Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uitgelekte info verraadt komst Hue-stekker en Hue-lampen met 'gloeidraad'

Een uitgelekte folder bevat informatie over een reeks nieuwe Hue-producten van Signify, het voormalige Philips Lighting. Naast een Hue Smart Plug zouden er later dit jaar onder meer Hue Filament-lampen met een 'gloeidraad' verschijnen.

De Hue Smart Plug uit de folder die iCulture via een tipgever in handen kreeg is een slimme stekker die compatibel zou zijn met Apple HomeKit. Gebruikers kunnen schema’s en timers instellen om de aangesloten lamp te bedienen, maar ook gebruikmaken van sensoren. De Hue Smart Plug zou zich ook met spraak laten bedienen via de Google Assistent, Amazon Alexa en Siri van Apple. De adviesprijs bedraagt 29,95 euro.

De uitgelekte folder laat ook foto’s zien van nieuwe Philips Hue Filament-lampen. Dat zijn 'peertjes' die er uitzien als klassieke gloeilampen met een gloeidraad. Er zouden drie modellen in de maak zijn: een kleine ronde, E27, een grote ronde, G93, en een langwerpige variant, ST19. iCulture constateerde dat deze lampen ook met bluetooth werken, waardoor een Hue Bridge voor deze producten wellicht niet noodzakelijk is. De prijzen variëren van 19,95 tot 29,95 euro.

Volgens de site verschijnen er in het najaar ook nog nieuwe versies van bestaande Hue-lampen, zoals de kaarsvorm en de GU10-variant. Ook zou er een opvolger van de Hue Go-lichtbol in de pijplijn zitten, evenals een aantal nieuwe spots.

Bijna alle nieuwe Philips Hue-producten zouden gepland staan voor september of oktober. De verwachting is dat Signify ze officieel gaat onthullen tijdens de IFA-beurs in Berlijn die plaatsvindt van 6 tot en met 11 september.

Signify wilde geen commentaar geven op de publicatie.

Een aantal van de uitgelekte Philips Hue-producten. Afbeelding: iCulture
Model Prijs Introductiedatum
Hue Smart Plug €29,95 ?
GU10, wit, white ambiance, white & color (met bluetooth) €19,95, €29,95, €59,95 week 36 (sept)
Hue White Filament, Edison, Globe (met bluetooth) €19,95, €24,95, €29,95 week 37
Candle E14 (met bluetooth) €19,95 week 37
Hue GO V2 (met bluetooth) €79,95 week 40 (okt)
Fugato spot vanaf €89,95 week 37
Argenta spot vanaf €89,95 week 37
Centura inbouwspot vanaf €64,95 week 37
Adore spiegellamp vanaf €149,95 week 45 (nov)
Adore badkamerspot vanaf €49,95 week 45

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

03-06-2019 • 11:32

219 Linkedin Google+

Submitter: Eupeodes

Reacties (219)

Wijzig sortering
Filament LED is juist efficiënter dan gewone led lampen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LED_filament

Gewone gloeidraad lampen mogen al een aantal jaar niet meer verkocht worden.
De enige reden dat filement-LEDs iets efficienter zijn dan matte LEDs is het feit dat de diffuse kap een beetje licht absorbeert. De onderliggende techniek is verder gewoon hetzelfde.

Je link verwijst indirect naar een publicatie waarin één filament-LED lamp wordt vergeleken met enkele niet-filament-LED lampen (ook nog eens met een andere kleurtemperatuur). Dat is niet echt voldoende om te stellen dat filament-LEDs efficienter zijn.
Filament lampen zijn opgebouwd uit een combinatie van een groot aantal blauwe en rode ledjes, die in serie geschakeld zijn in de vorm van een gloeidraad. Deze draad van ledjes is in een laagje fosfor geplaatst. Het reflecterende fosfor zorgt ervoor dat het middelste gedeelte van het lichtspectrum wordt aangevuld, zodat er wit licht waargenomen wordt. Door zowel blauwe als rode ledjes te gebruiken (standaard ledlampjes gebruiken slechts blauwe ledjes), kan de vertrouwde warmwitte lichtkleur nog beter gecreëerd worden.

bron: 123led.nl
Noem het een electrische kachel en het mag wel.. 8)7
Lijkt me logisch omdat inefficiency dan het doel is.
Of beter gezegd, er is een ander doel dan licht geven.

Hetzelfde geldt voor lampen met een ander doel dan verlichting (verwarming van kuikens, jong vee, reptielen). Licht is in sommige gevallen slechts bijzaak.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 4 juni 2019 12:52]

Die plug lijkt verdacht veel op de Osram Smart+ plug:

pricewatch: Osram Smart+

[Reactie gewijzigd door Odie op 3 juni 2019 11:38]

Tja uiteindelijk is het een plug met een knopje, zonder het belachelijk te maken kun je daar weinig mee doen natuurlijk
Zeker, hij lijkt ook wel een beetje op de Koogeek die ondertussen ook alweer meer dan een jaar oud is.

Hij is echter nog steeds wel een stuk kleiner dan de IKEA variant waar IKEA weer het prijsvoordeel heeft.
Je zou ze echter wel een stuk compacter kunnen maken dan deze in mijn ogen toch wel wat lompe dingen.
Als je het vergelijkt met de voet van deze nieuwe filamentlampen dan zou ook de stekker best wel kleiner moeten kunnen. Wellicht is daar het probleem dat er met veel grotere stromen gewerkt moet kunnen worden.
Het probleem daarbij is waarschijnlijk de kosten efficiëntie van zo'n product. Los van of het technisch mogelijk is, hoe kleiner hoe duurder, hoe minder mensen het kopen.
Ik ben het met je eens hoor, zou fijn zijn als het zo klein mogelijk is, maar liever iets groter voor 30 euro, dan iets kleiner voor 100.
BlitzWolf (en andere vergelijkbare fabrikanten) bewijzen dat het wel degelijk mogelijk is om een stekker te maken welke niet veel groter is als de stekker van het apparaat wat er op aangesloten word, voor een schappelijke prijs (rond €10-15). Het is gewoon puur het design waar Philips voor gekozen heeft.
https://www.blitzwolf.com...ity-Monitoring-p-300.html
Let op dat deze kleine BlitzWolf geschikt is voor max. 2300W / 10A.
De plug van Hue (waarschijnlijk) en OSRAM zijn geschikt voor 3.680W / 16A en van een groter formaat.
Maar even zonder gekheid. Wat wil je hier op zetten dat een dergelijk vermogen nodig heeft? Je frituurpan?

