Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fabrikanten kondigen AMD X570-moederborden aan

Na AMD's aankondiging van de Ryzen 3000-processors kondigen fabrikanten hun AM4-moederborden met de nieuwe X570-chipset aan. Onder andere Asus, MSI, ASRock en Gigabyte brengen nieuwe moederborden uit.

De X570-chipset kan overweg met maximaal zestien pci-e 4.0-lanes, twaalf sata 600-poorten en acht usb 3.2 Gen2-interfaces, zo kondigde AMD bij de bekendmaking van de Ryzen 3000-processors aan. De chipset ondersteunt ook Ryzen-chips van de tweede generatie.

Gigabyte brengt zeven X570-moederborden in de Aorus-lijn uit. Het gaat om de X570 Aorus Xtreme, Ultra, Elite, Pro, X en X705I Pro. Daarvan licht Gigabyte zelf de Xtreme uit, een moederbord met zestienfasige stroomvoorziening en drie m2-sleuven op basis van pci-e 4.0.

ASRock voegt verscheidene X570-moederborden toe aan zijn assortiment, waarvan de high-end Taichi en de Phantom Gaming X inmiddels op de site staan. De fabrikant maakt gebruik van Phison-controllers voor de pci-e 4.0 x4 nvme m2-sleuven van zijn moederborden. De Phantom Gaming X heeft onder andere een metalen backplate en verstevigde pci-e-sleuven.

ASRock X570 Taichi

De Asus-line-up van X570-moederborden bestaat uit ROG Crosshair VIII-modellen als de Formula, Hero en Impact. Daarnaast brengt het bedrijf de Strix X570-E, -F en -I uit, terwijl ook de Plus en de 'Plus with Wifi' in de TUF Gaming X570-serie verschijnen. Interessant is de Strix X570-I Gaming, aangezien dit een mini-itx-bord met de X570-chipset is. Een iets langer moederbord dan dat model is de eveneens compacte Crosshair VIII Impact met mini-dtx-formfactor. Het meest uitgebreide bord is de ROG Crosshair VIII Formula met onder andere ondersteuning voor Aura Sync-verlichting.

MSI introduceert een grote hoeveelheid X570-moederborden in zijn series Enthusiast Gaming, Elite Gaming, Professional Gaming, Prestige en Pro. Ook komt er een X570-bord in de Godlike-lijn, waarin MSI's meest prestigieuze moederborden verschijnen. De MSI MEG X570 Godlike heeft onder andere een vrm-ontwerp met 14+4+1 fasen, een oledschermpje en Frozr-koeling.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-05-2019 • 13:01

121 Linkedin Google+

Reacties (121)

Wijzig sortering
Zijn er ook nog normale boards zonder die led en hippe heatsink meuk?
Dit zijn de eerste generatie moederborden. De sobere en goedkopere borden (dezelfde chipsets, dezelfde mogelijkheden, geen 'game label', geen RGB) volgen vanzelf, desnoods van andere fabrikanten.

Die hardwarematige NVME RAID ondersteuning (waarvoor een fan nodig zou zijn) begrijp ik maar deels. Voor RAID 0 en RAID 1 is dit niet nodig. In software (met softwarematige BIOS/UEFI ondersteuning om ervan te kunnen booten) kan dat ook gedaan worden zonder verlies. RAID 5 kan mogelijk gebruik maken van hardwareondersteuning, maar... waarom zou je dat willen? Als je met 4x NVME aan de slag gaat en je wilt maximale prestaties en redundantie, ga dan voor RAID 10. RAID 5 biedt iets meer opslag tegen best wel wat nadelen, en RAID 6 is onzinnig met vier apparaten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2019 13:32]

Het gaat niet alleen om hardwarematige raid maar het feit dat de PCIE 4.0 dubbele data throughput leverd.
Hierdoor is de TDP van de chipset hoger als deze gebruikt wordt. Zo ver als ik het heb begrepen gaat de fan ook pas draaien als er PCIE 4.0 apparaten op het moederbord worden aangesloten. zolang als je bij de huidige NVME en grafische kaarten houd zit je dus goed. Ga je een NVME gebruiken die op PCIE 4.0 kan werken met de daar bij horende snelheden zal de fan moeten koelen.
Volgens mij heeft het niks met pcie4 of raid te maken.

