Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple brengt volgend jaar nieuwe versie iPhone 8 met 4,7"-scherm uit

Apple zou volgend jaar een nieuwe versie van de iPhone 8 met 4,7"-scherm uitbrengen, meldt een Taiwanese krant. De telefoon zou dienen als een nieuwe iPhone SE als goedkoopste toestel met de nieuwste soc in de line-up.

De telefoon zou moeten uitkomen in maart 2020, meldt United Daily News. Apple zou daarbij het ontwerp van de iPhone 8 gebruiken, maar de telefoon voorzien van de Apple A13-soc die vermoedelijk dit najaar voor het eerst in iPhones verschijnt. De opslag zou 128GB zijn. De prijs wordt volgens de Taiwanese krant rond 649 dollar.

Daarmee zou er voor het eerst sinds 2017 weer een iPhone verschijnen met Touch ID en een Home-knop. Die beide elementen verdwenen van iPhones met de generatie van 2018, maar sindsdien paste Apple Touch ID wel toe op de MacBook Air-laptop en de tablets iPad Air en iPad Mini.

Er gingen al eerder geruchten over een kleinere en goedkopere iPhone die vorig jaar had moeten uitkomen, maar die geruchten bleken niet waar. Er zijn nog geen andere bronnen die dezelfde info hebben gehoord. De iPhone 8 heeft weliswaar een kleiner scherm dan huidige iPhones, maar de behuizing komt in grootte ongeveer overeen met die van de huidige iPhone XS.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-04-2019 • 19:10

110 Linkedin Google+

Reacties (110)

Wijzig sortering
Dit lijkt me behoorlijk aantrekkelijk. Al had ik eigenlijk liever een SE gezien met edge-to-edge scherm ala iPhone X (okee minus de notch). iPhone 5S formaat, maar schermformaat van een 8 op die manier en met FaceID natuurlijk... *droomt*. Maar afijn, dit is ook al een stuk beter voor de budgetlijn; de Xr is imho echt te groot.
Deze telefoon moeten ze maken!
Idd! Heb nu ook weer de SE, heerlijk toestelletje en betaalbaar!
Ook voor mij de perfecte iPhone!
Laat maar komen! 😍
Grappig dat je met een prijs van 650 euro over een budgetlijn praat! Voor mensen die een budget telefoon zoeken, zal ver boven de 300 euro de deal ophouden. Ik had liever een 4.7'' ipad 2018 variant met 4G voor rond de 350 euro gezien als budget lijn.
Voor een telefoon met iOS is dat de budget lijn. Dat er ook goedkopere opties elders zijn zal vast :)
idd dat lijkt me ook wel wat, de grootte van de 8 met een edge to edge scherm en TouchID.
Een SE met edge to edge scherm. Daar hoop ik sinds de X al op. Al ben ik blij met de X en zou ik niet meer overstappen naar het SE formaat als er ooit een edge to edge variant van komt.
Al had ik eigenlijk liever een SE gezien met edge-to-edge scherm ala iPhone X (okee minus de notch).
Amen!
FaceID kan niet zonder notch. En het probleem van de notch op een kleiner toestel: de notch schaalt niet mee, deze blijft even groot. Kijk maar naar het verschil tussen de iPhone XS en XS Max. De XS max is groter, de notch is identiek aan die van de XS. Natuurlijk is dat ook voordeliger in productie, maar ik denk dat het voor Apple niet makkelijk zal zijn de notch veel kleiner te maken. Er zitten namelijk nogal wat sensoren en actuatoren in dat kleine balkje.
Wil je dus een iPhone SE formaat met FaceID, dan krijg je dezelfde maat notch, wat dus bijna de hele bovenkant van het toestel is. Dan is het effect wel een beetje weg.
Kan wel, alleen dan is het geen edge to edge scherm. Heeft mijn iPad ook.
Ik heb destijds maar de iPhone 8 gekocht, maar zou direct een iPhone op SE formaat kopen als hij uit zo komen.
Ik bedoelde ook edge-to-edge met uitzondering van de notch, maar ik snap de verwarring. :)

Ja dat is inderdaad een goeie, dan hebben ze niet voldoende ruimte voor notificaties. Al vraag ik me af of het niet kleiner kan, de notch lijkt rechts wat ruimte vrij te hebben. Andere optie is de selfiecam weghalen, maar dan worden ze waarschijnlijk vermoord. :P

Toch, die hele TouchID bar weg en dan enkel bovenin een bezel lijkt me nog altijd beter; en misschien kan ie door nieuwe tech wel kleiner. Dan zit je nagenoeg alsnog redelijk richting de grootte van qua scherm van een iPhone 8. Al is de verhouding dan mogelijk anders.

