Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Apple erkent moederbordproblemen bij deel van de MacBook Air-modellen uit 2018'

Apple zou bevestigd hebben dat sommige MacBook Air-modellen uit 2018 moederbordproblemen kunnen krijgen. Het bedrijf zou betreffende modellen daarom tot vier jaar na aanschaf zonder extra kosten van een nieuw moederbord voorzien.

Het zou volgens Apple om een zeer beperkt aantal MacBook Air-modellen gaan, schrijft 9to5Mac, dat claimt inzage te hebben gehad in een intern document over de problemen. Apple zou met dit document de Apple Stores en technisch personeel op de hoogte hebben gebracht over de zaak.

De problemen zouden 13"-MacBook Air-laptops uit 2018 met specifieke typenummers betreffen. Als omschrijving staat alleen 'power' volgens 9to5Mac, die wijst op problemen die sommige klanten vorig jaar ervoeren met het niet kunnen opstarten van hun nieuwe MacBook Air. Het is niet bekend om hoeveel gebruikers het gaat.

Apple gaat waar mogelijk klanten met de betreffende laptops mailen. Gebruikers zouden hun computer bij Apple Stores na kunnen laten kijken. Gedupeerden kunnen hun moederbord zonder kosten laten vervangen, tot vier jaar na aanschaf van het model. Het programma staat nog niet op Apples site voor reparatiecampagnes.

Moederbord van 13"-MacBook Air 2018, foto van iFixit.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

01-07-2019 • 12:35

201 Linkedin Google+

Reacties (201)

Wijzig sortering
Het blijft me toch verbazen hoeveel recall acties Apple de laatste jaren moet doen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prachtig spul (al ben ik geen Apple gebruiker) en het lijkt degelijk en doordacht gebouwd en zo. Maar ze hebben maar een paar productlijnen in vergelijk met andere bedrijven. Je zou toch mogen verwachten dat juist omdat ze zich op maar een paar producten concentreren, je daar betere kwaliteit(scontrole) hebt? Het lijkt wel of zowat elke macbook om de een of andere reden een recall heeft. Tegelijkertijd is het natuurlijk goed en netjes dat ze een recall doen.
Bij Apple & Tesla komt het altijd in het nieuws, bij andere brands komt het niet in het nieuws.

https://www.geckoandfly.c...k-reliability-comparison/
Zijn er cijfers over hoe Apple scoort ten opzichte van andere laptopfabrikanten?
Ja, en ze komen er al jaren veel beter uit dan je zou verwachten op basis van wat je in de user comments leest ;)
Zie bv https://www.geckoandfly.c...k-reliability-comparison/
Waar ze ruimschoots het meest betrouwbaar zijn.
Helaas heb ik geen account voor Consumer Reports. Dit wordt namelijk vaak gepost en heb altijd wat vragen als ik deze onderzoeken zie.

Ze zeggen dat laptops van merken als Razer,Alienware etc vele malen beter scoren dan de laptops van hun moederbedrijf(Dell etc) maar ze deze niet meetellen omdat de specs overkill zijn en je dit niet nodig hebt voor simpel browsewerk.

Maar de goedkoopste entry Macbook Pro is ongeveer even duur als een hele dikke XPS. Welke laptops worden er precies getest? En ook komen de cijfers uit 2016,2017. Het lijkt me sterk dat Apple leider is op dit gebied met het toetsenbord probleem wat ze hadden.

Een lijstje met configuraties lijkt me wel zo fijn. Uiteraard verwacht niemand dat een Dell laptop van €500 het net zolang volhoudt als een Macbook van €2500.
Het lijkt me sterk dat Apple leider is op dit gebied met het toetsenbord probleem wat ze hadden.
Vergeet ook het probleem van de anti-reflectiecoating niet.
• MacBook (12-inch): Early 2015, 2016 en 2017
• MacBook Pro (13-inch): Early 2013, Late 2013, Mid 2014, Early 2015, 2016 en 2017
• MacBook Pro (15-inch): Early 2013, Late 2013, Mid 2014, Mid 2015, 2016, en 2017
En de accu problemen:
Apple is een terugroepactie gestart vanwege batterij problemen met sommige 15-inch MacBook Pro welke tussen september 2015 en februari 2017 zijn geproduceerd. Apple roept de bezitters van deze MacBook Pro's op om deze niet langer te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 1 juli 2019 13:41]

Er zijn altijd al breed uitgemeten kwaliteitsproblemen geweest bij Apple die zich dan blijkbaar nooit vertalen in hele slechte cijfers wat betreft betrouwbaarheid of tevredenheid. De G4 Cube met haarlijnscheuren, het plastic van de oudere MacBooks wat begon te breken, de GPU en coating problemen van 2012 t/m 2014 (nu beter bekend als "de goede oude tijd toen MacBooks nog goed waren").

