Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeeldingen MSI X570 Gaming Pro Carbon- en Plus voor AMD Ryzen 3000 lekken uit

Er zijn nieuwe afbeeldingen uitgelekt van MSI's X570-gamingmoederborden. Het gaat om de X570 Gaming Pro Carbon en de X570 Gaming Plus. Beide moederborden hebben een ventilator aan boord en een dubbel PCIe x16-slot.

De nieuwe moederborden doken in afbeeldingen op bij Videocardz.com. Beide moederborden maken gebruik van AMD's X570-chipset en zijn geschikt voor de nieuwe Ryzen 3000-serie.

Veel details over de moederborden zijn nog niet bekend. Videocardz zegt dat het de specificaties later beschikbaar maakt. Uit de afbeeldingen zijn wel een paar dingen op te maken. Zo heeft de Gaming Pro Carbon vier DDR4-DIMM-slots en twee PCIe x16-slots, twee PCIe x1-slots en twee M.2-slots. Voor het Gaming Plus-moederbord gaat het om twee PCIe x16-slots en drie x1-slots met twee M.2-slots. Ook hebben beide moederborden actieve koeling met een ventilator op de PCH, en zes SATA III-poorten (voor de Pro Carbon en Plus respectievelijk in blocks van drie bij twee, en twee bij twee plus twee aan de andere kant van de chipset).

Eerder deze week toonde MSI al een teaser voor nieuwe X570-moederborden. Die worden eind deze maand op de Computex-beurs aangekondigd. Het lijkt erop dat die moederborden onder andere Wi-Fi 6-ondersteuning krijgen.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

17-05-2019 • 19:25

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ook de geleakte Biostar moederborden hebben een fan. Volgens BuildZoid kan de chipset erg heet worden, maar waarschijnlijk alleen als je een hoop PCIe lanes gebruikt.

Ziet er alleen niet uit alsof MSI enige moeite heeft gedaan om het passief te krijgen, de Biostar bordjes lijken in ieder geval veel meer oppervlakte te hebben.
Viel mij idd ook op dat de chipset fan weer helemaal terug van weggeweest is. Zou kunnen dat dit alleen gebeurd als je PCI-E 4.0 gebruikt. Zolang ze maar stil zijn maakt het mij niet uit. En ik verwacht dat ze niet draaien in idle mode.
Dit is tenminste een redelijk formaat. Ik ken ze nog als die kleine krengen die met te veel touren lawaai maakten en snel kapot gingen.
Ik krijg hier toch weer mooie herinneringen bij, dat was nog eens tweaken en modden om er maar een dikkere koeler op te prutsen.
Dit betekent toch ook wel dat we weer op niveau zijn, als we tot de max gaan dan zie ik dit soort verschijningen als normaal.
Waarvoor wordt de fan gebruikt precies en welke redenen? Ik heb heel weinig moederborden gezien dat een actieve koeling hebben en als ze wel een hebben, zijn ze vaak heel klein.
Zo te zien wordt hij gebruikt om de chipset en de M.2 ssd te koelen. Als je voor actieve koeling gaat en het past kan je beter een grote fan hebben, die maken minder herrie.
maar waarschijnlijk alleen als je een hoop PCIe lanes gebruikt.
Oh gelukkig, ik was ergens al bang voor de ITX bordjes. Maar gezien die toch vaak maar 20-24 pci lanes gebruiken zal dat wel gelijk blijven.
En dat zette mij aan het denken, aangezien ik hier nog een oud AMD AM3 moederbord van Asus heb liggen waar een heat-pipe zit bevestigt aan de south-bridge welke vanaf daar vervolgens netjes doorloopt door/over de north bridge en vanaf daar weer doorloopt over/door het VRM en Mosfet's koellichaam, wat zo een groter koel oppervlak oplevert.
Deze om precies te zijn, een Asus M4N98TD evo, wellicht is dit ook een uitkomst voor deze Zen2 borden, ik ben benieuwd in elk geval, zo who kows.
Ze hadden beter een soort peltiersysteem aangelegd, dat geen bewegende delen kent. Nu heb je het gevaar dat ofwel de ventilator lawaai begint te maken (stof, blokkerende kogellagers) of erger: dat die stopt met werken met alle gevolgen dan dien. Bij een peltiersysteem stopt de werking als er geen stroom is, maar dan weet je ook dat het gehele moederbord en de processor ook zonder stroom komen te staan en de boel tot stilstand komt. De warmte kan dan bijvoorbeeld afgevoerd worden naar koelplaat (met kleine koelvinnen erop) achteraan het moederbord (dat dan wel iets dikker wordt). Bijkomend voordeel is dat die plaat het moederbord extra stabiliseert tegen kromtrekken.

