Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oudere Mac-systemen kunnen Windows 10 May 2019 Update niet draaien

Mac-computers van vóór 2012 en nieuwe Mac-systemen met verouderde Boot Camp-software kunnen problemen ervaren bij het upgraden van Windows 10 naar de May 2019 Update. Daarvoor waarschuwt Microsoft.

Wie een Mac-computer van vóór 2012 heeft en Windows 10 via Boot Camp draait krijgt volgens Microsoft bij het upgraden naar versie 1903, oftewel de May 2019 Update, de melding dat bijwerken niet lukt. Om precies te zijn meldt de notificatie dan dat de pc niet de juiste Mac HAL-driver heeft.

Als machaldriver.sys een eerdere datum dan 24 september 2011 heeft dan lukt de upgrade niet. Het probleem treft niet alleen Macs ouder dan 2012 maar ook nieuwe Mac-systemen met oudere Boot Camp-versies of Windows Support Software-versies. Na het bijwerken van die software zou een upgrade kunnen slagen volgens Microsoft. Het bedrijf werkt aan een oplossing die eind juli naar verwachting beschikbaar komt.

Mac-gebruikers die Windows via Parallels draaien ondervinden waarschijnlijk geen hinder van de problemen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-07-2019 • 11:50

144 Linkedin Google+

Reacties (144)

Wijzig sortering
Ik heb dit aan de hand gehand.

Probleem is ook dat Apple Bootcamp niet meer ondersteunt op oudere macs zoals mijn MacPro 5,1 nadat je de upgrade naar Mojave uitvoert.
Echt wel balen dit, want waarschijnlijk komt er gewoon geen update meer.
1809 dan maar geinstalleerd , probleem is natuurlijk dan weer de support van Microsoft die komt te vervallen :(

Ik heb gewoon het gevoel dat dit "niet per ongeluk" is dat , dit niet meer werkt. Ze willen de gebruikers van de oude MacPro's overhalen om eindelijk over te stappen naar de nieuwe modellen.

Maar deze machines zijn gewoon nog meer dan snel genoeg met 12Cores aan 3.33Ghz., 2TB Nvme en AMD Vega 64 erin.Als je dat nieuw moet kopen ben je weer een godsvermogen kwijt en heb je nauwelijks wat extra , tenzij je thunderbolt wil natuurlijk. Maar dat is dan ook alles wat ik misschien mis

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 juli 2019 15:23]

Jouw Mac Pro is inmiddels bijna 10 jaar oud, wat verwacht je nou. Dat Apple hem tot in de eeuwigheid blijft supporten? De meeste fabrikanten waren allang afgehaken.
Support stoppen is natuurlijk iets anders dan features uitschakelen, wat hier lijkt te gebeuren.
Precies. Ik verwacht niet dat ze mij nog ondersteunen indien hij de geest geeft. Maar aangezien de windows versie gewoon werkt zonder bootcamp is er technisch geen beperking. Onder windows kun je zelf thunderbolt3 addon kaarten gebruiken }>

De MacPro 5,1 is trouwens de fijnste machine die apple ooit gebouwd heeft, daar kan hun nieuwe kaasrasp helemaal niet tegenop

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 3 juli 2019 19:42]

Lijkt me niet hetzelfde; naar mijn idee is het meer te vergelijken met geen chrome updates meer uitbrengen voor Windows xp
Ja en? Snel genoeg is snel genoeg. Ik heb nog een dell 4300 in productie draaien, ook al uit 2010. Doet niet onder voor een budget laptop uit 2016.
Kapot is kapot en dan komt er wel een nieuwe. Die MacPro van klakkie draait rondjes om een gemiddelde server van nu
IDD Ze willen de gebruikers van de oude MacPro's overhalen om eindelijk over te stappen naar de nieuwe modellen.
het is de laatste tijd ook werkelijk een zootje bij microsoft wat updates betreft
Waarom zou Microsoft mensen over willen halen om nieuwere modellen van Apple te kopen?
Wat heeft Microsoft hiermee te zien ?
Bootcamp en bijhorende drivers zijn een apple aangelegenheid. De bootcamp drivers voor oudere macs zijn al steenoud en Apple maakt geen updates meer.
Microsoft heeft de driver gevlagd, niet Apple. Als je de artikel leest, dan weet je dat het niet de fout is van Apple, omdat ze(Microsoft) bezig zijn met een fix.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 4 juli 2019 21:06]

Als ik de statistieken mag geloven zijn er nog gebruikers die op 1503 hangen dus wat dat betreft kun je voorlopig nog even vooruit.
Maak je geen zorgen, mijn laptops (van voor 2010) hebben ook nog geen update van w10 gekregen, die draaien nog deels op 1803 en 1809. Als je de hele beschrijving van ms leest is het 'nog niet' ondersteund. Dat is geheel volgens de aankondigingen: eerst doen ze de actuele systemen en de 'main stream'. Daarna pas de speciale gevallen.

Ergens in 2017 en 2018 wilde de ene laptop niet updaten en de ander wel. Die wel wilde bijwerken had daarna problemen om met het ingebouwde 3g modem te verbinden. Ondertussen draaien ze beide weer redelijk bijgewerkt en alle hardware werkt weer.
Netjes dat ze het zo melden ipv dat er weer regent van de klachten van de vorige update met dat er documenten weg waren opeens
Idd netjes, mogelijk dat apple dit software matig kan fixen. Aan de andere kant macbook 2012,,dus een laptop van minimaal 7 jaar oud. Enige dat ik vreemd vind (maargoed ik ben zelf geen apple gebruiker) waarom windows op zo een ding? Apple users kopen dit toch juist voor mac os of heb je seriously mensen die tig honderd euro kapot smijten voor een design en dan alsnog windows erop knallen? Want voor het design zijn er ook wel mooie alternatieven,, right?

Edit: ik ging uit van de home user,, bedrijfsmatig verwacht ik eerder een 2de machine of gewoon een paar goede servers (en anders andere enterprise oplossingen). Maargied dat zijn idd mijn verwachtingen en gezien de reacties werkt de wereld anders dan ik af en toe verwacht ^^ thanks iedereen voor de response

[Reactie gewijzigd door Unsocial Pixel op 3 juli 2019 12:12]

Je weet past hoe veel applicaties je mist als je niet op Windows zit. Vraag maar aan de mac en Linux gebruikers hier.

