Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Sony laat crossplatform overzetten van Destiny 2-personages naar pc niet toe'

Volgens een redacteur van gamesite Kotaku laat Sony het niet toe om spelers de mogelijkheid te geven hun Destiny 2-personages over te hevelen naar een ander platform. De fabrikant heeft zich eerder stevig verzet tegen crossplatformfuncties bij andere games.

Kotaku-redacteur Jason Schreier zei tijdens een podcast van de website dat hij heeft vernomen dat Bungie deze personagetransfers mogelijk wilde maken tussen in ieder geval de Playstation 4 en de pc, maar volgens hem ligt Sony dwars. Hij zegt dat Sony de opvatting huldigt dat gamers Destiny 2 met de PS4 moeten associëren.

Sony heeft zich in het verleden nogal eens onverzettelijk opgesteld in de discussie over het mogelijk maken van crossplay-opties. Dat werd veelal geblokkeerd of in beperkte vorm mogelijk gemaakt door de Japanse fabrikant, al werd dat later bij Rocket League en Fortnite alsnog mogelijk.

Soms lukt het Bungie niet om de content van de PS4 strikt gescheiden te houden. In Destiny 2 zit soms content die gedurende een tijd geheel exclusief is voor de PlayStation 4, om vervolgens pas op een later moment ook uit te komen op de pc. Dat is bijvoorbeeld het geval met een speciaal wapen, de Wavesplitter. Dit geweer is tot september exclusief voor PS4-spelers, al bleek onlangs dat pc- en Xbox One-spelers er toch ook aan konden komen, omdat Bungie bij de winkansen bij een bepaald personage was vergeten dit item uit te schakelen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-04-2019 • 19:18

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Sony is druk bezig om de credits bij spelers te vergooien. Goede games lukt prima, maar meedenken met de gamers en innoveren, ho maar.
Toch vind ik het ergens niet verkeerd dat ze een kritische houding hebben richting crossplatform want er kleven ook wel nadelen aan. Het grootste probleem is cheaten wat op de pc veel meer voorkomt dan op de consoles waar dat eigenlijk niet aan de orde is. Als consolegamer zit ik er niet op te wachten om in een server te belande die wordt verziekt door gasten op een pc die aan het cheaten zijn. Een ander probleem is het voordeel dat spelers met een muis & toetsenbord hebben ten opzichte van spelers die met controller spelen (al dan niet met aim-assist) al is dat al deels aan de orde dankzij mouse controllers en weet ik wat er nog meer te koop is. Crossplatformfunctionaliteit is wat mij betreft echt niet per definitie zalig makend.
Het gaat hier niet eens om multiplayer crossplatform spelen het gaat hier alweer eens enkel om account sharing. Wat het allermakelijkste is om voor elkaar te krijgen. Hier hoeven geen enkele consoles tegen en PC te praten of vice versa, het gaat er enkel om dat je je account inventory op 2 platforms kunt uitlezen.
Het probleem zit hem denk ik in de aangekochtte content op dat account. Dit gaat allemaal digitaal via dus een MS of PS Store. Als je kan switchen van platform bestaat er een grote kans dat spelers tijdelijk switchen naar een platform dat goedkoper is of een aanbieding heeft. Denk dat dit 1 van de issues is.
Sharing is meer dan je denkt. Dat betekent dus volcontinue syncen tussen platformen bijvoorbeeld, maar ook rationaliseren. En waarvoor? Puur omdat MS vindt dat iets maar crossplatform moet?

En dan... heb je één game crossplatform die qua populariteit allang op zijn retour is. Nou, hang de vlag uit, big win voor de consument en ooh wat fijn dat je nu op je andere console hetzelfde kan als wat je al deed... Mensen hebben toch al lang hun favoriete platform gekozen, het enige dat verandert is dat de playerbase groter wordt, een zeer betrekkelijk voordeel en zeker niet altijd gunstig voor de eindgebruiker. Het zorgt er slechts voor dat een community wat minder snel uitsterft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 13:10]

Ik hoop, en verwacht, dat Microsoft de volgende generatie weer met een goede line-up komt. Ze hebben nu een hele rits studio's aangekocht, daarnaast zijn ze hard bezig met play-anywhere en de gamepass. Ik vrees alleen dat iedereen in Nederland, en misschien wel Europa, een playstation koopt bij release zonder daar verder bij na te denken omdat het merk playstation volledig is ingeburgerd.