MSI heeft al gezegd dat ook bij gamen de fan actief zal zijn en pcie4 bandbreedte is leuk maar een 2080TI gebruikt er nog geen kwart van dus die belasting is er gewoon niet.

Ik blijf bij slecht chipset design dat amd nu zelf gedaan heeft ipv heeft laten doen.
Er zijn nu al PCIE 4 producten aangekondigd waaronder een NVME die 5GB/s kan leveren
https://www.guru3d.com/ne...m-2-ssd-at-4950mbsec.html

Huidige NVME moeten ook zwaar gekoeld worden en als deze opeens op deze snelheden gaan werken is actieve koeling misschien ook wel nodig.
Ok maar die heeft MSI nog niet getest en msi zegt dat ook zonder deze devices dus met alleen gaming de chipset fan al actief word dus is deze koeling er echt niet puur voor de raid of pcie4 want die devices heeft MSI nog helemaal niet getest.

En nvme koeling en chipset koeling staan natuurlijk los van elkaar.
We zullen moeten zien hoe de moederborden in de praktijk zullen werken.
Heb je misschien een referentie link van MSI?
https://www.pcgamesn.com/...set-fan-nobody-wants-this

Uit de text : They did mention, however, that during gaming and certain other applications it would spin up, but that doesn’t necessarily mean you will hear it.

https://www.pscp.tv/msitweets/1mnxevneRXQKX?t=1h33m29s

1:33:35 daar begint het.

nederlanders die engels praten blijft om te huilen... maar die goof is van msi dus.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 27 mei 2019 17:20]

Ja, maar zoals Steve van gamers nexus al zij dat ding kost ongeveer $600.

hier kun je de vid bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=yDA0zBR6MgA rond de 3:00
Is RAID een sneller oplossing dan gewoon een M.2 reepje direct op je moederbord?

Redundantie is tegenwoordig toch niet meer noodzakelijk? Sinds we SSD's hebben, heb ik nimmer meer een schijf probleem ervaren.
Niet in high-end consumenten borden, dan moet je meer in high-end zakelijk gaan zitten.
Dan moet je heel goed zoeken (en dan nog niets vinden). :+

Voor mij hoefde al die circusopties ook niet (sterker; heb er niet eens wat aan want heb geen window in mijn zijpaneel zitten).
Toch een roodgloeiend MSI logo erop en idd. die heatsinks.
Nou hebben die laatste nog wel een functie want die virm's kunnen flink heet worden.
M.a.w.:als je een bord zonder die units vindt, dan zal er wel iets niet goed zijn. :P
Zonder meuk, sure. Zonder heatpipe... Dat moeten we nog zien: X570 wordt simpelweg erg heet door de enorm veel hogere bandbreedte dankzij PCIe4.0.
Vraag me af of er dan een optie is in de BIOS om hem op Gen3 te zetten.

Zit niet te wachten op een jetfan.

Dan neem ik wel een 9de generatie Intel, en zie over 6 jaar wel weer verder.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 27 mei 2019 16:15]

Als je geen NVMe Raid en andere gekke dingen gaat doen verwacht ik niet dat deze chipset beduidend meer verbruikt dan x470 etc. Het zou me héél erg verbazen als je niet in de meeste bios'en die fan op passive kan zetten zodat hij dus niet aan slaat als je niks bijzonders ermee doet.
"Jetfan" pfff zeer waarschijnlijk dat je hem of niet hoort of niet eens aanstaat.
Vast, maar die zijn niet leuk om te showen op computex.
... in 2019 moederborden met fan.. |:(
Ja, de chipset is van AMD zelf dit keer en niet erg zuinig.
Dat komt voornamelijk door PCI-e 4.0, deze chipset moet dubbel zoveel data pushen over de PCI-e bus als de vorig generatie.