Grote software oplossingen zijn er altijd maar bij games en simpele tooltjes kan je nog wel eens in de steek gelaten worden door beschikbaarheid
Het gemis van Windows valt eigenlijk wel mee. Qua besturing en aanpasbaarheid vind ik Linux (Mint) fijner in gebruik. En voor normaal gebruik (internet, audio luisteren, video kijken) voldoet voor de normale mens haast elke hedendaagse computer, of het nou Windows, Mac, Linux, Chromebook of whatever is.

Het verschil zit hem in of je het OS zelf fijn vind, en of de applicaties die je wilt erop werken. Of iets fijn werkt, blijft toch subjectief, sommigen vinden Windows (7,8,10) fijn, sommige zweren bij Linux enz. Zolang het maar werkt.

Het grootste verschil is toch de applicaties die erop werken. Daar heeft Windows gewoon een groot voordeel, omdat het merendeel van alle programma's erop werkt.

(btw, merk op dat ik niet de term apps gebruik, sorry maar dat vind ik voor een desktop computer geen term).

Maar als ik het realistisch ga bekijken: Ik ben nu in een traject om volledig op Linux over te gaan (Windows 10 is niks voor mij), en ik gebruik nu Linux Mint als mijn hoofdzakelijk OS. Ik merk dat ik er goed mee uit de voeten kan, en dat ik dat liever gebruik als mijn (nu) hoofdcomputer met Windows 7 erop. Het plan is om nog even te wachten op Zen 2/3 in Juli, en dan een nieuwe computer te maken die draait op voornamelijk Linux. Dan zijn mijn beide computers over op Linux.

En wat programma's betreft: Ik heb niet echt dat ik bepaalde programma's mis uit de Windows wereld. De programma's die ik nodig heb/wil gebruiken, hebben praktisch allemaal Linux ondersteuning. EN sinds Valve met Steam en Proton flink aan de weg is gaan timmeren, werkt een groot deel van mijn spellen ook 'gewoon' op Linux.

En ik maak straks een dualboot waar Windows in mag draaien, voor die paar gevallen en spellen die ik toch wil hebben: Ik blijf praktisch ingesteld. Maar dat gaat waarschijnlijk een niet veel gebruikt iets worden. Dat merk ik nu al met deze computer, ik heb Windows niet nodig en mis het ook niet echt.
(btw, merk op dat ik niet de term apps gebruik, sorry maar dat vind ik voor een desktop computer geen term).
Ik gebruikte de afkorting al voor desktop applicaties voordat het op smartphones een ding was 8)7 en blijf dat dus ook gewoon lekker doen.

.edit: hier is bewijs uit 2001.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 juli 2019 16:42]

App is afkorting applicatie, applicatie synoniem voor programma, app is wel degelijk een goede term imo.

Ik ben van Mint (1 jaar) naar Fedora gegaan, vanaf Fedora 27 nu met hier en daar Manjaro/Arch. Ik vind Fedora voor dagelijks gebruik (Programmeren/werk, systeembeheer (Heerlijk die terminal), vrije tijd) het fijnste. Ben nu over op KDE ipv Gnome, bevalt ook zeer goed. Met Grub2 idd makkelijk te switchen tussen de boots door naar Windows 10 voor een potje BF4.. Anyway, ik wilde gewoon even Fedora aankaarten, beviel mij zeer goed na geruime tijd op Mint.
Bizar eigenlijk, zonder waarde oordeel hoor. de één zweert bij Fedora:CentOS:RedHat etc. In mijn wereldje is het juist alles Debian/Ubuntu om iets aan de praat te krijgen.
Ik kan persoonlijk overal mee overweg, maar ik ken het principe. Meestal, in mijn ervaring, als je ergens een dagje voor gaat zitten komt het wel goed. (Al geld dat voor wel meer natuurlijk..)
Je wilt niet weten hoe vaak Voorvertoning uitkomst biedt daar waar je onder Windows Adobe Acrobat pro nodig hebt om snel een bladzijde uit een PDF te halen of om een PDF te herschikken/samen te voegen. Daarnaast is het bijzonder handig dat je met 1 programma zowel plaatjes als PDF bestanden kunt bekijken.

Of je wilt niet weten hoe handig de Kleuren-app (weet even de exacte naam niet meer) is om hex codes voor kleuren te achterhalen die je vervolgens in je CSS kunt gebruiken.

Je wilt ook niet weten hoe handig de sneltoetsen zijn voor het maken van schermafbeeldingen. Daar hoef je niet eerst een programma voor te openen en allerlei handelingen voor te doen. Gewoon CMD-Shift-3 of CMD-Shift-4 doen. Klaar.
Laatste opmerking vervalt volledig: win+shift+s onder Windows 10 geeft je de mogelijkheid om netjes schermafbeeldingen te maken.
Net even geprobeerd. Na het indrukken van de sneltoets ben je er nog niet, je moet nog een handeling doen. Onder macOS ben je dan meteen klaar en staat er een afbeelding op je bureaublad. Of je moet nog even een deel van je scherm of deelvenster selecteren waar vervolgens meteen een afbeelding van gemaakt wordt.
Wil je een scherm afdruk kan dat op verschillende manieren in windows met print screen of alt printscreen voor het active scherm, ja je moet het even paste in paint of word of zo, maar het ligt er helemaal aan waarvoor je het wilt gebruiken. wil je het meteen gebruiken en ergens in plakken is het niet handig dat je het moet openen copieren met snipping tool of de nieuwe snip and sketch kan je verschillende formen en uitsnijdingen maken en eentueel aanpassen en saven, copieren en printen. :)
Dat is maar net hoe je het gebruikt. 99 van de 100 keer wil ik dat screenshot meteen in een mail/chat plakken. Bij Windows staat ie na win+shift+s meteen op je klembord en kun je 'm plakken, zonder dat je daarna nog iets moet weggooien. Bij mn MBP moet ik na cmd+shift+4 eerst de gemaakte screenshot aanklikken, dan cmd+c drukken en niet vergeten meteen op t prullenbakje klikken zodat die rotzooi niet op mn bureaublad blijft staan :/
Tip voor je MBP:
System Preferences > Keyboard > Shortcuts > Screenshots

