Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Consumentenbond wil dat toezichthouders optreden tegen AliExpress

De voorwaarden van de Chinese marktplaats AliExpress zijn in strijd met Europese consumentenregels, zeggen zes Europese consumentenorganisaties. Zij vinden dat toezichthouders zoals de Autoriteit Consument & Markt moeten optreden.

Onder andere de Nederlandse Consumentenbond en Test Aankoop uit België willen dat toezichthouders actie ondernemen. Volgens de organisaties handelt AliExpress op de Europese markt en moet het bedrijf daarom de Europese regels respecteren.

Als AliExpress-klanten een probleem met een leverancier hebben en er niet uitkomen, moeten ze zich wenden tot een arbitrage-instituut in Hongkong, schrijft de Consumentenbond. Volgens Europese wetgeving moeten consumenten het recht hebben om in eigen land naar de rechter te stappen.

Ook hebben AliExpress-klanten niet de mogelijkheid om een aanschaf binnen veertien dagen zonder opgaaf van reden retour te sturen. Bovendien geeft AliExpress volgens de organisaties geen duidelijkheid over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar die in de EU geldt.

De Consumentenbond heeft de zaak aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt en de consumentenorganisaties uit België, Frankrijk, Portugal en Italië hebben datzelfde gedaan bij hun nationale toezichthouders. De overkoepelende Europese organisatie BEUC coördineert de actie. De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Bundesverband overweegt zelf juridische stappen.

AliExpress, onderdeel van Alibaba, is een Chinese marktplaats met een wereldwijd publiek. De website is ook in het Nederlands beschikbaar, heeft ondersteuning voor iDeal en sinds 2017 werkt AliExpress samen met PostNL voor relatief snelle levering naar Nederland.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-05-2019 • 09:41

558 Linkedin Google+

Submitter: Lednov

Reacties (558)

-15580528+1334+232+32Ongemodereerd124
Wijzig sortering
Zo werkt het dwingend wettelijk niet en ali Express werkt marktverstorend voor Europese webshops. Als je hier iets wil verkopen op die enorme interne markt dan hou je je ook maar aan onze regels. Dat we bij een kleine webshop uit Korea niet zeuren en bij ali Express wel heeft te maken met de mate waarin deze zich richt op de Europese markt.
Uw redenering is dus ook: waarom zou een autobouwer zoals pakweg Toyota zich aan de Europese wetgeving moeten houden
"Waarom zouden andere landen zich moeten aanpassen aan de regelgeving waar een potentiele koper zich bevind ?"

Hoeven ze ook niet. Tenzij ze natuurlijk op EU interne markt willen verkopen. Dan moeten ze zich aan onze regels houden. Zo niet dan hebben wij het recht ze te weren. Vooral wanneer ze de webwinkels hier oneerlijk beconcurreren door allerlei hoekjes af te snijden en ongemakkelijke regels aan hun laars te lappen.

Simpel heh?
C E zegt niets meer (europee keurmerk? maak er maar "china export" van ;-) ) .
CE heeft nooit veel gezegd.

Verder lees ik over China Export op Wikipedia het volgende:
A logo very similar to CE marking has been alleged to stand for China Export because some Chinese manufacturers apply it to their products.[19] However, the European Commission says that this is a misconception. The matter was raised at the European Parliament in 2008.[20] The Commission responded that it was unaware of the existence of any "Chinese Export" mark and that, in its view, the incorrect application of the CE marking on products was unrelated to incorrect depictions of the symbol, although both practices took place. It had initiated the procedure to register CE marking as a Community collective trademark, and was in discussion with Chinese authorities to ensure compliance with European legislation.[21]

[Reactie gewijzigd door Jerie op 20 mei 2019 13:49]

Die kwaliteit ligt heel erg aan het type product. Elke microcontroller uit China is wel goed. Ik heb 1 Arduino gehad waarvan ik uiteindelijk de USB controller aftrok. Maar ik heb hordes van die dingen uit China besteld, en dat was dan ook de enige die beter had gekund.

En wattmeters en beveiligingscamera's komen vrijwel allemaal uit China. Ook die in Europese winkels liggen. Alleen de doos en handleiding bij die in Europa verkochte modellen worden in Europa gedrukt. Persoonlijk vind ik veel van die beveiligingscamera's erg slecht, overigens. De hardware is vaak nog best prima, alleen de software is gewoon niet goed. En ook bij wattmeters zul je er niet snel vinden die niet 100% Chinees zijn.

Potmeters zou ik dan weer absoluut niet uit China halen. Die vallen wel weer van ellende uit elkaar. En dobbelstenen, sommige zijn erg ongebalanceerd, maar als je weet welke je moet hebben (doorzichtige stenen zijn eigenlijk altijd goed), dan is het ook wel prima. En ja, ik heb het getest met een bad van Epsomzout. Slechte dobbelstenen zijn overigens niet een specifiek Chinees probleem. Het Amerikaanse bedrijf Chessex maakt ook soms verrassend slechte dobbelstenen.