Ik snap aan de ene kant wel dat Sony cross-play tegenhoudt, ze hebben er weinig bij te winnen. Aan de andere kant kan dit inderdaad op den duur tegen ze gaan werken, maar het is maar de vraag in hoeverre de gemiddelde gamer die enkel wat Fifa of COD speelt daarom maalt.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 15 april 2019 19:28]

En vervolgens krijgt Microsoft de markt in handen en gaan ze zich een beetje hetzelfde gedragen als Sony nu. Microsoft moet nu namelijk wel iets doen om ten minste een beetje een playerbase te houden. Zodra ze in dezelfde positie als Sony verkeren zullen ze daar minder moeite voor gaan doen. Een playstation (of xbox) kopen doen mensen vaak niet omdat het merk ze aanstaat. Ze maken de keuze op basis van hun vriendenkring. Cross platform is zeker interessant, maar mensen die alleen een playstation hebben, hebben daar geen boodschap aan natuurlijk.
Ach ja, dat is een aanname. In het verleden hebben ze zich zo wel eens opgesteld. Ik ga maar van het positieve uit: Dat ze er van geleerd hebben.
Want MS is een kindje dat de weg in het leven nog moet vinden?

Dit zijn strategische beslissingen. Leren is hier niet aan de orde, er is vooraf al een analyse gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 april 2019 20:44]

Leren is zeker altijd aan de orde. Als ze wijs zijn, wordt wat er geleerd is, toegevoegd aan de beslissingskennis voor de strategie.
Wat Microsoft o.a. heeft geleerd is, om niet afhankelijk te zijn van hardware of platformen. Daarom ontwikkelen ze voor alles tegenwoordig. Wat ze geleerd hebben is, dat gebonden zijn aan een platform nogal beperkend is voor hun groei.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 april 2019 09:28]

Dat heeft betrekking op het OS, niet op gaming. Voor gaming is de markt compleet anders ingericht en is MS bijvoorbeeld niet de monopolist.

Dat ze daar (met enorme traagheid en baby steps) ook het merkje Xbox in willen moffelen snapt eigenlijk bijna niemand. Niemand heeft het ook ooit begrepen wat Xbox nou eigenlijk als merk voorstelt. Voor 99% is Xbox de console. En dat blijft gewoon zo...

Natuurlijk trekt MS lessen uit het verleden, maar dat zijn echt niet degene die hierboven worden genoemd. Dat gaat over strategie en die baseer je niet op 'goodwill' van een community die kennelijk enorm op crossplatform zit te wachten (???).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 10:50]

Dat heeft betrekking op het OS, niet op gaming.
Microsoft zet echt niet alleen in op het OS. Denk aan al hun Office apps, Onedrive app, Edge etc. die naar allerlei platforms uit komt. Daarnaast zijn ze bezig met games crossplatform krijgen.
Het is allemaal software waar geld aan verdiend wordt. In dat opzicht is er weinig verschil tussen software voor productiviteit en games.
Klopt, de inzet is op software an sich en SaaS + cloud oplossingen.

Ik herken eigenlijk in deze crossplatform-push vooral een trekje dat Microsoft niet vreemd is: voor ons bedenken wat de toekomst wordt of moet worden. Met gaming is ze dat vooralsnog erg slecht gelukt en ook dit crossplatform verhaal vind ik helemaal niet overtuigend. Het track record is ook niet heel best, ik herinner me nog goed hoe men riep dat iedereen toch altijd online was en kon/moest zijn en er een Kinect bij de X1 zat. Dat liep even anders... MS probeert van alles met gaming maar echt aanslaan doet het niet, en crossplatform is weer zoiets dat slechts voor een niche echt zal gaan werken.

