Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lenovo brengt laptop met Snapdragon 8cx-processor begin 2020 uit

Lenovo en Qualcomm werken aan een laptop met de Snapdragon 8cx-processor. Het systeem draait Windows 10 en bevat naast de soc een Snapdragon X55 5G-modem voor mobiel internet. De laptop komt in 2020 op de markt.

Lenovo en Qualcomm werken aan de laptop met de Snapdragon-soc onder de naam Project Limitless. De bedrijven benadrukken vooral de ondersteuning voor '5g', maar geven verder weinig details over het apparaat. De X55-modem kan overweg met lte Cat. 22 voor een theoretische piekdownloadsnelheid van 2,5 Gbit/s bij de laatste generatie 4g-netwerken.

Qualcomm gebruikt wel de gelegenheid om de prestaties van de Snapdragon 8cx te demonstreren. Het chipbedrijf kondigde zijn Arm-platform voor pc's eind vorig jaar aan, voorzien van de claim dat zijn processor vergelijkbare prestaties biedt als een Intel U-processor, tegen een lager verbruik.

In een reeks van zeven video's zet Qualcomm die claim nu kracht bij. De beelden moeten aantonen dat de Snapdragon 8cx beter presteert dan een niet nader aangeduide 'concurrent' bij het multitasken, webbrowsen, comprimeren van bestanden en het werken met Excel en Photoshop. Onder andere omdat details over de concurrerende processor ontbreken moeten de beelden met een korrel zout genomen worden.

De speciaal voor pc's ontwikkelde Snapdragon 8cx bevat vier krachtige en vier zuinige Kryo 495-cores, ondersteunt tot aan 16GB lpddr4x-werkgeheugen en kan overweg met nvme-ssd's en ufs 3.0-opslag. De gpu is de Adreno 680.

Qualcomm-marketingvideo die een impressie moet geven van de prestaties ten opzichte van een niet genoemde 'concurrent'.

Qualcomm heeft verder samengewerkt met Futuremark om PCMark 10 en 3DMark geschikt te maken voor Arm64. Dit stelt het bedrijf in staat de vergelijking met de Intel Core i5-8250U te maken bij meerdere benchmarks. De Snapdragon zou beter scoren bij PCMark10-onderdelen Word en Edge en een hogere grafische score hebben bij 3DMark Night Raid. Bij de accutest van PCMark10 zou het systeem met de Snapdragon het 17 uur volhouden tegenover 10 uur en 21 minuten voor de Intel-pc. Wel scoort de Snapdragon lager bij Excel en de cpu-score bij 3DMark is ook lager.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-05-2019 • 09:36

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Het chipbedrijf kondigde zijn Arm-platform voor pc's eind vorig jaar aan, voorzien van de claim dat zijn processor vergelijkbare prestaties biedt als een Intel U-processor, tegen een lager verbruik.
Dat blijkt inderdaad zo te zijn:
Qualcomm's Snapdragon 8cx SMASHES Intel Core i5 - YouTube
Slides van Qualcomm met daarop de woorden "Expected results".

Laat dit eerst maar eens door een onafhankelijke partij testen, dit is mij iets te veel een gevalletje "Wij van WC-Eend"
De feiten zijn gewoon heel eenvoudig

De snapdragon 855 is een hele snelle cpu, misschien idd vergelijkbaar met sommige snell intel x86 cpu's
Probleem blijft echter dat als je windows 10 draait veel software via emulatie moet draaien. Zodra die software niet geoptimaliseerd is zal de 855 de snelheid van een low budget intel atom hebben en totaal niet vergelijkbaar zijn met snelle intel cpu.

Webbroswer zal geoptimaliseerd zijn waardoor de 855 wel snel kan werken en vergleijkbaar met snelle intel cpu.

Probleem is dat er dan benchmarks gebruikt worden met software die geoptimaliseerd is. Denk je wow leuke snelheid, kopen en draai je niet geoptimaliseerde software op je 855 windows 10 laptop dan is de snelheid gewoon slecht en betaal je de hoofdprijs voor een 855 met langzame emulatie.

