Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BMW heeft over vier jaar assortiment van 25 elektrische en hybride auto's

BMW zegt in 2023 een aanbod van 25 elektrische en hybride modellen in zijn assortiment te hebben. Dat is twee jaar eerder dan eerder werd gezegd. Meer dan de helft van de modellen zal volledig elektrisch zijn.

Volgens BMW zijn de plannen om elektrische en hybride auto's uit te brengen in versnelling gebracht en wordt het doel van 25 modellen daarom twee jaar eerder gehaald. Die tijdwinst komt volgens BMW door het gebruik van modulaire platforms, waardoor verschillende elektrische en hybride modellen vrij eenvoudig te maken zijn. BMW verwacht dat tot 2025 de verkoop van elektrische auto's jaarlijks met 30 procent toeneemt.

Aan het eind van dit jaar mikt BMW erop om meer dan een half miljoen elektrische of hybride auto's op de weg te hebben en binnen twee jaar moeten er vijf volledig elektrische modellen te koop zijn. BMW verkoopt al de elektrische i3 en dit jaar gaat er een volledig elektrische Mini in productie. In 2020 volgt er een BMW iX3 en een jaar later komen de BMW iNEXT en i4 uit. Van de huidige BMW i3 zijn er nu ruim 150.000 gemaakt, zegt de fabrikant.

Vanaf 2020 gaat BMW al zijn plug-in hybrides voorzien van zijn eDrive Zones-standaard. Dat is een techniek waarmee auto's kunnen herkennen of ze in een 'groene zone' rijden. Dat zijn gebieden in steden waar alleen zonder uitstoot van schadelijke stoffen gereden mag worden. De hybride BMW's met de techniek schakelen dan zelf over naar de elektrische motor als ze in zo'n zone terechtkomen. BMW zegt de eerste tests met de eDrive Zones-functie te doen in Rotterdam in samenwerking met de stad en de Erasmus Universiteit.

BMW deed de aankondigingen op een eigen evenement waar het ook een nieuwe conceptauto toonde. Het gaat om de BMW Vision M Next, een hybride sportauto. De Vision M Next heeft elektrische aandrijving op alle vier de wielen en er kan gewisseld worden naar een viercilinder benzinemotor met turbo die de achterwielen aandrijft. De brandstofmotor heeft 600pk en de auto heeft een topsnelheid van 300km/u. De conceptauto heeft een bereik van 100km bij gebruik van de elektromotoren. Er zijn geen plannen om de auto in deze vorm uit te brengen, maar mogelijk komt er een productiemodel waarin kenmerken van het concept in terugkomen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-06-2019 • 20:37

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Mooie designstudie met invloeden van de schitterende en iconische 40 jaar geleden door Bertone Giugiaro/Ital Design getekende BMW M1

Wanneer ze weer een beetje die kant op gaan qua ontwerp dan gaan ze een hoop liefhebbers gelukkig maken.
(1 op 1 in productie nemen mag natuurlijk ook)

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 25 juni 2019 23:15]

Heel eerlijk, ik vind het niets. Ik zou met alle plezier een elektrische wagen nemen als opvolger voor mijn huidige wagen. Maar momenteel is het aanbod "normale" auto's beperkt tot high-end luxevoertuigen (Tesla, e-tron en dergelijke), auto's met een afgrijselijk kinderachtige uitstraling, of weinigzeggende low-end voertuigen met elektrische aandrijving. Wat ik echt mis zijn "normale" middenklassers. Een elektrische BMW 1-reeks, Audi A3, Mercedes A-klasse. Al dat futuristische en lelijke gedoe trekt de massa niet aan.
Die zijn er al: Nissan leaf, Renault Zoe, Hyundai Kona, Kia Niro en de Volkswagen E-Golf.

Van de Nissan leaf zijn er inmiddels ruim 400.000 verkocht, dus om nou te zeggen dat dit de massa niet aantrekt..
Ik kan de Renault Zoe moeilijk een middenklasser noemen. De Hyundai Kona en Nissan Leaf vallen in mijn ogen onder het schuitje "lelijk en futuristisch (plaatje). De BMW i3 is een fantastische wagen om mee te rijden maar heeft het uiterlijk ook niet mee. Ik had veel hoop voor de nieuwe Volkswagen ID3, maar dat is ook weer zo'n gesmolten futuristisch ding. Dan heb je inderdaad nog de Kia e-niro en de e-golf. Dat zijn er 2 die overblijven.