Wat een beetje ontbreekt is iets dat ook daadwerkelijk naadloos aansluit en overal werkt. Alles is work in progress en onderaan de streep heb je er geen bal aan. Continuum, bijvoorbeeld, of Cortana. Het is er allemaal als een verzameling features die onder Windows moet vallen, maar echt een structuur is er niet te vinden. Xbox als merk is net zoiets. Het enige dat je weet is dat het met gaming te maken heeft en dat je de GameDVR maar beter uitzet na het installeren van het OS.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 11:52]

Onderschat ook niet de keuze voor console op basis van exclusieve games. Naast al het multiplayer geweld is er nog een aanzienlijk aandeel gamers die gewoon lekker een solo verhaal wil spelen. En dat is een markt waar Sony en Nintendo erg goed in boeren.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 15 april 2019 21:05]

Daarom heb ik een Switch naast mijn PC.
Die onderschat ik zeker niet. Dat is de grootste reden waarom de PS4 het zo goed doet. Onwijs goede exclusives. Het is afwachten of sony dat ook met de PS5 generatie kan blijven waarmaken.
Microsoft heeft als voordeel dat ze op de consumenten pc's ook groot zijn, of je nu de game koopt en die vervolgens op de xbox of de pc speelt maakt voor hun niets uit, we game wordt toch gekocht
Voor games in de Windows store klopt dat maar Destiny 2 zit in de battle.net store/launcher van Blizzard-Activision. Als je Destiny 2 voor de pc koopt ziet Microsoft daar dus niets van terug.
Sony en Microsoft zijn wel hele andere bedrijven met een andere zakelijke structuur. Sony is echt een enorm conservatief oude mannen clubje. De Playstation heeft zijn succes ondanks het Sony bestuur te danken aan Ken en sinds hij weg is, zie je Sony steeds vaker gare besluiten maken.
Cross platform is zeker interessant, maar mensen die alleen een playstation hebben, hebben daar geen boodschap aan natuurlijk.
Klopt, maar.. eenmaal gebrand aan zo'n vendor-lockin zal een "overstapper" echt alles aan doen om niets meer met zo'n vendor te maken te hebben.
Die vendor lockin zie je ook bij microsoft. Het is nou eenmaal een ecosysteem net als bijvoorbeeld android en iOS. Het is vrij logisch als bedrijf om mensen zoveel mogelijk binnen je eigen ecosysteem te houden.
Kan je de release van de Xbox One nog herinneren? Verplicht Kinect en altijd online om een game te kunnen spelen. Weet je wat hun antwoord daar op was? ''There will always be xbox 360''

Wil jij meespelen met je vrienden op de Sony platform? koop op marktplaats een 2de hans PS4 en haal daar je 200 uur speel plezier uit en klaar.

Ik wil kunnen Facetimen met iedereen op alle platformen!
Dat waren echter geen duidelijke anti consumer acties. Microsoft was voornamelijk heel erg slecht in het uitleggen van de voordelen van deze maatregelen (want die waren er echt wel, ik vind het persoonlijk jammer dat Microsoft de marketing daar zo hard verprutst heeft dat ze zich genoodzaakt voelden hun plannen terug te draaien).

En Kinect op zich was ook geen probleem, ware het niet dat er weinig echt interessante games voor verschenen en ze het ding op een gegeven moment weer keihard lieten vallen.
Jij kan zo de politiek in.

Het verhaal word niet geslikt als zoete koek. Nee het verhaal is goed we moeten het alleen beter uitleggen.

Het was wel anti consumer. De consumenten konden niet hun 2de hands games door verkopen. Ook uitlenen was lastiger en zaten meer voorwaarden aan verbonden.

Gamemania of nedgame hadden hun tent kunnen sluiten. En jij zegt ze hebben het niet goed uitgelegd.

