Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple geeft iMac cpu- en gpu-upgrade

Apple heeft een kleine upgrade doorgevoerd bij zijn iMacs. Voortaan levert het bedrijf de systemen met krachtigere Intel-processors en optioneel met AMD Pro Vega-gpu's. Onder andere is de Core i9-9900K nu een optie. Het ontwerp van de 21,5"- en 27"-iMacs is identiek gebleven.

Niet alle iMacs hebben een processorupgrade gekregen; de instap-iMac met Core i5-dualcore op 2,3GHz en geïntegreerde Intel-gpu blijft ongewijzigd. Apple levert alle overige modellen voortaan met een Intel-processor van de achtste en negende in plaats van zevende generatie. Zo krijgt de 21,5"-iMac met 4k-scherm voortaan standaard een Core i3-quadcore op 3,6GHz, de Intel Core i3-8100, in plaats van een Core i5-quadcore op 3GHz. Ook biedt Apple de optie om het 21,5"-systeem met hexacores uit te rusten, zoals de Intel Core i5-8500.

Apple levert de 27"-iMac voortaan standaard met de i5-8500- of i5-8600-hexacores van Intel. De krachtigste optie bij de duurdere modellen is nu de Core i9-9900K, een processor met acht cores op 3,6GHz met boost naar 5GHz.

Wat gpu betreft maakt Apple voortaan melding van de X-varianten van de Radeon Pro 500-gpu's, maar hierbij gaat het voornamelijk om rebrands. Wel nieuw is de mogelijkheid om de Radeon Pro Vega 20 te nemen bij de 21,5"-iMac en de Radeon Pro Vega 48 bij de 27"-computer. Verder gebruikt Apple voortaan ddr4 op 2666 in plaats van 2400MHz.

Voor het overige zijn er geen wijzigingen in de bijgewerkte iMac-line-up en de prijzen zijn ook gelijk gebleven.

21,5" iMac 2019 21,5" iMac 2017 27" iMac 2019 27" iMac 2017
Processor Core i5, 2 cores, 2,3GHz
Core i3, 4 cores,
3,6GH
Core i5, 6 cores,
3GHz
Core i7, 6 cores, 3,2GHz
Core i5, 2 cores, 2,3GHz
Core i5, 4 cores,
3GHz
Core i5, 4 cores, 3,4GHz
Core i7, 4 cores, 3,6GHz
Core i5, 6 cores,
3GHz
Core i5, 6 cores, 3,1GHz
Core i5, 6 cores, 3,7GHz
Core i9, 8 cores, 3,6GHz
Core i5, 4 cores, 3,4GHz
Core i5, 4 cores, 3,5GHz
Core i5, 4 cores, 3,8GHz
Core i7, 4 cores, 4,2GHz
Gpu Intel Iris Plus Graphics 640
Radeon Pro 555X, 2GB
Radeon Pro 560X, 4GB
Radeon Pro Vega 20, 4GB
Intel Iris Plus Graphics 640
Radeon Pro 555, 2GB
Radeon Pro 560, 4GB
Radeon Pro 570X, 4GB
Radeon Pro 575X, 4GB
Radeon Pro 580X, 8GB
Radeon Pro Vega 48, 8GB
Radeon Pro 570, 4GB
Radeon Pro 575, 4GB
Radeon Pro 580, 8GB
Ddr4 8 GB 2133MHz
8 GB 2666MHz (32GB max)
8 GB 2133MHz
8 GB 2400MHz (32GB max)
8 GB 2666MHz (64GB max) 8 GB 2400MHz (64GB max)
Prijs Vanaf 1297,91 euro Vanaf 1297,91 euro Vanaf 2099 euro Vanaf 2097,91 euro

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-03-2019 • 14:44

185 Linkedin Google+

Submitter: robcoenen

Reacties (185)

Wijzig sortering
Hier alle specs overzichtelijk op een rijtje:
https://www.apple.com/imac/specs/

Ongelofelijk dat het bedrijf anno 2019 nog iMac's verkoopt die standaard zijn uitgerust met 5400rpm harde schijven. Ik vind het een hele bijzondere keuze als je kijkt naar de prijs, snelheid, geluidsproductie en betrouwbaarheid van SSD's.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 19 maart 2019 14:50]

Nog opmerkelijker is dat je voor 256GB SSD opslag 200 dollar af mag tikken. Voor dat geld heb je een losse SSD van 1TB. Zelfde met werkgeheugen. 16GB 3000MHz DDR4 kost je 90 euro (of 2400MHz als het SODIMM moet zijn) terwijl het bij Apple 200 euro kost.

Nog leuker wordt het als je naar de duurdere modellen kijkt. 1TB SSD opslag? 700 dollar graag! 32GB werkgeheugen? 600 dollar. Dat slaat toch echt nergens op? :+

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 19 maart 2019 14:55]

Het is alweer een maand of 2 geleden, maar ik heb het toen serieus overwogen, een iMac. Ik kwam meen ik voor een 1TB SSD uit bij een meerprijs van iets van 900 euro.

