Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel toont eigen overkloksoftware en kondigt nieuwe Core X-cpu's aan

Intel heeft op Computex eigen overkloksoftware aangekondigd die automatisch individuele cores kan overklokken. Daarnaast kondigde de fabrikant een aantal Xeon- en vPro-processors aan, en liet weten dat er nieuwe Core X-processors aan komen.

Intel eigen overkloksoftware heet Intel Performance Maximizer en is vooralsnog alleen compatibel met Intels nieuwste K-processors, de i5-9600K(F), i7-9700K(F) en de i9-9900K(F). De software draait onder Windows en analyseert iedere processorcore op maximale klokfrequentie en spanning. Vervolgens klokt de software de processor automatisch over. Intel toonde ook een toekomstige versie van de software die op hedt-systemen zal werken en individuele cores kan overklokken. De software komt vóór het eind van het jaar beschikbaar.

De overkloksoftware is niet het enige dat eind 2019 beschikbaar komt. Intel gaf ook aan dat we tot het vierde kwartaal moeten wachten op de Core i9-9900KS-processor. Intel kondigde die cpu op Computex aan. Het is een variant van de i9-9900K, waarbij alle acht cores op 5GHz kunnen draaien. De chipfabrikant toonde ook nieuwe Core X-processors voor het hedt-platform. Die processors zullen in de herfst verschijnen. Vermoedelijk gaat het om Cascade Lake X-cpu's.

Tot slot introduceerde Intel 14 'nieuwe' processors met vPro. Het gaat om bestaande negende generatie mobiele en desktop-cpu's, die nu ook met de beheerfunctionaliteit geleverd kan worden. Daarnaast was er de aankondiging van Xeon E-processors, waarbij de snelste variant een turboklok van 5GHz heeft.

Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

28-05-2019 • 10:37

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Wat de Intel Performance Maximizer extra leuk maakt is dat je ook nog extra garantie krijgt, dus als de CPU door overclocken kapot gaat kom je eenmalig in aanmerking voor een nieuwe CPU.

Intel Performance Tuning Protection Plan (PTPP) allows a single replacement for your qualified boxed processor, in addition to your standard 3-year warranty.

Bron: https://www.intel.com/con...erformance-maximizer.html
@PiweD

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 28 mei 2019 11:07]

Het is alleen jammer dat je voor overclocken meestal liever een aftermarket cooler gebruikt voor maximaal resultaat (en minder herrie). Als overclocken op basis van temperatuur gaat dan zal hij waarschijnlijk met de boxed cooler minder ver gaan. Maar als ik jouw bericht lees krijg je dan de garantie niet.
Er wordt met de de i5-9600K(F), i7-9700K(F) en de i9-9900K(F) sowieso geen koeler meegeleverd. Dus je zult altijd een aftermarkter koeler moeten kopen.
Wat Intel hier bedoelt is dat je een boxed CPU moet hebben, dus geen tray edition. Koeler krijg je er sowieso niet bij
Dat is vrij makkelijk beloven, hoeveel verhalen ken je van kapot geclockte CPU's?
Het zal vast gebeuren maar het is nou niet iets wat veel voorkomend is want die dingen en borden zijn tegenwoordig vrij goed beveiligd.
Komt wel voor maar het is het moederbord dat faalt om vervolgens de cpu op te branden, al dan niet samen met het geheugen. Ooit zelfs voor gehad met een OC die al 3 maand stabiel liep, was zomer geworden dus ik vermoed dat iets op het moederbord zelf te warm is geworden. Veel was er niet aan te zien buiten 2 cpu pinnen die gesmolten waren.
Overigens vraag ik mij af, hoe controleert men of een defecte CPU overclockt is geweest? Het ding is dood, ik zie ze niet met speciale apparatuur (heel duur) gaan controleren wat de schade juist is.
Ik heb veel gekke dingen gedaan maar nooit mijn CPU gedood. Mijn 4GHz E6600 doet het nog steeds :+ (laatste keer dat ik checkte, zit wel laagje stof over nu)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 mei 2019 12:05]

Dat klinkt eigenlijk meer alsof het gewoon een optimalisatie-tool is om de klokfrequenties precies af te stemmen op jouw processor, ook als die als gevolg van het QA proces af fabriek lager is geklokt.