Ach ‘t zal ook wel teveel moeite zijn, maar zoiets lijkt me wel ideaal. :)
Of ze plaatsen hem aan de achterkant
FaceID? Lekker handig, dan moet je dus de hele tijd je telefoon omdraaien??
Het gaat over TouchID
Eh nee, het ging al even over FaceID en de notch.
Marktleider Samsung heeft geen FaceID. Vergeet even niet dat in die notch bij Apple een hele Kinect zit verwerkt, met meerdere camera’s, een IR projector, speaker, etc. Samsung heeft enkel een camera bovenin.
Zo... 649 dollar?

Als dat echt de nieuwe prijsstelling voor de iPhone SE wordt dan haak ik af en stap ik over naar Android.

Ik heb mijn huidige iPhone SE anderhalf jaar geleden voor 300 euro gekocht bij Belsimpel en dat is maximaal het bedrag dat ik voor een nieuwe smartphone neer wil tellen. Er is op dit moment genoeg goeds met Android te halen voor (minder dan) dat geld, dus dat zal in de toekomst als mijn iPhone SE aan vervanging toe is alleen maar beter worden.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 17 april 2019 19:23]

Je verwachtingspatroon is nogal onrealistisch. De huidige SE koste bijna 500 euro bij de release dus Apple gaat daar echt niet onder zitten. Zeker niet met de trend om telefoons zo duur mogelijk te maken die tegenwoordig hip is.

Ik deel je mening overigens wel. 300 euro is duur zat.
Ik houd ook rekening met een lagere prijs naarmate het nieuwe SE model langer op de markt is, maar een hogere aanvangsprijs betekent ook een hogere prijs wanneer het toestel voor relatief budgetprijzen verkocht gaat worden.

Ik heb mijn SE anderhalf jaar na de release gekocht. Deze nieuwe SE kost anderhalf jaar na release mogelijk 100 euro meer dan de mijne, laten we zeggen 400 euro. Dat vind ik dan nog steeds teveel.

Ik vind het wel erg jammer, want ik ben erg te spreken over mijn iPhone. Ik had hiervoor de 5s. De 5s was mijn eerste iPhone. Daarvoor had ik een een dumbphone i.c.m. een iPod Touch 5 en dat toestel heeft mij er van overtuigd een iPhone te nemen.
Tja dan kun je nu ook een refurbished iPhone 8 kopen en bereik je hetzelfde. Of je wacht een jaar nadat de vernieuwde 8 uit komt en je koopt die refurbished of via zo'n dergelijke deal.
Dat is niet waar.

Van refurbished is juist bekend dat dat meestal niet meer de kwaliteit heeft als het origineel, omdat er niet-originele onderdelen in kunnen zitten van inferieure kwaliteit. En je bent niet meer zo lang verzekerd van software updates.
Hangt er helemaal vanaf wie 'm refurbished. Meeste modellen die onze providers leveren zijn refurbished door officiele partners van Apple of Apple zelf, die gebruiken officiele onderdelen en garanties die gegeven worden zijn over het algemeen vergelijkbaar met wanneer je ze nieuw koopt.
Je kan ook gwn wat meer geld neerleggen voor iets waar je tevreden over bent en elke dag in je hand hebt. En anders moet je indd over naar een android...
Oudere modellen zoals de iPhone 7 en 8 blijven ook gewoon in het gamma. Of iig vaak nog verkrijgbaar bij mobiele provider icm een abonnement.
Succes met het vinden van een goede, snelle compacte Android telefoon. Een dergelijke telefoon vind je eigenlijk alleen nog bij Apple (SE). Tenzij je heleboel nadelen voor lief neemt (tragere SoC, geen 3.5mm audiojack, notches, missende basisfeatures, zware skin etc).

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 17 april 2019 20:32]

Wat ik zoek in een smartphone is anders vrij goed te vinden bij Android telefoons. Op dit moment is er geen enkel Android toestel dat zich volledig met mijn iPhone SE kan meten, maar een aantal toestellen komt heel erg in de buurt.