Het zijn gewoon erg goede computers. En als er wat is wordt het doorgaans goed opgelost, ook jaaaaaren nadat het toestel verkocht is. Dus als het gezeik in de media daar pluk ik als Apple gebruiker de vruchten van. Mijn net zo dure Sony Vaio heeft het gewoon nooit goed gedaan, als je gaat Googlen kom je bergen met gebruikers tegen met het probleem maar je leest er verder niks over en er zijn ook zeker geen programma's die jaren na aanschaf nog het probleem corrigeren. Ga je zoeken naar problemen met sommige Dell XPS laptops kom je ook problemen tegen waar veel gebruikers last van hebben. Dat wordt bij een XPS wel goed opgelost maar je hoeft het niet op Tweakers te lezen.
Is het bij Apple niet vaak dat jaren nadat het probleem bekend is ze het uiteindelijk oplossen? Ik krijg uit jouw comment het idee dat Apple altijd meteen meewerkt aan een oplossing, maar volgens mij is dit helemaal niet het geval. Ze doen dit alleen als het uiterste noodzaak is (net als alle andere fabrikanten waarschijnlijk).
Ja het is wel jammer dat dit soort gegevens moeilijk te vinden is. Tot 2-3 jaar geleden was er meer info dan nu en toen was de trend wel dat customer satisfaction en reliability gewoon heel goed waren, als in altijd top3.
Apple maakt gewoon uitstekende laptops. Van de 100+ macbooks in m'n directe omgeving is er eigenlijk nooit wat mee. Natuurlijk, het blijft techniek en er zijn incidenten, maar relatief echt wel weinig.
Ik heb er zelf ook een stuk of 8 gehad. 1 keer bij een 6 jaar oude macbook met Mobo problemen, maar dat is gewoon nog gratis vervangen ivm productiefout (doen andere fabrikanten meestal niet, vooral ook omdat het probleem niet bekend is, dus kunnen ze zich verschuilen achter het "incident" verhaal). En verder ooit een charger stuk gegaan, wederom gratis vervangen.

De overige 100+ zitten veelal op Dell's en daar is in ieder geval veel vaker wat mee aan de hand. Nog los van defecten (valt nog wel mee), gewoon raar gedrag met vastlopers e.d. Gebruiksgemak ook 2x minder. Bovendien ook niet veel goedkoper, en zo wel, qua hardware dan ook weer wat minder. Alleen die DELL high-end (laptop) schermen (XPS e.d.) zijn wel prachtig. Maar waar de Paviljon's e.d. nog behoorlijk degelijk zijn, daar zijn er bij de strakkere XPS's wel wat meer problemen mee.

In het verleden persoonlijk slechte ervaringen met goedkope HP, ASUS en Acer. Dat doe ik gewoon niet meer. Echt zonde van je geld. Nog los van degelijkheid en defecten, ook qua performance gewoon slecht.
Natuurlijk, als je wat meer uitgeeft voor een hoger segment van ze zal het een stuk beter zijn. Maar dan vind ik 't qua prijsverschillen wel weer meevallen. Dan tel ik er de restwaarde bij, het strakkere design, het OS en persoonlijk positieve ervaringen en dan is het voor mij een inkoppertje wat te kiezen.

Ik twijfelde de laatste keer nog even met een MS book. Een aantal collega's hebben er 1, best een fraai ding, maar er zijn er nu al 2 terug geweest voor reparatie. Zegt niet alles, wellicht gewoon toeval, maar ben toch wel blij dat ik 't niet gedaan heb :-)

Maargoed, anekdotes natuurlijk, maar als je de cijfers ziet komt Apple er altijd goed uit. Dus het zal wel goed zijn toch? Zeker als ik 't ook om me heen zie.

En verder weet iedereen altijd heel specifiek wat er mis is met Macbooks, maar dat komt omdat het uitgebreid in het nieuws is. Bij andere merken gebeurt dat op net zo'n schaal (groter blijkbaar), maar is het gewoon niet nieuwswaardig. Wat weet jij van terugroep acties of veelvoorkomende defecten bij andere fabrikanten? Juist. En uit de cijfers blijkt dat hun percentage problemen hoger is. Dus of ze geven geen garantie op productiefouten of scharen alles onder "incidenten". Doe mij de Apple vorm maar, dan krijg je gewoon garanties omdat het in het nieuws is en iedereen geïnformeerd is, dus ze kunnen zich niet meer verschuilen.

Net zoals die schermcoating die los ging (vervelend natuurlijk), maar zo hinderlijk als iedereen het maakte heb ik 't nooit gevonden (en degene die m'n laptop overnam blijkbaar ook niet). En recent dan de toetsenborden die niet goed zijn, maar nagenoeg niemand die hier last van heeft, maar als je de comments hier leest dan is het de bron van het kwaad. Tja, het zijn incidenten, 99% van de andere gebruikers hebben het probleem niet. Het wordt allemaal groter gemaakt dan het is. Maar dat bijv. het touchpad van elke andere laptop veel minder is dan die van Apple, daar hoor je dan niks over. Terwijl 99% van de mensen daar dus wel aanzienlijk profijt van heeft ... dus tja ... het is ook maar net wat je wilt belichten.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 1 juli 2019 19:12]

Het probleem is dus dat ik nooit cijfers hiervan zie waarvan ook daadwerkelijk wordt verteld over welke laptops/configuraties het gaat.

Het artikel wat page404 bijvoorbeeld post zegt nadrukelijk dat duurdere laptops van submerken als Razer,Alienware etc niet getest worden omdat het "overkill" is voor simpel mail/browse werk. Dus ga ik er van uit dat ze inderdaad de goedkope pavillions/latitudes vergelijken met dure Apple laptops gezien Apple geen goedkope laptops maakt.

Maar dat weet ik dus niet gezien het onderzoek nooit duidelijk is.
Net als dat andere onderzoek dat wordt gepost waar het niet gaat om hoe vaak er iets kapot is gegaan, maar hoe mensen over de betrouwbaarheid denken. In plaats van gewoon cijfers.
Maargoed, anekdotes natuurlijk, maar als je de cijfers ziet komt Apple er altijd goed uit. Dus het zal wel goed zijn toch? Zeker als ik 't ook om me heen zie.
Kan je daar dus eens cijfers van posten waarvan ook duidelijk is hoe er is getest? Welke laptops/configuraties tegen elkaar etc?

