Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dota Underlords-bèta is beschikbaar op Steam en voor Android en iOS

Valve heeft een publieke bètaversie van Dota Underlords uitgebracht op Steam en ook de mobiele versie is beschikbaar voor Android en iOS. De game is een eigen versie van de populaire Dota 2-mod Auto Chess.

De publieke bèta volgt een week na de aankondiging van de game. Valve voerde al tests uit met eigenaren van de Dota 2 Battle Pass, maar de bèta is nu voor iedereen beschikbaar. Dota Underlords is te vinden op Steam, in de Google Play Store en in de iOS App Store. Het spel werkt op apparaten met Android 5.0 of nieuwer en voor de iPhone- en iPad-versie is iOS 11 vereist.

Dota Underlords is een officiële versie van de bestaande Dota 2-mod Auto Chess. Die mod heeft in de Steam Workshop bijna negen miljoen abonnees. De strategische game speelt zich af op een schaakbord, met in plaats van schaakstukken de heroes uit Dota 2. Het is een tactisch spel met geautomatiseerde gevechten tussen de heroes die spelers inzetten. De strategie zit in het maken van combinaties en het bereiken van een onderlinge synergie tussen de gekozen heroes.

Drodo Studio, de maker van de Dota Auto Chess-mod, werkt ook aan een eigen standaloneversie van het spel. Die komt later dit jaar uit in de Epic Games Store. Valve heeft geprobeerd een samenwerking met Drodo op te zetten, maar de partijen kwamen niet tot overeenstemming.

Dota Underlords

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-06-2019 • 10:11

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
items beheren op de auto chess mod op pc is sowieso al niet te doen elke keer als ik een god aan klik wilt die maar verplaatsen. heel vervelend wil alleen sommige abilities even lezen...
dat kan je natuurlijk gewoon uitzetten(rechtsboven in onderste checkbox), dus dat zou geen probleem moeten zijn.
kijk deze instelling zocht ik, had al gehoord dat je het uit kon zetten alleen de settings menu zegt me totaal niks, speel geen dota :P

en googlen had ook weinig succes. thanks! ga het uitproberen :p
Tja, je reactie van Valve als 'cashcow' suggereert natuurlijk dat Valve niets heeft gedaan en dit enkel uitbrengt om de ontwikkelaar 'te naaien'. Terwijl dit helemaal niet het geval is, dat staat zelfs in het artikel:

Die komt later dit jaar uit in de Epic Games Store. Valve heeft geprobeerd een samenwerking met Drodo op te zetten, maar de partijen kwamen niet tot overeenstemming.
Je kunt wel nagaan waarom die overeenstemming niet kwam, Epic betaald groot geld voor totale exclusives...

Ik wens iedereen de keuze om het platform te kiezen wat ze willen zolang dit maar niet ten koste gaat van consumenten of fans van het product. Als ze een overeenkomst hadden gesloten met GOG en niet meer op steam willen zijn, prima.
Er is ook een quote functie binnen de reactie, is wat makkelijker om te lezen..

Sorry maar je reacties vindt ik nogal tegenstrijdig. Dus grote ontwikkelaars die wel een eigen store hebben mogen het wel enkel en alleen uitbrengen op hun gewenste platform. Dat is dan niet anti-consumer? Maar kleinere ontwikkelaars die vrij zijn en zelf geen store of platform hebben mogen niet kiezen om hun game bij een enkel platform onder te brengen?

De eerste maand worden een bepaalde game vaak het meest verkocht. Als men bij firma A daar 20% meer aan verdient dan bij Firma B, maar daardoor misschien wel een X% minder verkoopt dan is dit een bewuste keuze van de ontwikkelaar. Echter Epic neemt de onzekerheid van de ontwikkelaar weg door te zeggen we financieren je een bepaald bedrag om het gemis in minder verkopen op te vangen als je de game eerst bij ons aanbied.

Dit principe hebben we bij Microsoft Xbox en Sony PS ook al gezien. Dit is maar tijdelijk en komen naar mijn mening voornamelijk door de extreem hoge winsten van Epic, die op dit moment proberen hun platform op deze wijze uit te breiden.
Dat je er niet mee eens bent dat mag, maar Epic is er wel zeker voor de ontwikkelaars en hebben met hun Unreal Engine niet alleen de hele gamingindustrie geholpen maar ook door het gratis beschikbaar maken van alle uitgebreide tools van hun engine ook kleine indie ontwikkelaars geholpen.
De "keuze" van die ontwikkelaars wordt in dit geval sterk beïnvloed door de forse bedragen die Epic neerlegt voor exclusiviteit. Ik snap wel dat kleinere indies daar op in gaan en dat is hun goed recht. Maar het is evengoed mijn recht om de betrokken games te negeren als ik dit geen goeie evolutie vind. Ik wil niet dat exclusiviteitsdeals de norm worden op pc. Als die games al gepromoot of zelfs verkocht werden op andere storefronts, of als er aan backers expliciet een Steam key beloofd werd, dan vind ik het zelfs puur klantenbedrog.