Volvo lijkt het intussen gesnapt te hebben met de elektrische XC-40, waar ik erg naar uitkijk. Als die in mijn budget past is dat een kanshebber :9
Ik snap dat je zegt dat de i3 te lelijk is om in te rijden.
Maar de Kona en e-niro lijken heel erg op elkaar. Hoe kun je de ene dan acceptabel vinden en de andere lelijk en futuristisch?
Nja, dat is een beetje een kwestie van smaak. De e-niro vind ik ook niet mooi, maar nog acceptabel. Ik zou hem in elk geval niet kiezen, maar vind het ook weer geen auto waar je van zegt "pfoeh wat lelijk".
Jij behoort dus tot de massa. Ik vind al jaren dat alle auto’s meer op elkaar gaan lijken. Vind deze nieuwe ontwerpen wel verfrissend.
Qua design vind ik de BMW Vision M NEXT er verschrikkelijk uit zien. Het eerste waar ik aan moest denken was de neus van een Saiga. Die snuit komt veel te goed overeen met de gekromde motorkap + grille van deze auto.
Qua design vind ik de BMW Vision M NEXT er verschrikkelijk uit zien.
Inderdaad. Geef mij maar veel liever de huidige M8.
25 klinkt stoer. Eerst zien dan geloven.
Ik verwacht dat het 2 basismodellen zijn. Een electrisch model en een hybride model.
Het hybride model komt dat bv op de markt met brandstof motoren van verschillende cc. Dat telt dan als verschillende modellen.
Er zijn nu al:
BMW i3
BMW i8
BMW 745e
BMW 225xe
BMW 530e

Dat zijn al 5 basismodellen, dus ze hebben nu al meer dan 2 basismodellen in het elektrisch en hybirde-assortiment ;)
Dat is een techniek waarmee auto's kunnen herkennen of ze in een 'groene zone' rijden. Dat zijn gebieden in steden waar alleen zonder uitstoot van schadelijke stoffen gereden mag worden.
Ik vraag me af of hoe ze dit wettelijk gaan regelen en hoe ze dat dicht gaan timmeren. Het lijkt me verleidelijk om een override knop aan te brengen zodat je - als bewoner van een groene zone - niet het probleem kunt krijgen om met volle tanks toch niet je bestemming te halen.

Verder lijkt een plugin-hybride me heerlijk, je kunt dan met een niet al te prijzige accu toch nog een hoop besparen, elektriciteit is een stuk goedkoper als benzine.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 25 juni 2019 21:05]

elektriciteit is een stuk goedkoper als benzine
Dat hangt ervan af waar je die elektriciteit vandaan haalt. Dit artikel brengt enige nuance: https://www.businessinsid...to-kosten-benzine-diesel/
Vandaag heeft het kabinet net aangekondigt dat de elektriciteitsprijs met 5c/kWh goedkoper gaat worden. Dat is dus pure winst voor elektrisch rijden. Verder blijft thuis laden natuurlijk het goedkoopst, daarom is het zaak om een elektische auto te kiezen die je thuis met 3 fasen kan laden (zoals bv. de Tesla’s) en niet zo’n iPace die maar op 1 fase geladen kan worden en daar 27 uur over doet (volgens https://ev-database.nl/auto/1097/Jaguar-I-Pace )
Vandaag heeft het kabinet net aangekondigt dat de elektriciteitsprijs met 5c/kWh goedkoper gaat worden. Dat is dus pure winst voor elektrisch rijden. Verder blijft thuis laden natuurlijk het goedkoopst, daarom is het zaak om een elektische auto te kiezen die je thuis met 3 fasen kan laden (zoals bv. de Tesla’s) en niet zo’n iPace die maar op 1 fase geladen kan worden en daar 27 uur over doet (volgens https://ev-database.nl/auto/1097/Jaguar-I-Pace )
Probleem is dat de overheid het elektrisch rijden duurder wil maken omdat het populairder wordt.
Elektrische rijders gaan waarschijnlijk de volle mep betalen in de nieuwe plannen voor de kilometer heffing. En dan is elektrisch rijden ineens een stuk minder interessant.

Tel daarbij op dat de stroomprijs naar beneden gaat en consumenten die thuis zonnepanelen hebben liggen dus een veel langere terugverdientijd krijgen voordat ze hun investering hebben terugverdiend.
Precies dit. De overheid loopt straks aardig wat centen mis, dus dat moet weer ergens gecompenseerd worden. Nu eerst er voor zorgen dat iedereen elektrisch gaat rijden en dan worden de prijzen wel anders, waardoor wij -het volk- inderdaad de volle mep mogen gaan betalen. Zeg dan maar dag tegen alle zogenoemde "voordelen".
Zo werkt het toch gewoon, overheid heeft inkomsten uitgaven. Als ergens inkomsten dalen halen ze dat gewoon ergens anders vandaan.
Ja mee eens, maar ik reageer meer op het bericht helemaal bovenaan:

"Vandaag heeft het kabinet net aangekondigd dat de elektriciteitsprijs met 5c/kWh goedkoper gaat worden. Dat is dus pure winst voor elektrisch rijden."