Want dat heb ik dus niet kunnen vinden.
Niet meer fatsoenlijk kunnen gamen was precies de reden dat ik 'm verkocht: 3D ging écht niet meer. Misschien nog krap aan 25-30fps op de lowest setting op 720p of lager in Rocket League, met dips onder de 20fps in sommige levels. 2D-indies gingen nog uitstekend, dat dan weer wel. Dat ligt niet aan i7, overigens flink trager dan m'n nieuwe i5 (i5/i7 zegt weinig zonder model/jaarnummer). De grootste bottleneck is de niet-vervangbare videokaart.

Als je een laptop van 2500 euro koopt, vermoed ik dat je daar een reden voor hebt: looks, beestachtige prestaties, mogelijkheden.. ..echter na een jaar of 7 looptie achter qua mogelijkheden, snelheid is nog maar magertjes vergeleken met het nieuwe spul, looks zijn wat verouderd etc. Ik deed er video-editing op, prima voor 1080p maar drama voor 4k, daarvoor moest ik ook upgraden. Zeker zo'n duur ding koop je niet omdat ie langer mee zou gaan dan een goedkope. Allebei hebben ze hun doel en zijn na een jaar of 5-7 afgeschreven voor hun doel. Dan kan hij doorgeschoven worden naar mensen met minder eisen.

Overigens heeft mijn nieuwe (semi-gaming met GTX1050) i5-laptop mij maar 450 euro gekost, omdat de restwaarde van m'n oude i7-laptop nog zo hoog was. Niet slecht toch, zo'n goedkope upgrade na 7 jaar? :)

Ben wel benieuwd hoeveel moderne games je nog kan spelen op een 1000 euro-laptop na 7 jaar trouwens. M'n GTX1050 komt na 7 jaar niet ver meer, wat denk jij?

[Reactie gewijzigd door TerraGuy op 1 juli 2019 18:33]

Die statistieken kwamen mij al heel onwaarschijnlijk over.

Blijken het 2009 gegevens te zijn..
Er staat toch duidelijk onder de foto 'Source: 2017 Winter Product Rei....'
2017... en juist de afgelopen 2 jaar zijn er veel problemen geweest met diverse modellen Macbook's; van problemen met de toetsenborden, oververhittingsproblemen waardoor prestatieproblemen en dus ook zaken zoals de problemen met de moederborden. Oftewel, de laatste tijd heeft Apple juist het verdiende imago van betrouwbare hardware erg te grabbel gegooid.

Volgens dit onderzoek bijvoorbeeld: https://www.laptopmag.com/articles/laptop-brand-ratings

Daar staan ze voor 2019 op de 10e positie en zijn ze 3 posities gezakt t.o. 2018, toen stonden ze dus blijkbaar 7e.

Maar goed, daarbij in het achterhoofd houdende dat dit soort lijstjes vaak vrij subjectief zijn, de testgroep is vaak beperkt en het is vaak ook erg afhankelijk van 'het publiek'.
Wat heeft dat rijtje überhaupt met de discussie te maken over betrouwbaarheid en support? Blijkbaar vinden "sommige mensen" Apple slecht scoren op het gebied van "innovatie" en "value & selection" maar betrouwbaarheid staat er niet bij.
Bron is slecht. Dit heeft niks met betrouwbaarheid en kwaliteit te maken.
Dat is wat vertekend, als je het bron artikel ziet zijn Asus en Toshiba betrouwbaarder....
https://www.squaretrade.c...ptop_reliability_1109.pdf
De vraag is in hoeverre je dit ook niet mag verwachten. Apple verkoopt alleen maar laptops met een vanaf prijs van zo'n 1000 euro terwijl alle de meeste fabrikanten beginnen met laptops die daar ver onder zitten. Apple heeft laatst de nieuwe Macbook aangekondigd en voordat hij ergens te koop was, werd dit model al toegevoegd aan de reparatiecampagne voor defecte toetsenborden (ondanks de claims van Apple dat het toetsenbord is verbeterd/aangepast). Je koopt dus een gloednieuwe laptop van een paar duizend euro waar voorhand al bekend is dat deze een defect heeft. Dit is onacceptabel voor welk product dan ook en al helemaal voor een product met zo'n prijs.

Zo kun je nog wel even doorgaan; de touchbar Macbook had een probleem waarbij de backlight wegviel zodra je de laptop volledig opende. De oorzaak hiervan was dat de display kabel te kort was. iFixit ontdekte dat Apple in een nieuwer model deze display kabel langer hebben gemaakt om ervoor te zorgen dat dit niet meer zou gebeuren. Pas één jaar later heeft Apple een reparatiecampagne aangekondigd voor Macbooks die dit probleem hadden terwijl ze het gewoon wisten. Kwam je voordat deze reparatiecampagne bestond bij de Apple Store, mocht je het hele beeldscherm en/of moederbord vervangen voor zo'n absurde prijs dat het goedkoper was om een nieuwe te kopen.

Ik vraag me af in hoeverre het belangrijk is of Lenovo laptops (volgens de statestieken) 2 keer vaker kapot gaan dan Apple laptops als je bij Lenovo hem voor een fatsoenlijke prijs kan laten repareren (of zelf kan repareren, wat bij Macbooks nauwelijks kan) en je bij een Macbook een nieuwe mag kopen.

