Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Destiny 2 krijgt gratis versie, Shadowkeep-uitbreiding en crosssaves

Bungie heeft enkele toekomstplannen voor zijn Destiny 2-titel bekendgemaakt. Het spel krijgt in september een nieuwe uitbreiding met de naam Shadowkeep. Ook komt er een free-to-playversie en crosssaves over meerdere platformen.

Bungie brengt de free-to-play-versie van Destiny 2 onder de naam Destiny 2: New Light uit en hierbij gaat het om de basisversie van het spel. Dat is inclusief de content die Bungie in het eerste jaar na verschijning uitbracht zoals Curse of Osiris en Warmind. De gratis versie bevat onder andere de campagne en enkele pvp-modi.

Het gamebedrijf kondigde tijdens een livestream ook de nieuwe uitbreiding voor het spel aan, Shadowkeep. Deze speelt zich af op de maan en markeert een reünie met een oude bekende, Eris Morn. De uitbreiding is standalone te spelen en de aanschaf van eerdere uitbreidingen is dus niet vereist. Hetzelfde zal gelden voor komende expansiepakketten.

Opvallend is verder de aankondiging van crossplay-saves. Dit betekent dat spelers hun voortgang bij het ene platform kunnen opslaan om het spel op een ander platform weer op dat punt te kunnen hervatten. Bungie toonde in zijn aankondigingsvideo nog de opties voor crossplay op de Xbox One, pc en Google Stadia, maar inmiddels spreekt het bedrijf van 'alle platformen', waarmee duidelijk is dat ook Sony aan boord is.

Het is de eerste grote aankondiging van Bungie zonder Activision als uitgever. Dat betekent onder andere dat Destiny 2 voor de pc vanaf september niet meer via het Battle.net-platform maar via Steam gedistribueerd wordt. Bungie belooft dat bestaande spelers die zo bijvoorbeeld Shadowkeep kopen alle progressie behouden. Tenslotte beloofde Bungie niet meer aan exclusives te doen zodat wapens en maps voor alle platformen beschikbaar komen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-06-2019 • 19:56

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
0Anoniem: 923789
6 juni 2019 20:36
Ben ik de enige die denkt dat de "gratis" versie volgestouwd zit met microtransacties en ander 'pay2win' rotzooi ?? :/ :/
Denk het niet hoor, tegenwoordig zijn heel veel mensen sceptisch en/of negatief. Ik vind dit voor Destiny in een ieder geval een prima ontwikkeling waar veel moois uit voort kan komen.
Ik denk eerder dat ze de basegame nu gratis weggeven in de hoop dat mensen betalen voor de DLC.
En daar is niks mis mee vind ik. Bungie krijgt meer betalende spelers. Bestaande spelers krijgen een actievere community.

De queue times voor bepaalde activities zijn momenteel erg lang en f2p is een perfecte oplossing om de queues te verkorten.
Ze hebben de basisgame een tijd geleden ook al gratis weggegeven (Ben vergeten wanneer/waarom) En daarmee kon je tot level 20 (geloof ik)...

Maar levels achter DLC hangen is werkelijk waardeloos, een reden dat een hoop spelers gestopt zijn.
Denk eerder dat spelers zijn gestopt omdat de DLC's over het algemeen bijzonder teleurstellend zijn (nog los van hoe vaak je voor quests en progressie word teruggeduwd naar de oude content.)