Edit: typ foutje

[Reactie gewijzigd door Omega op 27 mei 2019 15:13]

12 Sata 600 poorten en 8 USB 3.2 gen2 poorten zullen ook wel wat bijdragen.
Op de desktop is er, dat ik weet, nog nooit zo veel I/O bij elkaar in één chipje gestopt.

[Reactie gewijzigd door Countess op 27 mei 2019 17:20]

Hoezo dit keer... AMD maakt allang alleen zijn eigen chipsets. En er is gegronde reden voor deze fan. die alleen ingeschakeld wordt in bepaalde situaties en configuraties. Het is ook aan de kwaliteit van de fan hoeveel je deze zal gaan merken.
Normaal maakt Asmedia de chipset.
Jij bedoeld de fab. ,maar AMD heeft helemaal geen eigen fab. meer.
"Verder is er nieuwe informatie over de chipset zelf. De vorige chipsets zijn ontworpen door ASMedia, maar nu ontwerpt AMD ze zelf, zonder hulp van buitenaf. Hij krijgt een deel van het i/o van de Epyc-chipset, en het tdp zou zijn verhoogd van 6 tot 8 watt naar 15 watt. " Aldus hardware info.
Ik kruip met schaamrood op de kaken terug onder mijn steen... helemaal overheen gelezen. Al-hoe-wel ik het niet zo snel terug vind in de tekst. :)

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 27 mei 2019 13:37]

AMD Heeft in het verleden ook wel eigen chipsets gehad maar nog niet voor Ryzen.
Was in een ouder hardware info artikel, dus kan gebeuren. :)
15w moet toch makkelijk passief kunnen ? Hopelijk komt er snel een aftermarket solution

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 27 mei 2019 18:15]

de chipset is al jaar en dag van AMD sinds de overname van ATI....

PCIe-4 is de boosdoener
Het schijnt dat hij alleen aan gaat als je PCI-E 4 NVME RAID hard gebruikt. Even afwachten of dat echt zo is.
Het zal temperatuurgestuurd zijn, ik kan mij zo voorstellen dat als er een warme videokaart boven hangt hij nog wel eens aan zou kunnen springen, hoe dan ook, wie wil er nu zo'n kabaalfannetje in zijn systeem? Op Intel borden kan je ook NVME in raid draaien zonder extra fan. Als er in dit geval een fan voor nodig is dan is PCI-E 4 wellicht gewoon nog niet rijp voor massaproductie en is het wachten op een chipset op een kleiner procedé die zonder fan uit de voeten kan.
De chip kan tot 11W verbruiken, en de pcie 4.0 kan tot 5gbyte/s per nvme schijf. Ik zie geen enkel Intel meoderbord dat doen?
Ik zie ook niet zo goed wat dit met Intel VS AMD te maken heeft want de bedrijven maken voor zowel Intel als AMD moederborden.
Heeft Intel dan al PCI-e 4.0 borden?

Verder vermoed ik dat als er eenmaal ervaring opgedaan is met dit soort chipsets we ze op een tactischere manier gaan koelen. Fans op je mobo is meestal een nood-oplossing want niemand zit echt te wachten op die herrieschoppers. Een mooi koelblokje dat wat airflow van de CPU-koeler meepakt is denk ik een betere oplossing, maar dan moeten we wel die 15 W van de chipset omlaag krijgen.
Goh, je meent het. Ik heb het over het feit dat PCI-E 4 nog niet in orde is als je fans op de chipset moet gaan prakken om het te laten werken. Het gaat niet om intel vs amd afgezien van dat AMD wellicht een technologie de markt op wil duwen die nog niet rijp is voor productie aangezien de chipset een fan nodig heeft. Zodra Intel of AMD de techniek in een chipset verwerkt die op een kleiner procedé wordt gebakken dan is de fan wellicht niet meer nodig. Er is ook een kans dat de fans aan gaan wanneer je de boel niet in raid draait maar de chip warm wordt omdat er een grote videokaart naast zit die de boel laat opwarmen. Ik geef ook aan dat het momenteel al mogelijk is om nvme ssd's in raid te draaien op pci-e 3.0 borden en hier geen fan nodig is, sure het is iets langzamer, maar ik zie zelfs hier het nut er niet echt van in, een enkele NVME ssd is al zo snel dat je weinig van een raid opstelling zal merken met dagelijks gebruik.
Dus de processoren van zowel Intel als AMD zijn veel te vroeg op de markt gekomen?