[Reactie gewijzigd door ThaJens op 1 juli 2019 13:39]

10 jaar oude data.. Daar kunnen we vrij weinig mee :)
De verwachtingen bij dergelijke dure machines zijn waarschijnlijk ook anders. Wanneer mijn 200€ netbookje het begeeft ben ik minder geneigd om te klagen dan wanneer een 2,5k kostende machine een probleem heeft.
Ze zijn het meest betrouwbaar in een vergelijking waar alle laptops van een merk op 1 hoop worden gegooid, hier zitten voor HP/Dell/Asus/enz. ook laptops aan de onderkant van de markt tussen. Apples goedkoopste laptop is 850 euro, veel andere merken hebben laptops in hun assortiment die nog niet de helft van dat bedrag kosten.

De 2e vergelijking in het artikel vindt ik persoonlijk interessanter. omdat hier werklaptops worden vergeleken. De goedkope consumenten laptops van een paar honderd euro vallen hier dus buiten en hebben geen invloed op de cijfers. Hier zien we dat Apple het alsnog goed doet, maar dat geld ook voor HP en Toshiba.
Ze krijgen natuurlijk ook veel meer aandacht zodra er ook maar een klein dingetje mis is. Andere fabrikanten hebben minstens net zo veel problemen (in verhouding met het aantal productlijnen), maar soms hoor je er gewoon niks over of maakt het mensen weinig uit om dat het geen high profile merk is.

Bovendien zijn de defecten of fouten vaak veel kleiner van scope dan de grote hoeveelheid flamebait en schreeuwerigheid je zou laten denken.

Je hebt dan ook nog het probleem dat 90% van de mogelijke problemen afvangen nog wel te doen is als je er de nodige miljarden in steekt, maar die laatste 10% is bijna niet te doen.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 1 juli 2019 14:57]

Apple is natuurlijk ook niet zomaar een fabrikant. Zoals ze zich profileren, mag je best verwachten dat ze het beter doen dan veel andere fabrikanten.
Als het dubbele tot het achtvoudige betaald dan bij de concurrentie, mag je ook wel wat verwachten.

Wat mij vooral opvalt is dat het bij Apple groot nieuws is als ze zich een keer wel aan de Nederlandse garantievoorwaarden houden. Je zou denken dat dat vanzelfsprekend is.
Toch is de dienstverlening van andere merken soms aanmerkelijk beter. Gewoon opgehaald en weer thuisbezorgd door couriersdienst bij problemen, monteur aan huis, etc. Lach elke keer weer als er weer staat, breng je device langs bij de Apple store.
Of komt het omdat hoge bomen veel wind vangen? Ik durf niet te zeggen of dit procentueel hoger is dan bij andere bedrijven maar ik kan me voorstellen dat die berichten minder vaak in de media komen omdat Apple meer clicks genereert.
Als ik om me heen kijk zie ik wel veel problemen met Apple overigens. 10 jaar geleden een MacBook gekocht waarbij na een half jaar regelmatig de helft van de beeldlijnen uit viel. Meermaals terug gestuurd naar Apple en elke keer terug gekregen met de opmerking dat er niks mis mee is.
Collega van mij heeft regelmatig flikkerend beeld op haar iMac en hetzelfde verhaal "er is niks mis mee". Voor mij iig geen Apple producten meer.
Als dit daadwerkelijk het beleid van Apple zou zijn zou dat niet uitmaken voor de failure rate (die wordt namelijk door de consument bepaald en niet door Apple zelf) en zou de customer satisfaction niet zo hoog zijn als die nu is. De ervaring is toch wel dat problemen serieus genomen worden en netjes opgelost worden.
Apple vangt de meeste wind omdat ze het meeste geld vragen. Je zou dan een goed product mogen verwachten.
Hoge bomen vangen veel wind. Apple ligt vaak onder een vergrootglas. Dat kan ook goed uitdraaien voor hun. Zelfs gewone media schrijven over de introductie van de nieuwe Macbook Air. Dit is bijvoorbeeld Asus niet gegund. Maar bij een Recall of het erkennen een defect(al dan niet onder de radar) krijgen ze de maken met de keerzijde van de medaille want ook negatief nieuws krijgt overdreven veel aandacht.

Elke producent heeft Recalls. All dan niet de hele vloot. De ThinkPad X1 Carbon 5th Gen bijvoorbeeld. Ook geen goedkoop spul. (Dit is/was een verplichte recall) Het overkomt elke fabrikant. Al stond/staat Apple altijd wel bovenaan wat betrouwbaarheid betreft. (meer info over 'Rescuecom 2018 repair data' )

Je hebt ook verschillende Recalls. Brandgevaar is bijvoorbeeld een EU wet en regelgeving. Maar een bedrijf kan ook vrijwillig een recall maken om uitval te voorkomen. Of een product met een veel voorkomende defect op de service list zetten met verlengde garantie zodat je het gratis kan laten repareren.

Op zich is dit soort journalistiek uiteindelijk goed voor de consument. In de autoindustrie is er veel minder transparantie en daar zie je dat automerken geen garantie geven of doen als hun neus bloed als je de 1000ste in rij bent met een kapotte koppeling op 50.000km. Als je oud bent zeggen ze 'Slippende koppeling' bij traag rijden, of korte afstanden en als je jong bent zal het wel aan uw rijgedrag liggen. (Zelf meegemaakt, DSG Golf TSI).

