Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Toekomst van Mad Box-console is twijfelachtig door komst van Google Stadia'

Slightly Mad Studios wil over enkele jaren de eigen Max Box-gameconsole uitbrengen, maar dit project staat wellicht op losse schroeven. Sinds de aankondiging van Google Stadia hebben twee investeerders zich teruggetrokken, zegt de marketingdirecteur van de studio achter de console.

Marketingdirecteur Nathan Bell zegt in een interview met PC Games Insider dat er al een aantal solide investeringen waren toegezegd, 'maar Googles uitspraak dat de toekomst van gamen niet in een box zit heeft ons geen goed gedaan'. Meer duidelijkheid geeft hij niet, waardoor het voorlopig speculeren is of de Mad Box nog wel gaat uitkomen.

Daarnaast is er bij Slightly Mad Studios interne onenigheid ontstaan over hoe de console genoemd moet worden. Het bedrijf vroeg in januari het handelsmerk voor de naam 'Mad Box' aan, maar een kleine Franse gamestudio genaamd MadBox protesteerde, waarschijnlijk omdat zij vinden dat er verwarring over de twee namen kan ontstaan. Daarop besloot Slightly Mad Studios de aanvraag in te trekken. Bell geeft aan dat het product uiteindelijk nog een andere naam kan krijgen.

De Mad Box werd begin dit jaar aangekondigd. De console werd toen gepresenteerd met meerdere designconcepten. Slightly Mad Studios wil de console openstellen voor alle ontwikkelaars en gaf aan een gratis ontwikkelengine beschikbaar te stellen. De console moet spelen in 4k met 60fps mogelijk maken en virtual reality met 120fps. Wat de console zal gaan kosten is niet bekendgemaakt en dat geldt ook voor een releasedatum. Daarover zei het bedrijf alleen dat het apparaat over drie jaar uit moet komen.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

02-05-2019 • 17:45

40 Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Niet echt verrassend. Dit hele project heb ik nog nooit serieus genomen, kijk bijvoorbeeld eens naar die ontwerpen die ze hebben gedeeld, ziet er niet uit. Google Stadia lijkt mij vooral een 'goed' smoesje om er toch maar niet aan te beginnen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 2 mei 2019 18:00]

Het lijkt me eerder dat het eigenaardige ontwerp dient om aandacht te trekken, de 2 andere ontwerpen zien er namelijk wel 'normaler' uit: nieuws: Slightly Mad Studios toont eerste beelden van Mad Box
Dat was ook wat ik gelijk dacht.

Verder zijn die M cases gruwelijk onhandig in een woonkamer, kan mijn iet voorstellen dat dat mensen dat kiezen boven een alternatief.
Het zorgt wel voor betere koeling. Het zijn in ware 2 grote koelribben.
Misschien kijken we er verschillend tegen aan, ik zie:
- aan de zijkant twee enorme plastic voeten uitsteken die erg veel ruimte innemen en niets koelen
- zie rondom de behuizing erg veel lege ruimtes die je moet meerekenen in de totale volume dat een behuizing inneem in je woning
- De M vorm aan de bovenkant lijkt erg veel ruimte in te nemen zonder extra inwendige ruimte op te leveren met en een klein beetje extra passieve koel oppervlakte.
- Ik denk dat met actieve koeling een standaard vierkant doosje meer efficiënte te behalen valt en dat dit ook minder storend staat in ieders woonkamer.
- etc.

Moet erbij zeggen dat ik eerdere publicaties over deze game console genegeerd heb omdat het weer de zoveelste vaporware gameconsole leek, dus mogelijk mis ik iets?
Design doet me denken aan een cowboy fastfood hoed :?
You sir, have a very refined eye
You sir, have a very refined eye
Of hij ziet altijd overal een hoed in. :)
Dat is precies wat ik ook denk. En dat een investeerder zich zomaar terug trekt wil ook zeggen dat het één en ander ook nog niet contractueel was vastgelegd.
Verstandig, het is verdomd moeilijk om de hegemonie van de gevestigde consoles en pc te verstoren. Ik denk aan Ouya, die Steam pc's en in mindere mate aan andere kanshebbers zoals een Shield TV of Apple TV. Geen van allen is het ze gelukt terwijl er veel meer geld en macht achter zat.