Gelukkig is die Don Mattrick zo hard weg getrapt dat die bij Zynga landde. Phil Spencer doet het voor de consument een stuk beter.
Tweedehands games verkopen is iets dat volgens mij een vocale minderheid vooral doet (kijk alleen eens naar hoeveel advertenties je ziet tegenover hoeveel games er verkocht worden). Dat tweedehands winkels het moeilijk zouden krijgen... Tja, jammer voor hun?
Het had er wél voor gezorgd dat we gewoon fysieke games konden kopen (dus gebruik maken van betere concurrentie en sales ten opzichte van de huidige digitale store), zonder dat je steeds schijfjes moet wisselen. Ook het uitlenen van je digitale games voor 30 dagen was een prima plan. Ja je bent beperkt tot 30 dagen, maar als je langer dan 30 dagen een game speelt dan moet je hem misschien gewoon zelf kopen. Je kon wél games uitlenen zonder werkelijk fysiek de game aan iemand te moeten geven. Dus ook als die persoon aan de andere kant van het land woont. Ook als je stiekem niet 100% zeker bent dat je je game wel terug krijgt.

Voor heel veel mensen was het gewoon een verbetering geweest... Maar ja, die vocale minderheid ging heel hard schreeuwen en Microsoft wist de meerderheid inderdaad niet goed uit te leggen waarom het voor hun wel goed uit zou pakken. En Sony was het gewoon heel sterk uit aan het buiten. Het is inderdaad politiek, maar jij luisterde gewoon naar de andere partij, Sony.

Edit: misschien nog ter verduidelijking waarom het niet vergelijkbaar is met deze actie van Sony... Wat Sony hier doet is voor niemand goed, behalve voor Sony zelf. De plannen voor Microsoft waren misschien niet voor iedereen even positief, maar er waren zeker ook consumenten bij voor wie dit positief geweest was. Dat staat los van dat er ook mensen waren die bij zijn dat ze de plannen terug gedraaid hebben.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 april 2019 09:22]

De initiele verkoop cijfers van de Xbox One ten opzichte van de PS4 laten zien dat het niet een vocale minderheid betrof. Die 30 dagen betekend ook dat je je games niet aan vrienden kan verkopen nadat je een single player hebt uitgespeeld. Dat is dus geen feature maar een limitatie.
Als jij vrienden hebt die ze niet terug geven dan heb je andere problemen buiten de console bouwer om. Mensen die van je stelen zijn namelijk geen "vrienden".

Het had geen voordelen voor de consument. Het zou hun geld kosten op de lange termijn en concurrentie vanuit de retail zwaar handicappen. Deze zouden dat failiet gaan en mensen verliezen hun inkomen. Maar dat is in jou ogen jammer voor hun. Alles voor winst voor de grote jongens blijkbaar.

De consument zag door de marketing praatjes heen en stemde met hun portomonnee voor de console bouwer die hier zijn kansen zag. Daarmee kon deze abominatie de prullenbak in. Alleen diehard fanboys probeerde Microsoft blind te verdedigen. Wat echter onverdedigbaar bleek.

Microsoft verkocht ongeveer evenveel Xbox 360's als Sony PS3's.

Sony verkoopt 2 PS4's voor elke Xbox one. Het had alleen positief geweest voor de ontwikkelaars en Microsoft. Niet voor geen enkele consument. Ze leerde hier een harde les. Naai niet je klanten zonder monopolie.
Microsoft heeft in het verleden ook veel studios aangekocht. Hopelijk lukt het ze nu wel om deze te laten presteren. Alleen bungie heeft echt wat goede dingen laten zien. Andere studios werden toch steeds minder onder Microsoft. Wellicht dat de huidige xbox baas dit beter lukt.
Zal toch lastig gaan worden ivm backwards compatible. PS5 kan de PS4 games gewoon draaien. De nieuwe Xbox ook de games van de One en One X. Net als met Telefoons blijven mensen dan toch snel hangen bij het merk wat ze dan al hebben omdat je dan niets opnieuw hoeft te kopen en ook geen twee aparaten hoeft te hebben.