Hier heb je een aantal settings waarmee dit kunt configureren (en ook de hotkeys kunt wijzigen).
Oh damn, held. Thx.
Onder macOS kun je ook snel per venster of zelfs van je Touch Bar een screenshot maken met cmd+shift+[3-6] zonder dat je zelf hoeft te slepen en te meten. Dit is toch een feature die ik erg mis in Windows, eerst Snipping Tool openen en dan nog je keuze maken. Kan zijn dat ik wat keyboard shortcuts mis hoor maar die ben ik dan niet tegen gekomen.
alt print screen voor het active venster of gewoon print screen toets voor het hele venster. bestaat al sinds windows bestaat.
Mocht het om voorvertoning gaan. Er staat een fijne app in de windows store die hetzelfde kan en meer :)

https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab
Even bekeken maar die kan niks meer dan Quicklook in macOS. Filmpjes, plaatjes, audiobestanden, office documenten (ook de inhoud!). Eigenlijk is de app in de Windows store exact zoals op macOS met een paar kleine beperkingen.
quicklook is niet hetzelfde als voorvertoning. 10 jaar geleden toen ik nog Os X gebruikte, was dat al een onmisbare gratis/ingebouwde tool. Op zeer eenvoudige wijze kun je ermee pdf splitsen, samenvoegen, draaien, bewerken,converteren.
En vergeet digitaal ondertekenen niet. Het OS is gewoon af maar zelf ook nog prima aan te passen als je het anders wilt. Bij Windows mag je eerst troep deinstalleren en dan tools installeren: pdf reader, Winrar, screenshot manager, test editor (notepad++), image editor (Paint.net), ga zo maar door...
Voor je schermafbeelding - - > windows toets + shift + s

Snipping tool. Staat direct op je klembord.
Alt-printscrn. Staat direct op je klembord.
Maar dat is't hele venster. Snipping tool is mi iets fijner
Libreoffice draw kan ook in beperkte mate en pdfs bewerken...
Ik gebruik al jaren Linuxmint tot volle tevredenheid.

De enige software die ik mis is voor navigatie (Windows only) Voor de rest heb ik leren werken met de Linux tools en programma's.
Mijn conclusie is, oke na een learning curve, dat de Linux programma's voor mij beter werken dan de Windows programma's.
Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie maar geeft wel aan dat het allemaal wel mogelijk is.

En ja dual boot en of virtualisatie is natuurlijk een optie om de navi software te kunnen gebruiken maar ik kies er voor om mijn Linux systeem zo clean mogelijk te houden, en dus voor die enkele keer dat ik de navi nodig heb installeer ik dat op een andere Windows pc.
Hoeveel dan precies? Mijn Windows desktop doet uitsluitend dienst als gaming PC. De rest lukt prima op een MacBook. De helft van mijn Steam library blijkt ook compatible met Mac :+
Mac/Linux gebruiker hier sinds 11 jaar.

Eerlijk gezegd mis ik geen software onder deze OS'en. Heel soms grijp ik terug naar Windows om een VST plugin te proberen die Win-only is maar dat is dan ook het enige.
Idd vooral games mis ik als ik niet op Windows ben. Daarom uitsluitend Windows voor mij
Oh vertel? Ik ben in 2005 van Windows naar FreeBSD overgestapt en in 2007 naar OSX. Nooit meer achterom gekeken. Enige waar ik Windows voor nodig heb is om mijn alarmsysteem te programmeren.

Gamen doe ik niet. Een van de redenen destijds om over te stappen was, voor mij als commandliner, dat ik juist die simpele tooltjes onder Windows miste, denk aan talloze bash-tooltjes, zoals awk en grep. Ondertussen is de Windows-wereld wel verbeterd maar ik blijf vooralsnog toch op macOS.
Tools zijn er legio als Linux gebruiker. Misschien is het met games wat minder gesteld, al zijn er inmiddels legio games beschikbaar voor Linux. Veel van de grote titels niet helaas.

Het grootste probleem voor de gewone gebruiker is de gebruiksvriendelijkheid en (in eerste instantie) het gewend raken aan het OS imo.
Je weet past hoe veel applicaties je mist als je niet op Windows zit. Vraag maar aan de mac en Linux gebruikers hier.
Mac-gebruiker hier :)

Enige waar ik ooit Bootcamp voor opstart is (inderdaad) één simpel tooltje wat hoort bij een specifiek apparaatje, een GX110 GSM-schakeling die alleen door Conrad wordt verkocht. Zover ik weet is daar alleen een Windows variant van. Dus om daar nou voor naar Windows over te stappen.. Neuh :+
Wat zou ik dan missen op Mac? Ok moest je een gamer zijn dan snap ik het maar ik game op een console. Ik zou echt niet weten welke apps ik op Mac zou missen. Ik weet wel dat ik apps zou missen moest ik op Windows overstappen. Dan zeg ik niet dat er geen alternatieven zijn op Windows maar het is een stap terug voor mijn persoonlijk gebruik. Die apps zijn voornamelijk apps van Apple zelf. Logic bvb, alternatieven genoeg maar voor mij zijn ze niet beter. Of nog erger, stel je voor dat ik iTunes moet draaien op Windows. Ik moet er niet aan denken.
ik denk dat jij vooral iets mist. MS office bestaat gewoon voor Mac maar wie gebruikt dat nu op een Mac? En als je gaat beweren dat de creatieve suite van Adobe niet beschikbaar is voor Mac dan denk ik dat je niet echt veel weet over Mac. Daarom dat je waarschijnlijk denkt dat iemand iets zou missen op Mac.

Nogmaals ik mis echt niets op Mac, naar Windows gaan zou betekenen dat ik veel ga missen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 3 juli 2019 19:42]

Ik reageerde eigenlijk op “linux”, niet op MacOs. Ik gebruik zelf mijn MacPro 5,1 voor vanalles en nog wat, maar voor office/vstudio moet je toch echt op windows wezen.
Rond 2012 was uit meerdere testen gebleken dat in die prijsklasse de beste laptop om Windows op te draaien een MacBook was (prijs/kwaliteit).
Ik moet indd bekennen dat ik windows 10 op een macbook pro toutchbar veel sneller en snapier vind werken dan OSX.

