Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda verwijdert Denuvo-drm uit Rage 2

Bethesda heeft twee dagen na de release de Denuvo-drm uit Rage 2 verwijderd. De ontwikkelaars zeggen een 'aantal' verzoeken te hebben gehad om dat te doen. Eerder bleek al dat de versie die Bethesda via zijn eigen launcher verkoopt geen Denuvo heeft.

De Steam-versie van Rage 2 heeft een hotfix gekregen waarmee de kopieerbeveiliging uit de game is gehaald. Bethesda leverde het spel via zijn eigen platform al vanaf de eerste dag zonder Denuvo-drm en daardoor was de game snel gekraakt.

Het is niet ongebruikelijk dat ontwikkelaars de Denuvo-drm uit hun games halen nadat deze is gekraakt. Veelal gebeurt dat stilletjes, zonder dat de ontwikkelaar het expliciet meldt. Bethesda geeft ook geen uitgebreide toelichting, maar erkent in ieder geval dat de drm is verwijderd en geeft ook aan dat mensen hierom hebben verzocht.

Veel gamers zijn fel tegenstander van de Denuvo-drm omdat deze de prestaties van games negatief kan beïnvloeden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-05-2019 • 08:43

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
En zijn er al berichten dat dit daadwerkelijk positieve gevolgen heeft voor de prestaties?
Zou een leuk artikeltje zijn voor Tweakers, de performance vergelijken voor en na de Denuvo patch!
Nee, dat is niet uitgevoerd door Tweakers zelf. Ik heb toen ook bij dat artikel een opmerking geplaatst over waarom die uitgevoerde testen niet 100% betrouwbaar waren: mrtnptrs in 'nieuws: Benchmarks tonen negatieve impact van Denuvo-drm op pres...

Het kan zijn dat de conclusie juist was, maar er waren wel heel veel fouten in de werkwijze van diegene die de tests heeft uitgevoerd en hij is niet erg transparant over zijn werkwijze. Zodra je dit opmerkt in de reacties op zijn video, wordt je digitaal belaagd door "aanhangers" van hem en antwoord hij zelf niet.

Ik zou zelf graag een test van Digital Foundry zien waarbij meerdere spellen op een correcte manier worden geanalyseerd. Dus dat er iedere keer met verse Windows-installaties wordt gewerkt, van legaal verkregen games gebruik gemaakt wordt (zodat deze niet aangepast zijn), games iedere keer volledig gedeinstalleerd worden, de werkwijze volledig open is/uitgelegd wordt, dat de testen worden uitgevoerd op verschillende hardware (goede GPU/CPU vs. slechte GPU/CPU, HDD vs. SSD etc.) en mogelijke prestatieverbeteringen door patches uitgesloten worden. Zo kun je werkelijk onderzoeken hoe de vork in de steel zit i.p.v. dat alle media zomaar uitgaan van een random iemand die willekeurig vage testen doet.
Daar heeft Tweakers al eens een artikel over geschreven: nieuws: Benchmarks tonen negatieve impact van Denuvo-drm op prestaties in games
Dat was van een youtube kanaal en het probleem was dat daar verschillende versies van de game werden getest én de runs niet identiek waren. Als we dan praten over een verschil van 4 fps dan wordt het al snel de vraag of de camera niet net anders was gedraaid of dat de patch niet andere performance verbetringen mee bracht.

Als rage2 nu aangeeft alleen DRM te verwijderen dan is dit de ideale kans om te testen wat het verschil is mét en zonder Denuvo.
Naast prestaties zijn er ook andere voordelen. Zo was Doom 2016 niet via Wine te spelen met Denuvo er in, zodra de boel verwijderd was, was het spel binnen no time met een winte-beta te spelen, en is daarna een van de posterboys geworden voor steam-play.

Het zal ook vast wel mogelijk zijn om Denuvo te laten werken via wine/steam-play, maar elke hobbel minder is er een.
Hier is een video van youtuber "Joker" en je kan online meer soortgelijke video vinden.

LINK: https://www.youtube.com/watch?v=dIGyLnew7Pc

Het lijkt dat Denuvo voornamelijk impact had op laad tijden van spel (Rage2 in dit geval).
Denuvo free game laad (lees start) in +/- 5 seconden terwijl met Denuvo pas na 40 seconden opstart.