En de levels zijn alleen van belang voor Iron Banner, verder maakt het niet uit, als je de DLC's niet hebt heb je ook niets aan die levels.
Nee. want de game zit dat op dit moment ook niet. Enige wat je kan kopen zijn shaders en dansjes. wat dus niemand boeit. Het voordeel t.o.v. bijvoorbeeld een Fortnite is dat je ze namelijk vrij gemakkelijk zelf in game krijgt.
Voor zover ik weet bevat het spel alleen cosmetische spullen waarvoor je zou kunnen betalen. Dus nee, niet p2w. Er zit nog niet eens een exp modifier in die een bepaalde duratie heeft. Wel bevat het spel rested exp die je moet opsparen (door niet te spelen) voor een maximale gain van tot 3 levels.
Grappig dat Google nu net aangekondigd heeft dat je Destiny 2 "gratis" erbij krijgt als je je abonneert op hun Pro abonnement.
Dat is inclusief Shadowkeep dat niet gratis is.
Met het maandelijks te betalen stadia pro abonnement huur je toch toegang tot een set aan games? Die hoef je dus niet te kopen zolang je het pro abonnement hebt. Zoals ik het lees krijgen pro-afnemers regelmatig nieuwe games erbij. Zal vermoedelijk iets worden als de bestaande console abonnementen.

Games die je koop blijven echter altijd beschikbaar.

Of heb ik misschien iets verkeerd gelezen?

[Reactie gewijzigd door 2green op 7 juni 2019 08:35]

Klopt. Ze hebben alleen nog niet aangegeven welke games je gratis krijgt bij Stadia Pro. Enkel Destiny 2.
Bedankt voor de bevestiging. Wel jammer dat ze nu net met destiny beginnen, wat zowel een game is waarop veel commentaar is vanuit hun aanpak met dlc's in het verleden tot aan nu waarbij ze een gratis variant introduceren waarvan nog onbekend is wat een verdienmodel gaat worden. Ken het spel niet, maar is hierdoor niet bepaald iets dat mij aantrekt als potentiele overstapper.

Zit zoals vele mensen met mij in periode dat ik het nieuws volg om te kiezen voor de volgende xb, ps of blijven op steam big picture wat ook bijzonder goed bevalt (alleen met controller gamen tegen M+K is minder uitdagend).

Zoals ik het nu lees, houd google nog open voor zichzelf om te kiezen of ze een abonnement model zoals ps en xb kiezen, dus games blijven in je pro abonnement beschikbaar en komen erbij zolang je lid bent. Ben je een tijdje niet lid, dan komen er ook geen games bij. Dit is makkelijker verrekenen met de game aanbieders vermoed ik, gokje van mijn kant.

Verder wel weer een aardverschuiving op console gebied dit. Kan mij niet anders voorstellen dan dat sony, microsoft, valve en de vele kleinere platforms zoals zelfs epic die net een platform start met grote investeringen, zich grote zorgen maken.
Met controller tegen muis en toetsenbord minder uitdagend? Voor de M+K speler bedoel je dan denk ik 😂
Ik bedoel te uitdagend inderdaad 8)7
Als ze nou eens zorgen dat je nieuwe content ook kunt zien als je niet continu wil grinden, misschien dat ik dan nog eens terug kom...
Ik heb de huidige annual pass, maar na Forsaken kon ik daar niks mee omdat je eerst je equipment omhoog moet grinden :S
Ok, dat doen de meeste mensen, maar ik had daar weinig zin in, met als gevolg dat de annual pass compleet waardeloos was voor mij. Voelde nogal als een ripoff.
Ik had eerlijk gezegd meer zoiets verwacht als de eerdere content packs waarbij je makkelijker in gear level kan klimmen nadat de max light level omhoog ging, maar dat was bij de eerste update in ieder geval niet het geval.
Er zijn bounties die je gear snel op een hoog genoeg niveau brengen om de huidige content te spelen.
Met Destiny 2 ben ik juist afgehaakt omdat ze je level progress per week cappen..(want alleen daar kon je als reward hogere gear krijgen dus als je nog eens een dubbel item krijgt kan je weer een week wachten...)

voor wat betreft nieuwe season packs zou ik verwachten dat je een item krijgt die je in 1x het goede level maakt.. dat was bij deel 1 ook zo. (maar begrijp dat het nu niet zo is?)
Er zijn nu boost bounties die 10 onder previous cap droppen. Nu dus 690 nu de cap van 700 naar 750 gegaan is.
Beste Finraziel,

Je kan sinds black armory een missie starten waardoor je een levelboost krijgt. Ik was zelf even gestopt omdat ik season of de drifter tegen vond vallen. Ik ben dinsdag weer gaan spelen en kon door de level boost aanhaken en de nieuwe content doen.

