Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Slimme rolgordijnen van IKEA zijn vanaf oktober verkrijgbaar

De elektrische rolgordijnen van IKEA zijn vanaf oktober in Nederland verkrijgbaar. Dat schrijft het Zweedse concern op zijn site. De rolgordijnen hadden eigenlijk in februari op de markt moeten komen, maar werden door softwareproblemen uitgesteld.

De verschijningsmaand van oktober noemt IKEA op de pagina over zijn rol- en vouwgordijnen, zo merkt tweaker White_Collar op. Verdere informatie, zoals prijzen, afmetingen en een specifieke datum, geeft IKEA op de pagina niet. Op de Belgische site worden de rolgordijnen niet gemeld. Tweakers heeft aan IKEA vragen hierom gesteld.

IKEA kondigde de rolgordijnen eind vorig jaar aan, toen sprak het bedrijf nog over een verschijningsdatum van februari. De gordijnen zijn met de Trådfri-app of met spraak- of afstandsbediening te besturen. Voor spraakbesturing kunnen de gordijnen overweg met Alexa, Google Assistent, en Siri. Het Kadrilj-gordijn is lichtdoorlatend, de Fyrtur is verduisterend. De elektrische gordijnen werken met accu's. Eind vorig jaar werd nog gesproken over een prijs vanaf 119 euro voor de Kadrilj, de Fyrtur moet vanaf 149 euro kosten. Over welke afmetingen dat gaat is nog niet duidelijk, mogelijk kunnen consumenten kiezen voor afmetingen tussen 60 en 140cm.

In juni leek het er nog op dat de rolgordijnen in augustus uit zouden komen. Dit bleek uit een bericht op de Zweedse IKEA-site. Nu blijkt dat Nederlanders nog twee maanden extra moeten wachten. Het uitstel kwam door softwareproblemen, zo wilde IKEA dat het gordijn goed overweg kan met de Trådfri-app voordat de producten op de markt komen.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

02-07-2019 • 15:18

114 Linkedin Google+

Submitter: White_Collar

Reacties (114)

Wijzig sortering
Hier kun je de handleidingen van de FYRTUR vinden:
https://www.ikea.com/nl/n...llo__AA-2104463-2_pub.pdf
https://www.ikea.com/nl/n...llo__AA-2114319-1_pub.pdf
https://www.ikea.com/nl/n...llo__AA-2129585-1_pub.pdf

Er zit een oplaadbaar Li-Ion batterypack in (genaamd BRAUNIT) welke een capaciteit heeft van 2600 mAh (18,72 Wh) en werkt op 7,2 Volt. Hier zit een micro-USB aansluiting op om hem op te laden. Bij ieder gordijn wordt ook een lader en kabel meegeleverd. Helaas staat nergens de verwachte gebruiksduur genoemd, dit zal natuurlijk sterk afhangen van hoe vaak het gordijn bediend wordt en hoe ver het gordijn af- en opgerold moet worden.

De draadloze bediening gaat via ZigBee. Standaard krijg je er een losse afstandsbediening bij, als je wil kunt je de TRADFRI bridge er los bij aanschaffen zodat je het gordijn dan ook via apps, Google Home, Apple HomeKit of Alexa kunt bedienen. Gezien er voor TRADFRI ook al een Home-Assistent component is, zul je de gordijnen waarschijnlijk ook via je eigen home control kunnen gaan bedienen.

Leuke ideeën voor automatiseren:
- 's morgens automatisch openen als wake-up-light
- zomers de gordijnen dicht als de zon op het raam staat en de temperatuur hoog wordt (scheelt weer airco)
- na zonsondergang de gordijnen weer dicht (inbraakpreventie en privacy)

Mocht je geïnteresseerd zijn: Ikea Home smart (tradfri en meer) - Ervaringen & discussie

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 2 juli 2019 16:33]

Er zit een oplaadbaar Li-Ion batterypack in (genaamd BRAUNIT)
Haha, bra unit (Zweeds) = goede unit
En mocht je al bestaande screens hebben dan zijn Shelly's (Wifi) of Fibaro (Zwave) altijd een optie. Beide hebben goede Home Assistant support.
Bedoel je dan al automatische screens of handmatige screens?
Handmatige screens die je elektrisch bedient. Deze kun je 'slim' maken door deze modules te plaatsen.
Zelfde geldt natuurlijk voor Homey - ook hier zal de Tradfri integratie spoedig geüpdate worden met deze rolgordijnen :)