Over algemene zijn genoeg bewijzen dat Denuvo prestaties verslechterd.
Check dit filmpje maar:
https://youtu.be/lp1cpjydrEA

Het verschil is niet zo heel denderend.
But stil..
Heeft Denuvo alleen impact op de CPU? Aangezien in de test de resolutie op zijn laagst zetten om de CPU load op 100% te krijgen.
Volgens de geruchten zou het ook impact hebben op de laadtijden. Zo is in geval van Rage de exe ongeveer factor 10 groter (450 MB oid).

Overigens zal het niet in de 450 MB zitten aangezien zelfs een beetje 5400rpm hdd op dergelijke grote bestanden makkelijk 50 tot 70 MB/s, een degelijke desktop schijf doet 200 MB/s, dus dan praten we over een seconde of 5 bij het opstarten van de game.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 17 mei 2019 14:51]

Wat is het nut van zo'n dure DRM kopen en implementeren als je het toch niet gebruikt in je eigen store en na 2 dagen ook in de andere store weghaald.
Ziet er uit alsof ze hoopten op goede PR (Bethesda is een goed bedrijf! Ze halen DRM weg!) maar ik vind het zo'n vaag verhaal dat ik het alleen maar negatief kan opvatten.
Ik vermoed eigenlijk dat het niet implementeren van Denuvo in hun eigen store release een foutje was waardoor de game meteen op straat is komen te liggen.
Had ik nog niet eens bij stil gestaan, maar ik denk zomaar dat je gelijk hebt. Denuvo is niet goedkoop...vervelend foutje :+

edit: en dan hebben we het nog niet eens over de potentieel misgelopen sales..

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 17 mei 2019 09:20]

Men is er nog steeds niet over uit of het winst of verlies oplevert. Je verliest een aantal die het wel zouden kopen maar door mond-op-mond reclame krijg je er ook een aantal bij die je anders misschien niet zou hebben gehad.

Mijns inziens verlies je als het spel niet al te goed is en win je als het erg goed is.
In mijn ogen was dit nooit een spel dat grote verkopen zou halen. Rare release datum, weinig replayability, weinig hype... Maar de slechte verkopen zullen nu op piraterij gegooid worden.
Uhm, een beetje professionele game studio heeft een hele operationele pipeline om dat soort foutjes te voorkomen hoor.

Ik denk eerder dat dit het zoveelstje "foutje" (quotes intended) is van Bethesda, en denk dat het meer te maken heeft met een besluit van hogerhand om op deze manier de sales in de eigen winkel (== meer omzet) kunstmatig omhoog te krikken t.o.v. Steam. Immers weten ze dondersgoed wat de mening is van hun Rage doelgroep ten opzichte van Denuvo.

Die beslissing om nieuwe games alleen uit te brengen in hun eigen store was bijvoorbeeld ook alleen maar teruggedraaid omdat het gewoon teveel mogelijke omzet kost

Ook maakten ze pas 24 uur van te voren bekend dat de Steam release beveiligd zou worden met Denuvo. Voor die tijd was er sprake van geen enkele vorm van DRM (nouja, op Steamworks na dan). Nogal schimmig niet dan?
Uhm, een beetje professionele game studio heeft een hele operationele pipeline om dat soort foutjes te voorkomen hoor.
Ik betwijfel dat, gezien de staat van een aantal games en hoe ze zijn uitgebracht (rammel de rammel) en als je jaren later leest dat er een bug was vanwege een simpele programmeerfout (Colonial Marines), ja dan denk ik pipeline “non-existant” is geweest . . . :/ :/
Die colonial marines was meer een typo dan echt een programmeerfout, wat het nog veel erger maakt. Systeem heeft nooit lekker gewerkt (omdat een heel stuk ai gewoon niet runde), en dat was niemand ooit opgevallen blijkbaar.

Dus idd, als er uberhaupt een pipeline is, dan loopt ie 9 van de 10 keer door tot ver na release.
Die vergelijking met Colonial Marines gaat echt helemaal mank gezien de hele geschiedenis van dat spel waar een Noclip nog eens een hele avondvullende documentaire over zou kunnen maken.