Op zich mag je als consument blijf zijn dat fabrikanten service programma's opzetten. Nu apple onder vuur ligt met hun toetsenborden lijken ze het heel veilig te spelen. Wat op zicht weer goed nieuws is voor de consument want ik dit geval mag je tot 2022 komen aankloppen voor een gratis reparatie.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 1 juli 2019 16:25]

Ben altijd wel benieuwd hoezeer deze beeldvorming nu daadwerkelijk ook overeenkomt met ervaringen van gebruikers in de praktijk.
Daarbij moet je wel meenemen dat terugroepacties bij Apple groot nieuws is, want veel clicks en comments (en dus veel euro's), waar dat bij HP, Lenovo, etc toch een stuk minder is. Apple levert qua nieuwswaarde gewoon meer op, dus je hoort er dan ook automatisch meer over.
Waarom maakt Apple niet gewoon bekend welke reeks serienummers het is, dan kan je het zelf controleren...
Dit zal later waarschijnlijk bekend worden of dat je het kan checken, nu gaat het nog om een interne memo.
Omdat het niet een serienummer range is maar bepaalde serienummers die in bepaalde productielijnen gemaakt zijn. En mogelijk weten ze dan nog niet zeker of je eronder valt of niet.
De quotes, en zou bevestigd hebben, duiden erop dat er nog niet echt een officieel persbericht uitgegooid is.

Als ze het wel officieel bekend maken, is de kans groot dat je ook je serienummer kan checken.
Ik denk dat Apple zichzelf enorm veel hoofdpijn zou besparen als ze lokale repair shops gewoon toelaten tot hun service. Juist dat Apple alles in eigen hand probeert te houden en de enorm hoge bedragen die ze vragen bij wanneer er iets niet onder garantie valt maken dat dit soort berichten altijd zo opgeblazen in media komen. Heel veel problemen zijn gewoon te repareren zonder complete vervangingen, maar omdat repair shops lastig tot niet aan de onderdelen kunnen komen ben je overgeleverd aan Apple wie vaak gewoon een complete vervanging van het binnenwerk aanraad met de daarbij komende kosten. Natuurlijk trekken mensen dan massaal hun beklag op het internet en krijg je dat elk productiefoutje meteen breed uitgemeten wordt in de media.
Heel veel van dit soort probleempjes zijn gewoon op te lossen met wat soldeer werk. Echter bij Apple zelf staat solderen gelijk aan complete moederbord vervanging, wat betekent duur, wat weer betekend veel klachten wat uiteindelijk resulteert in massa claims met alle bijbehorende media aandacht. Als ze lokale repair shops gewoon toe zouden laten tot hun systeem waren dit soort problemen een stuk goedkoper op te lossen en had apple veel minder last gehad van deze bad publicity. Je moet maar eens naar het youtube kanaal kijken van Louis Rossman. Een lokale repairshop eigenaar die het al jaren opneemt tegen Apple die hem het werk onmogelijk probeert te maken. Als je hem mag geloven gaat Apple heel ver in het bewust unreepairable maken van hun hardware.
@falconhunter Document delen van 2009 heb je weinig aan nu !
Ik heb een MBP uit 2014 met staingate laten behandelen in Amsterdam, had binnen 5 dagen een nieuw scherm voor 0 euro.
Het reparatieprogramma is voor alle laptops uit de getroffen series mits deze binnen 4 jaar na aankoop voor reparatie worden aangeboden.
Hoe lang had je het probleem dan al? Waarom niet eerder er mee terug?
Dan ben je niet naar Apple zelf geweest. Zelfs een 2012 Retina wordt nog voorzien van nieuw scherm.
Ik vraag me dan toch wel af hoe jij het probleem hebt beschreven? Ik heb afgelopen week mijn 2015 model opgestuurd en deze wordt kosteloos gerepareerd. Gewoon gemeld dat de coating van het scherm losliet en nu er voor zorgde dat mijn scherm minder leesbaar werd. Werd gelijk geholpen om de Macbook op te sturen of kon hem naar de dichtsbijzijnde reseller brengen. Dat laatste gedaan en dezelde dag bij de Amac afgegeven. Daar stond ie al netjes in het systeem en zij hebben de macbook naar Apple verzonden.
Je hebt geen vlekken, je coating laat los. Wezenlijk verschil. Verwijzen naar het reparatie programma had je ook al kunnen doen, net als je serienummer checken.
Sterk verhaal. Ga gewoon met het ding naar de Apple store toe en laat het zien. Dan wordt-ie echt niet geweigerd, tenzij je er ook barsten in hebt zitten.
Ik woon zelf ook niet in de bewoonde wereld. Als je lokale Apple service providers te incompetent zijn, dan heb je weinig keus. Dan zal je een keer een dag moeten reserveren. Of je laptop afschrijven natuurlijk. Kan ook. Pick your poison.
Dat is balen. Op en neer naar Amsterdam kost je denk ik al snel 6 uur in totaal. Heb ik de tijd in de winkel nog niet mee gerekend.

Toch zal dat misschien wel de enige manier zijn om zekerheid te verkrijgen. Wellicht kun je het combineren met iets anders in Amsterdam?
Als je aan kunt tonen dat je binnen de 4 jaar de problemen hebt gemeld zul je geholpen moeten worden, als je na de 4 jaar je hebt gemeld hebben ze strikt formeel gelijk hoe jammer het ook is.
Exact het zelfde probleem met mijn Macbook Pro Late 2013. Viel net buiten het reparatie programma.