Conclusie soms zal het snel werken soms gewoon niet. Oorzaak blijft x86 emulatie. Zo lang die er is zal je voor sommige software nooit de maximale snelheid van arm onder window 10 kunnen gebruiken.
Mee eens, maar dat zal nog even wachten worden tot de review/release modellen beschikbaar worden. Ik vind het al heel wat dat ze pcmark resultaten posten maar het blijft inderdaad uit het bedrijf zelf waar naast het cherry picken van resultaten ze ook niet perse met volledige productie hardware testen
Ik geloof er aan de ene kant wel in, natuurlijk het komt van de Qualcomm maar kijk naar de Ipad pro die heeft eenzelfde soort super powered smartphone chip.
Doet het ook erg goed qua prestatie. Denk dat het een mooie toevoeging is voor de 'studenten' laptops(Air enz)
Het zou mooi zijn als Lenovo een klein (Thinkpad X2xx serie-actige) zakelijk werkpaardje voor power users en engineers zou maken met een deftige Snapdragon of soortgelijke SoC erin. Veel aansluitingen, lange accuduur, Thinkpad waardig toetsenbord, goede Linux ondersteuning (where we are going we do not need x86)... Dat zal allemaal nog wel even duren, helaas.

Het heeft niet zoveel ruwe processorkracht, maar is dat vandaag de dag nog mobiel nodig? Je kan beter dat soort krachten en grote blobs aan data op afstand consolideren en aansturen. Voor die paar zakelijke use cases dat je echt lokaal veel processorcapaciteit en opslag nodig hebt zijn er altijd nog krachtigere notebooks.

Een 3+6 cel accu met een pittige ARM... :9~

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2019 19:46]

Wat betreft Snapdragon Linux ondersteuning; probleem is de GPU drivers.
Intel/AMD hebben prima open source drivers, Qualcomm doet daar geen fuck weinig* aan.
Wel is er een 3rd party open source driver (Freedreno) die op sommige apparaten zou werken.
Natuurlijk hebben ze wel closed source drivers, maar die vereisen vaak een speciale kernel versie.
Met als gevolg dat je over n paar jaar mss niet gewoon je nieuwste favoriete distro kan draaien, maar de kernel zelf moet zien te downgraden naar iets niet-ondersteunds voor een werkende GPU.

* edit: er is wel vooruitgang, met dank aan (ironisch genoeg, wederom) Intel.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 27 mei 2019 15:59]

Waarom zou je niet (een geëvolueerde versie van) de Freedreno driver gebruiken? De Mali graphics op basis van Midgard en Bifrost architectuur krijgen nu ook ondersteuning rechtstreeks in de Linux kernel en ik verwacht dat hetzelfde het geval zal zijn bij de Adreno graphics in Snapdragon chips.

Bovendien verwacht ik op den duur upgradeable PC's op basis van ARM chips. Laatst heb ik mijn AMD desktop met onboard Radeon XPress 1250 graphics voorzien van een iets minder oude discrete Radeon HD6450 kaart, omdat de eerstgenoemde ook niet meer vooruit was te branden.
Zodra ie goed ondersteund wordt door Freedreno*, is dat uiteraard geen probleem meer. Maar nu is het dat nog wel, ook voor veel andere Qualcomm apparaten die al een tijdje op de markt zijn, dus ikzelf zou eerst afwachten of dat ervan komt.
Maar als dat zo is, zou dat idd leuk zijn, daar ben ik het zeker mee eens.