Ze gebruiken allemaal een fan en koeler. Maar ze hadden ze niet moeten maken, omdat het proces nog niet uitgewerkt is?
Je snapt blijkbaar niet waarom dit gedaan word... Technologisch vlak is dit gewoon een + voor AMD omdat ze pci-e 4.0 pushen, wat ze altijd al gedaan hebben, en die dan is puur voor RMA problemen te voorkomen. Wil je de fan niet? Trek hem maar uit want je hebt hem toch niet nodig blijkbaar.
Ik snap uitstekend waarom ze het doen, ze willen de eerste zijn met PCI-E 4.0 en dat hogere nummertje op de doos gebruiken om hun producten te verkopen. Maar kennelijk is het nog niet geschikt voor implementatie want er is een fan nodig terwijl ieder ander moederbord van de afgelopen 10 jaar geen fan meer nodig heeft gehad. Op het moment dat de geheugencontrollers niet meer in de chipset zaten was de fan overbodig. De fan er uit trekken wanneer deze noodzakelijk is voor de werking van een apparaat is wel het domste dat je kan doen. Je kan ook gewoon het product niet kopen en pas overstappen als ze de techniek fatsoenlijk hebben geimplementeerd. Hoe vaak komt het wel niet voor dat een fabrikant een nieuwe techniek zo nodig als eerste moet implementeren en dit resulteert in een flutproduct met een gigantisch RMA percentage? Het feit dat er een fan nodig is is gewoon een duidelijke indicatie dat het product nog niet klaar is, de fan is een afterthought omdat men er achter kwam dat de chipset niet altijd koel genoeg blijft. Er is niemand die het van af het begin af aan een goed idee leek om weer actieve koeling op moederborden te gaan zetten.
Je bedoeld zoiets als Turing :+ ?
Mag wel zo zijn dat we 2010-2017 weinig tot geen innovatie gehad hebben op cpu gebied, dus dat is wellicht de reden, daarvoor waren actief gekoelde chipset heel normaal en waren er zelfs gevallen van watergekoelde chipset (fabriek af, kan me de Asus Blitz extreme nog herinneren bij core2Extreme).
Dus je hele post is kortzichtig, ben blij met innovatie, bevalt het je niet? DIY er maar op lost (mag gezegd worden dat het mij ook niet bevalt die kleine tot dan, Maja ik wacht nog ff 2 jaar voordat ik een nieuwe pc koop)

Edit:
Ik kan me nog de tijd herinneren dat CPU nog passief gekoeld werden, was dat ook zo'n schande dan, toen die een fan nodig hadden opeens?

[Reactie gewijzigd door Richo999 op 27 mei 2019 15:46]

Waarom is mijn post kortzichtig? Het hele punt is dat het mooi was dat we eindelijk van de actief gekoelde chipsets af waren en het nu weer terug komt omdat amd zo nodig de eerste wil zijn met pci-e 4.0.
De enige reden dat er vroeger actieve koeling op zat was dankzij de geheugencontroller in de chipset, die is er juist uit gehaald omdat de warmteontwikkeling van de chipsets te groot werd.
De actieve chipset koeling was verre van ideaal, naast dat het enorm veel kabaal maakte was de kans op een defect moederbord ook veel groter omdat die kleine fannetjes binnen no time verstopt zaten met stof, de lagers het snel begaven aangezien ze op zeer hoge toerentallen draaiden en mensen dus zelf aan het knutselen moesten om het probleem op te lossen. RMA percentages op meerdere moederborden met actieve chipset koeling gingen dan ook door het dak. Maargoed, als mensen een lawaaierig moederbord willen hebben dat mogelijk binnen no time de geest geeft, laat je vooral niet tegenhouden.
Het hele punt is dat het mooi was dat we eindelijk van de actief gekoelde chipsets af waren...
omdat er, jaren lang, nagenoeg niks spannendes gebeurde in chipset land.