[Reactie gewijzigd door pharmacist op 20 mei 2019 11:07]

Leuk idee, stuk complexer en duurder dan er één of ander goedkoop fannetje tegenaan gooien
Is wel voor het eerst dat ik een ventilator op een mobo zie. 8-) Moet vaker het huis uit, denk ik. Zie ik tenminste wat.
Is zeker niet de eerste. Heb een Asus A8N-SLI gehad met een(zeer irritante) 4cm(als ik het goed heb) fan. Ook na een tijdje vervangen door een Zalman koellichaam. Dat is zeker meer dan 10 jaar geleden....
Haha. Ik dacht precies hetzelfde. Zelfde bord gehad en zelfde fix van Zalman. Memory lane.
Tegenwoordig hebben volgens mij (tot nu dan :P) alleen zeer high end / professional borden zo'n kleine herrieschopper.
Dan heb je de tijd van externe geheugen controllers gemist ook wel de northbridge genoemd, tegenwoordig zit die mee in de CPU zelf. Die dingen hadden wel vaker actieve koeling nodig en ik mis ze alles behalve, kleine fans op crappy koelers met zeer weinig luchtflow maar wel een hoop herrie, liefst nog zonder enige vorm van fanspeed aansturing.
Alsof de fysieke winkels ook zulke moederborden hebben. Zulke krachtige pc hardware vind je niet vaak buiten en vaak alleen op webstores.
Is die koeler nu echt nodig? Een flinke vrm is tof, maar die actieve koeling zit daar niet. Zou PCI-4.0 zoveel extra stroom vragen dat actieve koeling nodig is? Of is het een kwestie van angst voor missende features. Waarschijnlijk is een fabrikant begonnen met zo'n actieve fan en de rest volgt. Terwijl het voor de consument misschien niet nodig is?

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 17 mei 2019 22:04]

VRM's mogen veel heter worden dan de onderdelen die hier gekoeld worden.

En hoe heter iets is hoe meer warmte je per seconde kwijtraakt met een simpele heatsink.
Waarom dan geen fan op de vrm's?
niet nodig wellicht?
Vrm gebruik toch meer dan 15W en dat lukt ze ook perfect passief... Chipset koelblokken kunnen ze groter maken dan de vrm en dan ook de m.2 meenemen zoals al reeds gedaan is.
Chipset koelblokken kunnen helemaal niet zo hoog, aangezien daar (vaak) een GPU overheen gaat. Die moet daar wel passen, daarom kunnen die koelblokken niet zo hoog als de VRM koelblokken.
Hoogte? Oppervlakte genoeg op een moederbord voor dit kunnen koelen heb je een heatsink van 5cm² nodig en een hoogte van 3 cm. Wat niet echt significant is gezien de ruimte op het moederbord bij de chipset.
Denk eerder dat die fans te maken hebben met het feit dat PCI-E 4.0 hogere vermogens zal mogen gaan gebruiken dan PCI-E 3.0. Denk dat het op dat moment geen heel slecht idee is om de warmte-ontwikkeling in de gaten te houden en eventueel uit voorzorg additioneel koel-vermogen te plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Clueless op 19 mei 2019 02:08]

Ben niet zo'n 'fan' van een ventilator op het moederbord. De wat oudere tweaker generatie zal nog wel de Asus A7V133 moederborden kunnen herinnneren met een klein 40x40mm southbridge (of northbridge) fan op het moederbord. Ik heb ze destijds als systeembeheerder vrijwel allemaal moeten vervangen na ongeveer 1,5 jaar omdat ze een tering herrie begonnen te maken. Ze worden heet en vet droogt uit. Er komt speling in en ze gaan vibreren en lawaai maken.
Vroeger had je dan nog 2 jaar garantie en kon je al je geluk hebt ze nog binnen de garantie termijn vervangen. Na 2 jaar was het ook een ramp om ze nog via e leverancier te krijgen.
Ze gingen echt massaal kapot.

[Reactie gewijzigd door Tmaster op 18 mei 2019 13:04]

Die verhalen ken ik ook van uitdrogend vet en rammelende fans, maar gelukkig heeft de technologie niet stil gestaan bij de smeermiddelen en lagers, ook qua toleranties niet.

Dus even afwachten hoe het uitpakt.