Zou niet eens zo gek zijn als dat standaard in de BIOS ingebouwd zou worden.
En wéér 14 nieuwe sku's. Wat een ontzettende warboel is het toch bij Intel. Keuze is goed, maar 40-50 (gokje) courante CPUs hebben die slechts marginaal verschillen?
Mijn volgende systeem wordt Ryzen. Zo als het er naar uitziet nog sneller dan Intel en voor de helft van het geld.

De top van Intel moet toch echt zitten zweten... (Of slapen, kan natuurlijk ook)

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 28 mei 2019 11:15]

Ook jarenlang op i7 blijven zitten omdat er toch geen concurrentie was. Nu is AMD weer terug en nu komen ze ineens snel met een i9 en al direct een X (Wat is dat toch dat alles 10/X moet heten tegenwoordig).

De geschiedenis herhaalt zich net als toen met AMD64, begonnen ze ook ineens maar weer te innoveren.

Intel is echt een schoolvoorbeeld waarom je geen monopolies wilt hebben.
Nu is AMD weer terug en nu komen ze ineens snel met een i9 en al direct een X (Wat is dat toch dat alles 10/X moet heten tegenwoordig).
Opeens? De i9 wordt al twee generaties geleverd.
En wat doet AMD, die komen twee jaar later ook met een Ryzen 9....
Opeens slaat op de komst van Ryzen waarna intel opeens hoger kan tellen dan 4 cores voor een normale prijs. En nu zullen ze wel weer iets uit hun hoed proberen te toveren tegen Ryzen 3. De i9 en x zouden nooit in het leven geroepen zijn als amd niet met Ryzen aan was komen zetten.
X cpu's zijn er al veel langer, sinds 2011.
Dit zijn Sku's die bestaande Sku's gaan vervangen. Er gaat dus ook een serie met Sku's EOL. Waardoor het aantal courante Sku's min of meer gelijk zal blijven
Het valt me op dat Intel niet echt met een duidelijk antwoord op Zen 2 lijkt te komen. Ze kondigen nu producten aan die pas over een half jaar beschikbaar komen. persoonlijk vind ik van alles wat ze hebben aangekondigd niks echt superspannend. Ik heb een 6700k die het nog goed doet maar die ik dit jaar wel graag wil vervangen. Hoe gaat Intel ervoor zorgen dat ik niet overstap naar AMD, vooral nu Ryzen een flinke naam voor zichzelf heeft gemaakt en met de aankondiging van de nieuwe Zen 2 processors?

Ik kan me voorstellen dat mensen met een hele nieuwe processor (zoals een i9-9900k) het leuk vinden dat ze over een half jaar hun cores beter kunnen overklokken en het maximale uit hun processor kunnen halen. Maar waarom werkt deze nieuwe software alleen voor hen? Het zou toch veel aantrekkelijker zijn als ook oudere intel-processors zouden werken met deze software? Al deze nieuwe aankondigingen betekenen niets voor mensen met een zelfs ietwat oudere intel processor.

Ondertussen in het AMD-kamp hoeven ze niet voor elke nieuwe generatie een nieuw moederbord te kopen. AMD-gebruikers zien hoe hard AMD bezig is om goede producten voor een goede prijs te maken. En dat ze hard hebben gewerkt blijkt wel uit de aankondigingen die ze dit jaar hebben gedaan op Computex. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik zie niet hoe dit alles de aandacht van Zen 2 af gaat halen.
Maar ja, mensen met een oudere Intel processor moet je vooral niet gaan helpen nog meer uit hun processor te kunnen halen, want dan kopen ze natuurlijk nooit een nieuwe Intel (of stellen het een tijdje uit, want CPU kan weer een tijdje mee...). Dat zal ongetwijfeld de gedachte zijn.

De andere kant van de gedachte is: Koop je dan een nieuwe Intel, dan... Joepie!! Krijg je er ook nog een mooie tool bij... "Nu ga ik zekers te weten een nieuwe Intel kopen.".

Aan de andere kant moet je je afvragen welk deel van de markt ze hiermee trachten vast te houden. Dit zijn natuurlijk alleen maar de 'enthousiasts': Mensen die graag het maximale uit hun CPU willen halen, want dat is waar ze vreugde uit halen. Dat is hun hobby. Zelfbouwers, gamers, overklokkers, enzovoorts. Lijkt me toch niet hun grootste afzetmarkt. Volgens mij haal je de grootste omzet toch uit de volumemarkten zoals System Vendors, Consolebouwers, etc...

Ze proberen soort van de 'performance kroon' op hun hoofd te willen houden ofzo?