De slechtste ereader die ik ooit heb gezien was dan weer van Icarus, een Nederlands merk. Overigens wel in China geproduceerd (maar dat is alles, tot aan de iPhone), maar in opdracht van een Nederlands merk en vermoedelijk naar design van dat bedrijf.

Dus ja, alles is relatief.
Dit kom je tegenwoordig ook op Amazon tegen.

Je hebt verder gelijk dat er veel troep op AliExpress staat. Maar er staan ook dingetjes die wel werken. En als iemand me een tip geeft van iets dat hij/zij heeft uitgeprobeerd (zoals bijv recent thermal pads) dan durf ik de gok te wagen.
Tegelijkertijd als Europese webshops bijv niet meer verplicht zouden zijn tot gratis retourneren dan zou dit hele probleem al meteen een stuk kleiner zijn. Hier in Azië denk je wel 2 keer na of je een product echt nodig hebt voor je het bestelt. Terugsturen kan maar kost je simpelweg geld als consument, en gedoe dus tijd. En terecht vind ik. Al dat 'gratis' gebeuren daar in het westen helpt alleen maar verkwisting en achteloosheid in de hand.

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 17 mei 2019 17:49]

Volgens mij zijn webshops helemaal niet verplicht tot gratis retourneren, ze zijn verplicht de mogelijkheid te bieden een product te retourneren. Dat het overgrote deel van de webshops dit nu “gratis” aanbiedt, is een ander verhaal maar geldt zeker niet voor 100% van de webshops.
Dan denk jij heel vreemd, als erdogan regels veranderd in turkije ga je dan ook de regels hier veranderen?
Dat "kind" heeft op die manier wel genoeg geld om eten te halen, en moest anders wellicht de prostitutie in :') zo kan je het ook bekijken.

Bovendien geldt het zelfde voor je smartphone, of zijn we de anti-zelfmoord netten bij Foxconn al vergeten?
Daarom gaan al die grote jongens tegenwoordig steeds meer over op een ander verdienmodel: ze stoppen met zelf waar aan te bieden of bouwen dit af, en gaan kleine handelaren diensten aanbieden voor verkoop én retourproces. Zodat beide processen ineens hoofdproces zijn, en dus bijdragen aan winst.
Net een composite naar HDMI blokje besteld bij Ali voor rond de 4 euro.
Exact hetzelfde ding kost in Nl. gemiddeld 25 euro...

Als je het mij vraagt ligt het probleem meer bij de lokale verkopers dan in China.
Voor het tweede geval, vind ik geld terug een redelijk aanbod van Aliexpress.
Nou ik vind niks redelijks aan. De leverancier zei doodleuk dat als ik 15 euro meer betaalde zij wel willen leveren. NB. Mijn betaling was in de eerste instantie al afgehandeld. Het zou AliExpress sieren als zij de leverancier zouden dwingen het product te leveren voor de afgesproken prijs!
Ik heb het toevallig enkele weken geleden nog gehad. Iets gekocht bij een Zweedse webwinkel, specifieke sportschoenen. Van tevoren de voorwaarden al gechecked en gezien dat ik zelf de retourkosten moest betalen. Dat ook uiteindelijk moeten doen want ze pasten niet.
Het enige wat wel geregeld is in de wet, is dat de verkoper wel de verzendkosten moet retourneren. Dat heeft deze winkel ook netjes gedaan, ik had oorspronkelijk ook betaald voor de verzending naar Nederland, en dat geld heb ik retour gekregen.
Overigens waren de schoenen vermoedelijk al eerder retour gestuurd, of toch niet van fantastische kwaliteit.. Zaten krasjes op, voor mij nog wel acceptabel (sport -> die krasjes heb ik er zelf met een paar dagen toch ook wel weer op ) en niet de reden van retour, maar geeft al wel aan dat er waarschijnlijk veel retour gaat.
Nee dat is dus onzin.

Die verrekening kunnen bedrijven misschien doen die een monopolie hebben of vaste prijzen hanteren zoals voor sigaretten of benzine maar niet in de retail.

In de retail zal je moeten concurreren met je concurrenten.

Want anders zou iedereen een bedrijf kunnen oprichten en de kosten kunnen doorrekenen en dus nooit failliet gaan.
Iedereen kan een bedrijf oprichten. Iedereen zal bepaalde kosten hebben en die moeten linksom of rechtsom betaald worden.

Je kan wel net doen tegenover de klant of terugsturen gratis is, maar als winkel moet je daar toch echt voor betalen aan TPG. Dus dat zul je in de verkoopprijs moeten verrekenen – of als verlies moeten nemen.