Cloudgaming gaat groot worden, ondanks het feit dat een groep gamers er nu niet aan wil. In dat licht had dit eigenlijk nooit een kans van slagen.
Verstandig, het is verdomd moeilijk om de hegemonie van de gevestigde consoles en pc te verstoren.
Met dit ben ik het niet volledig eens. Met die instelling was de Playstation er nooit gekomen omdat Nintendo en Sega op dat moment dominant waren. Of de Xbox omdat de PlayStation op dat moment overheersend was. :)
slightly mad studios is geen Sony of Microsoft....
Check de financiele geschiedenis van de eerste xbox eens ;) Zonder een zak met miljarden dollars die je in 2 generaties consoles niet terug verdiend kwam je er echt niet tussen. Verdomd moeilijk dus :+

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 2 mei 2019 20:29]

Ik snap wat je zegt maar we zitten niet meer in die fase. De huidige markt is verdeelden en verkocht. Realistisch gezien is er maar ruimte voor een paar grote partijen zoals ms, Sony, Google en Steam. Je kan er op inbreken maar dat is een long game en dat gaan dit soort tokos niet trekken.
De PlayStation heeft ook een origin story waar Nintendo zeer nauw bij betrokken is geweest, vanaf bepaald perspectief.
Ik ben er Nintendo erg dankbaar voor dat ze Sony niet serieus genomen heeft.
Cloudgaming gaat groot worden, ondanks het feit dat een groep gamers er nu niet aan wil.
Dat roepen cloudgaming bedrijven (en een klein groepje gamers) al vele jaren en het is nog steeds een niche in een niche. Niet iedereen zit te wachten op de zoveelste maandelijkse kosten. Straks moet je naast een muziekdienst, 2 of 3 videodiensten, kantoorsoftware en een internetabo ook nog een gameabo afsluiten. Er zullen er vast genoeg zijn die er wel in geinteresseerd zijn, gezien het succes van psplus en xbox gold, maar ik heb het wel een beetje gehad met al die maandelijkse bedragen en ga niet met cloudgaming beginnen. En zeker niet via een dienst van privacyschender Google.
Je vergeet alleen 1 ding. Alle nieuwe/aparte consoles missen content.
Tevens boden ze op game gebied niet iets wat een Ps/XB niet kon bieden.

En de enige doelgroep waar cloudgaming "groot" gaat worden zijn de mensen die af en toe een spelletje spelen. Maar de echte gamers gaan echt niet over op Cloudgaming. Net zoals de echte Gamers niet ineens naar mobile gaming gaan. Ook al ziet het er mooi uit voor een mobile game.
Ik ben zo spuugzat van valsspelers dat ik best wat lag zou accepteren, wetende dat alle spelers dat hebben terwijl valsspelen een stuk lastiger is
Waar game je nu op dan? Pc denk ik? Is console dan niet al lang een optie?
Ik speel niet veel online dus kan me vergissen, maar volgens mij zorgt de beveiliging van de PS4 en Xbox one consoles er daar ook al voor dat er niet tot nauwelijks vals gespeeld wordt. Enige wat je vals spelen kunt noemen zijn die apparaatjes waarmee je een muis aan kunt sluiten om een controller te simuleren.
Op dit moment gebruik ik één game PC in een compact console achtige behuizing, wat wie voornamelijk in de woonkamer gebruiken als Game console in combinatie met Steam Big Picture. Eens in de zoveel tijdpak ik deze om aan te sluiten op een monitor met muis en keyboard voor een desktop game dat ik online met vrienden speel.

Precies om de reden dat jij aangaf heb ik wel eens overwogen weer een PS of Xbox aan te schaffen, maar vooralsnog blijf ik liever op Steam gamen i.v.m. de steam controllers. Andere game controllers met een stick voelen erg onnatuurlijk en klunzig aan. Maar het aantal cheaters en online uitkomen tegen mensen met keyboard en muis is soms wel irritant inderdaad (al speel ik graag tegen mensen die beter zijn dan ik, erg uitdagend).

Bedankt voor het meedenken.
Je vergeet alleen 1 ding. Alle nieuwe/aparte consoles missen content.
Tevens boden ze op game gebied niet iets wat een Ps/XB niet kon bieden.

En de enige doelgroep waar cloudgaming "groot" gaat worden zijn de mensen die af en toe een spelletje spelen. Maar de echte gamers gaan echt niet over op Cloudgaming. Net zoals de echte Gamers niet ineens naar mobile gaming gaan. Ook al ziet het er mooi uit voor een mobile game.
Console gamers zijn in mijn optiek ook geen echte gamers, echter gamers spelen op een game-pc. Auto aim games kun je toch niet serieus nemen? :Y) :Y)

Dat gezegt hebbende. Het concept cloud gaming, hoort imho prima thuis bij de echte gamer. Leuk een console in je woonkamer, maar wat als je onderweg wilt gamen (5G, glasvezel)? Of bij je vriendin, op vakantie, chillen in het park? Juist dan moet je momenteel een Nintendo Switch meenemen, gaminglaptop of een gametablet. Dan lever je in op grafische pracht en praal en/of portability).

Daarnaast ken ik momenteel "gamers" die graag willen upgraden naar de PS4 pro. Maar gezien de PS5 er komt is zo'n investering onzeker. Ook dat kun je met cloud gaming opvangen.