* edit: @The Zep Man: Of inderdaad Qualcomm zelf, onder druk van Lenovo/marktvraag.
Al kunnen die paar Linux users ook gewoon x86 kopen, dus veel marktvraag zal er niet zijn.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 27 mei 2019 16:01]

Wat betreft Snapdragon Linux ondersteuning; probleem is de GPU drivers.
Intel/AMD hebben prima open source drivers, Qualcomm doet daar geen fuck aan vziw.
Een partij als Lenovo zou hier gerust druk op kunnen zetten. Zeker als er een vraag is vanuit de markt (ook door andere partijen).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 mei 2019 13:35]

Mijn Orange Pi draait al 24/7 als een Linux desktop en de Allwinner A64 met Cortex A53 cores die daar in zit, is een stuk minder krachtig dan deze Snapdragon 8cx met Cortex A76 cores. Laatst heb ik het besturingssysteem overgezet op een iets modernere microSD kaart en alles draait opeens een stuk sneller.

Ik kijk wat betreft een ARM laptop ook nog even de kat uit de boom, maar verwacht binnen 2 jaar wel iets te kunnen vinden wat de prestaties van mijn huidige laptop kan evenaren. Compatibiliteit met x86 is voor mij niet echt belangrijk en zal tegen die tijd ook al minder een probleem zijn dan het nu nog is.
Ik denk dat we dit inderdaad met een gigantische korrel zou moeten nemen!

Kijkend naar de laatste "desktop/laptop" SoC van Qualcomm; de Snapdragon 850, was ronduit traag in x86 toepassingen en hetgeen ie eigenlijk voor gemaakt was. Zeker wanneer je dit vergeleek met bijvoorbeeld de Apple A12x die in de iPad Pro's (2018) zitten.

Door nu filmpjes te tonen, zonder ook maar enig detail te geven over de "competitor", lijkt me de kans zeer aanwezig dat ze de meest trage intel cpu gepakt hebben die er bestaat.
Los daarvan zit je ook nog eens met de x86 emulatie...
...de Snapdragon 850, was ronduit traag in x86 toepassingen en hetgeen ie eigenlijk voor gemaakt was...
Contradictio in terminis?
De Snapdragon is toch een ARM processor, en dus per definitie niet gemaakt om x86 toepassingen te draaien, tenzij met de overhead van een container? De oplossing is gewoon dat meer toepassingen native in ARM-modus kunne draaien, en dan zal de Snapdragon (misschien) wel kunnen concurreren met de Intel x86 architectuur.
ehm een 2k resolutie vergelijken met een fhd.. ben ik nu de enige die dat niet ok vindt in een vergelijking? een verschillend OS en al (er zitten wel degelijk snelheidsverschillen tussen de verschillende windows versies). Geen specificaties van de ram, dus dat kan ook nog eens verschillen.

[Reactie gewijzigd door white modder op 27 mei 2019 10:49]

2K tegenover FHD is natuurlijk nauwelijks een verschil. Waarschijnlijk is hier ook gekozen voor 1903 omdat dat de eerste versie van Windows is met ondersteuning voor de 8cx. Niet dat deze benchmarks niet in twijfel getrokken zouden mogen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 27 mei 2019 12:14]

Ik hoop dat de prijzen schappelijk blijven en niet dat het richting de 1K gaat.
Zou je hierop ook kunnen ontwikkelen? Of enkel simpele taken?
Ik hoop dat de prijzen schappelijk blijven en niet dat het richting de 1K gaat.
Zou je hierop ook kunnen ontwikkelen? Of enkel simpele taken?
Ik denk dat het vanaf 1k zal zijn, hoop ook natuurlijk dat het een schappelijkere prijs is.

Wel mooi hoe laptops ook steeds meer portabler worden (en dan bedoel ik de 4g/5g connectiviteit), ik ben na jarenlang laptopgebruik achter gekomen, dat ik geen zware laptop (qua specs) nodig hebt, maar vooral een laptop die ik veel onderweg kan gebruiken.
Zolang ik niet kosteloos een extra simkaart kan krijgen vind ik de extra kosten (data-abonnement voor m'n smartphone én notebook) niet opwegen tegen het minimale extra gebruikersgemak. M'n MacBook Pro pair ik letterlijk in 2 klikken met m'n iPhone, en ik heb internet waar ik ook ben. M'n iPhone hoef ik niet eens uit m'n zak te halen.
Dat is juist iets dat waarschijnlijk met 5G wel makkelijker zal worden.