Uiteindelijk betekent het natuurlijk meer zekerheid dat ie niet zomaar doorfikt, maar zulke grote vermogens zijn echt bijzonder voor normale schakelapparatuur. De meeste apparaten die dat nodig hebben zijn vast gestekkert. Denk dan aan vaatwassers en drogers enzo. Stofzuigers en dergelijke gaan al niet meer over de 1000.
Maar heb je die zo vast in je keuken staan dat je daar een smart stopcontact tussen wil hebben zitten om em aan en uit te zetten? De meeste pizarettes die ik ken worden eens in de zoveel tijd van zolder gehaald.
Mobiele Airco. Mijn mobiele Airco die ik in de zomer in de slaapkamer heb ( in de winter staat ie in opslag op zolder ) trekt 3600W uit de muur. Daar kan ik die stekker wel voor gebruiken. Dan maak ik leuke IFTTT schakelingen als temp hoger is dan 29 EN ik ben thuis, schakel dan aan.
Dat zou inderdaad nog wel een leuke zijn ja. echter vraag ik mij vaak af hoe efficient het is om op die manier te koelen. Verwarmen is nog te doen met positief feedback loopje, maar koeling weet ik niet zo goed. Zeker als de temperatuur verschillen groot zijn denk ik dat je beter eerder kunt starten dan 29 graden ;)

maar dan nog vind ik het wel een dure stekker om voor een tijdelijk apparaat te zetten.
Efficiënt koelen, het is maar hoe je het bekijkt, Mijn Airco verzet 12000 BTU. Daar krijg ik de kamer, zelfs de gehele bovenverdieping in no time gekoeld naar 18 graden ( ik heb ook erg veel geïsoleerd in mijn huis, nadeel is warmte blijft binnenhangen, maar eens aan het koelen gaat het vlot. Nadeel is dat het best wat stroom kost. ) vandaar dat ik het efficient wil laten gebeuren ( net voor slapengaan, enkel wanneer ik thuis ben )

Ik gebuik nu stekkers van Elgato. energy. Daar kan je het ook mee, alsook het verbruik wordt bijgehouden. Handig. Kost ook wel wat (50 euro per stekker). Ik vind ze goed, te duur om het gehele huis mee te voorzien, maar 4 tal stekkers heb ik dus toch wel in gebruik voor verschillend, en vaak wisselende toepassingen. Ik denk dan aan Kerstverlichting met uiteraard Kerst, Airco in de zomer, de toepassing wil al wel is wisselen. Zeker z'n geld waard.

[Reactie gewijzigd door Slinke op 7 juni 2019 14:26]

Mja.. ik heb zelf die OSRAM + plugs en hoewel ik ze prima vind.. en zelfs het hoorbare aan/uit clicken van het mechanisme wel waardeer.. is er wel het issue dat je er niet twee naast/onder elkaar geduwd krijgt op een standaard stopcontact/stekkerdoos. Je dubbele stopcontacten zijn dus nutteloos tenzij je naast deze plug ook iets anders (met ongeaarde stekker) inplugt en voor je verlengsnoeren moet je dus steeds een slot skippen.
"Je dubbele stopcontacten zijn dus nutteloos tenzij je .. "

Het lijkt mij verstandig je zin aan te passen.

"Mijn dubbele stopcontacten zijn dus nutteloos tenzij ik .. "

Bij anderen past het wel!
Ik houd ruim 1 cm over tussen 2 Osrams.
Ah, uiteraard. Zal waarschijnlijk zijn omdat mijn stopcontacten vrij oud zijn (huis van bijna 100 jaar oud).
Wellicht dat ik ze een keer vervang. ;)
1970 hier.

Zal wel heel wisselend zijn allemaal.

Zelfde probleem met het afdekken van schakelaars met de Hue dimmers.
Daar zijn mijn oude schakelaars juist weer veel te groot en breed voor.

Maar goed. 😏
Eigenlijk gebruik ik de Hue lampen alleen voor alle bijverlichting, niet voor die paar plafond lampen.
WIj hebben thuis sinds kort die cilinder spots van hue aan het plafond. Zijn erg mooie dingen. Voor het armatuur wat je krijgt heb je een stevige lamp die niet een zo gek veel meer kost, maar wel kostenbesparing oplevert ten opzicht van normale verlichting.
Niet dat het voor compactheid van electronica bepalend zal zijn, maar je vergelijkt nu een wifi apparaat met een zigbee apparaat. Dat maakt kostentechnisch wel verschil. Appels met peren dus.

Edit:
Deze was dus als reactie op @Sanchaz12 bedoeld.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 3 juni 2019 17:41]

Dat ben ik helemaal met je eens. Mijn punt was eerder als volgt;
1. Je hebt de kleine, goedkope BlitzWolf. Resultaat: Goedkopere smarthome bediening, met een kleine stekker, maar zonder Hue support.
2. Philips werkt samen met BlitzWolf e.a. om die plug te voorzien van een ZigBee chip. Resultaat: Kleine stekker mét Hue support.

Het uiteindelijke resultaat is identiek; bediening van stekkers via een app of stemcommando's. Philips had er voor kunnen kiezen om een compactere stekker uit te brengen, maar heeft dat niet gedaan.
Lijkt me een soort van algemeen ontwerp wat gerebrand wordt.
Als ik denk aan bij NeoCool en dat soort merken... lijkt er in ieder geval verdacht veel op.
Ik vind zelf de blitzwolf niet wezenlijk kleiner dan die van Osram (ik ga er even van uit dat die van Philips ongeveer hetzelfde is) Qua lengte (diepte?) zitten ze beide vast aan het feit dat je voor passthrough functionaliteit een bepaalde minimum hoogte heb.

Die van blitzwolf is door zijn ronde vorm iets eleganter solo maar ik merk bij dubbele contacten juist dat twee vierkantjes van Osram een rustiger beeld geven.
Kan me andersinds wel weer voorstellen dat bij stekkerdozen waarbij de contacten een kwart slag gedraaid staan de ronde vorm veel praktischer is
"er op aangesloten word, voor een schappelijke prijs (rond €10-15). Het is gewoon puur het design waar Philips voor gekozen heeft."

Werkt die Blitzwolf in het Hue netwerk ?
Nee dat niet, maar als Philips samen zou werken met BlitzWolf zou het eenvoudig kunnen. Het is enkel een softwarematige wijziging (ZigBee) wat er voor zou kunnen zorgen dat het wél werkt. ZigBee chip erin en certificatie door Philips, maar dat zal de prijs wel omhoog brengen waarme het in de buurt komt van de originele Hue stekker...

[Reactie gewijzigd door Sanchaz12 op 4 juni 2019 10:23]

Oké.
Maar nu heb ik er niets aan helaas.

10 euro betaald voor de Osrams.
15 euro voor de buitenversie. (Nu 45 euro)

Hopelijk kan ik mijn slag weer slaan, later in het jaar.
Tijdens die Amazon "dolle dwaze dagen" of hoe ze ook heten 😏

Ik houd tussen 2 Osrams ruim 1 cm over.
Voor de tweaker, je kunt op de Blitwolf SHP-6 ook Tasmota installeren. Hierna kun je deze direct koppelen aan je Domoticz/OpenHab/Home Assistent/etc. Met Tasmota werkt ook de energie monitoriing, kan je leuke grafiekjes mee maken in Domoticz.

Er zit zelfs een HUE bridge emulator voor Alexa in, al heb ik geen idee hoe goed dat werkt.
Is andere techniek (geen zigbee) dus andere electronica dus ook helemaal niet vergelijkbaar.
Mooi, maar in de praktijk zal het toch alleen optisch zijn?Het accentje vind ik storend maar ik vermoedt dat je daarvoor kunt kiezen. Het grootse optische probleem is in mijn ogen -hehe letterlijk- dat het zover van de oorspringelijke wandcontactdoos afsteekt. En dus of het zo mooi rond is als deze of vierkant maakt voor het oog niet heel veel uit denk ik.