Net of OSX een soort van vertraging heeft...
Goh, Kan me voorstellen dat je macbook prettiger werken vind en macos ook maar dat je bepaalde applicaties en / of testomgevingen nodig hebt die wel Windows vereisen.
Eh, misschien wil/moet je af en toe ook Windows gebruiken en wil je niet virtualiseren? Dan is dual-boot (Boot Camp) de beste optie.
Soms wil je Windows applicaties, zoals Visual Studio, op je Mac draaien. Soms (zoals in het geval van Visual Studio) is het Mac alternatief gewoon domweg minder goed, andere keren is er geen Mac alternatief beschikbaar.
Wat ik vaak tegenkom bij klanten is dat ze een Mac aanschaffen en er vervolgens achterkomen dat ze Windows toch prettiger vinden werken, om dan ipv andere laptop aan te schaffen willen ze BootCamp.
Zo kunnen ze ook altijd nog kiezen.

En we hebben ook een aantal klanten met verschillende applicaties voor verschillende platformen.
Ikzelf ben overgestapt omdat Windows mij niet beviel en over ben gegaan naar FreeBSD. Dan is de stap naar MacOS een kleine.
Verder heb ik een Velleman digitale oscilloscoop die niet werkt onder OSX. Daarvoor gebruik ik soms nog Windows.
Gebruik het nu niet meer, maar paar jaar geleden wel. Bootcamp met virtualisatie (zodat je applicaties geïnstalleerd op je windows bootcamp kan draaien in een vm onder mac, wanneer dat nodig is).

Met name voor bepaalde windows-specifieke software, 3D studio Max, welke iets te zwaar is om te virtualiseren, dus is een echt windows partitie daar wel handig voor.

Ik denk dat het met name bedoelt was om mensen makkelijker over te laten stappen naar Mac. Het argument daar tegen was vaak namelijk "ja maar programma x draait niet op mac", dan was dit dus een prima oplossing (als het inderdaad maar om enkele programma's gaat).

Ik denk dat dit tegenwoordig een stuk minder relevant is, er is veel meer cross platform software te krijgen en veel bedrijfsapplicaties zijn tegenwoordig webbased. Het OS maakt voor een hoop zaken niet zo gek veel meer uit.
Ik zie Apple binnenkort bootcamp nog wel uitfaseren.
Je kunt een Mac dualboot maken. Voor bijvoorbeeld als je persé software moet draaien dat alleen onder Windows werkt.
Ik heb zelf bijvoorbeeld een mac pro 1,1 staan uit 2006. Als ik daar MacOS op zou draaien kom ik (zonder flashen, hacks etc.) niet verder dan versie 10.7 terwijl we inmiddels met Mojave op 10.14 zitten. Dan loop ik dus 7 major releases achter. Het ding draait nu volledig op windows en zelfs de mei 2019 update doet 't prima, ook performance-wise :)
Mijn Mac Pro 3.1 werkt ook prima met bootcamp onder Windows. Maar toch heb ik wel problemen met sommige drivers, voornamelijk bluetooth devices waar ik een workaround voor heb moeten verzinnen. De nieuwere versies van Bootcamp ondersteunden deze pro al een tijdje niet meer natuurlijk. Mijn 3.1 werkt trouwens wel top onder Mojave.
macOS is heel erg slecht in gaming (OpenGL ondersteuning gaat maar tot 3.3 of 4.1 op de nieuwere modellen, en wat is Vulkan?), dat is voor veel home users al een reden om Windows te draaien.

Bovendien heb je altijd nog eigenwijze software die niet op macOS kan draaien of waar Windows toch net wat handiger voor is.

Aan de andere kant heb je ook weer mensen die Windows wel fijner vinden maar dan toch voor macOS of iOS apps moeten/willen maken. Dan ben je gebonden aan een Mac(book), of andere wegen waar mensen vaak niet veel tijd of zin in hebben.
macOS is heel erg slecht in gaming (OpenGL ondersteuning gaat maar tot 3.3 of 4.1 op de nieuwere modellen, en wat is Vulkan?), dat is voor veel home users al een reden om Windows te draaien.
Nee MacOS is niet slecht in gaming, het word te weinig ondersteunt door game developers. Is een heel groot verschil. En macs worden gewoon niet gemaakt om te gamen. Is ook helemaal Apples doelgroep niet.

Als je als Gamedeveloper games voor mac wilt maken kan je Metal gebruiken. Implementatie is 1000 x eenvoudiger dan openGL en het is ook nog eens supersnel. En het word ook nog eens door de grote major engines ondersteunt. Metal in unity werkt bijvoorbeeld geweldig en de performance is subliem.
Bovendien heb je altijd nog eigenwijze software die niet op macOS kan draaien of waar Windows toch net wat handiger voor is.
Ook onzin. Ook hier ligt het gewoon aan de developer die geen 2 versies wilt ondersteunen.

[quote]Aan de andere kant heb je ook weer mensen die Windows wel fijner vinden maar dan toch voor macOS of iOS apps moeten/willen maken. Dan ben je gebonden aan een Mac(book), of andere wegen waar mensen vaak niet veel tijd of zin in hebben.
[quote]

Ik kan gewoon Apps voor iOS en macOS schrijven zonder een Macbook te hebben hoor. Kan zelfs op Windows en kan zelfs op linux.. Enige dat je nodig hebt is een Mac om te lanceren en publishen en ook dit kan je doen via een VM of een Hackintosh. Dus ook hier heb je niet specifiek Apple hardware nodig.
Oudere games die met OpenGL werken draaien veel slechter dan onder Linux of Windows. Ook kun je nieuwere OpenGL games simpelweg niet draaien op macOS omdat de OpenGL ondersteuning er niet is.

"Macs worden niet gemaakt om te gamen" vind ik dan weer een slap excuus; waarom zou ik bijvoorbeeld als consument dan een iMac kopen met redelijke grafische kaart erin? Want deze machines zijn alsnog ook bedoeld voor consumenten.

Apple moest zo nodig hun eigen graphics API gaan ontwikkelen waardoor adoptie voor de Mac minder is. MoltenVK lost dit voor een deel op maar het is niet feature compleet, je hebt overhead door een vertaallaag en door diezelfde vertaallaag kunnen er ook meer bugs ontstaan; geen ideale oplossing dus.
Neem bijvoorbeeld de Dolphin emulator die wel met Vulkan werkt op macOS nu, maar waar je alsnog rond de OpenGL performance zit (die al niet goed was) door de overhead, dan nog niet gesproken over de talloze grafische glitches die je zal merken omdat MoltenVK nog niet feature compleet is.