Daarnaast zijn er een aantal games waarbij de uitgever de exclusiviteitsdeal getekend heeft, en waarbij de ontwikkelaar pas achteraf op de hoogte werd gebracht. In dat geval vraag ik me af of de ontwikkelaar ook maar een cent van Epic's geld te zien krijgt.

Op pc is het trouwens meestal niet zo dat games de eerste maand het meest verkocht worden. Diverse indies hebben reeds gezegd dat hun games voornamelijk gekocht worden tijdens de Steam sales. De discovery features van Steam en bundels van o a. Humble spelen hierbij een grote rol.

Dat Epic fantastisch werk levert met hun Unreal Engine ga ik niet ontkennen. Het is enkel de respectloze manier waarop ze hun store willen pushen door tientallen games van de meest populaire ontwikkelaars weg te houden van Steam dat me tegen steekt. GoG en sinds kort ook Microsoft laten zien dat het ook anders kan. Mijn centen gaan dan ook vlotjes hun richting uit, terwijl de Epic Store inmiddels van m'n pc verwijderd is.
Fortnite was zelfs binnen de studio een discussiepunt, en wilde men eerst mee stoppen. Tot de battle royal gekte uit was gebroken. Dit is de enige reden dat men zoveel geld tot hun beschikking heeft.
[...]
Fortnite was oorspronkelijk helemaal geen Battle Royal game, maar co-op base building/wave shooter. Maar doordat Battle Royal op aan het komen was, hadden ze snel een Battle Royal game van gemaakt. Epic liften mee op het succes van Battle Royal mods, H1Z1 en PUBG. Toen ter tijd speelde veel mensen de mods in bijv. Arma 3 en de H1Z1 versie. Toen kwam PUBG en toen kwam Epic snel met Fortnite. Maar eerst was het een 4 player co-op shooter, en die was niet zo succesvol ook door het feit dat het spel zwaar was gefocused op loot boxen terwijl het geen F2P game was. Later kwam Fortnite als battle royal die F2P was, en vanaf toen werd Fortnite populair.
Laatste voorbeeld is Shenmue 3, tijden gewacht op deze game als backer, en op het laatste moment wordt alle steam support (die een dag voor de aankondiging op E3 nog werdt geconfirmed) er uit getrokken voor een exclusiviteit - deal met epic.


Verder worden er geen refunds gegeven voor wie het er niet mee eens is( maar dit is wel mogelijk aangezien ze met deze move een aantal wetten overtreden omtrent misleidende reclame)
Het is alleen versneld gereleased omdat het gelekt is.

Daarom zat de tutorial er bijvoorbeeld niet in, die er in de private alpha wel al in zat.

Geen dingen gaan verzinnen waar ze niet zijn. Valve hoeft zich niet druk te maken om Epic, die schieten zichzelf constant in de voet.
epic games maakt de pc game wereld niet kapot. ze moeten wat doen om tegen steam op te boksen en als wij willen dan games een eerlijke prijs krijgen voor hun verkochtte game dan is dat een goede ontwikkeling.
Zijn games goedkoper bij epic dan? Kan je ze überhaupt ergens anders kopen? Hint: nee....
Exclusieve verkoopplaatsen zijn nooit goed te praten. En Steam heeft nog nooit exclusiviteit afgedwongen. Raad eens wie wel..
voor ons zijn de games niet goedkoper, maar de verkoper krijgt meer geld per verkochte game, omdat ze minder geld hoeven af te dragen aan epic games (wat weer resulteert in betere games, gezien meer geld over is voor research van nieuwe technieken).

Exclusiviteit zorgt ervoor dat Epic Games zich kan onderscheiden t.o.v. Steam, zonder dat wordt het voor Epic Games onmogelijk om uberhaupt 2de speler te worden naast Steam...

Hopelijk zal de exclusiviteit op den duur wel verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 22 juni 2019 16:45]

wat weer resulteert in betere games, gezien meer geld over is voor research van nieuwe technieken.
Dat is alleen een naïeve aanname.Er is geen developer die aangegeven heeft meer content te maken voor een game die enkel bij Epic verschijnt. Sterker nog, Coffee Stain studios (exclusief in Epic store) heeft gewoon aangegeven dat het gewoon om geld draait. Meer geld = meer winst.

Het is gewoon geld gedreven, niets meer of minder en zoals het er nu uitziet krijgt de consument hier helemaal niets extra voor terug en is er ook geen enkel bewijs dat wel het geval zal zijn. Prove me wrong ;)

Exclusiviteit zorgt ervoor dat Epic Games zich kan onderscheiden t.o.v. Steam, zonder dat wordt het voor Epic Games onmogelijk om uberhaupt 2de speler te worden naast Steam...

