Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cooler Master brengt mini-itx-behuizing met 200mm-ventilator uit voor 65 euro

Cooler Master brengt de MasterCase H100-mini-itx-behuizing op de markt in Europa. De kleine kast met een 200mm-rgb-inlaatventilator en ruimte voor een atx-voeding werd getoond op de Computex. In Europa krijgt de behuizing een adviesprijs van 64,99 euro.

Cooler Master zet de H100 op de markt als een compacte, makkelijk draagbare behuizing. De maximale lengte van een videokaart in deze kast is 210mm, wat betekent dat kleinere varianten van high-end videokaarten erin passen. Verder is er plaats voor een cpu-koeler met een hoogte van maximaal 83mm. De 200mm-ventilator moet echter helpen bij het koel houden van de onderdelen. Het rooster aan de voorzijde moet stof tegenhouden.

Wie andere koeling wil, kan aan de voorzijde een radiator van maximaal 200mm installeren, hoewel dit de maximale lengte van de videokaart verkort tot 180mm en die van de voeding tot 160mm. Er zijn geen andere plekken voor ventilators of radiatoren aanwezig.

Wat opslag betreft is er ruimte voor een enkele 3,5"- of 2,5"-drive en daarnaast nog drie 2,5"-drives, wat het totaal op vier brengt. Aan de voorzijde zitten twee usb 3.0-poorten, 3,5mm-audioaansluitingen en de bediening voor de rgb-verlichting. Mocht het moederbord de rgb-bediening niet ondersteunen, dan kan de verlichting alsnog enigszins worden aangestuurd met de resetknop.

De behuizing is verkrijgbaar in zwart en grijs. In het dak van de kast zitten ook een handvat en een mesh.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-07-2019 • 14:37

50 Linkedin Google+

Reacties (50)

Wijzig sortering
Eerste videoreview van Optimum Tech. Hij raadt de case niet aan en geeft aan dat de case erg afgesloten is, wat thermals niet verbeterd. Tevens steekt de PSU uit 8)7 en is er eigenlijk alleen ondersteuning voor ATX PSU's.
Dat die PSU uitsteekt is helemaal niet zo zinloos. Je HDMI / netwerk / audio jack / USB kabels steken ook allemaal uit aan de achterkant. Die zinloze ruimte tot je muur wordt nu opgevuld door extra ruimte voor je PSU (mits je in de PSU een haakse stroomkabel stopt).

CM deed dit eerder met de pricewatch: Cooler Master Elite 110. Een toch relatief populaire kast voor mitx systemen.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 9 juli 2019 14:53]

Je post verdient geen +3 want het is vol fouten.

Als je PSU uitsteekt, wat steekt er dan nog meer uit? Je Power Supply kabel. M.a.w, je gaat exact niets van plaats winnen aangezien je PSU kabel de grootste en vaak minst flexibele kabel is. Zelf een 90 graden gedraaide kabel is nog altijd een vrij grote brok.

Ten tweede, waar gaat je lucht uit in je PSU? Langs de achterkant. M.a.w, zelf al investeer je in een duurdere extra 90 graden PSU kabel ( tegenover de gratis kabel dat al bij je PSU zit ), en je plaatst je case vlak tegen de muur. Proficiat, nu krijg je een hot spot recht achter je case wat ervoor kan zorgen dat je airflow voor je PSU verhinderd word en je PSU intern warmer word dan nodig.

M.a.w, je kan gerust een normale case ook vlak tegen de muur proppen en het exact zelfde effect behalen ( alle kabels inc je PSU kabel ) tegen de muur en warmte flowback verkrijgen. Het uitsteken van de PSU is gewoon een gimmik wat niet bijdraagt tot enige beter plaats besparing van kabels enz.

Het enige dat het doet is meer plaats intern, wat dan weer een verkoop argument is. Maar zelf dan is de case nog altijd airflow restricted.

