vallen dat er alleen een 200mm intake fan is en niet een apparte 120mm exhaust, met een iets hoger ontwerp zou er practisch altijd een watercooling setje in passen, sterker nog, het zou tof zijn als die er standaard in zat...
Dit is niet helemaal waar he. Je moederbord I/O plate zit (vaak) nooit helemaal tegen de achterkant van de kast. Dus je kabels steken nooit zó ver uit. Beetje loos argument.

Want dat de voeding uitsteekt is simpelweg onhandig en ziet er niet fraai uit. Plus daarbij, een C13 stekker steek veel verder uit dan een usb of HDMI kabeltje.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 9 juli 2019 15:23]

Dus je kabels steken nooit zó ver uit.
Maar ze steken wel uit, en die ruimte kan je benutten. Dus helemaal zinloos is het ontwerp van CM dus ook weer niet. Dat je kan dubben over de mate waarin een PSU, naar jouw mening, mag uitsteken. Dat is prima. Dat je dat nu teveel vind of het simpelweg lelijk vind is ook prima. Ik vond het bij de CM Elite 110 wel handig. Die kast is enorm klein maar biedt toch ruimte voor een ATX voeding.
Dat zou alleen op gaan als je allemaal haakse connectoren hebt, los van de c13 stekker, daar heb je een punt!
Jij heb deze case dus je weet dat het een loos argument is?
Ik heb'm in ieder geval wel en CurlyMo heeft gewoon gelijk.

Onhandig dat de voeding uitsteekt? Waarom? Geen last van.
Ziet er niet fraai uit? Ik zou het niet weten, Ik kijk alleen naar de voorkant.
C13 haaks steekt amper uit, perfect in combinatie met alle andere stekkers die uitsteken (Ethernet en dergelijke).
De Elite, die CurlyMo ook aanhaalt, heb ik wel ja.
Ik vind het niet fraai en onhandig. Maak die kast dan 20mm dieper. Ik zie het punt niet.

Natuurlijk is het allemaal objectief. Maar het is zeker, dat het argument van 'kabels die even ver uitsteken', niet op gaat. Want je kabels steken altijd uit. Of je nu een haakse, rechthoekige, vierkante of ovalen connector hebt.
Helemaal mee eens, nou heb ik een Elite 110 en de main selling point is nou juist dat die atx voedingen ondersteunt. Die zijn in de regel zuiniger, stiller en goedkoper dan andere form factors.

Het uitsteken van de psu is,icm een gebogen stekker, geen probleem omdat USB etc ook uitsteken.

De elite 110 past in ieder geval prachtig in mijn IKEA kast en ik denk dat deze dat ook zou doen
ik vond die elite 110 toen ook al lastig omdat een uitstekende PSU extra hoekpunten geeft.
Ik heb daarom gekozen voor een Antec ISK600 dewelke een gewone ATX-voeding volledig binnen kon houden en nog eens meer 3.5" schijven kan huisvesten (heb er nu 2 in zitten naast m'n M.2 en er kan nog een 3.5" bij) en hetzelfde geprijsd is. Ondertussen zijn we alweer 3.5 jaar verder en is de bijgeleverde 120mm fan is nog steeds fluisterstil nadat er toch lekker warme kaartjes in hebben gestoken en meermaals naar lans is meegesleurd.
We hebben het dan wel over:
Antec ISK600: 195x260x369mm
CM Elite 110: 208x260x280mm

Oftewel, 18708300mm3 over 15142400mm3

De CM Elite 110 is 80% in omvang en 75% van de diepte van de Antec ISK600. Als je dat niet belangrijk vind dan is die Antec natuurlijk een prima keuze.
Over kabel management en airflow nog een leuke review:
https://YouTu.be/YDCMMf-_ASE
Even off-topic; Maar zit deze reviewer in hetzelfde gebouw als Unbox Therapy? Exact dezelfde set namelijk.
offtopic: het lijkt zo vanwege eenzelfde belichting, alleen gebruikt unbox therapy inmiddels een andere tafel.
Ik gok dat er daarom ook geen foto van de achterkant is: https://www.cowcotland.co...ter-mastercase-h100-7.JPG
20 Liter, en dan steekt de PSU ook nog eens uit? Ik zie niet in waarom Mini-ITX groter moet zijn dan 15 liter, tenzij het bedoeld is voor een dikke HDD-array of andere speciale toepassing. Als de afmetingen je niet zoveel boeien dan koop je toch wel uATX of ATX? Of mis ik iets?
Hoe groter de kast, hoe beter de airflow (of theoretisch misschien meer ruimte), en meer ruimte voor een GPU.....
Mijn Lian-Li PC-Q03A is 10,24 liter, maar dat beperkt je dus heel erg in GPU-lengte (max 170 mm), en met een ATX voeding is dat ding helemaal volgebouwd.
Aangezien ik nu een APU en 2,5" SSD gebruik heb ik nog heel iets ruimte over, maar upgraden naar een beetje fatsoenlijke GPU zit er niet in.
Hoe groter de kast, hoe beter de airflow (of theoretisch misschien meer ruimte), en meer ruimte voor een GPU.....
Mijn Lian-Li PC-Q03A is 10,24 liter, maar dat beperkt je dus heel erg in GPU-lengte (max 170 mm), en met een ATX voeding is dat ding helemaal volgebouwd.
Een Node 202 is ook ongeveer 10 liter. Daar kan gewoon een videokaart in van 31 cm. Een SFX-L voeding is er helemaal in geïntegreerd.