Als je puur in Metal gaat denken dan werkt het wel prima, maar ik merk gewoon dat de adoptie erg laag is en blijft. Welke moderne AAA titel is ook uitgekomen voor de Mac met native Metal?
Ook onzin. Ook hier ligt het gewoon aan de developer die geen 2 versies wilt ondersteunen.
Of kan; er is genoeg software die specifiek voor Windows of Linux is ontwikkelt die gewoon lastig is te porten naar de Mac. Of die gebruik maakt van Windows specifieke drivers. Wine is in veel van die gevallen geen oplossing (al helemaal met de relatief belabberde macOS ondersteuning) en je bent dus aangewezen op Windows zelf.
Ik kan gewoon Apps voor iOS en macOS schrijven zonder een Macbook te hebben hoor. Kan zelfs op Windows en kan zelfs op linux.. Enige dat je nodig hebt is een Mac om te lanceren en publishen en ook dit kan je doen via een VM of een Hackintosh. Dus ook hier heb je niet specifiek Apple hardware nodig.
Je zegt het zelf; je hebt een Mac of Hackintosh/vm (waarvan ik al zei dat veel mensen hier niet mee willen beginnen) nodig om je iOS apps te publiceren (macOS dan nog niet zo). Het blijft een feit dat veel mensen en bedrijven hier specifiek een Mac voor kopen.

NB. ik draai zelf macOS en ik vind het echt een super fijn OS, ik heb ook een MacBook Pro en een Hackintosh draaien, maar niet op alle fronten is het een topper, net zo min als Windows en Linux die ieder ook hun problemen en tekortkomingen hebben.

[Reactie gewijzigd door NanoSector op 4 juli 2019 12:11]

Oudere games die met OpenGL werken draaien veel slechter dan onder Linux of Windows. Ook kun je nieuwere OpenGL games simpelweg niet draaien op macOS omdat de OpenGL ondersteuning er niet is.
OpenGL is ook gewoon rotzooi. Het is heel logisch dat ze dit niet willen ondersteunen. No offense trouwens als jij met OpenGL werkt,
vind ik dan weer een slap excuus; waarom zou ik bijvoorbeeld als consument dan een iMac kopen met redelijke grafische kaart erin? Want deze machines zijn alsnog ook bedoeld voor consumenten.
Er is meer in het leven dan gamen natuurlijk. Mijn moeder is geen gamer en heeft gewoon een iMac met Dedicated GPU staan. Omdat ze het een mooi apparaat vind en super vind werken. Je hoeft geen gamer te zijn om een goede GU te hebben.
Apple moest zo nodig hun eigen graphics API gaan ontwikkelen waardoor adoptie voor de Mac minder is. MoltenVK lost dit voor een deel op maar het is niet feature compleet, je hebt overhead door een vertaallaag en door diezelfde vertaallaag kunnen er ook meer bugs ontstaan; geen ideale oplossing dus.
Neem bijvoorbeeld de Dolphin emulator die wel met Vulkan werkt op macOS nu, maar waar je alsnog rond de OpenGL performance zit (die al niet goed was) door de overhead, dan nog niet gesproken over de talloze grafische glitches die je zal merken omdat MoltenVK nog niet feature compleet is.
Als iemand die 99 procent van zijn tijd met Metal werkt vind ik het heel goed dat Apple een eigen API heeft gebouwd voor grafische doeleinden. Het heeft alle problemen van OpenGL opgelost en is qua implementatie gewoon super makkelijk. Ik heb ook met Vulkan en met Molten gewerkt en wat mij betreft blijft Metal gewoon t beste om te draaien.
Als je puur in Metal gaat denken dan werkt het wel prima, maar ik merk gewoon dat de adoptie erg laag is en blijft. Welke moderne AAA titel is ook uitgekomen voor de Mac met native Metal?
- Civilization VI
- Quake 2
-Rise of the Tomb raider
- Shadow of the Tomb raider
-f1 2018
- Life is strange 2
- Life is strange before storm
- Divinity Original Sin
- Company of Heroes 2
- Warhammer 40.000
- Total War serie
- Bioshock Remastered
- Deus Ex mankind Divided
- Dirt Rally
- Mafia 3
- World of Warcraft
- Starcraft 2

enz enz enz Allemaal toch geen B games.

Metal word op MacOS alleen al door meer dan 148.000 applicaties gebruikt. Dit is dan nog niet meegerekend met de IOS en TvOS apps die ook Metal draaien.

Onder andere Davinci Resolve en Adobe zijn beide toch wel AAA software pakketten en gebruiken ook Metal.
Of kan; er is genoeg software die specifiek voor Windows of Linux is ontwikkelt die gewoon lastig is te porten naar de Mac. Of die gebruik maakt van Windows specifieke drivers. Wine is in veel van die gevallen geen oplossing (al helemaal met de relatief belabberde macOS ondersteuning) en je bent dus aangewezen op Windows zelf.
Ik geloof daar niet in.
Je zegt het zelf; je hebt een Mac of Hackintosh/vm (waarvan ik al zei dat veel mensen hier niet mee willen beginnen) nodig om je iOS apps te publiceren (macOS dan nog niet zo). Het blijft een feit dat veel mensen en bedrijven hier specifiek een Mac voor kopen.
Ja maar doet hoeft dus niet. Je kan ook een Mac huren online, is allemaal echt niet zo lastig. En trouwens als je echt voor IOS wilt ontwikkelen dan is het echt niet zn probleem om een Mac te hebben. iOS developers verdienen genoeg.
NB. ik draai zelf macOS en ik vind het echt een super fijn OS, ik heb ook een MacBook Pro en een Hackintosh draaien, maar niet op alle fronten is het een topper, net zo min als Windows en Linux die ieder ook hun problemen en tekortkomingen hebben.
Ik snap eigenlijk niet dat je een disclaimer schrijft waar je beweert met MacOS te werken. Nergens voor nodig wat mij betreft. Je moet lekker gebruiken wat je wilt.
Ik geloof daar niet in.
Dat kan, dat betekent niet dat het niet waar is of dat zulke software niet bestaat. Kijk eens naar al die verhalen over systemen die vast zitten op Windows XP bijvoorbeeld.
En trouwens als je echt voor IOS wilt ontwikkelen dan is het echt niet zn probleem om een Mac te hebben. iOS developers verdienen genoeg.
Oké dat is leuk maar het originele punt is dus dat hier wel degelijk Macs voor worden gekocht; dat het via alternatieve wegen kan is een tweede.
Als iemand die 99 procent van zijn tijd met Metal werkt vind ik het heel goed dat Apple een eigen API heeft gebouwd voor grafische doeleinden. Het heeft alle problemen van OpenGL opgelost en is qua implementatie gewoon super makkelijk.
Welkom bij Vulkan :D OpenGL is inderdaad niet geweldig maar wel erg handig om goed te ondersteunen voor bestaande programma’s.
Er is meer in het leven dan gamen natuurlijk. Mijn moeder is geen gamer en heeft gewoon een iMac met Dedicated GPU staan. Omdat ze het een mooi apparaat vind en super vind werken. Je hoeft geen gamer te zijn om een goede GU te hebben.
Mijn punt is dus dat je argument dat Macs niet gebouwd zijn om te gamen op niets staat. Er zijn genoeg krachtige modellen beschikbaar, geen full fledged gaming PCs, dat niet. Maar multimedia laptops met goede GPUs zijn ook niet volgeplakt met gaming stickers en daar draaien games vaak ook prima op.

