Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Minister: Chinese overheid was niet betrokken bij softwarediefstal bij ASML

De diefstal van software bij een Amerikaanse vestiging van ASML betrof geen Chinese bedrijfsspionage. Ook zijn er geen aanwijzingen dat tijdens de diefstal Nederlandse belangen zijn geschaad, of dat de nationale veiligheid in gevaar is geweest. Dat stelt althans minister Wiebes.

De diefstal had wel 'overeenkomsten met bekende Chinese spionagedoelwitten en -werkwijzen', maar er zijn geen aanwijzingen dat er buitenlandse overheden bij betrokken waren. Dat schrijft de Nederlandse minister Wiebes van Economische Zaken aan de Tweede Kamer. Hij antwoordt daarmee op vragen van CDA-Kamerleden Joba van den Berg en Mustafa Amhaouch.

R&d-medewerkers bleken jarenlang broncode te hebben gestolen van een Amerikaanse vestiging van chipmachinefabrikant ASML. Het bedrijf waar de dieven voor werkte, het Amerikaanse XTAL, bleek banden te hebben met Chinese bedrijven en de overheid. Het moederbedrijf van XTAL, het Chinese DongFang, wil concurreren met ASML. Desondanks is er 'in deze casus geen directe betrokkenheid van de Chinese overheid vastgesteld', meldt Wiebes. "De diefstal van deze software heeft daarnaast op zichzelf geen directe gevolgen voor de nationale veiligheid", schrijft hij. Volgens de minister heeft ASML ook geen omzetverlies geleden naar aanleiding van gemiste verkopen. De software die was gestolen zou zijn gebruikt om het chipproductieproces te optimaliseren.

Wiebes wijst erop dat Nederlandse bedrijven zelf de verantwoordelijkheid hebben zich te beschermen tegen bedrijfsspionage, maar dat zij voor advies bij verschillende organen kunnen aankloppen zoals het Nationaal Cyber Security Centrum en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

08-07-2019 • 16:35

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Dat is niet waar. Er werd gemeld dat een afnemer van xtal ook een grote Koreaanse klant van ASML is. Er werd een soortgelijk product aangeboden voor minder, dus ja, dat is interessant natuurlijk. Of deze grote Koreaanse klant wist dat de software een kopie van die van ASML is blijft raden natuurlijk. Zou eigenlijk ook erg raar zijn, want Samsung kan alleen bij ASML terecht voor de laatste technologie van de machines.
Dat zijn het niet. Het zijn feiten, heb interpretatie. Het stond in meerdere kranten.
Aan de andere kant zijn Russische overeenkomsten voldoende om dan wel Rusland te beschuldigen van van alles en nog wat.. Maar voor consistentie moet je niet bij de politiek zijn..
Huawai heeft honderden connecties met het Chinese leger via het eigen personeel, maar het is juist de Nederlandse overheid dat dat juist bagatelliseert en nu roept dat er geen concreet bewijs is..
Dit gaat over ASML, niet over Huawei.
Het gaat juist om het grote plaatje en als je daarna kijkt zie dat landen niet consequent handelen..
Consequentie is m.i. ook helemaal geen streven. Eventuele hypocrisie is ook totaal onbelangrijk. Iedere situatie verlangt een eigen belangenafweging en daarop maak je je beleid. Een land bijv. op een bepaalde manier aanpakkken 'omdat je dat ook met een ander land doet' zou m.i. waanzin zijn - situaties en belangen zijn nl. steeds verschillend.
Uw laatste reactie geeft u mij de indruk dat u mijn argumenten probeert weg te wuiven met "Daarnaast ga je niet in op het feit dat". Ik heb volgens mij toch zeer uitgebreid gereageerd op uw berichten.

Aangezien u verder niet inhoudelijk ingaat op mijn vorige bericht, ga ik er maar vanuit dat u het met mijn overige punten eens was en dat u graag nog een reactie wilt op uw laatste vraag.