Ik vind vooral het volgende belangrijk: camera, accuduur, valbestendigheid (is te regelen met een flipcase), updates voor meerdere jaren, schone Android (voorkeur voor Android One). De 3,5mm audio jack gebruik ik niet en qua snelheid denk ik dat ik wel kan wennen aan een iets tragere smartphone. Compactheid vind ik ook niet superbelangrijk.

Op mijn werk had ik onlangs van een collega een nieuwe Nokia in handen die een stuk groter was dan mijn SE en ik merkte dat ik dat wel mooi vond.

Momenteel kijk ik erg veel naar Android toestellen van LG, Motorola, Xiaomi en Nokia.
Mijn vader heeft een LG en is daar erg over te spreken. Dat ding maakt mooie foto's.

Mijn systeemeisen voor een goed Android toestel liggen op dit moment op minimaal 3GB werkgeheugen, 32GB opslag intern.

Ik vind dit bijvoorbeeld een erg mooi toestel als referentie voor wat ik later wil:
https://www.belsimpel.nl/xiaomi-mi-a2/zwart
Dat kost nog geen 200 euro en heeft 1GB werkgeheugen meer dan mijn minimum eis.

Daarom zie ik de toekomst vrij zonnig in :)

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 17 april 2019 20:56]

Ik kan persoonlijk de redmi note 7 aanraden ( goede camera / geen klachten persoonlijk/ smooth systeem).

Ik heb in China ( woon daar) 64GB / 6GB werkgeheugen volges mij) aangeschaft voor pak hem beet 180 euro. Ik gok dat import ze iets duurder zullen zijn maar gok dat het niet heel veel gaat schelen. Ik kan er weer 2 jaar mee vooruit en heb voor 5 euro een setje screenprotectors gekocht ( ik laat me telefoon nogal vaak uit me handen vallen) :P maar screenprotector is wat gedeukt maar telefoon na 20 keer vallen draait nog goed.

Oh net gecheckt je zit op 240 euro in NL :).

https://www.belsimpel.nl/xiaomi-redmi-note-7/64gb-zwart
In dat geval zit je goed. De overstap van iOS naar MIUI van Xiaomi is waarschijnlijk wel makkelijk. Van een lichte Android skin (Nokia, Sony, Oneplus, HTC) of stock Android naar MIUI is naar mijn mening verschrikkelijk.
:? De Mi A2 heeft voor zover ik weet geen MIUI. Dat is een toestel met Android One.

Een toestel dat ik ook erg in de gaten houd is deze:
https://www.belsimpel.nl/motorola-moto-g7-power/zwart

Goede camera, bovengemiddelde accuduur, vrij schone Android en waarschijnlijk langdurig updates.
En ook deze kost slechts zo'n 200 euro.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 17 april 2019 21:59]

Sony Xperia XZ1/2 or samsung A3 are close to same size and everything you want.
Belachelijke prijzen tegenwoordig.
Je hebt nu voor rond de 250,- een prima Android telefoon, met name de nieuwe Galaxy A toestellen van Samsung.
Nou ook nog een headphone jack en dan wordt het aardig interessant voor een behoorlijk aantal klanten die ze kwijtgeraakt zijn denk ik zomaar.
Precies dat. Dat zou een erg slimme zet zijn van Apple. Niemand vind het erg dat de jackplug er wel zit. Maar heel veel mensen vinden het wel erg dat ie er niet zit in de laatste iPhones.
Ik heb net mijn abonnement verlengd sim only want ik ben nog hartstikke gek met mijn twee jaar oude SE. Lekker snel nog, flink veel geheugen, jack-plug, perfect formaat. Alleen de accu begint wat minder te worden.
Apple zou mij serieus kunnen verliezen als men alleen maar grote modellen uit brengt.
Ik denk ook dat juist de doelgroep van een nieuwe SE ook de features wil van de oude iPhone met nieuwe technologie. Dus beter scherm, camera, snellere socket.
Ik ben benieuwd of ze daar ook luisteren naar de community of domweg hun visie doordrukken.

[Reactie gewijzigd door antonyv op 18 april 2019 10:08]

dat vroeg ik me ook al af, zou een reden zijn om dit toestel te kopen aangezien m'n iPhone6 wel op z'n einde loopt en zo nu en dan behoorlijk traag is
Wat zou kunnen werken voor je, is iOS 12 er op zetten, mocht je dat nog niet hebben, die schijnt namelijk sneller te zijn dan iOS 11 voor alle devices die beide OS'en kunnen hebben.