De verwachting is dat de carriers zich meer als een algehele connectivity provider gaan zien, niet alleen buitenhuis maar ook intern. WiFi wordt steeds drukker en 5G heeft de potentie tot veel bandbreedte binnenshuis met de hoge frequenties van de millimetergolven. Het zou me niet verbazen als de carriers een compleet pakket gaan aanbieden: Binnenshuis (met routers beheerd door de carrier) en buitenshuis met naadloze roaming. Dus dat het WiFi gewoon gaat vervangen (met binnenshuis geen databundels natuurlijk). Uiteraard wordt het dan makkelijk om apparaten toe te voegen binnen je account. Hoogstwaarschijnlijk met esims.

Je ziet nu toch al dat veel bedrijven hun WiFi infrastructuur uitbesteden, dit is een logische volgende stap. De millimetergolven dringen al zeer moeilijk door ramen dus juist een mooie kans voor binnenshuis gebruik met weinig storing van omgelegen gebouwen zoals je nu met WiFi wel hebt (vooral 2.4 maar ook op 5Ghz zie ik de AP's van de woonflat aan de overkant van de straat hier op het werk).

"Connectivity as a service" dus. En voor de meeste mensen zal dit meer dan voldoende zijn. Voor tweakers wellicht niet aangezien wij liever dingen in eigen beheer houden. Maar voor de consument is het op zich heel handig als ze hun laptop op kunnen pakken en overal gebruiken zonder geklooi met wifi paswoorden en instellingen. En de zakelijke gebruiker net zo (uiteraard met veel meer configuratie-opties aan hun kant zoals dat je mobiel ook altijd op je eigen netwerk zit).

Ik denk dat we daarom steeds meer focus zien op computers met 5G als standaard. 5G is niet alleen maar "4G maar dan sneller". Buiten de hogere snelheid biedt dit mogelijkheden voor een compleet ander idee van connectiviteit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 mei 2019 13:07]

Met eSIM zal dat ook kunnen, dan kan je compagnon devices linken aan je hoofdaccount. Of dat nu een wearable of laptop is maakt technisch niet uit, commercieel mogelijk wel.
Je kunt op iedere computer ontwikkelen, maar deze laptops leveren wel prestaties die goed genoeg zijn om een flinke IDE te draaien. Intellij IDEA of CLion zou er zonder gedoe op kunnen draaien, maar officiële ondersteuning vanuit Jetbrains zou mooi zijn.

Als je op Visual Studio doelt, zou Microsoft er goed aan doen om het native te laten draaien in plaats van onder x86 emulatie.
Gezien je hier sowieso simpele photoshop taken op zou kunnen doen kan je hier vast ook wel op ontwikkelen.
Het ligt er maar net aan wat je wil gaan ontwikkelen op deze processor, photoshop werkt, video's kijken kan prima, kantoor werk kan prima, programmeren kan prima.
compilen, 4k renderen e.t.c. zal vast ook wel gaan, maar hoe snel dit zal zijn moet je mij niet vragen ;)
Ligt er een beetje aan wat voor development je voor ogen hebt. Als je bijvoorbeeld een web developer bent en niks hoeft te renderen of compilen kan je hiermee prima uit de voeten. Let wel op dat deze laptop wordt vergeleken met de intel U processors. Het gaat hier dus met name om het lage energie verbruik. Als je van plan bent om bijvoorbeeld 3d modellen te ontwerpen / renderen, dan zou ik er niet aan beginnen. Ook als je veel wil doen met programma's zoals photoshop, dan kan je beter naar iets krachtigers kijken.
Had Intel hier geen groot probleem van gemaakt (een jaar of twee geleden) indien deze laptops geleverd gingen worden met Snapdragon processors vanwege bepaalde rechten / patenten? Of was dat enkel bluf?
Ik wil er zelf wel eens eentje uitproberen, ik heb nog geen ARM-gebaseerde laptops met Windows hier in Nederland gezien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True