Voornamelijk de laatste zin. Ik bedoel er meer mee te zeggen: Geniet er van want binnenkort zullen we de volle mep gaan betalen.
Logisch toch. Een aantal jaar geleden hoefde je op kleine lichte auto's met weinig uitstoot ook geen wegenbelasting te betalen. Mijn tante heeft daarom toen een C2/Aygo gekocht.omdat dat aantrekkelijk was. Toen werden plugin tractors zoals de Outlander (waar de helft vervolgens mee op benzine reed) erg populair vanwege lage bijtelling, toen kwam de peugeot 308 daarbij die net onder de uitstoot limiet zat met ad blue om lagere bijtelling te krijgen. Nu zijn dat elektrische (tot 50k fiscale waarde) en waterstof auto's (totale waarde).
Wie weet wat de toekomst brengt.
echt een probleem is dat niet die 27u. Je rijd meestal je batterij toch niet leeg... gewoon elke dag traag laden, dat bezorg je het netwerk geen lastige pieken.
Als we ons nu al druk moeten gaan maken over pieken op het netwerk dan krijgen we nog een uitdaging als alles straks electrisch moet :X.

Nee ik zet m'n geld op waterstof. Leiding netwerk ligt er al (gasunie) en wordt klaar gemaakt voor waterstof.
Alleen zul je voor waterstof altijd meer betalen dan voor pure elektriciteit. Er is al genoeg gezegd over de efficiëntie van waterstof op Tweakers. Maar in de praktijk zal een volle tank waterstof 80 euro kosten terwijl batterij-elektrische auto's voor 15 tot 30 (snelladen) euro een volle tank hebben.
Alleen kun je de hoeveelheid waterstof die je nodig hebt wel duurzaam produceren. De komende behoefte naar electriciteit kun je niet op een duurzame manier leveren, tenzij je kerncentrales gaat openen.

We kunnen dan wel allemaal een electrische auto gaan rijden maar als de stroom wordt gegenereerd door het opstoken van bossen is het echt een wassen neus.

Waterstof kun je maken op oude boor platformen in de Noordzee waar voldoende capaciteit is voor het genereren van waterstof en het opslaan ervan.
Je weet toch wel dat duurzame/groene waterstof van elektriciteit gemaakt wordt? Dus die productie is net zo duurzaam als het stroomnet in Nederland.

Een andere manier om waterstof te maken is van aardgas. Daar wordt nu 99% van huidige waterstof van gemaakt. Gewoon fossiel dus! En de CO2 wordt gewoon de lucht in gesmeten.
En electriciteit kun je genoeg opwekken op de Noordzee.
Er mag dan mogelijks wel waterstof door de leidingen gestuurd worden, je zal hier niet uw auto kunnen mee voltanken hoor. De drukverschillen zijn gigantisch. Je hebt wel toestellen die (zoals deze nu reeds bestaan voor cng) het gas uit de leiding naar hoge druk omvormen om uw auto te tanken, maar deze doen er dan terug x uren over en verbruiken tegelijk meer elektriciteit om de compressor te laten draaien dan dat je zou nodig hebben om uw elektrische auto op te laden.
Reken je niet rijk. Hele netwerk moet aangepast worden om elektrisch rijden mogelijk te maken, gaat de consument echt wel betalen.
Je vergeet de aankondiging rekening rijden alleen voor elektrische auto's. Daar gaat je winst.
elektriciteit is een stuk goedkoper als benzine.
Dat is heel erg relatief en locatie gebonden.....

In Italië kon ik, bijvoorbeeld, voor het luttele bedrag van €3,60 een uur lang opladen (à 4.5KWh). Dat leverde me een gigantische electrische range op van zo'n 23km. Daar heb ik, als ik de ICE aan zet, iets meer dan een liter benzine voor nodig. Da's nou niet echt goedkoper dan....

Maar zelfs hier in Nederland betaal ik zo'n €3,30 voor volle batterijen waar ik maximaal 50km ver mee kom, iets wat me twee en een halve liter benzine kost, waar ik iets meer dan €4 voor betaal. Dat verschil is dus helemaal niet zo groot.... Realiseer je goed dat de gemiddelde laadpaal een stuk duurdere stroom uitspuugt dan je eigen stopcontact....
Ik had er inderaad niet op gerekend dat die laadpalen zo duur zijn. Wat schandalig, er wordt rond gesmeten met subsidies maar voor zoiets kunnen ze geen normale prijs afdwingen? Of zijn die laadpalen zoveel duurder/ingewikkelder dan ik denk en komt de hogere prijs daar vandaan? En wat moet daar dan wel niet inzitten?