Je kan als startup misschien investeerders vinden die een tijdje voor dat verlies willen opdraaien maar vroeg of laat willen die toch echt hun geld terug – mét winst graag.
Ik heb voor 12 jaar bij een grote budget woonwinkel gewerkt. Zij hebben zowel vaste winkels als een webwinkel en daar komt ook regelmatig gekochte artikelen terug. De verpakkingen zijn opengemaakt, artikel weliswaar gebruikt en wel of niet beschadigd teruggebracht. Deze artikelen gaan bij ons ook regelmatig gelijk de "breukkooi" in, zelfs met winkelpersoneel beschikbaar worden die artikelen nauwelijks onderzocht. Wat er op het hoofdkantoor mee gedaan wordt, heb ik geen idee van, maar lijkt me sterk dat deze woonwinkel het geld heeft voor een goede controle.
Inderdaad ja. Soms is een retour label per product verplicht als die ergens in het proces worden opgeknipt tot losse facturen, bijvoorbeeld via een tussenpartij. Op het postkantoor printen ze ook geen labels om los bij te voegen in een enkele doos of als extra label op de doos te plakken, want zij mogen geen labels maken die vervolgens mogelijk niet goed te traceren zijn. Doe je thuis zelf alles al in één doos en stuur je retour op één label dan ben je zeer waarschijnlijk je geld kwijt op dat ene product van het label zelf na. Zonde.

Hopen op meer merken die gaan werken met bijvoorbeeld camera apps om de juiste maat voor je vast te stellen en andere innovaties om het percentage retourzendingen sterk omlaag te krijgen.
nieuws: Nike werkt aan app die via augmented reality de juiste schoenmaat bep...
Ik werkte een tijdlang bij een webshop. Alles wordt verstuurd via DHL. Terugsturen is op kosten van de klant en leverden we geen service voor. Dan blijkt PostNL het eerste aanspreekpunt te zijn voor consumenten.
Als de verkoper geen retourdeal heeft met dhl oid heeft geven mensen hun retourpakket vaak af bij postnl. Daardoor kan de postnl retourstroom groter zijn, al is het ergens wel raar.
Dan denk ik eerlijk gezegd dat dit technisch gezien geen retouren zijn, want voor PostNL gewoon een nieuwe zending.
Er is vaak een antwoordnummer hiervoor.
Recent ook nog meegemaakt: Laptop hoes besteld, backpack gekregen. Kreeg alsnog de goede laptop hoes geleverd en mocht de backpack houden.
Het probleem is niet dat de consument teveel rechten heeft(die regels zijn prima, ook al hebben ze een prijs), het probleem is dat er geen eerlijk speelveld is voor de winkeliers.
Iedereen die in Nederland levert, zou gewoon aan dezelfde regels moeten voldoen.
Wat dacht je van mensenrechten?

Zou toch bizar zijn wanneer er allerlei restricties zijn wat betreft het importeren van goederen uit landen die het niet zo nauw nemen met voornoemde en dat er vervolgens geen toezicht is op wat er individueel geïmporteerd wordt?
Daar heb je een punt. Als consument moet je zelf alsnog goed opletten wat je koopt (wanneer het je interesseert uiteraard).
Niettemin bieden Europese importrestricties in ieder geval nog een zekere mate van waarborg.
Bij Ali Express denk ik sinds vorig jaar altijd aan dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=zjdpz05u2DY

In het kader van jouw punt inderdaad niet de beste werkomstandigheden.... 8)7
In het kort: Ik bestel iets, had een bepaald model nodig van iets. Ontvang ik 2 weken later een ander model waar ik niets mee kan. Neem contact op met de verkoper, die gewoon keihard ontkent dat ze dat model naar mij hebben verzonden. Ze verkochten het ook niet, dus het kon niet zijn gebeurd. Kijk ik naar het assortiment op aliexpress blijkt dat ze dat verkeerde model wel verkopen. Dus leugen na leugen.

Maar ik kan het terug sturen "dan zouden ze ernaar kijken". Maar verzendkosten moet ik wel zelf betalen, ook na contact met aliexpress. In het meest gunstige geval heb ik na het zelf betalen van verzendkosten 1 maand later wel wat ik wil hebben.Maar dat is dus niet zeker, want deze verkoper is niet eerlijk.

Een Nederlandse verkoper zou zoiets beter niet kunnen proberen. Je wilt mij echt niet kwaad in je winkel hebben staan.
Volledig naast de kwestie. Bedrijven die in Europa opereren moeten aan de regels voldoen. En indien niet moeten ze hoge boetes krijgen en anders moeten ze verboden worden.
Als we dat niet afdwingen, laten we onze lokale bedrijven stuk maken door oneerlijke concurrentie.

Dat het jou als individuele consument niets kan schelen is je goede (egoïstische) recht, maar fundamenteel gezien is dit erg fout.
Bescherming van de economie begrijp ik in deze niet, want als het gaat om producten die in dit land niet eens verkrijgbaar zijn, hoe vormt dit dan een bedreiging voor Nederland? Denk aan "specialistisch" gereedschap.
Ik heb geen idee waar je aan denkt qua specialistisch gereedschap, maar er wordt qua importtarief weinig onderscheid gemaakt, want dan gaat de importeur alles op de laagste categorie proberen in te voeren.
Wat in Nederland wordt verkocht is veelal gewoon de lage kwaliteit Aziatische zooi met een belachelijke marge erop.
Zelfs als het gratis geleverd zou worden, zou het in een Nederlandse winkel nog meer kosten dan op een Aziatische site. Ga maar na wat het kost om een pand te huren, te verwarmen, verlichten, gemeentelijke heffingen, personeel, inrichting.. Alleen al de winkel zelf moet duizenden euro's per maand kosten, of je nou paperclips verkoopt of auto's.