Uiteraard heb je gelijk, in eerste instantie is cloud gaming voor casual gamers en single player gamers die geen lage latency vereisen. Wanneer dat probleem opgelost is, is het een heel ander verhaal. (google benaderd momenteel qua latency de Xbox one : https://youtu.be/VG06H7IQ9Aw)

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 2 mei 2019 21:44]

maar wat als je onderweg wilt gamen
Daar heb ik een PSP en een PS Vita voor :)
Toegegeven ik doe er momenteel niks mee maar dat komt wel weer.
Maar gezien de PS5 er komt is zo'n investering onzeker
Godallemachtig, dát argument weer... Hee anders sla meteen de Ps5 over, want ja er komt ook vast wel een Ps6... |:(
"Console gamers zijn in mijn optiek ook geen echte gamers, echter gamers spelen op een game-pc. Auto aim games kun je toch niet serieus nemen"
Alleen shooters zijn games :?
Consoles zijn pc's vandaag de dag anyway, de dagen van custom chips e.d. van vroeger zijn er niet echt meer. Controllers heb je ook voor de PC dus niks houdt je tegen je xb360 controller in te steken (supported out of the box voor praktisch alle geport-naar-pc games dus ik denk veel mensen doen dit, misschien niet voor elk genre maar ik heb er ook 2 voor platformers.)

Indien ik 't heb gebruik ik het liefst 't meest toepasselijke of in elk geval voor mij best werkende controls.
FPS, RTS etc -> WASD+Muis
Zou een FPS niet anders willen spelen en ben 't wel met je eens FPS, in elk geval multiplayer op consoles met een gamepad.. ugh. zelfs zonder aim assist. je zit aan een gamepad. snel bewegen, accuraat bewegen, beter worden in die skills? Nope je hebt een stick dus er is gewoon een maximum snelheid van rotatie hoe goed je ook bent.
Platformer -> Gamepad
Hoeveel ik ook game met muis en KB, m'n vingers raken in de knoop als ik platformers met keyboard speel }:O
Flight sim/Elite -> Saitek x-52 pro + rudder pedals + trackir
Flight sim is meer een hobby dan game en ik draai alles op de hoogste realisme settings + ultra realistische add-ons, "echte" flight controls zijn dan wel nodig, en tja als je 't dan toch al hebt staan kan 't ook voor elite wel aangesloten worden natuurlijk ;)

Ooit een stuurwiel en auto pedalen nog. Maar gezien ik dat meer zie als flight sim gaat dat niet goedkoop zijn. Moet maar even wachten :)

Denk overigens dat "echte" gamer zijn vooral afhankelijk is van liefde voor gaming/games maar ook wat om gaming draait, merch, events, etc.. fandom voorbij 't simpelweg kopen en uitspelen van een game. Een echte gamer zit in de gamercultuur. Denk zelfs niet dat hoeveel tijd je er in steekt of kan steken je een echte gamer maakt of niet. Ik zal altijd voor een deel gamer zijn ook al speel ik misschien niet meer bv. Ik deel in de humor uit de cultuur, pop culture, heb een voorbij-de-game-zelf mate van interesse in sommige franchises/universums. Een ding wat ik wel weet helemaal niet belangrijk is, en dat is waar iemand het liefst mee gamed, op gamed of de genres die ze 't liefst spelen, het gaat er om dat gaming in je hart/persoonlijkheid zit en niet maar een uurtje entertainment her en der is.

[Reactie gewijzigd door Innsewerants op 2 mei 2019 21:32]

Volgens mij had niemand door dat ik aan trollen was? Ik heb er wat smilies bijgezet voor de duidelijkheid.

Waar mijn probleem ligt is dat er momenteel zo'n sfeer hangt dat " echte gamers" op een console moeten spelen en het liefst een Playstation 4 Pro. Want de regulier PS4 is voor noobs. Zie de volgende quote van https://gathering.tweaker...message/50136507#50136507 bijvoorbeeld 8)7
Altijd de pro.
De slim zie ik als iets dat papa's en mama's voor hun kinderen kopen en die er de ballen verstand van hebben en denken, hey heb ik een PS4 voor zoon/dochter lief gehaald en ik heb ook nog eens een koopje gedaan.
Kortom de slim koper, doet het in mijn ogen niet zo slim als zijn naam doet zeggen.
Ook kijkend naar jouw betoog, is de term "gamer" breed. Zelf op mobiel kun je een echte gamer zijn, tenminste i.c.m. de juiste (retro) game en de juiste control(ler). Niet voor niks is Arena of Valor een massive hit in Aziatische landen.