FTFY
die is er juist uit gehaald omdat de warmteontwikkeling van de chipsets te groot werd.
Dat had er echt totaal, helemaal, geen ene moor mee te maken. dat zal nog niet eens bij ze zijn opgekomen als issue toen ze besloten de geheugen controller te verplaatsen.
aast dat het enorm veel kabaal maakte
Want dat weet je nu al? hij moet 11 watt koelen, ipv de 5 die de x470 gebruikt. Hij staat waarschijnlijk het grootste deel van de tijd niet eens aan.
de lagers het snel begaven aangezien ze op zeer hoge toerentallen draaiden
hoge toeren is een aannamen, en fan technologie heeft ook niet stil gezeten. gamers nexus has het al over dual ball baring fans, goed voor zeker 50.000 uur. = bijna 6 jaar continue gebruik, als hij continue aan staat.
en mensen dus zelf aan het knutselen moesten
Als tweaker zie ik het probleem niet.

[Reactie gewijzigd door Countess op 27 mei 2019 17:07]

Mooi onderbouwd enzo
[...]

omdat er, jaren lang, nagenoeg niks spannendes gebeurde in chipset land.

FTFY
Was er actieve koeling nodig toen we van PCI-E 2.0 naar 3.0 gingen? Nee, waarom nu dan wel?
En dan nog, wat moet er spanned zijn aan een chipje dat je I/O van een moederbord regeld?
[...]


Dat had er echt totaal, helemaal, geen ene moor mee te maken. dat zal nog niet eens bij ze zijn opgekomen als issue toen ze besloten de geheugen controller te verplaatsen.
Lol, je wilt dus met een strak gezicht zeggen dat het wegnemen van de northbridge chipset en integreren van de geheugencontroler niets met het beperken van de warmteontwikkeling te maken had? Wellicht is het een goed idee dat je nog eens een geschiedenisboekje open slaat. De warmteproductie was de hele reden waarom DDR3 pas later naar laptops kwam, de (intel) chipsets werden te warm en voor de desktops ging de externe controler om die reden ook steeds meer beperkingen vormen (naast latency, maargoed de hoge latency was in a way ook weer het resultaat van een (te) lage klokfrequencie wat weer het resultaat van de warmteontwikkeling was, maargoed, nee het lag echt niet aan de temperatuur......).
[...]

Want dat weet je nu al? hij moet 11 watt koelen, ipv de 5 die de x470 gebruikt. Hij staat waarschijnlijk het grootste deel van de tijd niet eens aan.
"waarschijnlijk"..... Tuurlijk, ze zetten de fan er op voor jan met de korte achternaam. Zoals ik al zei, als ze de chipset op 7nm hadden gebakken ipv 14nm dan hadden ze de fan "waarschijnlijk" helemaal niet nodig gehad. Ik weet hoe veel lawaai een klein fannetje maak en dat dit zeer hinderlijk is, zeker als het op random momenten begint te draaien en de rest van het systeem lekker stil is. Een meer dan verdubbeling van het verbruik van een chip wanneer je de snelheid van een onderdeel van de chip theoretisch slechts verdubbeld getuigt nou niet bepaald van ontwikkeling.
Ik weet hoe veel lawaai een klein fannetje maak en dat dit zeer hinderlijk is,
Ja, in de tijd voor active fan control ja.
En zelfs in die tijd had ik ook hele stille exemplaren.
Lol, je wilt dus met een strak gezicht zeggen dat het wegnemen van de northbridge chipset en integreren van de geheugencontroler niets met het beperken van de warmteontwikkeling te maken had?
Dat was een leuke bijkomstigheid misschien, niet meer dan dat.
Een meer dan verdubbeling van het verbruik van een chip wanneer je de snelheid van een onderdeel van de chip theoretisch slechts verdubbeld getuigt nou niet bepaald van ontwikkeling.
iets beter opletten. Er zijn dubbel de sata poorten, meer en snellere usb3.1 poorten (nu allemaal gen2), en meer PCI-E lanes, met tot 4 keer de snelheid, want hiervoor liepen veel van de pci-e sloten vanaf de chipset op pci-e 2.0.