Als je dat te duur vindt, bedenk dan ook dat je zelf ook € 1500+ per maand verdient en waarschijnlijk het dubbele kost. Jij kunt ook geen paperclips maken voor € 0,15 per doosje van 100.
Er is natuurlijk ook het feit van oneerlijke concurrentie. Het kan niet dat een groot bedrijf zoals AliExpress niet voldoet aan de regels, zaken verkoopt zonder dat er btw betaald wordt enzovoort. De nationale overheden en Europa zouden hier streng moeten tegen optreden. Een gedegen onderzoek en wellicht miljardenboetes zouden hier op hun plaats zijn.
Omdat men een retourproduct met een zo groot mogelijke boog incompleet in de verpakking smijt, nadat men het product door 5 peuters en de hond heeft laten uitproberen, en de doos dat met 2 rollen schilderstape of ducttape dichtknoopt.
Dat kan je dus met goed fatsoen niet meer verkopen.
Toen ik een webshop runde was een van de grootste kostenposten.....arbeid.

Als jij nog honderden andere zaken hebt die gedaan moeten worden die dag waaronder een teruggestuurd product met beschadigde verpakking van 2 euro en je moet dat op de website zetten met beschrijving dan ben je daar ook weer een tijdje mee bezig en tijd=geld.

Als ondertussen nog 200 emails binnenkomen met de vraag (no joke) "hebben jullie mijn bestelling al verzonden?"

Dan laat je soms bepaalde zaken voor wat ze zijn en gooi je ze liever in de vuilnisbak ja.
Ik zie dat ook zeker niet als probleem.
Ik heb altiijd mijn geld terug gekregen

Ik heb ook al producten van ruim €200,- gekocht via ali.
ik ben nooit bang dat ik mijn geld niet terug zou krijgen.

Sterker nog ik zou bij bijna alles wel een 'dispute' kunnen openen en klagen dat er iets aan mankeerd en mijn geld terug vragen.
Dan zou ik nergens voor hoeven betalen.
Maar dat doe ik niet want die mensen moeten er ook van leven.
Je vergelijking toont aan dat het logisch is dat je als verkoper voldoet aan de reglementering van het land van de koper/bestemmeling. Amerika kan geen vlees invoeren dat niet aan onze wetgeving ivm hormonen voldoet. AliExpress moet voor de producten die het hier verkoopt voldoen aan onze wetgeving. Waar zie je de tegenstelling?
Juist producten met een lage waarde kan je geld op verdienen.

Op videokaarten, SSD's, moederborden verdien je juist geen drol.

Als jij een kabeltje bijvoorbeeld inkoopt voor 50 cent en verkoopt voor 1 euro be je 100% winst.

Terwijl de winstmarge op een moederbord 1 a 2% is, dus een moederbord van 100 euro verdien je misschien 2 euro op.
En daarom koop ik dat soort dingen bij Ali bij andere betaal je veelste veel. Al moet je wel goed kijken naar de kwaliteit
Ik heb ook kwaliteits kabels gekocht bij Ali die gewoon ook weer lage kwaliteit bleken te zijn.

Terwijl als je bij de Action een USB kabel koopt kan je het 2 jaar lang terugbrengen onder garantie als het het waard is kwa benzine en parkeerkosten.
Goed de reviews lezen en beoordelingen moet hoog zijn. Maar ja voor de paar euro ga ik ook niet moeilijk doen. Maar je hebt gelijk

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 18 mei 2019 10:08]

Ja alleen verdient Action ook geen drol aan die HDMI kabels en moeten ze het hebben van de shampoos en chocola die ze verkopen die niet goedkoop zijn.

Want men neemt aan dat automatisch alles goedkoop is maar de shampoo en douchegel bij de Action is dan weer zelfs duurder dan bij de Albert Heijn.
Deze regels in EU zijn ook maar nieuw en zijn opgesteld in een snel veranderende wereld en internet.

De regels zijn zelfs voor Nederlandse webwinkels veel te streng.

Alleen grote bedrijven als bol.com, MediaMarkt en Coolblue kunnen voldoen aan de regels door de schaalvoordeel die ze hebben.

Voor de kleine webshop is het gewoon niet te doen.
Je hebt het mis, het hele kromme van deze EU regels is dus dat er in staat dat bij retour de webwinkel ook de verzending terugbetaalt aan de klant.

Wat dus gewoon bizar is gezien de winkel die kosten al heeft gemaakt bij PostNL.

Dat is de echte reden waarom grote ketend gratis verzending hanteren, dan hoeven ze dat niet te terug te betalen aan de klant.
Je hebt gelijk wat betreft de verzendkosten bij het verzenden door de verkoper (en ook een punt dat die kosten gemaakt zijn en dat dit eigenlijk niet correct is voor de verkoper)...maar ik had het over de verzendkosten die de gebruiker maakt bij het terugsturen (wat bv. een bol.com ook gratis vergoedt).

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 17 mei 2019 18:43]

Het is toch net zo vreemd dat de verkoper de kosten moet vergoeden voor het terugsturen?