Hij is wel mooier, de ronde. Misschien is het met een vierkante moeilijker 'moment te maken/generen' op de wandcontactdoos. Omdat je bij de vierkante sneller weerstand hebt. Aanname, vermoeden van vierkant is beter. Theoretisch klopt het in elk geval..toch?!
De elegantste die ik ken is de fibaro smart plug en meet ook nog eens het energieverbruik.
Dat is zo, maar die is ook gelijk 2x zo duur.
Ik heb ze zelf ook, het is dus een constatering en geen kritiek ;)

[Reactie gewijzigd door marcjo op 3 juni 2019 15:50]

Precies. En die werkt ook gewoon via het Hue protocol.
(heb er twee van...)
Je bedoelt Zigbee Light Link? Volgens mij is er niet iets zoals het Hue protocol.

[edit]
Opzich snap ik het wel. Maar we zitten hier op tweakers.net, niet heel gek om een beetje nauwkeurig te zijn toch? Er zijn veel meer fabrikanten die ZLL apparaten maken, maar niet die Hue apparaten maken.

[Reactie gewijzigd door borft op 3 juni 2019 15:35]

Ik dacht even dat het de INNR SP 120 was, die werkt nu ook met Hue samen, maar inderdaad lijkt het eerder de Osram nu ik beter kijk.
Wel met Hue maar niet met Homekit. Ook hoop ik op dimfunctie! Zoals de Living whites plugs!
verlaagt die de spanning? Lijkt me dat je dan beter voor Hue (of Trådfri) lampen kunt gaan die dimmen. Je moet namelijk alsnog een lamp hebben die dimmen aankan.
In mijn lamp langs de tv past alleen een g9 lamp. Helaas is die niet in het hue assortiment verkrijgbaar..

Ik zou deze wel graag dimmen (is ook dimbaar) maar dat werkt met de innr plug in ieder geval niet.
Ze (Living whites) werken prima met dimbare Led lampen. Zo heb ik nu al Filament lampen die werken met de Hue app. Wat ik ook graag nog zou willen is een schakelaar/dimmer voor in de muur zodat de kroonluchter werkt met Hue.
Waar jij denk ik naar op zoek bent is dit:

https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Hiermee kun je "normale" lampen via de hue app (en dus ook homekit) bedienen :)
(en dus ook homekit) bedienen :)
Dat is de vraag, of kan je dit bevestigen? Ik heb namelijk de innr plugs, die werken prima met de Hue app maar niet met Homekit:-(
Wel met Hue maar niet met Homekit. Ook hoop ik op dimfunctie! Zoals de Living whites plugs!
Ik zou dan toch weer bang zijn dat iemand het strijkijzer inplugt oid.

Mensen zijn hier al regelmatig bang dat vrouw, gasten en de werkster niet weten hoe ze de Hue schakelaar moeten bedienen. 😁
Ja, maar ik hoop dat intern de techniek iets beter is en dat de app dan ook betere support krijgt. Op dit moment wordt de Osram getoond als een aan/uit-lamp i.p.v. een stekker in de Philips app. Daarnaast krijg ik het niet voor elkaar om de Osram plug te laten werken met bepaalde apparaten. Ik had bijvoorbeeld het heldere idee om een nachtlampje automatisch aan / uit te laten gaan, maar zowel met knop als app levert dit problemen op (geen idee waarom; mogelijk te laag gebruik?)...

De nieuwe lampen juich is overigens toe: de enige lamp met gloeidraad in mijn huis is op dit moment een warmlicht sfeerpeer en ik heb gewacht met investeren in een ledvariant tot deze kapot zou gaan. Een op afstand bedienbare variant zou dan natuurlijk de voorkeur hebben. Wel hoop ik dat ze iets meer gloeidraad tonen dan op de foto's en dat ze een stuk warmer licht uit kunnen stralen :).
" Op dit moment wordt de Osram getoond als een aan/uit-lamp i.p.v. een stekker in de Philips app"

Ik zie daar absoluut geen probleem in.
Het ding is aan of uit
Niet zo gek dat Philips in hun eigen app geen 'schakelaar' inbouwd lijkt mij. Jammer wel ja.

Maar hoe ver moeten ze daarin gaan?
Ik snap het momenteel wel, want de Philips schakelaar bestaat niet. Maar met een Philips schakelaar op komst hoop ik dat de app schakelaars wel juist weer gaat geven in de app.
Oké.

Dat hoop ik ook.

De buitensensor, wel van Philips, kwam er ook wat later in.
Voor die tijd zag hij hem als binnensensor.
het feit dat je ze ook voor niet lampen kunt gebruiken, en als ik naar Google of Alexa roep "Alle lichten aan" dat dan je tv/vloerverwarming (electriek) of wat dan ook, ook ingeschakeld wordt, aangezien alle schakelaars als "lamp" gezien worden...
Dat klopt wel, maar veel variatie is natuurlijk niet mogelijk bij een dergelijk product. Vierkant en rond, en het moet passen. Dan ben je er wel zo'n beetje.
bestaan er al 4 weg stekkers met dit systeem? ik geloof niet dat ik thuis ergens een stopcontact heb waar geen 4 weg stekker aan hangt...en om nou alles in 1 x uit te schakelen is ook zo wat...
dus ik ben heel benieuwd of die al bestaat (dat je aan kunt geven welke wel/niet uit/aan moeten enz...
Klopt en die vind ik veel te groot. Bij een dubbel stopcontact wordt de overgebleven stopcontact onbruikbaar. Snap niet dat ze die plug iets kleiner maken ala fibaro/z-wave plugs.
Alleen doet de Osram het niet via HomeKit en krijg je nooit eventuele updates er op...
't is gewoon on/off, ik zie niet in wat daar nog aan te updaten valt.
Opzich niets, maar het blijft een stukje software wat er op draait, dus kan altijd een bug in zitten.
Lullig als iemand anders opeens via die bug je zigbee netwerk kan bedienen...
Ander logootje erop en klaar.
zeer goed mogelijk, soort van een 'whitelabel' implementatie :-)
Ik wilde net zeggen, dat ontwerp komt wel heeeeel bekend voor.
Inderdaad. De osram versie werkt hier al ruim een jaar prima met hue.
Tegenwoordig wordt alles alleen nog maar gelabeld met een merkje, vrijwel geen enkel "bedrijf" ontwikkeld zelf nog een geheel product. De rest van een "lijn" wordt er aan geplakt. (als u begrijpt wat ik bedoel).
Die plug lijkt verdacht veel op de "Innr - SP120"
Inner SP120
Ik heb een lamp boven de eetkamer en daarin zitten 8 gloeidraadlampen in verschillende vormen.
Dat is de enige lamp welke nog niet in het HUE platform is opgenomen en zou dat graag alsnog doen.

Ik kan alleen niet zien of dit gaat om "slimme" maar ouderwetse gloeidraadlampen of Led lampen welke gloeidraad simuleren. Die laatste categorie vind ik namelijk niet fraai.
Hi @Donstil ,

Je kunt dit eventueel hue-compatible maken met de: https://www.amazon.de/gp/product/B07HQFP3PJ/
Check wel even of je lampen in totaal niet over de 400W gaan die aangestuurd mogen worden.

Ik heb deze thuis in de muur zitten om 2 lampen aan te sturen en het werkt perfect :)
Aah goeie tip, die stop ik in de muur op de plek waar nu de dimmer zit en dan hang ik er een Philips Dimmer switch voor?

Of begrijp ik het dan verkeerd?
^Precies dit! En als je het helemaal weg wilt werken kun je nog een (bijvoorbeeld, er zijn alternatieven verkrijgbaar) https://www.goedkopermetl...-zuiver-wit-glanzend.html kopen. Waarbij je dus een Hue Tap achter een "normale" lichtknop hebt zitten.

