Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Duits bedrijf Zepsch maakt minicomputer met 0,95"-oledscherm

Het Duitse bedrijf Zepsch heeft een Arduino-compatibele minicomputer met oledschermpje gemaakt en een crowdfundingcampagne live gezet op Kickstarter. Als genoeg mensen de PocketScreen kopen, voegt Zepsch ook een wifichip toe.

Het scherm van de PocketScreen meet 2x1,34cm, heeft een diagonaal van 0,95" en een resolutie van 96x64 pixels, blijkt op de pagina. Met de bezel erbij is het 2,5x2,1cm, ongeveer de grootte van een muntje van vijftig cent. Het pcb heeft dezelfde grootte, waardoor ze achter elkaar kunnen zitten. Gebruikers kunnen er zelf een accu bij doen en het geheel in een behuizing zetten, maar standaard levert Zepsch ze zonder.

Op dat bordje zit een Microchip ATSAMD21G18A, met Cortex M0-processor op 48MHz. Het laden van bestanden op het apparaat gebeurt met een micro-sd-kaartje. Ook is er een micro-usb-aansluiting voor het leveren van stroom. Als de campagne tot 20.000 dollar komt, doet Zepsch er een ESP8266EX-wifichip van Espressif bij.

De levering zou over drie maanden kunnen plaatsvinden. Dat is mogelijk doordat Zepsch onlangs al de PocketStar heeft uitgebracht, een iets groter apparaat dat dienstdoet als retrogame-emulator. De campagne ging dinsdag van start en staat inmiddels over de helft van het benodigde bedrag.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-05-2019 • 14:31

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Als de campagne tot 20.000 dollar komt, doet Zepsch er een ESP8266EX-wifi-chip van Espressif bij.
De ESP8266 is wel iets meer dan een 'wifi-chip'. Het is een volwaardige microcontroller die op 80 of 160 MHz loopt met o.a. wifi aan boord. Momenteel een van de meest populaire chips voor hardwarehobbyisten, vanwege de lage instapdrempel (te programmeren in diverse talen/systemen, voornamelijk gebruikt met Arduino C, Blynk en NodeMCU).

Het is bijna de perfecte chip om je huis-domotica van A tot Z zelf te ontwikkelen, maar er zijn enorm veel andere toepassingen te bedenken.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 16 mei 2019 17:24]

Ik wou hetzelfde zeggen. Sterker nog, als je de ESP32 pakt dan rent die rondjes om die Cortex M0 heen. Mijn ervaringen met de ESP8266 zijn ook niet slecht; heb een keer gebenchmarked met fractal graphics en ray tracing :+ Sowieso merkwaardige designbeslissingen, want ze hadden ook makkelijk een Cortex M3 of M4 kunnen pakken.
Misschien iets met kosten of beschikbaarheid (van zowel hardware als software) of roadmap naar de toekomst? De ESP die ze toe willen voegen zou misschien wel een mooie co-processor zijn
In theorie kun je dan netzogoed de ESP als main processor nemen.
Arduino werkt voor een groot deel prima met de ESP.
Maar dan gaat het wel om de snelheid van de processor, ik weet de specs niet, maar ik kan me zo voorstellen dat een Cortex M0 wel sneller is. Ook heeft de ESP8266 slechts een heel beperkt aantal analoge poorten (1 of 2 geloof ik)
specs kan je opzoeken ;)

dan had je ook gezien dat de ESP8266 best een stevige 80Mhz MCU heeft en dus wellicht sneller is dan de gebruikte M0. Natuurlijk is die ESP8266 MCU wel "vooral" bezig met de wifi kant.
16 GPIO's en slechts één ADC pin inderdaad. Maar dat is slechts zelden een echte beperking.

Volgens mij is de combinatie van de M0 met de ESP8266 een beetje een vreemde oplossing die wellicht slechts voortkomt uit het gemak waarmee die toe te passen is.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 16 mei 2019 23:43]

Van die 16 GPIOs kun je er echter niet heel veel gebruiken.
Zie mijn lijstje van beschikbare GPIO pinnen.