Want de koper kiest ervoor te bestellen bij de webshop, en zolang het product niet defect is en gewoon voldoet is het vreemd dat de winkel moet opdraaien voor die kosten.

Op die manier kan een concurrent zelfs je bedrijf kapot maken als die dat zou willen door constant te bestellen en terug te sturen.

Webwinkels verdienen vaak niet eens de verzendkosten, laat staan dat je die kosten 2x maakt.

Dan moet je dus 3x of vaker dat product verkopen om winst te maken, en dan heb ik het niet eens over het feit dat het ook tijd en geld kost om de zending te ontvangen, crediteren, geld terug storten enz enz.

Om nog maar te zwijgen over het impact op het milieu door al die pakket busjes die de zendingen moeten afleveren en ophalen.
EU-regels waardoor de consument wel erg veel rechten heeft.
Dat heeft zijn redenen.
Vroeger was je als kleine consument maar afhankelijk van de grillen van de verkoper/leverancier. Voor bijv. werking of garantie van een product. Wij hebben nu 2 jaar garantie ipv een jaar of zo. Logisch, want structurele productgebreken komen lang niet altijd niet binnen een dag gebruik aan het licht. Denk aan producten met een lange levensduur zoals wasmachines of auto's.
Vroeger bestond die 14 dagen zichttermijn ook niet bij online aankopen. Dat is ook niet zomaar aan komen waaien. Producten zagen op foto's piekfijn uit, maar bleken na aflevering heel anders te zijn - dat soort toestanden.
Of wou je zeggen dat die bescherming allemaal niet hoeft voor jou?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 17 mei 2019 12:12]

2 jaar garantie is normaal, dat dat er is is goed, maar dat is iets wat uiteindelijk door de fabrikant opgehoest word.

Maar 14 dagen retourrecht is gewoon absurd.

Jij doet nu alsof het een structureel probleem was met producten die niet overeenkwamen met de foto's, die foto's zijn niet eens van belang want die worden toch vaak van de fabrikant gebruikt.

Dus je let op de specs, maar als je dan 14 dagen wilt hanteren als zichttermijn waarom dan nog daarbovenop de verplichting dat de verzendkosten door de webshop terugbetaald moeten worden?

Want alles bij elkaar leg je alle risico bij de winkelier neer en kan de consument helemaal zijn gang gaan.

En dat gebeurt dus ook op grote schaal want consumenten retourneren erg veel omdat ze de verzendkosten toch krijgen vergoed terwijl veel webshops vaak werken voor een marge dat nog lager is dan de kosten van verzending.
Ik vind dit een goed verhaal.
Sinds korte tijd heb ik de stap naar Ali gepakt voor spullen bij mijn hobby.
Spullen die niet al te duur zijn (onder de €22 per bestelling), het risico dat ik loop kost mij niet veel geld.
Bestel overigens niet zo heel veel.

Heb eigenlijk nooit stil gestaan bij wat je schrijft.
Als ik kwaliteit wil, dan ga ik naar de winkel of koop via een goede Nederlandse (of EU) webshop.
Persoonlijk ben ik het helemaal met je eens, en ik gebruik Alibabi dan ook alleen voor klein grut, en Nederlandse webwinkels voor alles boven € 25,-.

Bij Aliexpress ga ik ervanuit dat ik mijn geld kwijt ben, dus ik koop er niks wat me pijn zou doen in mijn portemonee, en ik gun ze niks waar een hardwerkende nederlander zijn best voor doet goed af te leveren.

Zijn wel handig voor genoemd klein grut, en dat mag wmb zo blijven, dus hun aan alle regeltjes laten voldoen zorgt er vanzelf voor dat ze duurder worden, en dat zorgt er dan weer voor dat ik niet lekker kan hobbyen, dus wie schiet daar nou wat mee op? (ik koop het niet opeens bij een NL winkel als het 2x zo duur is, dan koop ik het gewoon niet).
Dan heeft aliexpress toch geen toegevoegde waarde meer. Mensen die daar bestellen nemen zelf het risico voor zulke prijzen. Als europa hierop ingaat dan zeker nexit. Wat een gelul over niets.
Die zichttermijn is ook hopeloos. Hele meubels worden impulsief besteld en 2 dagen terug gestuurd, want het was het toch niet helemaal. Ali is prima in orde.. Waarschijnlijk te efficiënt naar de zin van de politici.
Ik heb totaal geen kaas gegeten van ondernemen, dat voorop, maar in plaats van het geretourneerde artikel weg te gooien, kun je het toch ook onder "sale" of "outlet" gooien, of iets anders als het niet meer rendabel is her-in te pakken?

Weggooien klinkt een beetje als kapitaalvernietiging.
Hoi,

Ik ben webshopper. Soms bestel ik iets bij aliexpress als ik het goedkoop wil. Ik heb uit mijn 16 bestellingen 1x een probleem gehad en een full refund gekregen zonder veel gemail of lange discussies.
Soms bestel ik ook iets in belgische/nederlandse webwinkels. Het gaat hem over een groter aantal bestellingen (zeker meer dan 100). Ik heb 1x een probleem gehad(ook voor de goekoop) ,gevolgd door een hoopje heen en weer gemail en dan was die webwinkel blijkbaar in faillissement en heb ik er nooit iets van gezien.