Omdat uw vraag uit 2 onderdelen bestaat, heb ik deze voor u opgesplitst om u een beter antwoord te kunnen geven:
hoe belangrijk banden met de Chinese regering zijn en hoeveel controle zij kunnen uitoefenen op Huawei.
Banden met de Chinese regering zullen ongetwijfeld belangrijk zijn, dat zult u mij niet horen ontkennen. Soms is een goede en een close relatie met de overheid noodzakelijk om tot extra success te komen. Binnen eigen land zou hier de relatie tussen Shell en de Nederlandse overheid een mooi voorbeeld van zijn. Hoeveel controle een overheid kan uitoefenen zal per land verschillen, persoonlijk denk ik dat deze controle in een land als China sterker zal zijn dan in bijv. Nederland.
[..] het feit dat Ren Zhengfei deel uitmaakte van het Chinese leger
U heeft gelijk dat Ren Zhengfei in het leger heeft gediend. Net zoals dat wij misschien in het leger gediend zouden hebben in een oorlog en tijden van armoede.

Verder is het normaal voor ex-gedienden om na het vertrek bij het leger, werk te zoeken bij een commercieel bedrijf of soms een eigen bedrijf te starten. Dit gebeurd zover mij bekend overal ter wereld. Ik hoop hiermee uw vragen te hebben beantwoord en wens u een fijne dag.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 13 juli 2019 05:01]

Banden met de Chinese regering zullen ongetwijfeld belangrijk zijn, dat zult u mij niet horen ontkennen. Soms is een goede en een close relatie met de overheid noodzakelijk om tot extra success te komen. Binnen eigen land zou hier de relatie tussen Shell en de Nederlandse overheid een mooi voorbeeld van zijn. Hoeveel controle een overheid kan uitoefenen zal per land verschillen, persoonlijk denk ik dat deze controle in een land als China sterker zal zijn dan in bijv. Nederland.
Controle in een land als China dat sterker is, is een flinke understatement. Het bedrijfs leven is verwoven met de politiek. De staat bepaalt alles en zonder banden kan een bedrijf nauwelijks groeien in China.
U heeft gelijk dat Ren Zhengfei in het leger heeft gediend. Net zoals dat wij misschien in het leger gediend zouden hebben in een oorlog en tijden van armoede.

Verder is het normaal voor ex-gedienden om na het vertrek bij het leger, werk te zoeken bij een commercieel bedrijf of soms een eigen bedrijf te starten. Dit gebeurd zover mij bekend overal ter wereld. Ik hoop hiermee uw vragen te hebben beantwoord en wens u een fijne dag.
Het gaat wel verder dan alleen gediend hebben. Ren is getrouwd met de dochter van een gouvenor, namelijk Meng Dongbo. Ook dit versterkt de banden met de communistische partij in China.

Het komt er op neer dat er een heel hoop signalen zijn die een richting op wijzen maar opzichzelf staand niet veel zeggen, maar samen een hoop.
De staat bepaalt alles en zonder banden kan een bedrijf nauwelijks groeien in China.
De overheid het bedrijfsleven kunnen soms nauw verweven zijn afhankelijk van de branche, uw statement dat zonder een relatie met de overheid een bedrijf anders niet kan groeien is echter onjuist.
Ren is getrouwd met de dochter van een gouvenor, namelijk Meng Dongbo
.
Ik vind dat u het wel heel erg bond maakt met onjuiste statements. Zelfs met zo iets simpels als met wie Ren getrouwd is zit u verkeerd. Ren is niet getrouwd met de dochter van een governor. Ren is getrouwd met Su Wei.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 13 juli 2019 16:46]

Ik raadt je aan om eens met Sinologen te gaan praten die zich gespecialiceerd zijn in de Chinese politiek. Want die inzichten zullen je waarschijnlijk toch heel anders over deze zaak laten denken.

Ik had erbij moeten vermelden da thij getrouwd was en niet is. Maar dat haalt het punt niet onderuit.

"Ren's first wife was Meng Jun, the daughter of Meng Dongbo, a former deputy governor of Sichuan Province. They had two children: daughter Meng Wanzhou and son Ren Ping, both of whom took up their mother's surname.[13] After their divorce, he married Yao Ling, with whom he had another daughter, Annabel Yao, who is 25 years younger than Meng Wanzhou. Annabel is a ballet dancer and a computer science student at Harvard University and made a high-profile debut at Le Bal des Débutantes in Paris in 2018.[13] Ren married for the third time to Su Wei, who was reportedly his former secretary."