Neemt niet weg dat je zo'n systeem als dit juist koopt voor kleine formaat.
Als je dan heel veel hardware eraan knoopt (waarvoor je veel GPIO pinnen nodig kan hebben) heb je niet meer zo'n klein formaat.
En je hebt maar 2 pinnen nodig voor I2C, waar je al heel veel spul aan kunt knopen.
Er zijn andere dingen dan snelheid. Voordeel van de M0 is een veel betere USB implementatie. Die kan bijvoorbeeld USB HID+USB host draaien uit de doos.
Bij de ESP's kan dat wellicht ook, maar de borden met ESP die ik tot nu toe heb gehad (D1R2, ESP32 DOIT) is de USB implementatie vreselijk met die rotte miniknopjes.
En de ESP's zijn helemaal niet zo klein. Zit vaak dikke aluminium kap overheen, en de antennes moet je ergens kwijt.

[Reactie gewijzigd door blanka op 19 mei 2019 05:38]

Klopt, ik bouw alles met de Wemos D1 mini's, je hebt er ook alle mogelijke shields voor https://wiki.wemos.cc/start en super goedkoop.Ben nog niet tegengekomen dat ze niet snel genoeg zijn, maar dan zou ik ook overstappen naar een ESP32 (2x 240MHz) die ook voor onder de 10 euro te koop is.
Ik bouw ook veel met de ESP-01 bordjes. Kosten geen drol en als je niet veel pinnen nodig hebt is het zat.
Nadeel van die ESP-01 bordjes is dat ze maar een heel kleine flash hebben. Dat maakt OTA updates best wel lastig.
En voor vrijwel hetzelfde bedrag koop je een ESP-12F module. Nadeel is dan alleen wel dat je het niet zo makkelijk ergens aan knoopt, al zijn er wel zat printjes voor een duppie om er gewoon pinnetjes aan te solderen.
En niet te vergeten; Goedkoper dan een pak melk, en een van mijn favoriete tweakers is werkzaam voor Espressif: https://tweakers.net/gallery/Sprite_TM/
Gaaf, kan ik in mijn vrije tijd eindelijk werken aan eigen smartwacht :9~
Ik zie ook wel mogelijkheden, met zo'n klein scherm kan je een HUD gaan bouwen. Al mis ik wel input kanalen anders dan de micro-USB poort.
Je ziet in het filmpje aansluitingen D0-D4 en A0-A2, ofwel vijf digitale aansluitingen en drie analoge.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 mei 2019 15:09]

Er zitten I/O pins op het board ;).
Met batterij in je zak en kabel over je arm lopen zeker?
Met batterij in je zak en kabel over je arm lopen zeker?
Niet nodig, een mens is ook een batterij.
Matrix verwijzing :P
Doe mij maar een PiP-boy.. stuk handigere formfactor.
Leuk ding, voor op de koelkast misschien? Veel mogelijkheden :)
Ik bedoel dit niet slecht hoor, maar wat voor mogelijkheden kan je bedenken voor zo een mini schermpje op de koelkast ??

Ben er oprecht benieuwd naar.. Ik kan me namelijk niks voorstellen aan een schermpje ter grootte van een 50 eurocent munt..
Ik wil niet spammen, maar je kunt er bijvoorbeeld uitstekend een home assistent controller op draaien :) Moet die wifi chip natuurlijk wel worden gehaald...

Ik ben dan ook niet blown away door het nieuwe bordje. Leuk, een kleuren oled, maar verder weinig nieuws onder de zon?
Ok ok ziet er gaaf uit.

Alleen de link "leuk ding voor op de koelkast" heb ik nog niet gevonden :P
Accu + magneet eronder en je hebt een controller voor op de koelkast 8)7
Zelfs die OLED is niet zo bijzonder. je kan al jaren dergelijke schermpjes krijgen bij Sparkfun (and alike)
Met een arduino ga je niet veel pixels kunnen aansturen, monochrome?
Genoeg voor een klokje, vergeet een mp3 afspelen..
Het geheim zit hem in "Arduino-compatible". De Microchip ATSAMD21G18A is wel ietsje krachtiger dan een standaard ATmega328 zoals in de meestgebruikte Arduino-bordjes zit (zoals de Arduino UNO). Het geeft toch wel aardig meer mogelijkheden.
nope full colour 3D weergaven.
Arduino is al een heel tijdje veel meer dan Atmel ATMega's. De arduino due is bijvoorbeeld een 32bit M3 op 84MHz!
Bovendien is het hele Arduino eco-systeem opensource. Je kan voor (letterlijk) honderden verschillende bordjes gewoon in de Arduine IDE met Arduino C (en in veel gevallen zelfs veel/alle libraries) onmiddellijk aan de slag :)

Bovendien is de "kunst" van een goed microcontrollerproject net lastige taken uitbesteden aan specifieke hardware. Zo kan je heel makkelijk een Arduino gebaseerde mp3 speler maken :)
Ligt ook helemaal aan de controller. Serieel aan te sturen displaycontrollers kunnen prima full colour aan op simpele 32U4 boards. Maar je moet zo'n bord niet PWM laten draaien op ruwe LED matrices, hoewel ook dat nog tot op zekere hoogte kan. 16x16x20fps LED PWM-en trekt ie wel.
Onderwijzer in 2019: "Laat ik niet merken dat iemand een spiekbriefje of een minicomputer met 0.95''-oledscherm gebruikt, want anders zwaait er wat" :+
Je vergeet de smartwatch.