Mijn disclaimer was om een nutteloze discussie hier te voorkomen. Metal is de toekomst voor graphics op de Mac, maar de originele vraag was waarom je Windows op een Mac zou draaien en games zijn daar één doel voor vanwege de betere compatibiliteit.

[Reactie gewijzigd door NanoSector op 4 juli 2019 19:45]

Bij mij om de hoek staat een printshop bomvol met iMacs die allemaal Windows draaien 8)7
Makkelijker voor de gemiddeld persoon die even een printje wil doen (immers niet gewend aan macOS) maar waarom dan zo godnondeju veel geld uitgeven terwijl je er ook gewoon een paar monitors met een NUC neer kan zetten..

[Reactie gewijzigd door Menubalk op 4 juli 2019 15:48]

Dit is juist iets wat Apple verkoopt als pluspunt: "Onze machines kunnen zowel MacOS en Windows draaien".
Daar staat dan wel tegenover dat MacOS alleen op hun machines kan draaien.
Dus wellicht is het meer een pluspunt van Windows dat het ook op een MacBook kan draaien?
MacOS kun je ook draaien op een reguliere desktop met een ondersteund moederbord.
Met wat moeite kan het draaien op bijna alle moderne computers door macOS te virtualiseren in een minimale Linux-omgeving en zo veel mogelijk hardware via de IOMMU te forwarden naar de virtual machine. De performance is dan praktisch volledig native op OS-niveau.

Het probleem met macOS is dat nergens drivers beschikbaar voor zijn dus het is alsnog geen geweldig OS om op bijvoorbeeld een laptop te draaien. Op een desktop is het een stuk beter als je een GPU (AMD) en USB controller hebt waar macOS mee overweg kan, gezien je op een desktop keuze hebt per onderdeel.
Dat kan je zo zien, maar dat gaat een Dell, Asus of HP natuurlijk niet op hun website verkondigen. Echter kunnen ze ook niet zeggen dat MacOS op hun hardware draait, terwijl Apple dat (natuurlijk) wel kan zeggen.

Microsoft zal (vermoed ik) niet op z'n website neerzetten dat MacBooks ook Windows kunnen draaien, want dan is het natuurlijk meteen gedonder met de andere fabrikanten: "En onze hardware dan? Wil je die dan ook vermelden?"
Inhoud van een ZIP bestand bekijken zonder uit te pakken kan ook onder macOS. Kwestie van een Quicklook plugin installeren: https://www.appletips.nl/3-handige-quick-look-plugins/
Werkt op windows zonder iets te installeren :p
Maar ja, daar heb je de andere functies van Quicklook dan weer niet ;-)
Heb je al eens voor de grap met Mac OS gewerkt? :+
Nee grapje, ieder zijn ding, maar niet mijn ding.
Ja dagelijks, een genot is het, en hetzelfde gaat op voor verschillende Linux OS-en/bakken. Met tegenzin start ik mijn windows pc af en toe op, mag je eerst een uurtje gaan zitten wachten en 5x booten voor z'n updates, nog los van alle logica die er niet in zit - een zeer inconsistent OS, maar ja we kunnen er wel spelletjes mee spelen.

Of je bent geen tweaker, of je hebt werkelijk geen idee over andere OS-en, is niet erg hoor, maar om het zo te laten doorschemeren hoeft ook weer niet.
Xcode is gewoon een goede IDE hoor. Hoef je echt niet zo sarcastisch over te doen...
Ik heb een Air gekocht in 2011 omdat toendertijd dit de enige goede ultrabook was. Ik wist dat we Windows konden installeren indien nodig, een van de redenen om toch voor de Apple te gaan. Mijn vriendin gebruikt deze Air (nog steeds) meerdere uren per dag en heeft de eerste 3 maanden geprobeerd te werken met MacOS maar stond continue gillend naast me dat het niet goed werkte (in haar beleving). Vooral Office op de Mac is niet te vergelijken met Office op Windows. Dus na 3 maanden heb ik Windows 8 erop gezet en daarna iedere keer netjes geupdate, ondertussen staat inderdaad de een na laatste update er op en zag ik dat de nieuwste nog niet geïnstalleerd kan worden. Ik moest nog even gaan uitzoeken waarom niet, maar dat is nu duidelijk :).

Het laptopje draait nog steeds perfect, zonder enig probleem (het enige dat iedere keer kapot gaat is de kabel aan de voeding, ik heb er al 6 versleten) en is er geen reden om de Air te vervangen omdat deze nog steeds echt goed werkt. Ik zag wel dat de Apple ondersteuning nu ook voorbij is voor deze laptop (we krijgen geen nieuwe MacOSjes meer ;(, maar om eerlijk te zijn, na 8 jaar is dat niet slecht.