En dat was de afknapper. 5 jaar geleden al duwde ik 1TB SSD in mijn PC voor minder dan 300 euro. En geen rommel, een Samsung. 1TB is niet eens absurd ruim tegenwoordig.

Ik heb er doorgaans geen problemen mee om wat meer te betalen voor beter spul. Maar dit is gewoon astronomisch veel meer betalen voor een commodity component. Het is meer betalen om het meer betalen, niet meer betalen om iets beters te krijgen.

Een price rape dus. Zelfs met een ruim budget wil Apple blijkbaar niet dat ik het aan ze uitgeef. Prima.
Een 1tb 'normale' SSD is ongeveer €120 in de pricewatch nu.

Een iMac gebruikt echter een zeer snelle NVME SSD, maar die zijn nog steeds stukken goedkoper dan wat Apple ervoor vraagt. Als je kijkt naar de Samsung 970 Pro 1TB staat deze nu in de pricewatch voor €335, wat een stuk minder is dan de €960 van Apple.

Apple wilt simpelweg gewoon doen alsof er een lage entry prijs is, maar niemand moet in 2019 nog iets kopen met als primaire opslag een HDD.
Eens. Ik kan deels leven met een algemene Apple-tax op een apparaat: zo van, kijk eens wat een design, en natuurlijk MacOS. Prima.

Een component upgrade zou echter geen Apple tax moeten hebben. Het component is niets beter dan de losse aanschaf er van. Zoals je aan aangaf, zelfs de snelle variant gaat 3 keer over de kop.

Er is geen onderbouwing, zelfs niet een halfzachte. Hetzelfde geld voor een Macbook Pro. Ik heb het budget om er een aan te schaffen maar kan met name de upgrades niet verkroppen.

Ik vind dat bijzonder. Ik heb 3000-3500 fucking euro in de zak, en blijkbaar behoor ik alsnog niet tot de doelgroep. Wie dan wel, vraag je je af.
Wie dan wel, vraag je je af.
Mensen die er niet over nadenken wat je nou eigenlijk krijgt voor je geld. Jij doet dat wel, en voelt je dus terecht "belazerd".
Ach ja. Mensen kijken ook naar gratis apps als een goeie deal, totdat je 's 3 seconde verder denkt en snapt dat het businessmodel dus wat anders in elkaar zit. Niks is "gratis".
Zo krijg je er ook een "gratis" OS bij, waar ook geld in gestoken wordt en vrij lekker werkt.
Als je dan uiteindelijk een product hebt waar je wellicht wat meer voor betaald maar in z'n geheel niet zo'n slechte deal is (OS, design, fijne trackpad, TB, mooi scherm e.d.) dan heb ik 't er blijkbaar voor over.
Dat ik die meerprijs voor uitbreidingen te hoog vind, dat wel, dat mag best iets er tussenin zitten. Wat ik vaak deels nog wel goed kan maken door er zelf wat RAM bij te prikken (kan ook niet altijd meer). Maar aangezien er geen alternatief is wat me hetzelfde of beter biedt is het maar zo. Dat zegt net zoveel over anderen als over Apple. Waarom blijkt het dan toch zo moeilijk, zelfs voor mega bedrijven die het proberen, om daarmee te concurreren?

Dus "belazerd" is relatief. Zorg dan maar voor een alternatief wat hetzelfde of beter biedt voor minder. En dat blijkt dan toch een behoorlijk opgave. Al blijft dat ook voor een deel persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik was er op een gegeven moment klaar mee om zo op de centen te letten en weer voor de zoveelste keer met een net niet product te zitten. En wil je dat wel (MS book bijv) dan kom je ook alweer snel op die premium prijzen uit.

Ik weet in ieder geval wel "precies" waar ik voor betaal en dat ik daar inderdaad een premium prijs voor betaal, ook zeker met voordelen die ik anders niet heb, en dus voel ik me niet belazerd. Ik wist namelijk heel duidelijk waar ik voor betaalde en dat was een bewuste keuze.

En dat een ander daar heel anders over denkt (zo was ik zelf voorheen ook) snap ik heel goed. Prima om zelf die keuze(s) te maken zonder belazerd te worden/voelen.
Ik doe vele jaren met zo'n product, dan kan ik er maar beter blij van worden om 't te gebruiken met minder weerstand. Dat is me ook wat waard. Dat gepiel en getweak gaat ook een x vervelen.
En als er een alternatief komt wat me hetzelfde kan bieden voor minder zal ik 't zeker niet laten. Zo zijn er zat zaken waar je op kunt bezuinigen zonder op in te leveren. Maar met MS producten o.a. ben ik zelf wel een beetje klaar en betaal dus graag wat meer voor, met name, OSX.