[Reactie gewijzigd door stefanwitkamp op 2 juli 2019 17:17]

Zou het mogelijk zijn deze continue aan stroom to hebben ivm een lange usb naar micro usb met power brick in stroom outlet ?
Standaard niet. Maar er zal vast iemand iets met een 3D printer gaan maken en een printje waardoor dit wel mogelijk gaat zijn.
Ben benieuwd of ze in maat aan te passen zijn. De maten die ik elders een keer teruglas passen bij ons niet. Veel mensen zullen niets kunnen met standaard maten.
Standaard niet. Maar een beetje handige Tweaker trekt zijn / haar eigen plan.
Ben ik ook erg benieuwd naar. In mijn (vrij nieuwe) woning en ook vele andere woningen in Nederland is geen raam hetzelfde. Bij mij heeft geen enkel raam 1 van de standaard maten waarin deze rolgordijnen verkocht gaan worden. Heb de indruk dat, indien ze niet in te korten zijn, de omzet voor Ikea gaat tegenvallen. Indien aanpasbaar, lig ik in oktober in een slaapzak voor een Ikea-deur. :)
Waarom zouden ze niet aan te passen zijn? In het midden is het een buis met een doek er aan, zou raar zijn als je dat niet zou kunnen inkorten.
De app is inmiddels hernoemd naar IKEA Home Smart en de rolgordijnen worden daar al vrij prominent in genoemd. Ik ben heel benieuwd... lijkt me een super toevoeging aan m'n kamer(s).
zijn dit rolgordijnen? dan zouden het deze maten zijn

Fyrtur (Opaque 197)
60 x 195cm: €119
80 x 195cm: €129
100 x 195cm: €139
120 x 195cm: €149
140 x 195cm: €159

Kadrilj (slightly opaque 122)
60 x 195cm: €99
80 x 195cm: €109
100 x 195cm: €119
120 x 195cm: €129
140 x 195cm: €139

bron: https://community.athom.c...s-fyrtur-and-kadrilj/6437

[Reactie gewijzigd door SolidShadow op 2 juli 2019 20:41]

"De elektrische gordijnen werken met accu's. "
Moeten die dus regelmatig worden opgeladen? Ik zie het al voor me dat ik telkens op een trapje moet klimmen omdat mijn rolgordijn-accu weer leeg is...
Is in eerdere items hier op Tweakers al uitsluitsel over gegeven. Je kunt gewoon een vaste aansluiting maken met een mini-usb en 5v-adapter. Micro-usb en 7,2v adapter.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 2 juli 2019 16:31]

Dus weer kabels trekken. Denk dat de meeste mensen daar niet op zitten te wachten.
Daar zit je sowieso mee als je gemotoriseerde zonnewering of rolluiken wil.
Daarom zit er een accu in. Wat had je anders gewild?
Als je niet wil opladen en geen kabels wil trekken zijn er ook nog steeds rolgordijnen die je handmatig kan bedienen :+

Maar serieus: hoe wil je stroom in je elektrische rolgordijnen krijgen zonder kabels te trekken of accu's te verwisselen of af en toe met een lelijk snoertje op te laden? Zonnepanelen op de buitenkant? Een of andere manier van draadloos laden die super-inefficiënt werkt en/of alsnog kabels dichtbij nodig heeft?
De kinetische energie van de touwtjes die op onmogelijke manieren door elkaar raken lijken mij af en toe voldoende om een heel huis van energie te voorzien. :+
Ikea heeft van die plastic duw/trek dingen waar te touwtjes omheen/doorheen liggen/glijden. Raken dus nooit door de war ;)
(althans, het model dat ik heb)
Nee, eens in de zoveel tijd laadt je ze op via usb. Het is nog niet bekend hoeveel maar reken op eens in de paar maanden, zoveel stroom gebruikt een motortje dat twee keer per dag twee meter gordijn omhoog draait niet.
Ik verwacht dat je het 2x per jaar zult moeten opladen, uiteraard afhankelijk van het gebruik.
Een vergelijkbaar product is de Somfy Sonesse 30. Die zou ca. 10 maanden op één acculading moeten functioneren.