De case is gewoon slecht ontworpen want de meeste mensen gaan in een case waar je een mini-itx insteekt, een SFF power supply gebruiken wat een pak kleiner is ( en je hebt de nodige goede merken met gold / platinum efficiency ).
Als je PSU uitsteekt, wat steekt er dan nog meer uit? Je Power Supply kabel. M.a.w, je gaat exact niets van plaats winnen aangezien je PSU kabel de grootste en vaak minst flexibele kabel is. Zelf een 90 graden gedraaide kabel is nog altijd een vrij grote brok.
Prima, vind jij dat het niks wint. Daar zijn @QQ2 en ik het niet mee eens.
Ten tweede, waar gaat je lucht uit in je PSU? Langs de achterkant. M.a.w, zelf al investeer je in een duurdere extra 90 graden PSU kabel ( tegenover de gratis kabel dat al bij je PSU zit ), [...]
Tsja, duur. Een paar euro noem ik niet duur. De suggestie van @The Zep Man is pas duur. Al je overige kabels haaks kopen :p
[...] en je plaatst je case vlak tegen de muur. Proficiat, nu krijg je een hot spot recht achter je case wat ervoor kan zorgen dat je airflow voor je PSU verhinderd word en je PSU intern warmer word dan nodig.
Niet iedereen gebruikt zijn PC voeding als straalkachel. Mensen waarbij de PSU daadwerkelijk het risico loopt te warm te worden bouwen ook geen PC met deze kast juist om deze reden. Ik heb de pricewatch: Cooler Master Elite 110 juist omdat het de kleinste kast is die ik kon vinden voor wat ik nodig had. Met mijn normale kantoorwerk, programmeren en beetje internetten voldoet die prima en zal de PSU echt nauwelijks warm worden. @QQ2 beaamt dat eerder ook al.
M.a.w, je kan gerust een normale case ook vlak tegen de muur proppen en het exact zelfde effect behalen ( alle kabels inc je PSU kabel ) tegen de muur en warmte flowback verkrijgen. Het uitsteken van de PSU is gewoon een gimmik wat niet bijdraagt tot enige beter plaats besparing van kabels enz.
Het zou voor iedereen hier nuttig zijn als je voorbeelden kan geven van kasten met dezelfde specifcaties maar dan kleiner. Ik heb dat ook niet uitgezocht, maar weet wel dat ik dat bij de Elite 110 niet kon vinden. Juist om die creatieve oplossing van de uitstekende PSU.
De case is gewoon slecht ontworpen want de meeste mensen gaan in een case waar je een mini-itx insteekt, een SFF power supply gebruiken wat een pak kleiner is ( en je hebt de nodige goede merken met gold / platinum efficiency ).
Het punt is dat die SFF PSU's over het algemeen duurder zijn dan wat je in ATX vind. Dus waar je het eerder een nadeel noemt te moeten investeren in een aanvullende haakse PSU kabel, vind je de meerprijs voor een SFF gold / platinum voeding geen probleem :p
Meningen kunnen verschillen en jij ziet er wel wat voordelen in. En als je hier echt in gelooft hoef je niet iedereen met handen en voeten te overtuigen van je gelijk.
Om nu mijn gelijk te willen halen bij een random computer kast, nou nee :) Er zijn tweakers die mijn mening delen en tweakers die dat niet doen. Even goede vrienden. Ik zie het voordeel ervan in. Ik ben blij met mijn kast. Er zijn legio andere kasten. Kies wat bij je past.

Ik vond alleen de stelligheid dat het uitsteken van de PSU een belachelijk concept is onterecht. Niks meer niks meer minder :)

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 10 juli 2019 22:34]

Dat die PSU uitsteekt is helemaal niet zo zinloos. Je HDMI / netwerk / audio jack / USB kabels steken ook allemaal uit aan de achterkant. Die zinloze ruimte tot je muur wordt nu opgevuld door extra ruimte voor je PSU (mits je in de PSU een haakse stroomkabel stopt).
En als je alle stekkers haaks maakt dan is het uitsteken van de PSU wel zinloos. ;)
Er moet ook nog lucht uit kunnen.
Ook uit de voeding, die dicht op de muur staat met een haakse stekker.
als je alle connectors haaks maakt zitten ze zo goed als altijd elkaar in de weg,

hoevaak is het al niet gebeurd dat je haakse ubs stekkers tegen je rj45 aankomt die op zijn beurt de hdmi-kabel in de weg zit daar heb ik nu in mijn elite 120 geen last van.

wel moet ik zeggen dat ik het behoorlijk tegen vind vallen dat er alleen een 200mm intake fan is en niet een apparte 120mm exhaust, met een iets hoger ontwerp zou er practisch altijd een watercooling setje in passen, sterker nog, het zou tof zijn als die er standaard in zat...
Dit is niet helemaal waar he. Je moederbord I/O plate zit (vaak) nooit helemaal tegen de achterkant van de kast. Dus je kabels steken nooit zó ver uit. Beetje loos argument.

Want dat de voeding uitsteekt is simpelweg onhandig en ziet er niet fraai uit. Plus daarbij, een C13 stekker steek veel verder uit dan een usb of HDMI kabeltje.

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 9 juli 2019 15:23]

Dus je kabels steken nooit zó ver uit.
Maar ze steken wel uit, en die ruimte kan je benutten. Dus helemaal zinloos is het ontwerp van CM dus ook weer niet. Dat je kan dubben over de mate waarin een PSU, naar jouw mening, mag uitsteken. Dat is prima. Dat je dat nu teveel vind of het simpelweg lelijk vind is ook prima. Ik vond het bij de CM Elite 110 wel handig. Die kast is enorm klein maar biedt toch ruimte voor een ATX voeding.
Dat zou alleen op gaan als je allemaal haakse connectoren hebt, los van de c13 stekker, daar heb je een punt!
Helemaal mee eens, nou heb ik een Elite 110 en de main selling point is nou juist dat die atx voedingen ondersteunt. Die zijn in de regel zuiniger, stiller en goedkoper dan andere form factors.