Dus lang verhaal kort: 'ik'.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 20 maart 2019 01:37]

Sinds er TB3 op de meeste machines zit maak ik me bij Apple desktops totáál niet meer druk om de Apple SSD tax. Zorg dat je een 128GB SSD hebt om vanaf te booten en hang er gewoon een externe Samsung aan van de MediaMarkt. True, ze zijn trager. Maar gewoon snel genoeg voor de meeste dingen waarvoor je vroeger een interne zou nemen.
Dat klinkt goed, maar helaas blijft de iMac hangen op maar 2 usb c/tb3 poortjes. Dat hadden er minimaal 4 moeten zijn.
De huidige iMac mini (2018) heeft gewoon 4 Thunderbolt USB-C-aansluitingen en 2 USB-A-aansluitingen.

De 2014 had 4x USB 3.0 en 2 Thunderbolt.

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/

De enige upgrade die nog te doen is van 21,5" dual core naar de 8)7 quadcore: voor €200 extra krijg je een quad ipv dual, een 4k p3 scherm vs 1080p srgb en een 2GB ATI vs onboard Intel.

Maar ja, dan heb je nog steeds geen ssd en die ATI is ook pruts en dan zit je al op € 1.500,-. 8)7
Tja de Mac Mini is echt gewoon dé desktop Mac van dit moment. Persoonlijk zou ik niks anders kopen. Twee is wat karig aangezien ik ook een audio interface zou willen en een tweede externe SSD, dat gaat niet.
Op zich is een hackintosh een leuk idee voor de hobbyist, maar updates uit moeten zetten en elke keer moeten uitzoeken (en bidden) dat je systeem na een upgrade nog werkt is voor een professional geen optie. Er zijn genoeg writeups te vinden over hackintosh vs dure iMac of Mac mini maar over het algemeen levert Apple behoorlijk wat waar voor je geld mits je een beetje aan het begin van de lifecycle koopt.

Probeer maar eens een mini-ITX bord te vinden met Nvme/m.2, Wifi, Bluetooth 5.0 en Thunderbolt 3, optioneel te configureren met 64GB RAM en 10Gb netwerk. Die is er dus niet, er staat er 1 die in de buurt komt op pricewatch, de Asus ROG strix Z390-I voor € 229 maar die moet het doen met USB3.1 (10Gb/s versus de 40Gb/s van Thunderbolt 3). En wil je per se die 10Gb netwerkkaart erin moet je al uitwijken naar een grotere behuizing.

De configuratie die dan in de buurt komt is de helft goedkoper maar support mag je zelf doen inclusief het pielen om het aan de praat te krijgen en te houden.

Hetzelfde geldt voor een iMac van 27". Voor een vergelijkbaar scherm (500cd/m3) heb je de keus uit die ene LG van dik € 1300 en mag je de rest bij elkaar klikken voor € 800. En dan neem je het "design" van een PC-kast voor lief want dat spul krijg je niet achter je monitor gepropt.

Zoals gezegd: voor de gemiddelde ZZP-er moet dat ding gewoon werken zonder daarbij na te hoeven denken of maar 1 telefoonnummer hoeven te onthouden en naar de winkel te kunnen gaan waar ze je helpen. En het ziet er ook nog eens gelikt uit.

-edit: dat neemt niet weg dat de fusion drive met 5.400 rpm een traag onding is vergeleken met de huidige stand van zaken, daar mag Apple best wat aan doen.

[Reactie gewijzigd door moredruid op 19 maart 2019 18:11]

Kun je me laten zien welke laptop hier €1000 is?
categorie: Laptops

Simpel filter gemaakt met;
Vanaf 15"
Vanaf 16GB Ram
Vanaf 500GB opslag
Vanaf 6 Core CPU
Vanaf 200dpi

De goedkoopste is €2160 tegen €2800 voor Apple. Niet €1000 tegenover €2800
Haal je DPI eens weg. ;)
Dan heb je er namelijk 1 voor €1030 en nee ik geef geen €1800 uit voor meer pixels. :)
Apple bashen is zo makkelijk, genoeg zaken waar je ze terecht voor op kan aanspreken. Waarom het dan nodig is om de zaken te verdraaien door te overdrijven snap ik dan niet.
De 'goedkoopste' MBP 15 inch kost 2800€ en die komt met een 256 SSD
Voor 512GB en een iets betere GPU betaal je 3300
https://www.apple.com/be-...cbook-pro/15%E2%80%91inch

Je hebt gelijk, ik heb iets meer betaald 1131€ voor 6de gen I7 maar wél een 4K scherm(282 Dpi) en 2 harde schijven !!
pricewatch: Dell Inspiron 15-7559 (CN95703)
Hou je er ff rekening mee dat het dan gaat om ECC geheugen.
De goedkoopste 128GB 2.666MHz ECC module op pricewatch is van HP en kost € 2897 per stuk, dus € 5794 voor 256GB. De 2e optie is ook van HP en kost € 9291 per stuk.