en dus ja, dan gaat het maximum theoretische verbruik omhoog. Ook al bijft het gemiddelde verbruik waarschijnlijk aardig gelijk.
Omdat je fout bent, evenals je andere reacties. Je moet misschien zelf even het geschiedenisboek na kijken.
De NB en SB bestonden alleen omdat ze moeite hadden met het intregeren van alle functies in 1 chip door design complexiteit. De bottleneck was toch echt latency en bandbreedte, ook wel genaamd "Von Neumann's architecture".
Door de NB te integreren in de cpu werd dit probleem voorlopig opgelost.
Dus ja ik noem je kortzichtig omdat je je niet hebt ingelezen over de nieuwe technieken die men gebruikt en implementeert.
Het verschil tussen de Intel en AMD moederboards is dat de AMD boards 2x zoveel data over de PCI-e bus heen pushen. Vandaar die extra cooling.

Intel krijgt dit ook nog wel zodra zij naar PCI-e 4.0/5.0 gaan.
Het is zeker wel mogelijk om een moederbord uit te brengen dat PCI-E 4.0 ondersteunt en geen fan op de chipset heeft, zoals bijvoorbeeld Raptor Computing Systems bewijst met hun Talos II en Blackbird moederborden. AMD is wel de eerste die het op x86 toepast.

Maar je hebt gewoon gelijk dat er waarschijnlijk iets is misgegaan waardoor het noodzakelijk is geworden om een fan op de chipset te plaatsen. Ik heb ook geen haast om iets nieuws te kopen, dus ik zie wel wat ze met Ryzen 4000 gaan doen.
Blijkbaar is dit dus onzin.
MSI heeft al bevestigd dat de fan ook actief zal zijn tijdens applicaties en games en dus heeft het niks met raid te maken.

edit: blijkbaar maakt glofo de chipsets en die hebben alleen 14nm wat ook de warmte kan verklaren. dat is gewoon veel minder zuinig.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 28 mei 2019 00:13]

Het is niet nodig, maar zal zeer handig zijn, als je kijkt naar het TDP van de chipset(tussen de 10 en de 14 watt)
Ik denk niet dat ze het toe zouden voegen als het niet nodig zou zijn. Het kost ze miljoenen wat ze ook weer door moeten berekenen aan de klant en dat doen ze echt niet voor de lol of omdat het leuk staat.

De vraag is wel of deze chipset altijd zon heethoofd is of alleen in een bepaalde config zoals er op verschillende plaatsen op het net geroepen word (M.2 raid)

Persoonlijk vind ik dit een behoorlijk nogo en zouden ze 2 reserve fans moeten meeleveren wil ik dit serieus overwegen.
Hoezo dat? Dan is goed voor hoeveel draaiuren? Wil je extra fans? AliExpress €2 krijg je een zak vol.
By deze is dat zeker wel nodig. 11W TDP komt dicht bij de 15W van Intel U-series laptop CPUs. Deze chipset heeft een flinke heatspreader met ademruimte nodig of een kleine heatsink + fan. Dit is best wel extreem voor een chipset.
Als ze er maar niet van die lawaaikrengen opzetten. Anders heb ik al die Silentwings en noctua's ook voor niks gekocht.
Hebben die borden van Gigabyte allemaal een fan? Dat is niet goed te zien.
Ik wil een bord zonder fan, desnoods met een oudere chipset.
En waarom wil je een board zonder fan? Geen fan van?
Ik had een computer in gedachten met een fanless GT 1030 videokaart, een fanless Seasonic voeding, een oversized cpu-koeler en twee Noctua NF-A12x25 fans. Ik vertrouw zo'n kleine prutfan niet. Die blijft volgens mij niet jarenlang even stil, en die blaast ook nog eens stof in het rond.
is x570 dan sowieso niet een beetje overkill? kun je beter een betrouwbaar x470 bordje nemen zonder deze fan.
Ja, waarschijnlijk wel. Ik wilde voorbereid zijn op de toekomst ;)
De ryzen 3000 CPU's werkt ook gewoon op een x470 bord anders, als je echt panisch word van een fan.
Zat ik al aan te denken, heb toch geen PCI-E Gen4 nodig.
Wat maakt die fan uit?!
Betekend dit dat je beter af bent met een x570 bord ipv een x470 als je straks een 3700 of 3800x wilt? Ze zien er namelijk heel wat serieuzer uit?
Als je nu toch moet upgraden lijkt me het verstandiger om dan meteen ook voor een x570 bord te gaan en niet meer voor een x470 omdat die misschien wat goedkoper zou zijn.
Heb deze week een x470 overgenomen van iemand welke ik erg mooi vond pricewatch: Asus ROG Crosshair VII Hero