Jouw mening zijn nie tautomatisch feiten. Dus hou lekker "dat bont (met een T)" en "verkeerd" zitten achterwege. De banden van Ren met de CHinese politiek zijn niet te ontkennen. En geen enkele Sinoloog zou jou milde view betreft de verweving van het bedrijfs leven en politiek bevestigen. China is in dat opzicht extreem corrupt in alle lagen en nepotisme (Ondanks Jinping zijn statement dat het zou moeten verdwijnen) is er een groot goed.
Bent u ooit in China geweest? Kent u meerder bedrijfseigenaren in China? Met betrekking tot Sinologen, ik heb er nooit een persoonlijk gesproken. Ik heb meerdere documentares en publicaties van verschillende Sinologen gelezen / bekeken.

U valt mij aan op misspelling terwijl uw zinnen vol met schrijf fouten zitten.
Ik verkondig niet specifiek mijn mening, ik kijk naar de feiten die u presenteert.
Ik had erbij moeten vermelden da thij getrouwd was en niet is. Maar dat haalt het punt niet onderuit.
Gedurende het volledige gesprek heeft u keer op keer foute claims gemaakt of onjuist bewijs gepresenteerd. Vervolgens maakt u de claim dat "hij getrouwd is met persoon X" waar u wederom fout zit.

Vervolgens zegt u "Maar dat haalt het punt niet onderuit"
1. Uw eigen geloofwaardigheid. 2. Onjuist bewijs. 3. Het is zeker relevant of Ren getrouwd is met persoon X of dat hij hier al [x] jaren geleden van gescheiden is.

"De banden van Ren met de CHinese politiek zijn niet te ontkennen"
Ik heb de banden ook zeker niet ontkend, ik heb wat u aandraagt als bewijs weersproken. Als u een statement maakt komt u beter met goed bewijs.

Ik eindig hierbij het gesprek aangezien u wel duidelijk heeft gemaakt in afgelopen gesprekken dat u tot conclusies komt (welke wellicht juist zijn) maar u keer op keer geen of verkeerd bewijs aandraagt. Ik wens u een fijne dag en een goed weekend.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 13 juli 2019 18:51]

Laat die rare schrijfstijl eens achterwege. Het komt namelijk zeer arrogant over. Verder maakt jij alleen maar aannamens op jou zogenaamde inzicht. Ik heb 5 jaar voor aziatische multinationals gewerkt met afdelingen in china. Daarnaast leef ik meerdere maanden per jaar in azie. Dichter bij kan niet.

Daarnaast heb ik helemaal geen foutieve claims gemaakt. Het artikel van bloomberg is alleen ontkent door vodafone zelf. Als in "wij van wc eend."in dit geval. Tuurlijk gaan zij niet toegeven dat er een gapend gat in hun digitale infratructuur zit. Google eventjes met wat moeite op "huawei network audits" en je ziet dat er meer dan een decenia aan slechte code kwaliteot naar voren komt. Dan is cisco er ook niet vrij van natuurlijk. Maar cisco is niet verbonden aan een regering dat onze vijand zou kunnen zijn.

Daarnaast heb ik je een bron gegeven met een waslijdt aan conteoversies waar je op door kan klikken. Een lijst van een aantal die te evrdedigen waren door huawei en anderen niet.

Uiteindelijk komt het er op neer dat de angst voor huawei zeker niet ongegrond is. En historie wijst dat ook uit.

Om de chinese mindset te begrijpen moet je misschien eens gaan kijken naar hun militaire projecten, van het een paar russische sukhoi's zonder license kopieren tot opeens f35 "kopieen" van de lopende band af laten rollen na een grootschalige hack bij een subcontractor van lockheed martin. Conclusie? China laakt geen enkel middel om er voordeel uit te halen en aanzien daarbij is voor china geen factor. Zolang huawei banden heeft met de chinese regering is het voor het westen qua netwerk apparatuur dat zij leveren zeker een risico dat jij niet erkent.
Daarnaast heb ik helemaal geen foutieve claims gemaakt.
Claim 1:
vandaag ngo een bericht dat er een aardige groep medewerkers aanwezig zijn binnen Huawei die ook actief zijn/waren voor het Chinese leger
1. Claim "grote groep medewerkers" met verwijzing naar nieuws.
2. Feiten in het onderzoek "the researchers found roughly 25 000 belonging to current or former Huawei employees". "The core evidence revolves around just three CVs".