Apple rekent € 6240, dat is dan helemaal niet zo'n idiote prijs als je Apples met appels vergelijkt :+
Ik heb een iMac gekocht en er vervolgens Windows op geinstalleerd. De iMac was destijds de enige all-in-one met 5k scherm en rx580 8GB... ik weet niet of er tegenwoordig iets beters te krijgen is met Windows. Microsoft Studio is nog duurder dan de iMac... Destijds ook Dell XPS AIO overwogen, maar die heeft ook maar max een rx570...
Geheugen is makkelijk zelf te vervangen bij iMac
I know, maar het is gewoon krankzinnig hoe Apple misbruik maakt van de onwetendheid van de klanten. Daarbij verwacht ik dat het grootste deel van de iMac-gebruikers het apparaat wil gebruiken zoals het uit de doos komt en er niet aan gaat sleutelen.
Heb je 2 of 4 slots?
Als je 4 slots hebt, wil je de 2x16GB reepjes van TG in dezelfde memory channel bankjes zetten.
Vaak is dat ABAB.

Dus de eerste stick in het eerste bankje, en de tweede stick in het derde bankje.

Zo werken ze in dual channel configuratie en heb je een kleine performance boost.

Die andere 8gb stick kan je er gewoon bij laten zitten.
Het is hun hele verdienmodel, de instap versie is "goedkoop" genoeg voor mensen die graag een iMac willen (om wat voor rede dan ook). Pas als je echt performance nodig hebt in een iMac (stel je doet aan video editten met final cut pro) dan wordt het een heel duur grapje, maar Apple zal die duurdere modellen nog steeds verkopen omdat de mensen die het nodig hebben gewoonweg geen ander systeem kunnen kopen, want ze zitten vast aan MacOS.

En er is natuurlijk altijd nog een groep die gewoon het geld heeft voor deze absurd dure upgrades 8)7
Het slaat idd nergens op, de prijzen die zij vragen t.o.v. min of meer concurrenten, is absurd.
Ik snap dat ze een premium merk willen zijn, maar de prijzen zijn allesbehalve premium.

1TB SSD opslag (bijv. de 850 EVO), kost je €150,- via de PW, als grootafnemer krijg je zeker korting op de inkoop, waardoor de verkoopprijs kan zakken, prima als ze €45,- of €50,- extra rekenen om extra geheugen of opslag te doen, maar als je beide wilt, moet je wss 2 x de kosten voor het plaatsen betalen + aanschafkosten.

Tegenwoordig hebben zelfs budget en low-end laptops een SDD zitten. Gezien dit iMac's zijn, zullen de nodige reparaties ook online gezet worden door iFixit en natuurlijk anti Apple fan Louis Rossman :P

Natuurlijks zijn de macbooks en iMac's meer geschikt voor audio en video bewerking, omdat de latency lager is dan op Windows machines. Maar performance gericht komen ze wel lager uit. Anno 2019 nog dual cores leveren in de 21" behuizing en nog €1300,- er voor vragen is niet meer van deze tijd.
Voor die bedrag heb je al een redelijke gaming laptop.

Ik ben benieuwd hoe het zal zitten met zelf upgrades uitvoeren, zal Apple dit weer moeilijk maken en alles solderen op het mb, of luisteren ze toch naar de community en zorgen ze dat opslag, werkgeheugen en evt. het scherm zelf te vervangen is.

Toch vind ik het raar dat voor de goedkoopste model (de 21" model), dat daar low-end hw inzit vergeleken met de prijs. low-end zou ik verwachten op tussen de €300,- en €400,- + nog het feit dat ze een Core i3 aanbieden...
Wat zal de volgende stap voor Apple zijn, dat zij ook hun eigen CPU's voor laptops en desktops gaan ontwerpen en er nog meer geld voor vragen, gezien het een "premium" merk betreft?
Apple wil ook een premium merk zijn. We don't ship junk, zei Steve ooit. Een iMac met een 5400RPM is junk, ding is compleet onbruikbaar en dat is zonde want de rest van de hardware is goed. Gelukkig snel te fixen met een Samsung USB3 SSD, maar dit doe je je (nieuwe, onwetende) klanten niet aan. Het is slecht voor het merk.

In een sterrenrestaurant bieden ze ook geen frikandel aan.
Ook met die dagelijkse taken merk je het verschil tussen een HDD en SSD. Windows draait in principe ook prima op een HDD, maar op een SSD draait het een stuk beter. Punt is dat er geen enkele reden is, behalve wat geld besparen, om voor een 5400RPM HDD te gaan. In 2007 (!!) kocht ik een laptop die als instap een 5400RPM HDD had. Nu 12 jaar later mag je van een premium merk als Apple toch wel verwachten dat ze met iets beters uit de kast komen, instapmodel of niet. Als ik 1000+ euro uit geef aan iets dan verwacht ik wel een beetje fatsoenlijke componenten die mee gaan met de tijd. Als ik bijvoorbeeld kijk naar laptops tussen de 1000 en 1400 euro, dan zijn er 7 modellen met een 5400RPM HDD, 11 met een 7200RPM HDD en meer dan 400 met een SSD.