Zelf heb ik nog twee systemen met een i7 950 met triple channel geheugen en een AMD PhenomII hexacore draaien. Beetje het hogere segment uit wat je kon hebben in 2010. Stokoud inmiddels, maar eigenlijk draait dat allemaal nog prima genoeg voor wat we er mee doen: Casual gamen, Thuiswerken en 'office toepassingen'.

Om dit te vervangen ben ik inderdaad steeds meer naar het AMD kamp aan het kijken. Het geld wat ik bepaar op de CPU kan ik dan mooi in geheugen of GPU steken. Qua performance is het toch wel 'goed genoeg'.

In 2010 was het wellicht nog wel nuttig (en merkbaar) om een CPU uit de snellere/hogere regionen te hebben. En dan heeft ook 9 jaar lang zijn vruchten opgeleverd. Ik denk niet dat dit nu nog nodig is. En mocht het wel zo zijn, inderdaad... met AMD heb je dan een beter upgrade path, kun je lekker je moederbord laten zitten.
Je PEG heeft gewoon PCIe 4.0 zonder nieuwe chipset. Dus ook de oudere X370/B350. Enige wat nodig is is een BIOS update die de nieuwe CPU's gaat ondersteunen.
Je hebt technisch gezien een beter upgrade path met AMD. Maar als jij straks je Ryzen 2700(X) vervangt door een 3900X dan heb je niet ineens PCI 4 of DDR5 support op je moederbord daarvoor dien je ook een X570 chipset te hebben.
Dit klopt niet, bestaande moederborden kunnen PCIE 4.0 krijgen op de sloten die gekoppeld zijn aan CPU lanes. AMD laat dit echter vrij aan de moederbord fabrikanten aangezien deze dit zullen moeten certificeren en vrijgeven. Zie ook: https://www.tomshardware.....0-motherboard,38401.html
We spoke with AMD representatives, who confirmed that 300- and 400-series AM4 motherboards can support PCIe 4.0. AMD will not lock the out feature, instead it will be up to motherboard vendors to validate and qualify the faster standard on its motherboards on a case-by-case basis. Motherboard vendors that do support the feature will enable it through BIOS updates, but those updates will come at the discretion of the vendor. As mentioned below, support could be limited to slots based upon board, switch, and mux layouts.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daarbij werken de Zen 2 processors alleen op AM4 moederborden met een X470 chipset (na een firmware update) Een AM4 moederbord met X370 chipset gaat niet werken..

Dus al je nu een Asus Prime X370-pro moederbord hebt, dan kun je ondanks die AM4 socket niet upgraden naar een op Zen 2 gebaseerde processor. Maar hoeveel gebruikers zullen binnen 2 jaar al een nieuwe processor in hun systeem plaatsen?
Ook dit klopt niet, zie bijvoorbeeld deze lijst van Asus: https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV
Maar ook andere mobo makers hebben deze updates al aangekondigd voor hun X370 en B350 mobo's.
Het zal best kunnen dat niet alle mobo's een update krijgen, maar je kan niet stellen dat X370 of B350 niet zullen werken met Zen 2. Die compatibiliteit is er namelijk gewoon.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 28 mei 2019 16:16]

Als zen2 alleen op x470 chipsets of hoger werkt waarom zijn er dan fabrikanten zoals asus die zelfs hun b350 borden updaten voor zen2?

Ik ben bang dat wat jij zegt niet correct is.

(Edit) er is al gereageerd! Sorry

[Reactie gewijzigd door Mister-White op 28 mei 2019 18:39]

Aardige paniekvoetbal daar bij Intel, maar zo veel mogelijk aankondigen wat het eerste halfjaar nog niet beschikbaar komt.
Volgens mij is dit gewoon marketing-strategie. Vertellen wat je plannen zijn in de hoop dat potentiële klanten wachten en niet naar de concurrentie gaan.

Paniekvoetbal zou voor mijn gevoel betekenen dat ze te vroeg dingen daadwerkelijk uitbrengen die eigenlijk nog niet klaar zijn.
Volgens mij is dit gewoon marketing-strategie. Vertellen wat je plannen zijn in de hoop dat potentiële klanten wachten en niet naar de concurrentie gaan.
Dat kan ook averechts werken.
Dat kan ook averechts werken.
Daar heeft Intel niet zoveel last van, ze kunnen toch niet voldoende CPUs leveren om aan de vraag te voldoen (in dit geval is dat een productie issue en niet overmatig veel vraag)... ;-)