Let wel even op dat je genoeg plek in je wandcontactdoos hebt. Bij mij was het wel erg proppen namelijk 8)7
Cool. Thnx man. Ik ben geen ster hierin maar ga het proberen :)
Als je er niet uit komt stuur even een PM
Ik heb dezelfde situatie bij mij. Ik heb nu een KaKu dimmer er tussen gezet, hierdoor kan ik ze wel schakelen via Assistant, werkt met wat vertraging.

Ben benieuwd naar de filament lampen
prijzig plugje; De adviesprijs bedraagt 29,95 euro, nog altijd beter dan de 60,- die Fibaro voor hun plugs vraagt. Mede daarom, aliexpres (zie domotrica topic) plug voor 8,- die nu aantal in gebruik, en zie geen rede om te kiezen voor model wat 600% van die prijs is ...

Lamp ziet er niet onaardig uit, hopelijk zijn ze wel beter te dimmen. Mentale de witte lampen op minimale stand, geven nog een bak licht

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 3 juni 2019 11:43]

Zoals al door diversen egzegd: wees héél voorzichtig met Chibese import electronica... Die 30 euro is inderdaad belachelijk! Maar ja - twee tientjes besparen en je huis af zien fikken is toch niet zo'n héél goede deal onder de streep...
Bij de mediamarkt een slimme stekker gekocht die werkt via smart live app en google, kosten 20 euro, precies zelfde te bestellen op Ali.

Dan kan je wel veronderstellen dat deze goedgekeurd is voor Europa qua kwaliteit normen
Nope, dat kun je helaas niet... Want het heel goed zijn dat die op Ali qua uiterlijk identiek is, maar qua electronica gewoon budget... Of omdat het een andere productstroom is, óf omdat het namaak is. Bij inkoop via Ali moet je er per defintie van uitgaan dat het gevaarlijk is als het gaat om 230 volt. Enkel na goed controleren/uitzoeken kun je er vanuit gaan dat het veilig is. Maar dan nog kun je je afvragen of het die paar tientjes waard is (en dat zeg ik die bizar veel via Ali haalt...)
Zeker niet!

En bedenk je dat heel veel mensen die schakelaars op andere dingen gaan toepassen dan een lamp.

Als je andere dingen wil schakelen, bedenk je dan heel goed WAT en voor hoeveel WATT je moet schakelen. Stekkers van 30 euro kunnen vaak makkelijk 2000 WATT schakelen - je kan dus je hele media blok met TV, versterker (grote stroomvreter), media speler etc shakelen met slechts 1 stekker. Koop je goedkoop spul, dan kan dat weleens veel minder zijn.

Ook belangrijk is om te kijken of de stekker in je eco systeem past. De meeste werken met Zigbee of Z-wave. Als je een Z-wave stekker koopt en die op je Hue wil aansluiten dan gaat dat niet lukken.
Osram smart plugs in de aanbieding bij Amazon rond 11 euro per stuk. Werken met Hue en zijn Zigbee en goedgekeurd dus beste van 2 werelden.

Edit als je 2e hands ook prima vind kun je ze op amazon bijna altijd voor die prijs krijgen.

[Reactie gewijzigd door feranderd op 3 juni 2019 20:11]

idd. en geen gekke handeling om het werkend te krijgen. Gewoon plug & play :)
De Ikea Trãdfri schakelaar kost slechts €9,99 en kan tot 16 Ampère schakelen.
Bron: https://m2.ikea.com/nl/nl...-in-stopcontact-90356166/

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 3 juni 2019 23:49]

het gaat natuurlijk om veel meer dan een paar tientjes. Dat is idd het verschil als je maar 1 plug koopt, maar je wilt natuurlijk meer apparaten kunnen schakelen dus ga je toch snel naar 5 a 10 plugs ofzo? als het niet meer is, dan gaat het toch aardig oplopen.

verder ben ik het roerend eens met het feit dat je heel goed uit moet kijken voor chinese import producten.
Er is in het verleden niet voor niks gewaarschuwd voor bagger telefoonladers die gewoon gevaarlijk waren.

Nu kan dat hier ook zo zijn. Dat hoeft niet, maar is erg lastig te controleren.
Er zijn natuurlijk gewoon goede merken op Ali te vinden, zoals Ugreen en Blitzwolf. Die zijn wel wat duurder dan de naamloze meuk.
Probleem met Ali is alleen dat er ook héél veel nepspullen zijn. En dat verschil zie je niet. Zeker niet op de site - maar vaak ook niet als je het product in handen hebt.
En juist dát maakt het zo link. Je denkt goed te zitten, maar het is potentieel levensgevaarlijk... (zo is bij mij ooit een merk Qi lader compleet weg gesmolten. Bleek toch een nepper te zijn... )
Mee eens. Ik heb ook wel eens "genuine" laders en batterijen gekocht die toch nep bleken. Dat los ik op door Blitzwolf en Ugreen te kopen bij de vaste dealers.
Een merk als Nitecore (batterijladers) werkt met unieke codes zodat je kunt controleren of de lader origineel is. De Chinezen hebben zelf ook last van vervalsingen.
dan toch maar de stekkers bij de mediamarkt kopen … thanks
Dan kan je wel veronderstellen dat deze goedgekeurd is voor Europa qua kwaliteit normen
Nee, dat kun je niet veronderstellen. Als jij het product bij de mediamarkt hebt gekocht zijn zij verantwoordelijk om de keuring te verifiëren. Wees niet verbaasd als ze dat niet doen, maar het is wel hun verantwoordelijkheid. Als jij dezelfde stekker bij Ali koopt dan zou je kunnen proberen Ali aansprakelijk te stellen, maar je moet jezelf afvragen wie je liever voor de rechter daagt: een bedrijf dat op de Nederlandse markt actief is en zich aan de lokale regels moet houden, of een Chinese webwinkel.
Als je doelt op het CE Keurmerk... helaas, zelfs dat is niet betrouwbaar.
daarom kan de consument er niet "zonder meer" van uitgaan dat een product met het CE-merk veilig, gezond en milieuvriendelijk is.
BRON

En ja, zelf koop ik ook veel (domotica) spul uit China, en maak ook regelmatig wat open om de kwaliteit te bekijken (elektrotechnische achtergrond) en het is over het algemeen zeer goed gebouwd.
Maar je moet wel uitkijken met wat je koopt, kerstverlichting is meestal kwalitatief/veiligheid om te huilen, evenals goedkope voedingen/trafo's maar domotica, AV spul en kabels zijn ovrer het algemeen wel goed.
"De fabrikant brengt het zelf aan op zijn product en verklaart daarmee dat het is gemaakt conform de Europese eisen voor onder meer veiligheid en gezondheid" Mede daarom kan de consument er niet "zonder meer" van uitgaan dat een product met het CE-merk veilig, gezond en milieuvriendelijk is.
Wat hier staat is: een malafide fabrikant kan een ondeugdelijk product toch een CE-keur geven. Helemaal waar. Peugeot kan ook een bom in een auto die ze verkopen verbergen. Maar als ze dat doen kunnen ze behoorlijk in de problemen komen.
Waar ik op doelde was het feit dat jij zei dat de Mediamarkt de keuring van het product moet controleren.
Dat doen ze dus niet, ze gaan uit van het CE of TUV label en verkopen het product.
Ik kan je sterker vertellen, een paar jaar geleden heeft de MM (zonder dat ze het zelf doorhadden) Chinese imitatie Apple oordopjes verkocht.
Dankzij een garantie claim is Apple daarachter gekomen en kon de Mediamarkt de hele voorraad vernietigen. Dus hoezo controle?
Ik denk niet dat je mijn post gelezen hebt, dus ik ga mezelf als een echte narcist citeren, zodat je niet helemaal naar boven hoeft te scrollen:
Als jij het product bij de mediamarkt hebt gekocht zijn zij verantwoordelijk om de keuring te verifiëren. Wees niet verbaasd als ze dat niet doen, maar het is wel hun verantwoordelijkheid.
edit:
Toevoeging:

Als consument in Nederland heb je met de leverancier, in dit geval winkel, te maken. Als de imitatie-Apple oordopjes jouw op een of andere manier schade toebrengen, bijvoorbeeld doordat ze je telefoon kapot maken, dan kan je naar de winkel terug. Die kan proberen de claim bij de fabrikant te leggen, maar of ze dat nou lukt of niet is niet jouw probleem. Koop je diezelfde oordopjes bij Ali? Succes ermee!

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 juni 2019 20:15]

Als jij het product bij de mediamarkt hebt gekocht zijn zij verantwoordelijk om de keuring te verifiëren
Ik zou hier heel graag een bron van willen zien, want dat hoeven ze dus niet, er staat nergens in de wet dat een retailer daartoe verplicht is.
Ze hoeven alleen de garantie te geven erop, en of het nou Chinese meuk is niet, als het de "gemiddelde levensduur" doorstaat is het voor hun klaar.
En als je telefoon kapot gaat door het gebruik daarvan, dan zal je -hoe lullig dat ook klinkt- dat wel moeten kunnen bewijzen.
Bedankt voor de uitdaging, ik heb even moeten zoeken. De eerste link suggereerde inderdaad dat de leverancier verantwoordelijk is, maar deze bron,
ansprakelijkheid voor producten met gebreken in Europa - Uw Europa, stelt:
Als u een product met een gebrek verkoopt, bent u daarvoor verantwoordelijk. Als het uw klanten schade toebrengt, zoals letsel, overlijden of materiële schade (van meer dan 500 euro) kunt u zelfs serieus in de problemen raken.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 juni 2019 20:54]

Bedankt voor de bevestiging..
Schadevergoeding

Om een schadevergoeding te kunnen eisen, moet de benadeelde partij aantonen dat:

er schade is
uw product gebrekkig was
de schade het gevolg is van het gebrek
Ja, een retailer kan verantwoordelijk gehouden worden, alleen moet je dat wel kunnen bewijzen.
Daarbij brengt de gemiddelde retailer niet zelf het product op de markt, ze zijn een veredeld doorgeefluik.
Wanneer bent u niet aansprakelijk

U bent niet aansprakelijk als u kunt aantonen dat:

u het product niet op de markt gebracht heeft
u het product niet voor verkoop geproduceerd heeft
het defect niet bestond toen het product op de markt kwam
Ik ben geen jurist, maar als je een product in de schappen van je winkel legt, dan breng je het toch op de markt?

Je hebt gelijk dat je nog redelijk zal moeten vechten om je gelijk te krijgen.
Ook dit staat in de link die je gegeven hebt.
Wees voorzichtig als u:

een eindproduct fabriceert
onderdelen voor een ander product fabriceert
een product voor wederverkoop invoert in de EU
Dus, nee, als retailer breng je niet "een product op de markt", behalve als je het zelf importeert of zelf produceert.
In het geval wat ik noemde met de nep koptelefoons waren die gewoon bij een importeur ingekocht en niet van buiten de EU.
Dat is mooi, dan kan de mediamarkt klagen bij de importeur. Mijn punt is dat je bij Ali zelf die importeur bent!

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 3 juni 2019 21:19]

Misschien interessant om even een uitstapje te maken naar USB laders. Er is een site die een hele waslijst USB laders heeft getest op electrische veiligheid. De 'ali' laders van normale chinese merken bleken voor 95% zeer degelijk. Het gevaar zit in de merkloze zooi.
Ik heb meer vertrouwen in een Blitzwolf / Ugreen/Usams/etc product dan een "OK" of andere white label bende lader of laadkabel van de Mediamarkt of Kruidvat.
Ik heb meer vertrouwen in een Blitzwolf / Ugreen/Usams/etc product dan een "OK" of andere white label bende lader of laadkabel van de Mediamarkt of Kruidvat.
Dat sentiment deel ik. Maar als jij de importeur bent, waar ga je heen met je schade als het wel mis gaat?
Nou ik zal je zeggen ook hue is zeker niet veilig. Ik lig momenteel in conclaaf met Philips omdat mijn hue lamp met een paar honderd brand uur op een moment letterlijk begon te branden. Godzijdank was ik thuis! Hij knipperde al enkele keren de dagen ervoor en ging daarna weer gewoo aan. De laatste keer dat ik hem aanzette begon hij een knetterend geluid te maken. En begon dus letterlijk te branden. Dit is overigens al de tweede keer dat dit gebeurt in een jaar tijd.

Hue lampen zijn zeker niet veilig. Ik wil opheldering hierover van Philips. Je huis kan hier serieus door afbranden!

Overigens worden naast de peertjes de gu10 spots van hue ook echt bloedheet als ze op vol vermogen branden. Zo heet dat je ze niet meer vast kunt pakken. Dit lijkt me ook niet normaal voor led spots

[Reactie gewijzigd door sygys op 3 juni 2019 12:43]

Niks qua electronica is 100% veilig... Maar bij Philips weet je wel dat ze de juiste keurmerken hebben. Dat geeft enige zekerheid plus minder gedoe met de verzekering mocht het dan tóch mis gaan...
Klopt maar een paar keer in korte tijd bij 1 persoon... het kan echt stom toeval zijn... Maar ik vind dat lampen nooit maar dan ook nooit in de brand mogen vliegen... kapot gaan.. ok.. Maar in brand vliegen en gaan knetteren! Dan zit er echt iets goed mis in het ontwerp en de keuze van materialen
Iets zegt me dat ze in een armatuur zitten waar de warmte niet goed weg kan. Wij zelf hebben 4 kelkjes op een lamp met ventilator. Beetje oud uiterlijk qua idee. Pharox led-lampen scheurden allemaal in de bol. Het glas van de kelk zit er dan toch te strak omheen.
Maar dat zou mijn gedachten zijn, kan het voor degene die last hadden dat ze in de fik gingen toch anders zijn geweest.
Heb zelf in totaal 4 Hue lampen en een stuk of 3 a 4 lightstrips. Enige is eigenlijk dat er altijd voeding op blijft staan.
over welke keurmerken heb je het dan? het CE teken wat ze er zelf op mogen plakken? of bestaan er meer?
Voor zover ik weet, is er geen enkel keurmerk wat een goede kwaliteit garandeert...nou is het natuurlijk wel zo dat een bedrijf als philips meer te duchten heeft in deze contreien dan een chinees merk op het moment dat er 1 of 2 huizen af fikken en dat groot in de media komt...daarnaast verwacht je voor dat soort bedragen gewoon een degelijk product wat veilig is..
maar 't wordt vlgns mij niet afgevangen door een keurmerk,...
Specifiek voor elektronica heb je nog KEMA-keur. Hoewel KEMA zelf niet meer bestaat (onderhand overgenomen en samengegaan met DNV GL), bestaat het keurmerk nog wel.
Hoe duurder Philips ook is dan Chinese merken het feit dat er constant gezocht word naar steeds goedkopere manier van produceren en goedkopere onderdelen heeft er voor gezorgd dat we gewoon met onveilig apparatuur zitten opgescheept.