Dat is natuurlijk ook onzin. Er zijn genoeg manieren om je te onderscheiden en marktaandeel te krijgen zonder enkel met zakken geld te komen en exclusiviteit af te dwingen. Kijk naar GOG, die onderscheiden zich door geen DRM te voeren. Iets wat ik ondersteun door, als het mogelijk is, daar games aan te schaffen. Consument vriendelijk!

Ondertussen heeft epic ook nog eens ongewild je privacy geschaad:
nieuws: Epic Store kopieert ongevraagd Steam-informatie van gebruikers

Ik snap echt niet dat je Epic verdedigt.. Wat hebben ze tot nu toe gedaan voor jou persoonlijk of voor gamers algemeen? Vertel met dat eens...
Hoezo kan Underlords niet tippen aan Autochess? ( Heb spel niet gespeeld, dus weet er niks over)
Wat is er significant anders tussen de 2/3 versies?
Is de fanbase van laten we zeggen DOTA/LOL zo belangrijk dat ze op dat platform blijven, en niet naar de andere platform gaan?

Valve heeft heel snel een standalone uitgebracht.
Riot heeft ook snel gereageerd.
Blijkbaar hebben bedrijven geleerd van MOBA games en Battle Royal dat ze snel duiken op de volgende "hit" game/genre.

De orginele maker van Autochess begint van de grond af en kan nog paar maanden duren voordat die met zijn variant uit komt. Zijn enige ondersteuning om levend te houden is de mod die hij gemaakt heeft.

Dan is het nog de vraag, hoe lang zou het spel relevant zijn tot de maker zijn stand alone versie heeft uitgebracht? Er moet een groeiende lijn zijn de komende maanden wil het nog relevant blijven, dat is niet alleen met de game van Valve of Riot maar ook met de standalone.

Als de aantal spelers niet stijgen tot gelijk blijven, dan bloed deze "genre" van game gewoon uit, ook komt de bedenker van Autochess met zijn versie uit.
Misschien verkeer verwoord, maar je zit inderdaad met een fanbase. DOTA spelers zullen imho veel sneller naar Underlords grijpen dan LoL spelers.

Op het moment dat het geintegreerd in je client zit zoals bij LoL, is het veel makkelijker om eens een potje te spelen dan een standalone versie ernaast. Riot brengt vaker andere gamemodi uit, die dan na X tijd weer verdwijnen. Teamfight tactics wordt er 1 van. Meer dan een mod vind ik de game ook niet, is niet bijzonder en ik was er na 3 games ook op uitgekeken. Ik ga dan geen geld betalen voor standalone versies ervan dus je kan mij al afstrepen als potentiele klant. However bij LoL heb ik de kans om het gratis te spelen wanneer ik wil.

Maar goed ik deel je mening dat het genre vanzelf wel uitbloed.
Underlords is gewoon gratis op zowel mobile en pc.
Beiden games zijn dan wel speelbaar, maar nog volop in ontwikkeling. Kans is juist zeer groot dat deze games 3x zo snel ontwikkelen en bijgehouden worden. Wellicht dat autochess compleet verdwijnt op een kleine diehard fanbase na. Je gaat het simpelweg niet redden tegen valve en riot als zij de gsmes serieus nemen.

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 21 juni 2019 11:07]

De makers hadden gewoon met Valve tot overeenstemming moeten komen. "Ideeën" zijn op zich niet zo waardevol. Dikke kans dat iedereen gewoon Underlords speelt.
Als het goed is is de dota autochess mod gebaseerd op een soort gelijke game in warcraft 3 dat Pokemon als theme gebruikte. Maar, het concept zou hetzelfde zijn geweest. Dus eigenlijk is de autochess mod niet afkomstig van dota2.

[Reactie gewijzigd door barrybalhaar op 22 juni 2019 14:47]

Het is eigenlijk niet waar dat autochess de oorspronkelijk makers zijn, want als ik het goed heb was er in WC3 al een mod die dit concept gebruikte alleen met een Pokemon theme.
Leuk feitje.

Als je op de PC bezig bent met een potje Underlods en het ongeluk treft je en je moet een sanitair bezoekje plegen, kan je via de mobile app inloggen en je potje verder spelen :9
Ik kan het spel downloaden en installeren op mijn IPad Air 1 maar bij het starten krijg ik de melding dat het spel minstens 1.5GB ram nodig heeft. In de hoop dat ze het spel nog tweaken om het speelbaar te maken met 1GB?
De oorsprong van autochess is te vinden in een WC3 mod.

https://www.youtube.com/w..._continue=5&v=CSUK99czyx4

[Reactie gewijzigd door barrybalhaar op 22 juni 2019 14:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True