Domme actie van me?
Nee natuurlijk niet. Het is nog steeds een heel goed moederbord. Het gemis van PCI 4.0 ga je echt niet altijd merken en mocht je ooit willen kan je altijd nog de upgrade maken en een nieuwe chipset/mobo aanschaffen.
Ok, ik heb er namelijk 150 euro voor betaald wat bijna de helft is van de nieuwprijs en denk dat ik hier meer kwaliteit mee in huis haal als een instap x570. Hoe zit het met videokaarten zoals Navi, die gebruiken PCI 4.0 las ik, betekend het dat ik hier niet volop gebruik van kan maken?
Dat klopt. Maar PCI 4.0 gaat voor de videokaart niets uitmaken. Tussen pci 3.0 8x en 16x merk je ook niets.

Ik verwacht wel een NVME op pci 4.0 met meer dan 3500mb/s in de toekomst. Dus 7000mb/s :)
Dat vind ik zelf minder boeiend :) ik ga voor nu lekker met dit bord genieten en er tot aan juli een 2600 in stoppen :)
Klopt, 7000mb/s heb je weinig aan. In games of programma's merk er tenminste weinig van. Ik geloof dat het alleen bij videoverwerking nuttig kan zijn.

Heb zelf geupgrade van een 500mb/s ssd naar een 3500mb nvme ssd en games starten nog geen 5% sneller op.
Mijn Aorus X470 Ultra gaming bordje ondersteund voor de GPU gewoon PCI-E 4.0 met de nieuwe bios update voor de Ryzen 3 CPU's. Blijkbaar zijn die lanes direct met de CPU verbonden waardoor het moederbord hardwarematig het wel ondersteund. Misschien is dat ook zo bij jouw bord?

[Reactie gewijzigd door gangsta_playa op 27 mei 2019 14:47]

Ga er wel van uit gezien dit het huidige topmodel van Asus is. Thx Dan hou ik deze lekker aan
Ja je weet niet wat Asus nog met voor een Bios-updates aankomt. Prima moederbord, lekker houden zou ik zeggen.
Ja mijn vorige Maximus Hero heeft ook tot eind vorig jaar nog updates gehad dus denk dat ik hier nog wel even mee vooruit moet kunnen en daar kon ik helemaal geen nieuwere generatie chip meer in doen.
Hah, letterlijk dit weekend een X470 gekocht.
14 dagen retour is altijd mogelijk :P
x470 heeft iig geen jetfan.
Want jij weet al hoe ze klinken?
Nee, maar ik weet al dat ik het niet wil riskeren.
Riskeren? Er komen gewoon benchmarks. Niet zo in paniek raken.