Try it out!
Eris Morn. De uitbreiding is standalone te spelen en de aanschaf van eerdere uitbreidingen is dus niet vereist. Hetzelfde zal gelden voor komende expansiepakketten.
Geldt dat dan ook voor eerdere uitbreidingen? De reden dat ik gestopt ben is omdat je niet de individuele uitbreiding kon kopen, maar de volledige season pass moest kopen, ook al had je geen flauw idee of je uberhaupt x maanden later nog altijd zal spelen.
Alle andere uitbreidingen vereisen minimaal het basisspel.
Ja, ik had 2 weken eerder de forsaken uitbreiding gekocht. Dan kwam nieuwe content out waarvoor ze wouden dat ik de volledige season pass kocht.

Mooi niet dus: Zodra ik forsaken content uitgespeeld had heb ik het spel uninstalled.
Je mist weinig, alle drie de DLC's voor yr2 zijn waardeloos in mijn beleving.
Op het moment zijn dat twee pakketten de season pass en Forsaken en strakjes pas Shadowkeep, maar dat duurt nog wel even eer dat die er is. Dus zoveel uitbreidingen zijn dat niet. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 juni 2019 22:06]

Voor de nieuwste activiteit (menagerie) heb je schijnbaar de base game, forsaken en de annual pass nodig. (voor forsaken had je eerst de andere expansions nodig maar zitten nu bij forsaken gebundeld)

Maar de pre orders op steam zit alle content die je nodig hebt voor shadowkeep bij.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 6 juni 2019 20:51]

Ik kan je vertellen dat je alle content uit de season(annual) pass altijd gewoon nog kunt spelen.
Ik kocht de uitbreiding niet omdat je basically het hele spel opnieuw moest kopen(bij de uitbreiding krijg je de base game). Ja dag, toedeloe 8)7
helemaal mee eens, flikten ze bij deel 1 ook trouwens (dan is totale collectie uit eindelijk het voordeligste alleen speelt niemand het meer :) ).

ik had trouwens zelf verwacht dat deze dlc een 2e deel van de Forsaken season pass was (what the hell zit daar dan in, forsaken missen en "goodies"? (daar lijkt het op als ik op de xbox market place kijk))

allemaal $$$ uitmelken
Manmanman, wat ben jij een enorme droeftoeter zeg. Ben jij zo'n gast die ook z'n zorgverzekering terugvraagt aan het eind van het jaar, "want ik heb het toch niet gebruikt"... "Boeboeboe, ze maken het spel gratis terwijl ik er een jaar geleden voor heb moeten betalen, het is niet eerlijk!"
Blij dat je geen Destiny meer speelt, heb ik tenminste geen last van een sukkel als jij, wat een sneu mannetje ben jij zeg.
Leuke volwassen opmerking op mijn mening over hoe ze het aangepakt hebben, de base game was gewoon slecht.
Bij een zorgverzekering weet je waar je voor betaald, bij Destiny 2 krijg je loze beloftes die ze niet nakomen.
Verder kom je wel heel boos over als ik het heb over dingen die gewoon kloppen, de customer support van Bungie is verder ook nog is belabberd.

Wat een sneu mannetje ben jij zeg.
De grootte van het spel is juist wat ervoor mij zorgt dat ik het niet eerder heb geprobeerd.
Waarom zou dat je tegenhouden?
Omdat niet iedereen daar ruimte voor heeft?
Als je geen 100gb kan missen is het misschien tijd voor een upgrade? Zoveel kost een 1TB schijf tegenwoordig niet meer.