Als ik iets goedkoop wil en het is niet dringend ga ik liever naar aliexpress dan zo'n popup webwinkel. Ik heb de indruk dat daar vrij straightforward met problemen omgegaan wordt.

Nuja, dit is mijn ervaring en het kan voor velen anders liggen. Maar ik heb buiten de levering die soms uitloopt nog niet echt veel negatiefs van aliexpress gehoord.
Sorry en jammer voor jou. Er zijn hier veel webshops die hetzelfde uit china verkopen, maar wel 5x of meer zo duur. Via China is het even wachten.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat de service van de NLWebshops belabberd is. Als er iets kapot is stuurt Ali Expres of Ebay verkoper mij een nieuwe op. Zonder boe of bah. Nee hier zo, veel blah blah blah. Of dan zal je het wel kapot gemaakt hebben. Eh, het kwam kapot. Hier in NL altijd smoesjes. Daar zo, geen probleem.

Als een consument kiest voor Alie Express is dat zijn of haar keuze.
Hard werkende ondernemers, laat me niet lachen. Duurt dagen voordat iemand een reactie geeft op een email. Of soms helemaal niet. Als ik een klacht heb via AE/Ebay webshop krijg ik vaak binnen enkele uren een reactie. Mocht het wat lang duren dan wederom een mail of reactie met een cc naar AE/Ebay. Waar kan ik hier in nederland terecht voor de service? Consumenten bond? Hahaha ik lig blauw. Enige email wat je krijgt is dat ze je email hebben ontvangen. En dan later na > 4 dgn, dat je het met de verkoper moet regelen.
Enne, ze werken harder dan menig webwinkel hier..
Klinkt als een schending van privacy, u op een lijst zetten voor bestellingen. Denk niet dat dat legaal is. Als het aan te tonen is, hebben ze naar mijn idee een flink probleem.
Dat denk ik niet. Je gooit niet zomaar een investering weg. En al helemaal niet wanneer je verkoop groei er vanaf hangt.
Eens. Chinezen doen gewoon de simpele optelsom. Is de uitkomst positief, dus ze verdienen eraan, dan blijven ze. Zo niet, dan exit. Wat dat betreft zijn ze heel ongecompliceerd. :)
Inderdaad!
Ik heb bv een kWhmeter met modbus communicatie gekocht voor 150 euro + 7 euro verzendkosten in Nederland.
Ik dacht voor zo'n duur apparaat beter af te zijn met een nederlandse leverancier ivm garantie ed.
De modbus communicatie loopt echter steeds vast en de meter gaat pas weer werken als deze gereset word door de spanning (en dus van het hele huis) eraf te halen.
Ik heb dit na 14 maanden gemeld en gevraagd wat er aan gedaan kan worden, krijg ik dus van de NL-se leverancier GEEN antwoord.

Ipv deze stijd aan te gaan met een onwillige Nederlander, koop ik dan liever exact hetzelfde apparaat in China op ALiexpress voor 73,07 euro incl verzenden. Als ik nog een tweede bestel, ben ik nog steeds goedkoper uit en heb ik een reserve op de plank liggen als ik dat zou willen!
Alibaba krijgt niet voor niets een hub in België. Bedrijf is zeker gericht op Europa.
blablablabla.

Ze versturen naar de eu dus richten ze zich op de eu, lijkt me heel eenvoudig te begrijpen. Maar goed je wil het niet begrijpen.

Vertaling is service hahahaha, leuk gevonden, het betekend gewoon dat ze zich op Nederland richten.
Betalen met ideal is zeker ook voor inwoners van Chili die toevallig een Nederlandse bankrekening hebben, oh nee het is gewoon service voor nederlanders een land waar ali zich niet op richt.

Voor 100 euro besteld en 46 euro btw betaald. Dat is heel knap. het btw tarief in nederls is gewoon 21% maar dat wist je natuurlijk al. Over 100 euro is dat 21 euro.
Maar goed in jou 46 euro zal ook wel aangiftekosten/inklaring zitten.

Piepen, types als jij die het niet willen begrijpen zien niet dat winkel in de eu hierdoor niet kunnen concurreren.
Onder de 22 euro geen btw, koop jie hier kabeltje online betaald je over zeg 5 euro gewoon btw 21%
Dan is het versturen van China naar NL met de post ook nog eens goedkoper dan van NL naar NL door kromme eenzijdige postafspraken. Door die eenzijdigheid betaald iedereen voor het goedkope china tarief.

Maar ik begrijp het goed jij piept als je een paar euro meer wil betalen, voor dubbeltje op de eerst rij wil zitten, oneerlijke concurrentie in stand wil houden en er aan meehelpt dat bedrijf hier niet mee kunnen concurreren. Weet je hoe ik dat niet ike ike ike en de rest kan stikken mentaliteit.
Welke onwaarheden benoem ze dan als je dat roept.