Maar dat gezegd hebben; ga zelf liever voor een passief gekoeld bord; minder kans op herrie.
Ik werkte toen nog in de computerzaak op de Universiteit. Standaard hadden wij een doos liggen met no-name aftermarket blokjes. Dat bleek een snellere en makkelijkere reparatie dan alles weer opsturen naar Asus, weken wachten etc.
Ik snap het toch niet, wat is er mis met de vroegere implementatie van heatpipes over het hele mobo? Heb nog een am2 crosshair bordje liggen waar dit gedaan werd, vond dit wel leuk toen. Hedendaags leuk te combineren met Cooper hard tubing builds.
Wanneer leren ze trouwens de 24 pin es 90° te draaien? Ziet veel mooier uit met cable management.

[Reactie gewijzigd door Richo999 op 17 mei 2019 20:07]

Mogelijk heeft het iets de belasting van de printplaat te maken maar gelukkig heeft coolermaster een oplossing om de de 24 voedingsaansluiting 90°om te zetten.
pricewatch: Cooler Master ATX 24 Pin 90° Adapter - Capacitor Version

@Richo999 Na een nachtje slapen en in eigen pc gewerkt te hebben:
Een aansluiting die haaks op het MB zit is niet in elke kast bruikbaar, bv in deze pricewatch: Cooltek Coolcube Maxi kast gaat dat niet lukken.
Zelfde probleem heb je al met de SATA aansluitingen waar deze MSI MB een haakse uitvoering van hebben.
Ik denk dat de beste manier een 100% modulaire PSU is met een 24 pens aansluiting in haaks of recht naar keuze en anders helaas twee extra contact overgangen en een verloop er tussen.

[Reactie gewijzigd door hans3702 op 18 mei 2019 14:07]

En voor slechts 3 euro te vinden op Ali.
(al staat er dan geen CoolerMaster op, maar of dat 13 euro waard is...)
Wil je dat echt? Een zo goed koop mogelijk veerloopje in een kritische aansluiting.
Ik heb uit nood ooit een keer een Molex (m) - SATA (v) voedingsadapter gekocht en de leverancier die mij dit heeft geleverd zal ze vermoedelijk ook zo goedkoop mogelijk ingekocht hebben maar dat was eens en nooit meer. Na een tijdje kortsluiting in de sata zijde. gelukkig alle HDD direct op de PSU aangesloten en dit verloop voor de DVD gebruikt dus, behalve kans op brand, een stinkende pc en een gesmolten aansluiting van de DVD niks gebeurt.
Daarna toch indien mogelijk de PSU vervangen als er te weinig sata power aansluitingen beschikbaar waren en anders een verloop van Delock of ander merk gekozen, met monteren voel je het verschil al.

Onderstaande link is als voorbeeld van het type kabeltje, betreft NIET de besproken kabel.
https://nl.aliexpress.com...in-Kabel/32955233742.html
Behalve de naam en de marketing, waar zit volgens jou het wezenlijke verschil tussen die 2 blokjes?
Die van CM ziet er m.i. net zo goedkoop uit als een willekeurige Chinese, en wil je het zeker weten dan meet je eens 24 verbindingen door.
Ik gaf als voorbeeld een goedkope adapter omdat de overpriced CM variant geopperd werd.
Je maakt mij echt niet wijs dat ze bij CM 13 euro beter solderen.
Wanneer je zoiets zelf zou maken van 2 connectoren en een stukje printplaat is het minstens zo goed als die CM variant.
@PalingDrone In mijn reactie over verloopkabels staat: met monteren voel je het verschil al.

Als je de 24 polige stekker van een "Alibaba" voeding aansluit op je MB gaat dit minder soepel / gemakkelijk in vergelijk met een bv CM of Corsair voeding

Op grond hiervan is de aanname dat connectors van 19 euro CM beter zijn dan de 3 eruo Ali versie in mijn ogen plausibel.
Als je de product foto's vergelijk zie je dat de Ali versie een printje met twee gesoldeerde connectors is, en de CM zal dit vermoedelijk ook bevatten maar heeft daar omheen nog een kunststof behuizing die het er mooier uit laat zien (met glazen panels in je kast lijkt mij dit relevant) en mogelijk de soldeeraansluitingen op de printplaat ontlast van mechanische spanningen.