Wat Apple flikt hier is gewoon niet goed te praten. Op geen enkele manier.
Het is gewoon verkapt een hogere basisprijs dan de prijs waarmee ze adverteren. In de Apple Store raden ze je echt aan om een SSD te kiezen bij de iMac.
Toch (ik gebruik ook Apple) is het belachelijk. Veel zaken worden heel premium aangeboden, verpakking, gebruikte materialen, draaien van het OS, etc. Dan moet je gewoon (vooral voor die prijzen) geen HDD bieden. Nooit in dit geval. OS op een flinke SSD en extra ruimte op een 7200rpm of hogere schijf.
Helemaal mee eens. Heb m’n vorige MBP gekocht, omdat het ondanks de hoge aanschafwaarde dubbel en dik z’n geld waard was. Intussen wil ik naar een iMac gaan en stel ik het steeds uit door dit soort dingen van Apple. Ik ben nog blij dat ik id MBP nog een SSD kon doen, waardoor het goed draait.

En eerlijk is eerlijk. Dat Apple nog steeds updates geeft voor mn oudr MBP is geweldig. Toch kreeg je vroeger meer waar voor je geld dan nu.
Ik heb inderdaad een keer een Fusion Drive gemaakt met een externe Samsung T5 en de interne disk voor iemand, omdat je om de haverklap naar de spinning beach ball zit te kijken. Opstarten duurde 3-5 minuten (beetje veel opstart items) en met via de SSD nog maar 35 sec.

Ik koop het instapmodel niet nee, maar mensen die een iPhone hebben en daar zeer tevreden mee zijn en dan uiteindelijk de beslissing nemen om een iMac te kopen met een zo'n draaischijf, zijn dan behoorlijk teleurgesteld.

Ik werk al sinds een SE met de Mac, ik weet mijn weg wel te vinden. Dit doet me denken aan de LC. En de fusion disks zit nu volgens mij ook nog maar 32GB flash op in plaats van de 128GB dat het origineel was, dus qua kosten maakt het niet uit. Apple wil alleen dat men upgrade zodat ze de +38% marge kunnen pakken. Ik heb daar geen moeite mee, maar doe het niet door een slechte ervaring te bieden aan de onderkant.
SSD is altijd sneller.
Misschien komt het als een verrassing maar er draait meer op een computer dan alleen het OS...
Zelfs een instap systeem met windows dat een fractie kost van deze machines heeft vandaag de dag een SSD aan boord. En ja, het verschil merk je zeker en vast. Je kan traagheid maskeren in een OS, maar je kan het nooit weghalen. Leuk dat je wachticoon zich vlot laat zien zonder enige hapering, maar dat betekend niet dat je software sneller geladen wordt.

Draait het prima? Ja hoor. Draait het vlot? Dat net iets minder.
Heb jij het instapmodel van een BMW wel eens gezien? Daar zit toch ook geen 1.0 motor in? En dat is wel precies de vergelijking hier met een vanaf prijs van €1297.
Auto analogieën gaan altijd wel ergens scheef. Een 1.0 motor heeft nog bestaansrecht (zuinig, prima voor boodschappen karretjes, etc), dus er is dan ook een boodschappenkarretje die dat heeft (de i3).
Een 5400rpm hdd niet echt, het enige voordeel in de toepassing van deze iMacs is puur prijs. Een ssd is sneller, zuiniger, stiller, geen bewegende delen etc. De situaties waar een 5400rpm schijf voordelen biedt zijn te specifiek om boeiend te zijn.
En Apple is juist vrij prijzig, dat er dan bezuinigd wordt op een vrij essentieel onderdeel van de machine is dan imo zeker niet goed te praten.
Je gaat toch niet het gebruik van een HDD in een apparaat van over de 2000 euro verdedigen. Waarom zou je. Leuk dat het prima draait voor dagelijkse taakjes, maar dan had je beter een 300 euro laptoppie kunnen aanschaffen.

Bij een duur apparaat horen premium onderdelen, en dat is een ouderwetse trage HDD niet. Het is mij onbekend hoe je hier niet kritisch op kan zijn. Dit is als BMW in een dure premium auto standaard airco levert, en je flink bij laat betalen voor climate control, en dat jij dan zegt, maar heb je die airco wel eens gebruikt, werkt prima. Ja fijn dat het prima werkt, maar climate control werkt beter.
Corporate vision:
We believe that we are on the face of the earth to make great products and that’s not changing. We are constantly focusing on innovating. We believe in the simple not the complex. We believe that we need to own and control the primary technologies behind the products that we make, and participate only in markets where we can make a significant contribution. We believe in saying no to thousands of projects, so that we can really focus on the few that are truly important and meaningful to us. We believe in deep collaboration and cross-pollination of our groups, which allow us to innovate in a way that others cannot. And frankly, we don’t settle for anything less than excellence in every group in the company, and we have the self-honesty to admit when we’re wrong and the courage to change. And I think regardless of who is in what job those values are so embedded in this company that Apple will do extremely well.
Ik durf te wedden dat niemand in dat Spaceship dat instapmodel gebruikt, omdat het veel te traag is. Als je het zelf al niet wilt gebruiken, dan moet je het ook niet verkopen. Niemand van dat design team zou zo'n iMac kopen voor zijn kind. Verder is de iMac een prachtige machine, maar die draaischijf verknalt echt de hele ervaring.
zelf op Linux is de performance niet geweldig met een HDD.