Jij hebt het over 46 euro aan btw over 100 euro inkoop, feit is gewoon btw 21%, of is dat een onwaarheid.
Ideal is specifiek bedoeld voor Nederlands, zoals Mr Cash/Bankcontact voor België. Als je dat aanbied dan richt je je specifiek op inwoners van die landen. Maar dat zal zeker ook een onwaarheid zijn.
Paypal bied bankdiensten aan. Wil je dat in de EU doen moet je in een EU land gevestigd zijn en daar een bank licentie hebben. Dat heeft paypal en daarom kan het op de eu markt werken.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf15052007_018
is trouwens al een licentie uit 2007 toen ze nog onderdeel van ebay waren.

Paypal richt zich gewoon op de nederlandse markt. Ze staan op beurzen, bieden diensten in het nederlands aan specifiek aan nederlandse bedrijven. Paypal doet het gewoon volgens de regels.

Ali niet maar daar komt nu hopelijk verandering in.
ali zegt toch ook niet op de nld markt te richten?

Aha, vandaar dat ze geen Nederlandstalige website en Nederlandstalige app hebben. En je kunt ook niet betalen met iDeal. En ze mogen ook weleens warehouses in Europa opzetten.
niet betalen met iDeal??

Kan zeker wel!
Heerlijk die reacties op je sarcasme.
Jij kunt in Duitsland goedkoop eten, maar vraag dan niet hoe de kwaliteit is. Zoals verbrande spareribs of uitgedroogde kippenvleugeltjes, om maar enkele voorbeelden te noemen.
En ik vraag me ook af of het personeel eerlijk betaald wordt en belasting wordt afgedragen.

[Reactie gewijzigd door Apppie3 op 18 mei 2019 14:48]

Waarschijnlijk weet je zelf ook dat dat rijtje producten vast ook in NL te vinden is.
Wel mooi dat je de prijs ("acceptabel"..?) en verzendkosten alsnog noemt. Je bent het toch wel met mij eens dat een product verschepen vanaf de andere kant van de wereld niet gratis kán zijn.

AliExpress is overigens geen individuele winkel maar een verzameling van winkels/verkopers. Wat dat betreft kun je het beter vergelijken met Bol.com of Ebay ipv Blokker, maar dan voor (absurd) lage prijzen.

Nederlanders ten top om met z'n allen voor een dubbeltje (stuiver) op de eerste rang te willen zitten. Álles heeft z'n prijs.
Het enige wat de consumentenbond wil is dat een reus als Aliexpress zich ook aan de wet moet houden. Is dat teveel gevraagd?
Daar ben ik het volledig mee eens, als AlieExpress vanuit Europa zou handelen. Als ik iets in Nederland bestel vanuit Japan verwacht ik de Nederlandse (EU) voorwaarden. Dan ga ik er niet vanuit dat ze moeten voldoen aan de Japanse. Dat is een risico dat ik bewust neem als consument.
En waarom zou een reus als AlieExpress er aan moeten voldoen en kleine (web)winkels uit andere landen niet.
Als je puur vrijheid wil om te kiezen of je wel of geen consumentenbescherming wil, waarom zouden dan alle Europese webshops wel aan de wet moeten voldoen en Aziatische niet? Waarom haal je dan niet gewoon alle consumentenbeschermingswetgeving (mooie voor Scrabble) weg? Dan mag iedereen zelf kiezen of ze bij een winkel bestellen met goede voorwaarden of niet.
Als ik in de EU zou wonen zou ik het fijn vinden voor de interne markt als daar afspraken over zijn m.b.t. consumentenrechten. Dat kan een reden zijn om juist bij een EU (web)shop te bestellen, die bescherming dat er wel geleverd wordt met goede leverings- en retouneringsvoorwaarden.
Nogmaals als ik iets buiten mijn eigen juridische consumentenmarkt koop dan neem ik bewust een risico - of dat nu bij AlieExpress is, of bij een webwinkel in Nigeria, in India of in de VS. Je kan niet eisen van de verkopende partij dat die betreffende winkel moet voldoen aan de eisen van de EU.

Dan moet je het dicht timmeren en als EU zeggen, je mag als EU-consument niet meer bestellen bij een webwinkel buiten de EU als deze niet aan de voorwaarden voldoet. Ik kan me overigens voorstellen dat er genoeg EUrocraten zijn die dat (al dan niet selectief) heel graag zien worden toegepast. Maar pas het dan ook breed toe, dus niet alleen voor AlieExpress maar ook voor alle (web)winkels in de VS of die in bijv. India.
het gaat erom of je je op de Europese markt al dan niet richt. En soms is daar een grijs gebied in, bij Aliexpress is dat totaal niet het geval. Ze hebben een .nl TLD, ze zijn in het Nederlands, ze accepteren Ideal, etc. Dus ze richten zich op de Nederlandse/Europese markt, dus ze hebben zich aan de wet te houden.
Veel webwinkels waaronder AlieExpress richten zich op iedereen - wereldwijd, het is een soort van wereldwinkel....maar dan anders. Het zelfde geldt overigens voor bijv. winkels in de VS. Ze opereren onder VS vlag, met voor dat land geldende consumenten regelgeving, dat weet je ook als buitenlands consument als je iets besteld. Bij vrijwel alle (grote) webwinkels waar ik iets bestel staat dat ook duidelijk aangegeven in de voorwaarden.