Als we nu een nieuwe moeten kopen wordt het zeker geen Apple omdat er nu genoeg goede Ultrabooks zijn van andere leveranciers met direct Windows erop.
Vooral Office op de Mac is niet te vergelijken met Office op Windows.
2011 niet nee, maar momenteel draait Office 365 ook gewoon op MacOS met zo'n beetje alle functies die je nodig hebt en gewend bent van de Windows-editie.
Klopt, maarja, nu wil ze gewoon niet meer terug. :) Het is een gevoelskwestie, laten we het daar maar op houden. O-)
Office was in 2011 idd een ramp op de mac, maar dat is inmiddels volledig gelijk getrokken tussen windows en mac (op een paar apps zoals Access na).
Ik denk dat Microsoft er geen aanwijzingen voor had dat die update bij sommige gebruikers door die update documenten zou laten "verdwijnen".
Als je ergens helemaal niet van weet, dan is het geen kwestie van "netjes" of niet, als je er geen melding van maakt...
Nadeel is wel dat de subversies van Windows 10 een stuk korter worden ondersteund en er eigenlijk verwacht wordt dat je telkens op de nieuwste zit. Ik kwam er onlangs achter dat ik een bepaald apparaat heb die vanwege de CPU niet naar nieuwere versies van Windows 10 kan. Hierdoor zal ik qua werking en ondersteuning vermoedelijk vrij snel buiten de boot vallen. In dit geval lijkt het gelukkig enkel softwareproblematiek die tzt wel is op te lossen.

(nieuws: Creators Update werkt nog niet op pc's met Intel Clover Trail-cpu)

[Reactie gewijzigd door MsG op 3 juli 2019 12:11]

Netjes dat Microsoft er een fix voor maakt terwijl Apple volgens mij dit model al niet meer ondersteund!
Niet helemaal waar. Apple's oudst ondersteunde OS is macOS Sierra (2016), hoewel de extended support binnenkort afloopt. Dat draait gewoon nog op modellen van 2010.

Mojave, de huidige versie ondersteunt modellen uit 2012 en later, dus ook dat valt best mee.

Aan de andere kant, dit lijkt vooral een probleem van Windows te zijn, zij hebben een compatibele driver voor de oudere systemen nodig, dat kan Microsoft prima zelf oplossen.
Aan de andere kant, dit lijkt vooral een probleem van Windows te zijn, zij hebben een compatibele driver voor de oudere systemen nodig, dat kan Microsoft prima zelf oplossen.
Dat is eigenlijk het probleem van Apple. Zij moeten (up to date) drivers leveren voor hun hardware. Windows kan niet eeuwig backwards compatible blijven.

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 3 juli 2019 12:27]

Up-to-date drivers voor 7 jaar oude hardware? Waarom vind je dat Apple wel zo lang moet ondersteunen?
Omdat juist Apple de gene is die premium devices met premium support verkoopt.

Dus heel raar om te verwachten is het ook weer niet, al is 7 jaar inderdaad wel lang.

Van een telefoon zou ik het persoonlijk niet verwachten maar van een paar duizend kostende laptop juist we

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 3 juli 2019 13:32]

Apple staat nu niet echt bekend om premium support als het om bootcamp of draaien van windows op een MAC gaat.
Hoeft ook niet. MS geeft ook geen premium support als ik Ubuntu wil draaien op een Surface Studio.
Is toch anders. Apple zegt er namelijk bij dat dit wél een feature is van iedere Mac.
https://www.apple.com/nl/macos/what-is/ even scrollen naar "compatibiliteit".
Natuurlijk draait Microsoft Office ook op de Mac. En als je wilt, kun je zelfs Windows op je Mac draaien. Ik beweer slechts dat deze support nooit best is geweest. Verouderde drivers / Om zeep geholpen installaties na een servicepack uitrol, USB installers die niet goed werkte.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 4 juli 2019 13:58]

Dus een telefoon (iPhone) van 1500 euro verwacht je het niet van, maar een Mac Mini of Macbook Air van 1100 euro wel?
Je snapt zelf wel dat ik niet het instap laptopje bedoel tegenover de duurste telefoon...?

Beetje pro MacBook kost al snel 3K

Daarnaast is het ook een security ding, laptops gaan meestal langer mee dan 1-2 jaar ..

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 3 juli 2019 16:45]

Nee dat snap ik zelf, maar uiteindelijk komt het wel op hetzelfde neer. Als ik 1500 euro neerleg voor een smartphone dan verwacht ik 4-5 jaar software support.

Als ik 1500 euro neerleg voor een laptop, verwacht ik zolang het apparaat meegaat support, of dat nu 5, 10 of 15 jaar is...

Ik heb mijn oude Asus laptop vorig jaar na 7 jaar dienst weggegooid (viel letterlijk uit elkaar, wat wil je, kostte toen 350 euro), maar die heeft wel de volle 7 jaar van de laatste Windows versie gebruik kunnen maken. Mijn huidige Macbook Pro kost 1800 euro, ik verwacht niet dat ik met die (veel) duurdere laptop langer dan 7 jaar support ga krijgen, en da's prima zo. Als je 350x5 doet kom je in de buurt, ik verwacht ook niet 7x5=35 jaar ondersteuning.

Kostprijs staat helaas niet in verhouding met software ondersteuning...

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 3 juli 2019 16:49]

Kostprijs staat helaas niet in verhouding met software ondersteuning...

Mee eens inderdaad hoor. Een zwart wit vergelijking gaat niet echt op. Maar ik heb zelf een MacBook pro van 2014 die 3K heeft gekost en geen updates meer ontvangt binnenkort. Dat schroomt in mijn beeld niet met wat Apple uitdrukt met 'security first, behoud zijn 'waarde', milieuvriendelijk' etc.

Het is straks gewoon een nutteloos onveilig ding als ik Windows / linux er niet op zet

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 3 juli 2019 17:16]

Waarom moet prima hardware die in principe nog prima meekan qua snelheid etc. al na 5 jaar ofzo worden afgeschreven? Vooral tegenwoordig gaan PC onderdelen steeds langer mee. De Windows PC van mijn ouders is al 8-9 jaar oud en na een SSD upgrade werkt deze ook nog steeds prima met de nieuwste W10 versie. Microsoft ondersteund hun hardware wat dat betreft beter dan Apple, en het zou Apple sieren dat ook te gaan doen voor Mac (in de smartphone wereld zijn zij juist weer beter in ondersteuning dan Android, maar dat terzijde).
Mijn laptop is nu 9 jaar oud. Is met een ssd en wat extra geheugen echt nog prima bruikbaar. Zou niet weten waarom ik hem zou vervangen. Windows 10 draait er ook gewoon zonder problemen op. Waarom zou je Apple laptops sneller moeten vervangen?