[Reactie gewijzigd door JwJw01 op 27 mei 2019 22:41]

Paniek heeft al toegeslagen. Heeft series al 7 posts op deze thread geplaatst over hoe vervelend die fan wel niet is 8)7
Voor zover ik weet is dat enkel voor PCI-E 4.0 een voordeel.
Ik heb een of ander kaal mobo van 130 euro, in benchmarks is het ding net zo snel als een plank van 500 euro. "Serieuzer eruit zien" is waar ze de idioten mee pakken :o
En bedankt }>

Maar serieus, er is een hoop gedoe geweest over slechte VRM's e.d. bij sommige boards en omdat er nu aardig wat meer power door de boards gaat met PCI 4.0 e.d. maakte ik me een beetje zorgen.
Niets persoonlijks O-) Ik snap je punt maar ook op goedkopere borden kunnen goede onderdelen zitten. Het is alleen zaak ze te vinden.
Waar is de SO-DIMM voor op de Crosshair VIII Impact? normale RAM-slots & SO-DIMM? Kan je ze tegelijk gebruiken? Of kan je alleen 1 van de 2 gebruiken? Of is de SO-DIMM voor een (SSD) cache?

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 mei 2019 13:15]

Op deze foto van TechPowerUp is een insteekkaartje van Asus te zien: https://www.techpowerup.com/img/jrcd5WPR8zX9KTrJ.jpg

Er staat niet bij vermeld waar deze voor dient, maar Asus heeft vaak op hun high-end itx borden insteek-pcbs voor extra functies (netwerk, audio, opslag). Zie bijvoorbeeld de oudere Maximus VIII Impact: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII IMPACT
Meestal zit die insteek PCB op een omgekeerd PCI-E slot, maar blijkbaar zijn ze nu voor een SO-DIMM gat gegaan
Dat is een Raiser slot voor M2 uitbreidingskaart.
De mini-ITX versus van Gigabyte ondersteunt in ieder geval 32GB DIMMs. Dus nu eindelijk ook 64GB mogelijk op mini-ITX _/-\o_

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 27 mei 2019 13:30]

Ik ben ook fan van Mini-ITX systemen, maar voor mij is 16GB voorlopig nog wel voldoende. Ik weet niet wat je van plan bent? }>
Ik vermoed om te kunnen spelen met een hypervisor, dan is geheugen wel een must!

Mooi bord die Gigabyte X570 Extreme standaard ook 10Gbit lan aan boord!
Mis ik iets of zit er geen mATX moederbord bij?
mATX is niet zo populair; als je voor compact wil gaan, gaan de meesten voor Mini-ITX. Er is wel een Mini-DTX, wat tussen mATX en mini-ITX zit: https://en.wikipedia.org/wiki/DTX_(form_factor)

Meer dan Mini-ITX heb je ook niet nodig voor een CFF builds toch? Ik bedoel, wat is nou tegenwoordig het nut van meer dan 1 PCI-E kaart? De gemiddelde gaming PC is gewoon 1 videokaart en klaar.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 mei 2019 13:52]

Blijft raar dat voor Intel Z er wel mATX borden zijn, maar voor AMD geen X470 of X570.
En dan nu de belangrijkste vraag: kun je die afzichtelijke RGB-verlichting ook uitzetten? :+
Asking the real questions...

Zal toch wel mag ik hopen.
Hehe, ik snap wat je bedoelt. Aan de andere kant, al deze moederborden zijn volledig in het zwart uitgevoerd. Dus ergens snappen de fabrikanten dat een ingetogen ontwerp goed verkoopt.
Gelukkig wel! Snap dat het een trend is en het simpelweg goed verkoopt, maar ben blij dat er inmiddels idd wat meer 'basic' designs zijn.
Een bord met 4 PCIe16x sloten? Ik ben benieuwd hoe die exact verbonden zijn. Als alles mooi elektrisch gescheiden is waardoor je kan spelen met IOMMU groepen lijkt me dit leuk.

Vooralsnog wordt men nieuwe build een Threadripper vanwege hopen PCIe lanes.
Zo te zien nog steeds geen mAtx moederborden met AM4 socket en x570 chipset. Jammer, want daar hoopte ik wel op aangezien er ook geen mAtx x470 moederborden waren. Ik heb nu een b450 moederbord, maar ik merk wel dat ik meer pci-lanes en betere vrm's nodig heb.
Ik vraag me af wat de performance zou zijn van een 3000 chip op mijn x470 moederbord. Zou er zoveel verschil zitten in de chipsets? De PCI lanes zijn natuurlijk leuk maar voor mij als puur mid-range gaming machine minder boeiend voor mij.