Het is namelijk allemaal heel erg betaalbaar geworden maar dat gaat ten koste van de kwaliteit en veiligheid.

Elektronica is niet goedkoper geworden, we betalen er nog steeds een hoge prijs voor met de milieu, kwaliteit en veiligheids issues. De prijs is alleen lager.
Mooi samengevat! ;)
Die led spotjes worden juist warm omdat ze ze niet veel plek hebben om hun warmte af te voeren. En daar is niks mis mee, is vrij normaal. Tussen de 50 en 90 graden heb ik ze wel gezien.
Er kon ook iets mis zijn met uw fitting trouwens ipv. de lamp.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 3 juni 2019 14:19]

ja zat ik ook aan te denken...de fitting zelf of de bedrading...maar goed...t blijft raar dat er geen beveiliging op zit en dat zo'n ding uberhaupt in de fik kan gaan...lijkt me dat er ergens wel iets moet smelten en dan de stroom af moet sluiten...
Zelfs met een nieuwe hue lamp gehad. Deze werd niet gevonden met de app maar ging wel aan. Na een paar keer proberen werd de lamp zo heet dat ik bijna mijn hand eraan brandde. Natuurlijk meteen omgeruild. De 3 die ik nu heb doen het al een paar maanden prima.
Ik geloof best dat een Chinees een 230v kan schakelen, dat is het probleem niet. Het is alleen dat met sommige van die domotica producten de beveiliging ronduit slecht is, laat staan de ondersteuning na een jaar. Ofwel, je wordt gewoon deel van Mirai 2 (of zo'n leuke meekijksite afhankelijk van je product) met zo'n ding in huis als het niet gestopt is met werken tegen die tijd.
Kunnen ze wel, maar ze kunnen er ook op bezuinigen omdat de regelgeving daar minder streng is. En dat is dus een risico.
Dat ze mee gaan kijken met een stekker lijkt me wel heel erg alu hoedje eerlijk gezegd... :/ (nofi)
Plus geen CE keur, dus behalve dat het verboden is ze te importeren ben je bij problemen ook niet verzekerd tegen brandschade.
10 euro bij de ikea, met hun Tradfri systeem. Kan wel alleen maar aan of uit schakelen, geen stroom meten. Werkt volgens mij zelfs samen met Hue

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90356166/
Nee, de plugs van tradfri werken helaas niet met hue. Andere lampen wel. Op dit moment is er een osram plug van rond de 20 euro die wel met hue samenwerkt.
Wel met de Google Assistent, wat voor mij voldoende was voor mijn situatie. Is inderdaad wat lomp, maar doet voor mij wat het moet doen.
Met de nieuwste software werken de Tradfri plugs ook met Hue, probleem is wel dat je de Ikea bridge nodig hebt om de software te kunnen updaten, of je wacht tot ze met de juiste software versie in de winkel liggen!
prijzig plugje; De adviesprijs bedraagt 29,95 euro, nog altijd beter dan de 60,- die Fibaro voor hun plugs vraagt. Mede daarom, aliexpres (zie domotrica topic) plug voor 8,- die nu aantal in gebruik, en zie geen rede om te kiezen voor model wat 600% van die prijs is ...
Wat een risico men wil nemen, voor een paar tientjes voordeel. Hoeveel van die pluggen ga je inbouwen als de Hue lampen al overal zo in gaan zonder plug.

Ja het kan altijd goedkoper. Let in ieder geval altijd op de electrische veiligheid: als eerste hoeveel watt er door de plug getrokken gaat worden. Vooral bij koffiemachines kan dat nog wel eens meer zijn, dan wat de plug aan kan. Vaak is dat al het onderscheid tussen een goedkoper model en een duurdere plug van dezelfde firma.

Daarnaast goed opletten: is de plug echt of namaak? En wat kan je vinden over het binnenwerk? Zijn dit flinterdunne aluminium strips of echte koperen verbindingen van enige kwaliteit. Er kan zoveel gerommeld worden met als resultaat kortsluiting of snelle overbelasting.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 3 juni 2019 11:49]

Een plug van Innr werkt ook met Hue en kost ongeveer hetzelfde.
pricewatch: Innr Smart Plug SP 120
thx, goeie tip; besteld
Op Amazon.de gaan die Osram Plugs geregeld voor 10-12 euro.
Dan zou ik eerder de Osram smart plug kopen voor 13 à 15 euro bij Amazon.de (zeer regelmatig zijn dat de aanbiedingsprijzen). Die is compatible met Hue.
Ik heb ook die Osram smart plugs via Amazone, maar ik kan de firmware helaas niet updaten via Hue. Nu gelukkig nog geen probleem, maar echt toekomst bestendig is het niet. Ik zit hier dus wel op te wachten, zeker de gloeilampen.
Die heb ik ook 2 maal, lijkt ook verdacht veel op die van Hue zo te zien.
Wel met Hue maar niet met homekit neem ik aan? Third-party lampen kunnen ook aan de Hue hun gekoppeld worden maar worden niet doorgeven aan Homekit...
Er zijn meerdere redenen om voor Philips Hue plug te gaan;
- Meer zekerheid dat deze getest zijn volgens CE normering, bij Chineese import is dat niet altijd het geval, ondanks CE keurmerken, zeker met een plug wil ik niet dat er brand onstaat!
- Software updates van Signify, is niet geval bij goedkope Aliexpress geneuzel
- Homekit support
- Support Philips Hue, je weet nooit of ze met features komen die alleen op Hue plugs werken
- Financieel support Signify, zodat ze mooie producten kunnen blijven maken ;)

[Reactie gewijzigd door Erik1971 op 3 juni 2019 16:17]

CE normering is niet veel waard, de fabrikant is vrij om zelf te bepalen hoe ze daarop test. Verantwoordelijkheid ligt daarbij bij de fabrikant. Hoogstwaarschijnlijk heeft Philips dit goed voor elkaar, maar om te zeggen dat het zekerheid geeft is helaas te kort door de bocht.
Lees mijn reactie hierboven. Ik heb al 2 keer bijna brand gehad door een Philips hue lamp. Deze zijn zeer zeker niet veilig. En dat is geen getroll. Ik heb serieus al 2 keer gehad dat een Philips hue lamp in brand vloog of bijna. Ik heb nog 1 van de 2 liggen die alleen nog maar knettert. Ik wil deze een keer in een oude fitting draaien en buiten neer leggen om te kijken wat er gebeurt als je gewoon de stroom erop laat staan. En dit te filmen. Dit moet echt bekend worden onder iedereen deze lampen zijn echt niet veilig. Naast Philips hue heb ik trouwens ook al een keer brand gehad van een spaarlamp van Philips zo'n wokkel vorm. Waar ook de vlammen uit kwamen toen hij al een tijdje aan stond. Gelukkig ben ik er tot nu toe altijd bij geweest als het gebeurde.