En veel spellen zijn tegenwoordig digitaal en vaak staan de savegames in the cloud. Dus verwijder wat andere spellen en je kan het alsnog spelen.
Niet iets waar ik mijn OS op zou zetten, maar voor erbij (gamen) lijkt mij dit prima:
pricewatch: Samsung 860 QVO 1TB (€60 €110 op het moment van schrijven)

Edit: ah, ik zie het. Nog geen slechte prijs eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Feanathiel op 7 juni 2019 12:00]

Prijs klopt niet in de pricewatch, is 112,- als je op de link klikt.
Had deze ander gelijk gekocht ;)
Sterker nog alle games zijn digitaal (op bordspellen etc na)

Destiny 2 base game is al vaker tijdelijk gratis geweest.
Raar dat Destiny 2 op Steam pas over 3 maanden speelbaar wordt wanneer de DLC uitkomt.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 6 juni 2019 23:00]

Waarom willen we een gratis versie? Ik wil GRAAG betalen voor goede games die niet elke keer op dezelfde engine wordt gerehashed.

Boeien dus.
Denk aan een actievere community. Alleen het opvullen van verschillende activities zoals pvp, strikes en public events is al een plus punt voor actieve spelers. Daarnaast heeft destiny een backlog aan oude content die niet meer aangeraakt wordt omdat alle actieve gebruikers bezig zijn met de laatste activiteiten en locaties.

Als je de game niet hebt en je kan al die content gratis proberen, wil je achteraf sneller nieuwe content kopen. Dus uiteindelijk wint bungie, want ze trekken veel potentiële klanten aan en de speler wint, want je weet wat je koopt.

Dat is hoe ik het zie in ieder geval.
Ik ben zo'n speler. Een tijdje geleden D2 via de battle.net actie gratis gekregen en zit momenteel die campaign door te akkeren. Erg vermakelijk en voor een zeer casual speler als ik perfecte content. Endgame ga ik nooit halen maar bekijk het zo: had ik D2 voor een paar euro uit de budgetbak gehaald wetende wat er bij een MMO komt kijken aan tijdsinvestering? Waarschijnlijk niet. Weer een zieltje gewonnen dus, immers het smaakt naar meer!
Mensen binnen halen met een gratis versie, en daarna de nieuwe content onder eigen beheer uitbrengen voor geld.
Opvallend is verder de aankondiging van crossplay-saves. Dit betekent dat spelers hun voortgang bij het ene platform kunnen opslaan om het spel op een ander platform weer op dat punt te kunnen hervatten. Bungie toonde in zijn aankondigingsvideo nog de opties voor crossplay op de Xbox One, pc en Google Stadia, maar inmiddels spreekt het bedrijf van 'alle platformen', waarmee duidelijk is dat ook Sony aan boord is.
...
Tenslotte beloofde Bungie niet meer aan exclusives te doen zodat wapens en maps voor alle platformen beschikbaar komen.
Hier kan ik maar op één manier op reageren: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En nu nog hopen dat het dan ook cross-buy word.
Yes, heerlijk! Lekker naar Steam! :)
Ik heb Destiny 2 vermeden vanwege andere launcher maar nu dat hij naar Steam komt ga ik hem denk ik wel proberen. Ik zie meerdere reacties (op het Steam forum) met mensen die blij zijn dat ze Battle.net kunnen verwijderen na de transitie.
Heel leuk allemaal, om het maar even op te sommen wat ik ervoor betaald heb:

Destiny 2: €59,95
Desriny 2 expension pass: €34,99
Destiny 2 Forsaken: €39,99
Destiny 2 Forsaken annual pass: €34,99
Destiny 2 Shadowkeep deluxe met 4 season passes €59,99 (standard edition €39,99)

Met D1 ook precies hetzelfde en ik kon het niet laten met D2.... Echt een geweldige game maar de manier hoe ze het aangepakt hebben (Activision :( ) is imo echt afzetterij. Ik heb er veel tijd in zitten en de Shitter (drifter) DLC compleet overgeslagen ook al zat die in mijn DLC, wat een shite dlc was dat. Waarschijnlijk kan ik het niet laten om Shadowkeep te kopen vooral omdat Bungie zich nu echt moet bewijzen imo, zo niet Ben ik definitief klaar.