Enfin, ik ben uitgegaan van de gewone Kwh prijs::
benzine €1.50/L; verbruik 7L/100km
elektrisch, €0.25; verbruik 16KWh/100km
Dat zou dan in €4 (elektr) vs € 10.50 (benzine) resulteren...
Het verbaast me dat de meeste automobilisten die € 10,50 blijven betalen.
Mijn auto verbruikt die 7L/100km uit het voorbeeld. Op LPG is het verbruil zo'n 20% hoger. Dus dat wordt:
LPG €0,554; verbruik 8,4L/100km
Dat is dan € 4,65 (LPG) vs € 10,50 (benzine), en ook nog eens een lagere CO2 uitstoot.

En voor die 65 cent per 100km extra t.o.v. elektrisch vul je voor nog geen drie tientjes binnen vijf minuten de tank voor ruim 600km bereik.
Even voor het gemak negeren dat de MRB voor lpg auto's ongeveer 2 keer zo duur is.
Dus lpg is leuk als je veel kilometers maakt maar anders ook niet echt reeël
Twee keer zo duur? Waarschijnlijk hangt dat af van het gewicht van de auto. Voor mijn auto is het €44 voor benzine, en €66 voor LPG (bedragen per maand). Met één tankbeurt heb je die €22 verschil al ruim meer dan terugverdiend. Dan praat je over nog geen 7000 km per jaar.
@necessaryevil Extra onderhoud door LPG? Vrijwel nul. De motor wordt veel minder vuil dan bij rijden op benzine. Ik heb een keer de tankopnemer laten vervangen, omdat hij niet goed meer liet zien hoeveel gas er in de tank zat. Kostte €26 of zo.
Ja en ik denk dat de uitstoot van fijnstof ook laag is bij LPG. Maar vergeet niet, je moet ook je investering en je onderhoud meerekenen. Dat zal opzich wel meevallen, maar voor mij komt de investering nu even niet goed uit. Je kunt het beste LPG inbouwen als je auto niet al te oud is.

Verder moet je meerekenen wat je extra aan onderhoud hebt, vroeger is was dat klepstellen, maar dat is tegenwoordig niet meer van toepassing. Ik weet niet hoe het zit met de levensduur van je kop, ik ben welleens tegengekomen dat je kans op problemen met de kop groter is, maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit. en hoe snel dat gebeurt.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 26 juni 2019 11:26]

Onderhoud aan een LPG G3 installatie is minimaal. In mijn oude BMW 525 ligt al ruim 10 jaar een G3 installatie. Tot nu toe is er één keer een LPG pomp vervangen. Inmiddels zijn we ruim 200.000 km verder en geen centje pijn aan de motor zelf.
Zo lang de auto niet uit elkaar valt blijf ik hem rijden. Volgens mij het meest duurzame dat ik op dit moment kan doen. Zeker als ik aan de pomp ook nog 1 cent per liter kan betalen om het helemaal CO2 neutraal te maken. Wat dat betreft snap ik niet dat er zo veel subsidie gaat naar elektrisch rijden.
en komt de hogere prijs daar vandaan?
Investeringskosten; aanleg en exploitatie.
Elektrisch rijden doe je niet om dat het goedkoper is, dat is een bijkomend voordeel, zelfs als het niet zo heel veel is. Zelfs in jouw voorbeeld met een dure laadpaal is benzine een goede 30% duurder, dat zijn significante bedragen.

Elektrisch rijden doe je omdat fossiele brandstof de planeet kapot maakt, en elektriciteit (in mijn geval) van de zon komt. De wereld redden is niet goedkoop. Sterker nog, het is belachelijk duur, maar ik gok dat als we dat niet doen, we problemen hebben die orders van grotes duurder zijn.
Elektrisch rijden doe je omdat fossiele brandstof de planeet kapot maakt
Nee hoor, ik niet. Puur om bijna 200,- netto in de maand op een fatsoenlijke lease-auto te besparen (om niet in een klein doosje te hoeven rijden 60k km per jaar).

Bovendien is het aandeel olie dat voor personenwagens wordt gebruikt niet de meerderheid ten opzichte van de totale hoeveelheid olie die voor bijvoorbeeld industrie, productie, vrachtwagens, dieseltreinen, scheepvaart en vliegverkeer wordt gebruikt.

Of elektrische auto's werkelijk zo goed voor het milieu zijn valt nog te bezien. Na een jaar of 5 tot 8 (bij normale kilometers) staan ze met versleten accu's. Of ze dan nog 2e hands te verkopen zijn met een nieuwe accu erbij vraag ik me af. Gaan ze dan naar de sloop? Auto's gaan hiermee dezelfde kant op als telefoons: 'wegwerpartikelen (android)'. "Ach, ik huur/lease wel weer een nieuwe zal de consument zeggen."