Het is zo jammer dat de Xbox One zo slecht ontvangen is. Ze hebben ook wel wat stomme hardware keuzes gemaakt bij de One X hebben ze het recht gezet maar nu moeten ze een uphill battle vechten wat niet niet makkelijk is.
Ik ben het met je eens hoor, maar je moet het ook vanuit het bedrijfsperspectief zien. Sony is er om winst te maken, en innovatie klinkt leuk, maar zodra iedereen dan ziet dat ze maar 1 apparaat nodig hebben om én op te werken én op te gamen, zal dat niet de PlayStation zijn.

In die zin heeft Microsoft een hele gunstige positie met de Xbox, ze 'verliezen' spelers namelijk naar hun eigen platform, waar ze dan uiteindelijk op terug kunnen vallen.
Ik zou ook liever crossplay zien, maar ik zie wel waarom Sony er huiverig mee is, zeker met de abonnement voor alles mentaliteit die heerst is een console het eenvoudigst wegbezuinigd.
Meedenken met de gamers kost volgens mij geen geld. PS4 zal het altijd van exclusives moeten hebben. Dus als je dan moeilijk gaat doen bij games die crossplay ondersteunen gooi je denk ik je eigen glazen in.
Het zou kunnen dat Sony de infrastructuur moet aanpassen om crossplay voor alles mogelijk te maken, maar laten we er even vanuit gaan dat dit niet het geval is.

Direct zal het geen geld kosten, maar zodra alles overal speelbaar is denk ik dat wel meer mensen gaan neigen naar een PC. Ze worden keer op keer verwoest door mensen met een toetsenbord en muis (het heeft nu eenmaal grotere potentie om precies te zijn, wat je voorkeur ook is) en als je toch hetzelfde spel met dezelfde mensen kan spelen, waarom zou je jezelf dan in het nadeel zetten. En dat is het punt waar ik denk dat Sony bang voor is, en direct ook het punt waar het ze geld gaat kosten.

En als ze dus iets moeten aanpassen aan PSN is dat ook niet even een kabeltje omprikken natuurlijk, bij zo'n systeem lopen de kosten ook vrij snel op.
Het hele toetsenbord en muis verhaal. Daar kun je gewoon voor kiezen in een game. Een server met controllers / server met toetsenbord en muis.
Dus extra servers en iedere game zo bouwen dat het absoluut gescheiden is kost geen geld?

Dit zou fijn zijn voor de mensen die echt graag op een console met toetsenbord willen spelen (niet mijn ding, maar goed), maar je moet wel realistisch blijven. Om een eerlijk speelveld te houden is er gekozen op de consoles geen toetsenbord en muis toe te laten, zodra je dat wel gaat doen zijn er zoveel mogelijk dingen die fout kunnen gaan die de lol bederven voor die 2% die met toetsenbord en muis wil spelen.
Nauwelijks. Je hebt niet meer servers nodig. Die mensen spelen toch al die games die ze gekocht hebben. Ik kan nu toch ook filteren op maps. Bovendien gaat het hier niet om games die Sony zelf maakt. Het is de keuze van de ontwikkelaar om dit wel of niet te ondersteunen. Sony blokkeert het alleen maar. Kost ze volgens mij geen cent.
Maar het gaat uiteindelijk wel om goede games en niet om heel hard roepen dat je luistert naar de community (het is een beetje een farce, elk bedrijf luistert naar de vraag, het gaat erom wat je ermee doet).

Laten we eerlijk zijn, wat is er bij MS nu echt veranderd? De enige motivatie voor hen om in te zetten op crossplatform is een strategie die ook raakt aan het Windows 10 concept dat toch graag op meerdere soorten devices werkt. En ik vraag me sterk af of MS met een marktleidende Xbox versie ditzelfde verhaal zou vertellen.