En de prijs van een SSD is tegenwoordig zeker geen probleem op een 1200+ eur machine.

HDD is wel praktisch, maar niet als OS-disk.
Klopt, maar vergelijk ook eens de processen die nu draaien en continue disk I/O doen ten opzichte van 10 jaar geleden.
Ja, mensen klaagde 10 jaar geleden ook niet over Pentium CPU's, maar dat wil niet zeggen dat je er nu nog 1 in je pc wilt.

Hetzelfde geldt voor hardeschijven, als je eenmaal een SSD hebt wil je niet meer terug. En tegenwoordig zijn SSD's vrij betaalbaar geworden, eigenlijk geen reden om een paar tientjes te besparen op alleen maar de hardeschijf.
10 jaar terug betaalde je voor een 64 gb 120 euro. Tegenwoordig heb je 500GB NVME drive voor dat voor dat geld. Krijg je er ook nog eens 20x meer snelheid tov HDD.

Ik hoorde 10 jaar terug ook niemand klagen over quad core, 1080p, 3G verbinding en 50mbit internet.
Als je eenmaal zit op een SSD dan voelt een HDD aan als een enorme downgrade.
Een "premium" merk als Apple levert geen budgetproducten dus dan kan je wel verwachten dat er top notch hardware in zit. Zeker voor dat geld kan je het niet rechtvaardigen om een HDD als bootschijf in te plaatsen.
100 jaar terug reed men allemaal in de Ford Model T. Ook nu kun je je nog voortbewegen in die auto. Dat betekent niet dat dat prettig is. Zelfde voor HDD vs. SSD. Tuurlijk kan je nog een HDD gebruiken, betekent niet dat het prettig niet. Zeker niet op een computer can €2000 :')
10 jaar geleden waren veel minder mensen bekend met een SSD en waren ze erg prijzig.

Maar ik hoorde inderdaad niemand klagen over een 128gb HDD in 1982, dus waarom zijn we daar in godsnaam vanaf gestapt?
In een sterrenrestaurant bieden ze ook geen frikandel aan.

well hotdogs en frietjes
https://www.wurstdogs.be/
https://www.fritesatelier.com/
Het komt bij andere merken in dezelfde prijsklasse helemaal niet vele malen meer voor bij vergelijkbare producten. Dat zal dan ook de reden zijn dat je daar niks van leest, het is namelijk simpelweg niet waar.

Er zijn een aantal modellen iMacs (bijvoorbeeld 2011, 2012, 2013 - en meer) met een historie van fabricagefouten. Dit waren geen incidenten, er zijn recall programs voor geweest. Ik zal dus de laatste zijn die zal zeggen dat 'ze goede producten willen maken wat ze als enige in deze markt lukt', behalve als je de OSX-markt bedoelt. Dan klopt je verhaal namelijk aangezien Apple dan de enige speler is.

Edit: typo's.

[Reactie gewijzigd door netmeester op 19 maart 2019 16:54]

Herhaaldelijke recalls op opvolgende types in één productlijn bedoel je? Nog nooit voor zover ik weet.
En dan noem je ook nog een merk op wat ik persoonlijk niet snel zou kiezen omdat ik er persoonlijk slechte ervaringen mee heb.
Da's niet helemaal waar. Ik heb goede ervaringen met Apple bijvoorbeeld.

Ik type dit op een iMac 2011, i7 met 16Gb, en 2x 1TB Samsung SSD.
Het is een model wat na een recall program een verse videokaart heeft gekregen. Hiervoor had ik een iMac 2011 i5 van een mede-Tweaker via vraag en aanbod.

Vroegâh had ik een Mac Mini i7 4c als home-server omdat dat qua hardware en stroomverbruik de enige goeie kandidaat was. Beviel prima, nooit gezeik mee gehad. Ik kon er dan ook vrijwel alles zelf in vervangen (net zoals in de iMac 2011's).

Heb een tijdje terug m'n PowerPC-verzameling de deur uit gedaan.

Kortom: ik heb geen hekel aan een specifiek merk. Er zijn er echter enkele waar ik liever van weg blijf, en Apple gaat die kant op. Ik heb het geluk dat ik zelf nog wat kan repareren indien nodig.
Maar je kunt Apple niet serieus verdedigen met de fratsen die ze de laatste tijd uithalen.
Je vergeet nog de 1 TB drive die je dan niet krijgt. Die moet je er nog bij optellen
dus +240 + 40 = 280 euro extra
Mij viel de 8gb ram op... daar kan je toch niet meer op werken?
Wat denk jij dat mensen met een desktop doen? Voor 90% van de toepassingen is dat ruim voldoende.

Voor de 10% die meer vereist, kun je voor extra geheugen kiezen.

(Waarmee ik overigens niks wil zeggen over de prijzen die je betaalt.)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 19 maart 2019 15:09]

Die kopen niet het instapmodel met een dualcore(!)