[quote]en elektriciteit (in mijn geval) van de zon komt.[quote]
Hoe weet je dat? op papier misschien wel, maar in werkelijkheid krijg je je stroom door het verbranden van kolen, olie en gas. 'groene' energie werkt met de handel in certificaten. Met de windmolens die in nederland staan bijvoorbeeld kan het zo zijn dat we 'groene' energie produceren voor China, omdat zij een aantal certificaten hebben gekocht die dat aan kunnen tonen. Die paar procent valt compleet weg. En voor elke zoveel windmolens die worden neergezet moet weer een extra gascentrale worden bijgebouwd voor als het niet hard genoeg of helemaal niet waait.

[Reactie gewijzigd door Conzales op 26 juni 2019 12:13]

Eens, er is nog een hoop te verbeteren. Maar stroom kan duurzaam opgewekt worden ook al gebeurt dat nu nog niet 100%, het kan wel (weer als er maar genoeg in geinvesteerd wordt). Fossiele brandstoffen kunnen nooit milieuvriendelijk gemaakt worden.
Ik vind het vooral jammer dat BMW -bij mijn weten- geen 'gewone' hybrides (HEV's) meer maakt, maar enkel PHEV's.
Bij een HEV heb je toch het rijplezier van een ICE, maar dan wel een stuk zuiniger én het duwtje in de rug van de elektromotor. Beetje best of both worlds. :)
Ik zie toch nog wel een gigantisch verschil in "stuk zuiniger" tussen de een HEV en een fatsoenlijke PHEV.

De Passat GTE die ik nu rijd is, ondanks zijn 1600kg, zuiniger dan de 1200kg Prius die ik hiervoor reed. En naast de zuinigere ICE heeft ie ook nog eens 50km actieradius op electriciteit tegen de 5km van de Prius.

Voor mij geen HEV meer. PHEV is zo veel beter.
Rijd jij daadwerkelijk 50km vol elektrisch?
Vandaag 53km electrisch op 1 lading. YMMV vooral op basis van het weer.
Mijn Golf GTE heeft in zijn 130.000 km maximaal 42km gehaald en tegenwoordig nog ongeveer 25km (wel elke dag 2x geladen bijna). Ook bij mijn collegas en de dealer staat de GTE als zeer onbetrouwbare accu te boek. De BMW en zeker Volvo van 2014-2016 haalden die 50km veel eerder. En ik heb tientallen collegas met plugin gehad. Dus heb jij een geluksmodel.
Realiseer je wel dat de Golf een heel ander pakket heeft dan de Passat. Zowieso begin je al met zo'n 20% minder capaciteit en blijkbaar ook met inferieure accus.