Sony wint al terrein met goede games en meer exclusives. Ze hebben die crossplatform niet nodig en het beschadigt zelfs het marktaandeel, want minder noodzaak om een PS4 te kopen. Zij hebben ook maar één platform, 'they only stand to lose'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 april 2019 20:42]

Ik merk zelf dat MS heel erg luistert naar de community als het gaat om de Insider builds. Dat ze toevoegen wat je vraagt. Ze vragen veel om input, reageren op vragen van gebruikers op Twitter / Reddit.
De motivatie voor crossplay is hele one device concept. Xbox Live op Switch, mobiel.
Xbox Game Pass vind ik een uitermate geslaagde innovatie.
En ik vraag me sterk af of MS met een marktleidende Xbox versie ditzelfde verhaal zou vertellen.
Heel waarschijnlijk niet. Het blijft een machtsspel.
Maar je moet dit niet zien als Sony vs Microsoft. Wat Microsoft nu doet is het gevolg van 'gezonde' concurrentie. Wat Sony doet, is meer monopolistisch gedrag, want zij zijn marktleider. Er moet dus meer evenwicht in de markt komen, dan zijn we als consumenten gewoon beter af.
Zij hebben ook maar één platform, 'they only stand to lose'.
Je kan ook stellen, dat ze door eigen toedoen dus dom bezig zijn geweest voor hun toekomst.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 16 april 2019 09:41]

Wat zeg je nu eigenlijk? Het is een machtsspel, maar wat Microsoft nu doet is gezonde concurrentie? En het is dan gezonder dan wat Sony doet, omdat... het gunstig is voor de eindgebruiker? Hopelijk dan... bij een handjevol games waar eigenlijk geen enkele echte system seller tussen zit.

Toen er evenwicht was wilde geen van beide partijen van crossplatform weten. Er is geen enkele situatie in de afgelopen console-oorlogen geweest die aanzette tot crossplatform. Ook niet toen de taart vrij netjes verdeeld was. Ook niet toen Nintendo meer zijn eigen deel van de markt ging veiligstellen en de PS3 en X360 heel erg op elkaar gingen lijken.

De enige reden dat MS dit doet is, nogmaals, omdat het in hun Windows strategie past en ze weinig te verliezen hebben.

Sony heeft zijn toekomstvisie prima op orde: gewoon een niet aflatende stroom aan goede content die voor een goed deel exclusief is. Dat werkt al sinds de eerste Playstation héél goed.

Microsoft is hier degene die iets nieuws probeert en risico loopt. En of dat 'dom bezig' voor de toekomst zal zijn, dat moet nog gaan blijken. Ik denk dat het ze weinig zal opleveren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 16 april 2019 10:43]

maar wat Microsoft nu doet is gezonde concurrentie?
Nee, gevolg van concurrentie.
Welnee. Hoeveel spelers zijn daadwerkelijk constant aan t switchen tussen platforms? 1%? 0,5%?
De grote switches gebeuren eigenlijk alleen bij generatie switches.
Toen ging pak en beet 30-40% van Microsofts playerbase naar de PS4.
Hoofdredenen in willekeurige volgorde

- DRM Controversie Xbox One (gefixed bij release)
- PS4 sneller (hogere resoluties in veel games)
- PS4 100 euro goedkoper (door geen kinect)
- Kinect always on in huiskamer en noodzakelijk (later gefixed met update)

Het verschil is door Phil Spencer z'n zeer vriendelijke houding afgenomen met de jaren. Echter missen ze de echte system seller games die je wel bij Playstation vind. De traditionele Xbox franchises zijn minder sterk als voorheen.
Ik vind dat crossplay veel te veel gepusht wordt. Laat de console gamers en pc gamers lekker gescheiden blijven. Een controller wint het namelijk nooit van de muis en keyboard. Zeker niet bij games als Destiny. Voor mij zijn goede games al genoeg innovatie. Al die nieuwe onzin zoals VR en Crossplay en Gaming as a service kan voor mij direct de prullenbak in. Sony moet zich juist focusen op hardcore gaming. Laat crossplay toch lekker over aan Microsoft en laat Nintendo lekker controllertjes verzinnen.
Vind je stelling nogal een populaire uitspraak. Sony heeft het recht hun markt te beschermen en brengt via exclusives geweldige games op de markt. Xbox en Windows zijn directe concurrenten die ook nog eens van hetzelfde bedrijf komen. Waarom zou je hun dan helpen?...
Het is geen kwestie van helpen. Het is ook oog hebben voor de community.
Denk dat het zeker moeilijker is als er exclusieve content is, maar lijkt me dat het geen probleem zou moeten zijn zodra de periode van exlusiviteit voorbij is. OF je moet dus verder kunnen spelen op de PC zonder die exclusieve content.
De exclusive content kan een barrière zijn. Echter kan je het ook zien dat je die content alleen op de PS4 kan unlocken, maar daarna wel kan gebruiken op een ander platform. Gezien je toch niet kan ruilen binnen Destiny moet je dus alsnog een PS4 met Destiny 2 bezitten om de content te krijgen. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om de exclusieve items niet equipable te maken op andere platformen mocht je ze in je inventory hebben en als je ze al geëquipped heb door ze automatisch te unequippen.