Mijn punt is (en wat ook blijkt uit jouw betoog), is dat je een echte gamer bent wanneer van games houdt. Zoveel dat je het liefst onderweg (op je mobiel, laptop, Nintendo Switch) gamet en/of op een plek met de beste randvoorwaarden (4K TV met een game PC of Playstation 4 pro). Het liefst zelfs dat je thuis verder kan gaan waar je onderweg gebleven was. Ik denk dat cloud gaming daarop heel goed aansluit.
Wat ik voornamelijk met echta gamers bedoel zijn de mensen die echt passie en liefde voor gamen hebben. En dit ook avonden achter elkaar kunnen doen. (Zoals sommige meerdere serries/films achter elkaar kijken). Als we iedere avond 2/3 uur een server moeten gaan huren ben je al snel veel goedkoper uit met dedicated hardware. Maar als iemand die af en toe een spelletje speelt is het wel weer een prima oplossing.

Tevens staat er niets in de weg om via je eigen console te verbinden met je tablet/laptop/insert nameen alsnog on the go te gamen.
Ontging me inderdaad dat je sarcastisch was :) Dacht dat je misschien jong en op 't pc elitist spoor zat :o

En inderdaad, denk ook dat een echte gamer met een liefde ervoor het niet ontgroeid met leeftijd, net als films en ander entertainment. Misschien game ik ooit niet meer om een of andere reden. Maar ik zal altijd een vinger op de pols van gaming houden of nostalgisch terug kijken naar favo's. Doe ik nu al soms, onlangs originele snes pad omgezet voor usb (pc denkt is een usb keyboard) en speel zo af en toe een paar golden oldies :) (tbh m'n gpu is overleden en ik heb momenteel geen geld voor een vervanging die 't echt waard is.. SNES pad opknappen en omzetten en Batocera was cheaper voor m'n gaming fix momenteel :+ )
Eens wat betreft Auto Aim - nep gamers zijn het. :)
Is de toekomst van Mad Box dan ooit niet twijfelachtig geweest? Met zo'n concepten - en alleen concepten - valt zoiets toch niet serieus te nemen?
Waarom ziet die console er zo uit? Dat is toch zinloos?
Zodat mensen het ding in hun woonkamer kunnen zetten zonder dat hun partner begint te stressen over "weer zo'n lelijke doos". Ik denk er zelf anders over maar er zijn een hoop mensen die zich druk maken over vieze kabels en een lelijke zwarte plaat aan de muur.
zie het als concept auto's. Heel veel bling-bling, om dan uiteindelijk uit te monden in een 13 in een dozijn design. Maar ondertussen heb je wel iedereen aan het praten gekregen over je product.
Dus omdat google iets roept over notabene een product wat al jaren niet van de grond wil komen (cloudgaming) en voorlopig zeker de lokale hardware niet gaat verslaan trekken investeerders zich terug?

Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit het enige argument geweest is. Waarschijnlijk waren er nog veel meer beren op de weg dan alleen google.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 3 mei 2019 09:46]

Het ding is afschuwelijk. En daar gaat gelijk een heel groot gedeelte van je markt. Of mensen het nu leuk vinden om te horen of niet voor veel mensen is dit belangrijk. De Playstation of Xbox of Nintendo doen er ook moeite voor. En nog steeds een grote groep gamers hoeft niet het snelste mooiste maar wil gewoon leuk spelen en gemak hebben. Ik ben zeker een serieuze gamer zelfs zonder PC wn met een console. Ik weet bijna zeker dat ik er meer tijd in steek dan sommige "serieuze gamers". En nog steeds staat plezier bovenaan met veel afwisseling. Gamen is geen baan maar een heerlijk tijdverdrijf waar ik verschrikkelijk veel plezier aan beleef. Maar zolang ik niet hoef te streamen blijf er ver vandaan zeker als een bedrijf als Google aan het roer staat.

[Reactie gewijzigd door kobusJANMAAT op 3 mei 2019 12:36]

google cloud, DOA. geen content,lag en reclame.
hoezo reclame, je moet gewoon gaan betalen voor stadia en de games die je erop speelt.
Ach dat hele Google Stadia verhaal wordt toch ook niks. Geef mij maar gewoon een vast systeem.
Dus het is een concept, waarvan de bedenkers het nog niet eens kunnen worden over de naam? Erg nieuwsartikel-waardig.

Hierbij kondig ik alvast mijn nieuwe gameconsole aan: De Morzun Gaming Box, met 4K op 120fps, aan te sluiten op elke moderne TV - hij is portable en past in je broekzak. Batterijduur van 35 uur. Vraag me niet naar een proof-of-concept a.u.b.

[Reactie gewijzigd door Morzun op 2 mei 2019 19:52]

Slightly Mad is altijd al veel grootspraak geweest. Project cars ging jaren ondersteuning krijgen. Niet dus. Project cars 2 lanceert met een hoop DLC en een hoop vage bugs. Verbaast me niets dat dit ook weer op niets gaat uitdraaien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True