Ik praat inderdaad wel over een N=1 in mijn geval; ken verder niemand met een GTE die hem ook serieus als GTE gebruikt. De meesten die ik ken zien het als een veredelde HEV en laden hem dus nauwelijks op. Ik doe niet anders. De 50km die ik noem zijn voor mij geen uitzondering. Ik rijd hem nu een jaar en zodra het kwik boven de 20 graden komt is dit vrij normaal (tot zo'n 25 graden waarna de airco aan gaat en de actieradius weer begint te krimpen ;-))
Zuiniger wel ja, als je enkel kijkt naar het benzineverbruik, en het principe van een PHEV bij je gebruik past (maw het grootste deel van de ritten ook elektrisch kunnen doen). Goedkoper is hij dan ook wel inderdaad, als je hem kan gebruiken zoals een PHEV bedoeld is. Maar je mag natuurlijk niet vergeten dat de stroom voor de accu ook nog steeds geld kost, je mag dus niet enkel naar het verbruik en de prijs van je benzine kijken.
Zuiniger wel ja, als je enkel kijkt naar het benzineverbruik, en het principe van een PHEV bij je gebruik past (maw het grootste deel van de ritten ook elektrisch kunnen doen). Goedkoper is hij dan ook wel inderdaad, als je hem kan gebruiken zoals een PHEV bedoeld is. Maar je mag natuurlijk niet vergeten dat de stroom voor de accu ook nog steeds geld kost, je mag dus niet enkel naar het verbruik en de prijs van je benzine kijken.
Ik zeg juist; zelfs als je de Passat GTE níet oplaad is hij nogsteeds een heel stuk zuiniger dan de, veel lichtere, Prius..... Nog los van het feit dat de Passat een behoorlijk eind op alleen electriciteit kan komen is ook de verbrandingsmotor van die passat veel zuiniger dan de Prius, ondanks dat het ding véél meer power mee brengt.
Een PHEV kan je ook gewoon als ‘HEV’ gebruiken. Maar als je wilt ook nog eens opladen. Dat is pas best of both worlds ;)
Klopt maar een PHEV is dan wel weer een stukje zwaarder dan een HEV.
Ik heb een Volvo V60 PHEV en betreur altijd het moment dat de accu leeg is en ie op de ICE moet overschakelen. Elektrisch rijdt gewoon fijner. Persoonlijk voel ik als het op hybrides aankomt meer voor het concept van de BMW i3 met range extender: een accu voor 100-120km in combinatie met een klein aggregaat (in dit geval een motorfietsmotor) om elektriciteit te genereren en de range te vergroten. Je kunt dan veel groter deel van je kilometers elektrisch afleggen en de aandrijflijn is compactor en eenvoudiger omdat de brandstofmotor minder vermogen hoeft te leveren en niet direct de wielen hoeft aan te drijven.
Met die 5 cilinder diesel rijden lijkt me anders geen straf, kennis van me heeft dezelfde motor in een XC60 liggen, en dat ding maakt toch wel een erg mooi geluid :9
Geen zorgen. Ik ben een auto-purist en test met enige regelmaat nieuwtjes in de markt. Ik kan u verzekeren dat de bmw 330e plug in héél goed rijdt. Niet zo snel als een model 3 maar hij stuurt wel een stuk natuurlijker en de 2-liter turbo geeft de auto meer ziel. Ook de ophanging is stabieler en beter uitgebalanceerd.
De enige voordelen van een HEV tov PHEV zijn een lagere kostprijs en een iets lager gewicht. Maar het rijplezier van een PHEV ligt hoger (méér elektrisch rijden), hij is zuiniger en het duwtje in de rug is meestal een stuk steviger.
Voor mij blijft rijplezier toch een stuk een lekkere verbrandingsmotor horen brommen, zeker als het een 6-in-lijn is zoals bij sommige HEV's van BMW het geval was. Maar ik weet dat er niet veel mensen (hier op Tweakers alleszins) het eens met me zullen zijn :+
Beetje best of both worlds.
De voordelen van elektrisch maar toch vervuilend? alleen een beetje minder? nooit een volledig perfect (skateboard) design omdat batterij en aandrijfas niet samen onder een auto passen?
Verklaar je nader?
Ze hebben wel een assortiment dan, maar zijn ze ook leverbaar met genoeg accu's?
Gezien het een massaproduct is, wellicht wel.
BMW heeft een groot belang om er zoveel mogelijk van te produceren.
Anders zal de concurrentie het wel doen.
Massaproductie is nu juist het probleem. Er dreigt een enorm te kort aan grondstoffen voor het maken van de accu's. Koper, nikkel, lithium en kobalt, aan bijna al deze stoffen dreigt een tekort.

De aarde bevat nog genoeg, maar het wordt nu al niet snel genoeg ontgonnen om de fabrieken te kunnen bevoorraden. Wanneer de andere (grotere) autofabrikanten dus ook in de elektrische wereld stappen, zal de vraag enkel toenemen, en daarmee de prijzen ook weer stijgen.
Is dat zo?
Koper: 18 miljoen ton productie/jaar.
Nikkel: 2 miljoen ton productie/jaar.

Lithium: prijs gehalveerd: https://www.metalbulletin.com/lithium-prices-update
Kobalt: prijs gehalveerd: http://www.infomine.com/investment/metal-prices/cobalt/

De dalende prijzen geven het omgekeerde aan.

Merk ook op dat batterijen goed recycleren.
De dalende prijzen komen doordat China de grondstoffen dumpt, om nieuwe leveranciers de nek om te draaien. Een politiek spelletje dus, die los staat van de verhouding vraag/aanbod.
Hoe kan dumpen nu losstaan van de verhouding vraag/aanbod.
Dumpen geeft net aan dat het aanbod groot is in vergelijking met de vraag.

'Er dreigt een tekort' is het exacte omgekeerde van 'x dumpt'.

Feit is dat deze grondstoffen eigenlijk zeer courant zijn. Wat het meeste in het oog springt, is dat de ontginning/verwerking vervuilend is. Daarom zijn we eerder blij dat China dit doet.
tijd voor shell om naar die grondstoffen te gaan boren dan
Laat ze beginnen in Groningen. :+

[Reactie gewijzigd door Ictturk op 25 juni 2019 21:35]

Tegelijkertijd vindt er nog gigantische innovatie plaats op het gebied van accu’s. Kijk maar eens hoe ver Tesla en Panasonic het percentage Kobalt hebben weten terug te brengen in die paar jaar dat ze samen bezig zijn ( https://youtu.be/kGFiaWvD-KI )
Massaproductie is nu juist het probleem. Er dreigt een enorm te kort aan grondstoffen voor het maken van de accu's. Koper, nikkel, lithium en kobalt, aan bijna al deze stoffen dreigt een tekort.