Het gaat erom hoe je de ruimte benut. In het geval van Cooler Master hebben ze gewoon gekke keuzes gemaakt. Voor een 20 liter kast is dit erg slecht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 juli 2019 15:41]

Voor een 20 liter kast is dit erg slecht.
Ligt aan de prioriteiten, toch?
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat koeling in deze CM beter is / kan zijn dan in de Node.

Een 3.5" en drie 2.5" passen ook niet in de Node.
En met SFX-L PSUs is de keuze beperkter dan met ATX.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 9 juli 2019 15:58]

[...]

Ligt aan de prioriteiten, toch?
Mijn opmerking slaat erop dat met 20 liter het hen niet lukt om de voeding te integreren.
En met SFX-L PSUs is de keuze beperkter dan met ATX.
Dus? Er is keuze.
waarom die uitstekende PSU, zo jammer weer. Maak de case dan een fractie groter, komt de cable management ook weer ten goede... Qua model interessant, lekker stil voor een low-power systeempje maar erg jammer van die psu.
Uitstekende PSU is in de praktijk niet zo'n probleem.
Ik heb de CM 110 die dat ook doet maar als je er een haakse stroomkabel opzet is de afstand ongeveer gelijk aan die van een USB of audio stekker.

Op deze manier is de totaal benodigde ruimte PSU+haakse stekker, als ze de hele kast een fractie groter hadden gemaakt was hij PSU + USB stekker geweest. Nu past hij precies in mijn IKEA kast, dan waarschijnlijk net niet
Het is alleen jammer dat ze dan niet zijn gegaan voor een SFX(-L) PSU, welke kleiner in formaat zijn. Deze zijn al enige tijd verkrijgbaar in bijvoorbeeld 600W, wat ruim voldoende is voor systemen die in deze behuizing passen.
Is dit een directe vervanging van de Cooler Master Elite 110?
Dit is de 110 alleen dan een ander frontje en 90 graden gedraaid :D
Ja, ik heb een 110 gehad, en dit is jammer genoeg gewoon 95% dezelfde case :(
Jammer dat de voorkant nu zo bloated is.
200mm fan vervangen voor 1 van Noctua en dan ben je al een heel eind :D Strak game systeem in frotten :D
Jammer van de onhandige afwerking van deze kast. Ik kies juist voor mini ITX kast omdat deze compact is en dus makkelijk in of op een TV meubel past en zulke kasten horen mooi te ogen in de woonkamer.
Omdat de voeding dus uitsteekt en dat niet mooi is en je de voetjes niet aan de zijkant kan monteren om de kast plat te leggen kies ik dus niet voor deze kast voor in de woonkamer. Daarvoor heb ik nu de lian li pc-q50 op het oog want die past beter bij mijn wensen.
Pay peanuts, get monkeys.

Ik begrijp eigelijk niet waarom de “grote” merken niet op de SFF trein springen, en ze met een Dan A4-SFX of Louqe Ghost S1 model komen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat hun design team alleen maar kan voortborduren op een bestaand ontwerp, en niet de kennis hebben om een vernieuwend ontwerp zoals de 2 kasten hierboven te ontwerpen.
Ontwerp vereist geen kennis. Sterker nog, een vernieuwend ontwerp maken vereist misschien zelf wel *gebrek* aan kennis, vooral van voorgaande modellen.
Zonde, dan heb je mITX voor de compactheid en gaat er een enorme ATX voeding in. Ik heb liever een compacte mITX behuizing helemaal zonder PSU, en de voeding lekker extern, ben je die ruimte en warmte allebei kwijt uit je behuizing.
Dat is lang geleden, dat er zo'n "vierkante barebone" formaat kast langsgekomen is. Ik wist niet dat er uberhaput vraag was naar dikke miniITX-kasten. Ik zou verwachten dat er met miniITX voornamelijk dunne behuizingen worden gebruikt...
Thermals zijn een struikelpunt bij sff-pc's en deze heeft door zijn lompe vorm wel de ruimte voor een knoepert van een fan. :)
Honey, I shrunk the H500P...
Ziet er best wel leuk uit :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Televisies

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True