Mooiste oplossing blijft bedrade motoren, maar dat vergt het nodige hak- en breekwerk om het netjes weg te werken.

[Reactie gewijzigd door Dennisvw op 2 juli 2019 15:39]

én dc > ac convertor / trafo die in de regel constant bekrachtigd is, dus ook nog eens minder leuk voor je stroomrekening. En met wat pech nog zit te brommen ook de hele dag. Nee, doe mij maar een accu.
Ik heb momenteel 3 bedrade motoren in gebruik voor ramen welke op 4 meter hoogte zitten en slecht bereikbaar zijn, een accu variant is dan niet handig. Brommen heb ik geen ervaring mee.

Bedraad geeft gemak, één keer installeren en je hebt er jaren geen omkijken meer naar. Ik overweeg om 6 ramen te voorzien van een accu oplossing, maar alleen omdat ik geen zin heb om de kabels weg te werken in de muur (en een kabelgoot vind ik te storend).
én dc > ac convertor / trafo die in de regel constant bekrachtigd is, dus ook nog eens minder leuk voor je stroomrekening.
mmmm, die dingen gebruiken over het algemeen drie keer niets als ze goed ontworpen zijn. probeer maar eens het opgenomen vermogen te meten van een telefoonlader (zonder telefoon aangesloten natuurlijk), meestal is dat te laag om te meten.
niet als je bij de verbouwing slim geweest bent en overal stroom voorzien hebt :)
Uiteraard, bij een nieuwbouwwoning of renovatieproject zou ik ook altijd de voorbereidingen laten treffen. Bij bestaande bouw waarvan alle muurtjes nog super strak zijn is het echter een serieuze meerprijs om wat extra aansluitingen te maken en alles weer mooi strak te maken. Tenzij je dat allemaal zelf kan/wilt doen uiteraard :P

Er zijn helaas niet veel woningen waar goed rekening gehouden is met (bedrade) domotica. Veel consumenten zien daar de meerwaarde nog niet van in en zijn niet bereid daarvoor te betalen.
dat en over UTP cat 6 laten leggen in minstens 2 hoeken van elke kamer.
Niet dat er 10% in gebruik van is, maar het is zo lastig dat later bij te leggen.
En cat 6 kan je voor meer dan enkel internet gebruiken.
Persoonlijk zit ik ook liever op wirde netwerk dus ja waarom niet.
ok het kostte idd wel wat meer, maar uiteindelijk zeker tevreden van die beslissingen.
Ik had ook dat idee, maar UTP kabel is toch best prijzig als je soms de lange route moet nemen.
Uiteindelijk bespaart en voor CAT5e gegaan en wat minder aansluitingen.
5 jaar geleden een nieuwbouwwoning gekocht. Ik had 20 extra loze leidingen nodig om de woning domotica-proof te maken (t.b.v. zonwering, utp). Daarvan zijn er uiteindelijk maar 5 gebruikt omdat ik verhuisd ben voordat ik ze kon gebruiken, maar de nieuwe bewoner is in ieder geval goed voorbereid :P Ondanks dat er 'maar' 5 van in gebruik waren was het de investering meer dan waard, heerlijk die vrijheid om overal wat aan te kunnen sluiten.

Overige bewoners in de wijk vonden het aantal leidingen die in mijn meterkast uit het plafond staken bizar en veel te duur. Het verschil tussen denken op korte termijn of lange termijn O-)
Uiteraard is in vrezen het mooiste, maar zelf heb ik een klein kabelgootje wat eigenlijk helemaal niet zo storend is.

https://tweakers.net/ext/f/BieeHiDs0fw5WEABdpYFAaCR/full.jpg

[Reactie gewijzigd door Morpheusk op 2 juli 2019 18:54]