Dat roept men altijd, maar realiteit is vooral dat het een geopolitiek probleem is. Er is geen tekort aan de stoffen zelf, maar er was tot voor kort maar heel erg weinig vraag naar. En dus waren er maar een paar fabrieken. China bezit 80% ervan.

Nu de vraag toeneemt komen er vanzelf meer fabrieken in andere landen. Echter China heeft de afgelopen jaren die andere fabrieken actief tegengewerkt door vervolgens precies die specifieke stof die zo'n startup produceerde dan een aantal jaren te dumpen zodat die weer bankroet ging.

Echter het politieke klimaat richting China in de VS en misschien ook de EU is langzaam aan het wijzigen, plus op een gegeven moment wordt de vraag zo groot dat China met 'dumping' niet alleen zichzelf in de voet schiet ivm gemiste opbrengsten, maar het op een bepaald moment niet meer kan stoppen.
Vast wel, eerste vingeroefening met hun BEV:
https://www.autoblog.nl/n...k-sterke-power-bev-126009
Geen melding van range maar BMW kennende zullen ze niet achterlijk zijn, de I3 heeft ook al 120Ah / 42.2 kWh.
De range van mijn e330 is anders behoorlijk ruk. 40km mee geadverteerd maar haalt amper 20km. Sorry maar het establishment van de auto industrie kan behoorlijk liegen dat ze zwart zien.
Hehe, 30 is best haalbaar hoor, in eco pro en 80km/u :).
Als het allemaal van die i3 gebakjes worden dan hebben ze nog een uitdaging.
In tegenstelling tot de populaire mening van zowat iedereen heb ik de i3 nooit lelijk gevonden. Want dat is 'ie gewoon niet, de i3 is niet lelijk. Liever de i8 natuurlijk, maar die kan niemand betalen. Wat de Vision M betreft, ik dacht meteen; Lamborghini?

[Reactie gewijzigd door Armselig op 25 juni 2019 21:13]

Was ook eerste wat ik dacht vd Vision M dat hij erg lijkt op een Lambo. Neus met de BMW nieren is anders maar als je daar doorheen kijkt zijn het de design vormen ve Lambo. Zal wel komen omdit dit een efficiënt aerodynamisch design is zeker.
BMW M1
De neus is anders maar de C-stijl, 2 BMW logo's op de achterkant en de hele ruitenpartij aan de zijkant, zelfs de louvres boven de achterruit, allemaal M1
Gelijkt idd ook erg op een Lambo met die horizontale lamellen op de achterruit en de zijkant en de horizontale lichtblokken achteraan. BMW laat zich blijkbaar graag inspireren door Lamborghini. Er zijn ergere dingen natuurlijk. ;)

Edit: Die BMW M1 lijkt ook heel erg op een Lotus Esprit.
https://www.google.be/sea...eM:&imgrc=1WdOdE18DTDaXM:

[Reactie gewijzigd door Fredi op 26 juni 2019 02:30]

Klopt, de Esprit heeft dezelfde ontwerpstudio.
De carrosserie van een Esprit is net als de BMW M1 ook van 'plastic' ipv het gebruikelijke staal.
De fameuze Delorean DMC 12 (Back 2 the Future) is ook een Giugiaro/Ital Design ontwerp alleen is deze niet zo sportief als het uiterlijk doet vermoeden vanwege het hoge gewicht van de RVS body.
(vandaar natuurlijk zo'n flux capacitor om een beetje op te schieten ;) )
Louvres boven de achterruit waren destijds helemaal hip, zo'n Delorean had ze ook en idd verschillende Lamborghinis.
Bepaalde lijnen/ontwerpen zijn in een bepaalde periode gewoon mode.
Deze tekst uit Wiki verklaart idd waarom de M1 op een Lambo en Lotus lijkt en bevestigt wat jij zegt:
Er werden externe partners gevonden in de oude samenwerkingspartners Lamborghini en Michelotti. ItalDesign ontwerper Giorgetto Giugiaro ontwierp de carrosserie van het bijzondere project. Lamborghini en BMW Motorsport Gmbh zorgden voor de constructie en montage.
Dat de M1 getekend is door een Italiaanse designstudio verklaart dus waarom hij op een Lambo en de Lotus Esprit lijkt. Ik vind dat de mooiste autodesigns nog altijd uit Italië komen, zoals van Ferrari, Lamborghini, Maserati, ..... Kijk maar naar de Peugeot 406 Coupé destijds die door Pininfarina was getekend. Die auto leek ook op een Ferrari en zag er zo veel beter uit dan de gewone 406. Geen enkele andere studio kan een auto met zo'n vloeiende en afgeronde vormen tekenen als de Italiaanse.
Want dat is 'ie gewoon niet, de i3 is niet lelijk.
Blijft een mening. En dus is 'ie het voor sommigen gewoon wel ;)
Blijft een mening. En dus is 'ie het voor sommigen gewoon wel ;)
Inderdaad, het is maar een mening. Van diegenen die hem lelijk vinden.
Progressive and at the same time eminently sustainable, the design of the BMW i3 has won numerous awards. The international accolades include such prestigious honours as the iF gold product design award, the World Green Car award and the World Car Design of the Year award.
De i3 is niet lelijk, dat is een feit ;)
Goed design en mooi design is niet per definitie hetzelfde.
Over smaak valt niet te twisten toch? Het zal mijn keuze ook niet zijn. Dat geldt ook voor de multipla of nissan cube.
Je snapt dat het electriciteits en groen lobby clubje een clubje is hoop ik? Dus dit is een geval van "wij van WC eend geven een award aan WC eend voor de schoonste WC ter wereld". :+