En via apple een nieuwe accu er in laten zetten, zou kunnen zijn dat die op z'n einde is. Wellicht hebben ze het programma nog lopen voor €29 batterij vervangen.
Dat is het geval voor alle toestellen die het kunnen draaien. En zolang apple nog iOS updates blijft geven voor devices zijn deze nog ondersteund.

Plus.. mijn statement van hierboven is niet op basis van wat apple zegt (zeggen ze misschien ook wel, geen idee) maar op ervaringen van gebruikers.
ios12 een nieuwe accu al aanwezig

meestal is de 'traagheid' niet hinderlijk, wel als ie oploopt tot een paar secondes(1 tot 10 of misschien wel meer) om laat maar iets te noemen, een foto te kunnen maken
Een klein toestel is fijn, maar die enorme bezels doen mij toch een beetje terugdenken aan vroeger, dat je een breedbeeld tv had gekocht maar vervolgens overal zwarte balken had.
Ja, net als vroeger toen je nog gewoon je telefoon kon oppakken zonder dat je meteen iconen aanraakte omdat die zo dicht bij de rand zitten tegenwoordig.
Ik heb een op6 en heb daar nooit last van, is dat misschien een samsung edge dingetje?
S8 hier geen probleem mee.
De doelgroep die op een opvolger van de iPhone SE aan het wachten is, zit te wachten op een telefoon met een formaat van de iPhone 5, niet het in hun ogen "te grote" model van de iPhone 6 (en 7 en 8)...
Toch als je een nieuw toestel wilt in de lage prijsrange, dan liever dat dan de Xr-koelkast (ik haal hem ff van stal...) natuurlijk. :P
Instabuy. Wel de nieuwste soc en lekker iOS en niet de nieuwe prijzen!

Ik stoor me totaal niet aan de formfactor van m’n iPhone 8 en ben fan van touch id dus dit zou voor mij een perfect product zijn.

Die 1000+ euro voor de nieuwste modellen stellen op zich niet zoveel voor als je een toestel zakelijk koopt, maar ik ga gewoon niet meedoen aan dat soort prijzen.
Ik vind deze form factor mooi en praktisch. De SE is toch wel erg petite en de X is soms onhandig groot om met je vinger een hoek te bereiken
Verstandig besluit. Veel mensen willen geen grote telefoon en vinden 4.7" voldoende. Alleen jammer dat Apple dit toestel weer zo absurd hoog geprijsd in de markt zet in tegenstelling tot de SE. Hoewel ik geen Apple fan ben vind ik eigenlijk de SE de mooiste iPhone met die mooie degelijke metalen rand. De 8 ziet er een stuk kwetsbaarder en gladder uit waardoor die lekker uit je handen glijdt...
Ik vind het helemaal geen verstandig besluit, veel mensen hebben juist een SE omdat ze 4,7" te groot vinden.
Heeft deze dan misschien wel ondersteuning voor usb C? De afdelingen namen en versies zitten al behoorlijk op één lijn lijkt het :|
Dat is een mooie optie. qua afmeting is de iPhone 8 nog steeds klein te noemen, zeker vergeleken met de XR. Formaat van(5) SE kan wel geschikt zijn voor kinderen, en de SE kan nog wel ff mee. voor mijzelf is de afmeting van de X, maximaal wat ik zou gaan gebruiken.
Zo... 649 dollar?

Als dat echt de nieuwe prijsstelling voor de iPhone SE wordt dan haak ik af en stap ik over naar Android.

Ik heb mijn huidige iPhone SE anderhalf jaar geleden voor 300 euro gekocht bij Belsimpel en dat is maximaal het bedrag dat ik voor een nieuwe smartphone neer wil tellen. Er is op dit moment genoeg goeds met Android te halen voor (minder dan) dat geld, dus dat zal in de toekomst als mijn iPhone SE aan vervanging toe is alleen maar beter worden.
als je wilt gaan vergelijken; de SE met 128GB kostte ook in de €600,- bij uitkomen. wat jij hebt ervoor hebt betaald zegt niets natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Hackus op 17 april 2019 19:31]

Ideaal voor bijvoorbeeld mijn moeder. Ze wil graag een klein toestel en een homeknop is voor haar een must. Al dat geswipe is echt niets voor haar, daar is ze technisch gezien gewoon niet handig in. Ze heeft nu een SE die volgend jaar waarschijnlijk wel vervangen zal gaan worden na 4 jaar dienst.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 17 april 2019 19:29]