Nogmaals als je stortvloed van goedkope(re) producten via consumenten leveranciers als AlieExpress aan banden wil leggen om je eigen markt te beschermen - doe dit dan gelijkwaardig.
Die richten zich duidelijk niet op de Europese markt, en dus hoeven die ook niet aan de Europese wetgeving te voldoen wat betreft consumentenbescherming.
Nee, nogmaals die richten zich op iedereen, in alle mogelijk talen. Dat is wat heel veel (grote) webshops doen en waarvoor ze opereren: wewreldwijde markt - m.a.w. ze richten zich op iedereen - wereldwijd - (in alle talen waar hun webshop in vertaald is) Dat staat los van prijs, of kwaliteit en dan gelden altijd de consumentenrechten in dat betreffende land. Dat is niet anders. Dat is in de VS maar ook in China.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 17 mei 2019 12:15]

En waarom zou een reus als AlieExpress er aan moeten voldoen en kleine (web)winkels uit andere landen niet.
Zoals ik al schreef, omdat AliExpress zich richt op Europa. Als een kleine webwinkel uit Japan dat doet, dan moeten ze er ook aan voldoen. Als jij bij BestBuy in de VS iets weet te bestellen dat ze hiernaartoe verzenden, dan hoeven ze er niet aan te voldoen, omdat BestBuy zich duidelijk niet richt op Europa/Nederland.

Ze moeten dus gewoon de wet volgen, onafhankelijk waarvandaan ze versturen.
Maar pas het dan ook breed toe, dus niet alleen voor AlieExpress maar ook voor alle (web)winkels in de VS of die in bijv. India.
De wet is dus hetzelfde voor iedereen. AliExpress wordt hier op de korrel genomen omdat ze waarschijnlijk momenteel veruit de grootste overtreder zijn van consumentenrecht in Europa. Het is dus logisch om daar te beginnen, maar elke webshop die zich richt op Europa heeft aan de wet te voldoen.
Nogmaals als je stortvloed van goedkope(re) producten via consumenten leveranciers als AlieExpress aan banden wil leggen om je eigen markt te beschermen - doe dit dan gelijkwaardig.
En nogmaals: Het gebeurd ook gelijkwaardig. Iedereen moet aan de wet voldoen. AliExpress richt zich (ook) specifiek op Nederland. Elke webshop uit elk land die dat doet moet aan de wet hier voldoen.
Het probleem met deze redenering is dat er al zoveel troep is op deze wereld. Jouw redenatie snijdt echt wel hout, maar als we naar een betere wereld willen dan moeten producten aan voorwaarden voldoen en zo lang mogelijk mee gaan. Dit is naar mijn mening ook een goede manier om onze eigen maak-industrie te beschermen: kwaliteit over kwantiteit en lage kosten.

Sommige Ali leveranciers maken overigens ook prima producten: logisch, het meeste wordt ook regulier verkocht.
Maar geldt in NL voor bol.com niet gewoon dezelfde regels als voor andere webwinkels?

Heb het gevoel dat bol.com toch heel wat anders is dan marktplaats. Je betaalt bijvoorbeeld aan bol.com en niet aan de leverancier. Bij marktplaats betaal je aan de aanbieder.

Ik snap dus niet zo goed dat jij (en meer tweakers) zo benadrukken dat ali express een soort van marktplaats is.

Of heb ik het mis en is bol.com niet verantwoordelijk voor retour en garantie van producten van andere leveranciers?
Als je er 3x iets besteld hebt en niet is aangekomen moet je misschien het goede adres opgeven.

1 je dacht dat het een scam site was.
2 3x iets besteld en niks aangekomen
3 je afvragen of het überhaupt een webwinkel is.

En dan beweren dat je post geen troll is? Wie probeer je nu precies voor de gek te houden?
Dat dacht ik ook direct, onze regering doet er al alles aan om het de nek om te draaien.
Vanaf 2021 zijn we ook BTW verschuldigd op pakketjes onder de 22 euro waarde.
Dat wil zeggen dat wanneer je iets op aliexpress bestelt van 5 euro inclusief verzending, je dan 1,05 plus 17 euro inklaringskosten mag gaan betalen aan Postnl wanneer je het pakketje gaat afhalen.
Dat klinkt niet echt fijn.

Blij dat ik mijn 3d printer onderdelen al binnen heb :P
Dat veranderd natuurlijk snel als je ook aan allerlei regels voor veiligheid enzo moet voldoen. Bij mijn QuickCharge auto-oplader zat immers ook geen NL handleiding, om maar wat te noemen. Nu gaat het alleen over garantie maar er zijn meer regels waar EU verkopers zich aan moeten houden.
Zelfs wanneer ze hetzelfde zijn word er toch bij de duurdere merken meer getest of meer aandacht besteed tijdens fabricage.

Soms op aanvraag van het merk zelf en soms omdat de fabrikant dat merk tevreden wilt houden als klant en net dat beetje extra kwaliteit en aandacht levert.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 KPN

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True