Wat op de foto niet te zien is, maar mogelijk kan de CM module ook volgegoten zijn met een hars. Dit heb ik al gezien bij adapters voor op het MB van GTFS USB 3 naar USB 2

En als CM maar 50 cent beter soldeert dan heb ik daar zelf wel € 13 voor over. Foutzoeken tgv slechte contacten is erg duur en erg frustrerend. En dan nog de kans op brand omdat bij de hoge stromen die er kunnen lopen een slecht contact door de hogere weerstand erg warm kan worden.
Een Alibaba voeding zou dan weer niet in mijn pc komen...
Iets met condensatoren en kwaliteitscontroles, daarmee fry je je moederbord als er iets verkeerd mee gaat, dat soort spul is allemaal van A-merk hier in huis, net als spul waar 240 V door gaat.
Brand door zo'n Alibaba voeding is een stuk plausibeler dan een simpele werkende connector zonder electronica met een kwalitatief goede voeding erachter voorzien van de nodige beveiligingen tegen overbelasting.
Btw, 50 cent beter soldeert?
De kostprijs van zo'n CM blok ligt al ver onder de 50 ct ;)

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 19 mei 2019 18:06]

Volgens mij is Delock nou juist bij uitstek een naam om niet te vertrouwen. De producten die ze hebben zijn volgens mij allemaal chinese rebrands. Het ziet er erg vaak verdacht hetzelfde uit als de rotzooi op Ali, maar dan vele male duurder. Waarschijnlijk kopen zij het in bulk op alibaba, en stoppen ze het hier in een doosje.
Precies, 1500 euro uitgeven voor een pc en dan het component dat je moederbord power kabel 90 graden moet laten draaien het goedkoopst mogelijke onderdeel op aarde kopen :9
Een southbridge style koelertje, zaten we hierop te wachten ? 8)7
Een southbridge style koelertje, zaten we hierop te wachten ? 8)7
Dat zal wel weer een hoop herrie maken... terug naar Nforce 4 tijdperk :P ?

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 17 mei 2019 19:32]

Toen de northbridge 110C werd met zo'n lief aluminium heatsinkje erop. P5N plank destijds. Wat een heethoofd was die northbridge. En wat nu, electronische switch tussen 16 en 8 lanes. Gewoon een stukje PCB in een SODIMM slot.

Maar de 680i chipset had dan wel weer veel PCI-Express lanes in vergelijking met tegenwoordig. 2006 mind you :)

[Reactie gewijzigd door M2M op 17 mei 2019 20:15]

Ik had daarom destijds een P5N32-E SLI, gigantische koperen headsinks voor de North en South bridge. Good old times.. :9
Ik zie geen USB 3.1 gen 2 (of hoe het nu ook heet) poort op één van de moederborden. Zie ik ze over het hoofd of is er wel degelijk geen?
Op het onderste plaatje onderin rechts op 2/3 van het bord zitten de connectors, dus waarschijnlijk komen ze via een riser.

Zit er iig wel op ;)

Lijkt mij persoonlijk ook wel fijn, gewoon 4/6/8* USB-C op een backplate oid, ipv elke kier priegelen op je MBR, dat is vragen om problemen.

@MGsubbie lijkt me redelijke onzin, je kan ook externe kabels voor usb-c/tb3 van 1,5/2mtr vinden voor video, dus zal wel wat meevallen.

[Reactie gewijzigd door zion op 19 mei 2019 01:45]

Ik heb een case met een USB-C front panel connector, dus ik zou het wel fijn vinden om het te kunnen gebruiken. De kabel is ook niet al te lang (volgens Fractal Design verliest een te lange kabel zijn snelheid), ik had gehoopt op een poort tussen de SATA/USB 3.0 headers en de 24-pin connector.
Twin Frozr op moederborden? :D
Zo kan het ook natuurlijk. Al denk ik dat ikzelf het nog weer anders ga aanpakken mocht dit bij alle Zen2 borden het geval gaan zijn. Heb hier nog een oude Corsair Hydro H90 AIO koeler liggen namelijk (welke een afmeting heeft van 140 x 140mm), welke ik er dan wel op probeer te bevestigen, want ik zit hier serieus niet op te wachten kan ik melden, aangezien zo'n klein kreng ook nog eens veel toeren moet maken om een zelfde hoeveelheid lucht verplaatst te krijgen als een 140mm koel fan. Dus dan kan mijn oude AIO koeler toch nog goed van pas komen, deze is immers 140 x 140 mm, en da's mooi groot, wat maakt dat i lekker laag in toeren kan blijven :)
Wel een stap terug die ventilatortjes, echt jammer vind ik. Hopelijk zijn ze van betere kwaliteit dan "vroeger", toen ze vaak stuk gingen en veel herrie maakten.
Kunnen ze eventueel nog mee uitpakken dat hun fans zijn ontwikkeld in samenwerking met Noctua/Be quiet!. :+
Ik begreep dat de X570 chip van AMD stukken minder zuinig was, en 15W verbruikt. Dus ja, daarom denk ik de actieve koeling.