[Reactie gewijzigd door borbit op 3 juli 2019 13:30]

Uhhhh. Het gaat hier toch om een windowsdriver... Of snap ik het niet. Als in: voor Microsoft is bootcamp de ‘hardware’.
Apple levert de drivers voor Windows. Het is software die Apple geschreven heeft en die ze ook up to date moeten houden.
Voor zover ik het artikel begrijp is het een probleem met oudere Boot Camp drivers. Dit kan dus betekenen dat de gebruiker nooit de drivers heeft geüpdatet of geen updates meer krijgt, maar Apple heeft dus wel een update uitgebracht die dit oplost. Het probleem ligt dus niet bij het updaten van drivers door Apple.

Ik vraag me af of simpelweg het forceren van nieuwere drivers op Macs die op deze oude versie vastzitten zou werken.
Het heeft niks met Apple OS te maken maar met de WIndows drivers van Mac hardware.
Raar, Ik heb zelf een Mac pro van 2010 en draai hier de 1903 update op zonder probleem sinds een week of twee.
"kunnen problemen ervaren bij het upgraden" dus ik kan er van uit gaan dat je wel geluk hebt gehad dat deze bij jou goed is gegaan :P

dus is niet echt raar maar wel geluk :D
Mijn MAcPro 5,1 kan wel de laatste versie draaien van windows maar niet als bootcamp.
Die drivers worden volgens mij enkel geinstalleerd als je bootcamp gebruikt.
Klopt, ik draai mijn windows 10 ook niet via bootcamp, meer miserie dan iets anders. En aangezien ik momenteel alleen Win10 draai, heb ik bootcamp ook niet nodig.
Maar macbooks van voor 2012 ondersteunden officieel al geen Windows 10 dmv de oudere bootcamp. Er was al een omweg voor nodig om het er op te kunnen krijgen.
Ach, mijn "oude" PC geeft ook aan dat ik geduld moet hebben. En die jeugdiger dan die 2012 Macs.
laatst nog 1903 geïnstalleerd op een iMac en daarbij liep ik tegen het probleem aan dat er iets mis ging met de Fusion drive indeling. Voor de liefhebber, hier is een aparte (slecht gedocumenteerde) patch voor beschikbaar :

https://support.apple.com/kb/DL2007?locale=nl_NL
Heb je een Mac en ga je vervolgens windows draaien ...........
Waarom niet, de hardware is grotendeels identiek aan een normale PC/Laptop.

En sommige dingen werken nu eenmaal beter onder Windows, bijvoorbeeld games.

Als Apple nou eens goede Windows drivers uitbrengt voor de trackpad...

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 3 juli 2019 17:24]

Games ? Het merendeel van Apple gebruikers geeft daar weinig om en lang niet alle Mac's heeft niet echt de grafische capaciteit om serieuze games te spelen.
Maar goed, wat kan je dan nog meer beter op Windows doen dan op de Mac zelf ?
Als Microsoft systeembeheerder zou ik erg veel management tools missen, maar voor de rest kun je vrijwel hetzelfde.
Er zijn ook veel boekhoud programma's,
of bedrijven die volledig op Windows draaien met interne custom software, al dan niet bat files die de boel opspinnen, software dat nooit goed getest is op de mac, etc. Er zijn veel bedrijven die in we cloud ook Windows draaien, en simpelweg andere platformen niet ondersteunen voor development etc. Denk ook aan development waarbij je DirectX, Cuda, AI, etc gebruikt. Wellicht wil je software specifiek voor Windows schrijven , etc.

professioneel gezien is er veel meer dan alleen Photoshop etc. Ben zelf Freelancer en het verbaasd je hoeveel Windows only bedrijven er nog zijn

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 4 juli 2019 16:53]

In principe kan de nieuwste Windows 10 op iedere MacBook draaien. Daarentegen werkt de nieuwste macOS versie zeker niet meer op alle oude MacBooks.

Zie: https://eshop.macsales.com/guides/Mac_OS_X_Compatibility
Waarom niet?
Ik heb een iMac 2011, 27" scherm, 4c i7 op 3,4Ghz, 16Gb geheugen, ATI 6970 2Gb GPU, 2x 1TB EVO SSD's. Deze kan technisch vrijwel alles aan behalve de nieuwste games. Er is dus niks mis mee, op één ding na: Mohave draait er niet op want de videokaart ondersteunt geen Metal.

Met Windows 10 erop heb ik een geweldig systeem, met MacOS heb ik een verouderd systeem.
Dat is toch triest dat je met Windows op je Mac pas echt een top systeem hebt ?
Voor wat zoiets kost(e) bouw je een PC dat veel meer power en mogelijkheden heeft.
De tijd van dat Windows constant vast liep en onbetrouwbaar was zijn al jaren voorbij.

Kortom, snap dat mensen op de Mac zitten en ook graag in dat ecosysteem willen blijven. Echter, als je dan windows gaat draaien ben je veel beter af met een complete PC die je altijd kan updaten qua hardware (echt ieder onderdeel wat je kunt bedenken) en je draait nog steeds dezelfde Windows waar men toch heel erg blij mee is.
Nee, dat is niet triest - het is goedkoper dan zelf een systeem bouwen. Daarbij neemt het aanzienlijk minder ruimte in dan een PC+losse monitor. Het is triest dat Apple ze niet meer ondersteunt met MacOS Mohave - maar dat is juist mijn voordeel want daarom worden ze tegen dumpprijzen verkocht.

Heb er tot nu toe 3 gekocht (2 voor m'n ouders) - gemiddelde prijs 500 euro.
Komt nog 100 euro bij voor Samsung SSDtje, dus de iMacs hebben me per stuk zo'n 600 euro gekost.

Voor € 600,- zijn dit hele mooie Windows 10-systemen en ik vind dat een nette prijs. Jij blijkbaar niet, maar ik denk niet dat je veel goedkoper uit kunt zijn als je een 27" inch scherm wilt hebben.
Sommige programma's kan je beter gebruiken op Windows dan op MacOS.
Ik denk eerder dat Microsoft dit gaat fixen in plaats van Apple omdat, deze Macs niet meer worden ondersteund door Apple.
@Unsocial Pixel

[Reactie gewijzigd door Alw4ysFresh op 3 juli 2019 12:02]

Virtualbox met windows 10, handiger dan dual boot. Gebruik het zelf ook onder linux.
Werkt ook op de mac of werkt dat bij die update ook niet meer.
Op mijn MBP (2016) met VirtualBox is Windows 10 (1809) automatisch ge-update naar Versie 1903. Het draait prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Beveiliging en antivirus

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True