Waarschijnlijk gaat het er hier puur om dat Sony niet wil dat PS4 spelers in contact komen met spelers van een ander platform en zo mogelijk spelers kwijt raken. Waar ze ooit voorop liepen qua cross-platform , lopen ze nu helaas achteraan.

Ik verwacht dan ook niet dat Sony van standpunt veranderd wanneer de exclusiviteit periode afloopt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 15 april 2019 20:26]

Ik kan mij niet herinneren dat ze voorop liepen...
Ik kan mij niet herinneren dat ze voorop liepen...
Sony heeft hele lange tijd cross-play ondersteund met Steam.
Cross-buy op sommige titels zelfs, als ik me goed herinner.

Dat was echter in het PS3 tijdperk, waar de X360 qua multiplayer gaming een beduidend beentje voor had op de PS3. Deze console-generatie zijn de rollen omgedraaid en maakt Sony dankbaar misbruik van hun kop-positie.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 15 april 2019 21:19]

Ik ken persoonlijk geen 1 game die cross-buy was voor de PS3/PC. MAAR ze maakte bij de PS3 er zelf geen problemen mee omdat in die tijd bij veel games de multiplayer op de servers van de uitgevers zelf draaide. Dat is met de PS4 anders geworden.
de ps3 versie van portal 2 was cross-buy.
als je je playstation account linkte aan je steam account kreeg je ook toegang tot de PC en mac versies via steam.
thanx, andersom natuurlijk niet..
Ook op de PS4 wordt nog veelvuldig gebruik gemaakt van P2P multiplayer.

Ik ben niet op de hoogte of Sony een server platform aanbiedt waar publishers hun games op kunnen draaien. Bij mijn weten draaien games met dedicated servers nog steeds op servers (of cloud zoals Azure, AWS, Google) van de uitgevers zelf

[Reactie gewijzigd door Caayn op 15 april 2019 21:19]

Cross-platform in het algemeen wel. Sony heeft meer games die PS4/PC crossplay hebben dan Microsoft. Men maakt namelijk ook enorm de fout dat Sony crossplay aan het dwarsbomen is (ja voor een deel crossplay op de console), maar crossplay met PC games ondersteunen ze gewoon en dat al sinds de PS2 namelijk.
Waar ze ooit voorop liepen qua cross-platform , lopen ze nu helaas achteraan.
Ze lopen over het algemeen nog steeds voor en ze ondersteunen het al sinds de PS2 met de PC. Crossplay tussen consoles is een totaal ander verhaal en echt iets sinds kort eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 april 2019 21:25]

Zoals zo vaak kiest men bedrijfsbelang over het belang van de klant.. What else is new?
Soms lukt het Bungie niet om de content van de PS4 strikt gescheiden te houden. Bij Destiny 2 is soms content die gedurende een tijd geheel exclusief is voor de PlayStation 4, om vervolgens pas op een later moment ook uit te komen op de pc.
Die keuze maken ze toch echt zelf en vooral een zak geld was hier de reden waarom ze "het niet zouden kunnen doen".
Tja, zuur. Zuur omdat het waarschijnlijk technisch een vrij 'simpele' aanpassing zal zijn gezien toch alles server-side bij Bungie staat. Maar aan de andere kant: Bungie/Activision hebben toentertijd zelf de betreffende krabbels gezet; het is vooral de speler die hier dus weinig mee op schiet.
Sony is toch dat bedrijf dat een rootkit op audio CD’s zette, dat op je pc installeerde als je je gekochte originele audio CD in je pc duwde.