Dit ding komt meer op mij over als (zwaar overpriced) kantoorPC voor bedrijven met geld over, advocatenkantoren oid..
Als u games ontwikkelt of video's edit, zal dat mogelijk een probleem zijn.
Voor enkel wat tekstverwerking , werkt dat prima.
Alles hangt dus af van de gehanteerde definitie voor werken.
Op Windows niet nee maar macOS gaat wél efficiënt met geheugen om.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 19 maart 2019 19:24]

Deze vind ik ook zeer verwonderlijk. Ze vragen de hoofdprijs voor een premium systeem en dan krijg je bij een deel van de modellen een achterhaalde optie die je elders enkel bij budgetsystemen nog tegenkomt.
De enige reden dat ze dat doen is om upgrades aantrekkelijker te maken. Ja, je kunt zelf een en ander vervangen, maar ik verwacht niet dat veel iMac-gebruikers dat doen. Gezien de prijzen die Apple hanteert voor bepaalde upgrades is dat bijna gratis geld voor ze.
En dan is het ook nog eens dat de 5400 toeren schijven van Apple een van de slechtst presterende onderdelen zijn qua levensduur. Na 4-5 jaar zijn ze op. Ik heb er heel wat kunnen afvoeren. Gelukkig allemaal modellen waar ze zelf te vervangen waren door een snellere of SSD (veel eerdere upgrades naar een WD black 7200 toeren draaien nog prima). Zelf upgraden bij nieuwe iMacs is er helaas niet bij.
Je moet wel met een pizzasnijder aan de slag maar in elk geval heb je door het gelamineerde scherm geen last meer van stof tussen scherm en topglas.
En de garantie is weg...
Meest upgradebaar... maar wel het ding met een pizzasnijder open moeten maken?

Nice..
Helemaal mee eens. Op zijn minst had dat de hybride disk moeten zijn. (Alhoewel ik meer fan ben van dedicated SSD)
Verbaast me eigenlijk niks bij Apple. Was groot fan van het bedrijf, maar grote veranderingen in de Mac serie hebben we niet gezien. Lijkt alsof het ze niet veel kan schelen. iMac design ook al aantal jaar hetzelfde met zulke enorme bezels, lijkt me niet lastig deze kleiner te lkrijgen.
doorsnee prosumer/high-end/dure markt zie je dat eigenlijke elke fabrikant dat nog gewoon doet
Kun je dit ook onderbouwen met links etc? Een of andere gare Acer laptop van €330 komt zelfs "gewoon" met een 128GB SSD. pricewatch: Acer Extensa EX2519-C6PL

Je kunt toch geen premium producten uitleveren zonder SSD in 2019, kom op zeg.
Ze lijken ook wat kleine wijzigingen doorgevoerd te hebben bij de iMac Pro: die is nu ook leverbaar met Vega 64X GPU. Oh en 256GB RAM is volgens mij ook nieuw :)

Edit: Zie ook https://www.macrumors.com...-ram-radeon-pro-vega-64x/

[Reactie gewijzigd door theblindman op 19 maart 2019 15:05]

Ik ga Apple's prijzen echt helemaal niet goed praten. Is erg duur. Maar ik vind wel dat men de vergelijkingenwel recht moeten trekken. Vaak wordt er gezegd dat een SSD maar 100 euro kost. Maar wordt daarmee ook meegenomen dat in de iMacs Pcie SSD's worden gebruikt die tot 3GB/s kunnen gaan? Dat is denk ik ook de meerprijs waard. Dat het nodig is voor de gemiddelde gebruiker is een ander verhaal. Maar ik denk dat dat wel duurder is dan een gemiddelde SSD via SATA.
Exact, maar helaas denk niet iedereen in Enterprise maar in Consument.

Ik heb hier mijn baas voor gewaarschuwd toen hij helemaal wild werd van de prijzen van Huawei servers. Toen vervolgens bleek dat de inkoop van HDD's bij Huawei op een heel ander niveau zit als bij HP en Dell, en hij bakken met geld kwijt was aan nazorg krabbelde hij pas terug.

Ook Apple heeft een heel andere selectieproces als de meeste fabrikanten. Nu wil ik niet zeggen dat die SSD van 100 euro slecht is, maar Apple koopt die niet blind in. Daar zitten heel wat randvoorwaarden en eisen aan.

Of de marge die erop zit te veel is mag ieder zelf bepalen maar het is niet "simpel een SSD van 100 euro"

Kijk bijvoorbeeld naar een speedtest en wellicht krab je je achter je oren...

https://ssd.userbenchmark...G-PCIe-251GB/2977vsm25442

(plaatje op die site van een insteekkaart is niet kloppend. maar dat is enkel het plaatje.. de specs kloppen wel)

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 19 maart 2019 16:15]

waarom geen snelle nvme als de samsung 970 die blijken nog sneller te zijn
Wat een slechte vergelijking. Gebruik dan deze link:
https://ssd.userbenchmark...CIe-251GB/m497261vsm25442

Een Samsung 970 Pro 1TB kost je zo'n €300-350.