Ik moet de eerste echt mooie electrische auto nog zien. Tot nu toe heeft het teveel weg van iets wat in een spel gebruikt zou worden, maar geen een is een praktische gezinsauto die je voor de vakantie vol laden kan... een caravan erachter hangen, en dan de Alpen in. :X ;(
Nee, de i3 is niet lelijk. De Fiat Multipla, die was lelijk.
maar die was zo lelijk dat ik er naar bleef kijken. dat heb ik met de i3 niet ;)
Neen, de i3 is lelijk. Evenals de Multipla. Beiden zou ik niet rijden al zou ik ervoor betaald worden. Bah.
Het feit dat er nog lelijker auto's zijn dan de i3 doet niets af aan het feit dat het gewoon een gedrochtje is.
Net nog even de i3 gegoogled voor de zekerheid. Echt wel een mooie auto.
Grappig dat de jaren 80 weer terugkomen, jij noemt Citroën, die hadden destijds ook een mooie donkere Grace in hun commercial zitten, daar moest ik gelijk aan denken, maar dat zal wel gewoon toeval zijn.
De ene keer vind ik een i3 mooi, de andere keer weer lelijk. Heeft vast met de kleurstelling van de specifieke auto te maken. Een kleur kan een auto maken of kraken denk ik.
Ik zou er niet dood in gevonden willen worden, in zo'n i3... Niet om aan te gluren dat ding. Komt voornamelijk door de verhoudingen. Daar klopt niks van. Dus ja hij is wel lelijk. En al was ie mooi dan wilde ik 'm nog niet, want zwaar overpriced.
Wat je er ook van vind, BMW was er met de i3 al wel snel bij. Maar van dit soort aankondigingen worden er teveel gemaakt, en moeten we het maar zien wat er van komt.
Een beetje donkerdere atmosfeer in de reclame en ik voel me al richting een cyberpunk 2077 sfeertje gaan... prachtig staaltje muziekproductie _/-\o_

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 25 juni 2019 20:54]

Nu nog een fatsoenlijke configurator...
Ze moeten wel even opschieten, want niemand wil die i3 meer.

Ondertussen verkoopt dat ene andere merk dat alleen volledig elektrische auto's verkoopt in Noorwegen 3 keer meer auto's deze maand dan de nummer twee.

Ietsje dichter bij huis in Nederland verkoopt Tesla meer Model 3 in de maand juni dan alle andere fabrikanten van volledig elektrische auto's bij elkaar.

1. Http://elbilstatistikk.no
2. Http://iserv.nl/files/elektrisch/
Indrukwekkende cijfers van Tesla, bijna een verviervoudiging tov mei!
Weet je waarom vorige maand minder verkocht? Was dat een dip in de model 3 verkopen, of is dit een gestage groei, of deze maand meer omdat er een boot aankwam, of ...?

Mooi hoe open data zo handig is.
Leuk altijd die cijfers uit NL en NO als het om het succes van elektrisch rijden gaat. Maar kijk eens naar echt grote Europese markten waar er minder gesubsidieerd wordt.
Het probleem is niet het al of niet subsidiëren van de elektrisch rijden. Het probleem is dat fossiele brandstoffen nog altijd gigantisch gesubsidieerd worden. Op wereldschaal gaat het om meer dan 6000 miljard dollar. Hier cijfers van wat niet bepaald een groen clubje is: https://www.imf.org/en/Pu...try-Level-Estimates-46509

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True