Het zit in het aard van het beestje.
Ik begrijp Sony wel.
Waarom zou je spelers helpen met het overzetten van spelers naar een andere platform.
Zo gaan spelers van jouw console naar de PC en verlies je dus een deel van je klanten aan een andere platform.

Tijdens het aanschaffen van een game moet je maar een keuze maken welke platform je wilt spelen.
Volgens mij kiest men altijd het platform waarbij zijn of haar meeste vrienden op spelen of wat hem of haar het fijnste aanvoelt.
Cross platform zoals Microsoft dat doet is in mijn ogen logisch.
Of je nu op een Xbox of op Windows speelt, je blijft een Microsoft klant.
Sterker nog je moet extra betalen om een game zowel op de console als op de PC te kunnen spelen.
en de games die het ondersteunen zijn ook van "eigen" productie.
Door dit soort praktijken koop ik alleen Sony software als het om eigen eerste party exclusiviteit gaat en dan nog koop ik het tweedehands en ga al helemaal geen cent geven voor Online dienstendiensten.

Hier een stukje realiteit https://www.xbox.com/nl-NL/games/xbox-play-anywhere er staat duidelijk vermeld welke software Play anywhere zijn en je kunt er van uit gaan dat deze lijst blijft groeien en er zijn geen verdere onkosten.

Bij MS heb je Crosplatform mogelijkheden en een goede Modding community en een mooie lijst aan Backwardscompatible en Enhanced games!

VS het beleid van Sony van alles tegenwerken van Crosplatform en Modding tot Backwardscompatible en dan doen hun ook nog vaag over wel of niet mogelijk maar dan is het ineens mogelijk tegen betaling :+ For the players wat een Jokers!

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 16 april 2019 06:35]

Ik begrijp Sony wel.
Waarom zou je spelers helpen met het overzetten van spelers naar een andere platform.
Zo gaan spelers van jouw console naar de PC en verlies je dus een deel van je klanten aan een andere platform.
Op zich ben ik het met je eens. Maar je kan het ook zien als de gegevens die opgeslagen zijn niet van sony zijn (tenzij er hiervoor wat in de voorwaardes staat wat ik niet weet) dus heeft Sony eigenlijk geen recht om dit vast te houden. En al speel je 1 spel niet meer op de PS betekent niet dat je gelijk helemaal stopt (al wordt die mogelijkheid wel groter).
In oude gba spellen als golden sun kon je personages overzetten met wachtwoord. Zou dat ook met dit spel met een qrcode kunnen? Aangezien dat niet over servers moet zou Sony daar niet veel over te zeggen moeten hebben...
Ik ga er van uit dat er iets in de voorwaarde staat om de spel te mogen uitbrengen op de PS. Als ze daar voor getekend hebben dan zullen ze niet zomaar dit mogen doen. Anders hadden Rocket League en Fortnite ook niet zulke problemen. Met een qr code of wachtwoord dan zullen ze nogsteeds tegen de voorwaardes gaan.
Waarom zou Bungie toestemming nodig moeten hebben van Sony? De (user generated) data staat al op de servers van Bungie en dus in eigendom van Bungie. Staat in hun voorwaarden en Destiny 2 heeft geen local game save - alles gaat via Bungie servers. Overigens hadden free to play spellen als Fortnite en Paladins al een voor hun cross play functies al cross progression en character transfers.
Ik ga er van uit dat er iets in de voorwaarde staat om de spel te mogen uitbrengen op de PS. Als ze daar voor getekend hebben dan zullen ze niet zomaar dit mogen doen. Anders hadden Rocket League en Fortnite ook niet zulke problemen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True