Of als je de 970 Evo Plus pakt van €200-250:
https://ssd.userbenchmark...CIe-251GB/m693540vsm25442

Dus ik denk zelf dat Apple op een ssd upgrade naar 1tb van zo'n €900 euro iets van €700 winst pakt.
De meeste SSD's zijn toch allang NVMe? Er komen nauwelijks meer SATA M.2 SSD's uit.
Die kosten nog steeds geen 200 € terwijl Apple er 960 € extra voor vraagt. Daarnaast heb je de keuze tussen een Lada (trage HDD) en een Bugatti (supersnelle SSD). Waar is de middenweg, het is tenslotte bedoeld als mainstream desktop.

Het is allemaal marketing, bijna niemand koopt het basismodel net zoals bijna niemand een "betere" auto koopt zonder opties :)

Apple heeft de $$$ en doet gewoon waar ze zijn in hebben. Kan ze geen ongelijk geven.
9900k?
Hoe zit dat eigenlijk bij Apple, kan je die processor overclocken?
Is dat zinvol/ doet het systeem dan niet lastig?
Overklokken kan je denk ik niet. Sowieso is het moeilijk op OSX, maar waarschijnlijk zit er überhaupt geen z390 bord oid in, eerder iets als b350 of h370.
Ook al was het mogelijk dan nog gaat dat niet echt lekker koelen in een iMac.
Heeft weinig zin om dat de koeling er niet voor geschikt is. Je zou het wel kunnen doen als je het moederbord er uit haalt en extern koelt. Maar dan kan je net zo goed een standaard PC moederbord nemen.
21,5" iMac 2019 - Core i3, 4 cores,3,6GH
Terwijl 21,5" iMac 2017 - Core i5, 4 cores, 3GHz gebruikte....
Ben ik de enige dat ik niet snap waarom Apple Core i3 heeft gebruikt???
Of heeft tweakers.net verkeerd gelezen of begrepen???

Update: tweakers.net heeft zeker niet verkeerd begrepen, ik zie het op apple website terug.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 19 maart 2019 15:35]

De oude i5 (4 cores) en nieuwe i3 (ook 4 cores) zijn qua prestaties vergelijkbaar. Je kunt het er over hebben of dat fair is, maar het verklaart het in ieder geval wel :)
Nu nog makkelijk geheugen en harde schijf erbij kunnen prikken en klaar.
Ik wil ook geen nieuwe Mac mini kopen omdat je geen harde schijf intern erbij kan prikken want wat heb je aan meer geheugen en maar 256 GB opslag? Ik koop en mac mini omdat ik het formaat top vind maar voor meer opslag moet ik nog extern iets erbij prikken. Echt heel jammer.
Ook voor deze iMac, vervangen van de harde schijf of geheugen blijft hangen op een droom want de versies zonder de fusion drive hebben ook niet het voordeel van de PCI-e aansluiting voor een snelle SSD. Daarnaast kom je niet binnen 2 min of redelijk tijdsbestek erbij, echt heel jammer.
Eén iMac met alleen stroomkabel vind ik strakker op een leeg bureau dan nog zo'n USB kabel erbij.
Gestel dat je interne HDD stuk is, althans bad blocks etc dan is het zo'n struikelblok aan je been dat je alsnog die iMac open moet maken.
Is het nou zo moeilijk om een lasercutter voor aluminium te pakken, scharnier or whatever, moer en schroef en hoppa klepje erin?
Geen Bluetooth 5.0 zoals bij de Macbook Pro's, nog steeds maar 2 keer USB-C (vergeleken met 4 bij de iMac Pro), geen 10Gb Ethernet optie zoals bij de Mac Mini en geen i7 optie meer. Ben blij dat ik vorig jaar niet gewacht heb tot deze update met aanschaffen van een iMac. Het topmodel i5 3,7GHz (waarschijnlijk i5-9600FK) presteert single-core hetzelfde als de i7 4,2GHz van de vorige generatie, je krijgt alleen twee cores extra maar je moet hyperthreading weer missen. Apple en Intel maken er samen een rommel van, zal blij zijn als ze straks eigen chips gaan gebruiken in Macs.

[Reactie gewijzigd door pBook op 19 maart 2019 15:22]

Vergeleken met een imac pro is een 27" imac met vega op zich een prima deal. Zijn gewone imacs niet ook makkelijker te upgraden? Zou wel chill zijn voor de tweaker apple fan! Zal denk nooit meer aan macs denken, windows red ik me tegenwoordig best aardig mee, zeker met al mijn gamepies, maar misschien ooit een leuk refurbished modelletje voor dat retrogevoel? Alles erop en eraan voor een euro of 1250 kan over een jaar of 5-6 wel denk ik! 😂
Hopelijk zitten de CPU's nog steeds gesocket zoals bij het 2017 model! Daar kon je echt bijna alles aan upgraden.

Nadeel was alleen dat je hem open moest snijden met een pizzasnijder :P. Maar het kon tenminste.
Het design begint wel een beetje op haar laatste benen te lopen en die harde schijf voelt ook wel redelijk antiek. Het zou mooi zijn als je in elk geval kostenloos kun differentiëren tussen 1000GB Fusion Drive of 256 GB SSD.

Ik vind de Mac mini een veel aantrekkelijkere propositie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True