Ik ben al een student tegen gekomen die er wat tekst op liet verschijnen over de leerstof.

[Reactie gewijzigd door jqv op 16 mei 2019 15:38]

Je vergeet de grafische rekenmachine.

Ik ben al een student tegen gekomen die er wat tekst op liet verschijnen over de leerstof.

Them 90's...
Holy moly die is klein! Gaaf om te zien hoe compact technologie word deze dagen. Brengt me al op ideeën voor een project...
Dat is zeker klein, maar kijk eens naar een smartwatch, die zijn ook niet veel groter. ;)

Maar zoals ik het begrijp heeft deze dus nog geen wifi aan boord. Vraag me af welke invloed dat nog op de grootte heeft.
De esp8266ex zelf is volgens de datasheet 5x5mm.
Moet nog wel een antenne bij.
Dat kan natuurlijk eventueel ook een printspoor zijn wat je op een PCB etst, dus het voegt dan niet veel toe aan de dikte. Maar er mag niet teveel metaal in de buurt van de antenne zitten, anders doet 'ie het niet zo goed.
Dat maakt het best wel complex om het compact te houden.
Dat is zeker klein, maar kijk eens naar een smartwatch, die zijn ook niet veel groter. ;)
Nee das waar, maar voor een Android based apparaat, best wel nice om zo iets te hebben :D

Ik vraag me ook af hoe de groote word veranderd met de wifi module. Hopelijk niet te veel
Ik snap even niet dat ze dit niet rond een ESP32 zijn begonnen. Die is zo te zien krachtiger dan die Cortex M0 op 48Mhz. Heb je gelijk die losse ESP8266 niet meer nodig, en het geheel kan ook nog een stuk voordeliger dan de toch wel prijzige 25€. Ik bedoel maar, cardreader: paar centen, knoppen en stekkers: 1€, bordje: paar centen, display 2€ oid, esp 32 ook 2€. Montage en testen 1€. Heb je iets soortgelijks voor rond de 6€.
Dit soort ontwerp beslissingen gaan meestal niet om de prijs (alleen) maar ook om:
- energie verbruik
- warmte opwekken
- i/o mogelijkheden
- aansluiting op de rest van de onderdelen
- licenties
- beschikbaarheid nu
- toekomst verwachting
en natuurlijk wat politiek zoals vriendjes politiek of land van herkomst...
De meeste van die zaken lijken me bij een ESP geen enkel probleem.
25€ bevat ook een stuk ontwikkelwerk en de series in de EU maken is toch anders dan wanneer Chinezen het doen aan 5€/uur met staats-gesponsorde post.

Maar redenen voor geen ESP zijn er ook:
ESP is groter door antenne en externe USB controller, zeker ESP32, die is 18x16mm, 26x20 incl soldeerpinnen en antenne.
ESP heeft slechte USB implementatie, voor snel aanpassen code vreselijk. Je moet bij de programmeerknop kunnen. Ook heeft ESP een externe USB chip, nog eens 10x8mm incl pootjes.
ESP 8266 heeft weinig pinnen, 32, wellicht te weinig om alles aan te sluiten.
De compacte M0, gek dat ze die niet gebruiken, is 7x7mm met 48 pootjes en dubbele ingebouwde USB interface: HOST+HID.

[Reactie gewijzigd door blanka op 19 mei 2019 05:54]

eigenlijk doe ik niet aan kickstarter, maar voor €30 wil ik dit dingetje eigenlijk wel even proberen :9~
Haha dit dus :D
Hah cool, volgens mij heb ik ze net over de 8500 geholpen :)
Pak dan gelijk de Esp32.
Dual core, Wi-Fi, Bluetooth en ook arduino compatible.
Veel krachtiger dan de hier voorgestelde processor en daar zou je dan nog een esp8266 bij gaan plakken?

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 17 mei 2019 12:32]