Het uitsteken van de psu is,icm een gebogen stekker, geen probleem omdat USB etc ook uitsteken.

De elite 110 past in ieder geval prachtig in mijn IKEA kast en ik denk dat deze dat ook zou doen
Over kabel management en airflow nog een leuke review:
https://YouTu.be/YDCMMf-_ASE
20 Liter, en dan steekt de PSU ook nog eens uit? Ik zie niet in waarom Mini-ITX groter moet zijn dan 15 liter, tenzij het bedoeld is voor een dikke HDD-array of andere speciale toepassing. Als de afmetingen je niet zoveel boeien dan koop je toch wel uATX of ATX? Of mis ik iets?
Hoe groter de kast, hoe beter de airflow (of theoretisch misschien meer ruimte), en meer ruimte voor een GPU.....
Mijn Lian-Li PC-Q03A is 10,24 liter, maar dat beperkt je dus heel erg in GPU-lengte (max 170 mm), en met een ATX voeding is dat ding helemaal volgebouwd.
Aangezien ik nu een APU en 2,5" SSD gebruik heb ik nog heel iets ruimte over, maar upgraden naar een beetje fatsoenlijke GPU zit er niet in.
Hoe groter de kast, hoe beter de airflow (of theoretisch misschien meer ruimte), en meer ruimte voor een GPU.....
Mijn Lian-Li PC-Q03A is 10,24 liter, maar dat beperkt je dus heel erg in GPU-lengte (max 170 mm), en met een ATX voeding is dat ding helemaal volgebouwd.
Een Node 202 is ook ongeveer 10 liter. Daar kan gewoon een videokaart in van 31 cm. Een SFX-L voeding is er helemaal in geïntegreerd.

Het gaat erom hoe je de ruimte benut. In het geval van Cooler Master hebben ze gewoon gekke keuzes gemaakt. Voor een 20 liter kast is dit erg slecht.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 juli 2019 15:41]

waarom die uitstekende PSU, zo jammer weer. Maak de case dan een fractie groter, komt de cable management ook weer ten goede... Qua model interessant, lekker stil voor een low-power systeempje maar erg jammer van die psu.
Uitstekende PSU is in de praktijk niet zo'n probleem.
Ik heb de CM 110 die dat ook doet maar als je er een haakse stroomkabel opzet is de afstand ongeveer gelijk aan die van een USB of audio stekker.

Op deze manier is de totaal benodigde ruimte PSU+haakse stekker, als ze de hele kast een fractie groter hadden gemaakt was hij PSU + USB stekker geweest. Nu past hij precies in mijn IKEA kast, dan waarschijnlijk net niet
Is dit een directe vervanging van de Cooler Master Elite 110?
Dit is de 110 alleen dan een ander frontje en 90 graden gedraaid :D
200mm fan vervangen voor 1 van Noctua en dan ben je al een heel eind :D Strak game systeem in frotten :D
Jammer van de onhandige afwerking van deze kast. Ik kies juist voor mini ITX kast omdat deze compact is en dus makkelijk in of op een TV meubel past en zulke kasten horen mooi te ogen in de woonkamer.
Omdat de voeding dus uitsteekt en dat niet mooi is en je de voetjes niet aan de zijkant kan monteren om de kast plat te leggen kies ik dus niet voor deze kast voor in de woonkamer. Daarvoor heb ik nu de lian li pc-q50 op het oog want die past beter bij mijn wensen.
Pay peanuts, get monkeys.

Ik begrijp eigelijk niet waarom de “grote” merken niet op de SFF trein springen, en ze met een Dan A4-SFX of Louqe Ghost S1 model komen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat hun design team alleen maar kan voortborduren op een bestaand ontwerp, en niet de kennis hebben om een vernieuwend ontwerp zoals de 2 kasten hierboven te ontwerpen.
Zonde, dan heb je mITX voor de compactheid en gaat er een enorme ATX voeding in. Ik heb liever een compacte mITX behuizing helemaal zonder PSU, en de voeding lekker extern, ben je die ruimte en warmte allebei kwijt uit je behuizing.
Dat is lang geleden, dat er zo'n "vierkante barebone" formaat kast langsgekomen is. Ik wist niet dat er uberhaput vraag was naar dikke miniITX-kasten. Ik zou verwachten dat er met miniITX voornamelijk dunne behuizingen worden gebruikt...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True