[Reactie gewijzigd door sygys op 3 juni 2019 12:49]

Ja en jij staat symbool voor miljoenen verkochte lampen. Ik vermoed dat je je eigen electra thuis even dringend moet laten checken als je het presteert om 2 lampen al bijna af te laten branden..... lijkt me dat je sinus niet helemaal lekker is.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 juni 2019 13:04]

Eerste keer dat ik hier van hoor, ik zou als ik jou was kontakt opnemen met Signify, ze zullen graag die lamp van je wilen onderzoeken!

Maar als er al meerdere lampen zijn gesneuveld, dan is er iets niet goed met je aansluiting, gebruik je de lampen achter een dimmer of heb je 110 volt lampen uit USA? Dat kan misschien het een en ander verklaren.
Gezien de schaal waarop Hue verkocht word zou je zeggen dat het vaker moet gebeuren denk je niet? Als het structureel gebeurd komt het vroeg of laat echt wel in het nieuws.
Zou natuurlijk ook kunnen dat er gewoon iets mis is in jou huis..
Maar als 2 van de 3 uit een set hetzelfde hebben gehad en de 3de knippert, waarom vraag je niet aan philips die te onderzoeken? Misschien hebben ze een productiefout gehad op een bepaalde datum zonder dat ze dat al weten.

Ik heb nu al een stuk of 20 Hue lampen in huis vanaf generatie 1 en die doen het allemaal al en hebben ook een verhuizing overleefd. De oudste is nu een jaar of 4.
Je weet zeker dat je geen vreemde dingen in je electrische installatie hebt? Dat het je een keer overkomt ok, maar 3x een lamp die je een dikke vinger geeft vind ik wat raar.

Hier in totaal 30 Hue lampen in huis waarvan sommigen uit 2013 en los van eentje die niet altijd meer wordt gezien heb ik geen problemen gehad.
Alleen als de importeur het onder eigen naam uitbrengt, aldus deze pagina.

Dat China Export lijkt me ook wel een vaag verhaal en voelt meer als een hoax.
Als de importeur het onder zijn eigen naam uitbrengt, dan neemt hij de verantwoordelijkheden over van de fabrikant. Aldus het zelfde bron.
Is het product buiten de Europese Economische Ruimte (EER) gemaakt? Dan moet de importeur van het product controleren of het product voldoet aan de eisen. En dus ook of het product de CE-markering draagt.

Brengt de importeur de producten onder zijn eigen naam op de markt? Dan neemt hij daarmee de verantwoordelijkheden van de fabrikant over. In dat geval moet hij zelf de CE-markering aanbrengen.
Bij OEM-import moet hij de CE-Markering dus zelf regelen.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 3 juni 2019 13:16]

Klopt, maar die Fibaro stekkers zien er ook wat beter uit en zijn een stuk compacter (Design kost geld). Ikea heeft er ook zijn minimaal 2 keer zo groot.
Je kan hem alleen vergelijken met een Osram Plug (die overigens probleemloos werkt met Hue), en dan is die 29,95 een best schappelijke prijs.
Gezien de vraag is die eerste batch Hue plugs binnen no-time uitverkocht! (gezien de ervaring met Hue buitenverlichting)
Ligt er een beetje aan wat de plug gaat doen..
alleen aan/uit? Of ook meting van stroom?

Wat mij opvalt is dat de mediamarkt al een tijd moeite heeft met de bewegingssensoren (moet ik er nog 1 van hebben om het hele trappenhuis automatisch aan/uit te laten gaan)
Met excuses voor de sterke woorden. Hoeveel huizen moeten er nog afbranden voordat mensen ophouden met het aansluiten van dit soort goedkope ongeteste dingen op 230 volt?

En ja, bij jou is er vast nog nooit wat fout gegaan. Mensen bij wie het wel fout is gegaan kunnen soms niet meer reageren weet je...
Die brandgevaarlijke Chinese troep zou ik niet in m'n stopcontacten laten zitten 's nachts...

Dan liever Tradfri stopcontacten. Werken met Google, Alexa én Homekit en kosten 9,99 't stuk...
Wat is dat Hue Smart Plug precies? Eerste keer dat ik zoiets zie.
Alleen met spraak te bedienen?

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 3 juni 2019 15:03]

"...aliexpres (zie domotrica topic) plug voor 8,- die nu ...."

Die werkt samen met Hue ?
Graag linkje naar die €8 plug.

Bedankt!
Mede daarom, aliexpres (zie domotrica topic) plug voor 8,- die nu aantal in gebruik, en zie geen rede om te kiezen voor model wat 600% van die prijs is ...
Ik zou heel erg voorzichtig zijn om iets zonder KEMA / TÜV keurmerk 24/7 aan te sluiten!

Hetzelfde geldt voor telefoonladers. Ik geef liever €15 uit aan een adapter die veilig is (en niet bloedheet wordt als ik m'n iPad aan het opladen ben) dan dat ik daar een paar euro op bespaar en een adapter heb die standaard al warm is, en die enorm heet wordt als hij iets moet laden.
Nadeel van dit soort plugs is dat het een groot blok is. Daardoor passen er eigenlijk nooit 2 in een normale aansluiting in de muur omdat daar de ruimte niet voor is. Had er eens stukje kabel aan gedaan zodat je hem op de grond kan leggen en daarna door kan pluggen, dat zou veel handiger zijn (ook als je ze in een stekkerblok wil zetten zodat je meerdere losse apparaten kan schakelen ipv het hele blok).
De afgelopen ~15 jaar zijn woningen toch al niet meer voorzien van dubbele wandcontactdozen. Gewoon 2 losse met een inbouwraampje, dan passen ze prima! ;)

Maar een 'verlengsnoer' als oplossing maken kan altijd, 30cm kabel en gaan!

[Reactie gewijzigd door pOZORjED op 3 juni 2019 11:54]

Waarom zou men geen dubbele meer gebrbuiken? Overal stekkerblokken leggen dan? Ook niet echt de oplossing.
Ik zie tegenwoordig vooral 2 wcd's met een dubbel frame.
De dubbele WCD kom je amper nog tegen omdat deze door de verplichte randaarde een paar cm uit de muur steken. Zetten ze liever 2 inbouwdozen naast elkaar, zelfde aantal wcd's maar smoelt beter :)
Mijn huis uit 2017 helaas nog allemaal dubbele hoor en mijn vorige van 2012 had dat ook.
Mijn woning uit 2012 heeft nog wel dubbele wandcontactdozen.
Mijn woning uit 2015 ook gewoon dubbele.
Niet iedereen woont in een woning van 15 jaar oud..
Mijne is nu 18 jaar oud en daar passen 2 van deze zeer waarschijnlijk niet boven elkaar... 2x Kaku gaat ook net niet. In mijn huidige geval steekt de kaku net iets over de stekker er onder. Twee kaku naast elkaar past al niet.

Zelfde geldt voor bijna alle stekkerblokken. Daar passen 2 kaku's meestal ook niet echt lekker naast elkaar. en moet er steeds een gat overgeslagen worden.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 3 juni 2019 19:40]

Mijn woning uit 2010 heeft ook gewoon dubbele wandcontactdozen
Hier loop ik ook tegen aan. Als ze 'm asymmetrisch hadden gemaakt was het een minder irritant probleem geweest - met mijn oude KlikAanKlikUit schakelaars paste er wel een plug naast.
Beetje Tweaker fiereliert er toch zo zelf een snoertje aan ;) Problem solved.
Ja lekker, betaal je 30 euro voor zo'n ding en moet je er alsnog aan knutselen om te krijgen wat je eigenlijk wilt. Ik zou in mijn situatie 10 smart plugs kunnen gebruiken voor in totaal dus 300 euro, kan ik er tien keer een snoer aan lopen prutsen, pff, kan dat nu niet meteen goed vanaf 't begin? :/
Ik ben nog geen plug tegen gekomen waarbij er geen 2 naast elkaar kunnen. Heb er al heel wat getest.