Of anders gezegd: Er zijn hele goede redenen waarom Sega geen zaken meer wil doen met Gearbox, en Randy Pitchford in het bijzonder.
Nou ja, het scheelt dat het verder ook een matige game is... ik acht het niet ondenkbaar dat men vanuit kostenoogpunt ook niet rouwig is om zo snel mogelijk Denuvo uit te faseren voor deze game.

Dit kán gewoon geen verkoophit zijn.

Ik krijg eerlijk gezegd een beetje het idee dat Bethesda de weg kwijtgeraakt is. Elke release zit vol met probleempjes de laatste tijd, en ze zijn al jaren aan het rommelen in de marge als het gaat om hun eigen store, accounts, een begin met MTX in Fallout 76, enzovoort. Volgens mij is het een bedrijf dat geen visie meer heeft op dit vlak; er gebeurt van alles om ze heen en ze proberen ook maar eens wat. Elder Scrolls Online is daar ook een prima voorbeeld van, met het eeuwige geschuif met kosten/content tussen expansions, f2p, b2p en content die dan weer niet in die expansions zit. Het is een zootje.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 mei 2019 10:31]

Bethesda is al jaren de weg kwijt, eigenlijk al sinds Fallout 4 en hun betaalde mod perikelen.

Ik zie de toekomst ook niet rooskleurig in, TES VI gaat ook een treinramp worden.
Dat gaat enkel op voor Bethesda als developer. Als publisher lopen ze niet zo hard te klungelen. Laat ze maar lekker uitgeven en laat het developen maar over aan een studio die er wel iets van kent. Wie Rage 2 gekocht heeft en het maar een matige game vindt, mag blij zijn dat Bethesda het niet zelf in elkaar gezet heeft :)

Hetzelfde lijkt ook een beetje op te gaan voor id. Originele Rage kwam van hun en had een hoop problemen die het voor mij onspeelbaar maakten. Constante popin was echt enorm irritant. Doom (2016) is het enige van id dat verrassend goed was. Was aan het hopen dat het schieten in Rage 2 dan ook zo goed was als in Doom, maar dat is voor mji toch niet het geval, de muisreacties lijken... off. En het spel zou leuker zijn als je niet om de vijf stappen gepauzeerd wordt voor iets nutteloos.
Die eerste dagen zijn het belangrijkst. Als ze het kraken enkele dagen of weken kunnen uitstellen is het al winst.
Wat @batjes zegt, de 1e dagen zijn het aller belangrijkst voor game sales. Als mensen het dan nog niet gekocht hebben, dan wordt de kans steeds kleiner dat ze dit op korte termijn doen. Of ze kopen het niet, of ze wachten tot het ergens in de budget bak ligt. Initiële hype verdwijnt al heel snel.

Bij games die multiplayer aanbieden ( Rage2 uitgezonderd ) kan een illegaal verkregen download alsnog tot een sale leiden wanneer het singleplayer stuk afgerond is en deze speler de multiplayer wil proberen ( Bijv. Call of Duty games ).

Denuvo heeft bovendien invloed op performance waardoor je het uiteindelijk niet meer wilt gebruiken als de toegevoegde waarde nihil is, maar, ik denk niet dat ze het zo vroeg geplant hadden :P
Die pr bonus hadden ze wellicht gekregen als ze die DRM niet alleen bij externe partijen toepasten.
Omdat de kans bestaat dat Denuvo geld terug geeft als het gekraakt is binnen afzienbare tijd. Zelf ontkent Denuvo dat maar ontwikkelaars zeggen anders.
Maar Denuvo is dus niet gekraakt in dit geval.
Er was niks te kraken blijkbaar.
Ik kan dit alleen maar toejuichen, maar toch vraag ik me af waarom de Steam versie wel Denuvo had draaien.
Kan zijn dat de DRM vrije versie een vergissing was. En ja, dan heeft het niet veel zin meer om op steam de DRM te laten staan.
Ja, die zat eraan te komen. DRM vooral nu is om de initiele sales te beschermen, maar heeft een (te) grote impact op de performance van de game. Zodra hij gekraakt wordt, dan halen ze de DRM eruit. Wel een goede zaak.

Ik hoop dat Anno 1800 binnenkort gekraakt wordt, daar is Denuvo het verschil tussen 70 FPS (Open Beta) en 50FPS (retail). Echt te triest.