Het voordeel van relatief ver van te voren aankondigen is dat het veel en veel langer op het netvlies blijft en dat tegen de tijd dat het uitkomt alle details wel duidelijk zijn bij de klanten. Als je een spontane release doet zoals Apex Legends ontbreekt bij veel klanten informatie en hoewel zoiets kan zorgen voor enorme populariteit in hele korte tijd, blijft die hype ook niet echt lang hangen. Iets wat je natuurlijk niet wil als chipbakker.
Overkloksoftware moeten uitbrengen zodat je cpu's even goed kunnen presteren als die van AMD is toch wel paniekvoetbal. ;)
Je zou zelfs kunnen zeggen dat met PBO en XFR AMD dit al geautomatiseerd heeft.
Zoals de 8ste en 9de generatie core cpu?
AMD heeft nogal wat aankondigingen gedaan waar Intel het wel eens warm van zou kunnen krijgen
https://www.youtube.com/watch?v=v7hofCnniJE
Geen concurrentie in het hogere segment?

"AMD zette de Ryzen 9 3900X, de eerste in zijn serie, tegenover de veel duurdere Core i9-9920X. Deze hedt-processor kost 1189 dollar, tegenover de 499 dollar van de 3900X en beide modellen beschikken over twaalf cores met vierentwintig threads".

Dat is juist moordende concurrentie. In de CGI / VFX en animatie industrie zie je opeens mega veel threadrippers en ryzens. Nu dit weer. Intel verliest op die manier in het hogere segment juist klanten met die absurde prijzen.

Altijd (en nog steeds) Intel gehad, maar nu enkele ryzens aangeschaft en dat zie ik ook gebeuren met de nieuwe serie.
Nu supercomputers ook over aan het gaan zijn richting AMD. Voelt Intel het echt wel.

AMD staat ondertussen voor op Intel. AMD haalt meer performance uit zo'n chip. Want vooral in het hogere segment is het het aantal cores dat meer telt dan het aantal hertz.

De concurrentie is er wel zeker, de zakelijke markt beweegt alleen langzaam en dat werkt voor nu nog in Intels voordeel. Kan zo paar jaar duren voordat de huidige contracten ten einde komen bv.
heb je uberhaupt de nieuwe generatie ryzen gezien? intel heeft het zeer zwaar met deze gigantische concurrentie. intel deed hetzelfde vorig jaar en het jaar ervoor
De Ryzen 9 en Threadrippers zijn anders geduchte, maar wel wat niche, producten. Daarmee bedoel ik, meer voor tweakers dan de gemiddelde consument. En zolang Intel langlopende deals met de grote (oem) fabrikanten heeft blijft de kans dat de gemiddelde consument een AMD processor zal gaan gebruiken relatief klein, want die zijn inderdaad zo geconditioneerd de laatste jaren dat Intel goed, en AMD minder is. Maar als ze dit nog een generatie vol kunnen houden, en daar lijkt het wel op, dan verwacht ik ook wel wat meer reuring op de OEM markt.
om het nog niet eens te hebben over Epyc.

Epyc 2 heeft octochannel memory met support voor 4TB RAM, op Zen2.
datacenters, daar zit geld in, en als AMD zelfs 5% van de datacentermarkt kan overnemen gaat intel dat al wel voelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Epyc
Dat is best een leuke optie vaak zat cpu's gehad waarvan 1 core niet meewerkte en de rest zonder problemen 10 tot 20% hoger kon draaien.

Op deze manier kan je wel het maximale uit je cpu halen.
Er is natuurlijk voor de oudere -k CPU’s ook nog gewoon Intels https://downloadcenter.in...Tuning-Utility-Intel-XTU- of iedere moederbord bouwer levert wel zoiets vergelijkbaar.
Maar overclocken vanuit de Bios/UEFI is natuurlijk altijd wel het beste vooral ook omdat je tegenwoordig gewoon een profiel kan maken en alles is veel beter beveiligd dan vroeger.
Mijn tip ga eens als startende overclockers naar bv Youtube, type in je moeder bord bv “MSI Z270 overclocking” en kijk eens wat overclockers zoals Der8auer of de officiële MSI hierover weten te vertellen.
Ook ik als ouwe “potloodventer” heb hier heel wat leuke nieuwe inzichten gekregen om mijn i7-7700k met delid, stabiel op 5,1Ghz te laten lopen.
Een bug is iets anders dan een security issue. Deze issues zorgen er niet voor dat de processoren stoppen met werken of dingen doen waardoor de software niet (goed)loopt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True