Maar er is een oplossing! Flink boenen met Listerine en Alcohol. Ja echt! Je poetst wel eens waar de anti reflectie coating van het scherm, maar je hebt geen vlekken meer! Op internet vindt je hier veel ervaringen over.

Succes!
Waarom gebeurd dit toch zo vaak bij Apple? Of een accu of een Logic Board, scherm of enkel de gpu...

Je ziet dit niet zo snel bijna andere merken.. zover mij opvalt ten minste.

Gaat er iets mis bij hun controle team?
Ik vraag me af in hoeverre andere fabrikanten überhaupt een fout erkennen, of gewoon individuele laptops swappen bij een probleem.
Onzin (uiteraard). Geen enkele fabrikant gaat bij het eerste de beste incident gelijk alles omruilen en reparatieprogramma's opstarten.

Eérst maar eens gedegen onderzoek doen en met een plan komen in plaats van lukraak allerlei wilde acties te doen.
Dus jij denkt serieus dat dergelijke grote bedrijven doelbewust producten defect op de markt brengen.... zodat mensen gaan klagen.. en ze noodgedwongen terugroepacties moeten gaan inrichten of zo?

Waar zit de logica daar precies...? Terugroepacties kosten altijd meer geld dan dat ze opleveren, ik denk zomaar dat grote bedrijven liever geld verdienen dan dat ze bezigheidstherapie in de vorm van terugroepacties gaan organiseren. Maar ja, wie ben ik :)
Denk je nu echt dat ze niet gelijk weten of zelfs al voordat ...
Ik denk inderdaad dat ze dat niet gelijk weten nee. Sterker nog, ik denk dat zij ook afhankelijk zijn van wat de gemeenschap zegt. Als je 500.000 apparaten bouwt en er maar een zeer klein deel van intern test gedurende korte tijd kan het zomaar zijn dat je óf niet lang genoeg getest hebt óf je testpanel te klein om basisfouten te ontdekken.
Bij andere merken gaan er ook genoeg dingen fout, maar die zie je minder snel op de frontpage van grote techsites langskomen. Dell heeft bijvoorbeeld de XPS 13 en XPS 15 lijnen die ook relatief veel mankementen hebben gehad de afgelopen jaren :)
Noem eens een MacBook vanaf zeg 2015 waar geen structureel probleem in zit? Dit is niet om te bashen, maar die whataboutism slaat nergens op.
hoe is dat whataboutism? iinsane vraagt toch of dit bij andere fabrikanten ook voorkomt? the blindman beantwoord alleen zijn vraag, ja dus.
Wat heeft het zin om te schrijven over dingen die niet al te gekend zijn. Iedereen kent de Macbook, of je nu met een Mac werkt of niet. Apple heeft 3 modellen notebooks en iedereen kent die modellen. Dell heeft zoveel verschillende laptop modellen dat het niet interessant is om daar over te schrijven want bijna niemand kent ze of je moet eigenaar zijn van zo'n model.

Kijk naar het aantal reacties dit artikel al direct heeft en je snapt waarom dit in het nieuws komt. Zet Apple in de titel en je genereert een heel pak views. Tweakers moet ook zijn geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 1 juli 2019 14:24]

Daar heb je wel gelijk in. Maar nogmaals, is het niet ook het probleem dat er geen terugroepacties zijn? Er was in januari ook een frontpage bericht over de terugroepactie van HP betreft batterijen. Dus ze zijn er wel, maar het zijn er niet zoveel.
Makkelijk he, schermen met whataboutism of een andere populaire term. Het issue is dat door de populariteit en haat richting Apple, Apple veel meer in het nieuws komt, zeker qua negatief nieuws. Het issue is dat elk mankementje ongeacht de impact van Apple gepubliceerd wordt omdat het clicks genereert, elk mankementje van elke andere leverancier wordt dat niet omdat het niet de benodigde clicks oplevert.

En wat een hoop mensen zeggen, Apple is hartstikke koppig, maar als je dat doorbreekt lossen ze het netjes op. Heel veel bedrijven doen dat niet, andere weer wel.

Dat er veel fout gaat bij Apple is daarnaast niet heel vreemd, zelfde met de Microsoft producten. Men probeert behoorlijk wat nieuwe hardware in een hele kleine vormfactor te krijgen, waardoor je 'creatief' moet wezen en dus heel makkelijk tot onverwachte fouten kan leiden. Standaard vormfactors hebben daar veel meer last van.

En vergeet niet dat niet iedereen last heeft van alle issues die worden gemeld, er zijn bv. slecht 32k mensen die hebben gereageerd op de keyboard issues sinds 2015. Ik vermoed dat er significant meer mensen een Mac hebben van de afgelopen 4 jaar...

@dehardstyler Als je 'bleeding edge' koopt is het niet heel vreemd dat dit even goed is uitontwikkeld als de klassieke modellen. Als je als eerste in de commerciele raket naar de maan zou stappen zou ik dat een heel stuk minder veilig vinden dan in de bus stappen (wellicht is de kans op een ongeluk groter in de bus, maar op een dodelijk ongeluk weer groter in de raket). Hetzelfde geld voor hard/software.