Claim 2:
Er zijn meerdere cases geweest betreft backdoors
1. Er zijn geen bewezen backdoors er zijn enkel vulnerabilities gevonden.

Claim 3:
maar dit is de meest recente (backdoor) [bloomberg]
1. Bloomberg is eerder door meerdere partijen beschuldigd van het opzettelijk verdraaien van statements.
2. Bloomberg's reputatie is slecht na de rijstkorrel supper chip story.
3. Veel Tweakers geven aan dat iets simpels als een Telnet die niet goed beveiligd was geen backdoor is.
4. Vodafone geeft aan dat Bloomberg de situatie onjuist heeft gelabeld als backdoor / verdraaid.
5. Een niet bewezen backdoor is geen backdoor.

Claim 4:
Ren is getrouwd met de dochter van een gouvenor, namelijk Meng Dongbo
Maar dat haalt het punt niet onderuit.
1. Ren is niet getrouwd met de dochter van een gouvenor.
2. U zegt dat het niet relevant is of hij getrouwd is of getrouwd was, het is wel zeker relevant of iemand getrouwd is met een invloedrijk persoon of daar al jaren er van gescheiden is.

Claim 5:
De staat bepaalt alles
1. De staat bepaalt niet alles, maar ik neem aan dat u bedoelt dat de staat veel reguleert.
en zonder banden kan een bedrijf nauwelijks groeien in China.
1. U stelt dat een bedrijf nauwelijks kan groeien zonder banden met de overheid, u maakt hier geen specifiek onderscheid in branches, grote van het bedrijf, etc.
2. Verder draagt u geen bewijs aan.
3. Uit eigen ervaring weet ik dat dit onjuist is en dit zal u ook moeten weten. Er zijn tal van bedrijven welke geen connecties hebben met de overheid.
4. De overheid zal haar handen vol moeten hebben als zelfs elke food stall links heeft met de overheid.
-Als u had gezegd dat Multinationals niet onder het feit uit kunnen komen om samen te werken met de overheid, had ik u nog wel willen geloven.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Correctie claims, discussie items en mijn mening:

1:
[..] het feit dat Ren Zhengfei deel uitmaakte van het Chinese leger
Correct! Ren heeft inderdaad uitgemaakt van het Chinese leger. Hoe belangrijk dit is kunnen we enkel over speculeren. U zegt dat het zeer belangrijk is, ik geef aan dat het vrij normaal is. Verschil van mening kan altijd :)

2:
Google eventjes met wat moeite op "huawei network audits" en je ziet dat er meer dan een decenia aan slechte code kwaliteot naar voren komt. Dan is cisco er ook niet vrij van natuurlijk.
Goede punt, maar ik hoef hier niet op te Google'en. Destijds heb ik het originele onderzoek rapport gelezen en ik ben het volledig met u eens! De code kwaliteit is inderdaad bewezen van lage kwaliteit te zijn. Helaas weten we niet of de code bij concurrenten beter is. Daarom hoop ik dat de EU een algemeen onderzoek instelt naar alle telecom hardware providers.

3:
Maar cisco is niet verbonden aan een regering dat onze vijand zou kunnen zijn.
Ben ik het niet volledig met u eens, maar ik begrijp uw punt.

4:
van het een paar russische sukhoi's zonder license kopieren tot opeens f35 "kopieen" van de lopende band af laten rollen na een grootschalige hack bij een subcontractor van lockheed martin
Bedankt voor de tip! Ik heb onvoldoende kennis om daar iets over te kunnen zeggen en zal er eens induiken.

5:
Uiteindelijk komt het er op neer dat de angst voor huawei zeker niet ongegrond is.
Ben ik het met u eens, angst voor Huawei is zeker niet ongegrond.

6:
een risico dat jij niet erkent.
Ik weet niet waar u lees dat ik het risico niet erken, want ik ben van mening dat er zeker een risico is met het gebruik van Huawei. Verder ben ik voorstander van dat de EU eigen alternatieven moet ontwikkelen en pushen.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 14 juli 2019 17:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True