Subtiele oplossing inderdaad!
misschien kan je ook op een onzichtbare plek een zonnepaneeltje hangen
Flexibele zonnecellen in het gordijn zelf zou de mooiste oplossing zijn natuurlijk
Lijkt mij best duur, ze moeten natuurlijk wel betaalbaar blijven ;)
Behalve als je ze alleen s'nachts in je slaapkamer gebruikt :)
Een klein zonnepaneeltje dat door de ochtendgloren kan opgeladen worden
Luxaflex werkt op batterijen.
Of met een adapter.
Ik heb zelf in het hele huis top-down van Luxaflex en met een acculading zou je minimaal 1000 volledige up/down bewegingen moeten kunnen doen. Ik neem aan dat IKEA ook voor zoiets zou kiezen.
Zo veel gebruiken die nu ook weer niet. Somfy variant die ik heb houd het echt dik een jaar tot denk ik wel anderhalf jaar vol.
En de hamvraag natuurlijk, gaan ze goed werken met Home Assistant?

https://www.home-assistant.io/components/tradfri/

Ben benieuwd, de prijs is wel schappelijk in elk geval.
Ik zie geen reden waarom niet. Je kunt nu ook alle apparatuur van Tradfri via Home Assistent benaderen, dus dat zal met deze rolgordijnen niet anders zijn
Dat gaat niet zomaar werken. Daarvoor moet iemand van de community een nieuwe component voor schrijven. Op dit moment werkt ook alleen de verlichting en de batterijstatus van de schakelaars.
Klopt dat is een voorwaarde, maar er werkt meer wel dan niet. De stroom schakelaars werken bijvoorbeeld ook, en volgens mij kan je de hub ook booten via HA. Dus eens, het werkt niet out of de box, maar zie geen reden waarom het niet zou gaan werken.
Dat komt omdat de schakelaars groepsberichten rondsturen, die de gateway niet ontsluit. Als je een eigen zigbee dongle hebt, met deconz, dan kan je ook de groepsberichten afvangen, manipuleren, en dus reacties maken op de knoppen.

Maar voor huis-tuin-en-keuken gebruik is dat inderdaad niet aan de orde helaas. Hopelijk komt dat wel een keer, en anders moet iedereen de gateway vervangen door een zigbee dongle, en dan kan je gewoon alles door elkaar gooien en aansturen wat zigbee kletst.

Al lees ik net dat deconz werkt met homeassistant, dus die zouden het al kunnen implementeren. Zelf gebruik ik openhab. Die heeft dat nog niet :)

Met deconz kan je ook de firmwares updaten van de tradfri apparaten, dus de gateway is overbodig (kan niet via de tradfri app, maar goed, als je deconz werkend krijgt, moet een firmware update ook een peuleschil zijn:))
Ja, klopt, maar dan nog moet er iemand zijn die de tijd neemt om de component voor de gordijnen te ontwikkelen. Soms duurt het heel lang voordat nieuwe componenten in een bestaand platform te gebruiken zijn binnen HA. Het is niet vanzelfsprekend dat het er komt. Op het forum van HA zie je regelmatig verontwaardigde reacties staan van gebruikers die niet in de gaten hebben dat het allemaal door vrijwilligers gemaakt wordt. Als een component niet snel genoeg onderstond wordt of wanneer bugs te lang blijven liggen, beginnen ze verwijten te maken.
Voor mijn ikea verlichting gebruik ik niet de Tradfri gateway, maar een generieke zigbee gateway, zigbee2mqtt. https://www.zigbee2mqtt.io

Daar kan ik ook xiaomi, hue en andere zigbee apparaten mee gebruiken. Alles wordt bediend dan met mqtt, dus heeft het een ideale integratie met homeassistant.
Nu maar hopen dat ze beter verkrijgbaar zijn als bijvoorbeeld de bewegingssensor van Ikea... Die is online niet te krijgen en in Delft ook niet...
Er komt binnenkort een nieuwe versie die ook 'water resistant' is. Dus waarschijnlijk zijn ze overal de oude voorraad aan het opmaken.
Ik zou ze in België ook niet kopen... de lampen zijn in NL ook 33% goedkoper, dus steek je beter de grens even over.
https://www.facebook.com/telenut/posts/10156120938752709

[Reactie gewijzigd door telenut op 2 juli 2019 15:46]

Zonlicht buiten laten eerder, om zonnewarmte te weren is het wachten op Ikeascreens.
Ik zag dat vandaag net de app on iOS updated is om deze nieuwe producten te ondersteunen