Vind ik dat raar voor de prijzen die ze vragen? Denk aan de opties (kies twee) fast/cheap/good, het issue met producten zoals die van Apple (of bv. de vouwsmartphone van Samsung), sommige mensen willen het aller nieuwste met zoveel mogelijk snufjes. Apple heeft daar heel hard aan zitten trekken de afgelopen jaren, persoonlijk is Apple al jaren geleden te ver richting 'snufjes' gegaan ipv. mensen de keuze geven wat ze kunnen kopen van Apple. Daar komt Apple langzaam op terug, zie bv. de iPad Air 2018. Ik vermoed dat het in laptop land uiteindelijk ook weer gebeurd dat Apple niet iedereen alle 'snufjes' door de strot douwt. Als je dat soort ongein niet wil, koop dan een ouder device.

Ik denk qua wat zowel Apple als MS levert qua specifieke hardware/software en je dat vergelijkt met vergelijkbare hardware/software van concurrenten je een betere prijs/kwaliteit verhouding heb op devices met die specs (en dan reken ik ook mee gewicht/formaat). Dat daar binnen niet alles even goed werkt bij iedereen is heel erg jammer natuurlijk.

Voor mijn werkstation koop ik dan ook geen Apple of Microsoft, mocht ik een laptop nodig hebben zou dat tegenwoordig een Surface ipv. een Macbook zijn, puur zodat ik geen bootcamp hoef te gebruiken voor Windows.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 1 juli 2019 14:29]

Even één snelle zoekactie:

https://www8.hp.com/nl/nl/hp-information/recalls.html
n januari van 2019 kondigde HP een uitbreiding aan van het wereldwijd lopende vrijwillige programma voor het terugroepen en vervangen van bepaalde notebookcomputer- en mobiele werkstationbatterijen, dat in januari 2018 werd aangekondigd. De mogelijk in aanmerking komende batterijen zijn mogelijk geleverd met specifieke HP ProBook (64x G2 en G3 series, 65x G2 en G3 series, 4xx G4 (430, 440, 450, 455 en 470)), HP x360, HP ENVY m6, HP Pavilion x360, HP 11 notebookcomputers en HP ZBook (17 G3, 17 G4 en Studio G3) mobiele werkstations die van december 2015 tot april 2018 wereldwijd werden verkocht. Daarnaast kunnen deze batterijen vanaf december 2015 tot en met december 2018 verkocht zijn als accessoires of vervangingsbatterijen voor HP ProBook 4xx G5 (430, 440, 450, 455 en 470), HP ENVY 15, HP Mobile Thin Clients (mt20, mt21 en mt31) en de HP ZBook Studio G4 Mobile Workstation of voor een van de voorgaande producten via HP of een erkende serviceprovider. Deze batterijen kunnen oververhit raken en brand- en verbrandingsgevaar opleveren voor klanten.
Dat zijn wel een paar modelnummers zeg.... meer dan toevallig één type Macbook .. en deze machines zijn van december 2015 tot december 2018 verkocht.

En dat is één terugroepactie van één fabrikant....

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 1 juli 2019 13:51]

Dat is geen terugroepactie.

Bij Apple krijg je eerst het bericht dat er geruchten zijn dat er wat fout is, dan het gerucht dat ze er wat aan gaan doen (die heb je hier), en dan de aankondiging dat ze er wat aan gaan doen.

Wanneer Dell of HP een recall aankondigt is dat maar zelden frontpage. Laat staan drie keer.
Meende toch echt dat ik de voeding van mijn hp laptop heb gecontroleerd nadat ik daar op Tweakers over gelezen heb.

Maar goed als je heel hoog van de toren blaast zoals Apple doet....

Hoge bomen vangen veel wind zullen we maar zeggen....

Kijk als Apple altijd met top kwaliteit wordt vergeleken, is dit toch ook nieuws.

Kijk als een wiko phone een probleem heeft lees je daar inderdaad niets over, dat is een low end produkt en dus geen nieuws
Man man man....

Alleen de prijsstelling van Apple aonderschrijft mijn stelling al.

Die hele enge events die ze houden met juichend klap vee..

De hele sfeer die er om hun produkten heen hangt.

Etc.

Monitor stand van 999 dollar. Zoiets bedenk je toch alleen als je aan grootheidswaanzin lijdt
Jij “denkt”. Daar kan niemand over uitleggen wat er fout aan is, inderdaad. Je hebt geen redenering, geen logica. En vervolgens ga je in een edit roepen dat iedereen die het niet met je eens is een gehersenspoelde idioot is. Geen wonder dat er niemand tegen je wil praten.
- De wereld blijft ook niet stilstaan, grondstoffen worden ook duurder, maar deels heb je een punt
- Welke tegenhangers met iOS en macOS ken je dan? "Mindere specs" maar je gaat voorbij aan het feit dat macOS en iOS minder resources nodig hebben dan 'de tegenhangers'. Minder specs maar meer performance per kloktik door alle optimalisatie zou ik zeggen.
- Dat is een mening die je mag hebben ja. Het is niet "alleen maar design", de meerwaarde bepaal jij niet, en die valide redenen zijn er wel maar zijn voor jou niet valide.
- Dat is nu niet wezenlijk anders dan 'vroeger'. En hoewel dat een slechte zaak is kun je dat niet perse Tim Cook aanrekenen: Steve Jobs was ook geen lieverdje op dat gebied.

Wel mee eens dat ze beter een creatief persoon als CEO kunnen aanstellen en Tim CFO kunnen maken. Maar hey. Ons wordt niks gevraagd ;)
Vraag me af of dit nog steeds die ene te kleine condensator betreft in het voeding circuit MCP 1.05VDC auxc supply.