D3 ga ik Al helemaal niet aan beginnen ;)
Heb ook flink staan aftikken met D2. En vooral in het begin staan klagen over de matige DLC’s. Forsaken bracht de game weer een beetje op niveau. Alleen was dit voor veel gamers telaat.

Afgelopen weken was ik ff D2 moe en ben ik weer begonnen met S7. Heb er tenslotte voor betaald en merk dat ik meteen weer gehooked ben door de game. Ik wil niet zeggen dat S7 de bom is, maar meer dat ik ‘verslaafd’ ben aan Destiny.

Datto stipte het wel mooi aan in de QA. De game is heel breed geworden qua activiteiten maar mist daardoor diepgang per activiteit. Ik wil meer strikes en Raids zien. Ik zou er ook geen moeite mee hebben als ze gebieden uit D1 recyclen en gebruiken voor nieuwe strikes en hiervan een gratis DLC maken. En dit lijkt mij qua kosten ook prima te doen. Helemaal nu ze geen rekening meer hoeven te houden met EA en kunnen doen wat zij en de gamers willen.

Edit.
Wat ik een beetje mis in het bericht van Tweakers en de comments eronder is de toevoeging van meer RPG en het meer customizen van je characters. Niet meer dat gelul dat je bepaalde gear mooi vindt meer niet de juiste perks heeft. Je kan dit dus straks veel meer tweaken naar je speelstijl.

[Reactie gewijzigd door Campo di Casa op 7 juni 2019 05:46]

Ik ben bij deel 2 al naar 2 weken afgehaakt, kon wat mij betreft niet tippen aan deel 1 waar ik toch 1600 uur in heb zitten.
Ik zou het nog eens een kans geven. Het is echt flink verbeterd na Forsaken.
Ik heb alles direct per bundle gedaan dus een vergelijkbaar bedrag...nog geen €200 voor 2 jaar vrijwel dagelijks spelen. Ik heb maar weinig andere hobbies die me minder dan €10 per maand kosten, dus een prima deal. Ik denk dat alleen Diablo 3 minder gekost heeft voor jaren spelplezier.
Je hebt ook wel gelijk dat over 2 jaar het niet veel is, maar de hele manier waarop dit allemaal gegaan is. Basic game had gewoon weinig content precies hetzelfde als bij D1. Pas bij Forsaken Had ik een beetje het gevoel dat het ergens op begon te lijken de game. Nu met het nieuwe seizoen vind ik het weer heerlijk om op te pakken.

Voor mensen zoals ik met niet veel tijd voor o.a de Raid was het wel echt jammer.
Ik ben heel benieuwd wat voor weg Bungie in gaat slaan, van wat ik begrepen heb uit onofficiële bronnen was dat er heel veel geschrapt was door Activision voordat de game lanceerde, en later allemaal als DLC is toegevoegd. Kijk erg uit naar de toekomst met D2 nu Activision opgerot is en Bungie in charge is :)
Ja, ik ben ook zeer benieuwd...dit maakt in ieder geval een aantal zaken duidelijk; opeens is cross-platform play mogelijk om er maar eens een te noemen. Ik ben ook benieuwd of de 3-week events met een berg nieuwe cosmetics (die dus nooit met spelen allemaal vrij te spelen zijn -> push for microtransactions) ook iets van het verleden gaan zijn.

Wat er wel zichtbaar is dit season, is meer focus op cosmetics via micro-transactions verkopen. Niet iets waar ik direct behoefte aan heb, ik betaal al voor de seasonal passes, maar ik snap het wel; ergens zal er toch geld verdiend moeten worden om de medewerkers van de studio te betalen. Ik snap ook best dat dat niet jaren achtereen kan voor een eenmalige aankoop van een €60-80.

De seasonal passes zullen ook wel blijven en dat is wat mij betreft prima; direct funding van nieuwe content is best een logisch bedrijfsmodel. Als ze dat combineren met inkomsten uit cosmetics sales kan de prijs wellicht wat omlaag, dat zou helemaal mooi zijn.