[Reactie gewijzigd door Mday op 17 mei 2019 09:30]

20 FPS meer met DRM?

[edit] Ik zie dat je inmiddels aangepast heb, lijkt me zo een stuk logischer.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 17 mei 2019 09:49]

Straks gaan mensen nog de DRM versie torrenten omdat de legale versie DRM vrij is. 8)7
Je lacht ermee, maar ik heb er dus effectief over nagedacht, want ik heb Rage 2 gekocht en vind het een geweldig spel. Ik heb youtube video's gezien waarbij je duidelijk de performance increase kon zien bij de Bethesda Store versie van deze spel t.o.v. de Steam versie.

Bovendien, ik ken nog van vroeger waarbij games het u verplichten de game cd/dvd altijd in lade te hebben om het spel te kunnen spelen. Heb toch wel vaker cases gezien waar mensen toen ook voor gekraakte versies gingen om gewoon het spel te kunnen spelen zonder de cd/dvd telkens te hoeven inladen. Wat vroeger één van de populairste manier van DRM was.
Ik heb dat anders wel meer dan eens gedaan hoor, zo niet voor drm dan wel voor nocd. Soms is complete game downloaden praktischer dan met cracks kutten.
je bedoeld de fps waarschijnlijk andersom.

Anno1800 Retail met drm draait als een zonnetje, zo ook farcry 5 en de AC games. Op het ubi forum werd geklaagd door mensen met cpu's van letterlijk 10 jaar oud waarbij deze situatie zich voordeed.

Dat afgeven op denuvo moet maar eens afgelopen zijn, ja het heeft impact, maar op een enigszins geschikte pc is die impact (imho) verwaarloosbaar.

[Reactie gewijzigd door Ocin32 op 17 mei 2019 09:26]

Ja, foutje. Was idd andersom.
Ik vind een 8600k en een 1080gtx niet bepaald een 'ongeschikte' pc. Ik zou dit ook niet zeggen als er mogelijkheid zou bestaan dat mijn pc een deel van het probleem zou zijn. En dan nog, of je het nou op je commodore 64, of een rig van 10.000 euro speelt, als de fps zó lijdt onder het gebruik van DRM, dan klopt er iets niet.
Dat afgeven op denuvo moet maar eens afgelopen zijn, ja het heeft impact, maar op een enigszins geschikte pc is die impact (imho) verwaarloosbaar.
Je geeft zelf al aan dat het jouw mening is. Daarom hoeft het afgeven op Denuvo niet afgelopen te zijn. Immers hebben andere mensen mogelijk een andere mening.
Ja, die zat eraan te komen. DRM vooral nu is om de initiele sales te beschermen, maar heeft een (te) grote impact op de performance van de game. Zodra hij gekraakt wordt, dan halen ze de DRM eruit. Wel een goede zaak.

Ik hoop dat Anno 1800 binnenkort gekraakt wordt, daar is Denuvo het verschil tussen 70 FPS (Open Beta) en 50FPS (retail). Echt te triest.
Bij anno 1800 was het mijn gpu die 99% wordt belast, een RTX 2070 op 2560x1080, dus ik zou er niet op hopen dat het verwijderen van Denuvo je die 20 fps terug gaat geven.
Volgens mij kunnen ze net zo goed stoppen met DRM toevoegen. Ik las laatst ergens in een nieuwsbericht dat uitgevers nog liever hebben dat mensen illegaal downloaden dan Keys kopen op de grijze markt(G2A, Kinguin).
Volgens mij wordt Denuvo steeds sneller en sneller gekraakt.
Zouden ze een 'niet-goed-geld-terug' beleid hebben?

Edit: Volgens de website garanderen ze alleen dat het langer duurt om te kraken dan de competitie...
Best-of-breed technology provides longest crack-free release window compared to competitors

[Reactie gewijzigd door michaelkamen op 17 mei 2019 11:08]

vroeg of laat gebeuren er toch wel dingen met de game..
heeft iemand een test gedaan wat het effect van de denuvo drm in performance had op deze game? ben ik wel nieuwschierig naar, gezien bij sommige games best een performance hit (10% of meer dacht ik) gezien was volgens het internet.
Ah nu ook de Steam versie zonder. Vond het al vreemd dat die t wel had.