Vanaf 4.45 ongeveer.Tevens mooie uitleg over steeds terug kerende problemen in Apple producten.

https://www.youtube.com/watch?v=AUaJ8pDlxi8
MCP zit er al lang niet meer op, dat is enkel relevant voor dat specifieke jaar macbook pro.
Voor iedereen hier die Apple beschermt: het probleem is echt veel groter geworden de afgelopen jaren. Ik ken in mijn vriendenkring 5 personen die uitsluitend macbook pro's en imac's gebruiken, en letterlijk iedereen heeft intussen een defect:

- 1 macbook pro 15 inch mid-2014 met staingate ( van mezelf )
- 1 macbook pro 15 inch 2017 met staingate + toetsenbord problemen + thermal throttling
- 1 macbook pro 15 inch 2018 met staingate + toetsenbord problemen + thermal throttling + defect scherm ( linksonder zijn de pixels 'verbrand' na 2 uurtjes premiere pro )
- 2 macbook pro's 15 inch 2017 met toetsenbord problemen ( beide onbruikbaar voor mobiel gebruik )

Daarnaast hebben we op de zaak ook meerdere nieuwe modellen ( 2017, 2018 ) met toetsenbord problemen, thermal throttling, en defecte laders.

Nu kun je zeggen: dat kan bij elke laptop gebeuren! En dat klopt zeker. Het verschil ligt hem simpelweg in het imago van Apple en de prijzen die zij voor hun producten vragen. Zij pretenderen kwaliteit te leveren, met laptops die langer meegaan dan een doorsnee windows laptopje. Maar in de praktijk is het omgekeerde waar.. een xps 15, ongeacht het jaar, is bijvoorbeeld momenteel vele malen betrouwbaarder dan een macbook pro jonger dan 3 jaar.
En daar betaal je dan het dubbele voor..

Ik weet in ieder geval wel dat mijn volgende laptop een xpsje wordt. Mocht ik onverhoopt toch osx nodig hebben, dan knal ik het daar wel op... dat heb ik voorheen ook gedaan en dat werkte altijd perfect. Plus je hebt een berg meer performance voor je geld..
Mooi man en de Dell, HP en Lenovo laptops worden de volgende dag aan je deur gerepareerd, voor de helft van de prijs, inclusief de NBD garantie. _O-
Dat kan zeker kloppen, maar in mijn geval heeft 100% van de mac gebruikers in die groep een defect.
Dat is toch geen toeval meer?

En dan heb je nog de frauduleuze praktijken in de apple store als je je product daar wil laten repareren.
Achterlijk hoge prijzen voor het vervangen van je scherm, toetsenbord en wat dan ook. Tenzij je natuurlijk in een groot recall programma valt, maar ook daar sjoemelen ze mee met zeer strikte voorwaarden.

Mijn dell xps 17 ( oud model ) had eens een plens water over het moederbord gekregen. Niets aan de hand, maar toch even gebeld. Na uitgelegd te hebben dat ik hem voor mijn studie nodig had, mocht ik hem gratis (!!) opsturen, waarna ze hem gereinigd hebben. Dingetje werkt tot op de dag van vandaag nog steeds.

En dan heb je mijn macbook, met staingate. Een duidelijk probleem wat enorm veel mensen hebben. Contact opgenomen, en na wat vragen verder te zijn konden ze me niet verder helpen. Waarom? Ik had een beschadigde hoek op de laptop, waardoor het wel daardoor móest komen. Ik schaf nooit meer een apple product aan totdat al deze problemen opgelost zijn, en ik adviseer iedereen in mijn vriendenkring hetzelfde. Het is mooi spul wat nog goed te verkopen is na een aantal jaar als je upgrade, maar dan moet dat vervloekte apparaat nog wel werken en geen loslatende lijmlagen hebben, of een half dood toetsenbord, of een kapotte lader, of wat dan ook... en dat is juist in de afgelopen jaren een enorm probleem geworden. Ik baalde er al van dat er vrijwel niets te upgraden is in die machines ivm vastgesoldeerde onderdelen ( ssd, geheugen, processor.. ) maar zolang het een stabiel product is: prima. Ik stap persoonlijk over op een nieuwe xps 15, die zitten tegenwoordig toch echt wat beter in elkaar dan een macbookje..
Mag dit wel? Leuk hoor, wat extra garantie. Maar er zit gewoon een fabricagefout in deze laptops. Dan is er nooit een "goed product" geleverd. Volgens mij kunnen ze er niet onderuit komen met wat extra jaren garantie, tenzij met zekerheid te stellen is dat dit probleem binnen die 4 jaar optreed.
Tot 4 jaar na aankoop, dus tot 2022 mag je komen claimen. Staat letterlijk in het artikel.. :) (het gaat om het model 2018, dus toen begon de aankoop. Als je er nu eentje koopt duurt de garantie voor dit geval tot 2023 dus... )

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 1 juli 2019 13:09]

Klopt niks van. Na 6 maanden moet je bewijzen dat het niet jouw fout was. Dat is alles. Dat geld terug geven naar rato krijg je als je dat accepteert. Dat hoef je echter niet te accepteren*. Je hebt binnen de gebruiksduur recht op gratis reparatie of gratis vervanging. Voor een dure tv is de gebruiksduur zelfs 6** jaar! Dus na 5,5 jaar moet hij gratis gerepareerd of gratis vervangen worden, ook al had hij maar 1 of 2 jaar garantie.

Onze consumentenwetgeving is BIJZONDER goed!

* : https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
** : https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True