Toevallig ook laatst de Osram Plug welke veel lijkt op deze HUE. En daar passen er ook 2 naast elkaar.
Twee Innr pluggen passen prima naast elkaar in een stekkerblok.
pricewatch: Innr Smart Plug SP 120

Past alleen niet een dubbel schuko voor een enkele lasdoos. Maar die moet je eigenlijk niet nieuw plaatsen.
Daar passen namelijk alleen snoeren probleemloos in.
Als op het plaatje af moet gaan, ogen ze vrij compact, zou zo maar eens kunnen passen, bij mijn huis wel (bouwjaar 2007)!
Die peertjes met gloeidraad zien er leuk uit. Jammer dat ‘t geen echte gloeilampen zijn natuurlijk, maar toch. Ook goed nieuws dat de Hue Bridge benodigdheid misschien verdwijnt! Zou ook fijn zijn, al zit ik er nog wel een paar jaar aan vast met de huidige lampen. :P

Wat mij ‘t meest verbaasde is dat je blijkbaar de IKEA lampen en sensoren ook gewoon aan de Hue Bridge kan toevoegen. oO Dat scheelt wel wat geld als t gaat om simpele spotjes.

Die smartplugs zijn wel aan de prijs. Op Amazon koop je 3 smartplugs voor €25 ofzo, hier krijg je er één voor die prijs. Op AliExpress waarschijnlijk nog goedkoper, maar dat vertrouw ik persoonlijk niet zo als ‘t over elektrische apparatuur gaat.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 juni 2019 11:41]

waarom vind je het jammer dat het niet een echte gloeilamp is dan?
Die vind ik mooier licht geven. Ze zijn intussen verboden en ik snap 't wel, maar blijf het jammer vinden.
oh dacht meer aan de vorm dan eigenlijk :) ik heb nog zon lampje waar dan alleen een klein bolletje in past en die dus niet te vinden zijn in moderne variant. Vind de kleur van die LED filament lampen wel overeenkomend eigenlijk maar die zijn dan weer niet in een kleine variant te vinden.
Die stekker ziet er aanzienlijk kleiner uit dan het bakbeest van een stekker van IKEA. Wie weet triggert dit IKEA om hun stekker te verkleinen.
Volgens mij gebruikt ikea in alle spullen een tradfri pcb module. Dat is juist waarom het iets goedkoper kan.
Als je een speciale print moet maken voor je stekker duurt de ontwikkeling langer, en is het produceren ingewikkelder.
Dat klinkt op het eerste gezicht wel logisch, maar de Tradfri-lampen zijn een stuk kleiner dan de stekker.
Dat komt door het relais. En de vorm van schuko natuurlijk.
https://diystuff.nl/tradfri/ikea-tradfri-wall-outlet-switch/
https://www.powerelectron...ide-ikeas-smart-led-bulb/

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 3 juni 2019 16:26]

Bluetooth is waarschijnlijk vooral makkelijk met de setup/installatie. Nu kan je telefoon een nieuw peertje nie vinden en moet de hub dit (via bestaande lampen) met Zigbee doen. Direct communiceren met de lamp maakt veel makkelijker en sneller contact mogelijk. Zo werken de Nest producten ook; fluitje van een cent om te installeren.
Maar waarom dan niet gewoon Wifi? Bluetooth heeft maar een heel korte range en er moet steeds een nieuwe verbinding gemaakt worden. Voor mij is bluetooth in de domotica een absolute no-go.
Wifi of Z-Wave (waarbij de laatste inderdaad als nadeel heeft dat er dus een bridge tussen moet). Ik gebruik als lampen nu de Yeelight lampen, die gaan direct op de Wifi en zijn daarmee zonder bridge benaderbaar vanuit het hele huis én met de juiste software ook buitenshuis. Geen bridge voor nodig. Enige kleine nadeel is dat ze hierdoor wel iets meer stroom verbruiken.
BLE en Zigbee is redelijk low level en zit vaak al samen in 1 SOC, vb de EFR32. dan is BT toevoegen enkel wat meer software.
voor Wifi heb je al snel een extra chip / stack / processing nodig. en dat kost allemaal geld natuurlijk
Klopt. En dat is ook precies waarom het er niet in zit... Ze willen een product voor een paar cent maken en verkopen voor de hoofdprijs... Dan sla ik dus over. Bluetooth is echt niet handig voor dit soort producten.
Maar de rest van HUE gebruikt al zigbee. een protocol dat speciaal gemaakt is voor verlichting aan te sturen (ZLL). dat kunnen ze er dus niet uit halen. BT toevoegen is dan logisch als het niks extra kost.
Aan de andere kant hoef ik ook geen chinese lampen op mijn wifi huis netwerk die langs buiten te benaderen zijn hoor. Geef mij dan maar zigbee.
Oh wacht, het is Zigbee én Bluetooth??? Ik dacht enkel bluetooth.... In dat geval: niks gezegd! ;)

Z-wave heeft ook mijn voorkeur overigens. Maar als je geen dure bridge wilt is Wifi een geweldig alternatief dat wel werkt in tegenstelling tot bluetooth.... (via buiten te benaderen doe je bij Wifi uiteraard enkel zelf net als bij Z-Wave... Het is niet of de lampen zelf direct op internet hangen! ze hangen enkel in het Wifi netwerk)

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 3 juni 2019 12:43]

Wordt nergens vermeld dat het Bluetooth en ZigBee tegelijk is, maar ik vermoed (met zekerheid van >90%) dat het een hybride oplossing wordt, alleen de details hoe dit gaat werken is mij nog niet duidelijk!

De laatste modules van Signify die zijn gecertificeert maken gebruik van de volgende chip familie van SiliconLabs, EFR32 en deze kan gebruikt worden voor zowel ZigBee als Bluetooth.

Verder heeft onlangs Signify nog verkondigd dat zij ZigBee nog steeds als de oplossing voor Smart Lighting zien, dus zou heel raar zijn als ze nu in eens over gaan naar Bluetooth, denk dat ze gewoon alle opties om Hue ecossytem te kunnen joinen willen ondersteunen, dus Bluetooth/Zigbee hybride, Zigbee (huidige lampen) en Wifi (onlangs heeft Signify Wifi lampen concurent gekocht, ben ff de naam kwijt).
Hmm mooi nieuws, zullen ze bij Signify niet blij mee zijn dat het nu al is uitgelekt.....

Vraag me af wat er met Bluetooth support wordt bedoeld?
Zou best wel eens Bluetooth Mesh kunnen zijn. O.a. een aantal LED lampen van YeeLight ondersteunt dit nu ook.
Meer info: https://www.bluetooth.com...luetooth-mesh-networking/

[Reactie gewijzigd door RiCkY82 op 3 juni 2019 13:31]

Dit beschrijft goed de voordelen van Bluetooth Mesh low energy vs zwave/zigbee https://www.semiconductor...s-on-Bluetooth-Mesh/2985/
De standaard HUE lamp in een open kap is best fel.
Deze gloeilamp look scheelt een hoop hier in.
Kan niet wachten tot deze te koop zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True